הרשמה

ביקורת - Middle Earth: Shadow of War

רן ענד את טבעת הכוח החדשה וחזר אל מורדור כדי לבדוק אילו שינויים עברו עליה ב-3 השנים האחרונות

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 10/10/2017

האם 3 שנים של פיתוח ו-8 חודשי ציפייה יביאו עימם חידושים ושיפורים משמעותיים במלחמה האולטימבטיבית בין טוב לרע?

"The World of Men is Ending". במילים האלו נפתח טריילר ההכרזה של Middle Earth: Shadow of War, טריילר שבו צפיתי כל כך הרבה פעמים רק בשביל שאקלוט סופית שמשחק נוסף בסדרת Middle Earth נמצא בפיתוח. את המשחק הקודם - Middle Earth: Shadow of Mordor, אהבתי כל כך, עד המחשבה על משחק גדול יותר ומפותח יותר גרמה לי להתחיל לספור את הימים בשקיקה. בסופו של דבר ההשקה המיוחלת הגיעה (לאחר עיכוב של חודשיים) ובלב פועם מהתרגשות מצאתי את עצמי שוב במורדור העצומה, מקים את צבא האורקים שלי נגד סאורון בשנית. אז מה השתנה מאז?

עלילה טובה, נרטיב בעייתי

בשנת 2014, הושק המשחק הקודם בסדרה, Middle Earth: Shadow of Mordor מבית חברת Monolith, שמסתבר שקיימת עוד משנות ה-90 (החברה אחראית בין היתר למשחקים Blood ו-Captain Claw המוצלחים). Shadow of Mordor זכה להצלחה רבה והתמקד במלחמה בין כוחות האור והאופל בעולם של "שר הטבעות". אימנע מלספר יותר מדי, רק אציין ש-Shadow of War ממשיך את קו העלילה בדיוק היכן שהסתיים המשחק הראשון, כאשר הריינג'ר, תאליון (Talion), ורוח הרפאים, קלברימבור (Celebrimbor) יוצרים טבעת כוח חדשה כדי שבאמצעותה, יוכלו להביס את סאורון סופית. העלילה ב-Shadow of War מתמקדת במלחמה נגד ה-Nazgul ומפקדם - The Witch King - שחוצצים בין תאליון וקלברימבור לבין סאורון. למרות שעלילת המשחק טובה בסך הכל (במיוחד בשלבים האחרונים שמלווים בהרבה קריאות "וואו!"), היא סובלת מלא מעט כשלים.

הכשל הראשון הוא החלוקה למערכות (Acts). המעבר בין 4 המערכות אינו אחיד ואפילו מעט מעצבן, כאשר 80% לפחות מהמשחק כולו מתנהל במערכה השנייה. הסיבה לכך היא שבמהלך המערכה הזו, רוב הזמן מוקדש לגיוס קציני האויב אל כוחותיו של תאליון. גיוס כל קצין כולל תהליך שבו יש לחפש אותו על גבי המפה ולהילחם בחייליו הפשוטים. בסופו של דבר, מגיע הקרב מול אותו הקצין. התהליך הזה אמנם נשמע קצר, אך הוא עשוי לדרוש לא מעט זמן, במיוחד אם מנסים לגייס קצין ברמה גבוהה. מה שהרגיז אותי עוד יותר הוא שאם במקרה הנחתתי מכה קשה מדי על המטרה שלי, במקום להצליח לגייס אותו לשורותיי, הוא מת ונאלצתי לחזור על התהליך מההתחלה נגד קצין אחר. כל אלה גרמו לי לשכוח קצת את העלילה עד לאותה הנקודה ורק כשהגעתי למערכה השלישית, נזכרתי במטרת העל שלי. יותר מכך, כל (!) המערכה הרביעית כוללת קרבות מצור (שבהם אגע בהמשך הביקורת) שחוזרים על עצמם באופן די מייגע. רק אם תסיימו את מערכת הרשות הסיזיפית הזו, תקבלו פרט חשוב אך הכרחי על העלילה.

הכשל השני הוא דמויות המשנה. המשחק מציג לא מעט משימות רשות ועלילות משנה מעולם התוכן של "שר הטבעות", שכן עדיין מדובר במשחק עולם פתוח. המשימות מהנות, אך חלקן חוזרות על עצמן ובסופו של דבר, לאחר שמשלימים אותן, דמויות המשנה שקשורות בהן נעלמות לגמרי ולא חוזרות למשחק. אם כבר הזכרתי את המשימות הצדדיות, בכל חלק של המפה קיים מגדל שאם מטהרים אותו מההשפעה של סאורון, הוא ישמש כנקודת Fast Travel ויסמן על המפה את המשימות הצדדיות, ה-Collectibles השונים ועוד, ממש בדומה למשחק הראשון. החסרון הגדול כאן הוא שתצטרכו לאתר את הנקודות האלה בעצמכם על ידי סיבוב העין שבראש המגדל על פני המרחב עד שתגיעו לנקודה המדויקת של הפעילות ותלחצו על הסטיק הימני בשלט, מעין משחק "חם-קר" שגוזל זמן מיותר. יחד עם זאת, למשחק יש כמות תוכן אדירה שכמעט לא נגמרת. מהבחינה הזו, Shadow of War יכול "להחזיק" אתכם למשך תקופה ארוכה ביותר ועל כך, הוא ראוי לציון.

ניצחון במלחמה מתחיל בניצחון בקרב

כשמשווים בין Shadow of War לקודמו, Shadow of Mordor, ברמת המשחקיות הבסיסית, לא רואים או מרגישים שינויים ספציפיים, לפחות בהתחלה. אתחיל במנוע הגרפי המשודרג, ה-Firebird. למרות שמדובר במנוע חדש, ניתן להבחין בשינוי בגרפיקה רק לאחר התמקדות לעומק באובייקטים שבמשחק. השינויים הגרפיים בהם ניתן להבחין באופן מיידי נמצאים בעיקר בסצנות מעבר, אך למרות זאת, המשחק עצמו נראה יפה וכולל נופים מרהיבים וסביבות מגוונות מיערות סבוכים ועד לאזורים געשיים ומלאי לבה.

לצד הגרפיקה, קיימת גם מערכת הקרב והיא אחת התכונות הטובות יותר של Shadow of War. כפי שכתבתי בתחילת הפסקה, השינויים לא מורגשים מיידית. בתחילת המשחק, התחילה להתגבש אצלי התחושה שמערכת הקרב נשארה מעולה, אך לא עברה שום שינוי ב-3 השנים האחרונות, אפילו האנימציות, הצלילים הכפתורים והצירופים ביניהם הובילו לאותן תוצאות בדיוק. עם זאת, כשמתקדמים במשחק מתגלות הרבה תוספות מעניינות. הראשונה שבהן היא ה-Glaive, שהוא נשק ארוך שמסוגל לעשות נזק רב, אך יש להחזיק את כפתור ההתקפה למשך מספר שניות כדי להשתמש בו. בנוסף, חלק גדול ממערכת הקרב כולל את מד ה-Might שמתמלא ככל שאתם פוגעים ומתרוקן כשאתם נפגעים. רק כשהמד מלא לחלוטין, תוכלו לבצע Execution או Domination (הריגת האויב או הפיכתו לשלכם, בהתאמה). בנוסף למד ה-Might קיים מד Wrath שמתמלא עם כל הריגה. כשהוא מלא, תוכלו להשתמש ביכולת ה-Elven Rage, שתאט את הזמן סביבכם ותהפוך אתכם לחזקים במיוחד למספר שניות.

כמובן שמורדור לא שווה יותר מדי בלי המפלצות הייחודיות שלה, בהן ניתן לשלוט לטובתכם. באופן זהה לחלוטין למשחק הראשון, תוכלו לשלוט בגראוגים ובקראגורים (אפילו מוזיקת הרקע בזמן רכיבה על קראגור לא השתנתה), אבל גולת הכותרת נעוצה דווקא במפלצת חדשה - דרייק. הדרייק הוא למעשה דרקון שעליו ניתן לרכוב תוך כדי חריכת בשר האויב באמצעות נשיפת אש או כדורי אש. הרכיבה על הדרייק מהנה מאוד, במקרים בודדים הרגשתי שהתוספת הזו הופכת את המשימה למעט קלה מדי, אך בקרבות גדולי היקף, מדובר דווקא באיזון מוצלח.

אבל עם כל הכבוד לתוספות האלה, החידוש המעניין ביותר בקרבות הוא כניסתם של "יסודות" שונים אותם ניתן לשלב בקרבות: אש, רעל וקללה. גם האויבים השונים משתמשים לטובתם ביכולות האלה כך שאם תישרפו, תאבדו חיים באיטיות לזמן קצר, אם תורעלו, תאבדו חיים וסימוני ה-Counter ייעלמו לזמן קצר, אם תקוללו, תאבדו חיים ו-Wrath לזמן קצוב וכל יכולת הפוקוס שלכם (שמאטה את הזמן כשמכוונים את הקשת) תאופס.

אז מה התפקיד שלכם?

ככל שהתקדמתי במשחק, החידושים האלה הזכירו לי יותר ויותר משחקי תפקידים. השילוב בין האלמנטים של ז'אנר הפעולה לז'אנר התפקידים פועל באופן נפלא ב-Shadow of War והם הזכירו לי בעיקר את המשחק Diablo. הסיבה הראשונה לכך היא תוספת מגניבה ביותר שנקראת Gear. על כל קצין שמחסלים, ניתן לאסוף שדרוגים עבור הציוד שלכם, ממש כמו במשחק הראשון. מעבר לשדרוג החרב, הקשת, והפגיון, Shadow of War מוסיף גם שריון, גלימה וטבעת כפריטי לבוש שאותם ניתן לשדרג. מעבר לכך, את ה-Gear ניתן למצוא במשחק ב-4 רמות: Common, Rare, Epic ו-Legendary. את כל הרמות חוץ מ-Common ניתן לשדרג על ידי ביצוע של אתגרים צדדיים ותשלום סמלי מהמטבע הוירטואלי של המשחק, Mirian. ציוד ברמת Legendary ניתן לשדרג מספר פעמים והוא מוסיף בונוסים משמעותיים, אך תצטרכו להשלים אתגרים קשים יותר כדי להיות זכאים לכך. יתרה מזו, ציוד ברמה הזו ניתן ללבוש כסט, מה שמעצים את הבונוסים אפילו יותר. הסיבה השנייה ש-Shadow of War הזכיר לי את Diablo הוא שימוש באבני חן (Gems), אותן ניתן לשלב בכל פריטי הלבוש והנשקים. עם זאת, מערכת ה-Gems ב-Shadow of War היא הרבה יותר בסיסית, ישנם רק 3 סוגים של אבנים שמשפיעות על הנזק, החיים והעושר ולכל אבן יש 5 רמות שניתן לשדרג (למשל 3 אבני אודם ברמה 1 ניתן להפוך לאבן אודם אחת ברמה 2). בסופו של דבר, מדובר בתוספת מעולה למשחק מהסוג הזה, מצד שני, Blizzard כבר חשבה על הרעיונות האלה קודם לכן.

כמו בכל משחק תפקידים, יש דגש גדול על Loot Hunt. אחת הדרכים בהן ניתן להשיג ציוד אגדי היא על ידי איסוף Ithildin, אותן מילים בשפה עתיקה שהיו פזורות ברחבי מורדור גם במשחק הקודם, ושיבוץ אותן מילים במעין פואמה בת 6 שורות. מדובר ב-Mini Game של השלמת משפטים, שעל פניו נראה נחמד אך הוא בעייתי, שכן המשפטים כתובים באנגלית גבוהה וספרותית. באופן אישי, אין לי בעיה עם אנגלית, אך מי שלא שולט כל כך ברזי השפה ימצא את עצמו מהר מאוד מדלג ישר לפתרון שמצוי באינטרנט.

אם תהיו מעוניינים להשיג ציוד/נשק/בוסטים שונים, תוכלו להיכנס לאפשרות ה-Market שבתפריט ה-Pause של המשחק ולרכוש אותם בתמורה ל-Mirian, אך אם תהיו מעוניינים בציוד יוקרתי ביותר, תוכלו לרכוש אותו בכסף אמיתי. מדובר בתופעה שנקראת MicroTransactions אשר צוברת תאוצה במשחקים רבים בשנים האחרונות וקיימת גם ב-Shadow of War. למזלי, לא הגעתי למצב שהייתי כל כך תלוי בציוד הנדיר והיקר שמוצע למכירה, אך עצם הרעיון לגרום לשחקנים שקנו את המשחק במחיר מלא לבצע תשלום נוסף בעבור ציוד הוא מרגיז ומיותר.

בסופו של דבר, הקפיצה הגדולה ביותר של המשחק בהשוואה לקודמו היא מערכת פיתוח הדמות. מבחינת הרעיון, השיטה עובדת בדיוק כמו ב-Shadow of Mordor: הצלחה במשימות ובקרבות תעניק לכם נקודות ניסיון עד שתעלו רמה. בכל פעם שתעלו רמה תקבלו נקודת ניסיון שאותה תוכלו לבזבז כדי לפתוח מיומנות במגוון רחב של תחומים, אלא שכאן, קיימים שני שיפורים גדולים שעשתה Monolith במערכת פיתוח הדמות: הראשון הוא כמות גדולה יותר של מיומנויות שאותן תוכלו לרכוש. השני והמעניין יותר הוא שלכל מיומנות קיימים 3 "שדרוגי-בן" אפשריים אותם ניתן לקנות ב-Mirian. ברגע נתון, ניתן להשתמש רק בשדרוג אחד עבור כל מיומנות ואף ניתן להחליף ביניהם בהתאם לצרכי השחקן. הכמות העצומה של המיומנות והשדרוגים גרמו לי יותר ויותר לרצות לעלות רמות, לבצע משימות ואתגרי רשות. למעשה, בטווח הארוך, המערכת הזו תורמת לאורך החיים של המשחק.

הפיכה צבאית

אחד הגורמים העיקריים להצלחת המשחק הקודם בסדרה, Shadow of Mordor, היה מערכת ה-Nemesis המהפכנית שבה בורך. בקצרה, מדובר במערכת שפורסת בפני השחקן את צבאו של סאורון, כאשר כל קצין בו מאופיין בחוזקות ובחולשות, אותן ניתן לנצל תוך כדי קרב. כמובן שהמערכת מבדילה בין קצינים זוטרים (Captains) לקצינים בכירים (Warchiefs), מאפשרת לנהל מאבקי כוחות ביניהם, לשלוט עליהם וכמובן, הצבא תמיד מתחדש ומתרענן, כך שלמעשה מדובר במעגל אינסופי. כשמתחילים לשחק ב-Shadow of War, נחשפים מיד למערכת ה-Nemesis המשודרגת שבהחלט כוללת שיפורים רבים. במקום צבא אחד שנפרס על פני כל המפה, עולם המשחק מתחלק למחוזות, כאשר לכל מחוז קיים צבא נפרד שכולל את הקפטנים והוורצ'יפים שלו. בנוסף, בכל מחוז קיים קצין אחד בדרגה חדשה והגבוהה ביותר - Overlord - שיושב בטירה של המחוז.

אז מה השתנה במערכת ה- Nemesis? המון! בעוד שבמשחק הראשון, לכל אחד מהקצינים היה Class משלו (Warrior, Archer, Defender וכו'). כולם חוזרים גם למשחק החדש ואליהם מצטרף ה-Olog Hai, מעין טרול גדול, חזק אך מגושם, שניתן לטפס עליו כשהוא חלש מספיק. מעבר לכך, ב-Shadow of War, לכל קצין יש תכונה שנקראת Advanced Class והוא חייב להשתייך לאחד מתוך 7 שבטים, כאשר לכל שבט קיימים הבונוסים שלו. בלתי אפשרי לכלול את כל ה-Classes והשבטים בביקורת הזו, אך אפשר לתת מספר דוגמאות לצורך המחשה. למשל, אורק בעל Advanced Class של Marksman יהיה לרוב קשת מעולה שמסוגל לפגוע במטרה ממרחק גבוה בדיוק מרבי. אם הוא משתייך לשבט ה-Terror, שאוהב לייסר את אויביו, החיצים שלו יהיו ,לרוב, מקוללים. אם הוא משתייך לשבט ה-Dark, שמעדיף להשתמש בטקטיקת הסוואה לצורך ציד האויב, הוא יבחר לתקוף מתוך שיחים. לעתים, קצינים כאלה יבחרו לפתוח מולכם בקרב בהפתעה וכשאתם הכי לא ערוכים לכך. השילובים בין ה-Classes והשבטים עצומים ותורמים למגוון הענק של סוגי האויבים שתוכלו למצוא ברחבי מורדור.

השיפור הגדול והמשמעותי ביותר של מערכת ה-Nemesis, ואולי הגדול ביותר בכל המשחק, הוא קרבות מצור (Sieges). מטרת המצור היא בסופו של דבר הבסת ה-Overlord וכיבוש המבצר והמחוז כולו. בחלק הזה, לידע ואסטרטגיה יש חשיבות הרבה יותר גדולה מזו של עוצמה וכוח. לפני כל קרב, יוצג לפניכם מערך הכוחות של ה-Overlord והבונוסים של המבצר עליהם אחראים הוורצ'יפים כמו למשל: סוג החומות והשערים, ארטילריה, קשתים וכו'. תוכלו לבחור עד 6 תומכים (תלוי ברמה שלכם) שיסייעו לכם בקרב לכיבוש המבצר ולרכוש עבורם בונוסים משלהם בתמורה לכסף וירטואלי. החלק שמצריך הכי הרבה מחשבה הוא למידת החוזקות והחולשות של ה-Overlord והוורצ'יפים והתאמת התומכים שלכם כך שיהוו את ההתאמה הנכונה מול הגנות האויב. לאחר שיתחיל הקרב, תצטרכו לכבוש נקודות שליטה שונות ברחבי המבצר ולהביס את הוורצ'יפים. לאחר מכן, תילחמו מול ה-Overlord ופמלייתו, קרב קשה ומאתגר מאוד בפני עצמו שדורש לא מעט הכנה. אם ניצחתם בקרב, תצליחו לכבוש את המבצר ואת האזור כולו וכמו כן, תצטרכו למנות קצין משלכם שיתפוס את מקומו של ה-Overlord.

כפי שציינתי בתחילת הביקורת, הקרבות האלה מהנים מאוד אך חוזרים על עצמם יותר מדי במהלך המערכה הרביעית וכשתגיעו אליה, כל המשחק יתנהל סביב מצב ה-Siege. אם זה לא מספיק, המשחק מתרחב מעט בגזרת ה-Online ומעניק את האפשרות לנסות ולכבוש מבצרים של שחקנים אחרים. יחד עם זאת, לא תוכלו להילחם מול השחקן שהמבצר בבעלותו, אלא רק מול הצבא וה-Overlord שלו.

השורה התחתונה

אפשר לסכם את Shadow of War כ"המשחק ש-Shadow of Mordor היה צריך להיות". בסך הכל מדובר במשחק טוב ומהנה. העלילה טובה ואף סוחפת במקרים מסוימים, אך הנרטיב נמרח ונמתח על ידי חלוקה לא נכונה ל-Acts והדמויות המשניות פחות מעניינות. הקרב נשאר מעולה, בדגש על קרבות המצור המעולים, אך לא מורגשת השפעה רצינית מדי של ה-Advanced Class והשבטים השונים. מערכות ה-Nemesis ופיתוח הדמות הן אלה שזכו לקפיצת מדרגה רצינית, לצד מערכת ה-Gear החדשה ואף הכרחית למשחקים מהז'אנר הזה. בסופו של דבר, אחרי תקופת המתנה כל כך ארוכה, אפשר לומר שנהנתי מ-Shadow of War, אך קשה מאוד להסתיר את תחושת האכזבה הקלילה שאופפת אותו.

7.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4 PRO

הטוב

  • שיפור משמעותי של מערכות ה-Nemesis ופיתוח הדמות
  • מערכת Gear חדשה ובנויה היטב
  • קרבות מעולים, בדגש על קרבות המצור (Siege)

הרע

  • נרטיב בעייתי, חלוקה לא נכונה ל-Acts ודמויות משניות סתמיות
  • ה-Act הרביעי חוזר על עצמו, מרגיש סיזיפי ומיותר לחלוטין
  • ה-Advanced Classes של האויבים וחלוקתם לשבטים כמעט שלא משפיעים על הקרבות
  • חלק מהמשימות הצדדיות מהוות בזבוז זמן טוטאלי ולא מתאימות לכל שחקן

והטירה

  • תתכוננו להשקיע הרבה זמן בלכבוש אותן

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:58 12.10.2017 | MaorAsOne MaorAsOne

    אני מאוד רוצה את המשחק אבל אני לא סובל MicroTransactions

  2. 2

    17:19 12.10.2017 | רן רביד רן רביד

    היי מאור. חשוב לי לציין שאפשר בהחלט לסיים את המשחק מבלי להשתמש באפשרות הזו. אני לא הוצאתי שקל אחד ב- market.

  3. 3

    20:58 14.10.2017 | meni32 meni32

    ביקורת מעולה.
    התייחסת לכל האלמנטים החשובים של המשחק.
    גם הכתיבה נעימה לקריאה ומנוסחת היטב.
    אני כעת בתחילתו של המשחק אז די מרגיש לי יותר מדי דומה למשחק הקודם כרגע,
    אבל אהבתי מאוד את המשחק הקודם וגם הביקורת שלך עזרה לי להבין שיש לי עוד למה לצפות בהמשך המשחק.
    שאפו ותודה על הביקורת.

  4. 4

    21:07 14.10.2017 | רן רביד רן רביד

    תודה רבה על הפידבק מני. כיף לקרוא תגובות כמו שלך. תהנה מהמשחק! :)

  5. 5

       | פורסם ע"י