הרשמה

ראיון עם אמיר רחום, מפתח המשחק Middle East Crisis

סבב הראיונות שלנו עם יוצרים ישראליים נמשך! הפעם אנחנו "תוקפים" חזיתית את אחד המשחקים המסקרנים שהוכרזו לאחרונה, M.E.C!

איך נראה תהליך הפיתוח של המשחק של החברה הישראלית, והאם יש בכלל מקום ל-RTS ב-2020?

כמעט ולא יוצא לי לראות כזאת תגובה מהדהדת למשחק ישראלי שאנחנו מפרסמים כאן. כן, כל המשחקים הישראלים שאנחנו נותנים להם כאן במה באתר מקבלים פרגון מלא מהקוראים שלנו, אבל מה שקרה לנו עם Middle East Crisis היה פשוט יוצא מן הכלל: אנשים הגיעו לפייסבוק שלנו כדי לפרגן לצוות שעובד על משחק האסטרטגיה הישראלי החדש, הכתבה קיבלה המון שיתופים, תגובות ולייקים, אז הנה אנחנו כאן - מבינים בדיוק על מה הקוראים שלנו רוצים לקרוא: משחק אסטרטגיה ישראלי בפיתוח עם המון מוטיבציה ושאיפות מאחוריו. תפסתי לראיון קצר את אמיר רחום, אחד המפתחים של המשחק ודיברתי איתו על המשחק, התגובות מהקהל ותהליך הפיתוח שלהם.

אמיר, בוא תציג את עצמך ואת הצוות שלכם ותתן לנו הסבר על הרקע שכולכם מגיעים ממנו.

אז בגדול, אנחנו 3EEL, סטודיו חדש לפיתוח משחקים והמשחק הראשון שלנו הוא M.E.C. – Middle East Crisis.

אני אמיר רחום, גיימר מושבע, משחק משחקי RTS בערך 20 שנה, מאז רד אלרט אני לא יכול לשחרר את התחום הזה, אני מת על הפקה, יצירת תוכן, עריכת ווידיאו והתפקיד שלי בצוות זה ה-  Game Producer. בצוות גם תוכלו למצוא את שאר חברי לפיתוח: מיכאל פוזדיאייב, בחור משכמו ומעלה, שמשחק RTS מהיום שהז'אנר הזה נולד, תותח במנוע יונטי, מודלר, יודע לשלוט בצוות ותפקידו הוא Chief Studio, כך שהוא מתעסק בכל הצד הטכני של המשחק.


אמיר רחום, מפתח בסטודיו 3EEL

אדיר לומברוזו, הגב של הצוות בכל מה שקשור ביצירתיות, שיווק, תוכן ומחבר אותנו בעצם לנקודות הנכונות. הוא הבחור שעושה את הייעוץ העסקי של המשחק והוא עוזר לנו להוביל את הפרויקט החוצה אל השוק הרחב. בן ברנדס, ג'נרליסט, נוגע בכל דבר שאפשר בפיתוח, גראפיקה, מידול, תכנות, טכני, בחור שאין אתגר שהוא לא ינסה לקפוץ עליו. יש לו אש בעיניים והאמת שהוא גיימר מטורף בכל כך הרבה תחומים שלא קשורים לאהבה שלו ל-C&C ג'נרלס.

ואחרון חביב - עדן שוורץ, המתכנת שלנו. מכיר את זה שאתה נתקע ואתה אומר זהו, פה אני כבר אין לי מושג מה קורה? אז עדן זה מאלה שיקחו את זה ויחזרו אחריי כמה שעות עם פתרון, לא משנה כמה זמן עבר או איך הוא עובד. עדן הוא סטודנט להנדסת תוכנה באורט בראודה ועושה חיל בכל מה שקשור בקוד של הפיתוח. אה, ואני לא יכול שלא להזכיר את אויבינד, המלחין שלנו מנורווגיה. הבחור פשוט מבריק - אתם אומנם רק טעמתם טיפה מהמוזיקה שלו, אבל בתור אחד שיושב ומקשיב לה על בסיס יומי, היא לא רק שלא נמאסת, אני מקבל ממנה הייפ כל פעם מחדש.

שתפו קצת פרטים בנוגע ל-M.E.C Middle East Crisis - מה הייתה ההשראה שלכם למשחק הזה?

אז ההשראה למשחק היא באה יותר ממקום אישי, תבין, אני ומיכאל שחקני RTS אולד סקול: רד אלרט, ג'נרלס, ו-C&C בכללי. אפשר לומר שאנחנו באים למשחק הזה פשוט מנקודת המבט של המזרח התיכון, אמרנו לעצמנו, ראבק איך זה שאף אחד כבר לא עושה משחקים כאלה, יש כאלה שעושים אבל בסופו של יום זה לא אנשים שחיים פה, או שחווים את המלחמה הזאת ביום יום. אז פשוט התחלנו, זה התפתח ותוך חצי שנה הגענו לסוג של Pre-Alpha כזאת שצריכה רק ליטושים.

משיחות קודמות שניהלנו זה נראה שבמשחק יהיו כמה צבאות שונים, ספר לנו עם מי נוכל לשחק ומה עשיתם כדי לגרום לכל צבא להרגיש ייחודי?

במשחק יהיו כמה סוגים של צבאות, כרגע אנחנו פחות יכולים להגיד על כמה יהיו במשחק הסופי אבל כן אני יכול להגיד לך שיש את הצבא הישראלי, אמריקאי, רוסי ואת ה-GFF שהם בעצם לוחמי חופש גרילה שכאלה - הם סוג של צבא מורדים סורי עם אג'נדה לא ברורה: מצד אחד הם רוצים לשחרר את סוריה מכל מי שרוצה לשים את ידיו עליה ומצד שני מסבכים את עצמם כל פעם מחדש. הרעיון שלנו זה באמת ליצור אווירה אותנטית, לדוגמא, החיילים הישראלים מדברים בעברית ב-Voice acting, האמריקאים באנגלית, רוסים ברוסית והצבא הסורי, בערבית. 

לכל צבא גם יהיה את המוזיקה שלו כאשר אתה תשחק, את הUI הייחודי שלו, יכולות, הגנות, חולשות וכדומה. המטרה היא ליצור גם סוג של איזון: כמו שאתה משחק לדוגמא עם גיבור מסוים אז אתה צריך לדעת מה היכולות שלו? אז אותו דבר פה. אנחנו מודעים לכך שזה לא הדבר הכי חדש ביקום, אבל יש לנו כמה רעיונות שבעצם בסופו של יום כל שחקן יתאים את עצמו למשהו מסוים, לסגנון מסוים ולא כולם יעשו ספאם עם אותו הצבא. המטרה של המוזיקה היא בעצם להמחיש את האווירה של המשחק: יהיו ניגונים מהמזרח התיכון, סאמפלים מוכרים, אווירה מתאימה ואפילו תפילות של אותו העם והמנונים מדיי פעם, ככה, בשביל האווירה כן? 

אם שנייה נחזור למשחקיות: אז משחק RTS? ב-2020? האם יש בכלל קהל לז'אנר הזה בעולם בו משחקי טקטיקה כמו XCOM ו-Gears Tactics שולטים ביד רמה?

אז בוא נדבר על זה: יש מעל 15 מיליון שחקני אסטרטגיה בעולם ו-10 מיליון מהם הם שחקני RTS. עכשיו עזוב - בוא נשים בצד את זה שיש מלא שחקני RTS שברחו לז'אנר ה-MOBA כי לא היה מה לשחק - הקהילות גועשות ולרובם נמאס מה-XCOM וכל משחקי הטקטיקה ואתה יודע משהו? גם אם לא נמאס, אז תמיד כיף לחדש ולדעתי יש מקום למשחק RTS חדש בייחוד אם הוא מדבר על התכלס של העולם, עם סיפור ייחודי ו-Gameplay מצוין, מי לא אוהב את זה? 

אם כבר מדברים על קהל, אני בעיתונאות הגיימינג כבר למעלה מ-4 שנים ולא יצא לי לראות כזאת תגובה חיובית ברשתות החברתיות לטריילר של משחק ישראלי. ספרו לי קצת על מה זה עשה לכם.

שמע, אנחנו עד עכשיו עונים לאנשים. 90 אחוז מהתגובות באמת באמת חיוביות, כשהפרגונים גם בדיסקורד וגם בפרטי מדהימים, בכלל פרסמו אותנו בכל מיני מקומות שלא הכרנו שזה העיף אותנו! היו גם תגובות שהתלוננו וכל מיני יציאות לא במקום למיניהן, אבל שמע, חלק מהרעיון זה גם להקשיב לקהילה ולא לעשות רק מה שיש לנו בלב, אז אנחנו פתחנו גם בדיסקורד את האופציה לרעיונות (Ideas) כדי שכולם יוכלו להשתתף ולהעלות את המחשבות שלהם על המשחק. אני כבר אומר חד משמעית, אם יש רעיון טוב, אין סיבה לא לנסות ולהרים, כל עוד שזה לא דורס את כל מה שבנינו, כן? חוץ מזה, אנחנו מצפים לעוד תגובות ברגע שיהיה אלפא בחוץ ומעבר לזה כבר יש יוטיוברים וטוויצ'רים ששלחו לנו הודעות על הרצון להשתתף באלפא/בטא אצלנו.

אל תשכחו אותנו כמובן! אגב, בפעם האחרונה שדיברנו ציינת שיהיה מולטיפלייר למשחק, יש משהו שאתה יכול לספר לנו על המולטי? מה הוא יכלול?

אני יכול להגיד שהמוליטפלייר כמובן יכלול את כל המצבים הקלאסים, 1 על 1, 2 על 2 וכדומה. בנוסף, יהיו כל מיני מודים מגניבים שאנחנו עובדים עליהם, פיצ'רים ועוד הרבה דברים שעדיין לא עשו ולא ראו ב-RTS. העניין הוא כזה - אנחנו מוקפים במתחרים שיש להם את הכלים שלנו כרגע אין (צוות גדול, מימון ענקי) אז אנחנו נמנעים מלשגר את כל מה שכתבנו, אתה יודע, גם כשעבדו על הכיפת ברזל של צהל, בטוח שיש עוד מדינות שהיו יכולות להעיף את זה מהר יותר, אבל מי עשתה את זה ראשונה? 

יש תאריך יציאה? חלון יציאה? אלפא? משהו??? רועי שלנו כבר מת לנסות ולשחק במשחק הזה.

חחחחח תגיד לרועי שהוא בטוח יקבל מהראשונים! כרגע אין תאריך יציאה, חלון או דלת, כרגע זה אולי הידית של הדלת שעוזרת לנו להתכוונן. יש עוד הרבה זמן בפיתוח, זה תלוי בהרבה משתנים ואנחנו באמת לא רוצים לשחרר משהו שאנחנו לא סגורים עליו לפחות 95 אחוז, ברור שיהיו באגים או כל בעיה אחרת אבל בשביל זה אנחנו טוחנים שעות על גבי שעות. האלפא האמת מתוכננת לחצי שנה הקרובה במקרה הטוב ושאני אומר במקרה הטוב זה כנראה יקרה. במקרה שהקורונה תגמור לנו את החיים לפני, אולי לא.

אז בשנה הבאה רואים אתכם ב-Gamescom, זה מה שאתה אומר לי.

אמן, זה אחד החלומות הכי גדולים שלי, גיימסקום, E3, מבחנתי ברגע שאני דורך על אחת הבמות האלה כמפתח וכל העיניים אליי, הגשמתי. כל הצוות מכוון לשם, אנחנו מן הסתם לא מסתפקים בארץ ישראל שלנו, למרות שהיא המקור להרבה דברים שאנחנו עושים במשחק, אנחנו מאמינים בזה שלהפיץ את כל מה שאנחנו עושים ברמה גלובלית זאת הדרך הכי טובה לעשות לישראל יחסי ציבור - אפילו שבמקרה של מלחמה זה לא תמיד טוב. מצד שני, תראה את טהרן, פאודה ושעת נעילה - אלו סדרות שעשו רק טוב לישראל גם אם הן עסקו בנושא קונפליקט ומלחמה.

הזכרנו קודם את התגובה החיובית של הקהל הישראלי, אבל מה שאפילו יותר חשוב לי לדעת הוא איך הסביבה הקרובה (חברים ומשפחה) הגיבה לכך שיקיריהם מפתחים משחק מחשב?

התגובה החיובית של הקהל הישראלי היא מדהימה, אבל אומר לך את האמת, גם קצת חששתי ממנה כי הקהל הישראלי לא פשוט. אבל בכל מקרה, כן מאוד חשוב היה לי לשמוע את דעתו. מעבר לזה גם הקהל המזרח תיכוני יותר - איראן, לבנון, סוריה - קיבלנו המון פרגונים מהצד הזה והופתענו מאוד מאוד. לך תדע, אולי בסוף עוד נעשה טורניר איראן/ישראל ב-M.E.C, כשכל הקונפליקט המיותר הזה ייגמר סוף כל סוף. המשפחה מפרגנת מאוד, ולא רק אצלי - אצל כל הצוות. בכל מקום, נותנים לנו לשבת, נותנים לנו לקחת את הזמן הזה שאנחנו צריכים, ואנחנו מקבלים את הסבלנות המירבית מהצד שלהם. זה לא פשוט לפתח משחק אינדי - בטח שלא בתקופת קורונה. אבל, ויש פה אבל גדול, כשאתה מאמין בפרויקט שלך וכשכל הידיים שאיתך עליו לא מניחות לו לרגע, אתה מבין שאתה במקום הנכון. ייקח כמה שייקח, זה הולך לשם, להצלחה.

אני לא יכול לסיים ראיון ב-Vgames בלי השאלה הקבועה: איזו עצה היית נותן לאנשים שקוראים את הכתבה ורוצים גם לפתח משחק משלהם?

העצה שלי היא פשוט להתחיל מאיפשהו: מעצמכם, מחבורה של אנשים, קבוצה, חברים, כל דבר - להתחיל לפתח משהו, גם אם זה מינורי וגם אם זה יהיה משחק שייקח לכם 5 שנים, תתחילו. אני יכול להעיד על עצמי שעד שלא התחלתי לעבוד על המשחק, לא הבנתי כמה אני מתחבר לזה וכמה זה ענק. לראות את הדמות שלך זזה, לראות את הסרטון של הסיפור או כל דבר אחר שכזה, הייתה פשוט חוויה מהממת, צמרמורות לרוב ופשוט כיף צרוף. זה לא פשוט, כן? יש ימים שאתה דופק את הראש במקלדת ומנסה להבין למה החייל לא פוגע במטרה, אבל זה עדיין שווה את זה. כל דבר בחיים יש לו מכשול, ואם לדבר במונחי צבא - אפילו את הקיר בטירונות, בסופו של דבר אתה עובר ומסיים את המסלול בהצלחה.

תודה רבה לאמיר על הראיון המסקרן! אם אתם רוצים לשמוע עוד פרטים בנוגע ל-M.E.C מוזמנים לעקוב אחריהם בפייסבוק או להצטרף לדיסקורד שלהם! כרגיל - תגידו ש-Vgames שלחו אתכם.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י