הרשמה

ביקורת: ARC Raiders - הגונב מגנב פטור

האם מדובר במלך החדש של משחקי ה-Extraction Shooter? הנה כל מה שחשבנו על ARC Raiders!

  • PC
  • PlayStation 5
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 30/10/2025

רובוטים, בוזזים ומעליות - כל זאת ועוד מחכה לכם במשחק החדש של Embark Studios

עותק הסיקור סופק לנו על ידי Nvidia, תודה רבה!

ז׳אנר משחקי ה-Extraction Shooter תפס תאוצה משמעותית במהלך השנים האחרונות, ואחרי שמשחקים כמו Escape From Tarkov ו-Hunt: Showdown הוכיחו שיש קהל שחקנים שרעב לחווית משחק בסגנון, הגיע הזמן להפוך את התערובת הזו להרבה יותר מעניינת עם מתחרה חדש ונוצץ, הלוא הוא ARC Raiders של חברת Embark Studios, אותו סטודיו משחקים שוודי שסיפק לנו לפני כשנתיים את משחק היריות התחרותי ״The Finals״. אז איך המשחק החדש של הסטודיו מרגיש ביחס למתחרים והאם יש לנו כאן פנינה חדשה בז׳אנר?

גניבת דעת

חלק ממה שיפה בסיפור של ARC Raiders הוא שבתחילת דרכו הוא היה משחק שונה לחלוטין מזה שקיבלנו בסופו של דבר בפועל - המשחק נחשף לראשונה במסגרת טקס The Game Awards של שנת 2021, שם הוא שווק כ״משחק יריות קואופרטיבי״ שתוכנן להיות חינמי לחלוטין, כשטריילר החשיפה הראשון שלו מיצב אותו כמשחק שמזכיר מאוד משחקים כגון Helldivers 2. בשנת 2023 הכריזה מפתחת המשחק כי היא משנה את מבנה המשחק שתוכנן וכי כעת המשחק יפותח כמשחק המשתייך לז׳אנר ה-Extraction Shooter, ובחודש אפריל של שנת 2024 הכריזה המפתחת שהמשחק ישווק בעלות של 40 דולר במקום שיהיה משחק חינמי.

למי שחי תחת הסלע ופחות מכיר, משחקי Extraction Shooter הם למעשה משחקים בהם נצא בכל פעם לסיבוב ״בזיזה״ ייעודי במפת המשחק, כשהמטרה העיקרית שלנו תהיה ללקט כמה שיותר ציוד וחומרים אותם ננסה להחזיר בסוף הסיבוב לבסיס האם שלנו בשאיפה לעשות בהם שימוש בסבבים מאוחרים ומאתגרים יותר. בדומה למשחקים אחרים בסגנון גם ARC Raiders משלב בתוכו מערכות PvPvE, משמע מפת המשחק מאכלסת בתוכה שורת איומים שונים ובהם איומים הנשלטים על-ידי המחשב לצד איומים הנשלטים על-ידי שחקנים אחרים שמנסים גם הם לשרוד ולאסוף כמה שיותר ציוד. במקרה של ARC Raiders ספציפית אנחנו ניכנס לעולם בו כדור הארץ עבר אפוקליפסה במסגרתה קבוצת רובוטים מסתורית בשם ״ARC״ השתלטה על-פני הכוכב. הירידה אל מתחת לפני השטח הביאה למחסור חמור בציוד ובאוכל, דבר שגרם לחלק מהתושבים להתחיל ולנסות לצאת אל פני השטח על-מנת ללקט ציוד חיוני. תושבים אלה זכו לשם ״בוזזים״ (Raiders). במהלך המשחק ניכנס לנעליו של בוזז מהעיר התת-קרקעית ספרנזה (Speranza) היוצא למסעות ליקוט והישרדות מעל פני השטח (The Topside).

קו העלילה של ARC Raiders קיים בבסיס הדברים, אולם הוא מועבר לשחקן באופן יחסית מצומצם ובהתאם לביצועים שלו בפועל בעולם המשחק - ככל שנחקור יותר מהעולם ונשלים יותר ויותר משימות המשחק ימשיך להרחיב את עולם התוכן שלו ולספר לנו עוד מסודותיו, זאת בשאיפה שבסופו של דבר נמצא תשובות ונגלה למעשה מה הביא להשתלטות של רובוטי ה-ARC על הכוכב. חלק מהיופי של כל הדבר הזה אם תשאלו אותי היא העובדה שקהל השחקנים של המשחק לוקח חלק פעיל בגילוי העלילה ככל שהזמן עובר, כך שאם עניין העלילה באמת מעניין אתכם חשוב שתדעו שהאינטרנט כבר מלא בתאוריות מעניינות אודות עולם המשחק והסיפור שלו. יחד עם זאת לא מדובר בהכרח בקו עלילה עמוק או מרגש, ובאופן שאינו באמת מפתיע המיקוד כאן הוא חד משמעית על המשחקיות עצמה - וגם כאן לשמחתי הביצוע מרשים מאוד. לצד כל הדבר הזה ובהתאם לעובדה שמדובר כאן בסופו של דבר במשחק Live-Service, המשחק כולל בנוסף מערכת שלמה של התקדמות שתאפשר לשחקנים לפתוח שלל תלבושות ובונוסים שונים, זאת לצד חנות של ממש בה תוכלו לקנות פרטי לבוש שונים באמצעות מטבע ייעודי שעולה כסף אמיתי. חשוב לציין שהרוב המוחלט של החפצים האלה הינו קוסמטיים בלבד, אולם כן ישנם מקרים בהם תוכלו לפתוח גישה לאסופת חפצים שגם מאפשרים לכם לעשות בהם שימוש בפועל בזמן המשחק ולא רק כפריט עיצובי (אפשר גם למצוא אותם באופן טבעי כחלק מהחקר של העולם), אבל כמכלול לא מדובר במערכת מיקרו-רכישות בעייתי שמעניקה יתרון משמעותי לשחקנים שיחליטו לאמץ אותה ולהשקיע עליה את מיטב כספם.

יוצאים לצוד

מבנה המשחקיות של ARC Raiders כאמור די פשוט וקל לעיכול - המשחק יתחיל בעיר ספרנזה שם נוכל לארגן את הציוד שלנו, להכין/לקנות ציוד חדש וכן לבחור משימות שונות (אותן נקבל מבעלי החנויות השונות של העיר) שנוכל להשלים על-מנת לזכות בפרסים שונים שיעזרו לנו להתקדם ולהפוך לחזקים יותר. המשחק מאפשר לנו לעצב באופן די חופשי את הנראות של הבוזז שלנו, זאת לצד עץ יכולות המחולק לשלוש קטגוריות שונות שיאפשר לנו לעצב אישית את היכולות הטכניות שלנו - החל מיכולת שתאפשר לנו ללכת מהר יותר בזמן כיפוף ועד יכולות שיסייעו לנו בפועל במהלך קרב. בסיס האם של הבוזז שלנו מורכב למעשה ממספר ״תחנות עבודה״ (Workstations) שונות שנוכל לבנות, כשכל תחנה כזו תאפשר לנו להכין ציוד מסוג שונה, החל מתחנת עבודה בסיסית שתאפשר לנו להכין ציוד חיוני וראשוני דרך תחנות ייעודיות לשיפורים של נשקים שונים באמצעות הכנה של תוספים (Mods) ועד תחנות עבודה מתקדמות שיאפשרו לנו להכין חומרי גלם טובים יותר שבעזרתם כאמור נכין ציוד קצה טוב יותר. המשחק כולל בתוכו מערכת דירוג לחפצים השונים כשדירוג גבוה יותר כמובן משפר את התפקוד או האפקט של אותו חפץ או כלי נשק - אם כבר הזכרתי כלי נשק יש כמה סוגים עיקריים, כשלכל נשק יש סוג תחמושת ייעודית לצד תכונות ונתונים שונים, החל מנשק שמאפשר לכם לרסס את הסביבה ללא הבחנה אך כתוצאה מכך הרבה יותר קשה לכוון איתו ועד נשקים שמורידים המון נזק במקרה של פגיעה אבל גם דורשים טעינה איטית אחרי כל כדור שנוציא מהם.

סיבובי המשחק עצמם בנויים במתכונת של חצי שעה לכל סיבוב, כשבמהלך חצי השעה הזו נצא אל פני השטח בשאיפה למצוא כמה שיותר ציוד שאיתו נחזור בסופו של דבר לבסיס האם שלנו. החזרה אל מתחת לפני השטח נעשית על-ידי הזמנה של מעלית ייעודית הממוקמת בחלקים שונים ברחבי המפה (יש כמה מהן, כולל מפה שכרגע נעולה ותגיע בשלב מאוחר יותר), כשבכל פעם קבוצת מעליות אחרת תהיה זמינה לשימוש בזמן שיתר המעליות יהיו נעולות. כמו כן, גם המפה עצמה מחולקת למספר נקודות שונות בהן נוכל למצוא ציוד מכל מיני סוגים ודרגות הזמין לאיסוף רק באזור ספציפי של המפה (אזורי מגורים למשל יכללו בתוכם חפצים מסוג "Residential" בעוד שאזורי תעשייה למשל יכללו חפצים מסוג "Mechanical", מה שיצריך מאיתנו לתכנן מראש את מסלול החקירה שלנו על מנת שנוכל גם לאסוף את הציוד הדרוש לנו להתקדמות וגם להספיק להגיע למעלית פתוחה לפני שהזמן של הסיבוב נגמר - אם חלילה לא נספיק להגיע למעלית או נמות במהלך הסיבוב מכל סיבה שהיא, כל הציוד שהחזקנו עלינו, בין אם הוא בא איתנו או נאסף במהלך השהות שלנו על פני השטח, ייאבד לנצח. כל פעולה שנבצע במהלך המשחק, החל מפתיחה של ארגזי ציוד וגילוי של מה שיש בתוכם ועד הזמנה של המעלית שתחלץ אותנו בחזרה לספרנזה תיקח לא מעט זמן ותעשה לא מעט רעש, מה שיצריך מאיתנו לקבל החלטות מהירות וקריטיות במיוחד מתי לבצע כל פעולה כדי שזו תבוצע בהצלחה ולא תביא בסופו של דבר לכישלון.

אז איך כל הדבר הזה מרגיש בפועל? בעיניי ובאופן שהפתיע אותי לטובה היות ואני לא חסיד של הז׳אנר, נהדר - תחושת הלחץ התמידית שמלווה את השחקן בזמן הסתובבות בעולם מועברת כאן בצורה אותנטית מאוד, והויכוח הפנימי שיפקוד אתכם בכל פעם שתארגנו את הציוד שלכם לפני יציאה לפני השטח מתוך החשש הברור לכך שאולי תאבדו אותו בסופו של דבר תורם מאוד לחוויה הכללית שהמשחק הזה מעביר ולרמת העומק שהוא כולל. זה יהיה גם זמן טוב לציין שניתן לשחק את המשחק בשיתוף עם עד שני חברים היוצאים יחדיו לחקור את פני השטח - שולבה כאן מערכת ייעודית שמונעת מקרה בו קבוצה של 3 שחקנים תפגוש בשחקן שמשחק לבדו, כך שהאיזון וההוגנות במשחק בקבוצות נשמר, אולם כאן לדעתי חווית הלחץ וחוסר הוודאות נפגמת במעט - אישית בזמן משחק עם חברים הרגשתי שאני משחק במשחק שמזכיר יותר את Helldivers 2 ולא משחק Extraction Shooter, מה שהיה כמובן יותר כיף בהכרח כי לשחק עם חברים זה תמיד כיף אבל פחות התחבר לי בסופו של דבר עם המכניקות המרכזיות של המשחק הזה.

אדם לאדם זאב

עולם המשחק של ARC Raiders הוא למעשה אחת ממפות המשחק המאתגרות ביותר שיצא לי לחוות במשחק בסגנון עד היום, כשהוא מלא במבנים ענקיים שנוכל לחקור המאוכלסים לעיתים קרובות עם רובוטי ARC מסוגים שונים המהווים איום של ממש על השחקן עקב כך שהם לרוב חזקים מאוד או מסתובבים בקבוצות. יחד עם זאת המשחק מספק לנו שלל כלים איכותיים להתמודד עם האיום של ה-ARC, כשלכל רובוט כזה יש למעשה נקודת חולשה מרכזית שתאפשר לנו להתמודד איתו בצורה טובה יותר - כך למשל רובוטים מסוג ״צרעה״ (Wasp) המתפקדים למעשה כרחפן שסורק את הסביבה ומגיב בהתאם במידה והוא גילה אותנו יובסו מהר יותר אם נצליח לירות באחד ממנועי הדחף שלו, ומנגד רובוטים מסוג ״Bastion״ יובסו מהר יותר אם נפגע בנקודת התורפה הממוקמת בחלקם האחורי או בנקודות החיבור בין הרגליים לגוף המרכזי של הרובוט - את כל הטריקים האלה המשחק לא ממש ממהר לספק לכם, כך שבדומה לחווית גילוי העלילה של המשחק, גם כאן תצטרכו לבצע מחקר מקדים לכל איום על-מנת שתוכלו להתמודד איתו כמו שצריך. התלונה היחידה שתהיה לי על כל העניין הזה היא שהרובוטים האלה מאוד, אבל מאוד קשים להתמודדות בשעות הראשונות של המשחק, מה שמקשה מאוד על חווית ה-Onboarding שלו ועשוי לגרום לשחקנים פחות מנוסים לנטוש אותו מהר מידי.

מעבר לאיומי ה-ARC הנשלטים כאמור על-ידי המחשב, עולם המשחק של ARC Raiders כולל בתוכו גם שחקנים אמיתיים שנוכל להיתקל בהם, דבר שמכניס לכל התערובת הזו עוד לא מעט אלמנטים שגם כאן לדעתי מבוצעים נהדר עקב אותו קונפליקט בלתי נמנע שפוקד את כל אחד מהשחקנים - הרצון לשרוד אל מול הרצון לאסוף כמה שיותר ציוד, שכמובן ניתן למצוא בין היתר על-ידי חיסול של בני אדם אחרים הפוקדים את עולם המשחק.

התוצאה של כל הדבר היה היא שכל סיבוב ב-ARC Raiders יכול להתפתח ללא מעט כיוונים שונים ומפתיעים - קרה לי לא מעט שסיבוב חקר שלם לא כלל בתוכו שום מפגש עם שחקן אנושי מה שאפשר לי לאסוף הרבה ציוד במסגרת חקר של המבנים עצמם אבל מתוך כך הגביר את כמות הפעמים שיצא לי להתמודד עם רובוטי ARC שהקשו על המשימה הזו מאוד, ומנגד כמה סיבובים אחר כך מצאתי את עצמי נלחם ללא הפסקה בשחקנים אנושיים אחרים שהתבצרו בסביבה של אחת המעליות בשאיפה לחסל את כל מי שינסה לברוח חזרה אל עומק האדמה עם ציוד יקר ערך. היה גם את הסיבוב שבו חברתי לשחקן אנושי רנדומלי איתו דיברתי באמצעות הצ׳אט הקולי של המשחק ויחד יצאנו לחסל רובוט ARC ענקי ומאיים שסיפק לא מעט ציוד שהתחלק לבסוף בין שנינו - אלה רק חלק מהתרחישים שתוכלו להיתקל בהם במהלך המשחק, ואישית אני מוצא את עצמי מתמכר לתחושת החוסר ודאות הזו ככל שאני מתקדם ומגלה מהמשחק הזה עוד.

ביצועי קצה

עוד לפני שנגיע לגרפיקה ולביצועים של המשחק הזה אני רוצה לשבח שני אלמנטים אחרים שזוכים כאן לביצוע נהדר - השליטה במשחק, ועיצוב הסאונד שלו.

אתחיל מהשליטה במשחק ואציין שבדומה ליתר הדברים שהמשחק הזה עושה נכון, גם השליטה כאן מרגישה מדויקת מאוד ומספקת מאוד כל עוד אתם מנצלים את היכולות השונות שלה כמו שצריך. המשחק מאפשר לנו לנוע במרחב בהליכה רגילה, כיפוף או ריצה זאת לצד היכולת להתגלגל במהירות למרחק קצר על-מנת שנוכל להתחמק ממתקפות שונות. ישנה גם אפשרות להחליק במורדות שונים על-מנת שנוכל לנוע יותר מהר במרחב בזמן חקר לצד אפשרות לטפס על מעקות או על קצוות של חלונות - כל אלה כאמור משתלבים יחדיו לכדי מערכת שליטה מאוד מלוטשת ומספקת, שאישית תורמת מאוד לתחושת האיכות שהמשחק הזה מספק, בטח ובטח אם תנצלו אותן באופן חכם ולא צפוי שיפתיע את האויבים שלכם. דבר נוסף שחשוב לי לתת עליו דגש הוא ההחלטה של מפתחת המשחק לעשות שימוש בזווית מצלמה מגוף שלישי, זאת בניגוד ל-Escape From Tarkov או Hunt: Showdown למשל שעושים שימוש בזווית מצלמה מגוף ראשון - יש מספר יתרונות וחסרונות לשימוש בזווית גוף שלישית במשחק בסגנון, ובעוד שאהבתי למשל את העובדה ששימוש בזווית הזו מאפשר לי להתחבא מאחורי מחסות תוך כדי שאני סורק את הסביבה שמאחורי המכסה מבלי שהאויב שאולי נמצא באותו אזור יראה אותי, הדבר גם בא לרעת המשחק כשהוא מאפשר לשחקנים לנצל את החולשות של היכולת הזו בכך שהם יכולים ״להתקמפר״ בקלות יתרה באזורים מסוימים ובכך לארוב לשחקנים אחרים מבלי שהם יהיו מוכנים לכך, אלמנט שפחות עובד לדעתי במשחקים בסגנון בהם הענישה על טעות אכזרית למדי.

בכל הקשור לסאונד - מדובר ככל הנראה בנקודת האיכות הטובה ביותר ש-ARC Raiders מציע - כל פיצוץ, רעש ירייה, רובוט שמתקרב אלינו ואפילו נקודות חקר מיוחדות כגון ארגזי ציוד נדירים זוכה לסאונד ייחודי וספציפי, דבר שמגביר מאוד את רמת ההתחברות והקשב שלנו לסביבה. מעבר לכך, גם עולם המשחק מגיב בהתאם לתזוזה שלכם בשטח ולצלילים שיופקו עקב הפעולות שלכם - מכוניות שונות עשויות להתחיל לצפצף ולגלות את המיקום שלכם אם תפגעו או תתקרבו אליהן יותר מידי, להקות ציפורים שיעופו מהקרקע ומתוך כך ינפנפו בכנפיים שלהן במידה ותתקרבו אליהן יתריעו גם כן על המיקום שלכם לשחקנים אחרים שחוקרים את העולם - בדומה לאלמנטים אחרים במשחק גם כאן למידה ושינון של כל פרופילי הסאונד השונים שיש למשחק הזה להציע יאפשר לכם להתמקצע ולהיות הרבה יותר טובים ביחס לשחקנים אחרים - זה גם זמן טוב להפציר בכם לשחק עם אוזניות איכותיות, זה ישפר את החוויה הכוללת שתקבלו כאן בכמה וכמה מונים.

הגענו לדבר על הביצועים והגרפיקה של המשחק וכן ועל השילוב של הטכנולוגיות השונות של חברת NVIDIA בתוך כל הדבר הזה. נתחיל מהנראות הכללית של המשחק ונציין שפירוט המודלים והסביבות השונות של המשחק נראה פשוט נהדר, זאת לצד אנימציות איכותיות למדי בין אם מדובר בצורת התזוזה והנראות הכללית של הבוזז שלנו או הנראות והתפקוד של רובוטי ה-ARC - אני לא מאמין שאני אומר את זה אבל זהו ככל הנראה משחק המחשב הראשון שיצא לי לשחק שפותח על Unreal Engine 5 שלא כולל בעיות ביצועים קריטיות או באגים מוזרים בהשקה שלו - לפחות מחווית המשחק האישית שלי על המחשב האישי, מבדיקה שלי על הקונסולות המצב כרגיל פחות מזהיר בזמן השימוש במנוע הזה.

ARC Raiders מציע תמיכה מלאה בכל יכולות הבינה המלאכותית המתקדמות של החברה, החל מתמיכה מלאה ביכולות ניתוב קרניים (Ray Tracing) המשפרים באופן ניכר את הנראות הכללית ואת ביצועי האור והצל שהמשחק כולל ועד תמיכה מלאה בטכנולוגיית NVIDIA Reflex הממזערת את זמן השיהוי של המשחק בשיעור של עד 59%. ישנה גם תמיכה מלאה ביכולות ה-Frame Generation וה-DLSS של החברה. מבדיקות שערכתי עם כרטיס המסך האישי שלי (RTX 4070 Ti Super) בזמן משחק ברזולוציית 4K תחת הפירוט הגרפי הגבוה ביותר (Epic), השימוש ב-DLSS שיפר את ביצועי המשחק שלי בזמן משחק ברזולוציית 4K בשיעור של מעל 50%. ביצועי ה-Ray Tracing של המשחק משפרים את הנראות של המשחק באופן די מרשים בכל הקשור לעיבוד קרני אור וצלליות, ובזמן שילובם בשימוש עם DLSS הביצועים נשמרים חלקים ויציבים לאורך כל המשחק. השימוש ב-Frame Generation משפר את הביצועים של המשחק אפילו יותר - בדקתי את המשחק בזמן שימוש ב-DLSS ו-FG, שניהם במצב "Auto" והמשחק סיפק ממוצע של 135 פריימים לשנייה (שיפור של קרוב ל-38% ביחס לביצועים בזמן השימוש ב-DLSS בלבד).

השורה התחתונה

חובבי ז׳אנר ה-Extraction Shooter, התפקדו - יש מלך חדש בשכונה ושמו הוא ARC Raiders, והוא זוכה לתואר הזה הודות ללופ משחקיות ממכר, עיצוב סאונד איכותי לצד רמת גרפיקה מרשימה וביצועים מעולים (לפחות על המחשב האישי). השאלה הגדולה שתישאל כאן היא האם תואר המלוכה הזה יישמר גם אחרי מאות שעות משחק - התשובה כאן תהיה שזה יהיה מאוד תלוי ברמת ההשקעה של Embark Studios בכל הקשור לעדכוני תוכן, תוספות Live-Service כאלה ואחרות ושמירה על הלהבה דולקת לשחקנים שכבר הגיעו לשלבי ה-Endgame של המשחק. ובנתיים? אנחנו נמשיך לבזוז.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • לופ גיימפליי ממכר ומספק
  • שליטה מלוטשת, חווית ירי וקרב טובה
  • עיצוב גרפי וסאונד מהאיכותיים בתעשייה
  • גרפיקה נהדרת
  • המשחק מקפיד להפתיע אותנו - כל סיבוב מרגיש מיוחד

הרע

  • עקומת למידה מאתגרת, במיוחד בשעות הראשונות
  • משחק בקבוצות פוגם בעקרונות הבסיס של המשחק
  • השימוש בזווית גוף שלישי פותחת צוהר לבעיות איזון
  • התלות בעדכוני תוכן מעמידה את שאלת היום שאחרי במבחן

והבזיזה:

  • אם הגונב מגנב פטור, הבוזז מבוזז בזוז?
רועי האן - כתב תוכן

רועי האן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS5, Nintendo Switch, Steam Deck, 3DS, Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב קוויקסקופ במפה Rust של MW2 המקורי

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Metal Gear Solid 3

כשאני לא משחק אני: מרכיב איזה מחשב כנראה

מסר לעולם: צב ים זה צב עם פיצ׳ר

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י