הרשמה

ביקורת: Aorus Z790 Elite AX ICE

הלוח אם היפה ביותר של פלטפורמת LGA 1700 הגיע

שירת הברבור של דורות 12-14 עם לוח בצבע ברבור

לוח האם סופק לנו לסיקור על ידי Gigabyte ישראל, תודה רבה!

אם עקבתם אחרי החדשות אצלנו באתר בימים האחרונים אז כנראה שראיתם את ההכנות של אינטל לקראת חשיפת דור המעבדים ה-15 שלה עם מעבדי Arrow Lake למחשבים הנייחים. עד שהמעבדים האלה יגיעו לשוק, דורות 12 עד 14 מבית החברה עדיין נמצאים כאן עם לוחות האם שלהם בעלי תושבת LGA 1700. גם לאחר יציאת הדור החדש, המעבדים והלוחות עדיין יהיו שווים את תשומת הלב שלכם, במיוחד לאור תאימות לאחור ומחיר שיהיה נגיש יותר מדור 15 ולוחות האם החדשים שהוא ידרוש. אז לקראת שירת הברבור של תושבת LGA 1700 קיבלתי מ-Gigabyte את הלוח האם Aorus Z790 ELITE AX ICE לביקורת.

סיפורה של תקופה

הסיפור של תושבת LGA 1700 הוא בעצם סיפורן של 3 השקות מבית אינטל על פני 3 השנים האחרונות. על התושבת הזאת קיבלנו את דור 12 ומעבדי Alder-Lake שיהיו יחסית מהפכניים עם תמיכה ראשונה בזיכרונות DDR5 וארכיטקטורה היברידית שאז הייתה יוצאת דופן עם שתי סוגי ליבות, ליבות יעילות וליבות ביצועים. לצד Alder-Lake קיבלנו גם את ערכת השבבים Z690 שהביאה לשולחן הרבה מאוד שיפורים כמו תמיכה בתקשורת WiFi-6E וחיבורי PCIe Gen 5 מהירים כשההשקה הזאת הייתה בשורה מיוחדת עם שינוי ושיפור ביצועים שהמעבדים חיכו לו בערך שנתיים וחצי. שנה לאחר מכן וכמיטב משורת ה-Tick-Tock של אינטל קיבלנו את דור 13 לצד השקת ערכת Z790 שהציגו בעיקר שיפורי ביצועים באחוזים קטנים. באופן מפתיע למדי, אינטל המשיכה עם LGA 1700 להשקה נוספת ושלישית עם דור 14 שהיה ריענון לדור 13 עם עוד שיפור ביצועים קל.

אבל לא הכל עבד טוב. בחודשים האחרונים אינטל נכנסה ללב הסערה בעקבות דיווחים רבים על מעבדי דור 13 ו-14 שקורסים או פשוט מתים לאחר זמן מה. לקח כמה שבועות אך אינטל הודיעה שלמעבדים יש בעיה וויסות מתחים שיכולה לגרום למעבדים לדרוש יותר מתח דבר שמקצר את חייהם באופן דרסטי עד כדי הריסה מוחלטת שלהם. אינטל ויצרניות הלוחות השותפות שלה הוציאו עידכון קל לביוס שאמור לתקן את הבעיה לצד הרחבת אחראיות למעבדים הרלוונטים. באופן כללי, תושבת LGA 1700 הייתה תשובת טובה, אנשים שקנו לוח בהשקה יכלו לשדרג שתי דורות קדימה שבמהלכם יצאו כמה מעבדים מעולים כמו ה-12400 שסיפק עלות-ביצועים מעולה או ה-14900KS האימתני שהוא מלך הביצועים בזירה. מלבד זאת, הפלטפורמה באמת הציעה שיפורים מעולים לצרכן הבסיסי וכן לצרכן המתקדם שאוהב להוציא מהמוצרים שלו את המיטב. אז לכבוד סופה של תקופה עם מבט אחרון לדור ה-LGA 1700 המשובח אפשר לצלול לפרטים של לוח האם הזה.

מינימלי בכל תחום

כמו שאפשר להבין מהמילה ICE בשם, הלוח הזה רוצה (ומצליח) לשחק על האהדה הכללית שיש למוצרי חומרה לבנים. הלוח מגיע באיזה לבנה יפיפייה כשמלבדו, אפשר למצוא בתוכה אפשר את הפריטים הבאים:

  • שני כבלי SATA
  • אנטנת WiFi + Bluetooth
  • חיבור ה-G Connector
  • ניירת וסיפרון התקנה

אם אתם חושבים שהרשימה חלקית כי פיספסתי את חלק מהפריטים שמגיעים עם הלוח אז לא, לצערי זה כל מה שמקבלים איתו. אני מסכים שרוב הדברים שבדרך כלל מקבלים עם לוחות אם נשארים בקופסא במשך שנים ללא שימוש אבל בכל זאת הייתי מצפה לקבל יותר, במיוחד עם לוח בכיר כמו זה. בשנים האחרונות התרגלנו לראות לוחות אם שמגיעים עם מעמדי תמיכה לכרטיסי מסך ואפילו קצת פריטים מיתוגיים כמו מדבקות, כאן מקבלים לא את זה ולא את זה. שמחתי לראות את ה-G Connector שמאפשר לחבר אליו את כל הכבלים הקטנים של ה-Front I/O של המארז ואז לחבר אותו ללוח אם בקלות. כן אציין לטובה את האנטנה שמקבלים שמגיעה בצבע לבן ומראה ש-Gigabyte כן חשבו על המעטפת השלמה שכן מי שקונה לוח לבן כנראה שיבנה אותו במארז לבן אז הם צירפו גם אנטנה לבנה כדי לא להרוס את הלוק הכללי של המחשב. אבל כאן זה נגמר.

חוטא למטרה

אם הזכרתי את האנטנת WiFi של הלוח אז אמשיך ואדבר על הקישוריות שהלוח תומך בה. גם כאן התאכזבתי מעט, כאמור מדובר על לוח בכיר עם מחיר בהתאם כשהוא מצוייד בערכת השבבים Z790. ערכת השבבים הזאת מאפשרת ללוחות קישוריות WiFi בתקן WiFi 7 שמביא לשולחן לא מעט שיפורים לצד מהירות גבוהה יותר. למרות זאת, הלוח אינו תומך WiFi 7 כשהוא מאפשר רק WiFi 6E. ראוי לציין שרוב האנשים עדיין לא יצליחו למקסם את היכולות של WiFi 6E אבל זה עדיין מאכזב לראות בהתחשב בתחרות. את האנטנה מחברים ללוח ממערך החיבורים האחורי שכולל את החיבורים הבאים:

  • ארבעה חיבורי USB-A 2.0
  • שני חיבורים לאנטנה
  • שני חיבורי USB-A 3.2 Gen 2
  • חיבור HDMI 2.0
  • חיבור DisplayPort 1.2
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2 2x2
  • שלושה חיבורי USB-A 3.2 Gen 1
  • חיבור כבל רשת במהירות של 2.5GbE
  • יצאית אודיו אופטית
  • שני חיבורי סאונד

גם כאן, אני חייב להגיד שלא התרשמתי בכלל ואפילו התאכזבתי מאוד. בתור מישהו שמשתמש בחיבורים האחוריים כדי להעביר הרבה מידע באופן כמעט קבוע התאכזבתי לראות שיש רק חיבור USB-C אחד שאמנם תומך בתעבורה בקצב 20G אך זה עדיין חצי ממה שחיבור בתקן Thunderbolt 4 יכול לספק כשבכלל אין חיבור שתומך בתקן זה על הלוח. לצד זאת, ניראה כי Aorus לקחה את הבחירה להעמיס על הלוח חיבורי USB-A כשבסוף לא נשאר לה מקום להכניס חיבורי אודיו למערך 7.1 והיא הסתפקה בחיבורים פשוטים שנמצאים על כל מארז. זאת אומרת שאם תרצו לחבר מערך סראונד של 5.1 או 7.1 תצטרכו לקנות ולחבר כרטיס קול חיצוני. גם חיבור ה-HDMI הוא ״רק״ HDMI 2.0 כשכבר ראינו לפני שלוש שנים לוחות עם HDMI 2.1, אבל אני אפסיק להתלונן על מערך החיבורים האחורי הדיי בינוני של הלוח.

על הלוח עצמו פזורים כל החיבורים הרגילים שאפשר לצפות כמו USB-C ו-USB 19 pin למארזים לצד ארבעה חיבורים לתאורת RGB. מבחינת מערך ייצוב המתחים של המעבד מדובר 16+1+2 עם גוף קירור גדול ליחידות ה-VRM שיאפשרו לבצע אוברקלוק מכובד למעבד. חיבורי ה-SATA של הלוח שוכבים כדי לשפר את הנראות כשלצידם יש שני חיבורי THB קטנים, חיבורים אלה מאפשרים לחבר ללוח כרטיסי Thunderbolt וכך לספק את המחסור התמוהה בחיבורים בתקן זה. כן אציין לטובה את העובדה שיש על הלוח ארבע חיבורים שונים למאווררים. דבר אחד שהפתיע אותי זה חסרונו של מסך קטן שמציג את קוד העליה/שגיאה של הלוח כשגם הכפתורים הפיזיים שנמצאים על הלוח דיי פזורים אחד מהשני ולא נמצאים יחד במיקום נוח. שני דברים שראויים לציון לשבח הם היכולת לנעול כונני SSD ללא שימוש בבורג כאשר יש קליפס שיכול לתפוס את הכונן, פיתרון זה נמצא על כל אחד מארבעת חיבורי ה-M.2 לצד הרחבה לקליפס של ה-PCIe שמאפשר ללחוץ עליו ולשחרר את כרטיס המסך שמותקן עליו. ללא ספק שיפור קטן אך משמעותי לאיכות החיים בזמן פירוק המחשב.

השורה התחתונה

ה-Aorus Z790 ELITE AX ICE הוא לוח יפיפייה וזה פחות או יותר הדבר הכי טוב שיש לי להגיד אליו. יש לו מערך חיבורים פנימי סביר עם מערך חיבורים אחורי שלוקה בחסר, לפחות לטעמי. לעומת זאת, מערך המתחים שלו יאפשר לכם לסחוט עוד כמה FPS מהמשחקים האהובים עליכם כשהוא עדיין שומר על עצמו קריר ובתפקוד תקין. המחיר של הלוח נע בסביבות ה-1,200 שקלים נכון לזמן כתיבת הביקורת ואם יש לכם חולשה למוצרי חומרה לבנים או בונים מחשב לבן, כנראה שאין בחירה טובה מזאת בקטגוריית המחיר.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

6.5
מתוך 10

הטוב

  • לוח אם לבן ויפיפייה
  • תומך במעבדי דור 12 עד 14
  • בעל יכולת אוברקלוק טובה
  • מכיל ארבעה חיבורי מאווררים
  • שיפורים קטנים לאיכות החיים בזמן בניה

הרע

  • חווית אנבוקסינג דלה מאוד
  • מערך חיבורים אחורי לוקה בחסר
  • חסר תמיכה ב-WiFi 7

והפלטפורמה:

  • היו שלום ותודה על הדגים
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:44 10.09.2024 | וGigabyte is bad וGigabyte is bad (אורח)

    הפסקי לקנות מאסוס וגיגה בייט אחרי כל הפשלות שהם עשו בשנים האחרונות,
    לפני שנתיים קניתי את הAorus Z690 (לא זוכר איזה דגם) והבנתי כמה חברות כמו ASUS וGigabyte משחררות לוחות עם פגמים וחוסר יציבות תודות לחוויה שהייתה לי עם הלוחות של להZ690

    רק MSI תרכה באמת לגרום להם לעבוד טוב עם זיכרונות גבוהים ומעבדי דור 12-13 של אינטל מהקופסא בZ790 שלהם בזמן שחברות אחרות שיחררו דברים שלא עובדים טוב בידעה שזה ככה ובנו על עידכוני ביוס,
    מבקרים מוכרים בעולם אמרו שהם ממשיכים לקבל מהם לוחות פגומים ושנעשים הרבה פשלות בזמן שMSI דווקא בעלייה,

    רק בגלל זה אני ממליץ לבדוק טוב טוב לפני שקונים וכרגע מאמין יותר לMSI (חברה שאני בקושי קניתי את המוצרים שלה בעבר) מאשר לבחרות אחרות שלא רואות את הצרכן בעיניים ועושות פשלות רציניות או מוסיפים משהו מגניב ואז הולכות חמישה צעדים אחורה בכל דבר אחר

  2. 2

    10:53 11.09.2024 | רועי האן - כתב תוכן רועי האן - כתב תוכן

    רק אוסיף את השני שקל שלי ואגיד שבתור טכנאי שמתעסק לא מעט עם לוחות אם ועדכוני ביוס, בכל מקרה ככלל ברזל מאוד מומלץ לעדכן ביוס עם רכישת לוח חדש ובנייה חדשה, לא משנה איזה לוח רכשת.

  3. 3

       | פורסם ע"י