הרשמה

ביקורת: The Legend of Zelda: Skyward Sword HD - נוגע בשמיים

אחד המשחקים הכי שנויים במחלוקת בסדרת משחקי The Legend of Zelda הגיע לשמואל לביקורת טעונה במיוחד. בואו לקרוא מה הוא חשב על החידוש ל-Skyward Sword!

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 16/07/2021

נינטנדו לקחה את המשחק הזה וחד משמעית הצילה אותו. את התסכול הרב מהמשחק המקורי החליפו אושר וכיף נהדרים.

עותק סיקור יחד עם האמיבו ושלטי המשחק סופקו לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

כשנינטנדו הכריזה על גרסה חדשה ל-The Legend of Zelda: Skyward Sword, רוב הגיימרים ומעריצי הסדרה (ואני ביניהם), היו סקפטיים מאוד: מדובר היה במשחק זלדה תלת-ממדי בן 10 שנים, שצריך להילחם על המקום והקיום שלו מול Breath of the Wild - כנראה אחד מהמשחקים הכי טובים בסדרה. אפילו יצא לי לומר את המשפט ״איך הם הולכים למכור את זה כיום? איזה פיצ׳רים נוספים הם יכולים לתת למשחק הישן הזה שיצדיקו קנייה ב-60 דולר?״. אז היום אני הולך לענות על השאלה הזו. בואו נראה האם Skyward Sword HD שווה קנייה ב-2021.

עולם ישן חדש

אני לא אגע בסיפור ובעולם יותר מדי, למרות שמדובר במשחק בן יותר כמעט 10. מבחינה קאנונית, מדובר בסיפור העתיק ביותר בעולם של The Legend of Zelda - סיפור Origin אם תרצו. Skyward Sword מספר את הסיפור של הגיבור שלנו, לינק, שחי יחד עם זלדה וחבריהם על העיר המרחפת שנקראת Skyloft. לאחר אסון שמתרחש ממש קרוב ל-Skyloft שמוביל להיעלמות של זלדה, לינק צריך לצאת למסע כדי למצוא את מושא אהבתו ולראשונה לתור את הארץ התחתונה כדי לגלות מי אחראי לכל האסונות והאירועים המוזרים בעולם של המשחק. ללינק תצטרף Fi, בינה מלאכותית שתעזור לו במשימה ותהייה לו לעזר.

שלושה דברים שחשוב להבין לגבי המשחק הזה: הראשון קשור לסיפור של המשחק. עכשיו, בשיא הכנות, יש לו פאלטות פה ושם: חלק מהדמויות יכולות להצטייר כחד גוניות ובגלל איך שהסיפור של המשחק בנוי אתם תצטרכו לחזור שוב ושוב למקומות ואזורים שונים במפה שכבר ביקרתם בהם, אבל בשורה התחתונה, מדובר בסיפור מקור נפלא לסדרת משחקים נהדרת. ההסבר על התלבושת הירוקה של לינק, איך הקשרים בין הדמויות השונות נוצרו, סיפור המקור של ה-Master Sword ואיך הוא נוצר - זה פשוט כיף להיכנס אל תוך המשחק ולהבין את ההיסטוריה של סדרת המשחקים הזאת בצורה טובה יותר.

ל-Fi מילה טובה גם מגיעה (זה משפט שלא חשבתי שאגיד אי פעם): הדמות הזו מתפתחת מרובוט יבש שנמצא שם רק כדי לענות את השאלות שלך, לדמות מלאה יותר כשבסוף המשחק היא גם דואגת לרגע יחסית מרגש בסוף המסע שלכם איתה. המשחק גם דואג לכל מיני משימות צדדיות נחמדות שבנוסף לעוד חפצים מגניבים שישפרו את יכולת ההישרדות שלכם במשחק, דואגים גם לפתח את הדמויות הצדדיות והעולם של המשחק. הדבר השני שחשוב להבין לגבי המשחק הוא העיצוב שלו. במילה אחת: פנומנלי.

אחד היתרונות של משחק סגור ולינארי יותר הוא האופציה לתכנן ולנהל את המבוכים השונים והמפות השונות בצורה יותר מדוקדקת. המפות השונות ב-Skyward Sword הן בדיוק כאלה - כל מפה בנויה בצורה מעניינת והגיונית, עם פאזלים שקשורים לאביזרים וכלים שתאספו בכל מפה: מפה אחת תתמקד ברוגטקה, אחרת בפצצות ועוד. אני לא חושב שהייתה מפה אחת שאני יכול לומר עליה שהיא הייתה רעה. נכון, יש מבוכים טובים יותר וטובים פחות אבל הרוב הגדול של האזורים עדיין כיפיים בבסיסם. בגלל איך שהמפות מעוצבות, המשחק גם מקבל וייב של משחק Metroidvania, כשלחזור למפות קודמות עם אביזר חדש שעוזר לכם להתקדם עוד קצת במשחק נהייה משהו שממש מחכים לו.

הדבר היחיד שהייתי שמח לקבל הם יותר בוסים שעושים שימוש באביזרים השונים שאני מקבל בכל מבוך. יותר מדי בוסים פשוט בנו על מכניקת הלחימה של המשחק שכוללת שימוש ב-Motion Controls כדי לכוון את התנועה של החרב. אם היריב מגן על צד ימין שלו, אני יודע שאני צריך להניף את החרב לצד שמאל שלו. אני יודע שזה היה הגימיק המרכזי של המשחק, אבל הייתי שמח לקבל גם שימוש חכם באביזרים שקיבלנו. חוץ מזה, הקונספט של תעופה באוויר, יחד שימוש חכם במכניקת השליטה של המשחק בקרבות ובפאזלים השונים, והקרבות עצמם - כולם נהדרים.

הדבר השלישי הוא הפרזנטציה של המשחק - במראה ובשמע. המשחק המקורי היה יפה לזמנו, אבל Skyward Sword HD נראה פשוט מקסים. המפתחים והמעצבים הלכו חזק מאוד על כל התמה של צבעי מים כשהמשחק נראה כאילו הוא יצא מציור. הגדלת הרזולוציה ל-1080p אפשרה למפתחים לתת לנו עלים שנראים מעולה, ולהעלות את הטקסטורות והפרטים על הדמויות השונות. מבחינת הסאונד, אתם תשמחו לשמוע כי Skyward Sword HD תומך בסראונד, מה שעוזר לכל העולם להרגיש חי יותר מאשר במשחק המקורי, אבל יותר מזה: הפסקול הנהדר של המשחק עדיין שם ועוזר להניע את העלילה והסצנות הסינמטיות קדימה. הפסקול הזה היה מצוין אז והוא מצוין גם בסטנדרטים של היום.

למשחק יש את הבעיות שלו - חלקן רציניות וחלק יחסית מינוריות, אבל בסך הכל, ברמת בניית ועיצוב העולם, יחד עם הסיפור, הפרזנטציה והפסקול המהממים נותן לנו עולם שמרגיש קסום ונפלא - כזה שנרצה לחקור שוב ושוב ולגלות עוד ממנו. כיאה למשחק בסדרת משחקי The Legend of Zelda.

מקצה שיפורים

אני בטוח שחלקכם הגדול, בייחוד אנשים שלא שיחקו במשחק המקורי, יסתכלו על החלק הראשון של הביקורת ויתהו לעצמם: "אז למה Skyward Sword נחשב לכבשה השחורה של משחקי זלדה? זה נשמע כמו עוד משחק זלדה מצוין בשרשרת משחקים מפוארת". התשובה לשאלה הזו מתחבאת לא בעיצוב השלבים הפנומנלי, בבניית העולם הנהדרת, במוזיקה המהממת או בדמויות המשעשעות. התשובה לשאלה הזו נמצאת בקצב והזרימה של המשחק המקורי. Skyward Sword היה ידוע בתור המשחק שיעצור אתכם כל כמה דקות כדי להסביר לכם משהו בנוגע לפאזל שאתם מתחבטים לגביו, אזור חדש שהגעתם אליו, חפץ חדש שאספתם, בטרייה נמוכה בשלט ועוד.

זאת גם הייתה אחת הסיבות ש-Fi, שקודם לכן היללתי כדמות שעוברת מסע ונבנית בצורה טובה לאורך הסיפור, נחשבה בזמנו לאחת הדמויות הכי מתסכלות ומציקות בתולדות הסדרה - אפילו יותר מ-Navi. בעיניי, כל ההצקות הללו והתקיעות בזרימה של המשחק הובילו אותי למצב בו אני פשוט לא נהנה מהמשחק. לא יכולתי להעריך שום דבר בעולם של Skyward Sword ולא הצלחתי ליהנות ממנו כמו שצריך. כל הבעיות הללו היו נוראיות, לכן זה משמח אותי לומר שנינטנדו תיקנו את כולן. כן, לא את חלקן, לא את הרציניות יותר - את כולן.

נתחיל מהדברים הגדולים יותר: המפתחים בנינטנדו דאגו לכך שהמשחק יזרום בצורה יותר מהירה וטובה בכך שהם דאגו ש-Fi לא תופיע בכל רגע בו השחקן קצת הסתבך בדרך כדי לעצור את הכל ולהסביר לו מה קורה ולאן הוא צריך ללכת או כדי לתת עצות. אם אתם עדיין צריכים עזרה אתם יכולים לקרוא ל-Fi בלחיצת כפתור כדי שתיתן לכם עצה, תזכיר לכם לאן אתם צריכים ללכת עכשיו, או שסתם תיתן לכם הערות על כמות הזמן ששיחקתם בסשן האחרון. נינטנדו ליטרלי הפכו את הדמות הכי מעצבנת במשחק לאחת הדמויות הכי מועילות וכיפיות במשחק.

בנוסף, נינטנדו תיקנו את הקטע המעצבן במשחק המקורי, בו לאחר שפתחתם את השמירה שלכם כדי להמשיך לשחק, המשחק היה דואג להציג מחדש את האנימציה וההסברים לכל חפץ חדש שהייתם מרימים מהרצפה, גם אם זאת הייתה הפעם השישית או השביעית שהרמתם את החפץ הזה. לומר שזה היה מתסכל יהיה Understatement, בעיקר במשימות מסוימות שדרשו מכם להרים את אותו החפץ שוב ושוב או אם תרצו לשדרג את המגן שלכם למשל. גם כאן המפתחים תיקנו את הבעיה הזו ובעזרת הצעד הקטן הזה שיפרו את המשחק בצורה שלא יכולתי לצפות מראש. המשחק נע בקצב מהיר יותר ומאפשר לאסוף חפצים לשדרוגים בצורה יותר יעילה בין סשנים.

אבל חכו, יש עוד

אם כבר הזכרנו שינויים קטנים אבל משמעותיים: נינטנדו החליטו לאפשר גם לאנשים שלא נוח להם להשתמש ב-Motion Controls או פשוט לא יכולים בכלל בגלל מגבלה פיזית, לשחק במשחק שלהם עם האימפלמנטציה של שליטה בעזרת שלט וכפתורים רגילים. זה אומר שגם מכניקות כמו תעופה את תנועות החרב שהכרחיות לקרבות השונים במשחק תוכלו לבצע בעזרת הזזה של מקל התזוזה הימני. לוקח כמה זמן להתרגל לתנועת האגודל, אבל ברגע שהקליק הזה קורה, המשחק נהייה פשוט נהדר גם בשליטה רגילה. אם אתם מעדיפים משחק בצורה ניידת על ה-Switch שלכם, אתם תיהנו גם מהתצורה הזאת. טוב, כמעט לגמרי.

המפתחים החליטו גם לתת לנו אופציה לשלוט על המצלמה במשחק, דבר שתאמינו או לא - לא היה קיים במשחק המקורי בכלל. כשאתם משחקים במצב של Motion Controls המשחק משתמש במקל התזוזה הימני לטובת הזזת המצלמה. זה ממש עוזר בהבנה של הפאזלים במפה וסיבוב המצלמה כדי להבין איפה האויבים נמצאים. מנגנון ה-Lock-on עדיין מחייב אתכם להתייצב עם הפנים מול האויב ולא רק המצלמה אז זה יכול לבלבל קצת, אבל זה עדיין מאוד עוזר. הבעיה היא שבמצב של שליטה בעזרת כפתורים, מקל התזוזה הימני כבר נמצא בשימוש - הוא החרב שלכם. אז כדי לשחק עם המצלמה תצטרכו ללחוץ על מקש ה-L לפני כן. באופן אישי הייתי שמח אם זה היה הפוך - הייתי שמח להיות מסוגל להזיז את המצלמה בחופשיות ואם אצטרך, אלחץ על מקש ה-L בשביל החרב. אבל עם יד על הלב - זאת הייתה הבעיה הכי גדולה שלי עם המשחק.

ממשחק שאני לא יכול לשחק ליותר מחמש דקות מבלי שאני מתעצבן ממשהו חדש, Skyward Sword הפך למשחק שברמת השליטה, ה-UI והקצב של המשחק, קיים רק דבר אחד שהצליח לתסכל אותי טיפה וגם הוא היה יחסית מינורי. האפשרויות שהזכרתי קודם לכן, יחד עם האופציות לשנות את מהירות הטקסט של הדיאלוגים, מנגנון ה-Auto Save החדש והשמירות המרובות והאופציה לדלג על סצנות סינמטיות משפרות את המשחק ברמת העיצוב שלו הרבה יותר ממה שציפיתי. השינויים הם כל-כך דרמטיים שלרגע שכחתי שבכלל לא אהבתי את המשחק הזה פעם ופשוט התמסרתי לחוויה של משחק זלדה חדש ומרענן - גם אם הכרתי אותו ממש טוב.

הציפור הגדולה שבחדר

זה פחות קשור לטיב המשחק עצמו, אבל אני מרגיש שאני חייב לדבר על הנושא הזה: האמיבו שמסתיר מאחוריו מנגנון Quality of Life. למי שלא מכיר, נינטנדו החליטה להכניס למשחק הזה מכניקה שמאפשרת לכם לקרוא לציפור שלכם ולעלות לשמיים בכל רגע נתון (שזו גם הדרך העיקרית שלכם לעבור בין עולמות בתחילת המשחק) שימוש חוזר בו יחזיר אתכם לנקודה ממנה עזבתם. המנגנון הזה יכול לפעול אך ורק בשימוש ב-Amiibo המיוחד של זלדה וה-Loftwing. זה אומר שמדובר במכניקת משחק שתעלה לכם עוד 25 דולר.

בתכל׳ס, אם תשחקו את המשחק בעצמכם אתם תגלו שמדובר בבונוס נחמד ותו לא: אתם לא באמת צריכים את המנגנון הזה, שכן לכל אורך המפות תוכלו למצוא נקודות שמירה שיוכלו גם להעלות אתכם לשמיים בכל רגע נתון. אז מבחינת מכנית, זוהי לא מכניקה שתשפיע על הנאת השחקן באופן דרמטי ולכן היא גם לא מתבטאת בציון. בנוסף, האמיבו ממש יפה ומושקע אז אני מניח שיהיו חובבי זלדה שירצו אותו בלי שום קשר (ואל תגרמו לי להתחיל לדבר על היופי שהם שלטי ה-Joy-Con המעוצבים של המשחק). הבעיה כאן היא אחרת לגמרי.

העובדה שהמכניקה הזו נעולה על ידי כלי נוסף שצריך לקנות גורמת למשחק להרגיש לא שלם, כשמי שיקנה את האמיבו יזכה לחוויית המשחק המלאה וכל השאר יצטרכו לשחק עם הגרסה הנחותה יותר. זה ממש שם כתם על אחת מעבודות הרימאסטר היותר טובות שנעשו למשחק של נינטנדו ומזכיר לי טיפה את מה שקרה עם Pokemon Sword and Shield וכל הנושא של האנימציות והפוקימונים החסרים. המשחק הזה עושה המון דברים נפלאים - למה להרוס את ה-PR שלכם על ידי צעד שכזה? זה לא ברור לי וחבל שזה בכלל קרה כי שוב, מדובר בפורט שעשה צדק מטורף עם המשחק המקורי.

השורה התחתונה

טוב, אין מנוס מלומר את זה: נינטנדו לקחה את אחד המשחקים הכי שנויים במחלוקת בסדרת משחקי The Legend of Zelda וחד משמעית הצילה אותו. את התסכול של העצירות התכופות, הטוטוריאלז המעצבנים, ההודעות שכל הזמן היו צצות על המסך והקצב התקוע של המשחק, החליפה משחקיות זורמת ומהנה עם עיצוב מפות ומבוכים הגובל בשלמות, פאזלים מעניינים וקרבות מסקרנים. נכון, חלק מהבוסים המעצבנים עדיין כאן והמשחק כן סובל מקצת Backtracking לקראת סופו אבל - וזה אבל חשוב: אני אוהב את המשחק הזה עכשיו.

לא כתבתי את זה בתחילת הביקורת, אבל הגעתי אליה מאוד שלילי, עם מטענים מאוד כבדים מהמשחק המקורי והחוויה שלי איתו. מה ש-The Legend of Zelda: Skyward Sword HD הצליח לעשות הוא להביא את המשחק לנקודה בה אני יכול לחוות אותו מחדש וליהנות ממנו בצורה שלא נהניתי ממנו בעבר. המשחק גם מרגיש כמו משב רוח מרענן אחרי כמויות משחקי העולם הפתוח הגדולים שקיבלנו בשנים האחרונות, עם המבנה היותר סגור ומדויק שלו. Skyward Sword היה משחק עם פוטנציאל שעל ה-Wii בגרסתו המקורית סבל מהרבה בעיות עיצוב שהחזיקו אותו לקרקע. עכשיו על ה-Switch, המשחק נוגע בשמיים.

זאת גרסה חובה של המשחק לחובבי הסדרה ומשחק הרפתקה מצוין על ה-Nintendo Switch.

8.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • עיצוב שלבים נהדר עם בניית עולם נהדרת
  • סיפור מקור מעט קיטשי אבל עובד מצוין
  • פרזנטציה נהדרת - המשחק נראה נהדר
  • פסקול מקסים - מהטובים בסדרה
  • מערכת הקרבות במשחק מאתגרת
  • גרסת ה-Switch משפרת המון אלמנטים במשחק

הרע

  • האופציה להחליף את תצורת השליטה במצלמה חסרה לי
  • הייתי שמח לשימוש חכם יותר באביזרים שהשגנו

והשלטים

  • בתכל'ס, השלטים הם הדבר הכי טוב שיצא מהפורט הזה
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י