הרשמה

ביקורת: Ara: History Untold - משכתבים את ההיסטוריה

האם משחק ה-4X של Xbox מצליח לנגוס בעוגה של Civilization?

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 24/09/2024

אומרים שההסיטוריה חוזרת על עצמה, יצאנו לברר אם זה נכון

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י Xbox אירופהתודה רבה!

ביקורת המשחקים האחרונה שכתבתי הייתה ל-Civilization VI לפני כבר 7 שנים. וזה לא סתם, סדרת משחקי Civilization היא אחת מהסדרות האהובות עליי בגיימינג ובזמן שאני ממתין בקוצר רוח ל-Civilization VII הגיח לזירת המשחקים כותר חדש שנראה כי הוא רוצה לנצל את ההזדמנות ותשומת הלב שמשחקי 4X מקבלים עכשיו ולנגוס בעוגה של Civilization ואני מדבר כמובן על Ara: History Untold. המשחק מגיע אלינו מבית היוצר של Oxide Games עם הגב הכלכלי והשיווקי של Xbox Games. אז יצאתי לבדוק האם Ara הוא ה-Civilization Killer שיגרום לי לנטוש את סדרת המשחקים רגע לפני הגעת המשחק השביעי.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה

ההתחלה של Ara מזכירה מאוד את זאת של משחקי Civilization וזה דמיון שימשיך איתנו לאורך כל הביקורת. בהתחלת המשחק תדרשו לבחור את הדמות שאותה תשחקו ואיתה תנהיגו את האימפריה שלכם מתוך מבחר יחסית רחב של 42 דמויות. כל אחת מהדמיות מציעה אפשרויות ושיפורים שונים כדי להתאים לסגנון המשחק האישי שלכם, בין אם זה שיפור ליחידות הלוחות, דגש גדול יותר על מדע או יכולות כלכליות משופרות. ואז מתחיל את המשחק עצמו שאם שיחקתם אי פעם במשחקי Civilization יהיה לכם מוכר מאוד. בבסיס המשחק תצטרכו ליצור את האימפריה המובילה ולנצח את המשחק על ידי שליטה באחד מעמודי התווך המרכזיים של המשחק (כלכלה, צבא, דת או תרבות) אבל הדרך לשם ארוכה ומופתלת. תצטרכו לעסוק בדיפלומטיה עם אימפריות אחרות, ליצור ולהפיץ את הדת שלכם, לצאת למלחמות ברגע הצורך לצד הקמה ופיתוח ערים מתמיד. וזה גם אחד האיזורים שבהם אפשר לראות את השוני הגדול ביותר בין Ara ל-Civilization.

Ara הוא הרבה יותר משחק של City-Builder מאשר Grand Strategy שלפחות אני ציפיתי ממנו להיות. המשחק ידרוש מכם להחליט אילו מתקנים יבנו בכל עיר, איפה הם ימוקמו, מה כל מבנה ייצר וכמה ממנו כשאת כל אלה תצטרכו לאזן יחד עם מצב העיר שלכם שידרוש מכם תשומת לב לאושר של האזרחים, הביטחון שלהם, רמת ההשכלה ועוד. זאת רמת מיקרו-מנג׳מנט קטנה מאוד, בהתחלה אהבתי את זה, הייתי יכול לקנות מחרשות כדי לשפר את תפוקת השדות ויכולתי לשלוט בדיוק במה קורה בעיר, אבל אחרי שעה וחצי של משחק עם עוד שלוש ערים זה מיצה את עצמו והתחיל להיות מעיק. נוסיף לזה את העובדה שבשלב מסוים בניתי את כל מה שהיה אפשר ואז העיר פשוט עמדה בלי לעשות כלום כי כל מערכת יצירת היחידות והמבנים מהירה מאוד. עוד אלמנט מיקרו-מנג׳מנט שקיים הן חיות הבר, יש איזורים שבהם יש חיות בר שתצטרכו לחסל כדי לבנות שם מבנים וגם כאן מדובר על אותו הסיפור, נחמד בהתחלה מתיש ומעיק אחרי זמן קצר.

לצד התלונות הרבות שלי על אלמנט בניית הערים, המשחק כן בעל הרבה פיצ׳רים לשיפור איכות החיים והמשחק לעומת Civilization. הראשון זה שהסייר (Scout) יוצא למשימות חקר בצורה אוטומטית, זה אמנם קיים גם ב-Civilization אבל שם זה פיצ׳ר מוחבא ולא נגיש במיוחד. בזמן שהסייר חוקר את העולם הוא יפגוש כל מיני שבטים ואירועים שקורים בעולם וידרשו מכם לקבל החלטות. אמנם יש לא מעט אירועים עם השלכות מעניינות אבל בפועל הם אותם האירועים עם אותן ההחלטות באותו הסדר משחק אחרי משחק. עוד יתרון שיש ל-Ara, זה בדברים הקטנים שעושים את Civilization כל כך מעיק, למשל יצירת כבישים שצריך ללכת בכל מקום ולבנות כביש, כאן אפשר לבנות כביש ארוך בין ערים בלחיצת כפתור פשוטה.

בכל יין יש גם יאנג

Ara מביא גם טוויסט מעט אחר בכל מה שקשור למערכת ה-Great Person כשכאן היא נקראת Experts. במהלך ההתקדמות של האימפריה שלכם, אתם תקבלו אפשרות לגייס ״מומחים״ כל אחד מהם יוכל לתת לערים ספציפיות או לאימפריה באופן כללי מספר שיפורים. בשונה מ-Civilzation כאן תוכלו לתת להם תפקיד, למשל שר או יועץ וכך לקבל את השיפורים שהם מציעים באופן תמידי וליצור שילוב של מומחים מתפקידים שונים במשרות שונות וכך להתאים יותר את המשחק והאסטרטגיה שלכם יחד. בין המומחים אפשר גם לראות לא מעט שמות ואישים מוכרים כמו ארכימדס, פיתגורס ועוד פורצי דרך היסטוריים אחרים.

אחד מאמלנטי המשחק המרכזיים של משחקים בסגנון הזה הוא ההתקדמות הטכנולוגית והמחקר אחרי חידושים ושיפורים. זה המצב גם כאן עם Ara אבל אני חייב לציין שזה נעשה בדרך מאוד לא מספקת ומגושמת. המשחק מציע לנו לחקור טכנולוגיות מסויימות ובכל פעם שנסיים לחקור אחת נקבל את השיפורים שהיא מביאה. אבל, הטכנולוגיה לא בהכרח משפיעה על התקדמות המשחק, למשל, היו לי כבר כמה כרכרות לחימה לפני שבכלל חקרתי את המצאת הגלגל או למשל יחידות שחוצאות אוקיינוסים לפני שחקרתי סירות ומפרשים, מצב חסר היגיון. בשונה מ-Civilization, כאן הטכנולוגיות מבוססות על עידנים, כך שרק כאשר תחקרו מספר טכנולוגיות תוכלו להתקדם עידן ולחקור את מה שהוא מציע. זה יוצר לא מעט מצבי משחק מתסכלים כמו למשל העובדה שאם חקרתם מספיק טכנולוגיות והתקדמתם לעידן חדש מבלי לחקור את הכל, יהיו טכנולוגיות שינטשו בעידן הקודם. מכאניקה מתסכלת שכובלת את השחקן לשיטה וההתקדמות שהמפתחים רצו ולא לפי רצון השחקן. 

בגזרת הדיפלומטיה של המשחק יש לי הרבה יותר שבחים, למעשה זה אולי האיזור שבו המשחק הכי טוב. כאשר ניגשים לשיח ומשא ומתן עם מנהיג אחר, יש הרבה יותר אופציות ממה שהייתי רגיל אליו. כן, גם זה קצת מגושם ומקובע אך נראה שזאת התבנית של Ara אבל מנגד, כל מהלכי הדיפלומטיה וההשפעות שלהן מאוד ברורות. אפשר לראות בכל זמן מה מידת הקירבה למנהיג האחר, למה הוא מסכים בין אם זה מסחר או גבולות פתוחים, האם אנחנו נמצאים בברית ואם כן מה זה נותן ומחייב. בנוסף, ברור מאוד גם מה כל מהלך שנבצע יתן לנו, אם זאת נתינת מתנה נוכל לדעת כמה היא תקרב אלינו את אותו מנהיג ואיך זה ישנה את מערכת היחסים שלנו. המקום שבו הדיפלומטיה נופלת בעיניי זה בדיפלומטיה של מלחמות.

אני אגיד את זה כבר עכשיו, כל מה שקשור לצבא ומלחמה צריך לעבור שיכתוב ועבודה מחדש כי הוא פשוט גרוע ב-Ara. אין לי מספיק מקום בכתבה או עצבים באופן כללי כדי לכתוב כמה המצב גרוע אבל אזכיר כמה דברים: אין אפשרות לשדרג יחידות, אי אפשר להזיז יחידה ברגע שהיא נמצאת בלחימה, יש מגבלה על כמות היחידות שאפשר לייצר, יש זמן הכשרה נוסף ליחידות אחרי הייצור שלהן ועוד ועוד. באשר לדיפולמטיה של מלחמה גם היא נוראית כאשר צריך לבחור את מטרת המלחמה אשר מוקצבת בזמן, אם המשימה הושגה - מזל טוב המלחמה נגמרה! אם המשימה לא הושגה אבל מגבלת הזמן עברה - מזל טוב המלחמה נגמרה! מצב אבסורדי לחלוטין שקשה לי להבין למה הוא נמצא במשחק לצד עוד לא מעט החלטות מקובעות. הפיצ׳ר שאולי הכי אהבתי במערכת הקרב (אם כי הוא לא תורם כלום) זאת האפשרות לצפות בקרבות של היחידות בסגנון Total War.

נגעתי בחלק הזה של הביקורת בכמה מהמערכות המרכזיות של Ara: History Untold ואני חושב שאפשר להגיד עליהן ככלל שהן אמנם טובות ויש להן כמה פיצ׳רים מחדשים וטובים. אבל, הן לרוב לא מצליחות לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של היום שנותנים לשחקן חופש פעולה כמעט מוחלט. כאן המערכות מרגישות מאוד מקובעות ומסלילות את השחקן לצורת המשחק שהמפתחים רצו. דוגמא קלאסית לזאת, היא מערכת ה-Prestige שמדרגת את המנהיגים השונים. מצד אחד היא מתגמלת מאוד וציון Prestige גבוה יעניק בונוסים אבל מנגד היא גם מענישה מאוד כאשר המנהיגים עם הציון הנמוך ביותר אחרי האקט הראשון יפסידו את המשחק. זה יצר עבורי מצב של מרדף אחרי נקודות Prestige כדי לא להיות מודח במקום להתקדם במשחק. אני חושב שבעיקר כל המערכות קרועות בינן לבין הרעיון הכללי של המשחק בשאלה על מה השלם על כלל מערכותיו ופיצ׳ריו רוצה להיות ואילו כלים הוא רוצה לתת לשחקן. זה פיספוס גדול כל כך.

עולם יפה שקורס לתוך עצמו

אחד הדברים הכי כיפיים ב-Ara זה איך שהמשחק נראה, הוא באמת ממתק לעיניים עם גרפיקה עדכנית שמעניקה הרגשה של עולם גדול ומפורט עם יכולת להיכנס בזום-אין עד לרמת החיה שרצה בשדה. אני מאוד אהבתי את זה וזה אלמנט נוסף שמחזק את אספקט ה-City Building של המשחק שמאפשר לכם להיות קרובים מאוד לחתיכות הפאזל לעומת מבט רק על התמונה השלמה. לצד עיצוב העולם והגרפיקה הכללית, גם המודלים של המשחק ראויים לשבחים. הדמויות נראות אמינות ושונות אחת מהשניה עם הבעות פנים אמיתיות, ניכר כי בוצעו לא מעט Motion Capture לדמויות וזה בא על שכרו. אזכיר גם את פסקול המשחק שמכניס אתכם בדיוק לאווירה שהוא רוצה שתיהיו בה, אם זה זמן שלום או מלחמה, פסקול המשחק יגיב בהתאם עם נעימות ואקפלה שמרגישה כאילו זאת מוזיקה של מובילי אימפריות.

אבל עם כל השבחים הגדולים שצוות הארט, מוזיקה וגרפיקה ראויים לה, הצוות הטכני וה-QA ראויים ללכת הביתה או לפחות לקבל קיצוץ מכובדת במשכורות. המשחק סובל מהמון בעיות טכניות, מקריסות רבות (פעם בשעה, אך יכול להיות שזאת בעיה של המפרט שלי) דרך דמויות שחלקים מהם שקופים ולא מרונדרים ועד ריצודים וגליצ׳ים גרפיים שגרמו לי לחשוב שהכרטיס מסך שלי הלך לעולמו. כמות הריצודים והגליצ׳ים הגרפיים של פריטים שמנסים לרנדר את עצמם ונמחקים היה כל כך גבוה שהמשחק היה לא שחיק ועשה כאבי ראש ועיניים אחרי כמה דקות של צפיה בו. קיוויתי שאולי אלה חבלי לידה אבל גם לאחר מספר עידכונים שיצאו למשחק המצב לא נפתר.

השורה התחתונה

היו לי ציפיות גדולות מאוד מ-Ara: History Untold אך הן לא הצליחו להתממש. יש למשחק הרבה מעלות טובות מאוד לעומת משחקים אחרים עם ניסיון של שנים ארוכות בתחום אבל בסופו של יום הוא מפשל באחד האלמנטים החשובים ביותר של משחקי 4X וזה לתת לשחקן את הרצון לשחק רק עוד תור אחד במשך 4 שעות עד אמצע הלילה. זה נובע בעיקר בגלל מערכות מקובעות ומתישות ודרך משחק מאוד סלולה עבור שחקן לעומת החופש המוחלט והרגשת ההתקדמות התמידית שמקבלים ממשחקים אחרים.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

6
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • היצע דמויות שונות רחב מאוד
  • הרבה שיפורי QOL טובים ומהנים
  • מערכת Experts מובנת ומתגמלת
  • מערכת הדיפלומטיה הטובה ביותר בז׳אנר

הרע

  • מכאניקת ניהול ערים מתישה
  • התקדמות טכנולוגית חסרת משמעות
  • מערכות הצבא והמלחמה מזעזעות
  • בעל הרבה מאוד בעיות טכניות וגרפיות

וההמתנה:

  • רק עוד כמה חודשים עד Civilization VII
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י