הרשמה

ביקורת: Age of Mythology: Retold - זעם האלים

אחד ממשחקי האסטרטגיה האייקונים של תחילת המאה חוזר לקדמת הבמה בגרסה מחודשת, אבל מה הוא באמת מביא לשולחן והאם זה שווה את זמנכם?

  • PC
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 19/09/2024

זאוס, אני בוחר בך!

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י Xbox ישראלתודה רבה!

משחקי אסטרטגיה בזמן אמת היו ותמיד יישארו ז׳אנר משחקים נהדר, ואפילו שהוא ממש לא סגנון המשחק האהוב עליי ביותר, פעם בכמה שנים אני כן מוצא את עצמי מתמכר בצורה כזו או אחרת למשחק כלשהו בסגנון הזה - כשהגדול והמרכזי ביותר עבורי היה כמובן Starcraft II.

אבל לאלה שבאמת חיים ונושמים RTS, סביר להניח שאחד מהשמות הכי גדולים עבור אותם שחקנים יהיה Age of Mythology, אחד ממשחקי האטסרטגיה המוערכים והאהובים בכל הזמנים, שיצא לראשונה אי שם בשנת 2002 ולמרוצת השנים אפילו זכה לגרסה ״מורחבת״ בשם Age of Mythology Extended Edition שיצאה בשנת 2014. כעת, 22 שנים לאחר יציאתו לראשונה חוזר AOM לקדמת הבמה בגרסה מעודכנת נוספת, שזכתה הפעם לטיפול ״רימאסטר״ בשאיפה להציב אותו בקו אחד יחד עם מתחרות הרבה יותר מודרניות ממנו - יש כאן אפילו הבטחה לשתי חבילות הרחבה שיגיעו בהמשך הדרך. אז האם כל זה מחזיק את עצמו בצורה טובה והופך את Age of Mythology: Retold לסנסציה חדשה-ישנה? בחרו אל והכינו את הצבא שלכם, יוצאים לדרך!

עידן שאני בונה

באופן שאינו מפתיע בכלל, Retold, שייקרא מעתה ועד סוף הביקורת הזו בקיצור AOMR, הוא רימאסטר שמנסה להישאר כמה שיותר נאמן למקור שעליו הוא מבוסס, ולכן מבחינת המשחקיות הבסיסית שלו, אין כאן באמת חידוש מטורף ביחס למשחק המקורי (או זה שקיבלנו בגרסה המורחבת), כשהשינויים שכן עשו כאן קשורים ועוסקים בעיקר בייצוב והתאמה של המכניקות השונות לדור המודרני של הגיימינג.

בבסיס שלו, AOMR מאפשר לנו לבחור אל המשתייך לפלג/דת מסוימת תחתיו נבנה את הצבא שלנו. המשחק כולל בגרסת ההשקה שלו כ-13 אלים שונים, בהם כמובן אלים מוכרים ואהובים המשתייכים לכמה מיתולוגית שונות כגון זאוס, האדס, פוסידון מהמיתולוגיה היוונית, רא וסט מהמיתולוגיה המצרית, ת׳ור, אודין ולוקי מהמיתולוגיה הנורדית ועוד. יחד עם זאת, וביחס לגרסאות קודמות של המשחק, משום מה Retold אינו כולל גישה לאלים מהמיתולוגיה הסינית, דבר שהצליח לערער לא מעט מעריצים של הסדרה. אם זאת ובאותה נשימה מפתחת המשחק ציינה שבהמשך הדרך אמורות להצטרף למשחק קבוצות נוספות של אלים באמצעות שתי חבילות הרחבה (לא צוין מה החבילות יכללו אלא רק שהן יגיעו בהמשך), ראוי לציין שכמובן יעלו עוד כסף אלא אם רכשתם מראש את גרסת הפרימיום של המשחק או שדרגתם אליה אחרי שרכשתם את גרסת הבסיס.

מתחת לאלים המרכזיים של המשחק עומדים מספר תתי-אלים שניתן לבחור תוך כדי המשחק, כשכל אל כזה מאפשר לכם לשפר את המחנה והצבא שלכם בצורה ספציפית, יחד עם כוחות ובונוסים מיוחדים שיהיו זמינים לרשותכם רק באמצעות שימוש בתת-אל מסוים. לצד כל זה לבסוף נקבל גם ״כוח אלוהי״ (God Power) מיוחד וייחודי לכל אל מרכזי בו נוכל להשתמש לאורך המשחק - כאן למשל מוצג הבדל די משמעותי ביחס למקור כשניתנת לנו האפשרות להשתמש בכוח הזה יותר מפעם אחת במשחק (בתמורה למשאבים וזמני טעינה של הכח, כמובן).

במהלך המשחק נכוון את אנשי העיירה שלנו למשימות שונות שיאפשרו לנו לצבור משאבים שונים שיעזרו לנו בסופו של דבר לבצע ״מעבר עידן״. ישנם מספר עידנים שונים אליהם ניתן להגיע במהלך כל משחק, כשכל עידן פותח לנו יכולות חדשות לשימוש, בהן כמובן יכולות צבאיות משתפרות שיהפכו את הצבא שלנו לחזק יותר. אם כבר הזכרתי את עניין חלוקת המשימות, כאן נוספה למשחק מערכת נוספת שמאפשרת לנו לנהל את מהלך המשחק באופן פשוט יותר הודות ל״גלגל עדיפויות״ חדש בו נוכל לבחור באופן קל ומהיר את חלוקת ההעדפות שלנו ביחס למשימות שונות שיש לנו במשחק - נוכל בלחיצת כפתור לבחור אחת מתוך כמה גלגלי העדפות שהוכנו מראש, או להכין גלגל העדפות כזה בעצמנו. התוספת של גלגל ההעדפות למשחק הופכת אותו להרבה יותר נגיש אם תשאלו אותי, ואישית מצאתי את עצמי משתמש בו הרבה, בעיקר בשלבים הראשונים של המשחק בהם כל רגע הוא חשוב במיוחד.

מעבר לכל אלה, AOMR ביצע כמה שינויים כאלה ואחרים לנתונים הבסיסיים של חלק מהיחידות והמשאבים במשחק (מה שנקרא בעגה המקצועית Balance Changes) - אישית לא מצאתי בהם שינוי משמעותי במיוחד ביחס לגרסה המורחבת של המשחק משנת 2014, אבל אני מעריך שיש שחקנים מספיק מנוסים במשחק שיצילחו להגיד שהשינויים האלה משמעותיים ביחס למה שהיה לפניהם.

מסע חוצה מיתולוגיות

AOMR כולל מספר מצבי משחק שונים, כשמעבר למצב המשחק התחרותי שמעמיד אותנו אל מול שחקנים אחרים ברשת (ניתן אגב לשחק בצוות יחד עם חבר שזה ממש נחמד), ישנם גם מספר מצבי קמפיין המאפשרים לנו להתמודד עם שלל אתגרים ותרחישים שונים שהמשחק מציב בפנינו. בסך הכל קיימים במשחק נכון לרגע כתיבת שורות אלה 3 קמפיינים שונים המציגים שלל אלים מכל אחת מהמיתולוגיות שמוצגות במשחק.

אישית מצאתי את אותם קמפיינים די מהנים והם בסופו של דבר אחלה של דרך להשתפר בכל הקשור לאימון וחידוד של המערכות השונות של המשחק, אבל אם בכל זאת תרצו חווית תרגול קצת יותר ממוקדת, דעו שהמשחק כולל מצב Tutorial מעודכן שעושה עבודה נהדרת ומאפשר לשחקנים חדשים לחלוטין להיכנס לעניינים יחסית בקלות. בכל הקשור לקמפיינים ולדרגת הקושי שלהם ניתנת האפשרות לבחור בין מספר דרגות קושי, כאן אציין שדרגת הקושי הבסיסית שהמשחק מציע מאוד מרחמת, ככה שאם אתם מחפשים אתגר מעט יותר מרגש הייתי ממליץ להעלות לפחות דרגת קושי אחת.

אלוהות גרפית

הוא אמנם לא המשחק המרשים בעולם בכל הקשור לגרפיקה, אבל השיפורים בטקסטורות ובמודלים השונים שבוצעו עבור AOMR מאוד מבורכים. יחידות רבות ומבנים שונים עברו שדרוג משמעותי לעיצוב ולנראות הכללית שלהם, וכעת רמת הפירוט של כל מודל מאוד גבוהה, לפחות במונחים של משחק אסטרטגיה כמו זה. אישית היה לי מאוד נחמד לעשות זום-אין לכל יחידה/מבנה ששודרג ולראות את השיפור הדי משמעותי שהוא קיבל מבחינת נראות - זה אחד ממשחקי האטסרטגיה המזמינים ביותר שיצא לי לשחק בשנים האחרונות בכל הקשור לגרפיקה, ואם אתם כמוני ומריצים את המשחק על מחשב מעודכן ברזולוציה גבוהה (במקרה שלי, Ryzen 9 3900X יחד עם RTX 4070 Ti Super בשילוב מסך ברזולוציית 2K), החוויה הגרפית שתקבלו מאוד מספקת.

השורה התחתונה

בתור גרסה מחודשת של משחק אייקוני, Age of Mythology: Retold הוא ביצוע נהדר שמצליח ברוב הזמן להיות גרסת משופרת די ראויה של המקור עליה הוא מתבסס. באותה נשימה, לא מדובר בחידוש שיעיף את הסכך בהכרח, בייחוד אם אתם שחקנים ותיקים של המותג שקיוו למשהו חדש ונוצץ. כך או כך, זוהי ללא צל של ספק הגרסה הטובה ביותר של המשחק עד היום, ואחלה של הזדמנות להיכנס לעולם של AOM לשחקנים חדשים וותיקים כאחד.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • השינויים שבוצעו למשחק מקלים מאוד על השלבים הראשונים שלו
  • קמפיינים חביבים ומלאי תרחישים מעניינים
  • שכבת הצבע החדשה מרעננת ומספקת

הרע

  • זה בסופו של דבר אותו המשחק מלפני 22 שנים
  • האלים הסינים משום מה לא נכללו בגרסה הזו של המשחק

והאלים:

  • לא אכפת לי מה תגידו, זאוס תמיד יהיה הכי טוב
רועי האן - כתב תוכן

רועי האן - כתב תוכן

משחק על: Meta Quest 2, Nintendo Switch, PS5, 3DS, PC, Steam Deck

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב קוויקסקופ במפה Rust של MW2 המקורי

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Metal Gear Solid 3

כשאני לא משחק אני: מרכיב איזה מחשב כנראה

מסר לעולם: אל תנענע אותי, אני לא מטרונום

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:19 23.09.2024 | מסע נוסטלגי מסע נוסטלגי (אורח)

    אם אין בו חסרון למה 8 ? זה רימאסטר מושלם לא צריך לפחד לתת 10, ולגבי זה שאין אלים סינים אולי יבוא בהמשך, וברור שזה אותו משחק זה מה שהמעריצים ציפו

  2. 2

    14:45 23.09.2024 | רועי האן - כתב תוכן רועי האן - כתב תוכן

    היי מסע נוסטלגי, תודה על התגובה!
    לשאלתך, המשחק קיבל שמונה כי הוא גרע פיצ'רים שהיו קיימים במקור (או לכל הפחות בגרסאות מסוימות של המקור) בשביל לספק אותם ככל הנראה אחר כך בתמורת תשלום נוסף כי כאמור נחשפו שיגיעו שתי הרחבות שאמורות לעלות כסף - אני בכל מקרה בספק שאלים סיניים לצורך הדוגמה יבואו בעדכון חינמי בהמשך כי נכון לרגע זה המפתחת לא הביעה שום רצון או כוונה לעשות מהלך כזה, ולדעתי לפחות זה חיסרון מאוד גדול. וכן, זה אותו המשחק, ודווקא בגלל שהוא אותו המשחק הוא מקבל 8 ולא 10 - אם המקור שעליו הוא מתבסס היה 10 אז אולי היה לזה מקום גם פה, אבל המשחק מעולם לא היה מושלם, ולכן 10 זה ממש לא ציון שמשקף אותו.

  3. 3

    01:52 24.09.2024 | מסע נוסטלגי מסע נוסטלגי (אורח)

    איזה משחק rts מקבל אצלך 10 ?

  4. 4

    08:51 24.09.2024 | רועי האן - כתב תוכן רועי האן - כתב תוכן

    בגדול? אין ממש אחד כזה, בכולם יש תמיד משהו בעייתי או לא מאוזן, זה חלק מהקללה של הזאנר.

  5. 5

       | פורסם ע"י