הרשמה

ביקורת: Pikmin 4 - מוצאים את (דאנ)דורי

זה לקח המון זמן אבל הביקורת שלנו ל-Pikmin 4 עלתה לאוויר! מוזמנים לקרוא מה חשבנו על המשחק הרביעי בסדרת המשחקים הנהדרת של נינטנדו

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 21/07/2023

אם להיות כן, Pikmin 4 דווקא מזכיר לי שוב למה אני מתייחס ל-Switch כקונסולת החלומות של נינטנדו. זהו בעיניי, אחד המועמדים לתואר משחק השנה ל-Switch.

עותק סיקור סופק לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

את האהבה שלי ל-Pikmin כבר הצגתי בפני כל קוראינו בכתבה המיוחדת שעשיתי לכבוד הסדרה (ושוב תודה לנינטנדו ישראל על העותק של Pikmin 1 + 2). אם לא קראתם את הכתבה ההיא, אני ממליץ לכם לעשות זאת - זאת תהייה הדרך הטובה ביותר שלכם להבין למה אני כל-כך התרגשתי מהיציאה של Pikmin 4 בחודש שעבר. אחרי שסיימתם עם הכתבה ההיא אתם מוזמנים לבוא ולקרוא למה ההתרגשות שלי הייתה הרבה יותר ממוצדקת.

קדימה להציל!

סדרת משחקי Pikmin היא בעיניי ההגדרה המושלמת למשחק שהוא "מפתיע" ברמת הסיפור שלו. הרי סיפור על יצורים קטנים שמגיעים בחללית לכוכב שנראה כמו כדור הארץ ונעזרים ביצורים קטנים אפילו יותר בשם פיקמינים על מנת לשרוד בעולם הזה נשמע תמים למדי. אתם לא מצפים שהמשחק יפיל עליכם טוויסטים אפלים שמתקשרים ישירות לנושאים של קפיטליזם, חברות, בגידה, תאוות בצע ואינדיווידואליזם מול אחווה. אבל אין מה לעשות - זו סדרת Pikmin. עכשיו בואו נדבר קצת על Pikmin 4.

המשחק הרביעי בסדרה מאפשר לכם ליצור דמות ראשית משלכם שהיא בעצם החברה הצעירה ביותר בצוות החילוץ שהגיע לכוכב PNF-404 כדי לחפש אחר אולימאר - כוכב הסדרה ושלושת המשחקים הראשונים - שנחת נחיתת אונס על הכוכב ועכשיו לא מוצאים אותו. הבעיה הגדולה מתחילה כשהצוות שבא לחלץ את אולימאר נזקק לחילוץ בעצמו וכאן גם מתחיל הסיפור של המשחק או שמא עליי לומר: הסיפור של הדמות שלנו ושל אוצ'י.

אוצ'י (Oatchi), הוא יצור דמוי כלב והוא התוספת הראשונה והחשובה ביותר למשחק ולסדרה כולה. אוצ'י מתחיל ככלב קטן עם יכולות מוגבלות אבל ממש מהר הוא הופך לנכס שאתם תתהו איך יכלתם לשחק בסדרת Pikmin לפניו. אבל לפני שנתחיל לתאר למה אוצ'י כל-כך חשוב לסדרה, קצת הסבר על המשחקיות שלה. סדרת Pikmin היא סדרת משחקי אסטרטגיה/פאזלים (או חידות). המשחק יאפשר לכם ליצור ולשלוט ביצורים בשם פיקמינים כשלכל פיקמין יש יכולות מיוחדות ושימוש משלו.

בעוד שהמשחק על הנייר לא נראה כמו משחק אסטרטגיה בזמן אמת כמו שכולנו מכירים, זהו משחק RTS לכל דבר ועניין שמתמקד בניהול משאבים, דאגה והבנה של מיקום הפיקמינים בכל זמן נתון, ניהול טוב של כמות הפיקמינים והגיוון שלהם בקבוצה ועוד. המשחק החדש מביא לנו את כל הפיקמינים מהמשחקים הקודמים, כולל הסטנדרטים כמו הפיקמינים האדומים, צהובים וכחולים, הפיקמין הסגול והכבד מאוד מ-Pikmin 2, פיקמין האבן החזק מהמשחק השלישי ועוד. המשחק גם מציג לנו שני סוגים חדשים של פיקמינים: פיקמין הקרח והפיקמין הזוהר.

בסוג השני ניגע בהמשך כי הם קשורים לחלק חדש לגמרי של המשחק. פיקמיני הקרח משנים את הדינמיקה של חלק מהשלבים באזורים היפייפיים של המשחק בכך שהם מאפשרים לנו להקפיא אזורים עם מים. קחו מספיק פיקמיני קרח איתכם וכל שלולית או אפילו ימה של ממש כבר לא תטביע את הפיקמינים שלכם (למעט הכחולים כמובן). אחרי שסיימנו לדבר על היצורים שאפשר לזרוק, לשלוח קדימה או לשלח באויביכם - הגיע הזמן לדבר על אוצ'י.

גם אוצ'י יעזור לכם בכל הנוגע לאיסוף אוצרות ומשאבים, חיסול אויבים ועוד, אבל הוא מספק כל כך הרבה עזרה נוספת שזה פשוט מדהים: אתם יכולים לרכב על אוצ'י ולהרכיב עליו פיקמינים; אוצ'י יכול לשחות ובכך לאפשר לכם להגיע למקומות שברגל עם הפיקמינים שלכם כנראה שבחיים לא הייתם מגיעים אליהם; אוצ'י חזק יותר מפיקמין רגיל אז הוא יכול לתפקד כמו שלושה או אפילו עשרה פיקמינים; אוצ'י יכול לקפוץ. הייתי צריך לפתוח עם זה שאוצ'י יכול לקפוץ כי זה משנה את הדינמיקה ואת עיצוב האזורים השונים שהם הרבה יותר ורטיקלים.

את אוצ'י גם אפשר לפתח לפני יציאה למשימות: עבור כל חבר צוות שתצילו, אוצ'י יקבל נקודות ניסיון שאיתם אפשר לחזק את היכולות של אוצ'י, כמו ה-Rush שלו שמאפשר לו להסתער על אויבים, לגרום לו לשחות מהר יותר, להיות חזק יותר ועוד. כל היכולות הללו נהיות עוד יותר קריטיות כשמוסיפים את מוד הלילה החדש. במצב הזה המשחק הופך לסוג של Tower Defence בו אתם תצטרכו לעזור לפיקמינים הזוהרים לשמור על הקן שלהם ובתמורה אתם תקבלו תרופות שיעזרו לכם להציל את חברי הצוות שלכם שנתקפו במחלה מוזרה.

זאת הפעם הראשונה שהמשחק מאפשר לנו משחק בלילה, מתי שהאויבים חזקים יותר ואכזריים יותר והמשחק באמת שם על זה דגש עם המוד הזה שמתעלם לחלוטין מאלמנט האיסוף לטובת הגנה ושמירה על הקן שלכם ולהשיג כמה שיותר תרופות. זה מדהים אותי שלקח להם כל-כך הרבה זמן להביא לנו מוד כזה, וכפי שכבר תראו - זה לא המוד החדש היחיד שהגיע אלינו במשחק הזה.

מגלים עם דאנדורי

עוד משהו שחוזר מ-Pikmin 2 הוא ה-Underground או Sub-Levels. באזורים הגדולים השונים אתם תמצאו מלא כניסות שיובילו אתכם לשלבים תת-קרקעיים שמתפקדים כמו מיני מבוכים במשחק. ככל שהמשחק יתקדם, המבוכים האלה יתמלאו בעוד אתגרים, עוד חידות, עוד מכניקות ייחודיות להם ועוד קומות שתוכלו לחקור בכל שלב תת-קרקעי שכזה. העיצוב של השלבים הללו - ברמה הגרפית והמשחקית - זה מה שמרגש במיוחד בכל שלב שכזה.

שלב מסוים יכול להיות שלב מים עם איים קטנים שישלבו בין הקפאה של המים לשימוש בפיקמינים הכחולים לאיסוף אוצרות תת-קרקעיים. שלב אחר יכול להיות שלב בו הפיקמינים האדומים יצטרכו לעבוד שעות נוספות בכיבוי רצפות לבה. היה שלב בו השחקן היה צריך להשתמש ביכולות של אוצ'י על מנת להתקדם ולעבור את השלב. כל מבוך בצבע, כל חידה בטעם וכל פרס שווה את הטרחה. בנוסף, העובדה שאתם מקבלים פידבק אוטומטי של "כמה אחוז מהמבוך סיימתם", ממש מעודד חזרה נוספת - אפילו מיידית למבוך כדי לסיים אותו כמו שצריך. זה מאוד עוזר שאפשר לבחור לאיזה קומה אתם רוצים לרדת באופן אוטומטי.

בנוסף לשלבים האלה, חלק מהשלבים יהיו שלבי Dandori - מעין אתגרי איסוף קצובים בזמן, בהם אתם לא יכולים להביא איתכם את הפיקמינים שצברתם ונאלצים להתמודד עם האתגר והפיקמינים שנמצאים בתוכו. האתגרים האלה מאוד כיפיים - כל פעם שמשחק מוציא את השחקן מאזור הנוחות שלו ומאתגר אותו להשתמש ביכולות ובשכל שלו במקום בכוח ובריונות כדי לעבור שלב - אלה הרגעים בהם משחקים זורחים.

בדיוק כמו המבוכים התת-קרקעיים, גם כאן המשחק דואג שכל אתגר ירגיש שונה, מיוחד ובאמת מאתגר. ברוב המקרים, אתגר שכזה לא תסיימו עם המדליה הכי גבוהה, אלא תצטרכו ללמוד את השלב ולנהל את הפיקמינים שלכם כמו שצריך כדי למצוא ולהשיג את כל האוצרות בזמן. שני הסוגים המרכזיים האלה - המבוכים התת-קרקעיים ואתגרי הדאנדורי גורמים למשחק להרגיש שלם הרבה יותר וגדול מסך חלקיו.

קרבות בסגנון מארי קונדו

אבל התוספת הגדולה מבחינת משחקיות היא קרבות ה-Dandori: בנוסף ל-Co-op סטנדרטי שיאפשר לכם לשחק עם עוד חבר או חברה, המשחק גם מאפשר לכם לצאת לקרבות איסוף של ממש. בעוד שמבחני ה-Dandori מתפקדים כחידה ואתגר של ממש לשחקנים השונים, קרבות ה-Dandori כבר יאפשרו לכם לראות מי מכם מנהל את המשאבים שלו בצורה יותר מיטבית.

הקרבות הללו מעוצבים בצורה נהדרת מכמה היבטים: העובדה שהמשחק שומר על העיקרון של "יצירת הצבא שלכם מאפס" מאתגרי ה-Dandori, גורם לכך ששני השחקנים מתחילים מאותה נקודת מוצא ועכשיו צריכים לנהל את המשאבים והזירה על מנת להשיג כמה שיותר נקודות. כאן אלמנט הניהול מקבל עוד בוסט של לחץ נוסף: אתם מתחרים על האוצרות מול עוד שחקן, כך שזה קרב לא רק נגד השעון, אלא נגד עוד בן אדם.

האם אתם מתעלמים מהיריב לחלוטין ולוקחים כמה שיותר אוצרות פנויים? האם אתם הולכים על האוצרות הכבדים יותר או בורחים כדי לאסוף אוצרות קטנים יותר בזמן קצר יותר? האם אתם דווקא הולכים על Full On משחק RTS ותוקפים ישירות את האזור של היריב שלכם בניסיון לקחת לו כמה שיותר מהמשאבים, האוצרות והפיקמינים? המוד הזה מתפקד נהדר, עובד נהדר והוא באמת עם פוטנציאל טוב לגרום לשחקנים ליהנות ממש ממשחק באיכות גבוהה.

רגע רגע - האם אני רואה כאן Post Game טוב?!

הקונספט של Post Game, כלומר החלק במשחק שמתחיל אחרי שאתם צפיתם בקרדיטים, קצת התמסמס עם השנים האחרונות. אם הייתי צריך לחשוב על משחקים עם תוכן Post Game טוב ומשמעותי מהשנים האחרונות, אני באמת יכול לספור את המשחקים הללו על יד או שתיים, גג: Dragon Quest XI S הכיל תוכן Post Game מופלא, ל-Xenoblade Chronicles 3 יש יופי של Post Game (למרות שהרבה יותר במובן המכני מאשר העלילתי) ו-NieR: Automata דיי חי על תוכן ה-Post Game שלו.

שלא תבינו אותי לא נכון: יש הרבה משחקים עם תוכן שנפתח אחרי שאתם מסיימים אותו פעם אחת, או לפחות משחקים עם אחלה תוכן לאלו שרוצים להמשיך אחרי הקרדיטים, אבל ברוב המוחלט של המקרים מדובר פשוט במצב של ״החזרנו אותך לנקודה של לפני הבוס האחרון (בין אם קונספטואלית ובין אם אשכרה החזרנו את הזמן אחורה), עכשיו לך ותסיים את מה שנשאר לך בעולם״. Post Game משמעותי, כזה שפותח את המשחק אחרי שחשבת שסיימת אותו - זה יותר נדיר.

עכשיו, אחרי כל ההקדמה הזאת אני פשוט עומד להפיל את המשפט הבא: תוכן ה-Post Game של Pikmin 4 הוא מהטובים שבשנים האחרונות, אם לא בטופ של הטופ. זהו תוכן שמדבר ישירות למעריצי הסדרה ומעניק סיום נהדר לאלו מכם שישקיעו בו. רק כדי שתבינו עד כמה נהניתי ממנו: הייתה כאן פסקה ארוכה מאוד מלאה במה שהולך ב-Post Game של המשחק הזה ופשוט מחקתי אותה כדי להימנע מספוילרים וכדי שתוכלו לחוות אותו בעצמכם. פשוט נפלא.

השורה התחתונה

כמו הרבה משחקים אחרים שיצאו ל-Nintendo Switch, גם המשחק האחרון בסדרת משחקי Pikmin הוא הטוב שבהם. הוא לוקח את הטוב מכל המשחקים הקודמים, נפטר מדברים מעצבנים ומוסיף יכולות ודמויות שפשוט משפרות את כל חוויית המשחק של השחקן. תוסיפו לכל אלו מודים חדשים ונהדרים, מצב Co-op תחרותי נהדר, Post-Game פנומנלי ועוד המון פיצ'רים נהדרים שאפילו לא הספקתי להכניס לביקורת אתם מקבלים פה את מה שהוא בעיניי, אחד המועמדים לתואר משחק השנה ל-Switch.

אבל אם להיות כן, Pikmin 4 דווקא מזכיר לי שוב למה אני מתייחס ל-Nintendo Switch כקונסולת החלומות של נינטנדו: היא מביאה אלינו כל-כך הרבה משחקים טובים מסדרות שעד כה היו אנונימיות או לא מוכרות מספיק ובזכות ההצלחה שלה מנגישה אותם לקהל רחב יותר. זה משחק פשוט נהדר שמדגיש עד כמה הקונסולה עליה הוא נמצא היא נהדרת והיסטורית אפילו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • המשחק הטוב ביותר בסדרה
  • משחקיות מופלאה וזורמת שלוקחת את הטוב מהסדרה
  • סיפור נפלא ומקסים עם תוכן Post Game נהדר
  • תוספות ושיפורים שמרגישים שנועדו להקל על השחקן
  • האזורים השונים (כולל אזור הלילה) קסומים
  • מוזיקה וגרפיקה טובים מאוד...

הרע

  • ... אבל חלק מהטקסטורות יכולות להיראות לא טוב

והחמישי

  • בואו נקווה שהמשחק הבא לא יגיע ב-2033.
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י