הרשמה

ביקורת: גראן טוריסמו - האמת היא, שהמשחק היה מכור מההתחלה

כשהסרט מתמקד כמה הקפות לפני הסיום בחלק ה"מבוסס על סיפור אמיתי" שלו הוא מצליח בצורה לא רעה בכלל - רק שעד אז הוא עסוק בלהיות פרסומת מביכה ל"גראן טוריסמו"

תאריך השקה: 10/08/2023

חבל שלא שמו וויז, היה אומר להם הרבה יותר מוקדם לחשב מסלול מחדש

תודה רבה לפורום פילם על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

כשחקרו את הכשלון המהדהד של "באטמן ורובין" (1997) אחת המסקנות המרכזיות שהגיעו אליהן היא שלסרט הייתה בעיה ענקית כשמלכתחילה העלילה שלו הושפעה מהרצון לייצר כמה שיותר מרצ'נדייז. כמעט שלושה עשורים אחרי, ולמרות שעדיין ניתן לראות תוכן שיווקי פה ושם, הכמות שלו ללא ספק ירדה עד נעלמה ואם נעשית - נעשית באלגנטיות. החצי הראשון של "גראן טוריסמו" (Gran Turismo) הוא הרבה דברים שאף אחד מהם לא אלגנטי - ובעיקר הוא פרסומת אחת גדולה למותג. זה נע בין דיאלוגים מביכים שהמשפט הפרסומי בהם מוגש בצורה כמעט קומית לבין מה שנראה כמו פרסומות של ממש למשחק. לקראת הסוף מישהו התפקס והסרט מנסה להתניע סיפור נהדר עם קטעי מירוצים מעולים. אך זה קצת מדי, מאוחר מדי ובצורה שלא רק ממקמת אותו מחוץ לפודיום של עיבודי משחקי המחשב - את המירוץ הזה הוא אפילו בקושי מסיים. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

תוכן ממומן

החצי הראשון של הסרט ירגיש דומה ללראות סטורי באינסטגרם. בכל שיחה מופיעה לה שורה אחת או יותר שהן פשוט פרסומת למשחק המירוצים המרגישה תקועה בין שאר השורות. זה יכל להיות הרבה יותר מעצבן אם הדיאלוגים עצמם היו טובים, אך בפועל באותה עצלנות שנכתבו השורות הפרסומיות כך גם שאר הסרט כתוב. כשהוא לא עסוק בלפרסם את עצמו, "גראן טוריסמו" לוקח השראה מסיפור אמיתי באמת מטורף של יאן מאנדברו, שאחרי שנים של כלום מלבד משחקי מירוצים קיבל הזדמנות להיות נהג פורמולה אמיתי - מה שהוביל אותו לכמה אירועים חריגים שמעניין להתעסק בהם. הבעיה היא שגם כשהם מגיעים, הסרט בקושי נוגע בהם וישר שם גז לעבר ההמשך. בלי ספויילרים, הסרט מעביר את הדמות מסע רגשי בחצי השני, שכמות הזמן המושקעת בו או כמות המשפטים שעוסקים בו קטנים משמעותית מהתוכן השיווקי שהוכנס בחצי הראשון. אין לי ספק בכלל שבמציאות ההתעסקות במסע הזה הייתה מעניינת, ואין לי גם ספק שלמי שהיו אחראים על הסרט לא היה אכפת.

זה ניכר בהשקעה שמקבלות סצנות המירוצים, שיקבלו ממש עוד רגע את הפסקה החיובית מאוד שמגיעה להן, לעומת חוסר ההשקעה בכל פרמטר אחר - ובראשו התסריט. גם עם הדימוי לסטורי באינסטגרם קשה להסביר עד כמה הדיאלוגים לא עובדים, ולא רק באופן הכיפי שאפשר לצחוק עליהם אחר כך. חלק מהשיחות, גם המשמעותיות, גורמות לתחושת אי נעימות כי ברור לכולם שאף אחד לא מדבר ככה או דוחף את המילה "פלייסטיישן" בזמן שהוא מתרגש עד דמעות (כשהם לא מכריזים על משחק חדש לגרוויטי ראש...). היחיד שחף מהפשע הזה הוא דיויד הרבור (David Harbour) בתפקיד המנטור של יאן ונהג מירוצים לשעבר. הרבור לא נותן לרגע לתסריט לעצור אותו ונותן הופעה נהדרת שכמעט ומצילה סצנות שהוא נמצא בהן. אנחנו כבר לא רק מתרגשים לראות אותו בעונה האחרונה של "דברים מוזרים", אלא מתרגשים לראות אותו בכל מה שיעשה.

לא עוצר בפיט-סטופ

בניגוד לכל פרמטר אחר, כשהסרט חוגר חגורת בטיחות ולוחץ על גז - הוא נהדר. זה מתבטא גם ביריבויות שעל המסלול, שגורמות למערכה השלישית להיות מותחת ולנו כקהל לרצות שיאן ינצח למרות שמחוץ למסלול לא קיבלנו שום סיבה להיות סימפתיים לסיפור שלו. בבימוי של המירוצים, שנראים, מרגישים ואפילו נשמעים מצויין הסרט לא מפספס שום רגע לנסות וגם להצליח לכבוש את הלב שלנו בחזרה. הבעיה היא שדווקא הקטעים האלה לא מקבלים זמן יחסית לשאר החלקים של הסרט, מה שגורם לו להרגיש ארוך ומאוד לא ממוקד. כמו יאן, שמפוזר בין כמה מערכות יחסים מורכבות עם הקרובים אליו ולא מקבל מספיק זמן לפתח אף אחת מהן, כך גם הסרט מפוזר בין המירוצים לעלילה ולא מצליח לשלב אותם בכלל. סצנות המירוץ נכנסות רק בתחילת החצי השני של הסרט, שנזכר מתישהו לערב שם גם עלילה, הבעיה היא שאחרי שחווינו את הרמה הגבוהה שהגיעו אליה עם סצנות המירוץ קשה להראות עניין בעלילה בה נדמה שאפילו לתסריטאים לא היה יותר מידי עניין בה. למזלינו הסרט לא מאוזן בכלל, וחוזר מהר מאוד למסלול מה שהופך את החצי השני לכמעט ומלא במירוצים.

השורה התחתונה

"גראן טוריסמו" מתחיל כפרסומת אחת גדולה ומביכה למשחק עליו הוא מבוסס עם דיאלוגים מביכים אפילו יותר ודמות מרכזית שמפוזרת ומשעממת כמעט כמו העלילה. לקראת ההקפות האחרונות הוא מצליח להכניס רגש דרך קטעי מירוץ נהדרים אך לא מספיק כדי לגרום לנו לשכוח את המסקנה המתבקשת - מישהו היה צריך לשים וויז שיחשב מסלול מחדש.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

4.5
מתוך 10

הטוב

  • המערכה השלישית תופסת כיוון טוב
  • קטעי מירוץ נהדרים לקראת הסוף
  • דיאלוגים מביכים ..

הרע

  • .. אך רובם המוחלט מביכים מידי ואפילו לצחוק עליהם אי אפשר
  • חצי ראשון עסוק יותר בשיווק על חשבון לעניין את הצופה או לבנות עלילה
  • נמרח במקומות הכי לא נכונים

ומי אישר את זה?

  • מה עם Gravity Rush וסליי קופר? לקדם את הסרט שלהם היה כנראה משתלם בהרבה
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:23 12.08.2023 | ג'וני ג'וני (אורח)

  2. 2

       | פורסם ע"י