הרשמה

ביקורת: AOC Agon AG493UCX

זה מה שקורה כשלוקחים את הביטוי "מסך גדול" לאקסטרים

אחד ממסכי הגיימינג הגדולים שבשוק הגיעו לרועי לביקורת

המסך סופק לנו על ידי AOC ישראל, תודה רבה!

ה-15 שנים האחרונות היו מטורפות עבור מסכים. אם פעם כל מסכים היו מרובעים גדולים, עבים וכבדים היום זה כבר עולם אחר לגמרי. היום מסכים באים בכל הגדלים והצורות שרק אפשר לדמיין החל ממסכים מלבניים ישרים בעובי של כמה דפים, מסכים מרובעים, מסכים קעורים יותר או פחות ואפילו מסכים שקופים. גם יחס התצוגה של המסכים השתנה מתקופת ה-CRT מיחס 4:3 ששלט בשוק עד השנים האחרונות בהם יחס 16:9 הוא הדומיננטי ביותר. אבל גם זה מתחיל להשתנות לאט לאט כשאנחנו רואים יותר לפטופים עוברים ליחס 16:10 ויותר מסכי מחשב שעוברים ליחסי תצוגה רחבים כמו 21:9 או אפילו 32:9. עד היום, הייתי חסיד אדוק של מסך רגיל ביחס 16:9 אבל כבר המון זמן שאני רוצה לנסות מסך רחב אז כשחברת AOC פנתה אליי והציעה לי לבקר את אחד המסכים שלה חשבתי שזאת הזדמנות טובה לממש את הרצון הזה ואם אני כבר עושה את זה אז שיהיה באקסטרים. לכן ביקשתי מהם את ה-AG493UCX ואחרי מספר ימים המפלצת הזאת אכן הגיעה.

אי אפשר להתעלם ממנו

כשביקשתי את ה-AG493UCX אמרתי לעצמי שבסדר, זה אמנם מסך גדול יחסית, בגודל 49 אינץ' אבל יהיה בסדר ואני אסתדר איתו. נקפוץ כמה ימים קדימה ויש לי לא מעט סיפורי זוועה לספר על עליה עם קופסא ענקית וכבדה כמו זאת עד לקומה הרביעית שאני גר בה ללא מעלית. זה היה נורא וזאת בהחלט לא עבודה לבן אדם אחד אז ראו הוזהרתם. אחרי שהגעתי למעלה ולקחתי כמה דקות להסדיר נשימה התחלתי לפתוח את הקופסא הארוכה. הדבר הראשון שקיבל את פניי כשפתחתי את הקופסא הוא דף שמראה את הכיול שעבר המסך במפעל. מתחתיו מצאתי קופסא שחורה ובה שלט עם צמד סוללות, כבל DisplayPort, כבל HDMI, כבל USB-C, כבל USB להעברת מידע למסך, כבל מתח, דיסק התקנה (??), ניירת, 2 קליפסים לסידור כבלים ולבסוף שקית קטנה 4 ברגים. ליד קופסאת העזרים נמצא המעמד של המסך בעוד המסך עצמו נמצא מתחת לקלקר העליון שקיבל את פניי. כדי להגיע למסך צריך להתיר שתי רצועות פלסטיק שמחזיקות את שכבות הקלקר סביבו מבלי שהן יפרדו ואז אפשר להוציא אותו במלוא תפארתו ומשקלו.

(קופסא של לוח אם להשוואה)

אני אתחיל ואומר שכשפתחתי את הקופסא הדבר הראשון שראיתי זה את השלט, אני חושב שהשלט הוא תוספת ביזארית לגמרי שאני מאוד אוהב וחושב שכל החברות צריכות לאמץ לא משנה מה גודל המסך. דבר שני, אני כל הזמן רומז ומזכיר כמה המסך הזה כבד וזה לא סתם. המסך שוקל 14.3 קילוגרם ואם זה נשמע הרבה זה כי זה נכון. בעוד שמסכים גדולים אחרים (סביב 32 אינץ') שוקלים בערך 8-9 קילוגרמים ואפשר לחבר את המעמד אליהם רק בעזרת קליפסים, כאן הסיפור אחר לגמרי וארבעת הברגים שהזכרתי נועדו כדי להבריג את המסך אל המעמד ולשמור עליהם מהפרדות. האמת שאין לי בעיה עם הברגים אך גם כאן אמליץ ששני אנשים ירכיבו את המסך ולא רק אחד כמו במקרה שלי כי זה סיכון גדול מידי שלא כדאי לקחת. המשקל הגדול משליך על המעמד של המסך שדורש רגליים שאמנם מספקות לו יציבות טובה אך הן תפסו לי את רוב השולחן וזה משפיע גם על מי שמעוניין לתלות את המסך על זרוע שכן מרבית הזרועות מיועדות למסכים קטנים וקלים יותר (עד 35 אינץ' ו-11 קילו בדרך כלל) ועבור ה-AG493UCX תצטרכו להצטייד בזרוע שיכולה לתמוך בו כמו שצריך.

חיבורי אלף לילה ולילה

הזכרתי את הכבלים שמגיעים עם המסך אז עכשיו אדבר על החיבורים שאיתם הוא מגיע. ל-AG493UCX יש שני חיבורי HDMI 2.0, שני חיבורי DisplayPort 1.4, חיבור USB-C 3.2 אחד, כניסת USB אחת ושלוש יציאות USB-A 3.2 Gen 1 לצד חיבור אודיו 3.5 מ"מ וכניסת חשמל. יש כאן הרבה חיבורים וזה לא סתם, ראשית אני חושב שאם המסך גדול ויש מקום אז תמיד טוב להוסיף הרבה חיבורים עם עדיפות ליתירות שלהם במקרה שאחד החיבורים נהרס. שנית, ריבוי החיבורים נועד כדי לאפשר לחבר מספר מכשירים ולהציג אותם יחד על ידי חילוק של המסך. דבר ששמחתי לראות הוא שחיבור ה-USB-C הוא בעל יכולת העברת מתח של 65W שזה מספיק מתח כדי שאוכל להתשמש במחשב ולהטעין אותו בו זמנית, משהו שה-M32U של Gigabyte לא יודע לעשות. אני אמנם לא משתמש בחיבורי ה-USB שנמצאים במסך אבל שמחתי לראות שהם תומכים בקצב העברת נתונים יחסית מהיר למי שכן משתמש בהם, דבר שיכול להפוך אותם לרלוונטים במיוחד במסך כזה.

 

אבל לא הכל טוב ויפה כשהיו לי כמה בעיות עם החיבורים של המסך. דבר ראשון, הכבלים ש-AOC מספקת עם המסך הם קצרים מידי מפני שהחיבורים נמצאים פחות או יותר במרכז ועד שהכבל עובר את כל המסך בערך שליש ממנו נגמר כבר. זה מחייב שימוש בכבלים ארוכים יותר (2 מטר במקרה שלי) או שהמסך ישב בצמוד לשקע חשמל ולמחשב וזאת יכולה להיות משימה אדריכלית לא פשוטה בכלל. הבעיה השנייה התגלתה כאשר כבר הצלחתי לחבר את המסך למחשב. כשחיברתי את המסך עם כבל HDMI לכרטיס מסך הוא לא הציג לי את הרזולוציה המקסימלית שלו (5120x1440). חשבתי שזאת בעיה בכבל אז החלפתי בין החיבורי ה-HDMI במסך וגם ניסיתי כבל HDMI 2.1 אך הבעיה נשארה. כאשר חיברתי את המסך עם כבל DisplayPort רגיל שהיה לי הוא עבד נהדר והציג לי את הרזולוציה המקסימלית בקצב הריענון המקסימלי. האמת היא שלא חקרתי ועשיתי ניסויים בנושא מעבר להחלפת הכבלים אבל זאת בוודאות לא בעיה של תעבורת מידע שכן HDMI 2.0 תומך במסכי 4K שמכילים יותר פיקסלים מהמסך הזה (8,294,000 פיקסלים לעומת 7,168,000). על פי דף המוצר ניראה שזאת מגבלה של המסך ו-AOC מצהירה שהוא יכול להגיע לרזולוציה המקסימאלית רק עם DisplayPort.

קשת הצבעים 

טוב עכשיו שהצלחתי למצוא מקום להעמיד את ה-AG493UCX וחיברתי אותו כמו שצריך אני יכול להתחיל לדבר עליו ואתחיל מנתונים טכניים. ה-AG493UCX הוא מסך עצום בגודל 49 אינץ', בעל רזולוציית 5120x1440, יחס מסך של 32:9 כשהוא תומך בקצב ריענון של 120Hz עם FreeSync Premium Pro למניעת קרעים וזמן תגובה של MPRT) 1ms). המסך מבוסס על פאנל VA מה שאומר שיש לו צבעים טובים עם יכולת לקצב ריענון גבוה, בעבר פאנלי VA היו יידועים בשינוי דרמטי בצבע בהתאם בזווית צפיה רחבה אך הבעיה הזאת כבר נעלמה מהעולם ופאנלי VA מודרנים משתווים לא פעם באיכות הצבעים שלהם לאלה שמפיקים פאנלי IPS. בואו נדבר קצת על הצבעים של המסך הזה, אני אתחיל ואומר שהם טובים. לא מהטובים ביותר שראיתי איי פעם (Delta E ממוצעת של 1.67 לפי דף הכיול שהתקבל) אבל הם גם לא רעים בכלל, ציון 8 סולידי כאן. הייתי שמח אם הצבעים היו קצת יותר חיים וחזקים, למשל הצבע האדום בראש האתר מרגיש טיפה כהה ופחות חי, בוהק קופץ לעין לעומת מה שהוא צריך להיות וזה קצת מפתיע בהתחשב בעוצמת התאורה של המסך. כמו שאמרתי, עבור גיימינג וצריכת תוכן הצבעים היו טובים, אם אתם מחפשים מסך עם צבעים מדוייקים לעריכת תמונות, זה לא המסך.

על הנייר המסך תומך בתקן HDR400 ולשם שינוי אני יכול להמליץ להדליק את ה-HDR כאן מידי פעם. כיום רוב המסכים תומכים ב-HDR400 שזה פחות או יותר המינימום ומציין שהמסך בעל יכולת תאורה של בערך 400nits כך שבמסכים כאלה (כמו ה-M32U) לא הייתי ממליץ להדליק HDR. המדרגה הבאה אחרי HDR400 היא HDR600 שמציינת תאורת 600nits והיא כבר הרבה יותר רלוונטית וניראת טוב משמעותית. ה-AG493UCX קרוב מאוד ל-HDR600 כשיש לו בהירות של 550nits בגלל עובדה זאת אני כן יכול להמליץ להשתמש ביכולות ה-HDR שלו מידי פעם, כשבחלק מהמשחקים זאת תוספת טובה ובחלק עדיף לוותר עליה. אני רוצה להגיד עוד משהו על התאורה, ה-AG493UCX לא בהיר כמו שהוא מאיר ואני אסביר. אמנם הוא בעל תאורה בעוצמה של 550nits שזאת התחלה טובה אבל בשל שטח הפנים העצום שלו המסך מאיר את החדר והסביבה בעוצמה יוצאת דופן שלפעמים נותנת את האשליה שעוצמת התאורה היא יותר קרובה ל-800 עד 900nits.

מעבר לפורמט חדש

כתבתי כבר מעל 1,000 מילים ועוד לא דיברתי על הפיצ'ר הכי גדול (תרתי משמע) של המסך הזה וזאת הרזולוציה ויחס המסך שלו. כמו שאמרתי המסך הוא בעל רזולוציית 5120x1440 ויחס 32:9, מקובל לקרוא למסך ביחס 32:9 מסך Super Ultrawide, במסך זה הרזולוציה נקראת DQHD כשהאות D מציינת את המילה Double. למעשה זה דיי הגיוני הרי הרזולוציה של המסך היא רזולוציה של שני מסכי QHD בגודל 27 אינץ' שמחוברים יחדיו רק כשכאן שטח המסך הוא "מלא" בלי שוליים ומסגרות שהורסות את רצף התצוגה. אם זה לא מספיק ה-AG493UCX הוא מסך בעל קעירות מתונה יחסית של 1800R שעוזרת לו לתת תחושת עוטפת ואימרסית הרבה יותר ממסך שטוח.

את חווית השימוש שלי מהשבועיים האחרונים אחלק לשלושה חלקים שהראשון הוא השימוש הכללי והיותר "פרודקטיבי". עבור פרודקטיביות ועבודה, ה-AG493UCX היה לי מדהים ואני לא יכול לתאר כמה אהבתי לעבוד עליו כשלעיתים הרגשתי שהוא באמת עוזר לי לעשות יותר והיה מנוע חזק לפריון העבודה שלי. בזכות שטח המסך הגדול שהיה לרשותי יכולתי לפתוח 5 חלונות שונים בלי שאף אחד מהם יהיה קטן מידי לשימוש, זה האיץ משמעותית את תהליך המחקר והעבודה שלי על כתבות לצד העובדה שלא הייתי צריך קפוץ כל הזמן בין טאבים בכרום או תוכנות שונות רק כדי לשנות את השיר שאני מקשיב לו או לענות להודעה. בתמונה למטה (לחצו להגדלה) אפשר לראות דוגמא למה שתיארתי כאן ולצורך פרספקטיבה אסמן את השטח שמתקבל ממסך QHD רגיל. עוד שימושים שניצלו טוב את המסך הגדול הן אקסל שאיפשר לי לצפות בהרבה מאוד נתונים וגרפים בו זמנית ותוכנות עריכת וידיאו שם יכולתי להרחיב את ה-Timeline מאוד כך שהוא יתפוס את רוב האורך של המסך כדי שהוא לא יהיה צפוף ועמוס ואוכל לעבוד עליו בצורה נוחה יותר.

המשימה השנייה של המסך הייתה הצגת תוכן. אני לא אחזור שוב על מה שאמרתי על איכות הצבעים והתאורה של המסך אך אני אגיד שצריכת תוכן היא לא אחת החוזקות כאן. הבעיה המרכזית היא ביחס התצוגה המאוד לא סטנדרטי (לפחות בינתיים) שמקשה למצוא תכנים שיכולים לנצל אותו במלואו. כך יוצאים מצבים שאו שהסירטון נמתח על פני כל המסך וניראה לא טוב או שהוא מופיע במרכז אך עם שוליים שחורים ובגלל שזה לא מסך OLED השוליים האלה מפיצים אור ומאפילים טיפה על חווית הצפייה. יש ביוטיוב לא מעט סירטוני 32:9 שמאוד כיף לצפות בהם אך הם עדיין טיפה בים ובעיקר מייצגים "הצגת יכולות" מאשר תוכן אמיתי לצפייה. מבחינתי עד ש-Netflix ושאר שירותי התוכן לא יאמצו את יחס 32:9 אין סיבה לרכוש מסך Super-Ultrawide לצריכת תוכן.

לפני שאדבר על גיימינג אני רוצה לציין עוד כמה קשיים שהיו לי עם מסך כזה. הבעיה הראשונה והיא אולי תשמע לכם מטומטמת זה שלא מעט פעמים איבדתי את העכבר. במסך כזה גדול שמצריך לא מעט פעמים להזיז את הראש כדי להסתכל לצדדים שלו אפשר לאבד את המיקום של העכבר בקלות והרבה מאוד פעמים מצאתי את עצמי מזיז את העכבר בטירוף רק כדי שבמקרה אוכל להתקל בו איפשהו. עוד דבר שהפריע לא מעט, זה כמו שאמרתי, הצורך להזיז את הראש כל הזמן כדי לראות את הדברים שנמצאים בצדדי המסך. אם הייתי יושב יותר רחוק מהמסך זה לא היה קורה אבל אני אוהב לשבת יחסית קרוב (בערך 50 ס"מ) ואחרי שעות רבות של עבודה הרגשתי כאבים קלים מהצוואר. אלה אולי צרות של עשירים אבל צריך לקחת אותן בחשבון.

לא לכל שחקן 

השימוש האחרון שלי במסך היה לגיימינג ואם לשימושי פודקטיביות אני מאוד ממליץ עליו חד משמעית, כאן המצב קצת יותר מורכב. מצד אחד, מסכי Super-Ultrawide לגיימינג הם נגישים יותר מבעבר כשרוב המשחקים המודרנים כבר תומכים בהם. למרות זאת, ההמלצה שלי למסך כזה עבור גיימינג תלויה מאוד במשחקים שאתם משחקים. למשל אם אתם משחקים הרבה במשחקי אסטרטגיה (AoE IV במקרה שלי) שיכולים להנות ולהשתמש בצורה טובה ומועילה בשטח המסך הנוסף אני הייתי ממליץ ללכת על זה. כמו שאפשר לראות בתמונה, שטח התצוגה הגדול הזיז ממרכז תשומת הלב כל מיני תפריטים והסחות דעת כך שיכולתי לראות הרבה יותר דברים ולשלוט באימפריה שלי בצורה הרבה יותר טובה ומסודרת.

עוד ז'אנר של משחקים שאני יכול להמליץ להשתמש בו במסך Super-Ultrawide אלו משחקים יותר רגועים כמו Flight Simulator 2020 או כאלה ששמים דגש על נופים וחווית משחק שואבת ואימרסית כמו Forza Horizon 5 או Red Dead Redemption 2. כמו ב-AoE IV גם במשחקים אלה כל התפריטים והמידע שמוצג לשחקן הוזז לצדדים דבר שהשאיר את המרכז נקי מהסחות דעת. אבל גולת הכותרת היא התחושה השואבת ועוטפת של המסך. בגלל שהוא כל כך גדול והוא קעור חווית הרכיבה על סוס ב-Red Dead Redemption 2 הייתה מופלאה כשהיא גרמה לי לעשות לא מעט עצירות בדרך כדי להסתכל על הנוף ולהישאב עוד יותר לתוך עולם המשחק. 

אני חושב שאלו הן דוגמאות טובות למשחקים שמנצלים נהדר את הקונספט של Super-Ultrawide, אבל יש גם הרבה מאוד משחקים שזה פשוט לא מתאים להם. אני מוכרח להודות שחיכיתי מאוד לנסות את Battlefield 2042 על המסך הזה אבל ההתרגשות הזאת עברה מהר מאוד. אל תבינו אותי לא נכון, המשחק כן תומך ביחס תצוגה כזה והוא עובד טוב יחסית וזאת גם לא אשמת המסך שכן יש לו קצב ריענון טוב (120Hz בדגם הזה או 165Hz ב-AG493UCX2) הבעיה היא בסוג המשחק. במשחקי יריות כל המידע שנמצא בצדדי המסך צריך להיות הרבה יותר נגיש, צריך להסתכל לעיתים קרובות מאוד על המפה או על כמות התחמושת וכשהם נמצאים כל כך רחוק אחד מהשני וממרכז האקשן זה ניהיה לא נוח ויכול לגרום להרבה פסילות. אחרי מספר סיבובים, העדפתי לשחק ב-Battlefield 2042 כשהוא נמצא במרכז המסך ביחס 16:9 רגיל עם שוליים שחורים ריקים.

כאן דרוש: פינוי-בינוי

לפני שאני אסיים את הביקורת הזאת אני רוצה לדבר בקצרה על התפריטים הנוראיים של המסך, למען האמת זה היה כל כך גרוע ולא נוח שאמעיט מאוד בדיבור על זה. דבר ראשון, AOC חייבים להחליף את העיצוב של התפריטים ולעשות אותם יותר מסודרים כך שאוכל למצוא את מה שאני מחפש. אחר כך הם חייבים להחליף את העיצוב כפתורים הנורא שנמצא על המסך, אין לי בעיה שהם אפילו יעברו לשליטה על ידי ג'ויסטיק, כל פיתרון יהיה יותר טוב מהמצב הקיים. כאן אגיד שההוספה של השלט עזרה להמתיק את העניין קצת ואני ממליץ להשתמש בו בלבד ואפילו לא לנסות להשתמש בכפתורים של המסך. אופציה שהייתי שמח אם הייתה נמצאת במסך הזה היא שהוא יחלוק וירטואלית ויזוהה על ידי הוינדוס כשני מסכי QHD רגילים. כך אני יכול להפעיל על צד אחד (שמזוהה כמסך מספר 1) דברים כמו סירטונים או משחקים במצב Fullscreen ושעדיין יהיה לי את הצד השני (מסך מספר 2) לכל מה שארצה והמעבר בניהם יהיה זהה לזה של שימוש אמיתי בשני מסכים נפרדים. אציין שנמצאת אופציה דומה וזאת ה-PBP אבל היא מיועדת לחיבור ועבודה על שני מחשבים שונים. הדבר האחרון שאני רוצה לציין זה את הרמקולים של המסך שעושים בסך הכל טובה וזאת תוספת דיי נחוצה מפני שהמסך לא משאיר יותר מידי מקום פנוי על השולחן לרמקולים.

השורה התחתונה

הביקורת הזאת לא סתם הייתה ארוכה בהרבה מביקורות מסכים אחרות שלנו. חווית השימוש שלי עם ה-AG493UCX נעה המון פעמים בין הנאה צרופה לעצבים ותסכול אבל אני חושב שבסופו של יום זאת הייתה חוויה טובה מאוד. שטח המסך העצום, עוצמת התאורה והקעירות תרמו רבות לאפקט הוואוו וההתרגשות שקיבלתי מהמסך בימים הראשונים שלי איתו. עם זאת ועם כמה כיף שהיה לי איתו, לצערי הרב, כמו ה-RTX 3090 גם ה-AG493UCX נכנס לקטגוריית המוצרים שאי אפשר פשוט להיכנס לחנות ולקנות אותם בלי הכנה והרבה בדיקות מראש, הוא מיועד לשימושים ואנשים ספצייפיים שבאמת צריכים אותו ומוכנים להוציא עליו כ-5,200 שקלים, שזה לא מחיר כל כך זול. אבל כמו שאמרתי, אני בטוח שמי שכבר יאמץ אותו לחיקו לא יתחרט על זה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • נתונים טכניים טובים
  • צבעים טובים בסך הכל
  • שטח מסך עצום ומהנה
  • מאיץ פרודקטיביות ואימרסיות במשחקים
  • מערך חיבורים טוב..

הרע

  • ..אבל הבעיה עם ה-HDMI חייבת להיפתר
  • מיועד לאנשים עם שימושים ספציפיים
  • כבד, מגושם ותופס הרבה מקום

והכינוי:

  • אנחנו קראנו לו "הגלשן"
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י