הרשמה

ביקורת: Fractal Design Meshify S2 TG

אחרי שהמארז האחרון שלו איכזב אותו, רועי יצא לנסות מארז חדש

האם זה המארז שכל הזמן חיכיתי לו?

לוח האם סופק לנו על ידי Fractal Design ו-CD-Log, תודה רבה!

נדמה כי אנחנו (או לפחות אני) לוקחים את המארזי מחשב כמשהו שהוא מובן מאליו ולא מקדישים לו חשיבות כמו שאנחנו מקדישים לחלקים אחרים במחשב. הסיבה לכך מובנת והיא נובעת מהעובדה שהמארז לא משפיע על כמות ה-FPS או על כמה מהר משימה מסוימת תתבצע או לפחות הוא לא משפיע על אלה באופן ישיר. בעוד שיש חלקים במחשב שאני מחליף באופן די תכוף המארז הוא אף פעם לא אחד מהם. עד לפני כמה חודשים השתמשתי ב-Fractal Design Arc XL הוותיק אך לפני שעברתי דירה ואיזור המחשב שלי הצטמצם קניתי את ה-H510 הקטן והחמוד מבית NZXT. אבל מהר מאוד איתו הבנתי שהוא לא מארז שמתאים לי והתחלתי לחפש מארז חדש עד שהגעתי ל-Meshify S2 של Fractal Design אשר נענו לבקשתי והסכימו לשלוח לי אותו.

אומרים שלום ל-Meshify

Fractal Design היא אחת החברות הוותיקות והמנסות ביותר בשוק המארזים למחשב ולפני מספר שנים היא הייתה אחת מפורצות הדרך בטרנד המארזים עם חזית אטומה ופתחי איוורור חשאיים בצדדים. אך כיום אנחנו מבינים שהרעיון הזה היה לא כל כך טוב בלשון המעטה וגרם לחומרה שבתוך המארז להיות חמה בשל חוסר באיוורור, לכן Fractal Design שלפה מהכובע שלה שפן חדש בשם סדרת מארזי ה-Meshify. כמו שאפשר להבין מהשם סדרת המארזים הזאת מתגאה בהחלפה של החזית האטומה לחזית עשויה Mesh (רק אל תבלבלו עם ה-Mesh של עולם הרשתות). גולת הכותרת של סדרת ה-Meshify היא העובדה ש-Fractal Design לקחה את החזית האטומה והחליפה אותה בחזית בעלת אלפי חורים קטנים שדרכם חלקי המחשב יכולים לקבל אוויר צונן ללא הפרעות אך זה בא קצת על חשבון החזית הנקייה שהרבה משתמשים אוהבים. אפשר לראות שחברות אחרות הלכו וביצעו צעדים דומים כשאנחנו רואים יותר גיסראות Airflow למארזים בעל חזית אטומה.

עכשיו שאנחנו יודעים קצת יותר על משפחת ה-Meshify אפשר להתחיל ולדבר על ה-Meshify S2. ה-S2 הוא פחות או יותר ילד הסנדויץ של משפחת ה-Meshify בין ה-Meshify 2 וה-Meshify 2 Compact כשהוא בעל גובה של 53.8 ס"מ, רוחב של 23.3 ס"מ ועומק של 46.5 ס"מ ושוקל קצת יותר מעשרה קילוגמרים (10.04 ק"ג) כשהוא ריק מחומרה. אני ככל הניראה אשווה בביקורת הזאת ה-Meshify S2 הרבה פעמים ל-H510 והמקום הראשון שבו הבחנתי בהבדלים בין המארזים הוא בגודל שלהם. אמנם ה-H510 הוא טיפה יותר קטן וקומפקטי מה-S2 (אם קראתם את סדרת הכתבות שלי על שידרוג עמדת המחשב אתם יודעים כמה חשוב לי מארז קטן) אך למרות הקפיצה הקטנה במימדי המארז, ה-S2 עדיין נכנס לקטגוריית מארזי ה-Mid-Tower שאני באופן אישי מחבב.

בכל הקשור לאנבוקסינג של המארז אין כאן יותר מידי הפתעות. בתוך קוספאת הקרטון החומה אנחנו נמצא את המארז עטוף בין שתי חתיכות קלקר גדולות כשאיתו מקבלים שקית קטנה עם ניירת ומידע על המארז. אם תהיתם היכן כל הברגים והכלים שבדרך כלל מקבלים עם מארזים אז תדעו ש-Fractal Design החליטה להחביא קופסא עם אותם פריטים בתוך אחד מכלובי ה-3.5 אינץ' עבור הארדיסקים שנמצאים בצידו האחורי של המארז וצריך לזכור לקחת אותם לפני הבניה. בקופסא המדוברת אנחנו נמצא:

  • חמישה סוגי ברגים שונים
  • Standoof נוסף ללוח אם
  • כלי להתקנה ופירוק של Standoof
  • 12 בולמי זעזועים להארדיסקים
  • שישה אזיקונים לסידור כבלים
  • כבל מאריך לחיבורי SATA Power
  • ושני מחזיקים עבור מתקני קירור נוזלי

ה-Meshify S2 מגיע בשני צבעים: שחור לגמרי או כמו במקרה שלי לבן עם שילוב של שחור. אחד הדברים שהכי אהבתי ב-H510 היה המראה הלבן לגמרי שלו ובהתחלה לא כל כך אהבתי את השילוב ה-Meshify S2 בין מארז לבן ל-Mesh שחור ואני לא יודע מה הסיבה לשילוב הזה והאם עם הזמן למדתי לאהוב את המראה הזה או שפשוט למדתי להתעלם ממנו. מבחינת איכות בניה ה-Meshify S2 בנוי נהדר כשהוא יציב וחזק בזכות שלדת המתכת שלו אבל גם יש לו מספר בעיות קטנות שאני לא יכול שלא לתהות איך Fractal Design לא גילו אותן לפני שהן הוציאו את המוצר? הבעיה הראשונה ששמתי לב אליה היא חוסר אחידות בטקסטורות של הציפויים בחלקים שונים במארז. לדוגמא, חלקו העליון של המארז עם פילטר האבק עשוי מתכת בעוד החלק הצמוד אליו עם החיבורים הקידמיים עשוי פלסטיק. אני מבין שיש לא מעט קשיים בייצור ובבחירת החומרים אבל ההבדל בין החלקים ניראה לעין במיוחד כשהם צמודים אחד לשני.

הזכרתי כבר את החיבורים הקידמיים של המארז אז בואו נדבר עליהם עוד קצת. ה-Meshify S2 מציג את החיבורים הבאים:

  • שני חיבורי USB-A 3.0
  • חיבור USB-C 3.1 Gen 2
  • חיבור 3.5 מ"מ עבור מקירופון
  • חיבור 3.5 מ"מ עבור אוזניות
  • כפתור כיבוי
  • כפתור Reset

בנוסף לאלו ישנה גם נורה לבנה קטנה בפינה העליונה מצד ימין של ה-Mesh שמציגה את האם המחשב דולק. אולי הנורה הזאת היא ההסבר ללמה ה-Mesh בצבע שחור כי לפי דעתי לא היה אפשר לראות אותה אם ה-Mesh היה בצבע לבן שמתאים למארז ומישהו בצוות הפיתוח של המארז התעקש שהיא תיהיה קיימת וניראת לכל. למרות הקטנוניות שלי אגיד שאפשר פשוט לא לחבר את הנורה לחיבורי ה-Front I/O בלוח האם. מבחינת היצע החיבורים, ל-Meshify S2 יש את כל מה שאני מצפה ממארז בשנת 2021 אם כי לא הייתי מסרב לראות לפחות עוד חיבור USB-C אחד או עוד שני חיבורי USB-A ב-Meshify S3 אם וכאשר הוא יגיע בעתיד.

בוב הבנאי

אחרי ששפכתי כאן הרבה מאוד מידע טכני על ה-Meshify S2 ולמדנו להכיר אותו קצת הגיע הזמן שלי לספר על חווית הבניה שלי בתוכו. החלטתי שאת המחשב שעליו אני אבחן את ביצועי ה-12900K אבנה בתוך ה-Meshify S2 ואחרי בערך שלושה שבועות של בניה והחלפת חומרה במארז אני חושב שניסיתי אותו מספיק כדי לחוות עליו דעה. בקצרה- חווית הבנייה ב-Meshify S2 הייתה טובה, המארז גדול ומרווח ומתאים מאוד לאנשים לא מנוסים. בקצת יותר פירוט- חווית הבנייה ב-S2 הייתה מאוד פשוטה, המארז מגיע עם Standoof שכבר מותקנים עליו ומוכנים ללוח אם בגודל ATX (המארז יכול להכיל גם לוחות E-ATX). כמו שאמרתי, המארז מרווח זאת אומרת שאין כאן קורות תמיכה או כל מיני אלמנטים שחלק מהיצרניות משלבות במארזים שלהם על מנת לעזור בסידור הכבלים וניראות כללית. בעוד שאלמנטים כאלה יכולים לעזור מידי פעם הם הרבה פעמים מגיעים עם תג מחיר של שטח עבודה יותר מצומצם וצפוף שזה אולי לא בעיה לבונים מנוסים אך זה כן יכול להיות כאב ראש למתחילים. עוד דבר ששמתי לב אליו בזמן הבניה הוא העובי של המארז, כמו שאמרתי בהתחלה הוא לא המארז הדקיק ביותר אבל אפשר להסתכל על זה כיתרון שמאפשר לקירורי מעבד גבוהים להיכנס במארז. עם ה-5950X השתמשתי ב-Dark Rock Pro 4 שהוא קירור גבוה מאוד שכמעט ולא נכנס ב-H510 אך בתוך ה-S2 הוא נכנס בלי בעיה עם מעט מרווח ספייר בינו ובין חלון הזכוכית.

אחד הדברים שהכי שנאתי ב-H510 היה החוסר נוחות בגישה לברגי ה-PCIe. בכל פעם שהייתי רוצה להחליף כרטיס מסך ולהוציא את הברגים שמחזיקים אותו אל המארז הייתי צריך לפרק את שני חיבורי ה-PCIe האנכיים ורק לאחר מכן הייתה לי גישה לברגים "הרגילים". כמו הרבה מארזים אחרים בימינו גם ה-S2 מאפשר להתקין את הכרטיס המסך באופן אנכי (עד עובי של 2.5 PCIE Bracket) לשם תצוגה. אך לשמחתי במקרה הזה החיבורים האנכיים אינם מפריעים לאלה הרגילים כך שאפשר להחליף כרטיסי מסך וכרטיסי הרחבה בזריזות ונוחות בלי להתעסק יותר מידי בפירוק והוצאה של הרבה ברגים ופאנלים אחרים. זה אולי לא יתרון להרבה אנשים שמתקינים את הכרטיס המסך פעם אחת אבל עבורי זה ללא ספק אחד היתרונות הגדולים של המארז.

הגישה הנוחה הזאת לברגים היא אחת העדויות לכך שה-S2 שם דגש גדול מאוד על נוחות בניה ועל היותו מארז מאוד User-Friendly. עוד דוגמא לכך אפשר למצוא באפשרויות הפירוק הרבות שלו. אפשר לפרק בקלות את הפאנל הקידמי ולקבל גישה לצידם האחורי של החיבורים הקידמיים כך שבמקרה ואחד הכבלים נקרע או אחד החיבורים נהרס אפשר להחליף אותם. עוד חלק ששמחתי לגלות שאפשר לפרק ביחסית קלות הוא פאנל שאקרא לו "פאנל לקירור מים" ואגיע אליו קצת מאוחר יותר. הפאנל הזה בעצם נמצא מצד ימין ללוח האם והוא מהווה קיר בין הצד הקידמי עם כל החומרה לצידו האחורי עם הכבלים. על ידי הוצאה של 6 ברגים בלבד אפשר להוציא את הפאנל הזה לגמרי ובכך לאפשר העברה נוחה יותר של כבלים ואו לבצע התאמות ותוספות קוסמטיות.

חלק אחד שה-S2 לוקה בו בחסר הוא בגזרת הרעש. אחד החסרונות הגדולים ביותר של מארזים מאווררים הוא בידוד הרעש, בשל ריבוי החורים והאפשרויות של הרעש "לברוח החוצה" מהמארז. בכל פעם שהמעבד שלי נכנס לכמה שניות של עבודה מאומצת יכולתי לשמוע את המאווררים של ה-Ryujin 2 שאני משתמש בו כרגע טוב מאוד וזה לא בהכרח בגלל שהם רועשים, האמת שהם עוד יחסית שקטים אבל עדיין שומעים אותם בשל חוסר בידוד הרעשים של המארז ש מורגש כאן. עם כמה שאני אוהב את ה-S2, אם אתם מתכננים לבנות מחשב שיהיה כמה שיותר שקט ולא ישמעו את המאווררים שלו גם בזמן מאמץ מקסימאלי של כמה שניות, זה לא המארז עבורכם.

משחקים של קור וחום

בהתחלה אמרתי שהמארז לא משפיע על מהירות העבודה של המחשב באופן ישיר אך הוא כן משפיע באופן עקיף בזכות יכולות הקירור וזרימת האוויר שלו. ה-S2 מגיע עם כשני מאווררי 140 מ"מ אשר מותקנים בקדמת המארז ושואבים אוויר פנימה דרך ה-Mesh הגדול ועוד מאוורר 140 מ"מ שמגיע מותקן בחלקו האחורי. בנוסף לשלושת המאווררים האלו ה-S2 יכול להכיל עוד כשישה מאווררי 120 או 140 מ"מ במערך של 3 בקדמת המארז, 3 למעלה (או מאוורר 180 מ"מ אחד), שני מאווררים למטה ועוד אחד אחרון מאחורה. על אף שהמארז הוא לא ענק הוא יכול להכיל כמות מרשימה מאוד של מאוורים ולאפשר למשתמש הרבה משחק עם מערך הקירור שהוא רוצה. על כל המאוורים האלה תוכלו לשלוט בעזרת ה-+Nexus שזאת רכזת המאווררים שמגיעה צמודה כבר לחלקו האחורי של המארז ויכולה לשלוט על 6 מאווררים עם 3 פינים ועוד 3 מאווררי PWM בעלי 4 פינים. מלבד המאוורר האחורי לכל שאר המאווררים יש פילטרים נגד אבק שאפשר לפרק כדי לנקות אותם במידת הצורך.

אבל אם אתם פחות בקטע של קירור אוויר ואוהבים שכל המארז מלא בצינורות אז אל דאגה. ה-S2 יכול לתמוך ברדיאטור עד 360 מ"מ בחזית, רדיאטור עד 420 מ"מ למעלה, רדיאטור עד 280 מ"מ בתחתית ועוד אחד קטן של 120 מ"מ מאחורה אם כי ראוי לציין שלא בטוח שכל אלה יצליחו להיכנס יחדיו. כמו שאפשר לראות למארז יש קיבולת גדולה מאוד לרדיאטורים שכך שאפשר לבנות בתוכו לופ גדול שיקרר נהדר גם אם מדובר בחומרה חמה מאוד ואו כמה כרטיסי מסך. ציינתי שבקופסאת העזרים שמקבלים נמצאים שני מחזיקים עבור מתקני קירור נוזלי ואף הזכרתי את הפאנל לקירור מים, אלו בעצם חלקים ש-Fractal יצרה כדי להקל על בניית לופ בתוך המארז. על גבי אותו פאנל יש מספר חתכים אנכיים אשר יאפשרו בעזרת שני המחזיקים (או בעלדיהם, תלוי במוצר הספציפי והמתאמים שלו) לתלות מיכל מים ואו משאבה בנוחות וקלות עם מספיק מקום ומרווח כדי להעביר את כל הצינורות בין הרכיבים השונים של הלופ. באופן אישי אני משתמש בקירור מים AIO עבור המעבד כשכל שאר הרכיבים ובמרכזם כרטיס המסך מקוררים על ידי אוויר כך שלא השתמשתי בתמיכה הרחבה של המארז אך עבור רוב אלו שמתעסקים עם הרכבת לופים יש כאן די והותר אפשרויות.

החצר האחורית

עד עכשיו התייחסתי בעיקר לצידו הקידמי של המארז היכן שכל החומרה נמצאת אך לכל מארז יש צד נוסף וחשוב. בצידו האחורי של המארז ימצאו כל הכבלים שיצאו מספק הכח בתחתית ויגיעו לכל המקומות והחלקים השונים במארז. לכבלים יש מרווח של כ-2.3 ס"מ בין הדלת אל הקיר המפריד בין הצדדים שזה אמנם לא נשמע כל כך הרבה אך זה מספיק עבור כמעט הכל, באופן אישי הייתי מעדיף אם היה מרווח של 3 ס"מ גם אם זה אומר שהצד הקידמי יוקטן במעט אך אגיד שכישורי סידור הכבלים שלי הם ממש לא טובים ויכול להיות שזה יהיה פחות חשוב לאנשים שיודעים מה הם עושים. את הכבלים השונים אפשר להעביר דרך 4 חתכי גומי אשר נמצאים מעל ולצד לוח האם באיזורים בהם בדרך כלל נמצאים חיבורי המתח השונים ואו דרך מספר חורים קטנים יותר מתחת ללוח האם. באופן אישי אהבתי מאוד את "מרתף" הכבלים ש-Fractal עיצבה עבור ה-S2 כשהוא כולל מספיק מקום לספקי כח גדולים (במקרה שלי זה ה-Corsair HX1200W) וכבליהם. בנוסף אפשר לפרק חלק ממנו כדי לאפשר זרימת אוויר במידה והותקנו מאווררים במרתף ולהעביר את הכבלים גם מהחלק שפורק. למרות שזה לא רלוונטי עבורי הייתי שמח אם למרתף היה חתך באיזור ספק הכח שמראה אותו, לאור העובדה שיש ספקים עם מסך קטן שמראה את צריכת המתח והמרתף של ה-S2 אטום לגמרי כך שאי אפשר לראות את אותו מסך.

מלבד כבלים החלק האחורי הוא מקומם של ה-+Nexus, שלושה כלובים עבור כונני 3.5 אינץ' לצד עוד שני כונני 2.5 אינץ' אשר יכולים להיתלות על גבי הקיר המפריד וגם על גג המרתף בחלק הקידמי. ואם תבחרו לאכלס את כל המקומות האלה עם כוננים אז תקחו בחשבון שזה יקטין את הקצת יותר משני ס"מ לכבלים שהיו בהתחלה בצורה משמעותית ויאלץ אתכם לעבוד קצת יותר קשה על סידור וניתוב הכבלים. Fractal מנסה לעזור בעניין זה קצת עם שני סקוצ'ים במרכז שיעזרו לתפוס את הכבלים המרכזיים (24 פינים וכבלי מתח לכרטיס המסך) בנוסף לעוד מספר מקומות אליהם אפשר לעגן אזיקון שתופס מספר כבלים. גם כאן הייתי שמח אם היו עוד מספר סקוצ'ים ואו עוגנים כאלה לסידור אסטטי וטוב יותר.

השורה התחתונה

אחרי כמה שבועות ומחשבים שונים שהרכבתי ב-Fractal Design Meshify S2 אני יכול להגיד בלב שלם שאני אוהב אותו מאוד. נכון שהוא לא מושלם ויש עוד מספר שיפורים ושידרוגים שהייתי רוצה לראות ב-Meshify S3 אבל הבסיס כאן הוא טוב וכל עוד Fractal תשמור על היתרונות של המארז כמו פשטות הבניה, המודולריות הרבה והדגש הגדול על קירור אני בטוח שהמארז הבא שלהם יהיה מושלם. אציין שמחירו של ה-Meshify S2 נע בארץ סביב 700 שקלים שזה אמנם לא מחיר זול מאוד אבל לפי דעתי הוא מספק תמורה נהדרת לכסף ויכול לשמש אתכם למשך שנים רבות עם שידרוגי החומרה שהן יביאו איתן.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • נוח מאוד לבניה
  • מודלריות רבה
  • תמיכה רחבה לקירורים שונים
  • יכול להכיל הרבה מאוד חומרה
  • מרחב מספק לסידור כבלים..

הרע

  • ..אם כי הייתי שמח שהוא יהיה גדול יותר
  • לא מבודד רעשים טוב במיוחד
  • מעט עיגולי פינות בעיצוב ובחומרים

והמארז:

  • זה ללא ספק האחד שחיכיתי לו
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י