הרשמה

ביקורת: ROG Maximus Z690 Hero

אחד מלוחות הדגל של אסוס לדור החדש הגיע אלינו לביקורת

האם כל הגיבורים של אסוס נולדו שווים? יצאנו לבדוק!

לוח האם סופק לנו לסיקור על ידי אסוס ישראל, תודה רבה!

מעבדי דור 12 של אינטל כבר כאן ואם קראתם את הביקורת המעמיקה של רועי על ה-12900K אתם גם יודעים שהם לא פחות מנהדרים. אבל לא הכל טוב ויפה ודור חדש של מעבדים לרוב מבשר לנו גם על דור חדש של לוחות אם הייעודים להם. אז לכבוד ההשקות שעברו עלינו חברינו מאסוס ישראל שלחו לנו לא מזמן חבילה מטורפת שהכילה בתוכה את כל מה שהיה נחוץ לנו וכחלק מכך גם את לוח האם שעליו ביצענו את הביקורות והוא ה-ROG Maximus Z690 Hero. אז אחרי שהעפנו מבט על המעבד הדגל של אינטל בוא ניראה מה יש לאחד מלוחות הדגל של אסוס להביא לשולחן והאם הוא שותף ראוי וטוב למעבד Alder Lake החדש שלכם.

הגעתו של הגיבור

אם אני חושב לרגע על ה-Crosshair VIII Dark Hero שהיה הגיבור הקודם של אסוס שביקרנו כאן לפני חצי שנה אני ישר נזכר בכמות התוספות הנדיבה מאוד שאסוס נתנה לצד הלוח שלה, דבר שישר פתח לי את התאבון והציפייה לקראת מה שאקבל עם ה-Maximus Z690 Hero. אז כמו הרבה מהלוחות של אסוס אחרי שהוצאתי את הלוח מהקופסא נגלו לפניי התוספות שמגיעות איתו:

  • DOK התקנה
  • ספרון הדרכה
  • דף מדבקות ו-מכתב הוקרה מ-ROG
  • מחזיק מפתחות
  • ROG Hyper M.2
  • ארבעה כבלי SATA
  • שני ברגים עבור התקני M.2
  • שני קליפסים עבור התקני M.2
  • תומך לכרטיסי מסך
  • שני כבלים מאריכים לחיבור RGB
  • חיבור ה-Q Connector
  • אנטנת WIFI+Bluetooth

אם בעבר אמרתי שאסוס לא חוסכת ומעניקה שפע של תוספות למשתמש אפשר לראות כאן שהיא לקחה את זה עוד קצת קדימה. הדבר הראשון שמאוד שמחתי לראות הוא את ה-DOK שסוף סוף מחליף את הדיסק המיושן שמשום מה אסוס התעקשה להשתמש בו. עוד הפתעה מאוד גדולה הייתה כרטיס ה-ROG Hyper M.2 שהוא כרטיס PCIe x16 אשר יכול להכיל עליו שני כונני M.2, אסוס מחוברת לשוק ומבינה שהפופולאריות של כונני M.2 נמצאת בשחקים וכניראה שעל גבי לוח האם אין אפשרות למספיק חיבורים אז היא הוסיפה כרטיס הרחבה עם מקום לעוד שני חיבורים. מלבד אלו אנו רואים גם שני קליפסים להתקני M.2 עליהם אדבר מאוחר יותר, את ה-Q Connector המפורסם של אסוס ומוצר קטן עשוי מתכת חזקה שיכול לשמש ככלי לפתיחת נעילת ה-PCIe במקומות צפופים וכתומך לכרטיסי מסך, שוב פעם אנחנו רואים את החיבור לשוק והבנת הצרכים של המשתמשים. כמו כל מרבית הלוחות בשנים האחרונות גם כאן אנחנו מקבלים אנטנת WIFI+Bluetooth אך מה שמעניין כאן שהתקן שבו יעבוד האינטרנט האלחוטי הוא WIFI 6E המתקדם.

חוסרים מועטים

באופן מסורתי אחרי שאנחנו מדברים על חווית האנבוקסינג של הלוח מגיע הרגע שבו אני שם את הכל התוספות בצד ומתחיל לדבר על כוכב האירוע כשהאספקט הראשון שאני מתייחס אליו הוא נושא החיבורים. ל-Maximus Z690 Hero יש את מערך החיבורים הבא:

  • כפתור ריענון BIOS
  • כפתור ניקוי CMOS
  • חיבור HDMI 2.1
  • חיבור כבל רשת במהירות של 2.5GbE
  • שני חיבורי USB-A 2.0
  • שישה חיבורי USB-A 3.2 Gen 2
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2 
  • שני חיבורי USB-C Thunderbolt 4 
  • שני חיבורים לאנטנה
  • חיבור 7.1 ערוצי סאונד עם חיבור אופטי

אני יכול להגיד שבגדול מערך החיבורים של הלוח מרשים מאוד, יש כמה פיצ'רים בולטים כמו חיבור ה-HDMI בתקן 2.1 החדש, שלושה חיבורי USB-C ששניים מהם תומכים ב-Thunderbolt 4 אך היו כמה דברים קטנים שהיו חסרים לי כאן ובפועל זה מרגיש שאסוס לקחה כאן קצת צעד אחורה. הדבר הראשון הוא עוד חיבור רשת, אם אני אזכיר שוב פעם את ה-Crosshair VIII Dark Hero אז ניראה שהוא כלל שני חיבורי רשת והוא בערך באותה הרמה של ה-Z690 Hero כך שחסרונו של החיבור מרגיש לי קצת מוזר. אני מבין שהלוח צפוף מאוד ולאסוס כמעט ונגמר המקום לכל החיבורים כך שהם היו צריכים להיות קצת יצירתיים ולסובב את ה-HDMI לדוגמא אך מעל החיבור USB-A 2.0 יש מספיק מקום לחיבור רשת. הייתי גם מוכן להתפשר על חיבור אחד אם הוא היה מהיר יותר ובקצב של 10GbE אך כניראה שזה פיצ'ר שאסוס בינתיים שומרת באופן אקסלוסיבי לסדרת לוחות ProArt שלה. עוד מאמץ קטן שאני חושב שהיה אפשר לעשות (במיוחד אם אין שני חיבורי Ethernet) הוא לכלול גם חיבור DisplayPort על הלוח. למרות שתי הטענות האלו, היציאות האחוריות של הלוח הן דיי והותר עבור כמעט כל אחד שיוכל לחבר פחות או יותר את כל אשר עולה על רוחו למחשב.

גם מבחינת חיבורים פנימיים יש ל-Z690 Hero הרבה מה להציע כמו למשל ארבעה חיבורים למאווררים לצד חיבור ייעודי עבור מאוורר (או שני מאווררים מפוצלים ואו קירור מים) עבור המעבד, שלושה חיבורי RGB ועוד אחד ARGB, חיבור עבור משאבה וחיבורים לחיישני טמפרטורה ובקרת זרימה למערכות קירור נוזלי, חיבור לחיישן רעש, חיבור TPM הידוע לשמצה ועוד ועוד. בכל הקשור לחיבורי העברת מידע ומוצרי USB שונים אפשר לראות של-Z690 Hero יש כ-6 חיבורי SATA 3 (גם כן ירידה לעומת 8 חיבורי SATA ב-Crosshair VIII Dark Hero), שני חיבורי USB- 9 pin, שני חיבורי USB 3.2- 20 pin (החיבורים שוכבים וכך מאפשרים סידור כבלים נקי יותר) לצד חיבור USB 3.2 Gen 2 שמספק תעבורת מידע מלאה ומהירה במיוחד לחיבורי USB-C שנמצאים בקדמת מארזים תומכים. עוד משהו שהשתמשתי בו לא מעט בזמן הרכבת המחשב היו הכפתורים הפיזיים שאיפשרו לי להלדיק, לעשות ריסטארט או Safe Boot למחשב, אלה שימשו אותי מאוד שכן ניסיתי את הלוח על Test Bench ולא בתוך מארז. גם צג ה-Q-Led שמציג קודי העלאה ושגיאות עזר לי מאוד כשביצעתי למעבד אוברקלוק על גבי הלוח. דרך אגב, אם תרצו לספק לחיבורי ה-PCIe עוד מתח (עד 60W) תוכלו לעשות את זה בעזרת חיבור השש פינים שנמצא מתחת לחיבור ה-24 פינים.

תושבת חדשה, גיבור חדש

אחרי ששפכתי פה הרבה מאוד מידע על החיבורים שפזורים על גבי כל הלוח הגיע הזמן לספר עליו קצת פרטים יבשים. ה-Z690 Hero הוא לוח בגודל ATX סטנדרטי, הוא בעל 4 חריצים עבור זיכרונות DDR5 בקצב של מעל ל-6400MHz, שני חיבורי מתח Procool II שמסגולים לספק לתושבת LGA 17000 החדשה מבית אינטל את כל המתח שהיא צריכה. אם כבר הזכרתי את המתח שהמעבד יכול לצרוך אספר שהוא נתמך על ידי מערך ייצוב מתחים של 20+1 עד 90 אמפר עם הגימיק שהוא אולי האהוב ביותר על ידי אסוס והוא "קבלים יפניים" אבל בפועל אין לי באמת איך לוודא את מקורם של הקבלים ומה איכותם. כך או כך, הצלחתי להגיע עם הלוח הזה לתדר עבודה יציב של 5.8GHz על ה-12900K. התושבת והמעבדים החדשים איפשרו לאסוס לשלב בלוח שני חריצי PCIe בגודל מלא ובתקן 5.0, אחד לצד עוד אחד שתומך ב-4.0x16 שכניראה ישמש עבור כרטיס ה-ROG Hyper M.2.

אם כבר הזכרתי אותו אז בואו נדבר על ה-ROG Hyper M.2 קצת יותר. הכרטיס הזה שאסוס מצרפת יחד עם הלוח הוא לא המצאה חדשה כלל כשגם לה היו מוצרים כאלה בעבר. ה-ROG Hyper M.2 הוא כרטיס PCIe שמאפשר להתקין עליו כונני M.2, הכרטיסים האלו היו נפוצים מאוד כשכונני ה-M.2 הראשונים החלו להכות גלים בשוק ולהרבה מאוד לוחות לא היה את החיבורים האלה. ניראה שאסוס רוצה לעשות לכרטיסים האלה קאמבק עכשיו עם העליה העצומה בביקוש לחיבורים המהירים עבור הכוננים. על גבי הלוח יש 3 חיבורי M.2, שניים מהם בעלי קצב 4.0x4 ועוד אחד בקצב של 3.0x4 כשכל החיבורים מכוסים בגופי קירור מאסיביים. הדעות שלי על ה-ROG Hyper M.2 הן חלוקות, מצד אחד אני שמחתי לראות אותו שכן יש לי 4 כונני M.2 ובלעדיו לא יכולתי להשתמש בכולם אך מצד שני אני לא חושב שהרבה אנשים ישתמשו בו והעובדה שהוא מגיע עם הלוח באופן אוטומטי מעלה את המחיר הגם ככה גבוה של הלוח.

אחד הדברים השנואים ביותר עליי (ובבקשה שמישהו יגיד שזה לא רק אני) עם כונני M.2 זה הבורג הקטן שצריך להבריג כדי שהכוננים יוחזקו במקום והעובדה שהוא כל הזמן נעלם. ניראה שגם לאסוס הפיתרון הזה עלה על העצבים והם החליטו לכלול בלוחות Z690 החדשים שלהם פיצ'ר בשם Q-Latch. הפיצ'ר הזה הוא בעצם פלסטיק קטן שנמצא במקום הבורג שמחזיק את כונני ה-M.2, כאשר רוצים להחזיק כונן במקום אפשר לסובב את ה-Q-Latch עם האצבע ובשל צורתו הוא יקבע את הכונן וברגע שרוצים להוציא את הכונן פשוט צריך לסובב את הפלסטיק לצד "הפתוח" שלו, אלו גם שני הקליפסים עבור התקני M.2 שציינתי בחלק האנבוקסינג. ה-Z690 Hero כולל עוד כמה פיצ'רים שהם Quality of Life כמו העובדה שהלוח תומך גם בקירורים של תושבת LGA 1200 כדי לא לחייב את המשתמש להחליף לקירור חדש או לקנות מתאם ואת פיצ'ר ה-Q-Release. פיצ'ר זה הוא בעצם כפתור פיזי שכאשר לוחצים עליו הוא משחרר את הנעילה של ה-PCIe העליון ועוזר לחלץ את כרטיס המסך שנמצא בחיבור הזה. הפיצ'ר הזה יעזור במיוחד במחשבים אשר מצוידים בכרטיסים עבים לצד קירורים גדולים (כמו ה-Dark Rock Pro 4 במקרה שלי) שחוסמים את הגישה לנעילת ה-PCIe.

המסך שלא היה

בדרך כלל כשאני מגיע לחלק שבו אני מדבר על העיצוב של הלוח אני מתחיל לספור כמה מילים אני יכול למשוך עד שאני אכתוב את המילה RGB ואתאר את כל איזורי התאורה השונים שנמצאים על הלוח. אבל זה לא המצב עם ה-Z690 Hero, זאת אומרת זה לא בדיוק המצב. בדרך כלל חברות החומרה אוהבות לשלב בדפנות הלוח איזור תאורה שמקיף אותו, על ה-Chipset להציב עוד איזור תאורה עם לוגו החברה וכמובן לשים עוד קצת RGB מעל ה-I/O אבל להפתעתי הפעם זה לא המצב. אין פס תאורה שמקיף את הלוח, אמנם יש לוגו גדול של ROG על ה-Chipset אך הוא לא מאור כלל ואם אין לכם אורות במחשב כניראה שלא תראו אותו בכלל. מעל ה-I/O יש משטח שכשהלוח כבוי הוא כסוף-שקוף וניראה כמו מסך, כאן התחלתי להתרגש.

אך לצערי זה לא היה מסך. אותו איזור כסוף-שקוף הוא בעצם איזור שמלא בנורות RGB (זה היה צריך להגיע בסופו של דבר) שיכולות להאיר את המילה ROG או המילה HERO עם ציור של ה-ROG Eye. אני חושב שגם כאשר הלוח פועל מי שיתסכל על התאורה הזאת יחשוב שזה מסך שפשוט מדלג בין שתי התאורות ויתרשם ממנו אך אני קיוותי שאסוס יכלולו בלוח הזה מסך קטן שיכול להציג קצת אינפורמציה על המעבד לדוגמא וקצת התאכזבתי לגלות שלא כך המצב. כמו עם כל מוצר של אסוס אפשר לשלוט באיזור התאורה הזה ובמוצרים תומכים אחרים בעזרת ה-Armoury Crate שהיא ללא ספק התוכנה הכי גרוע שיש היום לשליטה ב-RGB, אסוס אולי יודעת לעשות חומרה נהדרת אבל בתוכנה היא פשוט גרועה מאוד.

 

השורה התחתונה

כמו שאפשר להבין מהביקורת שלי על ה-Maximus Z690 Hero הוא בסך הכל לוח טוב, טוב מאוד ליתר דיוק. הוא מציג את הניסיון העשיר של אסוס בתחום לוחות האם ומציג כמעט את כל הפיצ'רים שאפשר לבקש. ה-Maximus Z690 Hero הוא All-Rounder נהדר, הוא מצליח לעשות את הכל טוב, יש לו מספיק מייצבי מתח כדי להגיע לאוברקלוק טוב, הוא בעל עיצוב שמאפשר לו להיות כבסיס למחשב תצוגה והוא כולל כמעט כל חיבור שגם המשתמש הכבד ביותר יוכל לדרוש אבל כל אלה מביאים אותנו לעקב אכילס של הלוח והוא המחיר. כל הפיצ'רים האלה באים עם מחיר גבוה ובמקרה הזה הוא גבוה מאוד, המחיר המומלץ ל-Z690 Hero הוא 3,000 שקלים. אני לא יודע אם המחיר הכל כך גבוה הזה הוא תוצאה מכל המשברים שעוברים על העולם בחודשים והשנים האחרונות (מחסור בשבבים, בעיות בשרשרת האספקה, מחסור במכולות, מחסור באנרגיה וכו') אבל מחיר גבוה שכזה מעלה את השאלה הנדרשת שכל קונה יצטרך לשאול את עצמו: האם לוח כזה, שעושה הרבה דברים טוב אבל גם לא מצטיין באף אחד מהם, ראוי לסכום כזה?

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • הרבה תוספות מעולות
  • המון חיבורים לכל שימוש
  • פיצ'רים שמקלים על הרכבה
  • בסיס נהדר למעבדי דור 12
  • עיצוב סולידי ונאה..

הרע

  • .. אך התוכנה ששולטת בתאורה היא נוראית
  • קיוויתי לשני חיבורי רשת
  • המחיר של הלוח גבוה מאוד

והגיבור:

  • לא כל הגיבורים לובשים גלימות
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י