הרשמה

מה זה NFT ואיך זה קשור למשחקים?

ראיתם המון כתבות וחדשות על משחקי NFT ולא הבנתם במה מדובר? אביחי דואג לכם

אביחי מגיע אלינו עם עוד טור דעה! הפעם: מה הם NFTs, למה אנחנו רואים הרבה יותר מהם כיום בגיימינג ואיך זה יכול להשפיע על התעשייה?

אחד הנושאים המעניינים היום הוא התחום של NFT, והשילוב שלו עם עולם המשחקים. משחקים כמו Axie Infinity, Sorare, NBA Top shots ועוד משחקים רבים משלבים בתוך המשחק את הטוקנים של ה-NFT כדי להעביר בעצם לשחקנים בעלות על נכסים דיגיטליים באמצעות הבלוקצ'יין.

מה זה NFT?

המונח NFT הוא קיצור של Non-fungible tokens והוא מהווה דרך לרשום בעלות על מוצר דיגיטלי באמצעות הבלוקצ'יין. ברגע שמייחדים מוצר מסוים לטוקן מסוים הבעלות עליו נרשמת בבלוקצ'יין וכמעט בלתי אפשרי לזייף את זה. הבעלות על המוצר נרשמת באלפי מחשבים בכל העולם ובעצם מונעת אפשרות לזייף את הרישום. עכשיו הטענה הקבועה היא שאפשר להעתיק את התמונה ואז זה לא שווה את ערכו, אבל זה לא נכון, כי אפשר להעתיק גם את המונה ליזה ואת פיקאסו. יש ישראלים שמרוויחים הרבה כסף מלמכור תמונות כאלה בארה"ב. ואני אומר עוד דבר, זה שקניתם RTX 3080 לא אומר שלאף אחד אחר אסור שיהיה את אותו הכרטיס. אתם לא הבעלים של הארכיטקטורה, אתם רק בעלים גאים של כרטיס מסך שאי אפשר להשיג. מישהו אחר יכול לקנות גם כרטיס כזה וזה לא אמור להפריע לכם, או לפגוע בבעלות שלכם על הכרטיס.


(NFT שעלה לכותרות לאחרונה הוא הסרטון של Nyan Cat שהיה פופולרי בסוף העשור הראשון של שנות האלפיים)

אני אנסה להסביר את זה בעוד אופן: תחשבו כמה קל לעשות העתקים ליצירות. אם כיום אני רוצה לקנות פריט של מלחמת הכוכבים, אז אם אני ארכוש את הפריט ממשווק מורשה, רוב הסיכויים שאני יודע שקניתי מוצר מקורי. אבל מה עושים אם אני רוצה לקנות פריט של מלחמת הכוכבים מאדם פרטי? איך אני יודע שהיצירה שהוא מחזיק באמת מקורית? הדרך היחידה זה לקחת את הפריט למומחה בתחום שיעריך אם היצירה שלפניו היא אותנטית. זה מבזבז הרבה זמן, זה עולה עוד כסף, זה לא 100% בטוח וכשיש ספק באמון, לרוב העסקה לא תצא לפועל. הפתרון של NFT הוא פתרון שמוציא את האמון מהמשוואה ומכניס אותו לטכנולוגיה. עכשיו אני יכול לדעת שמדובר ביצירה מקורית לפי טוקן או סימן שמוצמד ליצירה. אין הבדל מהותי בין תמונה של חתול במחשב לבין ציור של פיקאסו - בסוף מדובר בערך שאנשים מצמידים ליצירה, ואנחנו הגיימרים יודעים טוב מאוד כמה אנחנו מוכנים לשלם על נכסים דיגיטליים.


(דוגמה ל-NFT מהמשחק NBA Top Shots שמאפשר לקנות Highlights ממשחקים)

קנית סקין? אתה בעלים של נכס דיגיטלי, קנית אולי בית במשחק MMORPG, או אולי חרב ממש חזקה, או אפילו את רונאלדו שיעזור לך לנצח בפיפ"א. כל אלו בעלויות על נכסים דיגיטליים. כיום הנכסים האלה לא באמת שלנו, הם שייכים לחברה והיא מרשה לנו להשתמש בה. אם מחר החברה תסגור את המשחק אין לנו מה לעשות עם הנכסים האלה, ואפילו לא נוכל לשמור אותם אלא הם ילכו לאיבוד ברגע שייסגר השרת. זה השינוי ש-NFT עושה. ראשית, הוא מעביר את הבעלות על הנכסים הללו למי שמחזיק בטוקן ולא למי שמחליט שהוא הבעלים שלו. דבר שני, הוא מייצר שקיפות בנכסים הללו, כי עכשיו כמות המוצרים שמוצמדים ל-NFT מופיע הבבלוקצ'יין ולא ניתנת לשינוי בדיעבד.


(סכין וירטואלית מהמשחק CS:GO שניתן לסחור בה ב-Steam)

ניקח למשל את פורטנייט, פורטנייט מוכרת סקינים ויש בשבוע הבא מכירה של סקינים להאלווין. כיום החברה מפרסמת מכירה של סקינים של שלדים ואנשי דלעת ואנחנו נוכל לקנות אותם בכסף והחברה תעניק לנו את הרשות להשתמש בהם. עכשיו אם נניח שכל זה מבוצע באמצעות בלוקצ'יין זה ייראה אחרת לגמרי: פורטנייט תודיע מראש שהיא משחררת מיליון סקינים כאלה, ולא תוכל לשחרר יותר, להכל יוצמד NFT וכך שחקנים יידעו שהסקין שייך להם וזה כבר לא בידיים של פורטנייט. החברה מחר לא יכולה למחוק את הסקין, היא לא יכולה להוסיף סקינים אם היא רואה שזה נמכר טוב, והיא גם לא יכולה להחרים לאף שחקן סקינים או למנוע משחקנים להחליף ביניהם סקינים, כיוון שהיא כבר לא הבעלים של הסקין, הבעלים הוא מי שמחזיק בטוקן.

מה שעשה הבלוקצ'יין הוא פשוט לגרום לכל מודל מכירת הסקינים להיות שקוף ולא ניתן לשינוי. אחת שהחברה שיחררה מיליון NFT שמשויכים לסקין הזה היא לא יכולה לחזור בה, להגדיל או להקטין. זה הכל נרשם בבלוקצ'יין והיא כבר לא יכולה לשנות אותו. אז מה האינטרס של חברות לעשות את זה? הרי הן מאבדות שליטה על המשחק ומעבירות אותו לשחקנים. אז האמת שזה בדיוק זה: שחקנים אוהבים שליטה, ומי שייתן להם שליטה יקבל יותר שחקנים. וזה לא הדבר היחיד: אם נניח שהחברה מכרה עכשיו סקינים והיא רוצה להגדיל אז היא לא יכולה והיא מאבדת הכנסות פה נכון? אז כאן מגיע פתרון ענק, מכיוון שהסקינים גם ככה שייכים לשחקנים, תנו להם לסחור ביניהם. אם שחקן חדש מגיע אחרי חודשיים והוא רוצה את הסקין הזה שאין יותר ממנו? ששחקן אחר ימכור לו, המפתחת תוכל לקחת עמלה קטנה וליהנות משוק תחרותי בין השחקנים. מכיוון שהכל רשום בבלוקצ'יין אין שום בעיה לסחור ולחברה אין שום סיבה למנוע את זה, היא תוכל להשלים או אפילו להגדיל הכנסות. זה נקרא כלכלה מבוססת שחקנים, והיא רכיב חשוב מאוד במשחקי אונליין מרובי משתתפים.

כלכלה בשביל שחקנים על ידי שחקנים

כלכלה מבוססת NFT יכולה להעניק לשחקנים שליטה הרבה יותר גדולה על המשחק וזה תמיד היה גורם משיכה גבוה מאוד לשחקנים. עוד מימי Ultima Online דרך EvE Online ועד Crowfall שעכשיו בבטא. כלכלה מבוססת שחקנים הרבה יותר מושכת ואף מאפשרת לאנשים לחלום על להרוויח כסף אמיתי באמצעותו (ממליץ על Play Money, ספר על עיתונאי שניסה לחיות תקופה מרווחים שעשה במשחק Ultima Online, ספוילר, זה לא עבד). טוקנים של NFT מאפשרים את זה בצורה המדויקת כאשר אין למפתח שליטה על השוק, יש שקיפות מלאה על כל הטרנזאקציות, ולשחקנים יש בעלות על המוצרים ואפשרות לסחור בהם. NFT יכול לסייע בעוד קונספט מעולה והוא בעלות חלקית.

ג€‹

כמו שאנחנו יודעים, אפשר לחלק NFT לשברים ולתת אותו לבעלים שונים בחלקים. זה בעצם נותן לאנשים בעלות חלקית על טוקן ועל נכסים דיגיטליים. תחשבו על כל הציוד של הגילדות במשחקים, באמצעות NFT ניתן יהיה לחלק לחברי הגילדה את חלקם היחסי בציוד ובכך לאפשר להם להיות בעלים של חללית ענקית או חרב נדירה פשוט על ידי מענק של בעלות חלקית על הציוד, זהו צעד מצוין לבנית אמון. הנקודה האחרונה היא שנכסי NFT יכולים לשמש מחוץ למשחק עצמו, הן בצורה של מכירות ועסקאות בתארים מקוונים מחוץ למשחק, והן באפשרות לגייס שחקנים למשחק מסוים. אם למשל, מחר ייצא משחק חדש שיצהיר שהוא מכיר בכל הסקינים של פורטנייט, זה יכול למשוך הרבה שחקני פורטנייט אל המשחק, שכן הם באים עם נדוניה מצוינת להתחיל איתו את המשחק.

זה יוצר כמובן שורה של בעיות שנדון בהם עכשיו. כיום, משחקי NFT בונים על עליית השווי של הטוקן כתוצאה משחקנים חדשים שבאים ומעוניינים בנכסים. במצה הזה, זוהי תרמית פירמידה לכל דבר ועיקר, עם משולש קטן למעלה שמחזיק ברוב הנכסים ותלוי בכך שהשכבות מתחתיו תהיינה רחבות יותר, ולכן המצב הזה לא יכול להישאר. הבעיה של תרמית פירמידה היא שמי שנמצא למעלה בפירמידה יעדיף לשבת על הנכסים ולחכות שערכם יעלה ובכך בעצם יוציא את הנכסים ממחזור המשחק, כשבעולם של NFT לא ניתן לייצר טוקנים חדשים כיוון שאמרנו שכל הטוקנים מוגדרים מראש. זה מוביל לבעיה השנייה והיא שזה אומר שבשלב כלשהו אי אפשר יהיה להשיג נכסים כאלה באמצעות משחק, ואז לא יהיה ניתן להשיג אותם באמצעות גיימפליי, אלא רק באמצעות רכישה ממי שהשיג את זה בעבר, מה שיכול להרוג משחקים.

חוץ מזה יש לנו בעיות רגילות של משחקים. מה למשל אם אני הורג שחקן אחר ועושה לו loot, האם אני מעביר לעצמי את הטוקן? או שמא זה פשוט יהיה חסר משמעות להרוג יריב בשביל לקחת את הציוד שלו. אם הציוד שלי שייך לי תחת NFT שום בזיזה, או גניבה לא יכולים להעלים לי את הציוד כי הוא רשום על שמי בבלוקצ'יין. ולבסוף, חשוב להבין שמנגנון כזה ישפיע המון על הכלכלה. הוא עלול להקפיץ את השווים של חפצים המגובים ב-NFT ולפגוע בסיכוי של שחקנים חדשים להתקדם. כלכלה מבוססת שחקנים היא גם ככה מודל שמצריך ניהול מאוד מבוקר, וטוקנים של NFT מוסיפים עוד נדבך חשוב לדאוג לו. לכן חשוב לדעת ששימוש ב-NFT ממש משפיע על עיצוב המשחק, ולא רק מתווסף אליו.

האם NFT יתפוס?

הבעיות הללו כיום בעצם מונעות מהרעיון של NFT להצליח בתוך משחקים, ולמרות שיש כמה פתרונות בנושא, עדיין אין מי שמיישם אותם בפועל כיום. אם למשל טוקנים של NFT לא יפסיקו לצאת, אלא פשוט ייעלמו למי שלא משתמש בהם זה יכול להשאיר את הנכסים במחזור, ולסייע לשחקנים חדשים. אי אפשר לתת לטוקנים כאלה להיות מוגבלים כאשר המשחק מנסה למשוך שחקנים חדשים. ככל שכמות השחקנים תעלה וכמות הטוקנים תישאר קבועה אזי לשחקנים חדשים תהיה בעיה להתקדם במשחק. לכן, חשוב למצוא פתרון שימשיך לתת לשחקנים את האפשרות להשיג נכסים דיגיטליים מבוססי NFT בתוך המשחק לאורך חייו של המשחק.

כלכלה טובה של משחקים חייבת להתנהל תחת מחסור, אחרת לנכסים לא יהיה ערך והמשמעות שלהם תהיה נמוכה לשחקן. אבל המחסור במוצרים נדירים חייב להיות יחסי לגודל האוכלוסייה. אם משחק גדל מ-1000 שחקנים למיליון שחקנים, אי אפשר להשאיר את כמות ה-NFT כפי שהייתה. אך אם כפי שרשמתי בתחילת המאמר, הרעיון של NFT הוא שאי אפשר לייצר עוד ממנו בדיעבד, ואת זה יצטרכו מפתחים לפתור, לא טכנולוגית, אלא לפתור את הרעיון של חידוש טוקנים יחד עם שמירה על אמינות הבלוקצ'יין.

בעיה נוספת של משחקי NFT היא שהם פשוט משחקים גרועים (אני מדבר אליך MIR 4), זה נראה כאילו מהנדסי אלקטרוניקה עיצבו את המשחקים הללו כאשר ה-NFT במרכז ולא השחקן. יתרה מזאת, כולם מנסים למכור את זה כמשחק NFT, ובינינו? מה זה מעניין אותנו השחקנים מה יש מתחת למכסה המנוע? גיימרים רוצים מכניקה טובה, סיפור טוב, עם גרפיקה וסגנון אומנותי מסוים. לא אכפת לנו אם יש שם NFT או מערכת AI שבנתה את המפה. משחקים עם עלעלת מבוססת שחקנים היו קיימים עוד בשנות ה-90, אנחנו בהחלט נשמח לחידושים ש-NFT מציע, אבל באמת שאני לא ארוץ לשחק משחק רק כי יש שם NFT. אבל זה לא הכל, הדבר הגרוע ביותר שיכולים לעשות עם משחקי NFT זה למכור את הסיפור הזה של Play to Earn.

נכון, משחקי NFT מחוברים למטבע אמיתי ולכן יש אפשרות להוציא כסף מהמשחק החוצה. אבל המחשבה של אנשים שאם הם ישחקו מספיק הם יוכלו להתפרנס מזה היא שגויה ועושה נזק לרעיון. משחק שבו אנשים ירוויחו הרבה כסף מ-NFT זה משחק שהוא בנוי על תרמית פירמידה ומטרתו לנצל את המחסור כדי לגרום לאנשים לקנות. זה לא יחזיק מעמד ולא יקרה. יכול להיות שאנשים יוכלו להרוויח פה ושם כמה דולרים, אבל במונחי זמן כבר עדיף יהיה להיות שליח של וולט. אז אם אתה מפתח משחק NFT וקורא את זה אני פונה אליך לא לשווק את הרעיון הזה, הוא נוסה בעבר והיו סווטשופים שלמים של סינים שעשו פארמינג בסין כדי למכור חפצי World of Warcraft בעבר. זה לא יעבוד פה, ואם כן אז מישהו כבר ינצל את זה כדי להעסיק קטינים אי שם במדינת עולם שלישי ויוציא מהמשחק את כל השחקנים שחשבו להתפרנס מזה.

לסיכומו של עניין, הרעיון של משחקים מבוססי NFT הוא רעיון עם פוטנציאל אדיר אך יש לו עדיין חבלי לידה. היכולת להעניק עוד שליטה לשחקנים יחד עם שמירה על רווחיות באופנים נוספים ויצירת דרכים חדשות לשחקנים לתקשר ביניהם היא מצוינת ואני בטוח שנראה בעתיד פיתוחים יצירתיים יותר של NFT שיסייעו למפתחים. משחקי מחשב תמיד פרצו חזיתות טכנולוגיות והיו חלוצים בטכנולוגיות רבות. אם זה יצליח במשחקי מחשב זה באמת יכול להצליח. חבר אמר לי לפני כמה שנים טובות כשדיברנו על הביטקוין שהרעיון של בלוקצ'יין הוא פתרון מצוין לבעיה שאנחנו עדיין לא יודעים מה היא. שש שנים אחרי, אולי הבלוקצ'יין הוא הפתרון לכלכלה מבוססת שחקנים ולתחילת קיומו של Metaverse, אבל לפני שנרתום את הסוסים הטכנולוגיה חייבת להבשיל ולתת פתרונות לכל הבעיות של NFT לפני שיאמצו אותם.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י