הרשמה

רשמים מה-Early Access של Baldur's Gate 3

אור התנסה עם Baldur's Gate 3 בצורתו הנוכחית וחזר לספר לנו האם Baldur's Gate חוזר במלוא תפארתו!

אחד ממשחקי התפקידים הכי מצופים של השנה האחרונה, נראה מהמם אבל (כמובן) עדיין מלא בבאגים.

לא בכל יום אתם תשמעו על משחק שעבר כל כך הרבה חבלי לידה. אני מרגיש שהכתיבה הפעם דורשת שיעור הסטוריה קצר, בעיקר מאחר ומדובר באחד מהקניינים הרוחניים הכי מבוקשים בשני העשורים האחרונים בסוגת משחקי התפקידים: המשחק הראשון בסדרת המשחקים הזאת פותח על ידי Bioware ב-1998, אז עוד היה מדובר בסטודיו עצמאי שחתם סוף כל סוף עם מפיצה בשם Interplay Entertainment (כל זה קרוב לעשור לפני ש-EA רכשו את הסטודיו). המשחק השתמש בקמפיין AD&D (קיצור של Advanced Dungeons and Dragons) שמתרחש ב-Forgotten Realms, והוא זכה להצלחה גם מבחינת ביקורות וגם מבחינת דעת הקהל. שנתיים אחרי השחרור של המשחק הראשון, המשחק השני יצא להצלחה דומה אך לא פתר את הבעיות הכלכליות של Interplay, דבר שהוביל לאובדן הזכויות לסדרה אחרי שמכרו את הרישיון למשחקי D&D ל-Atari.

מאז כל הבלאגן הזה, Wizards of the Coast רכשו את הזכויות עבור D&D ומאז גם הספיקו לשנות את סט החוקים של המשחק מספר פעמים (כעת אנחנו בגרסא החמישית). מספר מפתחות ניסו כבר להשיג את הזכויות עבור הסדרה, ביניהן ניתן למצוא את inXile, המפתחת של משחקי Wasteland, או את Obsidian שידועים במשחקים כמו Fallout New Vegas, Pillars of Eternity, Outer Worlds ועוד. מכל החברות האלו הצליחו להתבלט דווקא Larian Studios, המפתחת שהראתה כבר את הפוטנציאל שלה אחרי היציאה של Divinity: Original Sin המצוין. החברים ב-Larian ניסו לפנות ל-Wizards וכאשר אלו אמרו כי הסטודיו עוד צעיר מדי לטעמם, החלו לעבוד על משחק ההמשך עבור Original Sin. כשיצא המשחק הוא זכה לביקורות מהללות במיוחד, מה שעזר להם להשיג את תשומת ליבם של Wizards ובסופו של דבר לקבל את הזכויות לעבוד על מה שיהפוך ל-Baldur's Gate 3.

ועכשיו אנחנו נמצאים כאן, באוקטובר 2020 ואנחנו סוף סוף משחקים ב-Early Access של המשחק. לפני מספר שנים הדבר היה אולי נשמע כמו חלום רחוק: חברים ששיחקו במשחקים המקוריים היו שומעים אותי מדבר על ההצגה של המשחק עוד בפברואר (הצגה שהשאירה עליי רושם חיובי במיוחד - גם אם היא הייתה מלאה בבעיות טכניות), והתגובה הכמעט מיידית שהייתי מקבל מהם הייתה: "Baldur's Gate? 3? אתה בטוח? זה ממש ישן!" אבל גם עם ההערות האלה התחלתי לשחק במהלך הסופ"ש את המשחק, ובאזהרת ספוילר דיי גדולה, אני נהנה מהמשחק מאוד, אבל עדיין המשחק טעון שיפור. אבל מספיק לדבר על ההיסטוריה של הסדרה: בואו ואספר לכם (הרבה) יותר בהרחבה על החוויות שלי עם המשחק עד כה.

לפני שנים רבות...

דבר ראשון, לפני הכל, אנחנו לא נמשיך הלאה לפני שכולם יעיפו מבט ויעריכו את הטיפלינג שלי, כולם, הללוהו!

אני רוצה להוציא את זה כרגע ופשוט להגיד, מערכת יצירת הדמויות במשחק הזה היא, ללא שום צל של ספק, הטובה ביותר שראיתי במשחק אי פעם. אני לא צוחק, לא סתם Larian Studios שינו את השם שלהם בטוויטר ל-"Larian Studios hasn't left character creation yet". מערכת יצירת הדמויות פה היא מהמפורטות ביותר והחופשיות ביותר שקיימות בשוק. אומנם לכל גזע יש את התכונות שלו, אבל המשחק מאפשר לצאת גם מהקווים וליצור באופן חופשי כמעט לחלוטין כל דמות שעולה לכם לראש. האינטרנט התמלא מהר מאוד בעיצובים מעניינים במיוחד, מה שגרם ל-Larian Studios לאסוף חלק מהסטטיסטיקות בנוגע לבחירות של שחקנים עם עיצוב הדמויות, התוצאה שהם הוציאו ממנה היתה טיפה מאכזבת, אבל משעשעת ללא כל ספק.

העלילה אומנם חדשה לחלוטין, אבל היא עדיין מתרחשת בעולם של Forgotten Realms: ה-"Mind Flayers" (יצורים שמושפעים מהסיפורים של לובקראפט) מצאו דרך לגרום לספינות שלהם לעבור מעולם אחד לאחר והם החלו בפלישה לעולם שבו העלילה שלנו מתרחשת. השחקן (והשותפים העתידיים למסע שאותם הוא עדיין לא מכיר) נחטף לספינה ובה אחד מהיצורים המסתוריים האלה מחדיר לו טפיל שנראה כמו ראשן, הראשן אמור להפוך אותו לאחד מה-Mind Flayers, אבל מסיבה לא ברורה, התהליך לא מתרחש כמו שצריך. בניסיון בריחה מהספינה, השחקן גורם לספינה לאבד שליטה ולהתרסק אל האדמה.

כאשר השחקן מתעורר, הוא מגלה את עצמו על החוף. כאשר יתחיל להתקדם, הוא ימצא מספר דמויות שאותן יוכל לגייס לקבוצה שאיתה יטייל במשך המשחק. לאורך המפגשים האלה, השחקן יגלה גם את הקשר שלו עם שאר הדמויות שאותן הוא יכול לגייס, כשלכולם יש את הטפיל בראש, דבר המאפשר להם לתקשר בטלפתיה אחד עם השני, אבל הם גם יכולים להישלט על ידי ה-Mind Flayers. המטרה כעת? להיפטר מהטפילים שנמצאים בראשם מהר ככל האפשר, כל זה לפני שהם עצמם עוד בטעות יהפכו לאחד היצורים הללו, או יותר גרוע - לאוכל שלהם.

הסיפור של המשחק אומנם מושפע מהדמויות השונות שהשחקן יגייס לאורך המשחק, אבל המשחק גם מושפע באופן ישיר מהבחירות של השחקן לאורכו. הרבה מהעלילה עוברת בעיקר בשיחות עם דמויות אחרות, כשבחירות שונות שתוכלו לבצע לאורכן עלולות להשפיע על מה שהחברים בקבוצה חושבים על השחקן, לדוגמא: אם השחקן כבר גייס את Shadowheart ואת Gale, כאשר הוא נתקל ב-Lae'zel והיא כלואה במלכודת, לשחקן יש בחירה, האם להשאיר אותה שמה ולתת לטיפלינגים שתפסו אותה "לטפל" בה, או לשחרר אותה ולתקוף את הטיפלינגים (החלטה שגם Shadowheart וגם Gale לא אוהבים). ההחלטות משפיעות על ההחלטה של בני בריתך האם להישאר בקבוצה או לעזוב אותה ולהמשיך לבד.

בנוסף למה שנאמר קודם, הרבה מהאינטרקציה של השחקן עם החברים שלו לקבוצה גם נעשה במחנה שלהם (איפה שהשחקן תופס מנוחה ארוכה). כל החברי קבוצה נמצאים שם ומרבית השיחות שאינן בהכרח קשורות למה שאירע לפני כן (על חלק מהבחירות של השחקן לחברי הקבוצה דווקא יש מה להגיד כמובן). השחקן גם כמובן יכול לנסות לפתח איתם שיחת חולין ולנסות להכיר אותם יותר. נכון לעכשיו, המשחק מכיל את מה שהמפתחת מתארת כחלק הראשון של המשחק, במה שנותן לשחקן בין 20 ל-25 שעות של תוכן, אבל העולם כל כך גדול שאפשר להיאבד בו כל כך בקלות ברמה שגורמת לי להרגיש ש-25 שעות זאת הערכה נמוכה מדי למה שקיבלנו בפועל - דבר שאני יכול רק להגיד לטובתם של Larian, בוודאי במשחק שהוא Early Access!

המזל הוא בקוביות

כמו שכבר הזכרתי בהתחלה, המשחק משתמש בספר החוקים של D&D, כשהפעם אנחנו משחקים על פי הגרסא החמישית (העדכנית ביותר נכון להיום) והמשחק טורח להדגיש שהרבה ממה שקורה בו תלוי בעצם בזריקת קוביה. רוב הזריקות מתבצעות מאחורי הקלעים (במיוחד במהלך קרב), דברים כמו Saving throws כאשר השחקן דורך על איזור שהוא בעייתי להליכה למשל או כאשר השחקן מנסה לפרוץ לתיבה. אבל הרבה מהזריקות מתבצעות כאשר השחקן נמצא בדו שיח והוא מעוניין להגיד משהו שתלוי בסט הסקילים של השחקן, כמו במשחק D&D רגיל.

אם השחקן, למשל, הגיע לקבוצה של אנשים שעושה רושם מאיים כאשר הם מעוניינים להתחיל להילחם בקבוצה, השחקן יכול לבחור שלנסות לאיים עליהם ולגלגל 1d20 (קוביה אחת של 20 פאות, או בעברית קצת יותר גבוהה, עשרימון משוכלל) על מנת לעשות "Intimidation" ולאיים עליהם חזרה, או שהוא יכול לנסות לשכנע אותם ולספר משהו שהוא שקר ולגלגל עבור Deception ועוד. הסכום מטרה באינטרקציות האלה מופיע מראש לפני שהזריקה בעצם מתבצעת, כשה-Modifiers מהדף דמות של השחקן כבר מחושבות לתוך הסכום מטרה. למשל אם לשחקן יש בונוס של פלוס 1 ב-Intimidation, אז במקום שהסכום מטרה יוצג כ-10 ואחר כך יתבצע החישוב לזריקה שהוא מקבל +1 לזריקה, הסכום מטרה כבר יוצג כ-9, מה שיכול למנוע בלבול ויוצר שקיפות מלאה כשחקן.

מערכת הקרב, בפעם הראשונה (וסוף כל סוף יש לומר, גם אם שמואל לא מסכים איתי), היא מבוססת תורות. כמו כל משחק D&D, השחקן מתחיל בגלגול Initiative שמתבצע ברקע עבור כל הדמויות בקבוצה והקרב מתחיל (סדר התורות ב-D&D מתבצע מהמספר הגבוה לנמוך וחוזר חלילה). עכשיו, למי שלא מכיר או שיחק מבוכים ודרקונים, כאשר השחקן מעוניין לתקוף מטרה, על השחקן להטיל 1d20 ולהוציא מספר שגבוה מה-"Armor Class" (או בקיצור, AC) של האויב. הסכומי מטרה אינם מוצגים במשחק, אבל כאשר השחקן מעביר את הסמן עם הנשק הרצוי על האויב, מוצג האחוז האפשרי של הפגיעה באויב. לאחר שמתבצעת זריקה והסכום שנזרק גבוה מה-AC של היריב, הגלגול הבא שמתבצע הוא גלגול עבור נזק, הקוביה שנזרקת מוצגת במידע על הנשק יחד עם הבונוסים לזריקה. אותם הפרטים גם יוצגו כאשר השחקן מעוניין לבצע פעולות גם כמו ריפוי. לחילופין גם אפשר לומר שאם לא צוין אחרת, כל פעולה שמתבצעת (במיוחד במהלך לחימה) דורשת גלגול על מנת לקבוע את התוצאה של הפעולה.

בדרך כלל כאשר קבוצה משחקת D&D, יש לה מנחה שנקרא שליט המבוך. היות והמשחק עובד על פי חוקי המשחק ברובו, צריך גם מי שינחה את המשחק, נכון? ובכן, במשחק יש קריינות לחלק מהמצבים, למשל, כאשר השחקן מנסה לקרוא לוח שכתוב בשפה שהוא לא מכיר, יש קריינית שמספרת על כך שהוא לא מזהה את השפה על הלוח, או אם השחקן מרגיש רגש כלשהו. תצוגת משחק הקול במשחק היא נהדרת במיוחד, בין אם מדובר בקריינית או הדמויות שהאישיות שלהן פשוט מקבלת מימד כל כך הרבה יותר גדול בזכות המדבבים השונים - יש בהן כל כך הרבה חיים! הקריינות כל כך נהדרת שלפעמים הייתי רוצה שקבוצה כמו זו של Critical Role (קבוצה של מדבבים שמשחקת D&D פעם בשבוע בסטרים הכי פופולרי של D&D ברשת) תשחק את הקמפיין ואוכל רק להקשיב (עובדה כיפית, דמות ה-Dragonborn של Joe Manganiello שהתארח באחד הפרקים בקמפיין הראשון של Critical Role, Arkhan, ככל הנראה מופיעה במשחק על פי ראיון שהתקיים עם השחקן, אבל טרם מצאתי אותה).

ninety nine bugs in the code...

אנחנו כבר הספקנו לציין כי המשחק נמצא כרגע ב-Early Access, ואם שיחקתם כבר במשחק בעצמכם, בוודאי הרגשתם את הבעיות במשחק על בשרכם. הבעיות היו מציקות לי פחות אם חלקן פשוט לא היו מוציאות את השחקן מריכוז בחוויה. אז באילו דברים הספקתי כבר להיתקל? ובכן, המשחק קורס - אומנם אצלי זה לא קרה יותר מדי פעמים (מתוך השעות שאספתי עד כה על המשחק זה קרה לי רק פעמיים בנתיים), אבל כבר ראיתי פידבקים ברשת של אנשים שסבלו מבעיות של יציבות במשחק. מעבר לכך שגם יש טקסטורות חסרות (כמו אש שדרקון יורק שנראית כמו חתיכות נייר כתומות באוויר), יש גם אנימציות, שהדמות שאיתה השחקן ידבר אומנם תזיז את השפתיים והעיניים תמשכנה למצמץ, אבל התנועה הכללית שלהן פשוט נתקעת. לדוגמא: Zevlor, דמות טיפלינג שמופיעה יחסית בהתחלה של המשחק, תקיים שיחה; הפרצוף שלה ימשיך לזוז, אבל הגוף שלה יפסיק לזוז באופן רנדומלי, כאילו הפסיקה לנשום, בצורה שמרגישה מאוד לא אנושית (שזה מאוד מוזר לומר בהתחשב בכך שמדובר בטיפלינג).

עוד בעיה יחסית רצינית שארצה לציין: מערכת ה-Pathfinding לעיתים עושה רושם של שבורה עד לפעמים לא קיימת. באזורים שאפשר לומר בודאות כי הם בעיתיים (אלא אם כן אתם הולכים במדורה מבלי לעלות בלהבות), הדמות פשוט תחליט שהיא הולכת דרכה ולא מסביב לה. אז יש אזורים שהדמות יכולה ללכת דרכם אבל על מנת לעבור אותם יש להטיל קוביה ל-Saving throw (למשל, צמח שיכול לתפוס את הדמות ולגרום לה נזק קל), גם אם קיימת דרך מסביב לצמח, ה-AI יוליך את הדמות דרכה.

אבל יש גם דברים שארצה לציין דווקא לחיוב: אפשרות ריבוי המשתתפים במשחק עשויה בצורה טובה. כשהמשחק יכול להיות משוחק על ידי 4 שחקנים בבת אחת, כאשר כל אחד מקבל שליטה על דמות אחרת. כך למשל, הצטרפתי לקמפיין של חבר שהיה באמצע המשחק וקיבלתי שליטה על Wyll, מכשף בן אנוש. כאשר התקדמנו ונתקלנו בחבורת גית'יינקים (גזע Githyanki) ונכנסתי לדיאלוג מולם, כאשר הופיעו לי אפשרויות לתשובה, ישנה מערכת הצבעה שהשחקן שלא נמצא בדיאלוג יכול להצביע על התשובה שתינתן. שחקן אורח יכול לקבל שליטה על דמות אחת או אפילו מספר דמויות שונות על פי החלטה של השחקן המארח.

אז למה ניתן לצפות בהמשך?

Larian Studios הבטיחה שייקח כשנה עד שהמשחק יצא באופן מלא, אבל כבר עכשיו, יש הרבה מאוד תוכן בתוך המשחק, וגם אם יש כמויות של באגים, המשחק הוא מהנה במיוחד. העלילה היא מהטובות שיצא לי להיתקל בהן במשחק RPG מערבי בשנים האחרונות. אבל יש דבר אחד שקשה לי לעשות כרגע בלב שלם והוא באמת להמליץ לקוראים לקנות את המשחק כרגע. יש לו אומנם הרבה מה להציע, אבל יש הרבה שהוא עדיין לא מסוגל להציע. חווית המשחק עדיין לא מושלמת והמחיר עבור מוצר שעדיין לא שלם הוא יחסית גבוה כרגע (דרך Steam המשחק עולה כרגע 270 שקלים, דרך GOG המשחק עולה 60$). אני מרגיש טיפה כאילו שילמתי בשביל להיות ה-"Beta Tester" של משחק שתאריך השחרור שלו הוא עוד כשנה.

נכון לכתיבת הביקורת הזו קיבלנו כבר שלושה עדכונים למשחק שטיפלו בבעיות שונות (יחד עם פאץ' רביעי יחסית כבד שגם כן טיפל בבעיות יותר נקודתיות). המפתחת לא פירסמה כל סוג של Roadmap בפועל, אבל באופן כללי אנחנו יודעים כי בהמשך אנחנו נקבל גזעים נוספים שניתן יהיה לשחק איתם וכמובן שעוד חלקים של המשחק ייחשפו במשך כל השנה הקרובה ונקבל תיקונים לבעיות קיימות או כאלו שעלולות לצוץ במשחק בהמשך.

אבל בראייה לעתיד, אני יכול לומר בלב שלם שאני ממליץ לנסות את המשחק. גם אם לא עכשיו בצורתו הנוכחית, אז לחכות שנה על מנת לראות את מה שלמשחק הזה באמת יש להציע. יש כרגע בסיס טוב - בסיס טוב וכיפי (ונראה פשוט נהדר), אבל למי שרוצה לשחק בחבילה השלמה, יעדיף אולי לחכות עוד טיפה עד שהמפתחת תודיע שהמשחק יוצא באופן רשמי. אבל אם יש משהו שכבר למדנו מהמפתחת (בעיקר אחרי Divinity: Original Sin 2 שגם כן הגיע ל-Early Access) - המשחק בסופו של דבר ייצא מושלם ואני שמח כל כך לראות שמי שמפתחים את המשחק אלו Larian Studios, המשחק נמצא בידיים טובות.

אני מאוד מקווה שאשב פה עוד שנה (אולי קצת יותר) ואוכל לכתוב לכם ביקורת חיובית במיוחד על המשחק. אני לא מסוגל לחכות למה שעוד יגיע בהמשך.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י