הרשמה

ביקורת - ROG Zephyrus G14

האם ה-Zephyrus 14 מצליח ללכת בצעדיו של אחיו הגדול והמוצלח?

תאריך השקה: 27/09/2020

האח הקטן במשפחת הזפירוס של אסוס הגיע אלינו לבדיקה מעמיקה, בואו לקרוא מה רועי חשב עליו!

אני לא אשקר, כשחברינו באסוס שאלו אותי אם אני רוצה לקבל לידיי את ה-ROG Zephyrus 14 שלהם עלו לי מעט תהיות וכבר חשבתי לוותר על ההזדמנות הזאת. אבל כמו שאתם רואים, אחרי שינת צהריים טובה החלטתי בכל זאת ללכת על זה. אז למה בכלל חשבתי לוותר על המחשב הזה? כשקיבלתי את ה-ROG Zephyrus Duo 15 התרגשתי ממנו מאוד, זה מחשב עם חומרת קצה, הוא מיוחד מאוד ואין שני לו מיצרניות אחרות. לעומת זאת ה-Zephyrus 14 הוא לפטופ הגיימינג "הקלאסי", הוא לא מטורף וקיצוני כמו ה-Predator 21X של Acer, הוא לא מחשב גיימינג עוצמתי שהצליח להתגנב לקטגוריית "Thin & Light" ואין לו שום דבר שאפשר להגדיר באמת כפורץ דרך, אבל אולי זה בעצם היופי שלו? היופי שבפשטות.

שחור, לבן והאפור שביניהם

כמו תמיד, אסוס מנסה להרשים אותנו מההתחלה. כאשר השליח הגיע ומסר לי קופסא בינונית וטיפה משעממת בצבע שחור עם הסמל והשם של ROG התחלתי להתאכזב, אבל לשמחתי אחרי שזרקתי את הקופסא המשעממת מצאתי בתוכה עוד קופסא, הפעם קצת יותר מעניינת ויפה בצבעי שחור-לבן עם נקודות בסגנון התאורה שבגב המחשב, עליה נדבר מאוחר יותר. בכנות, אני חושב שהקופסא השחורה מיותרת והיה אפשר לוותר עליה לגמרי וככה לחסוך/להרוויח עוד כמה סנטים וגם לעזור קצת לכדור הארץ על הדרך. כשפותחים את הקופסא השחורה-לבנה, המחשב מתרומם ומקבל את פנינו כשמתחתיו יש תא עבור כל הניירת בעברית ותא נוסף עבור המטען. כחלק מהניירת יש קומיקס שלהפתעתי גם הוא בעברית אבל יכול להיות שהתרגלתי לטוב מידי כשציפיתי והתאכזבתי לראות שבין הניירת אין גם קופון שמעניק לי עותק למשחק כמו שהיה עם ה-Duo 15.

אחרי התחלה פושרת עם האריזה, הנחתי אותה בצד ועברתי למחשב עצמו. כמו שציפיתי כבר ממבט ראשון רואים שה-ROG Zephyrus 14 בנוי בצורה מעולה. שילדת המחשב עשויה מאותה מתכת קלה וחזקה שמוכרת לנו ממחשבים אחרים של אסוס. בפתיחה אמרתי שהיופי של המחשב הזה הוא בפשטות שלו וזה ניכר גם בעיצוב ובבניה שלו. בגב המחשב אין סמל גדול ומואר, גוף המחשב הוא לא בצבע שתופס מיד את כל תשומת הלב והוא לא דק או עבה בצורה קיצונית. במקום אלה אנחנו מקבלים מחשב 14 אינץ' (שלפי דעתי זה הגודל המושלם עבור לפטופ) בצבע אפור יפה, בעובי סטנדרטי ובמשקל קליל יחסית של 1.7 קילוגרמים. את המחשב אפשר אמנם לפתוח בקלות עם אצבע אחת אבל זה לעיתים קרובות קשה ולא נוח בגלל חוסר במגרעת/שקע עמוק מספיק במבנה שיעזור בפתיחת המחשב. כשכן הצלחתי לפתוח את המחשב התאכזבתי לגלות שהוא אינו מגיע עם מצלמת רשת, פרט שמפתיע במיוחד כשמתחשבים בקהל הלקוחות הפוטנציאלי של המחשב.

כמו תמיד, מאיכות הבניה אני אוהב לעבור ולדבר על אחד החלקים הקריטיים ביותר עבור חלק מהמשתמשים- מערך החיבורים של המחשב. ל-Zephyrus 14 יש את היצע החיבורים הבא:

  • חיבור טעינה ייחודי
  • HDMI 2.0
  • 2 חיבורי USB-A 3.2 Gen 2
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2 עם DP ותמיכה ב-PD
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2
  • חיבור קומבו-אודיו 3.5 מ"מ

לפי דעתי, בכל מה שקשור למערך החיבורים צוות הפיתוח עשה כמה טעויות קשות. כן יש למחשב 4 חיבורי דאטה מהירים ויכולת הטענה דרך USB-C אבל הדבר הראשון שמיד קופץ לעין הוא חסרונו התמוהה מאוד של חיבור כבל הרשת, אני מבין שאסוס כיוונו כאן למחשב פשוט, נייד ו"חדשני" וכניראה שהקורבן הראשון של מהלך זה הוא חיבור הכבל רשת. במציאות שבה  בכל יום יוצאים עוד ועוד משחקים שמצריכים הורדות עצומות הויתור על הכבל רשת הוא פשוט ירייה ברגל הגיימרים. מלבד זה הפריע לי גם חסרונו של חיבור USB-C תומך Thunderbolt, למרות שזה לא לגמרי אשמתה של אסוס לצד כל הטענות הרגילות שלי על חוסר בקורא כרטיסי SD והרצון לראות לפחות שלושה חיבורי USB-A.

כח אדום-ירוק

לפני שנתחיל לדבר על הביצועים של המחשב נציג את המפרט שאותו בדקתי:

  • מעבד: AMD Ryzen 9 4900HS
  • זיכרון: 32GB DDR4 3200MHz
  • איחסון: 1TB M.2 SSD NVMe 
  • כרטיס מסך: Nvidia RTX 2060 Max-Q
  • קישוריות: Bluetooth 5 ו-WiFi 6
  • מסך: 14 אינץ', רזולוציית 1440p בקצב של 60Hz

רק ממבט על מפרט המחשב אפשר להבין שה-Zephyrus 14 לא הולך לשבור שום שיאי ביצועים. אבל זה גם לא אומר שהוא חלש. המחשב מצוייד במעבד Ryzen 9 עם 8 ליבות פיזיות ועוד 8 ליבות לוגיות, 32 ג'יגה ראם וכרטיס המסך RTX 2060 בתצורת Max-Q הניידת עם 6 ג'יגה של זיכרון גרפי GDDR6. רשימת חלקים ומפרטים זה נחמד מאוד אבל כולנו פה כדי לדעת איך הם מתורגמים ל-FPS. כדי לבחון את זה, לקחתי 10 משחקים פופלאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של המחשב. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד לקצה העליון, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 1440p שכן המחשב שקיבלתי לביקורת מגיע עם מסך שתומך ברזולוציה זאת.

כמו שיכולנו לצפות, המחשב הצליח להריץ כמעט את כל המשחקים בצורה מופתית על 1080p, מלבד Red Dead Redemption 2 ו-Flight Simulator 2020 שהקשו עליו באופן ניכר מאוד. גם ברזולוציית 1440p המצב היה טוב כשמעט כל המשחקים היו מעל 30FPS ואם אתם חייבים לעבור את רף ה-60FPS הורדה של כמה מההגדרות הגרפיות תביא אתכם לשם בלי בעיה. הביצועים של ה-RTX 2060 ידועים לנו כבר מזמן וזה לא הדבר המיוחד באמת במפרט של המחשב. אם שמתם לב טוב למפרט אז ראיתם שבשונה מ-90% מהלפטופים שיש היום בשוק, הלב הפועם של לפטופ זה מגיע מחברת AMD ולא מ-Intel כמו שהתרגלנו לראות. עובדה זאת היא אחד הדברים ששיכנעו אותי כן לקחת את ה-Zephyrus 14 לבדיקה. שמעתי רבות על הביצועים והיכולות של מעבדי Ryzen אבל עד עכשיו לא יצא לי לנסות אותם בעצמי. לצורך בדיקת כוחו של המעבד הצבתי את ה-Ryzen 9 4900HS במבחן ביצועים מול ה-i7-10750H, ה-i9-10980HK ומול ה-i7-8700K של המחשב האישי שלי.

כמו שאפשר לראות ה-Ryzen 9 4900HS נתן פייט רציני למעבדי הדור העשירי של אינטל. הוא אמנם סיים במקום האחרון במבחן הביצועים לליבה בודדת מולם אך לא בפער גדול ובעזרת שילוב הכוחות של כל 16 הליבות, ה-4900HS קיבל ציון שהוא מעל ל-90% מזה של 10980HK במבחן הרב ליבתי. כשאנחנו מתעלמים לגמרי מאיך שהוא השפיל את את ה-i7-8700K שלי. את הקרב הצמוד שנתן מעבד הרייזן ל-i9 הוא עשה כשהוא עובד בתדר טורבו יותר נמוך, הוא צורך הרבה פחות חשמל ומפיץ פחות חום. אבל כל הטוב הזה לא מגיע ללא המחירים שלו, כשדיברתי על מערך החיבורים ציינתי שאין תמיכה ב-Thunderbolt וגם אמרתי שזאת לא לגמרי אשמתה של אסוס. טכנולוגיית Thunderbolt פותחה על ידי אינטל ולכן היא נתמכת רק על ידי מעבדי החברה, לכן כשאסוס בחרה ללכת על מעבד של AMD היא וויתרה על Thunderbolt ועל עוד כמה טכנולוגיות ייחודיות של אינטל. בנוסף לאלו, היו לי ציפיות גבוהות לכונן ה-NVMe אך גיליתי שהוא לא משהו יוצא דופן עם מהירויות קריאה וכתיבה סבירות של 1,582 ו-1,761 מגה בשניה בהתאמה.

חמים ונעים

כולנו יודעים שביצועים והתחממות רכיבים הולכים יד ביד, לרוב ככל שהביצועים יהיו יותר גבוהים כך הרכיבים יפיצו יותר חום וככל שיש יותר חום כך מערכת הקירור תצטרך לעבוד קשה יותר. כשה-Zephyrus 14 נמצא תחת מאמץ סטנדרטי של גלישה באינטרנט עם קצת סירטונים ועבודה על קבצים בו זמנית המעבד וכרטיס המסך נמצאים בטמפרטורה של 40 מעלות. עומס זה הוא לא אתגר גדול עבור מערכת הקירור, שכן גוף המחשב אינו מתחמם כלל וכמעט ואי אפשר לשמוע את מערכת הקירור. כשמתחילים להעמיס על המחשב ולנצל את מלוא כוחם של המעבד וכרטיס המסך, מערכת הקירור והמאווררים מעלים כמה הילוכים במכה אחת ומצליחים לייצב את כרטיס המסך על 80 מעלות ואת המעבד על איזור ה-90 מעלות. כאשר מערכת הקירור עובדת בצורה הכי חזקה שלה היא מפיקה צלילים בעוצמה של כ-44 דציבלים, עוצמה שוות ערך לזאת של שיחה ממוצעת. פיתרון הקירור של מחשב זה דומה לזה של אחיו הגדול ה-Duo 15, כאשר כבר אחרי כמה דקות של מאמץ גוף המחשב מתחמם וניהיה לא נעים למגע עם כל דקה שעוברת. לפי דעתי מערכת הקירור עושה עבודה טובה בסך הכל בהתחשב במימדי המחשב, אך הייתי שמח אם המעבד לא היה עובר את רף ה-85 מעלות.

בדרך כלל חברו הטוב ביותר של לפטופ גיימינג הוא המטען שלו אבל האם זה המצב גם הפעם או שאסוס הצליחו לעשות כאן איזשהו קסם ולהפתיע אותנו? אז התשובה היא שקסמים לא קיימים ואם המחשב הוא דק וקל צריך כבר מראש לצפות לחיי סוללה לא מרהיבים. בזמן שימוש קל במחשב שכולל בהירות מלאה, האזנה למוזיקה, סירטונים וגלישה באינטרנט הצלחתי להגיע לתוצאה מרשימה של קצת יותר מ-5 שעות עבודה על הסוללה. עם תוצאה מרשימה זאת ניגשתי לבדיקת ביצועי הסוללה בזמן גיימינג אך מהר מאוד ההתלהבות שלי נעלמה כשהצלחתי לעבור בקושי את קו השעה וחצי. לחיוב אציין שהמחשב תומך בטכנולוגיית הטענה מהירה שמספקת למחשב את כל הכח שהוא צריך ב-80 דקות דרך המטען הייעודי או בהטענה דרך חיבור ה-USB-C שיכול להטעין 60% ב-70 דקות או הטענה מלאה בכשעתיים וחצי. אבל אחד הדברים שהכי הפריעו לי הוא העקשנות של המחשב לא להיכנס למצב שינה בזמן קיפול. חוויתי את בעיה זו גם עם ה-Duo 15 ולכן אני חושד שאולי יש כאן בעיה מצד אסוס. ב-95% מהפעמים שבהן קיפלתי את המחשב הוא לא נכנס למצב שינה ופשוט המשיך לעבוד כרגיל, זאת בעיה עבור משתמש שמקפל את המחשב שלו בלילה וקם בבוקר להפתעה בדמות 50% פחות סוללה ויש כאן גם בעיה של פרטיות ואבטחה, מפני שהמחשב לא ננעל ואפשר פשוט להמשיך לעבוד עליו בלי בעיה בפתיחה. אם כן הצלחתם להכניס את המחשב לשינה, לילה ממוצע יוריד מהסוללה רק כ-3%.

תענוג לאוזניים ועיניים?

האמת שהגעתי עם ציפיות מאוד נמוכות עבור מערכת הסאונד של המחשב וציפיתי שהיא תיהיה כמו רוב מערכות הסאונד של לפטופי גיימינג ותספק את המינימום האפשרי כדי לרצות את המשתמש ולא טיפה מעבר. אבל להפתעתי ל-Zephyrus 14 יש מערכת סאונד מרשימה מאוד. הסאונד שמופק ממנה נשמע טוב מאוד, הוא נקי ללא זיופים או צלילים שמורגשים בצורה קיצונית על פני אחרים. 40% ווליום זה יותר ממספיק כדי להנות מהמחשב כשהוא במנוחה/מאמץ קל ו-75% ווליום מכסים ללא בעיה את הרעש של המחשב במאמץ. בשונה מלפטופים אחרים שיצא לי לנסות, בהם לרוב הבאסים מרגישים מעט רדודים, כאן הם מורגשים בצורה חזקה ומשחקים על התפר שבין "מעט מידי" ל-"יותר מידי" כשהם מוסיפים צבע נוסף לגוון הצלילים של המחשב. זה נכון שזאת לא מערכת הסאונד הכי טובה ביקום אבל היא כן עוצמתית ומהנה מאוד וגרמה לי לבחור להשתמש דווקא ברמקולים של המחשב כשאני מסתובב בבית ושומע מוזיקה על פני רמקולי Bluetooth אחרים.

אבל הלוואי שהייתי יכול להמשיך ולהרעיף שבחים על המסך כמו על מערכת הסאונד. בניגוד לזאת, למסך הגעתי עם ציפיות מאוד גבוהות שכן זאת אחת המומחיות של אסוס. כמו שציינתי מוקדם יותר, המסך הוא ברזולוציה של 1440p שלפי דעתי זאת רזולוציה מבוזבזת. היא אולי הייתה רלוונטית לפני כמה שנים בעיצומו של תחילת המעבר בין 1080p ל-4K כשהיא שימשה תחנת ביניים בוחה אך היום היא מיותרת, במיוחד בקצב של רק 60Hz וללא תמיכה ב-G-Sync. אציין שלמחשב יש גם גירסא עם מסך 1080p בקצב של 120Hz שהוא לפי דעתי יהיה הרבה יותר טוב ומהנה לשחקן. אם אני אפסיק להתלונן שנייה על הנתונים הטכניים של המסך, אספר שמאוד אהבתי את גודל ה-14 אינץ' עם השוליים הדקים שלו בנוסף לעובדה שהצבעים שהמסך מפיק הם חזקים מאוד וקופצים לעין בצורה בלתי רגילה, המסך אמנם לא תומך ב-HDR, אולי בגלל הבהירות הנמוכה שלו, אבל הצבעים שלו מאוד מתקרבים לזה. כמו כל המסכים בימינו גם מסך זה מונע השתקפויות בצורה סבירה פלוס אך כמו שאמרתי הוא לא בהיר כל כך, דבר שמקשה עד כדי מבטל לעיתים את השימוש בו בחוץ/מול שמש ישירה. 

 

לבן זה ה-RGB החדש

כניראה שאסוס הרגישה שהיא לא עשתה מספיק כדי להבליט את ה-Zephyrus 14 על פני אחרים אז היא החליטה להוסיף בצידו השני של המסך גימיק בדמות מערכת תאורה מיוחדת בשם AniMe Matrix. מערכת זה עשויה מעשרות נורות קטנות אשר יכולות להיות מוארות בצבע לבן בלבד ובצורות שונות בעזרת תוכנת ה-ASUS Armoury המעולה, שעליה דיברתי כבר בעבר. אז מה אפשר לעשות עם AniMe Matrix? היא יכולה להציג נתונים על המחשב כמו מצב הסוללה, האם התקבלו מיילים ומה התאריך והשעה. בנוסף לאופציות משעממות אלה אפשר לתכנת את התאורה שתגיב ותשנה את צורתה לפי הסאונד של המחשב או לבחור מכל מיני אנימציות שמוגדרות מראש.

אם אתם לא רוצים את אף אחת מהאופציות הבסיסיות אפשר גם להציג כתב חופשי משלכם. אף על פי שיש הרבה אופציות להתאמת התאורה, כל המערכת עדיין מרגישה מעט מוגבלת כשאי אפשר לעשות בה דברים בסיסיים כמו שינוי גודל, הזזה וסיבוב של האנימציות. AniMe Matrix היא גימיק נחמד בסך הכל, אבל היא גימיק. אם אתם נמצאים בחוץ/בסביבה מוארת אין לכם בכלל סיכוי לראות את התאורה, נוסיף לזה את העובדה שהיא צורכת סוללה כל הזמן והיא לא מעניקה שום דבר פרקטי באמת למשתמש עצמו, כך שבאופן אישי, אחרי משחק ראשוני וקצר איתה פשוט כיביתי ושכחתי ממנה.

אני חושב שאם הייתי צריך לשים את האצבע על התחום החזק ביותר של המחשב בעייני זה יהיה תיקו בין מערכת הסאונד והמסך ובין המקלדת. אמנם אין לה Numpad ויש לה רק תאורה לבנה ב-3 עוצמות כשאין שום זכר ל-RGB אבל היא כמה שהיא פשוטה ככה היא הייתה לי נוחה מאוד לכתיבה וגם לגיימינג. ניראה שאסוס דאגה לשים לב לפרטים הקטנים, כך למשל היא הוסיפה נקודה קטנה ובולטת על מקש ה-W כדי לעזור לשחקן לשים את האצבע עליו בלי להוריד את העייניים מהמסך. מעל המקלדת יש 4 כפתורים שמאפשרים להגביר/להחליש, להפעיל ולכבות את המיקרופון וכפתור שפותח באופן אוטומטי את ה-Armoury. עוד הפתעה שאהבתי מאוד היא שבכפתור הכיבוי של המחשב יש חיישן לקריאת טביעות אצבע שמאפשר לי לפתוח את המחשב ותוכנות מסויימות באופן מהיר ומאובטח. גם ה-Trachpad של המחשב הוא נחמד בסך הכל, הוא לא גדול בכלל אבל הוא מרגיש טוב ועובד בצורה מספקת כדי לא להתלונן עליו.

השורה התחתונה

בסופו של יום ה-Zephyrus 14 הוא מחשב נהדר שמצליח לעשות את השילוב שבין לפטופ לעבודה אבל גם אחד לגיימינג בשעות הלילה המאוחרות שאחריה בצורה מעולה. הוא לא חף מבעיות והוא אולי לא עושה שום דבר בצורה מושלמת והכי טובה בשוק אך אני חושב שכאן השלם גדול מסך חלקיו. הוא אמנם לא מגיע בתג מחיר זול שעומד על כ-8,700 שקלים, אבל עם איכות בניה מעולה, ביצועים (בייחוד אלה של המעבד) טובים, אפשרות להחלפת סטיק של זיכרון ראם, מעט תוכנות שמותקנות מראש, מערכת מולטימדיה מהנה מאוד ומקלדת שלא רציתי להספיק להשתמש בה ה-Zephyrus 14 הוא המלצה חמה מאוד מצידי, עד כדי כך שאני שוקל לקנות לי גם אחד כזה (אבל בלי ה-AniMe Matrix הגימיקית). 

9
מתוך 10

הטוב

  • איכות בניה חזקה וקלה
  • ביצועים טובים
  • מערכת סאונד מרשימה
  • מקלדת יוצאת דופן

הרע

  • פיספוסים במערך החיבורים
  • מסך מבוזבז
  • זמני סוללה קצרים בגיימינג
  • תאורת הגב של המחשב מיותרת

והגימיק

  • אולי בפעם הבאה לאסוס יהיה רעיון טוב יותר
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:25 29.09.2020 | popop popop

    שלום!
    שמי אופיר כהן, בן 31 מעפולה. מאז ומתמיד אהבתי משחקי מחשב ואני מתעניין בחדשות לגבי כל מה שקשור בתחום על בסיס יומיומי.
    תחום אחר שאני מתעניין בו מאוד הוא ציור קומיקס, גם כאן התחביב הזה קיים אצלי מגיל צעיר מאוד.
    אני נזכר בערגה במורשת הקומיקס הלא קטנה שטיפחתם באתר שלכם: החל מ''וי בריבוע'' וכלה ב''גיקטופיה''.
    סדרות אלו רצו במשך המון זמן אולם מאז שהאחרונה הסתיימה לא הגיע מחליף במשך שנים ארוכות, דבר שלי חסר מאוד.
    לאחרונה בעקבות משבר הקורונה החלטתי לנסות לשלב בין שני התחביבים שלי ואני מציג בפניכם מספר קומיקסים לדוגמא שיצרתי במהלך החודש האחרון.
    מקווה מאוד שהם ימצאו חן בעינייך ולקבל כל פידבק שהוא בתקווה שברשותכם אוכל לפרסם את עבודותיי באתר שלכם.

    קישור לתיק עבודות:

    https://lensdump.com/a/jQ9l9

    תודה מראש,
    אופיר.

  2. 2

       | פורסם ע"י