מדור ספורט אלקטרוני חדש: על הגיימרים שלוקחים את התחביב שלהם ברצינות, ואפילו הופכים אותו למקצוע
בשבוע שעבר הכרנו את ליים, שחקן קוריאני שהרוויח מעל ל-3,000,000$ מספורט אלקטרוני. השבוע נלמד על ההיסטוריה של הענף ואיך הכל התחיל
בקיץ 1981 התעורר וולטר דיי שהיה גיימר אמריקאי רגיל, והחליט לעשות מעשה: ליצור דירוג תוצאות במשחקי Arcade למשחקים פופולארים. במהלך 4 חודשים הסתובב וולטר בין כ-100 חנויות Arcade, ותיעד את תוצאות השיא במכונות המשחקים.
בתחילת 1982 פתח וולטר חנות Arcade משלו בשם Twin Galaxy, שלימים נהפכה לאתר הדירוגים הרשמי למשחקי ארקייד, פרסם את "טבלת התוצאות" שאסף מכל החנויות בהם ביקר, והחל לארגן תחרויות בין השחקנים הטובים ביותר.
- בצירוף מקרים מופלא, וולטר דיי הכריז היום על פרישתו
ענף הספורט האלקטרוני של שנת 2010 הוא אחד מענפי הספורט הפופולאריים ביותר בקרב צעירים. מדובר על ענף ספורט שהוכר כרשמי במעל ל-10 מדינות ברחבי העולם, ועשרות מליוני שחקני משחקים באופן פעיל (חובבני / מקצועי) בעשרות טורנירים ליגות ואירועי גיימינג המתקיימים באופן קבוע בכל השנה.
כמו כל ענף ספורט, גם לספורט האלקטרוני ישנה היסטוריה ארוכה המורכבת ממספר ציוני דרך אשר הפכו את התחביב / נישה, לענף הספורט הפופולארי שהוא היום.
ההתחלה – הארקייד של שנות ה-80
אם ננסה לחזור אחורה ולהתחיל ממש מההתחלה, ניתן לומר כי כבר עם יציאת המשחקים הראשונים בשנות ה-70 החלה להתפתח תרבות תחרותית של משחקים. כבר בשנת 1972 יצא המשחק PONG, אשר אפשר ל-2 שחקנים לשחק אחד זה נגד זה.
התיעוד הראשון של ספורט אלקטרוני רשמי ותחרותי החל בשנת 1983, עם היווסדה של US NVGT, ארגון אמריקאי ששם לעצמו כמטרה לקדם תחרויות במשחקים על מכונות Arcade (וולטר דיי היה אחד מהמייסדים). במהלך השנים קיים הארגון מספר אירועים תחרותיים, ובשנת 1987 הפיק את ה-VGMT אשר תוצאותיו נכנסו לספר השיאים של גינס.
במהלך שנות ה-90 החלו גופים נוספים לקיים אירועי ספורט אלקטרוני, ביניהם חברת נינטנדו אשר קיימה בשנת 1990 את ה- Nintendo World Championships, תחרות שנדדה בין ערים שונות ברחבי ארה"ב.
ב-1993 הוקמה באוסטרליה תוכנית טלוויזיה לגיימרים בשם A*Mazing אשר שידרה לראשונה בהיסטוריית הענף תחרות בין 2 שחקנים על נקודות – בטלוויזיה.
ב- 1994 התקיימה לראשונה תחרות בין לאומית שאורגנה על ידי בלוקבסטר בשיתוף עם עיתון גיימרים בשם GamesPro. לאירוע הגיעו משתתפים מארה"ב, קנדה, אנגליה, אוסטרליה וצ'ילה.
ההתחלה – PC שנות ה-90
בשנת 1991 קמה חברת ID Software, אשר כותריה הראשונה היוו את תחילת עידן הספורט האלקטרוני על גבי ה-PC. בין משחקי החברה ניתן למצוא את Wolfenstein 3D שיצא ב-1992 ונחשב לאבי משחקי ה-FPS. שנה לאחר מכן הוציאה החברה את המשחק DOOM ששינה את כל קונספט משחקי התלת מימד וה-FPS וכלל לראשונה אפשרות לשחק נגד שחקנים אחרים. חברה בשם DWANGO הייתה הראשונה בעולם שהציעה – תמורת תשלום – לשחק על אחד מבין 20 שרתי המשחק שאירחה ל-DOOM.
שנתיים לאחר מכן שוחרר המשחק DOOM 2, אשר נחשב לאחד המשחקים הטובים שיצאו באותה התקופה, וב-1995 התקיימה בפעם הראשונה בהיסטוריית הענף תחרות ראשונה ל-Doom 2 שנערכה על ידי מיקרוסופט. הייתה זו הפעם הראשונה שנערך אירוע Offline למשחק מחשב, והשחקנים הגיעו למקום אחד ושיחקו על אותם המחשבים – דבר שבעצם היווה את הסטנדרט לתחרויות הספורט האלקטרוני שבאו לאחר מכן.
הפריצה הגדולה של הספורט האלקטרוני הגיעה ב-1996, עם יצאתו של המשחק Quake מבית ID. המשחק כלל מספר אפשרויות חדשות וייחודיות, כאשר הראשון שבהם היה החופש במשחקיות שנתן לשחקנים אפשרות לפתח סגנונות משחק שונים, והשני הייתה אפשרות לפתוח שרת משחק על המחשב של השחקן, ושחקנים אחרים היו יכולים להתחבר לשרת.
בשנת 1997 התקיימה לראשונה אליפות רשמית ב-Qauke תחת השם Red Annihilation שנערכה ע"י מיקרוסופט. בתחרות השתתפו כ-2,000 שחקנים, ו-16 השחקנים הטובים ביותר הוזמנו למשחקי הגמר שהתקיימו בתערוכת E3 שהתקיימה באותה השנה. ג'ון קרמק שהיה אחד ממייסדי חברת ID הודיע כי המנצח בתחרות יקבל במתנה את הפרארי 328 GTS קבריולט שלו, ואכן כך קרה כאשר דניס "Thresh" פונג הוכרז כמנצח.
שנות ה-90 המאוחרות, הענף מתחיל לפרוץ ולהתמסד
באותה שנה, 1997, הופק לראשונה אירוע הגיימינג CPL שהוקם על ידי אנג'ל מוז למשחק Quake, ומהר מאוד נהפך להיות אירוע הגיימרים המרכזי בעולם, כאשר מדי שנה התווספו משחקים נוספים להם נערכו טורנירים, והפרסים הכספיים החלו להיות משמעותיים ולהגיע למאות אלפי דולרים.
אירועי ה-CPL משכו אלפי שחקנים שהגיעו לאירועים, ומאות אלפי עקבו באופן קבוע אחרי התוצאות. אחרי CPL החלו לצוץ אירועים רבים נוספים אשר התחרו בתואר "אליפות העולם", ביניהם WCG שהחל בשנת 2000, ו-ESWC בשנת 2003 – אליהם נתייחס בפרק "אירועי ספורט אלקטרוני".
בשנת 1998 הוציאה לאור חברת בליזארד את משחק האסטרטגיה StarCraft אשר מהר מאוד התייצב כאחד ממשחקי הספורט האלקטרוני הבולטים באסיה ובעולם, ועד היום מכר מעל ל-11 מליון עותקים. המשחק זכה להצלחה היסטרית בדרום קוריאה, ושנה לאחר מכן, ב-1999, הוקם לראשונה בדרום קוריאה גוף ממשלתי שמטרתו מיסוד ופיקוח על ענף הספורט האלקטרוני במדינה בשם KPGA, ובדצמבר של אותה השנה, הוקם ה-keSPA שהינו הגוף האחראי על ארגון וניהול ליגות גיימינג בדרום קוריאה מטעם ה-KPGA.
בשנת 1998 שיחררה חברת Valve את המשחק Half life, אשר אפשר לשחקני לפתח מודים באופן עצמאי, וכך נולד לו אחד ממשחקי הספורט האלקטרוני הבולטים ביותר בעולם: Counter-Strike, אשר החל את דרכו ב-1999, ויצא לאור בגירסה 1.0 בשנת 2000.
מהר מאוד החל המשחק לצבור תאוצה ולהפוך לאחד מהמשחקים שתרמו רבות לקפיצה הגדולה של הספורט האלקטרוני לתודעת המיינסטרים (הקהל הרחב), ומשך בעשור האחרון עשרות מליוני שחקנים חדשים להיכנס לעולם הגיימינג המקצועי / חובבני מקצועי.
בשנת 2000 הוקם ארגון ה-ESL על ידי Ralf Reichert ו-Jens Hilgers אשר היה ליגת המשחקים הגרמנית הראשונה. באותה השנה נפתחה שלוחה של ליגת ESL ביוון, ובעשור האחרון התרחבה הליגה למעל ל-35 מדינות ברחבי אירופה והעולם. מ-2 עובדים שהחלו לפני כעשור, הליגה מונה כיום כ-170 עובדים.
אם לסכם את ההיסטוריה של הענף, ניתן לומר שהיא מחולקת ל-4 חלקים עקריים:
- שנות ה-70, בהן הומצאו משחקי המחשב ותחרויות במשחקים נעשו לבידור גרידא
- שנות ה-80, בהן החל לעבור הפוקוס ממכונות Arcade לקונסולות שהגיעו לכל בית. הסצינה התחרותית היתה נישתית מאוד
- שנות ה-90 שבהם החלו לפרוץ משחקי ה-PC והחלה הפריחה של האינטרנט, שאיפשרה לגיימרים לשחק מול אינספור שחקנים מרחבי העולם בלי לצאת מהבית
- העידן הנוכחי – שנות ה-2000 ואילך שהינו עידן האונליין. נדמה שכולם, כולל אמא שלכם ואחותכם, משחקים ברשת, אפילו אם מדובר במשחק פייסבוק. הגיימרים הכבדים, מצדם, ממשיכים להשקיע במשחקים תחרותיים, ומשתתפים במאות אירועי גיימינג. עשרות ליגות למשחקים הוקמו, כ-10 מדינות ברחבי העולם הכירו בגיימינג כספורט לכל דבר – ועשרות כותרים חדשים יוצאים מדי שנה ומנסים לחדור ל-CORE של הגיימרים ה-"כבדים / מקצועיים".
ההיסטוריה של הספורט האלקטרוני מורכבת וארוכה, ואני רק נגעתי בחלק מרגעי השיא של הענף מתחילתו ועד סופו. במהלך שנות ה-80 וה-90 התקיימו אירועי משחקים נוספים ורבים שלא הזכרתי בטור, ויצאו כותרים נוספים אשר השפיעו על תעשיית הספורט האלקטרני כדוגמת Wc3, פיפ"א, היילו ונוספים, אליהם נתייחס בפרק משלהם. הטורים הבאים יתמקדו במרכיבי הענף בהווה ובעבר הקרוב של הספורט האלקטרוני, החל משנת 2000 ועד הלום.
הפרקים הבאים במדור ספורט אלקטרוני:
- פתיחה
- ההיסטוריה
- מדינות ספורט אלקטרוני - בשבוע הבא
- ליגות וטורנירים
- אירועי הספורט המובילים
- הקבוצות המובילות בעולם
- השחקנים המפורסמים בעולם
- אתרי הספורט האלקטרוני המובילים
- הציוד לגיימר המקצועי
- ספורט אלקטרוני כספורט לכל דבר
עד הפרק הבא, הסרטון הרשמי של ליגת ESL בישראל, שנפתחה ביום שני האחרון. המון בהצלחה לכל השחקנים והקבוצות המשתתפים, וכמובן לנבחרת ישראל!
תגובות
1
17:04 07.03.2010 | אחד (אורח)
גיימינג לעולם יהיה ענף שולי בעולם, וכמו בספורט רק מעטים יגיעו לפסגה (או ירוויחו יותר משהשקיעו)
2
17:21 07.03.2010 | efi (אורח)
ראישון
3
17:34 07.03.2010 | ArbelSan
ואלללה למדתי הרבה על תחילת הגיימינג..
4
17:35 07.03.2010 | Lotem
אני לא מאמין שלא דיברתם על זה-
http://www.gametrailers.com/player/61988.html
(AVGN FTW)
5
17:42 07.03.2010 | מישהו (אורח)
גם כן ספורט...
6
17:43 07.03.2010 | עמכענכ (אורח)
מה לא תעשו כדי לפרסם את ESL
7
18:12 07.03.2010 | ET2k
1 - מה זה קשור? גם פוטבול אמריקאי תמיד יעניין רק את תושבי אמריקה הצפונית... זה לא אומר שזה לא חשוב.
אגב, תעשיית משחקי הוידאו בכללותה היא אחת מהרווחיות ביותר בעולם.
8
18:34 07.03.2010 | Jiddu
1.אז מה אתה עושה פה?
9
19:11 07.03.2010 | Omega
6 - נדמה לי שאתה קצת מוגבל שכלית. לא?
10
19:50 07.03.2010 | shonshrinks
תשבעו שלא עשיתם את הכתבה הזאת בשביל לפרסם את ESL
11
20:26 07.03.2010 | t0m (אורח)
10. ספורט אלקטרוני כספורט לכל דבר
אוווווווקייי.... יאאאאללה... ממממBYE!!!
למה נראה לך שזה ספורט? תמשיך לחיות באשליה...
12
20:57 07.03.2010 | O.G (אורח)
יא-אללה הCS הזה.משחק באמת מעולה
13
23:34 07.03.2010 | DareDevil
אחלה כתבה, ממש נהנתי מהקריאה !
14
13:43 08.03.2010 | ??? (אורח)
אחלה כתבה
רציתי לראות TF2 אבל זה לא משנה, אני סתם פאנבוי P=
15
21:26 08.03.2010 | [blackStar
OMFG 4
16
| פורסם ע"י