הרשמה

Mass Effect 2: למה התאכזבתי

דעה: המשחק החם ביותר של 2010 עד כה בנוי מהרבה אשליה, מעט תוכן
ad banner
ad banner

ענק גז כן, כוכב לא

טוב, אז סיימתי את Mass Effect 2. שיחקתי דרכו ב-Hard, גייסתי את כל חברי הצוות והשלמתי את משימות הנאמנות של כולם, כמו גם את רוב משימות המשנה, לפחות את אלה שגיליתי. אני מספר לכם את זה כדי שלא יאשימו אותי בריצה שטחית דרך המשחק. השקעתי בו בסביבות ה-30 שעות.

Bioware, אני חייב לומר, הם מומחים בתחומם. כמויות הדיאלוג המסתעף שהם מכניסים למשחק הן דמיוניות. המון עבודה וכישרון הושקעו ביצירת הדמויות שמלוות אותך דרך המשחק. המשחק בנוי - באופן מניפולטיבי גס לפעמים, אבל אפקטיבי - כדי לתת לשחקן את ההרגשה שהוא האדם המובחר ביותר בגלקסיה, שהחיים והמוות, שלא לדבר על עתיד המין האנושי, תלויים בהברות הבאות שיצאו לו מהפה. זה מסנוור, אבל זה גם ברוב המקרים שטחי להדהים.

ME2 הוא משחק שטחי. הוא עדיין משחק טוב, אבל רחוק מיליון שנות אור מלהצדיק את האהבה האוניברסלית שהוא מקבל. מדובר בכותר עם יומרות בקנה מידה גלקטי, שמתחת לחזותו השפרדית המהוקצעת יש מנגנון משחק סולידי אחד או שניים, והמון ואקום. לשחק בו זה כמו לרכוש את הבונבוניירה הכי גדולה בחנות ולגלות שיש בה יותר עטיפות כסף מבריקות משוקולד.

בואו ניקח את הסיפור. שמעתי אותו מכונה מבריק, מקורי, מורכב. אולי יש בו ניצוצות של התכונות האלה, אבל מקורי? ערימה של קלישאות מד"ב שמתקדמת באופן ליניארי לחלוטין משובו לחיים של שפרד בתחילת המשחק ועד לעימות האחרון, והבנאלי כמו פרק של כוח המחץ.

ad banner

הסיפור והחורים

מורכב? הסיפור ללא ספק זורק באוויר הרבה שמות ומושגים, אבל ככל שמדובר בציר העלילה הראשי - ניתן למנות את מספר ההתרחשויות בו על יד אחת. רוב הבשר העלילתי לא נמצא כלל בסיפור המרכזי, אלא בסיפורים של הדמויות. אין לי שום התנגדות לסיפורי משנה, במיוחד כשהם מעשירים אלו את אלו ואת סיפור הרקע המשותף - כפי שהם עושים כאן לעיתים קרובות. אבל זה עדיין לא מפצה על סיפור מרכזי שנגמר, בדיוק כפי שציפית שיגמר, שלושה-ארבעה צעדים פשוטים אחרי שהוא מתחיל.

מבריק? אני לא אוהב לזרוק האשמות באופן עיוור, אבל מי שקורא לעלילה של ME2 מבריקה, או כל דבר קרוב לזה, כנראה קרא מעט מאוד בחייו. הכותבים לקחו על עצמם משימה עצומה - גם לתאר מספר משמעותי של דמויות משנה, שרובן מתמודדות עם משבר קיומי כזה או אחר; וגם להפיח חיים בעולם המורכב של גלקסיה רב-תרבותית ופעילה פוליטית. היומרה כנראה מספיקה כדי להשאיר שחקנים עם פה פתוח; אין לי בעיה להצדיע ל-Bioware על היקף החזון שלה. כדי להתמודד איתו, הכתיבה לוקחת אינספור קיצורי דרך, חותכת דרך מצבים מורכבים כמו פטיש בחנות חרסינה, מצמצמת דמויות לסטריאוטיפ וחצי ועולמות שלמים לשני מסדרונות וחדר.

המשיכו ללכת, אין מה לראות פה

ואחרי שאמרתי את כל זה, הבעיה העיקרית שלי היא בכלל לא עם הסיפור. הוא עדיין טוב יותר משל רוב המשחקים, אבל הייתי חייב להתייחס אליו כי התדמית המנופחת שלו מעוורת אנשים לחסכים של המשחק. אז לא. הוא לא מספיק טוב, ממש לא מספיק מרשים, כדי לגרום לי להתעלם מכך שכמעט ואין במשחק מרכיב של Exploration; שהסביבות קטנות וליניאריות; שהאינטראקציה איתן מינימלית; שהגלקסיה ריקה מחיים ואין מה לגלות מחוץ לאתרי המשימות המסומנים; שפעילויות הפריצה וסריקת הכוכבים, שאמורות להעשיר מעט את צמד מרכיבי המשחקיות העיקריים דיאלוג\קרב, נותרות ללא שינוי לאורך כל המשחק, לא נפתחים להן רבדים חדשים ואפילו רמת הקושי נותרת בעינה; ושמערכת פיתוח הדמות פרימיטיבית וחסרת כל מימד אסטרטגי משמעותי.

ad banner

Mass Effect 2 הוא משחק שבנוי מרכיבים מוכרים לחלוטין וחסרי כל שאפתנות, ושחושף את כל הקלפים שלו תוך שעתיים-שלוש, למרות שאורכו פי עשרה מזה. הוא לא דורש ממך ללמוד מיומנויות חדשות, לחשוב על אסטרטגיות יצירתיות, להתנסות. הוא פשוט מריץ אותך מקרב לקרב, מקטע קישור לקטע קישור, מדיאלוג מעצים אחד לאחר. כנראה שזו גם אחת הסיבות המרכזיות להצלחה שלו. אני לא איזה פרצוף חמוץ שנהנה רק ממשחקים שמאתגרים אותו עד קצה גבול הסבל; אין לי שום דבר נגד כיף פשוט. אבל ME 2 מבטיח את הגלקסיה; בפועל הוא מספק חוויה מוגבלת ומונוטונית, שלא שונה משמעותית ממשחק פעולה סטנדרטי מגוף שלישי, רק שאתה יכול לבחור באיזה סדר תשחק את השלבים, ובמקום לשחק לבד מלווה אותך צוות דמויות וירטואליות שגורם לך להרגיש מאוד חשוב ומשפיע.

אני חושב שכל מי שזוכר מה יכול לתת לך משחק חקור-את-הגלקסיה אמיתי, יודע שעדיף Star Control 2 אחד על טרילוגיה שלמה של Mass Effect-ים.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    02:42 03.03.2010 | Blackmore Blackmore

    מסכים לגמרי, טוב לראות שיש עוד שפיות בעולם הזה. משחק מחורבן, אפילו לא התחשק לי לחזור לשחק בו מספיק בשביל לסיים אותו.

  2. 2

    03:55 03.03.2010 | Hitman_Kick_Ass Hitman_Kick_Ass

    ududy באמת שאין לי מושג על מה אתה מדבר ומה אתה רוצה... זה משחק התפקידים הטוב ביותר שיצא, כל משחק תפקידים אחר שאני שם לידו נראה לי כמו בדיחה גרועה.. גם דראגון אייג' . (בעצם למה גם? במיוחד דראגון אייג'.. משחק גייז).

    איפה בדיוק הטענות? זה משחק מושקע, סוחף, מבריק.. אני לא אומר שהעלילה שלו מבריקה, הוא בכלליות משחק מבריק ועשוי טוב שלצערנו אין משחקים שממש מתקרבים לרמת ההשקעה שלו.
    נראה לי שמרוב שהטענות שלך מגוכחות לא טרחת להסתכל על היתרונות שלו בכלל... או שאולי 30 שעות זה גם קצר לך..

  3. 3

    04:07 03.03.2010 | Hitman_Kick_Ass Hitman_Kick_Ass

    בדבר אחד אני מסכים- שטח המשימות קטן בניגוד למשחק הקודם... (סיטדל של מאס אפקט 2 זה בקושי רבע מסיטדל המקורית, מה שעושה את המשימה יותר קלה). אבל זה בין החסרונות הבודדים שמצאתי בו.

  4. 4

    07:21 03.03.2010 | MW2PAWNER MW2PAWNER

    אני חושב שבמידה מסוימת MASS EFFECT 2 יצא דומה מאוד ל-MW2.
    עם ציפיות ענקיות מהמשחק הקודם אין פלא שהוא יצליח.
    העלילה עם אווירה יותר מדי קולנועית, אבל...זה לא זה.
    ב-MW2 יש לפחות מולטיפלייר מספק.

    נהניתי לקרוא ואהבתי את הקישור בין בונבויירות עם המון עטיפות כסף למשחק.

  5. 5

    07:31 03.03.2010 | .. .. (אורח)

    לא יודע מה אתם מתלהבים מME2 ומכל ההייפ שלו.
    המשחק לא שווה חצי התלהבות.. בסדר הוא משחק טוב אבל הוא מאוד שטוח אין לו ממש עומק שיכול להצדיק הערצה כזאת.

  6. 6

    07:33 03.03.2010 | HARRYPOTTER HARRYPOTTER (אורח)

    אחת הדעות ההכי אנטי וההכי מגוחכות שראיתי באתר הזה.
    אני מבין שזאת רק דעה אבל לדעתי הסיבות פשוט לא נכונות.
    סיפור עלילתי שנגמר רק כשהתחיל....תגיד אנחנו שחקנו באותו המשחק או שאני מתבלבל, לא היה לי מושג איזה החלטות יגרמו למה בסופו של דבר. לא ידעתי שעם החלטות מסוימת שפארד יכול למות, לא ידעתי כלום על הסוף.
    בקשר לEXPLORATION אתה יודע אתה צודק, אין. אבל לעזאזל בגלל זה אתה יורד על משחק מדהים?
    כתבה מגעילה.

  7. 7

    07:42 03.03.2010 | HARRYPOTTER HARRYPOTTER (אורח)

    האמת שהייתי רוצה לשאול אותך, למה ציפית?
    מה בBIOWARE היו יכולים לעשות בשביל שאיכשהו בנאדם כמוך?
    "הגלקסיה ריקה מחיים"...תקשר שנייה אל נסא ותשאל אותם האם הגלקסיה מלאה בחיים כיום, מעניין אם הם יגידו כן או לא.
    אני מקווה שכותב יכול לעשות EDIT ולהוסיף משהו. מאוד מעניין אותי למה אתה ציפית.

  8. 8

    07:45 03.03.2010 | aladin aladin

    צודק מאה אחוז
    לאורך כל המשחק [הראשון והשני] הייתה לי תחושה של החמצה,
    של פוטנציאל ענק שהיוצרים משום מה העדיפו לא לממש
    הגזעים וההיסטוריה שהם יצרו נהדרים, אבל הכל נשאר רק בגדר טקסט
    העולם שאותי אישית הכי איכזב היה של הקרוגן
    כלכך רציתי לראות אותו עוד מהמשחק הראשון, ובסופו של דבר הגודל שלו היה פשוט מגוחך
    שהצוות של MASS EFFECT ישחק קצת בDRAGON AGE, ויראה מה זה עולם רחב
    כנ''ל לגבי אורך חיים
    העלילה העיקרית מסתכמת בפחות מעמוד, עלוב.
    ראיתי משחקי FPS עם יותר עלילה מME
    לסיכום, הפוטנציאל בהחלט גדול, אבל המשחק עצמו לא ממש..

  9. 9

    07:46 03.03.2010 | HARRYPOTTER HARRYPOTTER (אורח)

    *בשביל שאיכשהו בנאדם כמוך יאהב את זה?

  10. 10

    07:54 03.03.2010 | שפי שפי (אורח)

    הגזמת. אומנם עוד לא יצא לי לשחק המון במשחק, אבל סיימתי את הראשון, וחבר טוב שלי שקורא המון ספרי מדע בדיוני, וראה כל סרט מדע בדיוני, כך שהוא בהחלט ביקורתי בנושא, כבר שיחק בו פעמיים ואהב אותו מאוד. מניסיוני עם המשחק הראשון, המשחק משתנה במידה רבה לפי ההחלטות שלך. אם זה לא עומק - אני לא יודע מה כן.

    ממה שאני ראיתי הקצב שלו ממש טוב, והוא מעניין מאוד. ויפה מאוד שאתה יורד, עליו, אבל הדוגמה היחידה שנתת למשחק יותר טוב, זה איזה משחק דו מימד שאף אחד לא מכיר.

    כאילו תסתכלו על זה
    http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Control_II

    זו הדוגמה היחידה שהוא נתן למשחק יותר טוב
    *אם משום מה VGAMES יוריד את הקישור פשוט חפשו Star Control II בוויקיפדיה

  11. 11

    08:04 03.03.2010 | קרירין קרירין

    מחזק את ududy וגם אני שיחקתי בזה בערך 30 שעות
    הבעיה שרוב השעות זה ביזבוז זמן של סריקת כוכבים \2 המיני גיים \משימות צד משעממות (לא מדבר על הנאמנויות )
    וכל מיני קישקושים

    חוץ מזה משימות הנאמנויות עצמם רדודות ואם לוקחים את הנטו של הסיפור המרכזי הוא מאוד קצר ולא מחדש כלום
    רוב המשחק מרגיש כמו פילר אחד ארוך והדמויות לא באמת מפותחות
    טוב גם יש יותר מידי דמויות לפתח אותם באמת

    וכמו שהוזכר המקומות מאוד קטנים
    המשחקיות בסיגנון גירס ניסתה לחפות על זה אבל המשחק חצי RPG ופה הסביבות המיניטוריות בולטות
    טוב אני מעריך שחלק מזה זה בגלל שהיו צריכים לדחוף את המשחק לXBOX360 שאין לו ארד דיסק בכל גירסה

  12. 12

    08:14 03.03.2010 | ניר ניר (אורח)

    משחק מדהים, עלילה זורמת ובכללי כל מה שרשמת שם שטויות מ א' עד ת'. עצם העובדה שיש עוד משחק וזה טרילוגיה מקנה לחברה את האופציה להראות לך רק חלק מן העלילה, ולהשאיר את המעריצים קצת במתח וכו'.

    משחק זורם, גרפיקה מצוינת ולא כבדה, כמעט ואין באגים למי שיש מערכות מקוריות, ושוב אני יגיד כל מה שרשמת - חירטוט אחד גדול בשביל לעשות כתבה.

  13. 13

    08:26 03.03.2010 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 13:
    Star Con 2 זה משחק דו-ממדי שאף אחד לא מכיר?
    ROTFL ROTFL הרגת אותי עכשיו...

  14. 14

    08:35 03.03.2010 | maxy16 maxy16 (אורח)

    אהבתי את אופן הכתיבה (עכשיו אני מבין למה אתה כתב באתר) והייתי רוצה לראות עוד ביקורות על משחקים (למחשב. והם לא חייבים להיות להיט) אבל אני לא מסכים עם דעתך. אומנם לא שיחקתי במשחק השני אבל אם הראשון נותן אינדיקציה אז השני צריך לעמוד בציפיות.

  15. 15

    08:47 03.03.2010 | itamar050 itamar050

    אני כרגע באמצע תחילתו של המשחק.
    כן כן.
    יש בו משהו מושך - הקרבות, השיחות והגרפיקה הלא רעה בעליל.
    אבל אין בזה די בכדי לגרום לי לחזור אליו.
    השקעתי עד כה קצת יותר מ-4 שעות, אבל קרץ לי יותר לחזור ולהשלים את החידות של ארקהם אסיילם , מאשר להמשיך ולגייס חברי צוות או לחפש משאבים על ידי סריקת כוכבים.

    המשחק כשלעצמו עשה עלי רושם טוב, הוא פשוט לא כוס התה שלי.
    מסכים עם הכותב, יש תחושה של החמצה. מצפים לכל הגלקסיה ומקבלים גולה על קולר של חתול.

  16. 16

    08:52 03.03.2010 | swatman-ofer swatman-ofer

    אחרי המשחק STAR WARS THE OLD REPUBLIC הראשון כמעט שום משחק לא הצליח למשוך אותי

  17. 17

    09:08 03.03.2010 | Steinbergbaum Steinbergbaum (אורח)

    זה כמו להתלונן שהקוסם לא באמת עושה קסמים, אלא משתמש בטריקים.

  18. 18

    10:39 03.03.2010 | ... ... (אורח)

    העלילה באמת מגוכחת והעולם באמת לא מרשים... ואת כל זה הם דחפו "רק" בשני דיסקים של 8.5 ג'יגה כל אחד.. משחק של 12 ג'יגה למחשב.. מעניין מה היה קורה אם היו משקיעים ומוסיפים יותר תכנים.. לפי דעתי זה רק עניין של חסכון ומקום. אני אדם מאוד מאמין בBIOWARE.. וME2 הוא משחק בינוני פלוס, כל ההייפ מסביבו באמת היה מיותר בדיוק כמו ההייפ מסביב לMW2 שלפי דעתי הוא גרוע, הראשון בהרבה יותר טוב ומהנה, אבל בסופו של דבר הם רק משחקים.
    אולי ייצא איזה DLC נורמלי בעתיד שיצדיק את קיומם.

  19. 19

    10:43 03.03.2010 | ududy ududy

    17 - לא, זה יותר כמו להתלונן שכל הטריקים של הקוסם מתבססים על דיבור בלתי פוסק שמסתיר את העובדה שאין לו באמת שום קסם מעניין.

  20. 20

    10:52 03.03.2010 | InterAl InterAl

    מסכים. נהניתי משני המשחקים, אבל הם בהחלט אובר רייטד. אני חושב שצריך והגיוני לשפוט את השני (וגם את הראשון בעצם) כמשחק אקשן ולא משחק תפקידים.

  21. 21

    11:10 03.03.2010 | 2dmx2 2dmx2

    תשמע,
    באמת המשימות ליניאריות ויש שיאמרו קצרות - אבל...
    כל הכיף במאס אפקט זה כל הסיפורים הצדדיםשביחד מרכיבים את העלילה הראשית זה שישנם כ10 קווי עלילה מקבילים שמצליחים להקשר אחד בשני, בעיניי זה נקרא מבריק - אמנם הם לא המציאו את הגלגל אבל תחשבו על האפשרויות שיש לך במשחק ושכל החלטה שניה שלך פחות או יותר משנה את פני המשחק - זה מקורי !
    שוב, העלילה "הראשית" כפי שבחרת לקרוא לה אולי לא מהמקוריות, אבל האפשרויות בה הן עצומות.
    למשחקיות עצמה:
    1) המיני גיימס קצת מרגיזים אבל אני מאוד נהנה מהם (בעיקר מהפריצת כספות/טרמינלים) - כן, חקירת הכוכבים מעיקה לעיתים אבל ליפול על כוכב שמסומן כRICH ולמצוא עליו מינרל שבדיוק חסר לך לאפגרייד בשפע זה, מה לעשות, מתגמל וכיף
    2) הCOVER SYSTEM והSHOOTING MECHANICS מצויינים!
    כחובב מושבע של RPGים אמרתי לעמו בהתחלה "מה זה ? עשו ממנו SHOOTER" אבל טיפטיפה התעמקתי והבנתי את עומק הפיתוח דמויות, את היקף הכוחות שלך בקרב ואת הדרך הנכונה להשתמש בהם - לא יעזור כלום זה ממש לא משחק של RUN AND GUN - צריך לחשוב על כל קרב ובמשך כל קרב.
    ובוא לא נדבר על הפרזנטציה כי על הסאונד והגראפיקה (ואני מדבר על גרסאת ה360) הן ללא ספק זוכרים באוסקר אצלי
    שורה תחתונה - ללא ספק המשחק שהכי עושה לי את זה בדור הקונסולות הנוכחי - אני כרגע לפני הסיום שלו (נשארו לי עוד בערך 3-4 משימות כדי לסיים את המשחק) אחרי שאספתי את כולם וכולם נאמנים לי - חוץ מג'ק הכלבה הזאת :)
    אם הסוף יאכזב אותי אולי אשנה את דעתי, אבל כסנאדם שעובד 10-12 שעות ביום עצם זה שאני מגיע הביתה ומפרק עליו חצי לילה מראה כמה הוא פשוט כיף !

    סורי על החפירה :)

  22. 22

    11:56 03.03.2010 | crabrocket crabrocket

    סיימתי את המשחק שלשום, ותכל'ס אחרי שאמרת אני מסכים איתך, אבל זה לא מונע מהמשחק להיות ממש כיף, וממש מושקע.

  23. 23

    12:23 03.03.2010 | Megalodon Megalodon (אורח)

    מסכים לגמרי. את Mass Effect הראשון בכלל לא סבלתי. ניסיתי לתת לו עוד הזדמנות קצת לפני ה-Mass Effect השני, אבל זנחתי אותו במהירות - הוא פשוט לא מתוחכם מספיק ומונוטוני להחריד. אין לי מושג איך אנשים התלהבו ממנו. אני עכשיו משחק את Mass Effect 2 ופשוט זנחתי גם אותו באמצע. אני ממש רוצה לחזור לשחק בו, אבל לא מצליח להתלהב יותר. הוא היה מגניב בהתחלה, אבל אחרי חמש משימות מיציתי אותו לגמרי ואני רק מתקדם כדי לראות את העלילה. אם אתה אומר שגם העלילה לא שווה במיוחד, אז באמת שאין לי סיבה לחזור לשחק בו ואפשר לחזור לשחק בדברים טובים יותר בלי יותר מדי רגשות אשמה.

  24. 24

    12:36 03.03.2010 | ab23 ab23

    לא מסכים. אני נהנתי מהעלילה ומהדמויות, ולמרות שיש למשחק פגמים, אני עדיין חושב שהוא רחוק שנות אור מלהיות אכזבה.

  25. 25

    13:01 03.03.2010 | עידן עידן (אורח)

    אתה צודק וטועה.
    mass effect 1 היה הרבה יותר טוב מבחינת עלילה ומשך משחק.
    me 2 פשוט גרוע בתחום הזה. הכל באנאלי , ממש שלב אחרי שלב, בלי שום ספין אופ מעניין בדרך, עם עלילה מקורית של 5 שעות, ובכלל משחקיות קצרה.
    הייתי קורא לme2 פרק בסדרה ולא יותר מזה. זה ממש לא חלק חדש בעלילה, הוא השאיר אותנו באותה נקודת סיום כמו במשחק המקורי.
    זה בסך הכל הרחבה קצרה..
    ברור שהעלילה עצמה עוד לא התחילה, אז לבקר את העלילה על סמך המשחק הזה בלבד זה דבר טיפשי. יש עוד הרבה למה להכנס בעלילה - הרבה מאוד.
    בתכלס 30 שעות משחק - למשחק תפקידים זה כלום. גם אני סימתי הכל בערך ב25 שעות, כולל כל האציומנטס(כי ייבאתי מME1 )
    לשם השוואה בdragon age שיחקתי קרוב ל100 שעות בשביל לסיים הכל.
    גם לא אהבתי שהכל באנאלי, מגייסים את כל הדמויות אז עושים משימה לכל דמות וכד' - זה באנאלי! יכלו לשלב את המשימות של הדמויות עם העלילה המקורית לעשות את זה מעניין יותר.
    מה שכן מבחינת משחקיות ואקשן יש שיפור לדעתי, למרות שהקטע עם הסקאנר של הכוכבים דיי מייגע.
    באופן כללי נהנתי הרבה יותר מ me1 היה ארוך מעניין ומכניס אותך טוב מאוד לעלילה.

  26. 26

    14:15 03.03.2010 | IceTea IceTea

    שמענו עליך.. גאון הדור.

  27. 27

    14:36 03.03.2010 | swym swym

    גם אם חלק מהטענות פה נכון, שני דברים מרכזיים הופכים את טור הדעה הזה לקצת שטחי ולא רלוונטי.

    הראשון הוא התלונה ש"הבשר העלילתי לא נמצא כלל בסיפור המרכזי, אלא בסיפורים של הדמויות". אם נעזוב את העובדה שבהרבה מאד משחקי תפקידים סיפורי צד תופסים לפעמים יותר נפח מהציר הראשי (אובליביון בתור דוגמא אחת מהשנים האחרונות), אז אפשר לטעון את אותה טענה מוזרה על סרטים: הרי ניתן לקטר על זה שאמריקן ביוטי, מיליון דולר בייבי, ליטל מיס סנשיין או אנשי התחנה הם סרטים שבהם הבשר לא נמצא בסיפור המרכזי ושאין להם עלילה גרנדיוזית כמו שר הטבעות או גלדיאטור - אבל זה פשוט מראה על חוסר הבנה כי לא כל סרט מתיימר לספר סיפור ראשי ארוך, בומבסטי ומפותל.

    הבעיה השניה היא עם ההשוואה לStar Control 2: זו לא חוכמה לקחת בתור רפרנס את המשחק הטוב ביותר שיצא אי פעם (ובהפרש ניכר) ואז להגיד "המשחק הזה לא משתווה לו ולכן הוא גרוע". זה שSC2 הוא דוגמא יחודית למשחק יותר טוב - לא אומר שME2 הוא משחק לא טוב ואפילו לא שהוא משחק שלא נמצא בטופ של הזאנר שלו.
    כדאי לזכור שגם אל SC2 (בתור החלק הטוב ביותר בטרילוגיה משל עצמו) ניתן להפנות חלק גדול מהטענות כאן... "גלקסיה ריקה מחיים"? אני לא יודע אם סיפרו לך אבל ככה נראות רוב הגלקסיות, כולל אלו בSC2 וכולל העולם שאנחנו חיים בו.

  28. 28

    15:05 03.03.2010 | wokinstorm wokinstorm

    אני מסכים עם חלק ממה שאמרתה על הסיפור שהוא לא כזה מקורי,אבל חוץ מזה לדעתי המשחק ממש ממש טוב והוא יפה וכן הסיפור הוא לא משהו שחדש בו נגיד וראינו את הסיפור הזה או דומה בהרבה מקומות אבל עדיין המשחק ממכ כיף.

    ולמרות שהסיפור לא הכי מקורי הוא טוב...מאוד.

  29. 29

    15:40 03.03.2010 | =] =] (אורח)

    תאמת, שיחקתי בו מייד אחרי שסיימתי את גירס2
    (אני יודע שהוא יצא ממזמן, אבל מה זה משנה)
    והרגשתי שאני משחק אותו משחק עם קצת יותר
    דמויות והרבה יותר דיבורים...

    זה מרגיש יותר פעולה מאשר תפקידים ובאמת הגילוי
    של העולם חסר פה מאוד.

    איפה ימיו של Fable2?
    משחק פשוט מדהים

  30. 30

    15:47 03.03.2010 | יותם לין יותם לין (אורח)

    לפני יותר משנה פרסמתי ממש פה את הביקורת למשחק הראשון בסדרה.
    מאז, זרמו הרבה מים בירדן.

    כעת, אני בעיצומו של המשחק השני בסדרה. ואני חייב לציין שאני תומך לחלוטין בדבריו של UDUDY. דבר ראשון, משחק תפקידים - זה לא. מדובר פה ב- Shooter לכל דבר עם ממשק דיאלוגים מתוחכם (יחסית ל- Shooter). דבר שני, העלילה מעולה - יחסית למרבית המשחקים שיוצאים לשוק מדיי שנה - אבל להגדיר אותה כעלילה מעולה באופן כללי? ובכן, צר לי לאכזב אתכם חברים - אבל כמו ש- UDUDY טען - תרחיבו אופקים: תקראו ספרים, תראו סדרות מתוחכמות, תצפו בסרטים דלי אפקטים ועמוסי דיאלוגים מורכבים ותבינו - שהעלילה בהחלט לא מחדשת שום דבר בז'אנר ובכלל, היא לא מספיק מורכבת בכדי להגדיר אותה כעילוי בתחום משחקי המחשב. (עלילה מורכבת באמת תמצאו במשחקים כגון: PLANSCAPE TORMENT לדוגמא).
    דבר שלישי ואחרון, ME2 הינו משחק טוב, כיפי וזורם. הוא החוויה הקולנועית הטובה ביותר שקונסולות המשחקים והמחשב האישי יכולים להציע. אבל הוא לא משחק תפקידים ובטח לא משחק שמגדיר מחדש את הז'אנר שהוא אפילו אינו ממש משוייך אליו.

    נ.ב.: UDUDY כתיבה משובחת - נהנתי מאד לקרוא את דברייך.

  31. 31

    17:24 03.03.2010 | ududy ududy

    Swym, באמת, איזו מין טענה זאת? "רוב הגלקסיות הן ככה"? אף אחד לא מצפה ולא מעוניין בהדמיה ריאליסטית של גלקסיה במשחק מחשב, אלא אם זה סימולטור של נאס"א. היקום של Mass Effect הוא פנטזיה פרועה, אלא שמחוץ לכמה אזורי משחק מוגבלים מאוד בגודלם הפנטזיה מוחלפת ב-filler משמים כדי להטעות את השחקן לחשוב שעולם המשחק גדול יותר ממה שהוא.
    לגבי הסיפור - אם אתה חושב שמוצדק להשוות את הסגנון הסיפורי של ME2 לסרטים שציינת, זו זכותך. אני חושב שאתה טועה: המרכז הסיפורי של המשחק לא בנוי מעשה אמן מסיפורי משנה המשתלבים תמטית או אחרת; הוא פשוט כל-כך דל, שסיפורי המשנה נראים לידו כמו העיקר.
    אין לנו ויכוח לגבי זה שמדובר במשחק טוב, וגם ציינתי את זה בכתבה. הדעה שלי לא נועדה לקטול את המשחק, אלא להגיב ל-overhyping העצבני שהוא מקבל; נראה שהרבה שחקנים ולא מעט אתרים קונים את היומרות שלו ואת הכתרים שעוטים לראשו ללא הצדקה, כנראה בגלל חוסר ניסיון במשחקים מעט יותר מקוריים ועם מנגנוני משחק הרבה יותר שלמים ומעמיקים.
    יותם, תודה.

  32. 32

    17:30 03.03.2010 | Xaldin Xaldin

    א' המשחק הראשון דומה מאוד למה שאתה מתאר, ובדיוק מהסיבה הזו לא קניתי את ME2
    ב' זה BioWare. וBioWare מעולם לא סיפקו לך עולם רחב, ולא לינארי שיש המון מה לחקור בו, בשום משחק שלהם, גם בדרגון אייג' המהולל יש עלילה לינארית, עם כמה סיפורים צדדים מרשימים...
    לכן, זה בכלל לא נכון ונבון לצפות לדברים האלו מהם, אם זה מה שאתה מחפש שחק במשחקים של מפתחות אחרות...

    ושלא תבינו אותי לא נכון, אני לא אומר שהמשחקים של Bioware הם לא טובים, הם מצויינים! אבל הם מעולם לא איפשרו יותר מדי חופש.

    חוץ מזה באמת כתבה מעולה, אשמח מאוד אם זה יהפוך למדור קבוע, או משהו כזה...

  33. 33

    18:06 03.03.2010 | DrizziTx DrizziTx (אורח)

    הי ududy, אני קורא לא מעט מהכתבות שלך ומבין את הטעם שלך ואני מסכים עם הרבה מהנאמר אבל לא עם משפט הסיום, אין ספק ש-star con 2 הוא מדהים וענק וחובה שכ"א ישחק בו, אבל צריך לזכור ש-ME2 נלקח בפרופורציה למשחקים אחרים שפופולריים היום, ולא , לצערך אני לא מכליל משחקי אינדי עלומים או משחקים שעשו לפני 10 שנים לערך.

    לבוא ולהגיד שSC2 יותר טוב מ-ME לסוגיו זה כמו להגיד שתפוח יותר טוב מכל חלב שתשתה אי פעם, אין מה להשוות, כן שניהם משחקים, אבל הרעיון המרכזי מאחוריהם שונה, השאיפה, ה-scope ועוד הרבה דברים שונים עד מאד.

    נכון ME (עוד לא שיחקתי אבל שמעתילא קצת, ואני מכיר את אחד לעומק, ומבסס את דברי על מה שאני מצפה מההמשך) כולל אירועים מרכזיים שאפשר לספור על אצבע אחת, אבל זו מכניקת המשחק שסוחפת אותך פנימה, ההשקעה , הדיאלוגים, זו השקעה מדהימה שמבוצעת היטב אבל המטרות הסופיות שלה שונות, האם שמעת את מפתחי bioware אומרים שהם עושים משהו מקביל ל-Sc2? אני לא שמעתי כזה דבר. לטעמי הם עשו משחק RPG שמיועד יותר לקהל הרחב, לכן הוא קל משמעותית מהרבה RPG אחרים, ולכן עטפו אותו בצורה של 1st person shooter הדביקו על זה עלילה חללית עתידנית משהו ששואבת השראה מהרבה מקומות וזהו. האם זה מספק? לדעת רבים כן, לטעמך כנראה שלא, חבל אבל לא נורא, יש לך מספיק משחקים עלומים להנות מהם, אני מאידך מאד מחכה לשים עליו יד.

    ואם בהקבלה לספר עסקינן ... אבל את זה נשאיר ליום אחר :)

  34. 34

    18:07 03.03.2010 | GDI GDI

    בתור משחק תפקידים הוא טוב.אך אם מה שהתכוונת אני מסכים,וזה בדיוק מה ששמתי לב כאשר שיחקתי.זה לא הרס לי את תחושת ההנאה או העניין,אך אכן ציפיתי לעוד.בעיקר בכך שהגלקסיה לא חייה מספיק.

  35. 35

    18:24 03.03.2010 | יוני יוני (אורח)

    לצערנו אי אפשר לבנות משחק מושלם, ובהתחשב שתמיד יש זמן מוגבל ומוקצה לעשות משחק אלה שעושים אותו צריכים לנסות ולעשות את המקסימום עם מה שיש. אם למפתחים הייתה עוד איזו שנה למשחק הזה אז הם כמובן היו מלטשים ומוסיפים מה שאמרו פה, אבל יש סדר עדיפויות וצריך לבחור במה להשקיע יותר ובמה פחות כי אי אפשר שיהיה הכל. נכון אין כל כך הרבה אינטרקציה והכל, וחסרים עוד לא מעט דברים שאולי יש במשחקים אחרים, אבל מה שיש במשחק הזה עולה רמה אחת מעל כל משחק אחר שתשווה בעל אותן תכונות. הסיפור מדהים, שואב אותך במיוחד אחרי ששיחקת בראשון. הרגשתי שאני חלק מהעולם הזה ומהסיפור והמשחקיות מהנה כשילוב של תפקידים ויריות. עשיתי בו כל מה שאפשר בהפעם הראשונה ושיחקתי על הרמה הגבוה ביותר (שזה קשה באופן מטורף בחלק מהמקומות) והעברתי בו בסביבות השבעים פלוס שעות אם לא יותר. לא יכול לחכות לחלק הבא.

  36. 36

    19:07 03.03.2010 | Sai Sai (אורח)

    מההתחלה אמרתי לעצמי שלא יכול להיות שמשחק כל כך קלישאתי וזחוח מקבל ציונים כה גבוהים ומעריצים בהמוניהם כשכולם מהללים אותו על מורכבותו. זה נכון שביוואר טובים בדברים כאלה, אבל לדעתי אם אתם רוצים RPG חדש וטוב של ביוואר שעשוי בצורה נהדרת ומהנה ביותר - אין לכם אפילו מה לחפש ב-ME2. הוא לא מקורי, הוא נדוש ובסופו של יום לא ניהנתי ממנו יותר מדי.
    דראגון אייג', לעומת זאת, פשוט אימרסיבי כמו לא יודע מה. הסיפור מעניין, המשחקיות נהדרת והעולם - עד כמה שגם כאן הם לא חידשו יותר מדי לז'אנר - עשוי נפלא.

  37. 37

    19:31 03.03.2010 | InterAl InterAl

    DA הוא משחק הרבה יותר נדוש וגנרי מ-ME.

  38. 38

    19:35 03.03.2010 | גיימר גיימר (אורח)

    רוב הדברים שאמרת נכונים, אבל הכתבה הזאת צועקת בכוח שאתה ניסית להיות נגד ME2 בגלל שרצית לקטול ולא בגלל שרצית להתייחס למשחק עצמו. נתחיל עם מה שצדקת בכתבה, הסייד קווסטים פשוט נוראיים, וכשסיימתי עם כולם אמרתי לעצמי "זה הכול?!" (אגב, הDLC נוראיים באותה מידה, אי אפשר אפילו לדבר עם הדמות שמצטרפת, ו*ספוילר* בסוף המשחק כבר רציתי לשלוח אותה למות וזהו, אבל גם את זה אי אפשר היה *סוף ספוילר*)
    הסיפור עצמו אולי לא מדהים במיוחד, אבל אם נתייחס לזה כאל סרט קולנועי ידוע שמתוך טרילוגיה בדרך כלל סרטי ה"2" הם רק מעברון קצר בין הראשון לשלישי, אז אולי הגעת עם ציפיות גדולות מדיי. בכל הקשור לפיתוח הדמויות- ואו, נשמע כאילו שיחקנו במשחק אחר. התענגתי על ההבעות פנים, וההתנהגות והדיבוב ושלא נדבר על שפת הגוף אפילו של כל אחת מהדמויות. ממש לא קלישאות מד"ב, יש שם דמויות שהן הכי אפורות שיש. (למשל טאלי, גארוס, או טאיין) והדבר היחיד שהפריע לי זה חוסר השיחות בין חבר צוות לחבר צוות נוסח דרגון אייג'.
    המשחקוני פריצה היו מייאשים מעט, אבל הקרבות והסיפור עצמו היו פשוט כייפים. נהנתי מכל רגע, נהנתי מהעולם ונהנתי מהסייד קווסטים עצמם (הרבהההה יותר מתגמל מלנסוע על כוכב שכולו ירוק בלי אפילו עצים, כמו במשחק הראשון)

    תחשוב שבסך הכול, מדובר במשחק, ועם כל הכבוד לעלילה, בניית עולם וטרללה כזה או אחר- ME2 הוא משחק כיפי בטירוף, ומערכת הקרבות שלו מענגת.

    לא צריך לקטול משהו כדי להראות שאתה מבקר טוב, אפשר לראות שאתה כזה גם בלי שתעשה את זה (:

  39. 39

    20:16 03.03.2010 | Blackmore Blackmore

    מי שאמר שהSHOOTING MECHANICS והCOVER SYSTEM מצויינים מה נסגר איתך יא בנאדם, אולי שיחקת את זה על הקונסולות או משהו ושם יחסית זה מרגיש טוב. במחשב זה שטחי רפיטיבי ונוראי

  40. 40

    20:25 03.03.2010 | Sai Sai (אורח)

    ל-37: לא אמרתי שדראגון אייג' חדשני, למד לקרוא. אמרתי שהוא אימרסיבי מאוד ומהנה.

  41. 41

    21:05 03.03.2010 | YA209 YA209

    מאז JADE EMPIRE כל המשחקים של BIO אותו דבר, הרבה דיאולוגים מעניינים, הרבה תכינה של סרט, עלילה בינונית, מערכת פיתוח דמות גרועה, במיוחד ב-ME1, פשוט היא לא שימושית בגרוש, כל הסקילים שפיתחתי הם לא שימושיים בכל הדמויות! כך נשק חזק ורסק את כולם! מי צריך סקילים ויכולות? גרוע

  42. 42

    21:05 03.03.2010 | סס סס (אורח)

    לא שיחקתי בME2 ובכל זה לא מענין אותי, אבל יכולת הכתיבה שלך יוצאת מן הכלל. אולי כדאי שתתחיל לכתוב ביקרות לעיתים קרובות יותר :).

  43. 43

    21:09 03.03.2010 | InterAl InterAl

    40 - אמרת את זה בתור דוגמה נגדית ל-ME בקשר לכך שהוא נדוש ולא מקורי. משתמע מכך שאתה חושב ש-DA הוא לא כזה, וזה לא נכון. הוא נדוש וגנרי הרבה יותר, וגם לא מי יודע מה IMMERSIVE. בטח שפחות מ-ME לדעתי.
    ושניהם בכל מקרה לא מתקרבים לסוליות של BG.

  44. 44

    22:04 03.03.2010 | קרירין קרירין

    מחזק את 41 בעניין JADE EMPIRE
    JADE EMPIRE היה משחק מצוין וחבל שלא מחדשים לו את הגרפיקה ומוצאים אותו מחדש

    בME לפחות לפי 2 המשחקים הראשונים זה מרגיש כמו משחק שחולק ל3
    (וכן אני יודע שזה נועד להיות טרילוגיה ) במקום 3 משחקים מלאים שמשתלבים עלילתית -שגם ככה בין פרק לפרק שוכחים המון מהדברים

    גם בעניין פיתוח הדמויות כמו שאמרו זה לא באמת חשוב
    פשוט כי המשחק ברמה הבינונית זה בעצם רמה מאוד קלה
    (אולי בקונסולות זה שונה )
    בJADE EMPIRE הרגשתי הרבה יותר חשיבות לדמויות
    והרגשתי הרבה יותר התגר וכיף ועלילה מעודכת יותר
    וגם כל הזמן מקומות חדשים וזה ממשחק שפותח במקור לXBOX1
    מכשיר בכוח של הWII בערך
    אז נכון גרפית הוא מיושן היום לאומת ME -אבל ביתר הדברים טוב בהרבה

    ולא שME2 גרוע -הוא חביב אבל באמת לא מצדיק את ההיפ הגדול
    כמו שלטעמי הרבה משחקים היום לא מצדיקים את ההיפ
    וחבל שיש משחקים טובים שלא נימכרים מספיק טוב רק בגלל כל משחקי הייפ אם תקציבי הפרסום הענקים -אבל ככה השוק היום פועל

  45. 45

    23:04 03.03.2010 | יוסקה יוסקה (אורח)

    Mass Effect הוא יותר כמו סרט אינטרקטיבי ממשחקי התפקידים שאנחנו רגילים אליהם, אבל אני עדיין נהנתי ממנו מאוד, יותר מהרבה משחקי תפקידים חדשים אחרים שהתפארו בעולמות פתוחים ועלילות אפיות. כן, העלילה מאוד שטוחה ומלאה קלישאות וגם המשימות של הדמויות המשניות לא הלהיבו אותי מאוד(חוץ מהסיפור של ליג'ן שגרם לי לחשוב), אבל עדיין אהבתי את האיכות העל-קולנועית שבה כל המשחק הזה הועבר ואני חושב שמגיע למשחק הזה את כל הצומי שהוא מקבל, רק שאסור לגרום לו לעצב את המבנה של משחקי התפקידים הקלאסיים.

    ואם כבר מדברים על משחקי תפקידים היום, אני לא חושב שאפשר ליצור משחק תפקידים אמיתי עם עולם פתוח בסגנון של ME. זה דורש הרבה יותר דיבוב ממה שלדעתי אפשרי, הרבה יותר גראפיקה והרבה יותר קולות רקע, וזה פשוט לא הגיוני. אם רוצים לעשות משחק תפקידים כמו שאתה אוהב, חייבים לסגת לטקסט, גראפיקה הרבה יותר בסיסית(בלי הבעות פנים ופרטים קטנים אחרים בסביבת המשחק) וסאונד פחות איכותי. הבעיה היא שהחברות שיכולות להרשות לעצמן לעשות משחק תפקידים גדול שיגרום לנו להרגיש חופשיים ויציג עלילה מקורית לא יעשו את זה בגלל שאין למשחקים האלו כותרות מוכרות כמו גראפיקה מתקדמת או דיבוב של מפורסמים והן חייבות לקחת סיכון ולקוות שהקהל הרחב יקבל את העלילה המקורית שלהן. החברות שלא אכפת להן כ"כ מכסף בדרך כלל לא מצליחות לעשות את המשחקים האלו בגלל חוסר בתקציב.

    הייתי שמח לחיות בעולם שבו משחקי תפקידים כמו Fallout(המקוריים) וVampire the Masquerade הם השולטים. אבל כפי שניתן ללמוד מחוסר ההצלחה של המשחקים האלו, זה פשוט לא משתלם לפתח אותם(לא מושכים קהל וכמות הבאגים בעולם פתוח בילתי אפשרית לתיקון). אם משחקים כאלו ימשיכו להתקיים זה רק בעזרת פיתוח מצד הקהילה החובבנית ולא מכיוון החברות הגדולות, אז אין טעם לחפש מקוריות במשחקים שנמצאים על מדף בחנות. אם אתה רוצה משחק תפקידים אמיתי, תעודד פיתוח עצמאי בעזרת תרומות, עזרה בפרוייקטים, או אפילו עידוד, ואולי תקבל את מה שאתה מחפש במשחק.

    *איזה כיף להביא בחפירה D:

  46. 46

    10:06 04.03.2010 | Android Android

    אומנם אני לא בטוח שאני מסכים איתך, אבל אתה כותב נהדר ובהחלט מעלה כאן את הסטנדרט. נהניתי לקרוא. 

  47. 47

    14:10 04.03.2010 | swym swym

    ududy, רוב הגלקסיות הן ככה במשחקי המחשב - לא רק בעולם האמיתי. סטאר קונטרול 2 בעצמו מכיל יקום ענק וריק, כנ"ל Privateer ו-Freelancer, כנ"ל משחקים כמו Rise of the dorminators, כנ"ל GalCiv. רוב היקום הוא filler.

    לעומתם משחקי KOTOR (ובמידה מסויימת גם מאס אפקט הראשון) מכילים גלקסיה יחסית קטנה וברובה מיושבת. יש לך מה לעשות בבערך כל נקודה במשחק, אבל אתה מאבד לחלוטין את התחושה של יקום גדול וריק שאפשר ללכת בו לאיבוד וצריך לחקור אותו בשביל לגלות את המקומות הרלוונטיים.

    האם אתה מעדיף את הגישה של KOTOR שפשוט תמנע ממך את השוטטות ואת התחושה המציאותית? כי עולם משחק עצום שכולו מיושב ומלא בדברים לעשות אתה לא תמצא (אפילו לא במשחקי MMO) מהסיבה הפשוטה שאין מספיק משאבים לעשות את זה, ובמילא אתה לא תספיק לכסות אותו. ולכן, הטענה שאתה מפנה לME2 רלוונטית בדיוק באותה המידה גם לSC2 שהזכרת בסוף.

    את הקשקוק על "מעשה אמן מסיפורי משנה שמשתלבים תמטית" אני בכלל לא קונה. הסרטים שהזכרתי הם לא איזה קראש או 21 גרם, ומלבד אולי אמריקן ביוטי שבו הסיפורים איכשהו משתלבים, אלו סתם סיפורים קטנים שהפוקוס בהם הוא על הדמויות - ולא על ציר עלילה מפותל או חיבור קוסמי בין עלילות המשנה. העלילה הראשית של "אנשי התחנה" למשל היא דלה עד לא קיימת והדגש הוא על הדמויות, וזה כנראה גם הכיוון של ME2 כחלק שני בטרילוגיה.

    אז אתה יכול להגיב לאיזשהו Overhyping עצבני שנעשה למשחק, אבל אתה צריך לבסס את הטענות שלך על משהו קונקרטי. אם אתה טוען שמישהו קושר לME2 כתרים על סמך איזשהי עלילה מפותלת עם טוויסט גאוני לפחות תציין מי זה בדיוק. אם אתה טוען שלמשחק היו יומרות כלשהן לעשות עלילה כזו, תראה איפה בדיוק המפתחים הזכירו משהו כזה. אם אתה חושב שיקום המשחק ריק ושזה חיסרון, תציג דוגמא נגדית שעושה את זה כמו שצריך (כי SC2 הוא לא דוגמא טובה).

    עצם זה שבשביל למצוא משחק חקור-את-הגלקסיה יותר טוב נאלצת ללכת כמעט 20 שנה לאחור עם הטופ של הטופ בדמות Star Control 2 (שמתיימר להציע משחק מאד שונה ממאס אפקט) מראה שכנראה לא הצלחת למצוא דוגמא עדכנית טובה יותר. אולי זה מסביר למה אנשים כל כך מתלהבים מהמשחק הזה?

  48. 48

    15:11 04.03.2010 | ududy ududy

    תגיד לי, שיחקת בכלל ב-Mass Effect 2? יש לי הרגשה שמתחת לנהרות הטקסט שאתה כותב אין לך בכלל דעה משלך על המשחק ואיכויותיו, אלא רק רצון אוטומטי לסתור את הדעה שלי. סגנון הדיון שלך הוא מהסוג שנועד לנצח באמצעות התשה, לא להתקדם לעבר הסכמה כלשהי, אפילו הסכמה על זה שאנחנו לא מסכימים. אתה זורק לאוויר טענות מגוחכות - כמו למשל השוואה בין היקום של Privateer לזה של ME2, או אפיון העלילה שלו כאוסף של סיפורים קטנים - שמי ששיחק במשחק לא היה מעז לעשות אלא אם הוא איבד כל שמץ של יושרה אינטלקטואלית.

  49. 49

    19:31 04.03.2010 | Player Thirty-Two Player Thirty-Two (אורח)

    אני מקבל את זה שהעלילה הראשית לא מסועפת ומפותלת כמו שהיית מצפה, וגם את זה שהמשחק די חוזר על עצמו... אבל אני לא מבין למה העובדות האלו צריכות להפריע לשחקן. לא כל משחק (או סרט, לצורך העניין) צריכים להתמקד בעלילה הראשית. זה נשמע אבסורד, אבל זה נכון.

    החלק שהכי נהניתי ממנו במשחק היה משימות הגיוס ומשימות הנאמנות. כמו שציינת, לכל דמות בצוות יש 'משבר קיומי' - באופן אישי, התעמקתי בסיפור של הדמויות לרמה העמוקה ביותר שיכולתי, וזה היה קל, כי הסיפורים פשוט מאוד טובים. הסיפור של Samara השאיר אותי עם פה פעור, הסיפור של Thane נגע לי ללב והסיפור של Garrus, במיוחד אחרי ההיכרות איתו מהמשחק הראשון, היה פשוט מגניב וכיפי.

    הפריע לי גם מה שציינת בקשר לדרגת הקושי של המשחק... בתור שחקן שנהנה מהאתגר, אני שיחקתי על Insanity, והיו רגעים במשחק שלא חשבתי שאצליח לנצח. המשחק דרש שימוש מגוון ואפקטיבי ביכולות, גם של שפרד וגם של הצוות, ותאמין לי שאם לא עשיתי את זה, הקרבות היו נגמרים מאוד מהר לרעתי. הצוות יעיל ועושה הרבה נזק, וחוץ מכמה מקרים ספציפיים בהם האנשים החליטו שלעמוד באמצע שדה האש זו האפשרות הטובה ביותר, הוא גם נענה להוראות בצורה מדוייקת.

    שטחי או לא שטחי - המשחק גרם לי להרגיש כמו קומנדר שפרד. את ההחלטות קיבלתי מתוך רצון להשפיע, לפי הדעות שלי, והדמויות מרגישות כמו מי שהן אמורות להרגיש. נוסיף את המומחיות של Bioware בדיאלוגים ודיבוב, ואתה מקבל פרוייקט אומנותי מדהים. בשביל להחליט את ההחלטה האחרונה, דרך-אגב, עשיתי הפסקה של בערך 10 דקות, במהלכה התלבטתי לגבי ההשפעות של ההחלטה ב-ME3, ומה דעתי על הדילמה.

    המשחק בהחלט לא מושלם, אבל הוא היה מספיק טוב כדי למשוך אותי לשחק בו כמעט 50 שעות, ולהתעמק בכל מה שהוא הציע. ובאמת, אני לא יודע מה אפשר לבקש יותר ממשחק מהסגנון הזה.

  50. 50

    20:03 04.03.2010 | ududy ududy

    49, אני לא שונא את ME2, באמת שלא. ואני אוהב את ההשקעה של Bioware בדמויות, אבל אני חושב שהם קצת מזניחים חלקים חשובים אחרים של המשחק.

  51. 51

    20:16 04.03.2010 | אליקו אליקו (אורח)

    ududy

    מכניקת המשחק חוזרת על עצמה כל הזמן, הסיפור די בנאלי וברור ישר מההתחלה, והמשחקונים האלה בשלב מסויים הם פשוט עונש,

    אבל איך שלא תסובב את זה ME2 הוא חוויה אדירה, ושווה כל שקל שהשקעתי בו, ושווה בהחלט את הציונים שנותנים לו בכל מקום מכוון שהוא פשוט כיף גדול, שזה מה שמשחקים אמורים להיות

    מחכה כבר לME3

  52. 52

    23:45 04.03.2010 | yony.z yony.z

    אחרי כל-כך הרבה תגובות, אני מקווה שתשים לב לשלי:
    רציתי לדעת אם מה שכתבת על ME2 נכון גם לגבי ME המקורי, כי אני מעוניין לשחק בו, עכשיו כשיש לי מחשב מספיק חזק בשבילו.

  53. 53

    00:42 05.03.2010 | t0m t0m (אורח)

    בהתחלה, כשראיתי את הכותרת, חשבתי להגיד לך, הכותב, "בולשיט! זה אחד המשחקים הטובים ששיחקתי בהם!" (דבר נכון ד"א).
    בשורה התחתונה אתה צודק לגמרי. בקטע של ה- Exploration, המשחק הראשון לוקח בגדול. הוא משחק עשיר מאוד מצד אחד ובעל חסכים גדולים מן הצד השני...
    אני ממש אהבתי אותו, אבל מה שאתה אומר כאן גורם לי לחשוב שנית. לא השקיעו חשיבה מספיק גדולה בריאליות של המשחק; לפעמים אתה אומר משהו וכולם משתחווים לך, זה פשוט מרגיש כמו קיצור דרך... כאילו שאחד הכותבים היה עייף ומת לסיים משמרת.
    אבל עדיין, הוא משחק מצויין שאני ממליץ לכל אחד לשחק בו. הוא חדשני, שונה ובעל כמה סופים (לא שזה חדש, אבל בהחלט מעניין).
    אני קיבלתי רושם שונה ממך, אולי בגלל ששיחקתי על רמת הקושי הכי גבוה (דבר שאני עושה בכל משחק שאני מתחיל), וזה באמת היה קשה. סיימתי את המשחק אני מעריך בסביבות ה- 90 אחוז, חקרתי מלא כוכבים ועשיתי כמעט את כל המשימות, דבר שלקח לי כ- 25 שעות (של הנאה צרופה).
    שורה תחתונה - אני ממליץ בחום, גם על הראשון וגם על השני, משחקים ממש גדולים. יש הרבה דברים שמפצים על "קיצורי הדרך" שהיוצרים בחרו ליצור.

  54. 54

    02:02 05.03.2010 | שלום שלום (אורח)

    אודי רק רציתי לומר לך שלדעתי אתה צודק 100%
    ד"א אני בכלל מאוד נהנה מהכתבות והחדשות שאתה כותב ןלדעתי אתה תותח ותמשיך לכתוב כמה שיותר!

  55. 55

    10:32 05.03.2010 | אוי אוי (אורח)

    אם הייתי יכול לקבל FABLE 2 על המחשב במקום ME2 כמה שהייתי שמח.

  56. 56

    15:03 05.03.2010 | atsra atsra

    סוף סוף ביקורת כנה שמתעלמת מההייפ ומסקרת את המשחק באופן אובייקטיבי ולא סובייקטיבי.
    עבודה טובה ududy.

  57. 57

    15:27 05.03.2010 | ududy ududy

    יוני (52) - Mass Effect הראשון, למרות שהוא דומה להמשך ביתרונותו וחסרונותיו, פחות אכזב אותי גם בגלל שהוא הציג את העולם המושקע של הסדרה לראשונה, וגם בגלל שהוא עשוי פחות בתבנית. המשחקיות שלו גם הייתה יותר מגוונת בזכות מצב הנהיגה\קרב ברכב משוריין, שלא היה מפותח מספיק אבל היה לו הרבה פוטנציאל. אחת מהאכזבות שלי ב-ME2 הייתה שבמקום לפתח את כל עניין חקר הכוכבים ברכב ולהפוך אותו למנגנון משחק מהותי, שאתגר ותגמול לצידו, Bioware בחרו להוריד לגמרי את מכניקת הנהיגה.
    טום (53) - העלילה והדיאלוג, למרות ההשקעה הניכרת בהם, מנסים לתפוס יותר מדי ומלאים חורים וקיצורי דרך כמו שאתה מתאר, חלקם קטנים וחלקם בלתי נסלחים. למשל, תן לי סיבה אחת טובה למה ה-Human Alliance, הכוח השליט עכשיו ב-Citadel, לא תופסת את הנורמנדי 2, גניבה לאור יום של הטכנולוגיה הצבאית הסודית שלה, מייד עם נחיתתה ועוצרת את שפרד לתחקור ארוך בנושא החללית, ארגון הטרור - לפי ה-Alliance - שהוא משרת, וחזרתו הפלאית לחיים. זה לא שלא יכולות להיות לזה סיבות - נגיד, מאמץ פוליטי אינטנסיבי של סוכני cerberus שממוקמים גבוה במדרג - אבל במשחק אין רמז לקצה קיצה של התסבוכת המטורפת שהביקור של שפרד ב-Citadel היה צריך לגרור.

  58. 58

    17:34 05.03.2010 | elonex elonex

    סופסוף ביקורת שאני מזדהה איתה

    ליובל בירב: רושמים ROFL לא ROTFL

  59. 59

    23:46 05.03.2010 | Sai Sai (אורח)

    ל-43: למרות מה שלימדו אותך בבי"ס בשיעורי לשון, לא תמיד כשמישהו אומר "לעומת זאת" הוא מתכוון להפך.
    לצערי אתה אחד מהאנשים שיסלפו את דברי אחרים כדי לגרום לעצמם להיראות מגניבים ובעלי ידע רב.
    דראגון אייג', לעומת מאס אפקט 2, הוא משחק טוב, אימרסיבי וכיף לשחק אותו בתור דמות (כמו שצריך בתפקידים). בדומה למאס אפקט, הוא נדוש. כיף?

  60. 60

    17:23 10.03.2010 | swym swym

    Ududy, קצת הבנת הנקרא בסיסית לא תזיק לך. התגובה שלי לא היתה שום הבעת דעה על המשחק ואיכויותיו, אלא על הכתיבה שלך ואיכויותיה.

    אבל במקום לענות לעניין, אתה מתחיל לקשקש על דברים אחרים כמו "מעשה אמן מסיפורי משנה שמשתלבים תמטית". אם קשה לך עם "נהרות טקסט" אני אנסח לך את זה מחדש בצורה יותר פשוטה:
    - לאילו ביקורות אתה מתייחס כשאתה אומר שקראת בהן את המילים "מבריק, מקורי, מורכב"? לאיזה ראיונות ויומרות מפתחים אתה מכוון?
    - איזה משחק שונה אתה מכיר שאיפשר לך להסתובב ביקום עצום שלא מרגיש קצת ריק לפעמים?
    - איזה משחקי חקור-את-הגלקסיה יותר טובים אתה מעוניין לציין מלבד Star Control 2?
    - האם אתה טוען שסטאר קונטרול 2 לא הכיל יקום ענק וריק?

  61. 61

       | פורסם ע"י