חוגגים 25 שנים לסדרת Atelier!
עותק לביקורת ניתן לנו על ידי Koei Tecmo, תודה רבה!
הייתם מאמינים שסדרת Atelier כבר חוגגת את המשחק ה-25 בסדרה? ובכן, גם אני לא, אבל סדרת משחקי התפקידים של Koei Tecmo שמתמקדת באלכימאיות כבר איתנו כ-27 שנים. המשחק Atelier Resleriana לעומת זאת איתנו כבר כשנתיים! הצגה קצת משונה אבל בתחילה היה מדובר במשחק גאצ'ה למכשיר שחוגג את הסדרה ונסגר תוך כשנה, יחד עם הסגירה של המשחק על המובייל, הוכרז המשחק החדש שגם כן ענה לשם Resleriana ויצא לכלל הקונסולות, ללא מכניקות גאצ'ה, משחק קלאסי שעוקב אחרי אלכימאית במשחק הרפתקאות חדש שעוקב אחר האירועים של המשחק המקורי - האם זה השתלם ל-KT? הנה דעתי.
מבוכים לעומק
המשחק שלנו עוקב אחרי ריאס (Rias) וסלייד (Slade), שני הרפתקנים שנפגשו במקרה לחלוטין בזמן שהם חקרו בנפרד את ההריסות שקרובות לעיר הלפיין (Hallfein). השניים אומנם מגיעים להריסות מסיבותיהם האישיות, אך השניים מחליטים להיעזר אחד בשניה על מנת למצוא מה מיוחד בהן, עד שהשניים מוצאים את האטלייה (Atelier), חדר ובו ספריה עם קדרה גדולה ומכושפת, לפתע ריאס מגלה את היכולת החבויה שלה לבצע שימוש באלכימאות והשניים מחליטים ביחד לחקור את האטלייה, את מה שהוביל את שניהם אליה ולמלא הבטחות אישיות שלהם לעבר שלהם דרכה.
ההפתעה האמיתית עבורי כאשר נכנסתי למשחק הזה מבלי הכנה מראש היא באמת ההבנה שמדובר במשחק שמבוסס על גאצ'ה שנסגרה לה בעבר, לפתע כבר בשעות הראשונות של המשחק, ריאס וסלייד נתקלים כבר בדמות שלחלק מהשחקנים הותיקים תראה מוכרת יותר או פחות מהסדרה, וכך הבנתי שהמשחק באמת נועד לחגוג 25 שנים של היסטוריה של הסדרה עם דמויות שונות לאורכה, רק שבמקום גאצ'ה, אנחנו נתקל בדמויות הסטוריות לאורך הסדרה שהגיעו לממלכה שבה המשחק מתרחש בצורות שונות ומשונות, כולם משוטטים בעולם שונה. קונספט חמוד למדי, הוא אומנם לא הורס את החוויה עבור שחקנים חדשים, אבל למי שחדשים לסדרה, עלולים לפספס את העובדה שמדובר בדמויות היסטוריות עבור הסדרה הזאת, אבל עדיין כמו כל משחק אחר, ניתן להתחיל לשחק כבר פה.
הסיפור עצמו חמוד, לא הייתי אומר שהוא סופר מעניין, הרבה ממנו לצערי כן מרגיש מעט מטופש לעיתים ולא בגלל העובדה שהמשחק טורח להציג לנו פרומפטים שונים בנוגע לדברים שהשחקן פותח במהלך המשחק, זה מתחיל מפתיחת פורטל לאזור מיוער באטלייה שעליו אנחנו מקבלים הודעה שפתחנו, ולפתע אנחנו מקבלים סצינה של הדמויות על כך שהן לא יודעות לאן הפורטל שהם פתחו מוביל וזה סיכון לבדוק. אותו דבר קורה כמה דקות אחר כך כאשר המשחק מסביר לנו מכניקה מסויימת של האזור אבל הדמויות שלנו בסצינה שמגיעה לאחר מכן לא מתקשרות עם המכניקה שכביכול פתחנו לפני דקה על מנת לשמור אותה לשלב מעט מאוחר יותר? צורה קצת מוזרה להציג את המשחק בעיניי והלוואי והיו דברים שהם היו שומרים קצת קרוב יותר לחזה בשלב הזה במהלך המשחק כשאנחנו פותחים אזורים ומכניקות שונות.
הצדדים שבהם המשחק מבחינה סיפורית קצת יותר חזק בעיניי הם דווקא בחלקים שבהם הדמויות חושפות יותר על העבר שלהן, הדיאלוגים בין הדמויות נחמדים, לא נגררים הרבה יותר מדי בצורה מעייפת, אבל כאשר יש לנו קצת יותר חשיפה של הרקע של הסיבות של הדמויות לסיבה שבגללה הן לוקחות חלק בחקר של ההריסות ושיקום הלפיין, הדמויות מתחילות לקבל טיפה יותר עניין בעיניי. זה לא נאמר על מנת ללכלך על העלילה של המשחק, היא לא רעה אבל הדמויות עצמן יותר מעניינות לרוב ממה שהן מרכיבות במקרה הזה ואני יותר מתרגש מדמויות חדשות שאני פוגש במהלך העלילה מאשר באמת לקדם אותה, עוד יותר כשמזהים יותר ויותר דמויות מההיסטוריה של הסדרה כשהן מצטרפות אלינו.
זמן זה כסף
המשחק הזה מהווה ברמה מסויימת צעד אחד אחורה עבור הסדרה, ואני לא בטוח שמדובר בדבר רע עבורה כרגע. בזמן ש-Yumia הציג לא מעט התפתחות עבור הסדרה מבחינת מכניקות שונות והצורה שבה העולם מוצג, יש בו דברים שעדיין לא עובדים בצורה מושלמת וזה מתבטא באופן מסויים בצורה שבה המשחק רץ בעיקר. Atelier Yumia יצא בצורה קצת בעייתית כאשר על הרבה מכשירים היה קשה להריץ אותו בצורה אופטימלית, במיוחד בגלל העולם הפתוח שלו שלא נבנה בצורה סבירה עבור כל מכשיר והיה קשה להריץ את המשחק על 60 פריימים באופן יציב על רוב המכשירים שבהם המשחק רץ. Atelier Resleriana מביא כמה שיפורים מבחינת הנראות של המשחק, אבל מה שבאמת משפיע על הריצה החלקה של המשחק הזה הוא ללא ספק החזרה שלנו להצגה של העולם בחלקים נפרדים ומפות מופרדות.
הסיור של המשחק הזה יעשה בחלקים נפרדים ולא בעולם פתוח מלא הפעם, כך שבדומה למשחקים הישנים, אנחנו נעבור מחלקים שונים של המפה לאזורים חדשים, כשהאטלייה עצמה היא מפה קטנה וזה מה שגם גולש למכניקה המרכזית ככל הנראה של המשחק שהיא לא האלכימיה, אלא מכניקת Dungeon Crawling. מהאטלייה נפתח פורטלים לאזורים שונים שנחקור כמו דנג'נים שנבנים באופן רנדומלי כל פעם שנבקר בהם ונוכל לחקור בקומות שונות. כל קומה יכולה להכיל אוצרות שונים, מפלצות שונות והבמנה הכולל שלה מג'ונרט כל פעם מחדש למעט מספר קומות שבהן יהיה ניתן לחזור להתחלה ולחזור אליהן בהמשך.
מערכת הקרב בתורות חוזרת לקדמת הבמה אחרי Yumia שם קיבלנו מערכת קרב בזמן אמת, אני לא יודע אם כל ההחלטות האלה הגיעו מפידבק של השחקנים או בגלל שהמשחק הזה באמת עושה הומאז' לכלל הסדרה הפעם. הדמויות שלנו יכולות לעמוד בשני טורים, כאשר כל מי שנמצא בטור הראשון והקרוב למפלצת יכול לבצע מתקפה, אבל הוא יכול בתור שלו גם להיעזר בחבר קבוצה שנמצא בשורה האחורית על מנת לבצע מתקפה משולבת שבה שתי הדמויות מבצעות שימוש בסקיל שלהן או באחד האייטמים שהם מחזיקים כמו פצצה או שיקוי ריפוי, וככל שנתקדם במשחק, ריאס תלמד גם ליצור יותר דברים בעזרת האלכימיה שנוכל לקחת איתנו לקרב.
עכשיו שאני גם מזכיר גם את האלכימיה, בואו נדבר על מכניקת האלכימיה שהיא אמורה להיות הלחם והחמאה של המשחק הזה - גם פה, המערכת מופשטת יותר משהיא היתה ב-Yumia והפעם אולי דווקא מדובר דווקא בפלוס עבור המשחק הזה, אבל ככל שנתקדם, נאסוף יותר מתכונים שנוכל להשתמש בהם על מנת ליצור דברים חדשים, כשלכל מתכון יש מספר מדויק של משאבים שאותם נצטרך על מנת ליצור דבר מה חדש ותו לא, הצורה שבה ניתן לתת ליצירות שלנו עוד בוסט הוא בעזרת מכאניקת צבעים, לכל משאב יש שני צבעים ואם השחקן יתאים צבעים של משאבים אחד עם השני, יהיה ניתן לקבל בוסט עם האלכימיה וככה שיקויי ריפוי ופצצות יהפכו לחזקים יותר.
את המשאבים נוכל לאסוף או בדאנג'נים השונים או בסביבות שונות שבהן נבקר כמו ההריסות בתחילת המשחק, ככל שהדמויות שלנו יעלו ברמות יותר, נוכל לאסוף יותר סוגי משאבים שונים וגם לקנות כלים נוספים על מנת לאסוף משאבים שונים שנמצאים במשחק. למשחק יש גם מכניקת יום ולילה שבעיקר מבוססת על הקרבות שנעשה, כל כמה קרבות שנעשה יתחלף הזמן, כאשר בשני הזמנים נמצא בעיקר מפלצות שונות, אבל המשאבים במפה יתחדשו. את המשאבים והיצירות אלכימיה של ריאס נוכל גם למכור בחנות של ריאס בהלפין, החנות מנוהלת במיני משחק מאוד קטן שבעיקר נועד על מנת לאפשר לנו למכור דברים שאנחנו לא משתמשים בהם בהכרח כמו משאבים באיכות נמוכה יותר וכדומה.
צעד קדימה
עכשיו אולי כדאי שאדבר על הנראות של המשחק, אני אומנם לא עוקב מספיק אחרי הטכנולוגיה שבה Gust משתמשת על מנת לפתח את המשחקים שלה, ואולי מדובר בעובדה שבפיתוח של המשחק הזה גם Team Ninja היתה מעורבת, אבל המשחק הזה רץ פי 50 יותר טוב מאיך ש-Yumia רץ. זה ככל הנראה קשור לא מעט בעובדה שהפעם, כמו שהזכרתי קודם, המשחק מחולק לאזורים ואין לו עולם פתוח עם מפה גדולה, אבל יכול להיות שזה גם קשור בעובדה שזה מרגיש שלא נעשתה המון עבודת אופטימיזציה על Yumia. המשחק הזה מרגיש הרבה יותר טוב בהשוואה בקטע הזה, לצד זאת, אני מעדיף את הנראות הכללית של Yumia על פני Resleriana ואני לא באמת יודע לשים את האצבע על למה בדיוק וחלק מזה אולי קשור בעיצוב של הדמויות הראשית.
אני כן אגיד את זה, העיצובים של הדמויות שלנו אכן מאוד מקסימים, גולת הכותרת לשחקנים הותיקים בהחלט תהיה החזרה של לא מעט דמויות ישנות שמופיעות לאורך המשחק, אבל לריאס יש עיצוב חמוד במיוחד, הוא אומנם מרגיש מאוד מודרני בהשוואה לדמויות האחרות במשחק הזה בכמה מובנים, במיוחד כשזה מגיע בהשוואה לסלייד שהעיצוב שלו נראה הרבה יותר כמו דמות של משחק פנטזיה. המפלצות עצמן אין להן עיצובים מרשימים במיוחד, אומנם נראה לא מעט את הפוני (Puni) הדי אייקונים של הסדרה כבר בצבעים שונים, אבל מעבר לכך, העיצובים של המפלצות לא מאוד מרשימים או מעניינים במיוחד בעיניי.
הפסקול של המשחק מקסים, לא מאוד מיוחד בהשוואה למשחקים האחרים בסדרה, אבל הוא לא רע, קצת מזכיר פסקול של סדרת שונן טיפוסית, הוא משלב בין תופי רוק למוזיקה מתוזמרת, ובזמן שיש לו כמה קטעים יחסית חביבים, אין בו משהו באמת יוצא דופן בצורה מרשימה, הוא לרוב פשוט קיים ולא מוסיף המון ערך מוסף למשחק, שזה קצת חבל, אבל יש לו כמה קטעים חביבים כמו Trail of Dew, Turbid Wave אבל מעבר לכך, הוא בעיקר מאוד שכיח.
השורה התחתונה
Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian הוא, כרגיל, שם מאוד ארוך. המשחק החדש בסדרת Atelier הוא תוספת חביבה לסדרה מזדקנת וחגיגה לא רעה בכלל לכבוד 25 שנים למותג הותיק. יחד עם זאת, הוא כן מציג צעד אחד אחורה בפורמולה של הסדרה שאומנם נועד להיות חגיגה, אבל הוא מציב כמה סימני שאלה מאוד גדולים בנוגע לעתיד שלה, ומסמן לא מעט צעדים אחורה ממה שהגענו אליו במשחק האחרון בסדרה הזאת. בזמן שזה משחק לטובתו בלא מעט מובנים, האם הוא גם סימן לכך שלא נראה המשך ל-Yumia? המשחק הזה הוא מהנה בפני עצמו אבל הייתי שמח לטיפה יותר אמביציה כשזה מגיע לדברים חדשים.
Metacritic:
Atelier Resleriana is a nice commemoration for the 25th anniversary of the series, it is however a bit of a stepback from what Yumia had to offer, it is not bad, but it puts the future of the series in question.
תגובות
1
| פורסם ע"י