הרשמה

ביקורת: Gigabyte RTX 5080 Gaming

הכרטיס ששמו הולך לפניו אבל הוא בעצם היה צריך להיות שם אחר

הרבה דובר ועוד ידובר על סדרת RTX 50, הגיע הזמן להתחיל לבדוק אותה

כרטיס המסך סופק לנו לביקורת ע"י Gigabyte ישראל, תודה רבה!

חיכינו הרבה מאוד זמן להגעתם של סדרת כרטיסי RTX 50. רק לפני חודש Nvidia הציגה את הכרטיסים החדשים בתחילת תערוכת CES 2025. מה שהוצג על הבמה היה ללא ספק מרשים ומעניין מאוד, במיוחד ההבטחה של ג׳נסן כי ה-5070 החדש יספק את אותם הביצועים של ה-4090. אני זוכר שיצאתי מהאירוע של Nvidia ולא יכולתי לחכות כבר לנסות את הכרטיסים החדשים ואת כל הטכנולוגיות החדשות שהוצגו, אז הנה הגיע הרגע של ה-RTX 5080, הכרטיס שככל הניראה כל הגיימרים עם התקציב הגדול לוטשים אליו את עינהם. אז האם ה-RTX 5080 בגירסאת הגיימינג של Gigabyte שהגיע אליי שווה את השידרוג אליו?

דור חדש, שיפורים מוכרים

רגע לפני שאדבר על הכרטיס הספציפי הזה, אני רוצה לגעת קצת בדור החדש ככלל. הליבות של הכרטיסים החדשים מבוססות על ארכיטקטורת Blackwell שמגיעה עכשיו לשוק הפרטי אחרי זמן מה שהיא נמצאת כבר בעולמות השרתים. Blackwell מביאה עימה לא מעט שיפורים שצריכים לעניין אותנו והם הבסיס לשיפור בביצועים שהדור החדש מביא. השידרוג הגדול ביותר שאנחנו מקבלים עם Blackwell זה בגזרת הליבות (CUDA) שעברו הגדלה וכעת הן עמוסות ביותר טרנזיסטורים וגם דחוסות יותר עם יותר טרינזסטורים פר שטח. לצד אלה, ליבות החישוב מקבלות עזרה גם מיכולות ה-AI שעברו גם הן מקצה שיפורים אדיר כשעכשיו כל קבוצת ליבות Shader עברה שידרוג ל-Neural Shader בזכות ליבות ה-Tensor שמשולבות יחד איתן בתהליך העיבוד.

עוד שני איזורים שעשו קפיצת מדרגה זה בתחום הזיכרונות כשהכרטיסים החדשים תומכים בזיכרונות GDDR7 לעומת GDDR6X שהיו בדור הקודם. המעבר הזה בין דורות זיכרונות מאפשר תעבורת מידע גדולה הרבה יותר, עד כ-40% יותר מידע על בסיס אותו אפיק נתונים (Memory Bus). לסיום, Blackwell ממשיכה את הקו של הדורות האחרונים עם שיפורים ליכולות ה-Ray Tracing בזכות הדור החדש והרביעי של ליבות ה-RT שמפסקות עד פי 2 יותר ביצועים לעומת הליבות מהדור השלישי. בעוד שכל אלה הם פרטים מרשימים מבחינה טכנית, איפה זה בעצם פוגש אותנו? אז עם Blackwell אנחנו מקבלים עוד כמה שידרוגים שאנחנו באמת יכולים לראות כמו מעבר לחיבור בתקן PCIe Gen 5, תמיכה בחיבורי DisplayPort 2.1 וקצב UHBR 20. בגזרת התוכנה אנחנו מקבלים את הדורות החדשים של הטכנולוגיות של Nvidia כמו Reflex 2 ו-DLSS 4 עבור שיפור ביצועי גיימינג והדור השני של Nvidia Broadcast עבור סטרימרים כשלכל אחת מהטכנולוגיות האלה מגיע כתבה משל עצמה.

קל, מוכר ומשודרג

עכשיו כשסיימנו את שיעור התיאוריה הקצר אפשר לחזור ולדבר על הכרטיס שנמצא כאן בביקורת. קיבלתי מגיגהבייט את הכרטיס ה-RTX 5080 Gaming שהוא הגירסא המוזלת יותר של החברה ל-RTX 5080. כמו הדור הקודם שגם כן ביקרתי בעבר, האנבוקסינג פשוט למידי כשמקבלים את הכרטיס, מתאם מתח מחיבור שלושה חיבורי 8pin ל-16VHPWR, מעמד מתכת לתמיכה במשקל הכרטיס והורדת לחץ מחיבור ה-PCIe לצד קצת ניירת. על אף שלא מדובר פה באנבוקסינג משוגע עם תוספות מגניבות, מתאם המתח הוא תוספת נחמדה בנוף שבו ה-16VHPWR הפך לחיבור המתח הסטנדרטי. הגירסא של גיגהבייט היא בסך הכל גירסא יחסית רגועה גם בכל מה שקשור לעיצוב כשאנחנו מקבלים כרטיס בגובה של שלושה סלוטים עם גוף קירור גדול ומאסיבי, יחד עם תאורת RGB סביב שלוש המאווררים ובצד הכרטיס שפונה כלפי חלון המחשב.

הזכרתי קודם לכן את התמיכה ב-DisplayPort 2.1 ואני יודע שזה נשמע משעמם אבל זה אחד הדברים שהכי חיכיתי להם עם הדור החדש. הזכרתי את הנושא כשביקרתי את ה-FO32U2P כשנתקלתי בצוואר בקבוק עם ה-DisplayPort 1.4 שלא יכל להעביר מספיק מידע עבור 4K בקצב 240Hz וצבעי 10bit. עם DisplayPort 2.1 אפשר להעביר את כל המידע הדרוש בלי בעיה כשהוא תומך בתקן UHBR 20 שזה בעצם קצב העברה של 80Gbps (!). עם ה-Gigabyte RTX 5080 Gaming אנחנו מקבלים כשלושה חיבורי DP 2.1 לצד חיבור HDMI 2.1, מערך חיבורים שיספיק לכל גיימר לכמה שנים הקרובות.

עוד צעד אחד קטן קדימה

כמו שאמרתי כמה פעמים, הכרטיס כאן הוא הגירסא של Gigabyte שמשפרת בעיקר את הטמפרטורות ותדר העבודה, כל שאר הנתונים הטכניים נקבעים על ידי Nvidia. ה-RTX 5080 מצויד ב-16GB של זיכרון GDDR7 עם קצב העברה של 256BIT. ליבת הכרטיס עמוסה בכ-10,752 ליבות CUDA שעובדות כאן בתדר Overclock של 2,730MHz לעומת 2,617MHz בגירסאת הבסיס (שיפור של 4.5%). לסיום, היו הרבה חששות מצריכת החום של כרטיסי RTX 50 כשעם ה-5080 הזה מדובר על מעטפת חום של 360W כמו בגירסאת ה-Founders של Nvidia.

עכשיו אפשר לגשת למבחני הביצועים כדי לראות האם באמת ה-RTX 5080 הוא הכרטיס שכל כך חיכינו לו במשך יותר משנתיים. מפרט המחשב שעליו בדקתי את הכרטיס הוא:

  • מעבד: Intel Core Ultra 285K
  • לוח אם: Gigabyte Z890 Aero G
  • קירור למעבד: ROG Ryujin 360 II
  • זיכרון: Kingstone FURY Renegade DDR5 4x16GB 8000MT/s CL38
  • איחסון: Kingstone Renegade 2TB PCIe 4.0 NVMe SSD
  • ספק כח: Corsair HX 1200W
  • מערכת הפעלה: Windows 11 Pro - 24H2

כמו תמיד ועל מנת לבדוק את ביצועי הגיימינג של ה-Gigabyte RTX 5080 Gaming, הרצתי עליו 10 משחקים פופלאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד לקצה העליון, ביטלתי את ה-Ray Tracing, DLSS וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p שכן זאת עדיין הרזולוציה הנפוצה ביותר ועל רזולוציית 4K. את הביצועים השוואתי ל-Gigabyte RTX 4080 Gaming שהוא המקביל של הכרטיס מהדור הקודם.

כמו שאפשר לראות משני הגרפים, ה-RTX 5080 מספק שיפור בביצועי 1080p שנע באיזור ה-10% לעומת הדור הקודם. אציין במיוחד את Marvel Rivals שאהב את הכרטיס החדש בצורה יוצאת דופן עם שיפור ביצועים של 28%, בחתך של תשעת המשחקים האחרים, השיפור בביצועים עמד רק על 9.6%. באשר לביצועים ב-4K אנחנו רואים שיפור ממוצע של 16.5%, זה כבר שיפור קצת יותר מרשים שמתקרב למה שהיינו מצפים שיהיה שיפור בין דורי אם כי הוא עדיין נמוך. את ההשוואה כאן עשיתי עם כרטיס ה-4080 הרגיל ולא גירסאת הסופר שיצאה לפני שנה כשאם משווים אליה, אז הביצועים של ה-RTX 5080 יורדים כבר לאיזור ה-8%. צריך להגיד, אם אתם משחקים ב-4K אז ה-5080 עושה כאן עבודה טובה בשיפור החוויה כשעם Cyberpunk 2077 עוברים את מחסום ה-60FPS ועם Marvel Rivals מגיעים לאיזור ה-100FPS שמאפשר משחק חלק ותחרותי גם ברזולוציה גבוהה.

עוד דבר שחשוב לזכור כשאנחנו מסתכלים על הגרפים האלה זה ההבדל בין ביצועים ליכולות. הזכרתי שכל המבחנים בוצעו בלי DLSS כך שאנחנו מקבלים את הכוח הטהור שכל כרטיס יודע לתת בלי כל מיני טריקים ושיפורים של התוכנה שעשו קפיצת מדרגה משמעותית בדור הנוכחי. היה לי חשוב להראות את הביצועים נטו כדי להבין מה באמת ההבדלים בעוצמה בין הכרטיסים. אנחנו כבר יודעים שסדרת RTX 50 היא למעשה סדרת ה-AI של Nvidia ואנחנו נדבר על זה לעומק בכתבה אחרת שתעסוק ב-DLSS 4 לעומת 3 והיכולות החדשות שמתאפשרות בזכות הכרטיסים מבוססי ליבות Blackwell.
עכשיו כשנגעתי בזה, לקחתי את שני הכרטיסים לעוד סבב בדיקות קצר שהפעם התמקד בביצועי ה-Ray Tracing שלהם. עם הדור החדש אנחנו אמורים לקבל קפיצה יחסית משמעותית לעומת הדור הקודם בעיקר בזכות השיפורים לליבות ה-RT של הכרטיס. לצורך הבדיקה הזאת השוואתי את שני הכרטיסים ברזולוציית 4K בלבד על פני שישה משחקים שונים. גם הפעם לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד לקצה העליון, הפעלתי את כל היכולות Ray Tracing שקיימות במשחק וכיביתי את DLSS וה-Motion Blur.

עם ביצועי ה-Ray Tracing אנחנו רואים עליונות הרבה יותר גדולה של ה-5080 עם שיפור ממוצע של 35%. כן צריך לזכור שחוק המספרים הקטנים נותן פה נפח לאחוזים כשלמשל עם Indiana Jones ה-5080 סיפק בסך הכל 5 פריימים יותר לעומת אחיו הקטן, מה שתוגרם בפועל לשיפור של 83%. ליבות ה-RT החדשות שמיועדות לחישובים של קרני אור ובדיוק למשימות כאלה אכן הצליחו להראות שאנחנו לאט לאט מתקרבים למצב שבו נוכל לשחק עם Ray Trace פועל אבל אנחנו עדיין עוד לא שם, לפחות אם אנחנו לא מדליקים את DLSS ופיצ'רים כמו Frame Generation. אציין שקיוותי כי Cyberpunk 2077 יצליח לחצות את רף ה-30FPS אבל ניראה שגם ה-5080 עדיין מתקשה עם Path Tracing שדורש הרבה יותר משאבים לעומת חישובי רייטרייס "קלאסיים". 

צורך יותר, חם פחות

לפני ההכרזה הרשמית על הכרטיסים שמענו לא מעט שמועות והפחדות מצריכת החשמל הצפויה של הכרטיסים החדשים. צריך להגיד, עם RTX 50 קיבלנו עלייה במעטפת החום וצריכת החשמל של כל הכרטיסים החדשים. ה-RTX 5080 הוא בעל TDP של 360W לעומת כ-320W של ה-RTX 4080, זאת אומרת שמדובר על עליה של קצת יותר מ-10%. צריך להגיד, עליה של 10% בצריכת החשמל היא לא קטנה, במיוחד בשנים שבהן אנחנו רואים עליה ביעילות ובביצועים פר וואט ומגמה הפוכה של ירידה בצריכת החשמל הכללית. ה-RTX 5080 אולי נפגע הכי פחות מעליית הצריכה בין הדורות כשבסגמנט ה-90 העליה היא של 125W ו-27%. רציתי לראות איך העליה ב-TDP מתורגמת לעולם האמיתי ולכן מדדתי את צריכת החשמל של שני הכרטיסים בגיימינג ותחת 100% מאמץ. אציין שצריכת חשמל משתנה בין חברה לחברה ובין דגמים בשל עיצוב הלוח ומנגנון אספקת המתח אך כאן מדובר על שני כרטיסים מאותה סדרה אז ההשוואה בניהם היא יחסית שווה.

במבחן תחת 100% עומס אנחנו רואים קפיצה של פחות מ-6% בצריכה בין הכרטיסים כשה-RTX 4080 עולה מעט מעל ה-TDP שלו. בגזרת הגיימינג אנחנו רואים עליה יותר גדולה שעומדת על ממוצע של 20% לעומת הדור הקודם. את מבחן הגיימינג עשיתי עם Forza Horizon 5 והשיפור בביצועים בין הכרטיסים עמד שם על 12% זאת אומרת שבמבחן של ביצועים לצריכת חשמל קיבלנו ירידה עם הדור החדש שנותן פחות ביצועים לאותה צריכת חשמל. דבר מעניין שאפשר לראות מהגרף זה שככל שהזמן עבר, הפער בצריכת החשמל בין הכרטיסים הצטמצם והתייצב על איזור ה-290W. צריכת חשמל קשורה באופן ישיר לפליטת החום של הכרטיס, כרטיס שצורך יותר חשמל פולט יותר חום. את פליטת החום והקירור של הכרטיסים בדקתי גם כן עם Forza Horizon 5 והשוואתי את הטמפרטורה של ליבת הכרטיס אחרי 20 דקות של משחק.

אני אזכיר שאחד המשפיעים הגדולים על הטמפרטורה של הליבה זה הקירור שכל חברה מתאימה לכרטיס כשלכל קירור יש את המאפיינים והביצועים שלו. בנוסף לגרפים שמציגים את הטמפרטורות של שני הכרטיסים השונים ישנם גם שני קווים שמציגים את המגמה הכוללת של טמפרטורת הכרטיס. כמו שאפשר לראות, Gigabyte עשתה עבודה מופלאה עם הגירסאת הגיימינג ל-RTX 5080 כשלמרות העבודה שהכרטיס צורך יותר חשמל הוא עדיין קר יותר בשתי מעלות לעומת ה-RTX 4080 Gaming. יחד עם זאת הכרטיס גם יותר שקט והעובדה שהוא נמצא במאמץ פחות מורגשת. ביצוע לא רע בכלל.

השורה התחתונה

כשאנחנו מדברים על השורה התחתונה של כרטיס מסך כמו ה-Gigabyte RTX 5080 Gaming אנחנו צריכים להבדיל בין החלק של Nvidia לחלק של Gigabyte בכרטיס. מבחינת הגירסא של גיגהבייט, לפי דעתי מדובר על גירסא מעולה בסך הכל, היא אמנם לא אחת הגירסאות הבכירות והנוצצות של החברה אבל המחיר שלה יחסית קרוב ל-MSRP עם אוברקלוק קטן ומערכת קירור שקטה ויעילה. החלק של Nvidia עם ה-RTX 5080 הוא קצת יותר מורכב, מצד אחד אנחנו מקבלים כרטיס טוב עם ביצועי גיימינג מכובדים אבל השיפור הבין דורי הוא בגדר בדיחה. הרבה אנשים ברשת קוראים ל-5080 ה-4080Ti שמעולם לא קיבלנו ויש בזה הרבה היגיון. אם אנחנו שמים בצד את כל השיפורים בגזרת היכולות, ה-RTX 5080 הוא הצלחה קטנה ואכזבה גדולה. ה-Gigabyte RTX 5080 Gaming נמכר היום סביב 7,000 שקל שלפי דעתי זה הרבה יותר מידי ואם אתם לא חייבים עוד כמה FPS בודדים, הייתי ממליץ לחכות מעט עם הרכישה עד שהמחירים יתייצבו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7
מתוך 10

הטוב

  • ארכיטקטורה חדשה מלאת שידרוגים
  • תמיכה ביציאת DisplayPort 2.1
  • קפיצה מכובדת בביצועי Ray Tracing
  • מערכת קירור מעולה מבית Gigabyte

הרע

  • השיפור בביצועים בין הדורות מאכזב מאוד
  • ירידה במדד הביצועים פר צריכת חשמל

והזיכרון:

  • באמת קיוויתי שנפטרנו כבר מה-16GB
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:29 05.02.2025 | שמואל מקונן שמואל מקונן

    ביקורת טובה כרגיל מרועי - אני מאוכזב קצת מה-5080. ציפיתי לקפיצה גדולה יותר אבל תוסיפו את צריכת החשמל הגדולה וזה פשוט מבאס

  2. 2

    12:46 05.02.2025 | nakiii nakiii

    איך אפשר לדעת כמה צוואר בקבוק יהיה לי על מעבד 5800x?

  3. 3

    15:14 05.02.2025 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    אהלן nakiii, קשה להגיד עד כמה בדיוק יהיה צוואר בקבוק אבל הוא יהיה נוכח מאוד. הייתי ממליץ ללכת על 4080S או 4070Ti שהרבה יותר זולים וימקסמו את הביצועים של המעבד הזה.

  4. 4

       | פורסם ע"י