הרשמה

ביצועי הגיימינג של הליבות הגרפיות ומעבדי Intel Core Ultra 200 בבדיקה

עם סדרת שיפורים למאיץ הגרפי, האם הוא כל מה שתצטרכו מעכשיו?

האם השימוש בכרטיס מסך הוא כבר לא נחוץ כמו פעם?

ad banner

בחודש ספטמבר האחרון, אינטל הזמינה אותי לאירוע השקה מיוחד שהיא קיימה בברלין לכבוד ההשקה של מעבדי המובייל החדשים שלה. אחד מהחידושים והשיפורים הגדולים שהמעבדים הציעו זה קפיצה משמעותית בחישובים הגרפיים וכתוצאה מכך, שיפור בביצועי הגיימינג על המעבדים עצמם. כחודש וחצי אחרי ההשקה הזאת, קיבלנו את השקת מעבדי הדסקטופ מצידה של אינטל אשר מבוססים על ארכיטקטורת Arrow Lake. בביקורת המלאה שלי למעבדים נגעתי בכל החידושים והשיפורים של Arrow Lake כשגם עם המעבדים האלה היה שיפור מאסיבי ליכולות הגרפיות. אינטל צברה בשנתיים האחרונות הרבה מאוד ניסיון בתחום החישובים הגרפיים עם סדרת כרטיסי המסך הראשונה שלה. ההתחלה אמנם הייתה ממש לא פשוטה אבל אחרי כמה חודשים וגירסאות של דרייברים, אינטל עשתה שיפור עצום. עם הניסיון הזה והשיפורים שנעשו לאורך הדרך, אינטל תיכננה את הליבות הגרפיות של המעבדים החדשים. אז אחרי ההכרזה על כרטיסי Battlemage, הייתי סקרן לראות האם המעבדים הנייחים, שיכולים לצרוך הרבה יותר מתח לעומת אחיהם הניידים, יכולים לספק חווית גיימינג טובה וחלקה, ואפילו לייתר את הצורך בכרטיס מסך ייעודי?

הבסיס לבדיקה

רגע לפני שאני ניגש למבחנים עצמם ולתוצאות שלהם, אני רוצה לדבר רגע על הבסיס ששימש אותי כדי לבדוק את היכולות של המעבדים. כזכור, מעבדי Series 2 הינם בעלי עיצוב פיזי שונה לעומת הדורות האחרונים של אינטל כך שהם משתמשים בתושבת LGA1851. יחד עם התושבת החדשה, המעבדים עובדים גם בשיתוף פעולה עם ערכות שבבים חדשות מסדרת 800 כשנכון לזמן כתיבת שורות אלה, הושקה צ׳יפסט Z890 הבכירה שמאפשרת להריץ את המעבדים בצורה הטובה והחזקה ביותר ואף לבצע להם אוברקלוק כדי לדחוף את תדרי העבודה שלהם עוד יותר רחוק. השילוב הזה של תושבת חדשה יחד עם ערכת שבבים הביאה לנו סדרה חדשה של לוחות אם כשלצורך הבדיקות אני השתמשתי בלוח אם מדגם Z890M Aorus Elite ICE של ג׳יגהבייט. על אף היותו לוח אם קטן יותר ממה שאנחנו רגילים בגודל mATX, הלוח מספק למעבדים את כל מה שרק אפשר לבקש כדי לקבל את הביצועים הטובים ביותר. בין אם זה מערך ייצוב מתחים 12+1+2 עם גופי קירור גדולים, תמיכה ב-PCIe Gen 5 או 4 סלוטים לזיכרון עם תמיכה בביצוע אוברקלוק עד למהירות של עד 9200MT/s.

ad banner

אם כבר הזכרתי את הזכרונות אז לצורך ביצוע המבחנים השתמשתי בשני סטיקים של 16GB (סה״כ 32GB) במהירות 7200MT/s בקונפיגורציה של Dual-Channel. מעבדי Series 2 וארכיטקטורת Arrow Lake הוכיחו כי סוף סוף יש סיבה להשקיע בזכרונות מהירים יותר כשבלא מעט מקרים, המעבדים יודעים לנצל את המהירות הגבוהה יותר כדי לספק שיפור בביצועים. באופן מסורתי, השיפור בביצועים שמקבלים בגיימינג מזכרונות מהירים יותר הוא זניח ומסתכם באחוזים בודדים. בסט הבדיקות הקרוב, בשל העובדה שלא נשתמש בכרטיס מסך ייעודי, הזיכרון הכולל של המערכת ישמש גם כזיכרון לליבות הגרפיות כך שאולי שיפור הביצועים יורגש יותר לעומת מקרים בהם יש כרטיס מסך עם זיכרון גרפי משלו.

החלק האחרון בשילוש הקדוש של עולם החומרה הוא כמובן המעבד, במקרה הזה הרצתי את המבחנים על ה-Core Ultra 5 245K אך הביצועים הגרפיים בינו ובין ה-Core Ultra 9 285K הם עד כדי זהים בשל העובדה שהליבות הגרפיות הן זהות לצד הבדל מינורי בתדרי העבודה שלהן. כזכור, המעבדים החדשים של אינטל הם המעבדים הטובים ביותר שאפשר לקנות היום אם אכפת לכם מצריכת חשמל. הם מציגים שיפור עצום בביצועים ביחס לכמות המתח לעומת הדור הקודם, שיפור שלפעמים מגיע לאיזור ה-35%. מבחינת ביצועים נטו, המעבדים כוללים כארבע ליבות גרפיות לצד עוד 4 יחידות חישוב Ray Tracing אשר מספקות יחד כ-8TOPS ביצועים. השיפורים לליבה מאפשרים גם תמיכה מלאה ב-DirectX 12 ו-XeSS שהיא טכנולוגיית ה-Upscale של אינטל כשהיא משתמשת באותו עיקרון עבודה של FSR ו-DLSS של AMD ו-Nvidia בהתאמה כשיש היום מעל ל-150 משחקים שכבר תומכים ב-XeSS באופן מלא (ובניהם לא מעט משחקים חדשים).

ad banner

מעבד כל יכול?

כדי לבדוק את היכולות של המעבד והליבות הגרפיות שלו, הרצתי עליו 10 משחקים פופלאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי. בכל משחק כיוונתי את ההגדרות הגרפיות לרמה בנינונית (Medium), ביטלתי את ה-Ray Tracing, XeSS וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p, שכן זאת הרזולוציה הפופלארית ביותר היום לגיימינג.

כמו שאפשר לראות, מלבד Cyberpunk 2077 שמאוד לא אהב לרוץ על המעבד, כל המשחקים הגיעו קרוב מאוד לרף ה-30FPS הנכסף שאני מחשיב כמינימום למשחק. אם הייתי מוכן להוריד את ההגדרות הגרפיות עוד טיפה לרמת Low קצב הפריימים היה הרבה יותר חלק ונעים מעל 30FPS. לצד זאת, צריך גם לזכור שמדובר כאן על משחקי AAA כבדים מאוד שיצאו בשנים האחרונות והם לא פעם מורידים על הברכיים גם כרטיסי מסך ייעודים. משחקי AAA אחרים שיצאו כבר לפני כמה שנים ונחשבים טיפה יותר ישנים כמו Battlefield V, Control או Metro Exodus רצו על המעבד ללא בעיות עם קצב נעים תוך כדי שהם עדיין נראים מעולה. לבסוף, אגע ב-Space Marine 2 ו-Forza Horizon 5, כמו שאפשר לראות, בגרף לא מוצגים הביצועים שלהם פשוט כי הם לא הסכימו לעבוד. Horizon 5 טען ללא הגבלה ולא נפתח ו-Space Marine 2 הקריס את כל המחשב עם מסך כחול בכל פעם שניסיתי להפעיל אותו. אני לא יודע בדיוק מה הסיבה שהמשחקים האלה לא רצו בעוד שאחרים עבדו בלי בעיה אך זאת גם אופציה שנתקלתי בה בשימוש עם מערך משחק כזה.

בנוסף, ציינתי שהליבות הגרפיות החדשות גם מציעות תמיכה בטכנולוגיית XeSS כדי לקחת את הביצועים שמתקבלים מהליבות הגרפיות עוד יותר קדימה על ידי שימוש בבינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי לבצע Upscale ובכך להציע טקסטורות טובות חדות יותר או לחילופין להציע קצב פריימים טוב יותר. כאמור, ישנם היום באיזור ה-150 משחקים אשר כבר מציעים תמיכה בטכנולוגיה וכדי לבחון את שיפור הביצועים שהיא מציעה לקחתי חמישה משחקים תומכים, עם אותן הגדרות גרפיות על מדיום כשהפעם הפעלתי את XeSS על מצב Balanced כדי לראות איזה שיפור מתקבל בזכותה.

טכנולוגיית XeSS היא אמנם לא וותיקה ומשוייפת כמו FSR או DLSS שמספקות שיפור ביצועים שעובר לא פעם את הפי 2, אבל כמו שאפשר לראות מהגרף, היא עושה עבודה לא רעה עם שיפור ביצועים ממוצע של 49%. את רוב המשחקים XeSS הצליחה להעלות מעל 30FPS יחד עם שיפור מורגש לנראות של המשחק, אם אתם מחפשים שיפור גדול יותר לקצב הפריימים אז אפשר לבחור במצב Preformance ששם דגש על ייצור יותר פריימים וכך להגיע גם לקצבים של 40-60FPS יחסית בקלילות. השיפור הגדול ביותר הוא עם Cyberpunk שעבר מקצב נורא של 8FPS בלבד לכדי קצב מקרטע של 16FPS, זאת הכפלת ביצועים אבל זה עדיין רחוק מלהיות מספיק.

השורה התחתונה

עם כמה שקיוויתי, לצערי אנחנו עוד לא בימים שבהם אפשר לשחק משחקי AAA עדכניים על המעבד ללא צורך בכרטיס מסך ייעודי. אנחנו לא מאוד רחוקים משם' במיוחד עם XeSS שממשיכה להשתפר בכל יום, אבל זה כנראה כבר לא יקרה עם דור המעבדים הזה. אם אתם רוצים לשחק במשחקי AAA אין לכם ברירה אלא להשתמש בכרטיס מסך, אבל אם אתם רוצים לשחק רק במשחקים קז׳ואליים כמו MultiVersus ו-Escape Simulator או פחות כבדים גרפית כמו Metaphor: ReFantazio (ויש מאות כאלה) אתם לא בהכרח צריכים לקנות כרטיס מסך עכשיו ותוכלו לחכות עם הרכישה עד מבצע טוב או השקה של דור חדש של כרטיסים.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י