הרשמה

ביקורת: Funko Fusion - המשחק המתסכל בהסטוריה

דווקא הכשרון הבלתי ניתן לערעור של המפתחים הופך את Funko Fusion מסתם משחק רע - למעצבן

  • PC
  • Playstation 5
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 10/10/2024

באסה בלי סבבה

עותק לביקורת ניתן לנו ע"י עדלי יונייטד, תודה רבה!

בשנת 2010 הילדות שלי קיבלה את אחת המתנות הכי גדולות שקיבלתי מבחינת משחקי מחשב. Lego Harry Potter: Years 1-4 יצא, עם המון שדרוגים לפורמולה של משחקי לגו שכבר למדתי להכיר, שבתור ילד נראו לי קסומים.  כדי להסביר לילדים כמוני את כל החידושים כמו שיעורי הקסמים שהיו למשחק, העלו לגו והמפתחת TT Games סרטוני מאחורי הקלעים סופר מושקעים בהובלת שני המפתחים שהפכו להיות הפנים של החברה ג'ון ברטון (Jon Burton) וארתור פרסון (Arthur Parsons) שנראו לי כילד כקוסמים. במהלך השנים, פרסון הופיע לדבר כמעט על כל משחק לגו לפני שיצא, וכל מי שגדל עליהם ידע לזהות אותו וכנראה גם בעל חיבה מסויימת אליו - כי את הפורמולה שהוא היה הפנים שלה ובעיקר את ההתפתחות שלה לכדי שלמות במשחקים היותר מאוחרים שיצאו מאוד קשה לבנות. לפני קצת יותר משלוש שנים עזבו השניים את TT Games בגלל אינספור בעיות שהיו בחברה וביחד עם עוד כמה מפתחים הקימו את 10:10Games, חברה שלא ממש היה ברור מה המטרות שלה. כשהן התגלו כמשחק מבוסס מותג רק במקום לגו דרך Funko, אני מודה שכבר עלו לי כמה חששות בעיקר בגלל כמה בחירות מוזרות כמו הסרט The Thing של ג'ון קרפנטר, שלא ממש צורח את אותה אווירה שבנו במשחקי לגו, אך נשארתי מאוד אופטימי בעיקר בגלל ההוספה של "מת על המתים", אחד הסרטים האהובים עליי אי פעם.

כמו במשחקי הלגו של הארי פוטר, משהו בעובדה שפרסון עובד שוב על מותגים בריטים עודד אותי שהמוצר יוכל לשלוח אותי לכמה שעות בחזרה לילדות. קפיצה בזמן לשנה אחרי, וקצת לפני יציאת המשחק אחד מערוצי היוטיוב שהכי אהבתי בתור ילד, outsidexbox, מעלים סרטון בערוץ הבת שלהם בו אחת הכתבות היותר מוכרות שלהם טוענת כי Funko Fusion יכול להיות הדבר הכי רע שקרה בהסטוריה למשחקים מבוססים מותג, מסיבות שלצערי ארחיב עליהם אחר כך. ההתנגשות בין שני "גיבורי" ילדות שלי הגיעה לשיא עם היציאה של המשחק, שקיבל ביקורות קשות מכל כיוון. לקחתי קצת זמן עד שהתחלתי אותו כי רציתי לבוא אליו בראש שקט, ובעיקר רציתי לתת דעה רצינית ובונה כי אני מאוד מעריך את העבודה של פרסון על משחקי לגו וחושב שהוא תרם המון לילדות שלי ושל עוד הרבה. וזה לגמרי מה שהייתי עושה - אילולא המשחק היה עושה את המינימום ובא לקרתינו כשחקנים. לא רק ש-Funko Fusion מרגיש כאילו נעשה בעצלנות ובחוסר מקצועיות שלא תואם את ההסטוריה של המפתחים - הוא גם מלא ברעיונות רעים שמרגישים כאילו באו להרוס את הכיף ובכך נשאר תוצר חסר רגש שכל מה שיכל להיות בו טוב נשאב ממנו לחלוטין. אני יודע שאלה היו מילים קשות - לצערי תתכוננו לעוד הרבה כאלה.

מה זה בעצם?

Funko Fusion הוא משחק שמנסה לבנות DNA חדש למשחקים מהסוג הזה ונכשל כמעט בכל צורה אפשרית. על הנייר הבסיס דומה. למשחק 7 "עולמות" מרכזיים שבנויים כקומות קטנות במגדל הפאנקו הגדול, ובכל עולם 5 שלבים המספרים סיפור קצר בהשראת המדיות עליהם הם מבוססים. בכל עולם יש גם לפחות שלב סודי אחד המבוסס על מדיה אחרת מהעולם המרכזי, וסיום כל שלב יזכה אתכם בכתר זהב אחד. בכל השלבים יש מספר רב של דברים למצוא, כמו כתרי כסף שתוכלו להמיר לכתרי זהב וחפצי אספנות אחרים שלאחר מציאת כמה מהם תוכלו לפתוח נשק מיוחד בעמדת הנשקים. בכל שלב מפוזרות עמדות משלושה סוגים, האדומה נשקים, הירוקה חיים וסודות מיוחדים והכחולה יכולות מרכזיות עליה ארחיב בפסקה נפרדת כי היא רעיון כל כך גרוע שמצריך מחקר. בנוסף לעמדות מפוזרות גם קופסאות פאנקו שרק דרכן תוכלו להחליף דמויות ובעיקר המון אויבים שילוו אתכם גם ברגעים שמרגישים מתאימים בשלב וגם ברגעים שפחות.

מי שציפה לשלבים מלאים בפרטים מגניבים כמו משחקי לגו מאז שנת 2010 יתאכזב לגלות שמדובר בעיצוב סופר בסיסי של העולמות, שאת חלקם אפשר אפילו להגדיר כעצלני. מבט קצר על חדר צר בו אמור להתקיים קרב בוס ממשחק לגו ישן לבין חדר צר בו אמור להתקיים קרב בוס במשחק החדש מספר את כל הסיפור וממחיש בצורה הטובה ביותר כמה חסר אישיות נראה כל אזור במשחק - גם אם הסדרות שהמשחק בוחר לתת להן במה מרגשות אותי אישית. שנים אני מחכה לאזכורים ל"מת על המתים" במיינסטרים, העלילה של "סקוט פילגרים נגד העולם" בסגנון משחק לגו היא חלום ילדות שלי ואני לא יכול לדמיין מה קרה למעריצים של סרט יחסית קטן כמו The Thing כשהם ראו שהסרט מקבל יחס דומה לסדרה גדולה כמו He-Man. לצער כולם, גם אם המשחק לא מזלזל באף אחת מהזכיונות האלו, הוא לחלוטין לא עושה איתן חסד, והתוצאה היא ניסיון עצלני ממש שקשה להגן עליו מטענות תאבת הבצע, גם אם לא ממש ברור את הכסף של מי הוא רוצה.

למי זה מכוון?

תראו, ל-Funko Fusion יש כל כך הרבה בעיות שאפשר להגדיר כמרכזיות וקשה להחליט מה הכי בולטת מביניהן, אך כולן נעוצות באותה הסיבה. המשחק לא יודע למי הוא מכוון, ובניסיון לפנות לכולם מאבד את עצמו ואת כל החן שיכל להיות לו. אם חשבתם שיהיה מוזר לנסות להתאים את האלימות והגורטסקיות של The Thing לילדים - צדקתם, ואם חשבתם שמכניקת קרב בעלת 3 סוגי מכות שלא משתנה כמעט בכלל מדמות לדמות תשעמם מבוגרים אחרי פחות משעה - גם צדקתם. ואם אתם חושבים איך לעזאזל המפתחים לא חשבו על זה לפני - אני איתכם. אי אפשר לראות את כמות הדם שנשפכת במשחק מבלי לתהות מי חשב שזה רעיון טוב למשחק מבוסס על מותג צעצועים שבתוך קהל היעד המרכזי שלו נמצאים גם ילדים, ואי אפשר להבין איך שנים של התפתחות של משחקי לגו שהובילו למערכות קרב מגוונות מדמות לדמות הפכו להעתק הדבק שקיבלנו פה.

כדי להבין את עומק הבעיה אספר על שתי דוגמאות. בשלב הראשון המבוסס על הסרט המצוין Hot Fuzz אנחנו מגיעים לזירת רצח בה רואים שני ראשי ערופים של דמויות Funko עם דם אדום מפוזר לידם, כאן אני רוצה להזכיר שאפילו סרטוני יוטיוב של מורטל קומבט בדרך כלל משתמשים בדמויות שהדם שלהם לא אדום כדי להקל על האלגוריתם של יוטיוב שלא יוריד את הסרטון. לא משהו שמותאם לילדים. אליסון מ"אקדמיית המטרייה" יכולה לשכנע דמויות לעשות דברים דרך הדיבור שלה, רק שהמשחק מסביר את היכולת הזאת רק דרך השפה האנגלית ובאופן מאוד לא ברור לאיזה דמויות הכוחות יהיו אפקטיבים ולאיזה לא - מה שבעצם חוסם את המשחק תחת מחסום שפה בצורה שלא הייתה קיימת בסוג משחקים האלה עד עכשיו. מבחינת הדמויות, לכולן מכה קלה אחת, שהחזקת הכפתור שלה תהפוך למכה חזקה יותר ורובה שאיתו אפשר לירות רחוק כשההבדל היחיד בין הדמויות מעבר לקוסמטיקה הוא קצב היריה (כך שיריה מהירה משמעותה להיות חלשה יותר ויריה איטית בדרך כלל תתפוצץ ותפגע בכמה אוייבים) והמכה אותה מפעילים דרך לחיצה ארוכה שתהיה להסתובב כמה שניות או יצירת הדף שיפגע למרחק. במערכת הקרב של המשחק בעצם יש רק 6 סוגים של דמויות שבנויות כמובן מהשילובים בין השינויים המינורים שציינתי. אותו מספר סגנונות לחימה בסיסי היה בלגו מלחמת הכוכבים הראשון שיצא בשנת 2005, שהכיל גם שינוי באופי הלחימה בדמויות כמו יודה וכמובן הכיל גם קרבות בחלליות, דבר שלא קיים כאן. לחלק קטן מאוד מהדמויות יש כוח מיוחד, כמו השתגרות למספר 5 מאקדמיית המטריה או היכולת של סקוט פילגרים לירות תווים מהגיטרה שיוצרים גלי קול שוברי זכוכית ממגברים - אך הן מעטות מידי ונהפכות לקאדר לשימוש בגלל הדרך המוזרה בה צריך להחליף בין הדמויות. עם אי התאמה לילדים ובסיסיות במערכת הקרבות (שהיא מרכז המשחק) של לפני שני עשורים, המשחק מוצא את עצמו יתום מקהל יעד.

לא בונה על הבסיס הרעוע

עם בסיס כל כך רעוע לא ציפיתי שהמשחק יצליח להתרומם, אך גם מה שהוא מנסה לבנות עליו מלא בבעיות. רוב הרעיונות שהמשחק מציג לא רק מבוצעים רע אלא רעים בעצמם, וגורעים מן הכיף שיכל להיות לחלק מהשלבים על המדיות האהובות עליכם. הבעיה הכי גדולה שמאוד היה לי קל לסמן היא מערכת היכולות של המשחק. אם עד עכשיו במשחקי לגו התרגלנו לדמויות עם כוחות שונים שיפתרו לנו פאזלים קטנים בשלב כדי לפתוח אזור חדש או אובייקט לאסוף, כאן את היכולות המרכזיות לפתירת הפאזלים צריך להוציא מעמדות המפוזרות בשלב. במקום שנייה וחצי של לחיצה על כפתור ומעבר כיפי בין הדמויות לבחירת הדמות האהובה עליכם עם הכוח להשיג את האובייקט, תצטרכו ללכת למקום בו נמצאת העמדה בשלב, להוציא ממנה את היכולת, להרים אותה כל הדרך עד לאיפה שאתם צריכים ורק אז להשתמש בה. אין כאן שום דרך אחרת להסתכל על זה חוץ מקאדר מיותר שפוגע אנושות בקצב של המשחק. גם מעבר בין דמויות נהפך לעונש, כי במקום ללחוץ על כפתור ולהחליף תצטרכו ללכת לקופסת פאנקו המפוזרת בשלב ולהחליף בה.

שני ההחלטות המבאסות האלה נפגשות כאשר כדי להשיג אובייקט מסויים תצטרכו גם יכולת וגם דמות עם כוח מיוחד, שם זמן התכנון כדי להשיג אותו יעלה על הכיף שתקבלו מלהשיג. שתי הרעיונות האלה מובילים את רשימת הרעיונות שהמשחק מציג ופשוט שואבים מהמשחק את ההנאה, והרשימה הזאת ארוכה. מפריטי אספנות הנמצאים בכל שלב שכדי להשיג אותם תצטרכו לזהות ולחסל בקרב מסויים אוייב עם הילה אדומה שמופיע בדרך כלל מחוץ לאזור הקרב המרכזי רק ל-10 שניות וישר נעלם, שלבים שלמים המובססים על מנגון מעקב שבמקרה הטוב עובד מזעזע ויגרום לכם להתחרפן מכמה שה-AI במשחק גרוע ובמקרה הרע פשוט לא עובד ויכריח אתכם לטעון את השלב מחדש, והיעדר האפשרות לדלג על סרטונים - שהופכת לקריטית בגלל כמות הפעמים שתצטרכו להדליק שלבים מחדש בגלל באגים. זאת רק רשימה חלקית באירוע באמת ביזארי, כי הייתי מצפה ממפתחים מנוסים שפיתחו שיטה כל כך מדויקת עם משחקי לגו לפחות לא לפתח בטעות מערכות שפוגעות בכיף שלנו כשחקנים. נסיים באופטימיות, אני חושב שלא כל הקסם של המפתחים ברח. חלק מהרעיונות כן טובים, למשל ההסתמכות על נשקים חזקים יותר שאפשר להוציא מעמדות בשלב או בתיבות אוצר ראנדומליות והעובדה שהמשחק קשה יותר ודורש בעצם מאיתנו לדאוג למלא חיים או להשתמש בסודה ממריצה. הבעיה שהביצוע כל כך גרוע שגם הרעיונות האלה מרגישים מאולצים, אך לדעתי בניגוד לרוב הרעיונות שהמשחק מביא לשולחן והבסיס המזעזע שלו דווקא אותם הייתי שומר ומנסה לשפר. את כל השאר, צריך לזרוק לפח.

הפינה על הבאגים

אני לא חושב שנכון להכניס את הבאגים כפאקטור לציון הכללי כי המפתחים הבטיחו במספר סרטונים שיתקנו אותם, אך שווה לציין שהמשחק כרגע מלא בהם, בעיקר ברמת ה-AI. שלבים שלמים מבוססים על דמויות שאמורות לעקוב אחרייך כשאתה הולך לידן, אך כרגע הרבה מהם פשוט נתקעים במקום או הולכים בטעות למקומות שתוקעים אותן לעד. חלק מהאזורים גם יורידו לכם את רמת הפריימים דרמטית, וכל פעם שהחלפתי דמות הרזולוציה צנחה לכמעט 8Bit. 

השורה האחרונה

על הנייר לא אמורה להיות כאן דרמה - Funko Fusion הוא עוד משחק חסר נשמה המשתמש במותגים שלו כדי לקושש כסף ממעריצים או ילדים. אך כשאנחנו יודעים שמאחוריו עומדים אותם מפתחים שגידלו דורות שלמים עם המשחקיות שיצרו למשחקי לגו בשילוב העובדה שהוא אלים מידי לילדים' ילדותי מידי למבוגרים ולפעמים פשוט לא עובד - הוא הופך לקטסטרופה של ממש.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

3.5
מתוך 10
נבדק על:
Xbox Series X|S

הטוב

  • בחירת מותגים מרעננת
  • חלק מהרעיונות למשחקיות לא רעים

הרע

  • מכניקות שמרגיש כאילו כוונו להרוס את הכיף
  • עיצוב שלבים לא טוב בכלל
  • מרגיש חסר השקעה
  • לא קולע לשום קהל יעד
  • ביצועים מזעזעים ובאגים שוברי משחק בכמויות

והאלימות:

  • ברצינות, לא זוכר הרבה תכנים שלואו קיי מכוונים למשפחות שהראו ראשים ערופים עם דם
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י