הרשמה

ביקורת: CAMMUS C5 Bundle

יצאתי לבדוק האם הכניסה של CAMMUS לשוק הישראלי מוצלחת?

כרטיס הכניסה שלי לעולם המירוצים

המוצרים סופקו לנו לסיקור על ידי היבואן אודיו-ליין, תודה רבה!

אחד התחומים שאני רוצה להיכנס אליהם כבר זמן מה ולהתחיל לקחת אותם יותר ברצינות הוא תחום הסימולטורים. זה תחום עצום עם המון תוכן וקהילות משחק אדוקות מאוד שעד היום לא נכנסתי אליו לגמרי בעיקר בגלל חוסר בציוד המתאים. יש המון סימולטוריםֲֲ שונים לגמרי מנהיגה במשאית עד הטסת מטוס ושליטה בכלי צמ״ה ולכל אחד מהם יש המון מוצרים משלימים בשביל לקבל את ההרגשה האמיתית והטובה ביותר מהם. אחד מהמוצרים הבסיסיים והנפוצים ביותרֲֲ אלו הגאים שמגיעים בשלל צורות ומחירים. אז כשער הכניסה שלי לעולם סימולטורי הנהיגה, קיבלתי את ערכת ה-C5 של חברת CAMMUS לביקורת.

מלאכת הרכבה

כמו שאפשר להבין מהכותרת של הביקורת, מדובר כאן על באנדל של מוצרים שכולל שלושה מוצרים:

  • C5 Steering Wheel + Wheel Base
  • CP5 Pedals
  • CS5 Desk Clamp

את כל אחד מהמוצרים נתן לרכוש באופן פרטני כשההגה והבסיס שלו מגיעים מורכבים כיחידה אחת. בשונה מרוב ההגאים שנמצאים היום בשוק, כאן מדובר על הגה וערכה שהיא יותר מודלרית. צריך להגיד, CAMMUS לא המציאה את הגלגל (או ההגה במקרה הזה), יש עוד לא מעט חברות שמספקות פתרונות מודולרים להגאים. הגה מודולרי מאפשר לשחקן לרכוש ולהתאים סוגים וגדלים שונים של הגאים עם בסיסים שונים, כל אחד עם המאפיינים שלו על פי מה שהשחקן מחפש. מדובר על פיתרון מעט יותר מתקדם לאנשים שמרגישים בנוח עם הרכבה של מוצרים אך הוא נותן הרבה יותר עומק והתאמה. כאמור, במקרה הזה ההגה והבסיס מגיעים מחוברים יחד כשלפי דעתי מדובר על שילוב מעולה, במיוחד לאנשים עם רמת הבנה בינונית כמו שאני נמצא בה כרגע.

כפי שציינתי, נדרשתי להרכיב את המוצרים יחד. אחרי שהוצאתי את כל המוצרים מהקופסאות שהיו ארוזות בצורה מעולה התחלתי עם הרכבה שלהם יחד. סך הכל ההרכבה לקחה בערך כרבע שעה שהתחלקה ל-10 דקות של הרכבת המעמד לשולחן של ההגה ועוד 5 דקרות להרכבת הדוושות. אני חייב לציין שההרכבה עצמה הייתה פשוטה מאוד אך ההוראות שמקבלים עם ספר ההדרכה טעונות שיפור, במיוחד אחרי שמגלים שההוראות באנגלית נמצאות בחצי השני של הספרון אחרי הסיניות. אפשר לכוון את זווית ההגבה של ההגה על ידי הנעילה של המעמד באחד משלושה חורים שיקבעו את הזווית ביחס לשולחן. ההרכבה של הדוושות פשוטה מאוד כשפשוט צריך להכניס אותן למקומן ליד חיישן ה-Hall Effect וקיבוע שלהן לרצפת המשטח, יש אפשרות להתאמה אישית של הדוושות באשר לגובה שבו הן יוצבו. את הדוושות מחברים בעזרת כבל USB-C סטנדרטי יחד עם שאר הכבלים אל בסיס ההגה שמשמש כלב של כל המערך. במחינת איכות הבניה, גם כן צריך לתת שבחים ל-CAMMUS על איכות בניה מעולה כשכל החלקים עשויים מתכת חזקה ויציבה שלא זזה או מתעקמת.

כמו שאמרתי, הלב של כל המוצרים זה בסיס ההגה שהכל מתחבר אליו. אם זה חשמל או דוושות וחיבור למחשב. בסיס ההגה כולל גם חיבור USB-C נוסף שלא היה לי שימוש בו שמאפשר להוסיף גם ידית הילוכים. הפלטפורמה הזאת מאפשרת לשחקן לבצע שידרוגים והחלפות של החלקים לאורך זמן כדי לנצל את ההשקעה הכספית לטווח ארוך יותר. כאמור אפשר להוסיף ידית הילוכים אך במידת העיקרון ניתן גם לשנות את הדוושות לאחרות כשחיבור ה-USB-C שהכל משתמש בו מאפשר חופש הרבה יותר גדול לשחקן.ֲֲ 

עקב אכילס

עד עכשיו, החוויה שלי עם ה-CAMMUS C5 Bundle הייתה טובה, אפילו טובה מאוד, אבל המומנטום הזה נעצר. אחרי שהרכבתי את כל המוצרים יחד וחיברתי אותם למחשב נדרשתי להתקין את התוכנה. אני כן אגיד שהתוכנה של CAMMUS היא סבירה, היא אמנם לא מהתוכנות הטובות ביותר שנתקלתי בהן אבל היא רחוקה מאוד מלהיות הכי גרועה. יש דברים שהיא עושה טוב ויש דברים שהיא עושה פחות טוב, או לא עושה בכלל. אחד מהדברים האלה זאת אפשרות להגדרה של הכפתורים שעל ההגה. על ההגה יש 20 כפתורים, לצד עוד שני מתגים ושלוש גלגלות. כל אלה מאפשרים לשחקן לכוון הרבה מאוד פונקציות, בין אם שינוי הילוכים בזכות המתגים, שינוי הגדרות מצלמה לגלגלות והפעלת כל מיני פונקציות בעזרת הכפתורים. הבעיה שלי היא שהתוכנה של ההגה לא מאפשרת לשייך מקש לכפתור על ההגה, זאת אומרת שאני לא יכול להגדיר שכפתור מסויים על ההגה ישמש כמקש E באופן אוניברסלי. אני מאמין שזה משהו שאפשר לפתור בעדכוני תוכנה עתידיים ואני מקווה שיקרה.

כמה מהדברים הטובים שהתוכנה עושה אלו האפשרויות לדייקֲֲ את הפרמטרים של החלקים. זאת אומרת שהתוכנה מאפשרת להגדיר את ההתנהגות ונקודות השיא של דוושת הגז או הברקס וכך להתאים את הרגישות שלהם לסגנון הנהיגה שלכם. כשאפשר להגדיר כמה סיבובים יהיה אפשר לעשות עם ההגה עד שמגיעים לקצה שלו, מה תיהיה בהירות המסך ומה הנורות שעל ההגה יציגו ובאיזה צבע. התוכנה מלאה גם בהגדרות עבור בסיס ההגה, החל מכמות הכוח, חוזק ה-Force Feedback והרטט שמתקבל, יכולת השיכוך של ההגה ועוד.

התוכנה עמוסה בהמון פרמטרים שאפשר לשנות ולהתאים כמעט באופן מלא לאיך שרוצים. מצד אחד זה מעולה ונותן הרבה חופש, מצד שני זה יכול להיות מבלבל מאוד במיוחדֲֲ כשכמעט ואין הסברֲֲ מה כל פרמטר אומר ואיך השינוי שלו משפיע על חווית המשחק, כך שמדובר על הרבה ניסוי וטעיה וחיפוש בגוגל. פיצ'ר אחד שיכול להקל על זה במעט זאת האופציה לחפש ולטעון פרופילים שאנשים אחרים יצרו עבור כל מיני משחקים וזה הקל עליי מאוד בהתחלה. זה אף פעם לא כיף לראות מוצר מעולה חומרתית עם תוכנה חצי אפויה שמורידה את היכולות שלו, אני באמת מקווה ש-CAMMUS תשפר את התוכנה כי כרגע היא עקב אכילס של המוצרים המעולים האלה.

סיפורו של משחק

את החלק בביקורת שבו אני מספר על שעות המשחק הרבות שלי עם ה-C5 Bundle אני רוצה לבסס על כמה משחקים מרכזיים שבהם שיחקתי כאשר כל אחד מהם עושה משהו קצת אחרת. הראשון ואולי המשחק שהכי התרגשתי וחיכיתי לנסות עם ההגה והדוושות זה Forza Horizon 5. נכון, לא מדובר פה על סימולטור או על משחק שאפילו מקרב לזה, מדובר על משחק מירוצים ארקיידי לחלוטין. החוויה שלי עם המשחק התחילה ברגל שמאל כשהוא בכלל לא זיהה את ההגה. אחרי חיפוש קצר בגוגל הבנתי ש-Horizon 5 ידוע בבעיתיות שלו עם הגאים וצריך להפעיל איזה פיצ'ר קטן בתוכנה של ההגה שפותרת את הקישור עם המשחק. אני חושב שהדבר הטוב ביותר ש-Forza Horizon 5 עושה זה ניצול של הרטט והפידבק הפיזי שאפשר לקבל מההגה. המשחק מספק רטט קטן שאפשר להרגיש בהחלפת הילוכים, מקשה על הזזת ההגה בהיגוי יתר ונסיעה על עפר מרגישה קופצנית ורוטטת במיוחד. לדעתי, על אף היותו משחק ארקיידי, השימוש בהגה פותח לשחקן עומק חדש למשחק.

המשחק השני הוא American Truck Simulator שהוא אחד המשחקים האהובים עליי מהיום שהוא הושק. אני חושב שזה המשחק שבאמת גרם לי להתאהב בהגה הזה. ATS מצליח לתת לשחקן הרבה יותר אפשרויות מאשר Forza Horizon 5 כשאפשר להגדיר את כל הכפתורים שעל ההגה לדברים במשחק, כך שאחרי 10 דקות שבהן הגדרתי את הכל לא השתמשתי יותר כלל בעכבר. בשל העובדה שב-ATS אנחנו נוהגים במשאית, כאן מדובר על היגוי הרבה יותר כבד לעומתֲֲ Horizon 5. ההגה עושה שימוש מעולה במנוע הפנימי של בסיס ההגה כדי לרכך ולהקשות את סיבוב ההגה כדי להתאים את ההרגשה להגה של משאית. לצד זאת, המשחק עושה גם שימוש נהדר במסך שנמצא על ההגה כשהוא מראה לשחקן בזמן אמת את מהירות הנסיעה וההילוך שבו הוא נמצא. באשר לדוושת, גם הן מרגישות הרבה יותר רספונסיביות ובעלות דיוק לעומת משחק המירוצים כך שלחיצה קלה על הברקס אכן תורגמה במשחק לעוצמת בלימה שציפיתי לה וכך היה לי גם עם Mudrunner הקשוח.

משחק שהעברתי איתו הרבה תחרויות ראש בראש מול הבת זוג שלי זה Project Cars 3. לצערי כאן המשחק לא הצליח לתקשר עם ההגה בצורה מושלמת אז לא קיבלתי את המהירות של הרכב על המסך אבל מעבר לזה אין לי תלונות בכלל. ההגה איפשר לקבל הרגשה מעולה של מתי הרכב מאבד את האחיזה בכביש וכאשר הרכב הסתחרר, הגה הגיב בצורה מדויקת והסתובב גם כן. ב-Project Cars גם עשיתי שימוש נרחב יותר בשני המתגים שנמצאים מאחורי ההגה להחלפת הילוכים. השימוש במתגים האלה והמיקום שלהם היה לי נוח מאוד, במיוחד לאור העבודה שגם הרכב שאני נוהג עליו כולל אותם. אבל המשחק האולטימטיבי שמשלב את כל היכולות של ההגה עם אינטגרציה מושלמת הוא Assetto Corsa. ההגדרות לוקחות פחות מדקה עם פריסט שהוכן מראש כשהמשחק עושה שימוש בכל מה שיש להגה להציע ממגוון כפתורים, יכולות היגוי והתנגדות, מסך ותאורה ריספונסיביים בהתאם למהירות ולטורים של הרכב ועוד. זה מרגיש כאילו ה-C5 ו-Assetto Corsa נועדו אחד לשני וזאת אחת מחוויות הגיימינג הביתיות הטובות שחוויתי.

כל המשחקים האלה הם חלק מרשימת 32 המשחקים שנתמכים על ידי ההגה. אך לצד כל השבחים האלה, היו מספרים משחקים שלא הופיעו ברשימה וניסיתי לשחק עם ההגה אך הם לא עבדו. בין המשחקים אפשר למצוא את The Crew 2, Need For Speed Heat ו-Expeditions. כל משחק לא עבד מסיבותיו שלו, אני לא יודע אם זה חוסר תמיכה מצד מפתחי המשחק או מצידה של CAMMUS אבל לצד התוכנה המעיקה של המוצרים, הבעיה הכי גדולה כאן זה משחקים. 32 משחקים זה אמנם לא מעט אבל לדעתי עדיין חסרים עוד כמה כותרים מרכזיים כדי לתת ל-CAMMUS C5 את המקום שלו במיינסטרים כמו ההגאים של Logitech למשל.ֲֲ 

השורה התחתונה

ה-CAMMUS C5 Bundle היא ערכת מוצרי נהיגה מעולה. הם מספקים הרכבה קלה, יכולת התאמה וקוסטומיזציה מעולה עם חווית נהיגה מהנה ומספקת מאוד. לא מדובר על שלמות כשרוב התלונות שלי מופנות לתוכנה שצריכה מקצה שיפורים ורשימת המשחקים שאשמח לראות מתרחבת. מדובר על ערכת מוצרים ברמת ביניים שמאפשרות כניסה טובה לעולם הנהיגה במחשב ומקום להתקדמות והתמקצעות. אחד מנוקודת החוזק לפי דעתי של הבאנדל זה המחיר שלו שעומד על כ-2,250 ש"ח שלפי דעתי מספק תמורה טובה מאוד עבור הכסף שמשלמים במיוחד כשלוקחים בחשבון שמדובר על הגה עם Direct Drive.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • הרכבה פשוטה ואיכות בניה מעולה
  • מאפשר גמישות והתאמה אישית רבה
  • מאפשר חווית משחק נהדרת וכיפית במיוחד
  • מחיר נגיש עם יחס תמורה-כסף מעולה
  • הרבה אפשרויות לכיוונון בתוכנה..

הרע

  • ..אך היא גם לוקה בחיסרון כמה פיצ׳רים
  • רשימת המשחקים קצרה יחסית וחסרת כותרים מרכזיים

והתחרות:

  • ניצחתי בהתערבות ולא עשיתי כלים
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י