הרשמה

ביקורת: House of the Dragon עונה 2 פרק 8: "המלכה שתמיד הייתה"

בואו לקרוא מה חשבנו על סיום העונה של בית הדרקון בסיכום הפרק וביקורת כללית על העונה עצמה

תאריך השקה: 05/08/2024

גם אני יכול לגעת בעץ ולגלות את העבר והעתיד שלי? ולמה באוליפיאדה אין קרבות בבוץ?

"המלכה שתמיד הייתה" הוא שם הפרק ובעצם מסכם את העונה כולה. העונה מתחילה מהנקודה בה אאיגון בפיקוחה של אליסנט ואוטו הייטאוואר חומס את הכס מה שמניע את כל המהלכים הקורים בעונה, השם גם מתזכר את רייניז הלוא היא "המלכה שמעולם לא הייתה", שזכתה גם לספינת מלחמה (בפיקודו של ממזר שהיא לא חיבבה) על שמה. השם גם סוגר חשבון עם דאימון כמו ראינו בפרק שלאחר שנחשף לנבואה מכיר בזכותה התמידית של רהאינירה לכס ומוותר על שאיפותיו בפומבי, דבר שגם אליסנט עושה בחדרי חדרים ומתוודה מול רהאינירה כי היא המלכה בעוד בניה אינם היורשים. אז עם כזה קונצנזוס, האם רהאינירה תתמקם על הכס בשלווה ונחת? פחחחחח, שטויות יפות.

לפני שנמשיך נעדכן כי הפתיח כן מראה שינוי בו קו דם עובר בין דרקונים שונים כרפרנס לרוכבים החדשים בעלי הדם הואלריאני, כמו גם בדרקונים שהרגו אחד את השני עם וייגאהר וסיירקס.

טיילנד לאניסטר עושה את אירופה

אז הפרק נפתח עם לורד טיילנד שמגיע לטירוש שבאסוס בשליחות כס הברזל (בספרים זה אוטו הייטאוואר) להיפגש עם ראשיה הלוא הם שוכרי עבדים, נשים, שכירי חרב, פיראטים וסך הכל אנשים שהייתם רוצים לעשות עסקים איתם. לורד טיילנד הוא מראש לא הנושא ונותן המוביל במועצה של אאיגון/אאימונד ואף על פי שבמילותיו הוא מנסה לעמוד על שלו בכל שפת הגוף שלו הוא קורס ומוכן לוותר על האיים אותם דאימון שחרר בעונה הקודמת בהם ישתמשו סוחרי טירוש לגבות מס מהעוברים ושבים ולאור ניסיון העבר זה יקבל גוונים יותר פליליים. אם המסע הזה הרגיש לכם קצת כמו דה ז'ה וו לביקוריהם של ואריז, דאינריז, טיריון ועוד שלל דמויות מסדרת האם אז לא מן הסתם, הרי עולם כמנהגו נוהג וההיסטוריה חוזרת על עצמה וכשכס הברזל מסתבך הוא מפליג לבקש חילוץ מהיבשת השכנה ומבטיח כסף שלא בהכרח יש לו לספק, עוד אחד מהגלגלים אותם רק עוד 200 שנים ישברו. הטוויסט כאן הוא שהסדרה מציגה את נוכריותו של טיילנד עם חוקיו הנוקשים אל מול הפתיחות והפשטות של שאראקו לואהר (Sharako Lohar) הלוא היא הקברניטית הראשית של הצי הלוחם, בספר מתייחסים אליה כגבר. אין עוד מנהיג אחד בווסטרוז שהיה מרשה לעצמה להתקוטט וספק להפסיד בקרב בוץ מול אנשיו, פשוט אין, והדברים תמיד מקבלים גוון רציני ואפל יותר בווסטרוז. כשהיא מבקשת ממנו לשכב עם כל נשותיה הוא לא שואל האם הוא חייב לעשות זאת אלא כמה נשים יש לה. אתה כזה שובב טיילנד. בטח גם בתור לאניסטר הוא רוצה לדעת שהוא יצליח לעמוד במשימה, הרי לאניסטר תמיד משלם את חובותיו.

הילאינה המלכה

פרק סיום העונה עושה הרבה כבוד להילאינה. היא מסרבת לרכב על דרקון בשביל אאימונד, מתארת כמה היא שונאת להיות המלכה ומסבירה בנחת שיש תכנית לעולם הזה ואאימונד הוא לא חלק ממנה והוא ימצא את מותו. הילאינה כבר ראתה את כל ההיסטוריה, בדומה לבראן ולעורב בעל שלושת העיניים שעשה קאמבק, לכן כשאליסנט מציעה לה לעזוב את מעלה המלך היא שואלת 'מה הטעם?'. היא נמצאת בשלווה עם גורלה ועם חלקה בסיפור מכיוון והיא גם יודעת כיצד היא תמות בסופו של דבר, כולם יכולים להמשיך לתכנן תככים ומזימות והילאינה תישאר בשלה עם חלומות הדרקון שמספרים לה את הגורל שנקבע עבורם מראש. גם כשאאימונד מאיים עליה שהוא יהרוג אותה היא עונה לו שזה סבבה, בכל זאת אתה תמות באותו האופן בהמשך. היידה הילאינה. הילאינה גם אומרת לו, וזה לא ספויילר, שאאיגון אחיו יחזור להיות מלך, היא גם אומרת שאאיגון ישב על כס מעץ, שם יפה לכסא גלגלים. האם היא צודקת? ימים יגידו.

סגירת המעגל של דאימון

החיזיון המלא של דאימון הוא דבר מצויין שסוף סוף הגיע אל בית הדרקון. מיסתורין הוא אחד הדברים שהכי חסרים בסדרה. סצנת הפתיחה במשחקי הכס היא של מארב שטומנים המהלכים הלבנים למשמר הלילה והסדרה בעצם מתחילה עם מיסתורין על היצורים הללו ואז ממשיכה לכמעט 4 עונות עם מעט מיסתורין באופו יחסי, פנטזיה היא חלק מהקסם של העולם של אש וקרח. דאימון מגיע אל יער האלים בטירה ונפגש עם אליס ריברס, לפני שהם בכלל מחליפים מילה דאימון מבחין באחד מילדי היער בסמוך אל העץ הקדוש, זהו לא חיזיון, הוא באמת רואה אותו אבל עודף החוויות הלא מציאותיות שהוא עבר גורם לו (וגם לנו) לחשוב שזה לא אמיתי. זה אמיתי ואני מקווה שבהמשך נקבל עוד הרחבות על ילדי היער כי הם חלק מסיפורי הרקע היותר מעניינים בעולם של אש וקרח. מכיוון ואנו כבר צופים מנוסים אנו יודעים שה-Weir Wood מחוברים כמין אינטרנט מתחת לאדמה ומתקשרים בינהם, לכן השוט הראשון הוא של שורשים עליהם דאימון מתקדם ובעצם 'מוריד' את המידע אל מוחו. בסצנה הבאה דאימון רואה את 'עורב-הדם', ברנדן ריברס, הלוא הוא העורב בעל שלושת העיניים יושב על כסאו בסביבה עמוסה שורשים עבים כשהוא צעיר בעל שיער בהיר.

הערת ביניים היא שבשנה הבאה תגיע סדרה חדשה לעולם של משחקי הכס הנקראת 'אביר שבע הממלכות' וגיבורה הוא לא אחר מברנדן ריברס. היקום הטלוויזיוני של משחקי הכס ממשיך להעמיק ולגדול. דאימון לא צופה בעתיד כי אין לו יכולות כמו של אליס או בראן, למעשה ברנדן ריברס מהעתיד מעביר אל דאימון את המידע שהוא חושב שנכון שיראה כדי להגיע להחלטה הנכונה ולתמוך ברהאינירה ולא להישאר נאמן לעצמו. משם החיזיון ממשיך אל העורב ששובר את הקיר הרביעי, אל הצבא של המהלכים הלבנים, אחת התיאוריות היא שזהו הצבא של המהלכים מהלילה הארוך הראשון, במחשקי הכס אנו רואים את הלילה הארוך השני, מכיוון ו'עורב-הדם' יכול לצפות רק אחורה בזמן והלילה הארוך של עונה 8 טרם קרה נכון לזמן זה, בגלל זה גם רואים מלך לילה אחר מזה אותו אנו מכירים. משם רואים ערימה של דרקונים מתים, מואליריה או של משפחת טארגריין, הבחירה לשיקולכם. דאימון נופל דרך דם ובוץ אל 'עין האלים' הלוא הוא האגם הסמוך להארנהול, בהמשך הוא רואה שביט אדום כמו זה שבראן ראה בשמיים על גבו של הודור, דאימון רואה את דאניריז עם הדרקונים שלה ולבסוף רואה את רהאינירה על כס הברזל עם הכתר עליה. כאן הילאינה מצטרפת לחגיגה ואומרת לו במפורש שהוא רק חלק מהסיפור וכעת דאימון יודע את תפקידו.

כשרהאינירה מגיעה אל הארנהול דאימון מתנהג כמו השוליה שהוא אמור להיות ומתחייב להיות נאמן לה כמו גם צבאו. המהפך של דאימון הושלם. שניהם חושבים שהלילה הארוך עלול להגיע כל רגע ולכן עליהם להתאחד. מדהים על מה בני אדם מוכנים להתגבר ולהשאיר מאחור ברגע שיש להם מטרה משותפת כמו איום חיצוני.

אליסנט עושה רהאינירה

כהרף עין אליסנט מגיעה אל דרגונסטון כדי להציע לרהאינירה דרך לסיים את המלחמה. לאחר שהן מעלות זיכרונות מהעבר אליסנט מתוודה על חטאיה, סופגת בוז מרהאינירה, מציעה כניעה ולבסוף מקבלת את העובדה שרהאינירה תוציא להורג את בנה הבכור. אם יש דרך להכות על חטא אז זאת זאת. הסצנה מראה גם איך הדינמיקה בין הדמויות התהפכה, כשרהאינירה הגיעה אל מעלה המלך ואליסנט הרגישה שהכוח בצד שלה היא הגיבה בבוז לטענות של רהאינירה והציעה לה להסתלק לפני שיהיה מאוחר מידי, כעת היא מצפה מרהאינירה לחמלה ולאחר כמה עקיצות היא גם מקבלת אותה, סוג של. אליסנט הלכה למעשה בוגדת בירוקים ומציעה לרהאינירה להשתלט על מעלה המלך ללא שפיכות דמים ברגע שאאימונד יצא לכבוש את הארנהול. מה יקרה לאליסנט כשרהאינירה תגלה שאאיגון כבר לא במעלה המלך ולאריס הבריח אותו? עונה 3 תצא ב-2026. בלי נדר.

סיכום העונה

נתחיל מהסוף, העונה הזאת היא שיפור משמעותי והרבה יותר קלה לעיכול מהעונה הקודמת, בטח בהתחשב בכך שהקהל כבר מכיר את הדמויות. מה שכן כבר בנקודה זו ואולי אף הרבה קודם, אפשר לקבוע שהסדרה לא תהפוך לאירוע תרבותי כמו סדרת האם, היא הרבה יותר 'גיקית' ופונה למעריצים שמחפשים להעמיק ולחוות שוב את העולם של אש וקרח ולקהל ספונטני מאוד קשה להתחבר אליה, היא אפלה, מלאה ברפרנסים ודורשת ידע מוקדם, אין בה כמעט אתנחתאות ואף דמות שמקלילה את האווירה, הכל בגוון מאוד רציני ודרמטי. זה מתאים יותר לאנשים כמוני ובטח שגם לקוראי הטור הזה אך בשום שלב זאת לא המלצת צפייה קלילה למי שמחפש או מחפשת משהו לראות ולהישאב אליו בערב, יותר סביר להתחיל מ"משחקי הכס" כדי להכיר את העולם וסיפורי הרקע ורק אז לעבור אל בית הדרקון. מאז שהעונה הראשונה עלתה לאוויר וגם בשנה זו עלו סדרות טובות ממנה, מהנות ממנה ועמוקות ממנה כך שגם בפרס סדרת השנה היא לא תזכה. עם זאת, אני כמעריץ יכול לומר שאני מקבל ממנה הרבה ובטח בשנה אחרת פחות טרגית גם יכולתי לצלול אליה ברצינות תהומית ולנהל דיונים כמו בתקופה של סדרת האם, החיים עצמם התערבו בדרך והם עושים זאת כל יום עד יעבור זעם.

הסדרה עשויה היטב, מרמת התלבושת, סמלי הבתים, תפאורות, אפקטים ומצליחה להתכתב יפה עם הספרים. הסדרה גם עושה נכון לנו כצופים שהיא מזרזרת תהליכים כמו המסעות שכמעט ולא קיימים, לדעתי הצופים כמהים למסעות כמו ב-2-3 העונות הראשונות בעיקר בגלל הדמויות שהרכיבו אותן, וואלה אני מוכן לראות עונה שלמה של טיריון בדרכים, פחות של סר קריסטון או ג'ייסריס, כך שהכותבים עושים בשכל שהם מזרזים את העלילה ומדלגים על המסעות, על אף הפגיעה באמינות התוכן, כל עוד זה עקבי זה סבבה לגמריי בעיני. הסדרה גם מבטיחה ומקיימת, יש המון דרקונים בכל פרק בין אם הם נלחמים אחד בשני, משתעשעים בבני אדם או פשוט מטילים אימה - הם נוכחים בכל רגע ומכתיבים את קבלת ההחלטות של שני הצדדים, זה עוד דבר שהמעריצים השתוקקו אליו ובשתי העונות הבאות יקבלו עוד הרבה יותר ממנו. בפרק האחרון של העונה הופיע החיזיון הארוך של דאימון, זה עוד נדבך שהיה חסר עד כה עם אלמנט המיסתורין שליווה את העונות האחרונות של סדרת האם ובמקום חיזיון דיי אישי כמו שחווה דאימון עד כה, התקבל חיזיון שמשמש כיריעה היסטורית שיכתיב את קבלת ההחלטות של דאימון ואולי של דמויות נוספות.

העונה מסתיימת בדיוק בסוף הציטוט הבא ואחריו מתחיל קרב אימתני בים, באוויר וביבשה שתוצאותיו לא צפויות. נשאיר אתכם עם הספקולציות והתיאוריות עד לתחילת העונה הבאה, נתראה.

"בינתיים, הזרעים שזרע ג'ייסריס ולאריון במסעו לצפון החלו לנבוט, וגברים נאספו בנמל הלבן, בווינטרפל, ביצתון, אחותון, עיר שחף ושערי הירח. אם הם יחברו אל כוחותיהם של לורדי הנהרות שהתאספו בהארנהל עם הנסיך דאימון, אפילו החומות החזקות של מעלה המלך לא יעמדו בפניהם, כך הזהיר סר קריסטון את הנסיך העוצר החדש.... אך תוכניותיהם של בני האדם הן כצעצועים לאלים. בשעה שג'ייס ערך הכנות למתקפה, הגיע איום חדש מהמזרח. תוכניותיו של אוטו הייטאוור נשאו פרי. אחרי פגישה שנערכה בטירוש, קיבלה המועצה העליונה של הטריארכיה את הצעת הברית שלו. תשעים ספינות קרב יצאו מאבני הסף תחת דגלי שלוש הבנות וכיוונו את משוטיהן לעבר הלוע..."

הפינה שבקטנה

  • אאימונד מרוב תסכולו מהידיעה שרהאינירה גייסה רוכבים חדשים פשוט קם בבוקר ואומר פאק איט, אני הולך לשרוף איזה עיר. השיגעון הטארגרייני שלו מתחיל להשתלט.
  • שינוי לא מבוטל מהספר הוא שבשנה הראשונה לאחר פציעתו של אאיגון המלומדים דיווחו שבמשך 24/07 הוא שתה חלב פרגים, הסדרה מראה לנו שהוא נשאר יחסית סאחי ומבקש דברים קלים יותר כמו רום, כל זאת בשמן שלאריס החיגר משכנע אותו להפליג לאסוס עד שיסתיים מחול הדרקונים. לעונה הבאה הפתרונים. בעונה הראשונה של משחקי הכס וייסריז אחיה של דאינריז כל הזמן טוען שכשהוא יגיע חזרה לווסטרוז הציבור יאהב אותו ובתי האצולה יודו לו על כך שהגיע לעשות סדר. דבר דומה לאריז מבטיח לאאיגון בשוך הקרבות, ימים יגידו.
  • לאריס סטרונג העביר את כל הכספים המשפחתיים מהארנהול לבנק הברזל בבראבוס, האיש בהחלט התכונן ליום סגרירי.
  • אני מוכן להישבע שבכל עונה בפרנצ'ייז באיזשהו שלב אומרים ש'הכתר מרושש', שאין יותר כסף, מתי אי פעם באמת היה לבית המלוכה משהו והוא לא הסתמך על האצילים אני לא יודע.
  • קריסטון קול מעבד את הפוסט טראומה שלו לאחר שצפה בהשפעת הדרקון בשדה הקרב. הוא טוען שאף גבר בעל גלימה לבנה לא נשאר נאמן לשבועותיו. בדיוק בגלל זה בריאן מטארת' היא שומרת המלכה האולטימטיבית.
  • אולף הלבן הוא הדוד המביך בארוחות משפחתיות, מאה ממאה. איש בלתי רק עכשיו עם כוח, stay tuned.
  • אם כבר הרחבנו על עורב-הדם ושהוא רואה את העבר, חלומות הדרקון של הילאינה מאפשרים לה לצפות גם בעתיד, הסדרה מעניקה לה יכולת שלאו דווקא מופיעה כך בספרים.
  • קורליס מקבל סטירת מציאות מאלן כשהוא מציע לו להיות יורש לדריפטמארק, לא כל בני האדם נולדו אופורטוניסטים ואלן הוא אחד שעומד על שלו.
  • בשעה טובה ריינה פוגשת את 'גונב-הכבשים' אנחנו לא רואים אותה מטפסת עליו אבל נראה לי שאנחנו מבינים איך זה התקדם.
  • לפני שני פרקים אליסנט ואחיה גוון הייטאוואר שולחים עורבים לאביהם ללא מענה, לקראת סיום אנו רואים כי אוטו מוחזק בתא מעצר וזו הסיבה שהוא לא עונה. הוא מוחזק במעצר ע"י משפחת ביזבורי שבעונה הקודמת אלן ביזבורי חבר המועצה הוצא להורג ע"י קריסטון קול ודווקא אוטו נושא בעונש.

הטור השבועי של בית הדרקון מוקדש לזכרה של סלין בן דוד-נגר, לנצח תרקדי איתנו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • חיבור לעולם והספרים
  • רמת הפקה מהגבוהות בתעשייה
  • הדמויות המרכזיות העלו את רמת המשחק מהעונה הקודמת

הרע

  • משך זמן לא סביר בין עונות שפוגע ברצף (לפחות נקבל את 'אביר שבע הממלכות' ב-2025)
  • פחות מתאימה למי שלא מכיר את הסיפור הרחב
  • אפס אתנחתאות קומיות, רצינית מידי

והחלום:

  • ורמית'ור וכסף-כסופה תעשו לי דרקון
טל דותן - כתב תוכן

טל דותן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4, Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי על: Beat Saber - Linkin Park

המשחק שהגדיר לי את הילדות: תיקו יציב בין Counter Strike 1.6 ו-Red Alert 2: Yuri's Revenge

כשאני לא משחק אני: עובד על המיזם שלי Divo.

מסר לעולם: תעשו טוב.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:49 11.08.2024 | אור אור (אורח)

    ביקורת מעולה במשך כל העונה! כיף לקרוא.
    * עונה 2 היתה הרבה יותר טובה, בעיני, מהעונה הראשונה. עונה 1 נסמכה על ידע קודם של הצופים, לדוגמא קורליס ולאריון שיש לו עוד הרבה שמות והוא מיוחס גם מתוך המוצא המשפחתי וגם בזכות עצמו. קשה להבין את כל המידע הזה מתוך תחילת העונה, והצופה צריך ללכת לעשות שיעורי בית.
    * בנוסף, הדמויות שהתבגרו והשחקנים התחלפו - אבל לא כולם - יצרו בלבול ובלגן.
    * עונה 2 נסמכה על סוף עונה 1, אז היה קל יותר להבין וגם להעמיק בדמויות.
    * אני מודה שלא הצלחתי להבין איך ההזיות של דיימון מקדמות את העלילה. הכל בשביל שהוא יבין שהוא לא יהיה מלך? האיש הלך ואיבד את כל המוג'ו שלו, מסכן.
    *חבל לי על כל דרקון מת, בחיי.
    קדימה עונה 3!

  2. 2

       | פורסם ע"י