הרשמה

ביקורת: Gigabyte Z690I Aorus Ultra

לא כל לוחות האם נולדו שווים, יש גם כאלה קטנים כמו הלוח המתקדם של Gigabyte!

הוא אולי קטן אבל הוא עמוס בכל טוב

לוח האם סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

עברו כבר שלושה חודשים מאז שמעבדי דור 12 הראשונים של אינטל הגיעו. אחרי ההשקה של מעבדי הדגל כמו ה-12900K וה-12600K בתחילת נובמבר קיבלנו בתערוכת CES 2022 את השקתם של שאר המעבדים ומשפחת דור 12 מבית אינטל הושלמה. לצד השלמת השקת המעבדים קיבלנו גם את ערכות השבבים B ו-H שמצטרפות לערכת Z שמובילה את הרשימה. עד היום ניסיתי וביקרתי כאן שני לוחות Z690 אך כמו מרבית הלוחות בשוק אלו היו לוחות אם בגודל ATX הפופולארי ונפוץ. לוחות ATX לא סתם הפכו לסטנדרט בעולם החומרה ועם כמה שהם טובים, את העיניים שלי תפס דווקא לוח אחר וקטן מאוד מבית Gigabyte הלא הוא ה-Z690I Aorus Ultra.

התחלה קטנה

בדרך כלל יש לי מבנה ופורמט מאוד מסודר שאני הולך לפיו עם ביקורות של לוחות אם כשאני בדרך כלל מתחיל עם חווית האנבקוסינג. ה-Z690I Aorus Ultra הוא לוח קצת אחר שלא רואים בכל יום ובגלל זה אני אתחיל קודם כל עם הפרטים הטכניים והיותר יבשים לגביו מפני שהם יעזרולהכתיב את הטון להמשך. ה-Z690I Aorus Ultra הוא לוח בגודל ITX (סטנדרט הגודל הקטן ביותר ללוחות אם), הוא בעל 2 חריצים בלבד עבור זיכרונות DDR5 (יש ללוח דגם זהה עם תמיכה ב-DDR4) בנפח מקסימלי של 64GB שיכולים להגיע לקצב של-6,200MHz, כיאה ללוח Z690 הוא מציג את תושבת LGA1700 החדשה עם חיבור PCIe 5.0 אחד בלבד. מערך ייצוב המתחים של הלוח הוא בתצורת 10+1+2 שאנחנו לא רגילים לראות והצלחתי להגיע עם הלוח לאוברקלוק יציב של 5.2GHz על ה-12600K. לוחות ITX תמיד סיקרנו אותי כי אני תמיד חושב על האתגר המטורף שהיה למהנדסים שהיו צריכים לדחוף לשטח קטן הרבה פיצרים, אבל זה לא בא בלי פשרות. לדוגמא מערך המתחים כאן הוא חלש מלוחות אחרים והאוברקלוק שאפשר להגיע איתו הוא יותר נמוך. מעבר לכמות ולפריסה של מייצבי המתח גם חיבור החשמל קטן (חיבור 8 פינים בלבד) וגוף הקירור הצטמצם אך Gigabyte מנסה לכפר על זה עם הוספה של Backplate עשויית מתכת שעוזרת בהגנה וחיזוק של הלוח אך בעיקר נועדה כדי לקרר במעט את הרכיבים הלוהטים בגב הלוח.

תושבת LGA1700 החדשה לא עשתה חיים קלים כאן כשהיא גדולה יותר מ-LGA1200 של שני הדורות הקודמים ולכן היא הציבה אתגר נוסף למהנדסים שכן שטח העובדה הקטן מלכתחילה שהיה להם, קטן עוד יותר בגלל התושבת החדשה. למרות זאת, כמו שאפשר לראות מרשימת הפיצ'רים של הלוח ומהתמונות, על אף היותו לוח קטן מאוד שהתושבת של המעבד תופסת חלק גדול ממנו הוא מצליח להכיל לא מעט פיצ'רים ומנסה לעשות כמה שפחות ויתורים. אני חושב שהדבר המרתיע ביותר בלוחות ITX הוא חיבור ה-PCIe הבודד שלהם אך אזכיר שבגלל שמדובר כאן על PCIe 5 x16, הוא מספק העברת מידע ששקולה לשני חיבורי PCIe 4 x16 כך שתיאורטית עם המפצל הנכון אפשר לחבר ללוח גם שני כרטיסי מסך ולספק להם את התעבורה המקסימאלית. מעבר לתעבורת המידע, אני חושב שככל שהזמן עובר אנחנו רואים פחות ופחות שימושי לחיבורי PCIe. עוד פרט בלוחות ITX שיכול להרתיע אלו שני החריצים עבור זיכרונות, בעוד שאנחנו רגילים לראות 4 חריצים עם תמיכה עד 128GB כאן ישנם רק שניים עם תמיכה עד 64GB. באופן אישי אני חושב שזה לא משנה יותר מידי שכן רוב האנשים משתמשים בשני סטיקים של זיכרון גם ככה ומי שצריך מחשב עם 128GB כניראה לא ימצא את מבוקשו בלוח ITX בגלל חוסר בפיצ'רים אחרים. אלו רק הדברים הבולטים לעין ולאט לאט אנחנו נראה את כל מה ש-Gigabyte הייתה צריכה לעשות כדי שהלוח הקטן יהיה אחד מלוחות הדגל של הדור הנוכחי.

קטנים, רבים ומיוחדים

אז עכשיו שהבנו מול מה אנחנו עומדים כאן אפשר לחזור להתחלה ולדבר על האנבוקסינג של ה-Z690I Aorus Ultra. הלוח הקטן מגיע בקופסא שקטנה אך עבה יותר מלוחות אם אחרים. כשפותחים את הקופסא מקבל את בנינו לוח האם עטוף בשקית אנטיסטטית כשמתחתיו מחכות לנו כל התוספות שלו שהן:

  • ספרון הדרכה
  • Badge של Aorus
  • שני ברגים עבור התקני M.2
  • שני כבלי SATA
  • כבל מאריך לחיבור RGB
  • מפצל לשני חיבורי USB-9pin
  • שלושה מתאמים לחיבור מאווררים
  • מתאם חיבור חשמל ל-Molex
  • אנטנת WIFI 6+Bluetooth

כמו שאפשר לראות, כמו הלוח היוצא דופן הזה גם התוספות שמגיעות איתו הן יוצאות דופן. אני לא אתעכב יותר מידי על הדברים הסטנדרטיים כשאני רוצה להתמקד בדברים המיוחדים יותר שלא רואים כל יום. הדבר הראשון הוא המפצל לחיבורי USB פנימיים, על הלוח נמצא רק חיבור USB אחד בתצורה לא סטנדרטית. בדרך כלל אנחנו רגילים לראות לפחות שני חיבורים שנמצאים על הלוח ומאפשרים לחבר אליו חלקים שצריכים לקבל מידע כמו קירורים למעבד אך מפאת חוסר המקום Gigabyte שמה על הלוח חיבור אחד מיוחד וסיפקה מפצל+מתאם עבורו. עוד משהו יוצא דופן בלוח הם החיבורים של המאווררים. שוב פעם, בגלל חוסר במקום על הלוח Gigabyte החליפה 3 חיבורים למאווררים בחיבור קטן יותר ולא סטנדרטי שיצריך שימוש במתאם כדי לחבר אליו מאווררים. באופן אישי אין לי יותר מידי בעיה עם זה אבל אלו כן עוד כבלים שיקשו בזמן הבניה וסידור הכבלים. הכבל האחרון הוא מתאם מ-Molex ל-4pin כדי לספק מתח נוסף למערכת. עם התוספות מתחילים לראות את חלק מהפשרות והפיתרונות ש-Gigabyte נאלצה להטמיעה בלוח כדי לדחוס בשטח הקטן כמה שיותר פיצ'רים, חלקם יהיו יותר מעצבנים וחלקים פחות יורגשו אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמגבלות האלה קיימות.

הכל קטן

כמו שהבנו עד עכשיו, האתגר המרכזי עם הלוח הזה הוא מקום. אפשר לראות את האתגר הזה כמעט בכל מקום שמסתכלים אליו ומערך החיבורים של הלוח הוא לא יוצא דופן. ל-Z690I Aorus Ultra יש את החיבורים הבאים:

  • חיבור HDMI 2.1
  • חיבור DisplayPort 1.4
  • שני חיבורי USB-A 3.2
  • שני חיבורי USB-A 2.0
  • שלושה חיבורי USB-A 3.2 Gen 2
  • חיבור כבל רשת במהירות של 2.5GbE
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2x2 
  • שני חיבורים לאנטנה
  • יציאת Line Out ו-Mic לסאונד
  • כפתור Q-Flash Plus

על אף החוסר במקום אני חייב להוריד את הכובע בפני Gigabyte על מערך החיבורים, נכון הוא לא חף מבעיות אבל כמו שראינו עד עכשיו, אף לוח לא הציג את מה שאני יכול לקרוא לו "מערך חיבורים מושלם". כמו שאפשר לראות הלוח כולל כשבעה חיבורי USB-A בתקנים שונים שלפי דעתי זה מספיק וקצת יותר מהמינימום שלי שעומד על 6. בנוסף לאלה, יש על הלוח שתי יציאות וידיאו וחיבור LAN במהירות של 2.5GbE שנחשב כסטנדרט היום. הייתי שמח אם היה על הלוח לפחות עוד חיבור USB-C אחד ועל פניו ניראה שיש מקום מעל חיבור ה-DisplayPort לדוגמא. הויתור הגדול ביותר שנעשה עם מערך החיבורים הזה הן יציאות הסאונד כשה-7.1 ערוצי סאונד עם חיבור אופטי שאנחנו רגילים לראות בלוחות אם הוחלפו ביציאת סטריאו וחיבור למיקרופון. מצד אחד אני יכול להבין את האכזבה וחוסר היכולת לחבר למחשב רמוקלי סראונד למשל, במיוחד כשאין חיבור PCIe פנוי שאפשר לחבר אליו כרטיס קול אך מצד שני אני בספק כמה אנשים שצריכים את הלוח הזה באמת יחברו אליו כמה רמקולים שונים, כך או כך זה כן משהו שצריך לקחת בחשבון לפני הרכישה של הלוח.

גם כשמסתכלים על מערך החיבורים הפנימיים שעל הלוח המצב לא נעשה פשוט יותר. ל-Z690I Aorus Ultra יש שלושה חיבורים למאווררי מארז (כולם חיבורים קטנים שמצריכים מתאם) לצד חיבור ייעודי עבור מאוורר למעבד ושני חיבורי RGB. בכל הקשור לחיבורי העברת מידע ומוצרי USB שונים אפשר לראות של-Z690I Aorus Ultra יש כ-2 חיבורי SATA 3 בלבד, חיבור USB פנימי שמצריך שימוש במתאם, חיבור USB 3.2-20 pin בודד לצד חיבור USB 3.2 Gen 2 שמספק תעבורת מידע מלאה ומהירה במיוחד לחיבורי USB-C שנמצאים בקדמת מארזים תומכים. קשה לפספס את העובדה שאין כאן הרבה מאוד חיבורים, יש את כל מה שצריך כולל חיבור ה-Audio שמשתמש בכבל שמוחבא מתחת לפאנל ה-IO אבל מעבר למינימום אין כאן יותר מידי. למשל פיצ'רים שאני אוהב כמו ה-Q-Led וכפתורי הדלקה ו-Safe Boot לא נמצאים כאן, אבל כן יש קצת RGB. עוד דבר שאציין הוא כרטיס הרשת שמחובר לחיבור M.2 סטנדרטי, דבר שאנחנו לא רגילים לראות בלוחות שכן כרטיס הרשת לרוב מוטמע בערכת השבבים. מצד אחד הכרטיס הזה תומך ב-WIFI 6 בלבד ולא ב-WIFI 6E כמו רוב לוחות ה-Z690 שזה חיסרון, אך מצד שני השימוש בחיבור סטנדרטי מאפשר תיאורטית לשדרג אותו בעתיד.

מצוקת הנדלן

האתגר של המהנדסים של Gigabyte עם הלוח הזה דומה לאתגר של מהנדסי העיר של תל אביב. לשתי קבוצות המהנדסים אין הרבה מקום לעבוד איתו אז כדי להצליח להכניס בשטח הקטן יותר דברים הם החליטו להתחיל לבנות לגובה. בין התושבת של המעבד ויציאת ה-PCIe נמצא בניין קטן בן שתי קומות שמכיל את שני חיבורי ה-M.2 שיש ללוח להציע. המגדל הקטן הזה מקבל מידע ומתח מהלוח על ידי שני חיבורים שהגיעו מעולמות השרתים לעולמות ה-ITX ומוחזק עם כמה ברגים ששומרים עליו במקום. כשנפרק את המגדל ניראה שבקומת "קרקע" יש גוף אלומיניום גדול שיקרר את הכונן שיחובר לתחתית הקומה שפורקה. בצד השני של הקומה ניראה את החיבור השני לצד כפתור Rest, חיבור מתח, חיבור לתאורת RGB, חיבור קטן למאוורר ולבסוף חיבור ה-USB הקטן והמדובר. את הקומה הזאת מכסה גוף קירור גדול שידאג שכל המגדל יראה טוב ויישאר קריר. שני חיבורי ה-M.2 עם שני חיבור ה-SATA קובעים שכמות הכוננים המקסימאלית שאפשר לחבר אל הלוח היא 4 לכן צריך לקחת את זה בחשבון לפני שמתכננים להקים על הלוח חוות שרתים.

אני מודה שכשראיתי את ה-Z690I Aorus Ultra בפעם הראשונה תהיתי איפה מתחבאים החיבורים לכונני M.2 וחשבתי שאולי הם מסתתרים בצד השני של הלוח ומקוררים על ידי ה-Backplate כפי שראינו בעבר. הוא אמנם לא משהו חדש אבל הפיתרון האנכי ש-Gigabyte סיפקו ללא ספק הפתיע אותי ואם אני צריך לשים את האצבע על הפיצ'ר האהוב עליי בלוח הזה, זה יהיה לא אחר ממגדל הסנדוויץ' הזה. אני חושב שזה פיתרון מאוד מאוד חכם שמספק מקום לשני כונני M.2 בלי לוותר על גופי קירור שיאפשרו להוציא מהכוננים את המיטב ואף מוסיף עוד כמה יציאות במקום נגיש ושימושי. מבחינתי, המגדל הזה הופך את ה-Z690I Aorus Ultra מלוח טוב ללוח טוב מאוד שמאפשר כן להמליץ עליו למי שרוצה לבנות מחשב קטן שמבוסס על מעבדי דור 12.

השורה התחתונה

לאן שלא נסתכל הלוח הזה מלא בפשרות אבל ראוי לציין שככה זה בעולמות ה-ITX ואפשר להתמודד איתן עד גבול מסויים. לבנות מחשב גיימינג חזק עם הלוח הזה יהיה מאתגר מאוד (רעיון שמתחיל לדגדג לי באצבעות) ואני לא יכול להמליץ עליו למתחילים. אבל בסופו של היום, ה-Z690I Aorus Ultra עושה את העבודה והוא גם עושה אותה טוב מאוד עם לא מעט פיצ'רים. הלוח נמכר בארץ סביב 1,500 שקלים שזה מחיר גבוה אך הוא הלוח הזול ביותר בקטגוריית לוחות ה-ITX עם ערכת Z690. אם אתם לא חייבים לוח ITX אני תמיד אמליץ להימנע, אבל אם אתם כבר עושים את זה אז ה-Z690I Aorus Ultra הוא בהחלט אחת הבחירות הטובות שיש כרגע.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • לוח ITX קטן ועמוס פיצ'רים מתקדמים
  • מערכת ייצוב מתחים טובה למעבדי K
  • מערך חיבורים טוב לרוב המשתמשים
  • שני חיבורי M.2 מהירים עם גופי קירור
  • זול ביחס למתחרים בקטגוריה..

הרע

  • ..אך יקר ביחס לכמות הפיצ'רים
  • לא מעט חסרונות ופיתרונות ייעודים
  • מאתגר לבניה ולא ממולץ למתחילים

והפרוייקט:

  • אני חייב לבנות עם הלוח הזה מחשב גיימינג קטן וחזק
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:34 06.02.2022 | הנזיר הנזיר (אורח)

    בדרך כלל אני לא בא לכאן ומצפה לראות כתבות על לוחות אם אבל זאת ביקורת טובה שנהנתי לקרוא!!!!! ניראהלי שיהיה מאוד מסובך לבנות מחשב עם הכרטיס הזה ויהיה יפה לראות כתבה על מחשב כזה פה

  2. 2

       | פורסם ע"י