הרשמה

ביקורת: MSI MPG Z690 Force WIFI

הלוח הכסוף והמעניין של MSI הגיע לביקורת מעמיקה!

האם הלוח הזה ראוי לשמו ויש לו את ה-Force?

לוח האם סופק לנו על ידי MSI, תודה רבה!

עבר קצת יותר מחודש וחצי מאז שדור המעבדים ה-12 (שם קוד Alder Lake) של אינטל הושק ולקח את כל עולם החומרה כמה צעדים קדימה תוך כדי הבאת מספר שינויים לעולם החומרה. אחד מאותם השינויים הוא המעבר ללוחות אם חדשים אשר מצויידים בתושבת LGA 1700 החדשה לצד ערכת שבבים מתקדמת יותר גם היא בשם Z690. אז אחרי שביקרתי את ה-ROG Z690 Hero של אסוס, חברינו ב-MSI הציעו לי לנסות את אחד הלוחות החדשים שלהם וכך הגיע אליי ה-MPG Z690 Force WIFI שאותי לפחות הוא סיקרן במיוחד. אז קפצתי על ההזדמנות לבדוק האם הלוח הזה צריך להיות על הכוונת שלכם לפני השידרוג לדור 12?

כל אחד הוא מיוחד

אני חושב שגם מבלי לבחון את הלוח לפרטי פרטים אפשר ללמוד עליו לא מעט רק מהאנבוקסינג והתוספות שמקבלים יחד איתו. הרי כמו שאמא שלי תמיד אומרת לי: "אין שני לרושם ראשוני". אני מוכרח להגיד שאת חווית האנבוקסינג של הלוח הזה פחות אהבתי. כשפותחים את הקופסא הדבר הראשון שמקבל את פנינו היא קופסא שחורה קטנה שנמצאת מעל הלוח כשמתחתיו נמצאות כל התוספות. פחות אהבתי את הסגנון הזה כי לוח האם הוא המלך ומרכז העניין וכשאני פותח את הקופסא אני מצפה לראות אותו קודם כל ולא קופסא שחורה. אני יודע שזה סגנון אריזה שהרבה חברות אימצו אך אני מעדיף הרבה יותר את הסגנון של לוחות האם היקרים של אסוס שם לוח האם הוא הדבר הראשון שרואים בזמן הפתיחה. אחרי שהפסקתי להיות קטנוני באשר לסדר האריזה הגיע הזמן לדבר על התוספות והאביזרים שמקבלים עם ה-MPG Z690 Force WIFI:

  • DOK התקנה
  • ספרון הדרכה
  • דפי מדבקות ו-מכתב הוקרה מ-MSI
  • מחזיק מפתחות
  • מברשת
  • שני כבלי SATA
  • שני קליפסים עבור התקני M.2
  • שני כבלים מאריכים לחיבור RGB
  • מפצל לחיבורי RGB
  • מתאם לחיבורי RGB
  • אנטנת WIFI 6E+Bluetooth

כמו שאפשר לראות, ל-MSI חשוב מאוד והיא רוצה שיהיה לכם את כל הכלים על מנת שתוכלו למלא את כל המחשב שלכם ב-RGB. לצד כל הדגש הגדול על התאורה אנו יכולים לראות שגם MSI נפתרה מדיסק הדרייברים המיושן שהוחלף ב-DOK קטן שעליו נמצאים כל הדרייברים הדרושים ללוח והברגים הקטנים לכונני M.2 הוחלפו בקליפסים קטנים ונהדרים כמו ה-Q-Latch שראינו מצידה של אסוס שבאים לעזרה גם כאן. לגבי שאר התוספות יש לי רגשות מעורבים, מצד אחד שני כבלי SATA מרגישים לי מעט מידי ופחות ממה שאנו רגילים אליו שזה 4 כבלים, מצד שני השימוש בכוננים כאלה מתחיל להיעלם מהעולם ואני לא חושב שבאמת צריך יותר משניים כאלה, אבל זה כבר תלוי משתמש. לבסוף אציין לטובה את התוספות הקטנות שלא משנות במיוחד אבל כיף שהן כלולות כמו מחזיק המפתחות עם שני מברגים שאמנם לא שימשו אותי בזמן הבניה אבל זה רק אני ומברשת קטנה שתמיד טוב שתיהיה אחת כזאת בהישג יד כדי לנקות חתיכות צ'יפס שנופלות בין המקשים של המקלדת.

דברים מעט שונים

כל נושא החיבורים האחוריים של לוח האם הוא אחד הנושאים שבאופן אישי הם הכי חשובים לי והרבה פעמים על זה לוח אם יכול להיפסל מבחינתי. ל-MPG Z690 Force WIFI יש את החיבורים האחוריים הבאים:

  • כפתור צריבת BIOS
  • ארבעה חיבורי USB-A 2.0
  • חיבור HDMI 2.1
  • חיבור DisplayPort 1.4
  • חמישה חיבורי USB-A 3.2 Gen 2
  • חיבור כבל רשת במהירות של 2.5GbE
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2x2 
  • שני חיבורים לאנטנה
  • חיבור 7.1 ערוצי סאונד עם חיבור אופטי

האמת שהיו לי ציפיות שה-MPG Z690 Force WIFI יהיה המחליף ללוח האם שלי כרגע ואחרי התחלה טובה יחסית עם האנבוקסינג הגעתי להסתכל על מערך החיבורים וטיפה התאכזבתי. אני אתחיל ואומר שללוח יש את כל הדברים שלפי דעתי משתמש ממוצע יהיה צריך וירצה בין אם אלו מספיק חיבורי USB-A, חיבור USB-C ויציאות וידיאו ישר מלוח האם כולל יציאת DisplayPort נחמדה שמראה שאסוס הייתה עצלנית כשהיא לא כללה אחד בלוח שלה. אבל היו מספר חיבורים שחסרונם הורגש מאוד עבורי כמו לפחות עוד חיבור USB-C אחד שתומך ב-Thunerbolt 4 ועוד חיבור רשת אחד, יש בלוח מקום לאלה ככה שזאת לא הבעיה. עוד דבר ש-MSI עשו בלוח הזה והוא קצת אליה וקוץ בה זה הצבעים של יציאות האודיו. מצד אחד אני מבין את השמירה על האסתטיות והצבעים של הלוח (שאני מאוד אוהב ואגע בהם מאוחר יותר) אך מצד שני הצבעים של החיבורים הם אייקונים ומאפשרים לדעת בדיוק לאן לחבר כל כבל. MSI דאגה לכתוב ליד כל חיבור מה הוא ואף לצבוע את ה-Line Out שהוא הכי בשימוש בצבע אדום בולט אך אני חושב שלחלק מהאנשים זה עדיין יהיה קצת מבלבל.

בכל אשר לחיבורים הפנימיים שנמצאים על הלוח MSI עשתה כמה דברים נכון אבל גם כמה שלא, אתחיל מאילו חיבורים ישנם ומה הם הדברים הטובים שנעשו. ל-MPG Z690 Force WIFI יש שישה חיבורים למאווררי מארז לצד חיבור ייעודי עבור מאוורר למעבד, חיבור לקירור AIO, שלושה חיבורי RGB (שמסומנים על הלוח בצורה לא סטנדרטית), חיבור ייעודי לתאורה של חברת Corsair, חיבור לחיישן רעש, חיבור TPM הידוע לשמצה ועוד ועוד. בכל הקשור לחיבורי העברת מידע ומוצרי USB שונים אפשר לראות של-Z690 Force יש כ-6 חיבורי SATA 3, שני חיבורי USB-9 pin, חיבור USB 3.2-20 pin בודד לצד חיבור USB 3.2 Gen 2 שמספק תעבורת מידע מלאה ומהירה במיוחד לחיבורי USB-C שנמצאים בקדמת מארזים תומכים. כמו תמיד שמחתי לראות את צג ה-Q-Led שמציג קודי העלאה ושגיאות. אפשר לראות ש-MSI שמה דגש גדול מאוד על קירור למחשב כשכמות החיבורים הנדיבה למאווררים מעלה מעט את הסטנדרט, בנוסף ניכר שגם הוקדשה מחשבה למיקומים שלהם על גבי הלוח.

ועכשיו אדבר על הדברים הקצת פחות טובים שה-Z690 Force פיספס בהם קצת. ראשית הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא שהחיבורים ובמיוחד ה-USB-9 pin וה-HD Audio ׁׁ(שנקרא כאן משום מה JAUD1) לא מגודרים, בדרך כלל סביב החיבורים האלה יש מסגרת פסלטיק קטנה ששומרת עליהם. אמנם החיבורים האלה לא נפגעו בזמן השימוש שלי בלוח אך זה כן משהו שיכול לקרות ברגע של חוסר תשומת לב. עוד בלטו בחסרונם הם חיבורים עבור מערכות קירור מים כמו חיבור למשאבה, חיבור לחיישני טמפרטורה ובקרת זרימה למערכות קירור נוזלי לצד כפתורים פיזיים להדלקה, איפוס ו-Safe Boot. אלו לא דברים קריטיים ושוב, כניראה שרוב המשתמשים לא ישימו לב אליהם רק צריך לקחת אותם בחשבון ולבדוק כמה זה קריטי עבורכם.

שפע של אפשרויות

הגיע הזמן לדבר על הלוח עצמו, ה-Z690 Force הוא לוח בגודל ATX סטנדרטי, הוא בעל 4 חריצים עבור זיכרונות DDR5 בנפח מקסימלי של 128GB שיכולים להגיע לקצב של-6,666MHz, הלוח מציג את תושבת LGA1700 החדשה ושני חיבורי PCIe 5.0 (אחד x16 והשני x8) לצד עוד חיבור PCIe 3.0x4 שלפי דעתי זאת טעות גדולה ואני מצפה מלוחות Z690 שכל החיבורים שלהם יהיו PCIe 4. מערך ייצוב המתחים של הלוח הוא בתצורת 18+1+1 שאנחנו אמנם לא רגילים לראות אבל הצלחתי להגיע עם הלוח לאוברקלוק יציב של 5.7GHz על ה-12900K. אציין שגוף הקירור המאסיבי שמעל ה-VRM הצליח לעשות עבודה דיי טובה בקירור שלהם כשגם בזמן האוברקלוק המקסימלי שהצלחתי לעשות הרכיבים עמדו על טמפרטורה של 70 מעלות. גוף הקירור המרכזי מחביא מתחתיו את ערכת השבבים המתקדמת של דור 12 שהיא Z690.

עוד לא יצא לי לדבר לעומק על ערכת Z690 ועכשיו זאת הזדמנות נהדרת. אינטל ממשיכה את המסורת שערכת השבבים המתקדמת ביותר (עבור הצרכן הפרטי) של הדור תסומן על ידי האות Z ואחריה מגיעות ערכות B ו-H, לוחות B660 ו-H610 עדיין לא נחשפו ועל פי השמועות זה צפוי לקרות בתערכות CES 2022. אז מה Z690 נותנת ולמה לי לבחור דווקא בה? יש הרבה דברים אבל העיקריים הם היכולה לספק עד PCIe 4x12 או PCIe 3x16 (חיבור PCIe 3.0x4 שנמצא על הלוח כאן מגיע מערכת השבבים), כשישה חיבורי SATA, תמיכה בזיכרון Optane, עד 40 חיבורי USB בקצבים שונים, תמיכה ב-WIFI6E/7 ותמיכה בתוכנת XTU החדשה של אינטל. אז למה לבחור בה בערכה זאת ולא ב-B או H? זה מאוד תלוי בשימוש שלכם, לדוגמא אם יש שימוש נרחב בכוננים או בכרטיסי PCIe ערכת Z690 היא הבחירה הנכונה אבל אם אין צורך מעבר לחיבור עבור כרטיס מסך ועוד 2 כוננים אז לוח B660 שצפוי להגיע יהיה מספיק ויתן תמורה טובה יותר לכסף. אני משתמש בהרבה USB וכרטיסי הרחבה בין אם אלו כרטיסי מסך, כוננים וכרטיסי רשת אז אני תמיד הולך על הערכה הכי מתקדמת אבל אדגיש ואומר שוב שזאת לא הבחירה הנכונה עבור כל אחד וערכות אחרות יתנו כניראה יותר ערך לכסף.

אחד הדברים שהכי הפתיעו אותי ב-Z690 Force הוא שפע כמות חיבורי ה-M.2 שנמצאים עליו. על הלוח יש כחמישה חיבורי M.2 שאני חושב שזאת כמות נפלאה שכל החברות חייבות לאמץ. אני משתמש בארבעה כונני M.2 וכשניגשתי ל-Z690 Hero הייתי חייב להשתמש בכרטיס הרחבה שאסוס מספקת כדי שאוכל להשתמש בכל הכוננים שלי, דבר שאילץ אותי לוותר על שימוש באחד מכרטיסי ההרחבה שלי. במקרה של ה-Z690 Force אני יכול להשתמש בכל הכוננים שלי בלי לוותר על כרטיס הרחבה לצד העובדה שנשאר לי חיבור M.2 פנוי להוספת כונן בעתיד אם ארצה. כל חמישת חיבורי ה-M.2 מתחבאים תחת גופי הקירור הגדולים של הלוח שיעזרו להם להישאר קרירים בזמן עבודה מאומצת אך אציין שרק לכונן העליון יש פדים טרמייים משני הצדדים בעוד לשאר יש פדים טרמיים רק על גופי הקירור ולא תחת הכונן כך שמומלץ לשים שם את הכונן המהיר ביותר.

כוחו של המנימליזם

אני רוצה לחזור לרגע לדבר הראשון שקיבל את פניי וזאת הקופסא הכסופה של הלוח ומיד שראיתי הצבעים שלה התחלתי להתרגש, בשנים האחרונות אנחנו רואים שרוב החומרה ובמיוחד לוחות אם מגיעים בצבעים שחורים וזה אולי נחמד ומתאים עבור בניות שחורות ויותר מנימליסטיות אבל לי יש חולשה גדולה לחומרה בהירה במיוחד בצבעים לבנים. אז ה-MPG Z690 Force WIFI הוא אמנם לא לוח לבן אבל כל גופי הקירור הרבים שנמצאים עליו הם בצבע כסוף ניטרלי שיוכל להיראות נהדר בבניה שחורה או בבניה לבנה. אני שוב אומר שלפי דעתי מגיע לנו לקבל יותר לוחות בצבעים בהירים מאשר ההיצע שיש היום. לסכמת הצבעים היפה הזאת מצטרף איזור תאורה אחד שמאיר את המילה FORCE וכמה נקודות קטנות לידה אבל באופן מפתיע הציור הגדול והאייקוני של הדרקון של MSI מעל החיבורים אינו מואר כלל.

על כל התאורה אפשר לשלוט דרך התוכנה של MSI שנקראת MSI Center. דיברתי עליה בביקורת שלי על ה-RTX 3080Ti Suprim X של החברה וכבר אז לא כל כך אהבתי אותה וגם כאן אותם בעיות ופיצ'רים שפחות היו אהובים עליי הופיעו אבל אני אדלג עליהם. השליטה על התאורה של הלוח נעשה דרך התוכנה והיא פשוטה מאוד זה נובע בעיקר מהעובדה שאין כאן מספר איזורי תאורה שונים. פיצ'ר שכבר הזכרתי לטובה בעבר ואחזור עליו גם כאן הוא יכולת של התוכנה להתממשק אלחוטית עם אמצעי תאורה אחרים בחדר כמו Hue או תאורת קיר על מנת לסנכרן את כל הצבעים יחדיו. מעבר לשליטה על התאורה, MSI Center יכולה לספק מידע על חלקים שונים במחשב, לשנות את תוכניות העבודה של המאווררים ועוד, אך לא משהו שלא ראינו מחברות אחרות בעבר. 

השורה התחתונה

אחרי שבועיים עם הלוח אני יכול להגיד שה-MPG Z690 Force WIFI של MSI הוא בסך הכל לוח טוב. הוא יפה, יש לו את כל מה שצריך עבור מחשב גיימינג מבוסס דור 12 והוא מציג כמה דברים שאני אהבתי במיוחד כמו מספר חיבורי M.2 רבים. אך מנגד יש כמה דברים שהוא לא עושה טוב ואפילו אפשר להסתכל עליהם כמו עיגולי פינות קלים וכאן אני מדבר על הכיסויים סביב החיבורים הפנימיים, חוסרים של חיבורים אחוריים והבחירה להשתמש בחריץ PCIe 3.0x4 שלא עומד בסטנדרטים של היום. נכון לזמן כתיבת שורות אלו הלוח עוד לא נמכר בארץ אך הוא נמכר בחו"ל בעלות של 1,600 כולל משלוח ומיסים, מחיר זה שם אותו בערך באמצע הסקלה של לוחות Z690 החדשים ואני חושב שזה גם פחות או יותר המקום שלו מבחינת פיצ'רים ויכולות. 

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • חווית אנבוקסינג סבירה
  • הרבה חיבורי M.2 זמינים
  • עיצוב יפה ונעים לעין
  • משמש בסיס טוב לדור 12
  • תוכנה יש מספר פונקציות שימושיות..
  • מערך חיבורים מספק..

הרע

  • ..אבל היא עדיין צריכה שיפור גדול
  • ..אך ציפיתי ממנו ליותר
  • ישנם מספר עיגולי פינות

והציטוט:

  • "I Am One With The Force, And The Force Is With Me"
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י