הרשמה

ביקורת: +Synology DS420

אחרי שנים ארוכות, הגיע הרגע שלי לקפוץ ראש לעולמות ה-NAS

חברת Synology שלחה אותי למסע בעולמות האיחסון שלא הכרתי

המוצרים סופקו לנו לסיקור על ידי חברת Synology, תודה רבה!

מכל עידכון חדש ל-Warzone, שיפור יכולות הצילום של הטלפונים שלנו והצמיחה הקבועה ברזולוצייה ו-Bit Rate של סירטוני הגיימפליי שאנחנו מצלמים עולה שוב ושוב אחת מנקודות התורפה הכי גדולות של מחשבים- נפחי האיחסון הזמינים. בעוד שתעשיית החומרה כבר הצליחה להביא כמעט לכל בית יכולות Ray Trace ומעבדים עם מעל ל-8 ליבות הן דבר שבשגרה, ניראה שיש עדיין משהו שלא קרה וזאת פריצת דרך משמעותית בעולמות האיחסון. נכון, היו כמה שיפורים בשנים האחרונות כמו כונני SSD ואז כונני M.2 שהקטינו את הגודל הפיזי של הכוננים ופחות או יותר העלימו את המשקל שלהם אבל לא הייתה קפיצה משמעותית מאוד בנפח האיחסון של הכוננים במחשבים. כמו שכתבתי בביקורת שלי ל-SN850, החלטתי שאני נוטש לגמרי את הרעיון של הארדיסקים במחשב וכשהחבר'ה מ-Synology שמעו על כך הם מיד הציעו לי לנסות את ה- +DS420 שלהם.

מי אני ומה אני?

לפני שאני אתחיל לספר על ה- +DS420 של סינולוגי אני צריך להתחיל את הביקורת הזאת בהסבר קצר על מה הוא NAS ולמה לפי דעתי כמעט כל אחד צריך אחד כזה בבית. NAS הן ראשי תיבות של Network Attched Storage או "איחסון מוצמד רשת" בתרגום חופשי. כמו שאפשר להבין NAS הוא מוצר אשר מכיל שטח איחסון והוא מחובר לרשת הביתית שלכם, אבל זאת הגדרה בסיסית שהייתה יותר נכונה לחומרה של לפני מספר שנים. כיום NAS הוא הרבה יותר מאיחסון ברשת הביתית, מוצרי NAS הם שרתים/עננים ביתיים קטנים עם איחסון "חכם" בעל הרבה מאוד יכולות שמתאימות למגוון סוגי שימוש שונים.

עכשיו כשהבנו בפשטות מה הוא NAS אפשר לדבר על חלק קטן מהשימושים שלו במגזר הפרטי כשבעתיד ככל הניראה אספר על שימושים אחרים עבורו. השימוש שהיה לי החשוב ביותר הוא ככונן גיבוי בעל שטח איחסון רב. כמו שאמרתי, החלטתי שאני נפטר לגמרי במחשב שלי מכוננים נייחים, להחלטה הזאת הגעתי אחרי שכונן הקבצים הישן שלי הגיע לתפוסה מלאה ובו זמנית הוא גם התחיל לעשות רעשים של קליקים כך שקיבלתי "סימן" שהגיע זמנו לפרוש ויפה שעה אחת קודם. וכאן נכנס העניין של "למה כל אחד צריך NAS בבית", כמו רבים מאיתנו הכונן הזה הכיל אלפי קבצים ותמונות בעלות ערך סנטימנטלי יקר מאוד עבורי שלא אוכל לשחזר במידה והכונן יהרס. במקרה זה כונן NAS הוא פיתרון מעולה עבורי ממגוון סיבות. במקום שהכונן יהיה בעבודה רציפה ואסתכן בהריסה שלו בכל פעם שאני מזיז את המחשב, כל הקבצים יוכלו לשבת באופן קבוע בכוננים ייעודים ל-NAS מבלי לזוז ולהפגע. ביטחון הקבצים היה בעדיפות הגבוהה ביותר עבורי אך בנוסף לכך, ה-NAS (ואני מבטיח שנגיע אליו בקרוב) שלי מכיל הרבה יותר שטח איחסון מזה שיש לי במחשב והוא מאפשר לי לגשת לאותם קבצים יקרי ערך שהוא מכיל מכל מקום בעולם בקלות ובנוחות. בנוסף אני יכול להשתמש ב-NAS נוסף של סינולוגי כדי להשלים מודל גיבוי של 1-2-3 שאומר 3 עותקים של המידע, 2 מהם במקומות נפרדים (כמו כוננים שונים) ושאחד מעותקי הגיבוי יהיה במקום שונה פיזית כך שבמקרה של שרפה לדוגמא הוא לא יפגע.

קופסא קטנה ומטריפה

כעת כשיש לנו את כל הבסיס לגבי מה הוא NAS ולכל אחד כניראה כבר יש בראש רעיון למה הוא יכול לשמש הגיע הזמן שלי לדבר על הכוכב של הביקורת הזאת, ה- +DS420 מבית סינולוגי. המוצר מגיע בקופסא חומה וכאשר פותחים אותה מקבלות את פנינו שתי קופסאות, האחת עם כבל חשמל והשניה עם ספק הכח הייעודי, שני כבלי רשת, שקית ברגים, שני מפתחות ומדריך קצר להפעלה ראשונית. מתחת לשתי הקופסאות האלה מתחבא הכוכב, ה- +DS420 כשהוא עטוף בבד מגן לבן. לצד ה- +DS420 סינולוגי שלחו לי עוד שתי קופסאות כשאחת הכילה שני כונני HAT5300 בנפח 8TB, אלו כוננים שמיועדים לשוק העיסקי כשהם תוכננו בעיקר עבור פתרונות עיסקיים מבית החברה כדי לספק את היציבות והאמינות שנדשת בשוק זה וככאלו הם אינם מיועדים לצרכן הפרטי. הקופסא השניה הכילה שני כונני SNV3400-400G מבוססי NVMe שישמשו אותי ל-Cache מהיר. כבר מהרגע הראשון אפשר לראות שאיכות הבניה של ה- +DS420 נהדרת, הוא בנוי ממסגרת מתכתית בשילוב חלקי פלסטיק כך שהמתכת נותנת חוזק מבני וכל חלק שיכול לנוע עשוי פלסטיק כדי לא להתעוות. לצערי ה-ּ+DS420 לא אטום לרעשים בצורה מושלמת כך שאם הוא נמצא לידכם ואתם מבצעים כתיבה אינטנסיבית לכוננים אתם תשמעו אותם מעט. זה ממש לא ביג דיל ואם לא תחפשו את הרעש כניראה שלא תשימו לב אליו אבל כן הייתי שמח אם הוא היה אפשר להעלים אותו על ידי שימוש בחומרים סופגי רעשים כמו ספוג.

בחזית ה-NAS אפשר לראות את כפתור ההדלקה, חיבור USB-A 3.0, נורות חיווי ואת ארבעת החריצים עבור כוננים שנתקין ב-NAS. כאן נכנסים לפעולה כמה דברים שציינתי קודם, ראשית חריצי ההרחבה לא מצריכים שום כלי להתקנה של כונן 3.5 אינץ' ׁ(בשביל כונני 2.5 אינץ', תצטרכו להשתמש בברגים המסופקים), פשוט צריך לפרק את שני הפלסטיקים שמורכבים על המסגרת, לשים את הכונן בתוכה ולקבע אותו למקום עם אותם שני פלסטיקים ופשוטו להחליק את המסגרת עם הכונן למקומו ב-NAS. אם החלקים האלה היו מתכתיים כמו השאר סביר להניח שמשהו היה מתעקם מהר מאוד ומונע את המשך השימוש התקין. אותם שני מפתחות שציינת קודם לכן בחלק האנבוקסינג משמשים עבור נעילה של הכוננים בתוך ה-NAS. בצידו האחורי של ה- +DS420 נמצא שני מאווררים שישמרו על הכוננים ושאר החומרה קרירים, את חיבור המתח, חיבור USB-A 3.0 נוסף (חיבורי ה-USB מאפשרים להגדיל את שטח האיחסון על ידי הוספה של כונן חיצוני) ושני חיבורי Ethernet במהירות של 1GbE כל אחד. הייתי שמח אם הם היו בעלי מהירות 2.5GbE כמו הסטדנרט ההולך ונבנה בשוק בחודשים האחרונים. לבסוף, בתחתית המוצר ניראה שני חריצי M.2 עבור כוננים אלו שגם התקנתם לא מצריכה מברג או ברגים כלל.

כאן קורה הקסם

אחרי שלוש דקות של הרכבה הייתי מוכן להפעיל ולהתחיל להגדיר את ה- +DS420 שלי. הסאטפ הראשוני היה דיי פשוט וקצר כשמרבית הזמן הושקע ביצירת חשבונות והגדרה של RAID עבור הכוננים כשבסוף היה לי NAS שמוכן לעבודה, סוג של. עד כאן החוויה הטובה שלי עם ה- +DS420 היא פחות או יותר דומה לזאת שהייתי מקבל גם מחברות אחרות בשוק אבל הדבר העיקרי שמבדיל בין החברות היא התוכנה שלהן. התוכנה של מוצרי Synology נקראת DSM (או Disk Station Manager) וכאן קורה כל הקסם. אפשר להתייחס ל-DSM 7.0 (הגירסא החדשה ביותר) כמערכת ההפעלה של ה-NAS כשהיא עמוסה בפיצ'רים ויכולות שונות. אחרי ההתקנה הראשונית שלה, DSM 7.0 לא מכילה המון פיצ'רים אלא רק את אלה שהייתי צריך כדי להתחיל להשתמש ב-NAS אבל ככל שהשתמשתי ולמדתי אותו יותר "פתחתי" עוד ועוד מהיכולות שלו. למערכת ההפעלה יש חנות אפליקציות שדרכה אפשר להוריד בחינם לגמרי תוכנות בעלות פיצ'רים נוספים כמו תוכנה לגיבוי של ה-Google Drive ואו עננים אחרים, גיבוי של מוצרי איחסון שונים מחיבורי ה-USB ואפילו תוכנה שתאפשר לכם לאחסן אתר WordPress על ה-NAS שלכם. אציין שברגע שמתחילים להתקין הרבה תוכנות, ה-2GB של זיכרון RAM מתחילים להתמלא מהר אך אפשר לשדרג אותם בלי בעיה בעזרת סטיק SO-DIMM מסוג DDR4 בנפח של עד 4GB או שאם אתם יודעים מראש שתתקינו הרבה תוכנות אז ממולץ לבחור דגם אחר בעל יותר זיכרון מראש.

הגירסא האחרונה של המערכת ההפעלה גם תומכת בהתחברות ביומטרית או על ידי-Secure SignIn שמאפשרת גישה ל-NAS מבלי צורך להכניס סיסמא אלה רק על ידי אישור ההתחברות דרך הטלפון. אחרי כמה עשרות שעות של שימוש ב-DSM 7.0 אני יכול להגיד עליה בלב שלם שהיא תוכנה נהדרת. אם אתם רק מתחילים עם NAS ואתם מגיעים ל-DSM 7.0 בלי נסיון קודם כמוני, היא ועשרות סירטוני ההדרכה יקחו אתכם יד ביד וצעד אחרי צעד כדי לבצע את כל הדברים הבסיסיים שאתם צריכים. אך אם אתם מגיעים עם ניסיון רב ואתם יודעים בדיוק איך להגיד כל דבר ומה לבחור בכל תפריט קטן- DSM לא תגביל אתכם כלל ותתן לכם אין ספור אפשרויות, אם כי לפעמים היא הייתה מעט עמוסה ומבלבלת עבורי אז אמליץ להתקדם איתה לאט ובזהירות.

יש מקום ל-Red Dead Redemption 2

כמו שאמרתי בהתחלה, הסיבה הגדולה שלי לעבור ל-NAS הייתה כדי לגבות ולשמור קבצים יקרי ערך אך היו לי עוד כמה סיבות. אחת הסיבות היא שטח לאיחסון "ארוך זמן" עבור משחקים. זה משהו שרציתי לעשות כבר המון זמן, יש משחקים שאני משתמש בהם רק לעיתים רחוקות מאוד כאשר אני יושב לשחק עם חברים או כשאני עובד על ביקורת למוצר חומרה חדש כמו לפטופ או כרטיס מסך. נקח לדוגמא את Red Dead Redemption 2, המשחק שוקל 118GB שאני ממש לא רוצה שיהיו לי תפוסים במחשב כל הזמן ומנגד אני לא רוצה שה-Steam ינצל את כל הרוחב פס כדי להוריד אותו במשך שעות ארוכות בכל פעם מחדש שאני צריך, שלא לדבר בכלל על זמנים שבהם אני רוצה לשחק בו מיד עם חברים. זה הוא עוד מקרה שאני יכול להגיד שה- +DS420 שיפר לי את חווית השימוש במחשב. במקום ש-RDR2 יתפוס מקום במחשב כל הזמן עד לשעת פקודה, פשוט העברתי אותו לתיקיית המשחקים שלי ב-NAS ומתי שאני צריך אני מעתיק אותו חזרה למחשב תוך 18 דקות.

לצד משחקים מיותרים שתופסים מאות ג'יגות ואני מסרב בתוקף למחוק נמצאים עוד כמה מאות ג'יגות של סירטוני גיימפליי והצצות מוקדמות למשחקים שקיבלתי גישה אליהם. גם אחרי שאני עורך את הסירטון אני משתדל שלא למחוק את קבצי הגיימפליי מתוך פחד שאם בעתיד אצטרך קטע מאחד הסירטונים אוכל לשלוף אותו באיכות המלאה. לכן גם את תקיית הסירטונים העברתי לשרת איחסון והגדרתי אותה כיעד לשמירה של סירטונים חדשים שאני אצלם. בהתחלה חשבתי שהחיבור בין המחשב ל-NAS לא מהיר מספיק כדי שהסירטונים ישמרו בו בצורה תקינה אך הופתעתי לגלות שזה לא המצב וכל הסירטונים נשמרו בצורה מושלמת. מה שכן היה מעט בעייתי בעבודה ישר מהשרת הוא תהליך עריכת הסירטונים. כאשר טענתי סירטוני 4K לתוכנת העריכה, ריצה על ה-Timeline שלהם הייתה מעט תקועה ולעיתים הייתי צריך לחכות מספר שניות עד שהשרת ידביק את הקצב, זה קורה בגלל צוואר בקבוק מחיבור ה-1GbE. עבורי זה לא קריטי בכלל שכן זה לא העיסוק העיקרי שלי ובגדול המעבר לשרת היה נהדר אבל עבור מי שעובד בתחום העריכה ומתכוון לערוך קבצים כבדים ישר מהשרת הייתי ממליץ על שרת מתקדם יותר בעל חיבור מהיר בקצב של 10GbE.

השורה התחתונה

זאת הפעם הראשונה שבה אני מתנסה עם מוצר NAS ומשמתמש בו באופן יום יומי וכחלק מזה, גם מעביר אליו את הקבצים החשובים לי ביותר. כמו שאפשר לראות מהביקורת, לפי דעתי ה- +DS420 הוא כניסה נוחה לעולם מוצרי ה-NAS עם יתרונות נהדרים כמו תוכנה פשוטה להבנה ותפעול, אפיק שידרוג ל-4 כוננים ותמיכה בכונני M.2 לשימוש ב-Cache. אך עם זאת יש לו גם כמה חסורנות כמו שני חיבורי הרשת שתומכים רק ב-1GbE שמעט מגביל את העבודה ממנו ותג מחיר שעומד על סביבות ה-2,500 שקלים ללא כוננים. עבורי ה- +DS420 הוא בדיוק המוצר שהייתי צריך ואני ממליץ עליו בכל ליבי אך אם אתם חושבים על כניסה לעולמות ה-NAS ולא בטוחים בהשקעה של 2,500 הייתי ממליץ לכם על ה-DS220j לדוגמא, גם הוא מביתה הנהדר של Synology.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • איכות בניה נהדרת
  • התקנה פשוטה ללא צורך בכלים
  • עשרות תוכנות שניתנות להורדה
  • תוכנה ידידותית ומלאת אופציות..

הרע

  • ..אם כי היא יכולה להיות עמוסה ומבלבלת
  • אפשר לשמוע את הכוננים בעבודה אינטנסיבית
  • חיבור רשת מעט איטי מידי
  • מעט מידי זיכרון RAM

והכונן:

  • זהו, עכשיו באמת הגיע הזמן לצאת לפנסיה
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י