הרשמה

להתראות לפרצוף, יחי המודל הוירטואלי - צמיחתם של ה-Vtubers

יש באינטרנט מספר טרנדים שונים, אבל אחד מהם רלוונטי אלינו יותר מהשאר, בואו נדבר על הטרנד הפופולרי שעולם הגיימינג כבר לא באמת יכול להתעלם ממנו יותר, ויטיוברים

לא יוטיוברים, ויטיוברים

אם הייתי רוצה לסכם את המאמר הזה במשפט, הייתי כותב כך: "האינטרנט מורכב ממספר טרנדים משתנים, אתמול זה היה ויינס, היום זה טיק טוק ומחר תקפוץ כבר רשת חברתית חדשה נוספת". באינטרנט כמו באינטרנט, דברים משתנים בקצב יחסית מפחיד, דרמות חדשות מתעוררות כל בוקר לעולם חדש, טרנדים שונים באים והולכים. הנה דוגמא לטרנד שלא רק הגיע בסערה יחסית גדולה למערב בשנה האחרונה, הוא נמצא בתהליכי התפתחות כבר במשך שנים והיום קשה מאוד להתעלם ממנו, אני מדבר על ה-Virtual Youtubers.

במשך השנה וחצי האחרונות הרבה דברים השתנו בחיים של רבים מאיתנו, בין היתר בחיים האישיים שלי, כמות צריכת המדיה שלי באינטרנט השתנתה, Youtube פועל אצלי ברקע לא מעט. בזמן שצרכתי את אותם יוצרי התוכן שהייתי צורך כבר קודם, Game Grumps, The Completionist, AlphaRad ואחרים, גיליתי קצת יותר גם את עולם הסטרימינג שהתחיל לצמוח לו גם כן ב-Youtube. יום אחד חברה טובה הכירה לי את התוכן שכנראה שינה לא מעט ממה שאני רואה בפלטפורמה מאז, Hololive, החברה שהיתה פעילה בעיקר ביפן ובאינדונזיה עד אז הגיעה גם למערב יחד עם Hololive English, עולם שלם של יוצרות ויוצרי תוכן וירטואלי שדובר את השפה האנגלית (וגם יפנית לעיתים) נפתח בפני, הן יוצרות מוזיקה, הן מציירות, אבל הן גם משחקות המון משחקים.

אז מה הופך את אותן יוצרות התוכן לעניין כזה גדול בעולם הגיימינג? בואו ואספר לכם למה הן כח עולה וכל כך משפיע בעולם הזה.

ממסקוט לשגרירות

הדבר אומנם הגיע לפופולריות רק בשנים האחרונות, אבל היוטיוברים הוירטואליים הופיעו ברשת עוד בתחילת העשור הקודם. הדבר התחיל ב-2010 יחד עם דמות בשם Super Sonico, הדמות שמשמשת בתור המסקוט של המפתחת Nitroplus (שידועה בעיקר בפיתוח של רומנים ויזואליים, לרוב למבוגרים, בנוסף לרומן נוער ל-Fate/Zero ו-Guilty Crown), המפתחת החליטה לקדם את הדמות והחלה להעלות סרטונים שלה כאשר היא תדבר עם הקהל על עצמה או על דברים שקשורים למפתחת כמו הרומנים שלה.

במרוצת השנים היה אפשר לראות עוד הופעות של יוטיוברים וירטואלים כאשר ב-2011, ולוגרית העונה לשם אמי יאמאטו (Ami Yamato) החלה להעלות סרטונים שבהם ניתן לראות דמות וירטואלית מדברת אל המצלמה בנוגע לחיים שלה. לאחר מכן היה ניתן לראות חברות שונות מבצעות שימוש ביוטיוברים וירטואלים גם כן כדוגמאת Weathernews Inc שעשו שימוש בדמות בשם Weather Type A Airi בערוץ SOLiVE24, ערוץ שמשדר את תחזית מזג האוויר מסביב לשעון. ב-2014 הדמות אפילו קיבלה תוכנית משלה ששודרה פעם בשבוע בערוץ, הפעם הדמות החלה גם לזוז כמו בן אדם, כל זה בעזרת לכידת תנועה.

התופעה של יוטיוברים וירטואלים התפוצצה ברשת בשנת 2016, כאשר חברת ההפקה Activ8 (שלצערי לא הצלחתי לדלות מהאינטרנט יותר מדי מידע בנוגע להם), יצרה את קיזונה איי (Kizuna AI), יוטיוברית וירטואלית שהפופולריות שלה היתה חסרת תקדים כמעט. היחודיות של קיזונה איי בנוף של יוצרי התוכן ב-Youtube היתה בלתי ניתנת לפספוס, בין כל הפרצופים המוכרים פתאום הופיע פרצוף אחד וירטואלי שהתנהג בדיוק כמו כל אחד אחר בפלטפורמה. ההצלחה של קיזונה איי היתה כל כך גדולה בתוך יפן עד כדי כך שקיבלה את התפקיד של שגרירת תרבות של JNTO (ארגון התיירות היפני הלאומי).

איך טרנד נולד? כמו תינוק...?

כמו שבוודאי ציפיתם לקרוא, הפופולריות של קיזונה איי בנוף הוירטואלי גררה לא מעט שיח בנושא, מה זה בכלל יוטיובר דיגיטלי? זה כל כך מוזר, זה כל כך זר ועוד להגיע למצב שבו דמות וירטואלית חיה ומתקשרת מייצגת ארגון כמו ארגון התיירות הלאומי? ההשפעה הייתה כל כך גדולה שלאט לאט החלו לצוץ להם עוד אנשים שרצו לקחת חלק בכל הכיף זה ובקיץ של 2018, על פי מגזין Japan Times, כבר היו כמה אלפי יוטיוברים וירטואלים שונים. יחד עם העליה בכמות היוטיוברים הוירטואלים, החלו לקום להם מספר סוכנויות שונות שנועדו לייצג כוכבות וכוכבי יוטיוב וירטואלי כאשר בין הבולטות שבהן נמצאות Nijisanji ו-Hololive שהביאו גם לפריצה של התחום במערב. Nijisanji הביאה לפופולריות של שימוש ב-Live2D, מודלים ב-3D שנראים כמו מודלים ב-2D, בנוסף הביאו לפופולריות של סטרימינג על פני תוכן מוקלט מראש שעד אז היה הסטנדרט.

אחרי ההצלחה הגדולה של הויטיובינג ביפן, Hololive ו-Nijisanji החליטו להביא את הטרנד הזה אל מחוץ ליפן והחלו להקים קבוצות שונות של ויטיוברים בארצות שונות כמו סין, קוריאה, אינדונזיה ועוד. יחד עם ההתרחבות הזאת, הפופולריות של הטרנד החלה לזלוג גם כן למערב ויחד איתה החלו להופיע ויטיובריות נוספות דוגמאת Senzawa, CodeMiko, Ash_on_Lol ועוד. בעקבות הפופולריות העולה של הטרנד מחוץ למזרח, חברות ההפקה היפניות הגדולות החליטו גם להגיע למערב. לפני כמעט שנה, Hololive הביאה את הדור הראשון של הויטיובריות דוברות האנגלית שלה, יחד עם סטרים הפתיחה של Gawr Gura (שנכון לעכשיו היא עדיין הכוכבת המובילה של Hololive English), הפופולריות של הטרנד רק המשיכה לצמוח.

וכעת הגעתי לחלק שכנראה גרם לי לשבת לכתוב את כל החפירה הזאת: השבוע כחלק מהצמיחה המתמשכת בפופולריות של היוטיובריות הוירטואליות של Hololive English, הגיעו הסטרימים הראשונים של הדור השני של Hololive English. מיותר לציין שכל אחד מהסטרימים הצליח ברמה כמעט מסחררת כאשר בכל רגע נתון בערך ישבו כ-100 אלף איש לראות את כל חמשת הבנות מציגות את עצמן, אחת אחרי השניה במשך שעות (יש לציין שכל זה התרחש בשעות ערב והלילה בשעון ישראל וראיתי רק את מה שהתרחש לפני חצות, את השאר הפעלתי ברקע ביום לאחר מכן), אם מישהו צריך שאסביר לו בטעות כמה כל העסק פופולרי: האם אי פעם ראיתם סרטון ראשון בערוץ Youtube עם קרוב למיליון צפיות ב-24 השעות הראשונות?

ועכשיו, לפרסומות

מה למדנו עד כה? ויטיובינג הפך לטרנד מאוד מאוד פופולרי, לא רק במזרח, הוא פופולרי מאוד כבר במערב. אבל כמובן, כמו כל אדם בעל שם ופרסום, קיימת גם השפעה, בשלב הזה אותם יוצרי התוכן שאנחנו אוהבים הופכים גם למשפיענים, פה נכנסות גם חברות שונות ובמקרה שלנו, מפיצות שונות של משחקים. הדבר תפס את תשומת ליבי לפני כחודש כאשר Bandai Namco הכריזו כי הויטיוברית Takanashi Kiara (אחת מהבנות בדור הראשון של Hololive English) תהיה השגרירה של המשחק. מזה אומר? זה בעיקר אומר שהיא מקבלת גישה למידע שהיא יכולה לפרסם על המשחק מוקדם משאר האנשים וגישה לדברים כמו הדמו מוקדם של המשחק ולשדר אותו אצלה בערוץ ה-Youtube.

חשבתם שסיימנו פה? ממש לא! בין שאר הדברים שניתן למצוא את הויטיובריות של Hololive בתור משפיעות, המשחק One hand Clapping המקסים שיצא ביוני האחרון, קודם בעזרת הזמרת הוירטואלית Irys (שדרך אגב, יצא לה EP ממש מוצלח, ממליץ לבדוק אותו בחום), הסטרים פורסם גם בעמוד של המשחק ב-Steam. המפיצה Bandai Namco מימנה קונסולות Xbox Series X לשתי ויטיובריות של Hololive English יחד עם גישה מוקדמת לדמו של Scarlet Nexus (הביקורת שלי עליו תעלה ממש בקרוב! יחד עם כמה מילים על האנימה שיוצאת כרגע והיא מאוד מאכזבת לצערי) על מנת לקדם את השחרור של המשחק. העמוד של Nier Reincarnation קידם את הסטרים של Ninomae Ina’nis ב-Twitter גם כן אבל אני חושב שהדבר הכי רנדומלי שנתקלתי בו הוא ההופעה של Gawr Gura בפרסומת של Taco Bell (מכל הפרסומות שהיה ניתן לדמיין, דווקא זה?)

לפה מגיע פחות או יותר הסיכום שלי בנושא, אם עוד לא הכרתם? עכשיו כנראה הגיע הזמן להכיר את העולם הזה של הויטיובריות, הוא ענק ורק ימשיך לגדול. אז אומנם אנחנו עדיין ממשיכים לעקוב אחרי אותם יוצרי התוכן שעקבנו אחרייהם אתמול, אבל מתחת לאף של כולנו קמה תרבות חדשה שפועלת פחות או יותר באותה הצורה והיא נהדרת לא פחות. טביעת הרגל של הכוכבות האלה בתעשיית המשחקים כבר קיים והיא רק תמשיך לגדול, אז אני ממליץ לכם לנסות ולתת לכל אותן כוכבות וכוכבים שצומחים בה ניסיון ואולי גם אתם תתמכרו.

אבל רגע, גם אני יכול!

לא באמת סיימתי! אם אהבתם את מה שנחשפתם אליו וחשבתם לעצמכם "גם אני רוצה", היום זה אפשרי ונגיש יותר מאי פעם! אז אומנם לא לכולנו יש תקציב למנוי ל-Live2D Cubism או את הידע הדרוש על מנת למדל בה, או את הכסף לשלם לאיש מקצוע למדל ולעשות rigging. אבל יש תוכנות חינמיות שמאפשרות לכולם לנסות ולעצב דמות תלת מימדית, Vroid היא אחת האפשרויות הפופולריות (ואני בטוח שיש עוד אפשרויות נוספות), המידול בה הוא יחסית פשוט ונוח לכל הידיוט שמעוניין לנסות את ידו וליצור לעצמו דמות בחופש כמעט מלא. ומה עושים עם המודל שיצרנו? טוענים לתוך תוכנות שמבצעות face tracking (דוגמאת VSeeFace) ומתחילים לשחק איתה ב-OBS.

לסיום, אני רוצה להוסיף שקיימים גם יוצרי תוכן ישראליים שמתעסקים גם כן בויטיובינג, אני לא מכיר את כולם, אבל מתוך כמה שיצא לי להכיר באינטרנט, אני רוצה להזכיר 4 שפעילות באופן קבוע כרגע: הראשונה היא Veenaa שאם הצצתם בקרדיטים של Grime, היא ובעלה עבדו על המשחק בשנים האחרונות והיא משדרת כמעט כל יום לאורך השבוע. בנוסף מצאתי גם את LayanMeta שאליה הגעתי גם כן כי היא הסטרימה את Grime ב-Twitch ועל הדרך גיליתי שהיא ישראלית. בנוסף אזכיר עוד שתי ויטיובריות יחסית גדולות מישראל (שהן גם Twitch partner), Ban_Anya שמסטרימה לא מעט משחקים כמו Guilty Gear ו-Ender Lilies, והשניה היא Nyasakii שאם אתם אוהבים Final Fantasy XIV אז שווה לכם מאוד לעקוב אחריה! אבל כמובן שזהו חלק מאוד קטן מאלו שמתעסקות ומתעסקים בויטיובינג, אך אם אתם מכירים עוד ויטיוברים אחרים, או אם אתם בעצמכם עושים את זה ומסטרימים או יוצרים תוכן, בבקשה תשתפו אותנו כאן בתגובות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י