הרשמה

מודים ותוכן גולשים - ראיון עם שחר סורק, סמנכ"ל השיווק של Overwolf

האם זה המקצוע החם הבא בגיימינג? אביחי שלנו תפס לשיחה את סמנכ"ל השיווק של Overwolf לשיחה על תוכן שמשתמשים יוצרים ואיך הוא משפיע על תעשיית הגיימינג

תוכן משתמשים כמו מודים הוא הדבר החם עכשיו בעולם משחקים. לאור ההצלחה של Roblox ו-Minecraft רבים מבינים שתוכן משתמשים הוא הדבר הגדול

אחד התחומים המעניינים ביותר היום בעולם המשחקים הוא עולם ה-User Generated Content או בקיצור UGC. זהו תחום ותיק שבו משחקים מאפשרים לאנשים פרטיים לייצר תוכן למשחק עצמו על ידי פיתוח כלים המסייעים ליצור תוכן. רק לא מזמן דיווחו אולפני Xbox כי המשחק Minecraft שילם ליוצרי תוכן כ-350 מיליון דולר. זוהי דוגמה נהדרת איך לגרום למשחק להיות רלוונטי כל כך הרבה שנים על ידי תוכן שנבנה באמצעות הקהילה עצמה. אבל Minecraft זו אפילו לא הדוגמה הגדולה בתחום, המשחק Roblox שילם ליוצרי התוכן שלו 250 מיליון דולר רק בשנת 2020, והוא ימשיך לשלם עוד ועוד משנה לשנה. Roblox הוא משחק המכוון לצעירים עד גיל 13 כאשר החברה עצמה כמעט ואיננה מייצרת תוכן אליו אלא רק מספקת ליצרני תוכן עצמאיים (שרובם ילדים) לייצר תוכן למשחק ולקבל 30% מהמכירות שנעשות בתוך עולם התוכן שלהם.

כדי לצלול לעולם המעניין הזה נפגשתי עם שחר סורק, סמנכ"ל השיווק של Overwolf. חברת Overwolf היא חברה ישראלית הפועלת בתחום ה-User Generated Content ומציעה לחברות ולמשתמשים להרוויח כסף מתכנים כאלה. לאחרונה, החברה קנתה את CurseForge שהיא חנות המודים הגדולה בעולם ובכך סללה את דרכה להשלמת המעטפת לסיוע ביצירת User Generated Content.


שחר סורק, סמנכ"ל השיווק של Overwolf

העתיד בידי המשתמשים

ראשית נתחיל להבין מה זה User Generated Content, ובעברית "תוכן המיוצר על ידי משתמשים". עולם תוכן המשתמשים הוא עולם אדיר: יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם, בלוגים - כל אלה תכנים שמשתמשים מעלים לתוך פלטפורמה שהחברה מספקת. עולם המשחקים מציע אף הוא תוכן דומה למרות שהוא מגיע באופן עקיף ביותר ביחס לפלטפורמות הללו. בעוד ש-YouTube נבנתה על תוכן גולשים, המשחקים נבנו לצורך חווית המשחק שמציעה המפתחת בעוד שתוכן הגולשים אינו המנוע העיקרי של הפלטפורמה אלא רק תוספת לחוויה העיקרית. עולם התוכן מגורמים שלישיים ישן כמו עולם המשחקים עצמם, Ms. Pacman היה מוד של המשחק פקמן, וכך גם משחקים כמו DOTA שהיה מוד של המשחק Warcraft או, PUBG שהיה מוד של המשחק ARMA 3. מודים (Mods) הינם תוכנות שיושבות על הבסיס של המשחק ומעניקות תוכן נוסף למשחק המקורי. יש מודים שמוסיפים כלי נשק, משפרים את הגרפיקה או מוסיפים מפות ותוכן. יש מודים שמוסיפים משימות או סקינים ויש מודים שבונים משחק חדש מ-0 כשכל קשר בין המוד למשחק המקורי הוא רק הגרפיקה והמכניקה הבסיסית.

סורק מסביר כי מודים הינם שינויים למשחק שעם הזמן נעשו יותר ויותר משוכללים, עד שלפעמים לא ניתן לזהות אפילו את המשחק עצמו. סורק מסביר כי ככל שהמשחק נהיה יותר פופולרי וצובר קהל משתמשים גדול יותר, כך הוא נפתח לאפשרויות שהמשתמשים יתחילו לייצר בעצמם תוכן עבור המשחק. "ARMA 3 היה המשחק הראשון שהיה פתוח למודים באופן חריג ולכן יצא ממנו משחק כמו PUBG ." חברות רבות התעלמו מעולם התוכן משתמשים והעדיפו לא להתעסק איתו באופן רשמי: "עד היום המפתחים קיבלו את הרעיון של תוכן משתמשים בחצי קריצה, כלומר אנחנו מכירים בזה אבל לא מתערבים בזה. כעת, התמונה מתחילה להשתנות והחברות מתחילות להכיר בשינויים המתחוללים בתחום."

סורק אומר כי חברות רבות מקבלות את המודים בחשש מסוים בשל בעיות של זכויות יוצרים, QA, ובאגים שעלולים לפגוע בחוויית המשתמש שעלול להשליך את זה על החברה. מהצד השני, מודים מאפשרים למשחק להמשיך לקבל תוכן ללא מעורבות ישירה של המפתחת ובכך מאריכים את חיי המדף של המשחק. כיום חברות רבות פונות לכיוון של UGC ומאמצות את המודל. "המשחקים עם מירב המודים כיום הם Skyrim ו-Minecraft, שמצליחים לשמר שחקנים עד היום. יש אפילו משחקים שחזרו לחיים בגלל מוד חדש שהפריח חיים במשחק שכבר סיים את מחזור החיים שלו." סורק סבור שההצלחה של Roblox תשריש את החשיבות של תוכן משתמשים למפתחי משחקים. "כולם צפו בהנפקה של Roblox שהצליחה להפוך תוכן משתמשים לחברה בשווי שלושים מיליארד דולר." סורק טוען שזה מה שהפיל להרבה חברות את האסימון (מטבע ייעודי לטלפונים ציבוריים שהיה נופל לקופה ברגע שהשיחה התקבלה, לידיעת הקוראים הצעירים).

מודים ועוד

אך מודים הם לא חזות הכל: "יש תוכן אדיר שאפשר לצרף למשחקים, Addons שהם מעין תוספות קטנות שיושבות על שמחק ולא משנות את המשחק עצמו, אלא מוסיפות פרטים עליו. ויש גם אפליקציות שקוראות מידע מתוך המשחק ומנתחות אותו. כל התכנים הללו נוצרים על ידי מסה של אנשים שיוצרת קהילה ומפתחת את המשחק ומעניקה לו Longevity (אריכות ימים)." מסביר סורק. "האינטרס היום נהיה הפוך, החברות רוצות UGC הרבה יותר מפעם ומנסות לאמץ את המודל של Roblox או Minecraft."

עד היום, מפתחים כמעט ולא הרוויחו כסף מפיתוח תוכן כזה, רוב התכנים ניתנו בחינם ושימשו ככרטיס ביקור של המפתחים. "יש מעטים כמו Player Unknown שבנה את PUBG תחת ARMA 3, ויש את Icefrog שפיתח את DOTA ו-DOTA 2 כאשר עבר לעבוד אצל Valve. אבל רוב האנשים, גם אלו שפיתחו מודים שהורדו מיליוני פעמים, הם לא הרוויחו מזה כלום. הכל למען הקהילה". עכשיו מתחיל השינוי בתחום "הדינמיקה מתחילה להשתנות, אם אתה רואה מפתחים היום ב-Roblox שמרוויחים מיליוני דולרים בשנה, וכשאתה רואה ש-Minecraft מחלקת 350 מיליון דולר למפתחים עצמאיים, החברות מתחילות להבין שיש פה יותר מסתם תוכן גולשים, אלא שהוא שווה גם כסף, והרבה."

משחקים הם עסק יקר ומסובך, משחקים עולים מאות מיליוני דולרים לפיתוח ויש להם עשרות אלפי באגים שיוצאים בהתחלה והצורך בהתאמות של המשחק לכל הפלטפורמות ועם לוקליזציה לכל מדינה עושים חיים קשים מאוד למפתחי משחקים. "למפתחי משחקים אין את היכולת לייצר שפע של תכנים כמו שעושים יוצרי מודים. הוא עסוק בלהפעיל את המשחק, לתקן באגים ולאזן פרטים בתוך המשחק" מסביר סורק. "הוא יכול לפתח הרחבה ספציפית או סקינים, אבל אין לו שום סיכוי לעמוד בכמות התוכן שמייצרת קהילה של מודרים." הרעיון הגדול מאחורי מודינג הוא הזנב הארוך של האינטרנט. כל אחד יכול לפתח תוכן למשחק ולקחת אותו למקומות שהמפתח אפילו לא חשב עליו. כך נוצרים אלפי מודים והקהל יכול לבחור את מה שהוא אוהב. "אף מפתח לא יכל לחשוב על המשחקים שנוצרו בעקבות מודים, למפתחים אין את היכולת לייצר כל כך הרבה תוכן בשאיפה שמשהו יתפוס, הם חייבים לתת את זה לקהילה."

פה נכנסת לתמונה Overwolf שמייצרת את התווך בין הקהילה, לבין המפתחים. "אנחנו נותנים כלים וסביבה פיתוחית למודים ולתוכן משתמשים באופן כללי". סורק מסביר שהחברה מעניקה מצד אחד למפתחים את הכלים לפתח מודים באמצעות CurseForge,כמו גם אפליקציות או כל תוכן משתמשים שחושבים עליו. Overwolf מאפשרת לנהל את כל המודים בצורה נוחה באמצעות אפליקציית CurseForge שיושבת על המשחק מבלי להפריע לו. "אנחנו בעצם מציעים UGC as a Service. אנחנו באים למפתחי המשחקים ומציעים להם קיט למשחק שיאפשר להם לפתוח את המשחק ל-in game creations ומכאן אנחנו לוקחים את הטיפול בזה אלינו ומורידים את זה מהראש של המפתח." חברת Overwolf עושה בדיקות של זכויות יוצרים, בקרת איכות ומטפלת בכל התקלות שעלולות לצוץ בסביבת פיתוח מודים. החברות משאירות את כל כאב הראש הזה ל-Overwolf וממשיכות להתעסק בחוויית הבסיס של המשחק. סורק קורא לזה "מ-Zero to Hero".

המשחק שלא נגמר

מפתחי המשחקים יכולים גם להרוויח מעולם של in game creations. ראשית, תוכן משתמשים פשוט נותן למשחק להמשיך להיות רלוונטי ומעניין. ברגע שיש תוכן אנשים ממשיכים לרכוש עותקים מהמשחק ובונים נאמנות למותג. "החלק הכי יקר היום במשחק הוא User Acquisition ו-User Retention, כלומר לצבור שחקנים ולשמר אותם." סורק סבור שתוכן משתמשים מצמצם משמעותית את העלויות וחוסך לחברה כסף בשיווק המשחק. "אנשים יקנו את המשחק בגלל תוכן משתמשים ולא רק בגלל התוכן שהחברה בנתה לו. ויתר מכך, אם משתמשים ממשיכים לייצר תוכן אז הוא ימשיך להיכנס למשחק, אולי הוא ירכוש סקינים של החברה עצמה, אולי הוא ירכוש הרחבות של החברה עצמה. זה נותן לחברה אפשרויות לשמור את השחקנים אצלה במשחק, לקצץ בעלויות של שימור שחקנים ואפילו להרוויח מתוכן משתמשים." הפופולריות של ה-Metaverse בשנה האחרונה מזניקה את רעיון ה-Open Source למשחקים. "רק לפני חודשיים הכריזה Epic Games על פיתוח ה-Metaverse עם הרכישה של Fall Guys." סורק מאמין שחברות רבות מבינות כיום את הפוטנציאל של עולם רב משחקי "החברות ימשיכו לפתח את חווית הבסיס, על זה הם יתנו ליוצרי תוכן לבנות in game creations כדי לפתח את ה-Metaverse."

פיתוח מודים איננו עסק פשוט "מודרים חייבים שתהיה להם הבנה בפיתוח כלשהו, אי אפשר להגיע עם 0 ידע." סורק מאמין שזה ישתנה בעתיד ושהטכנולוגיה תאפשר פיתוח תוכן שצורה הרבה יותר אינטואיטיבית ופשוטה. כיום נכנסת לתמונה Overwolf ומנסה להקל באמצעות הכלים שלה. "מאז שקנינו את Curseforge נכנסנו אקטיבית לתחום פיתוח המודים" מסביר סורק. "אנחנו יכולים לבנות כלים, לעסוק ב-QA ובהיבטים המשפטיים של פיתוח מודים. אנחנו מוודאים שאין רמאויות ואפילו פועלים עם גופי eSports כדי לשמור על חוקיות של תוכן משתמשים." החברה גם מספקת תוכנה שמריצה את המודים והאפליקציות ומוודאת שהכל רץ חלק.

Overwolf מנהלים מעין חנות אפליקציות ומודים כאשר הם משתתפים עם היוצרים במודל הקלאסי של 70/30 ומאפשרים להרוויח גם ממכירת תוכן וגם מתוכן חינם עם פרסומות. "הרעיון של לשלם על מודים הולך וצובר תאוצה וזה משב רוח מרענן עבור היוצרים. אני מעריך שבעתיד נשמע על אנשים שמתפרנסים מ-User Generated Content בדיוק כמו יוטיוברים או סטרימרים." סורק מבין שלאנשים עדיין קשה היום לשלם על תוכן כזה שעד היום היה בחינם "אנשים היו רגילים לקבל תוכן בחינם ועכשיו הם צריכים לשלם עליו ואני מבין שהם כועסים, אבל בסוף זה כסף שהולך לחברים בקהילה שלהם שממשיכים לייצר להם תוכן. אם פעם הכל היה חינם באינטרנט, אנשים מבינים היום שתוכן טוב עולה כסף, גם אם לא הרבה. זה מתחיל לחלחל." Overwolf איננה היחידה בתחום, וחברות נוספות מבינות את הפוטנציאל הגלום ב-UGC.

פיתוח מודים כיום מוגבל למחשב האישי בלבד, "אנחנו מכירים בפוטנציאל של המובייל אבל אנחנו לא מכוונים למשחקי קז'ואל. אנחנו נמצאים שם עם אפליקציות תומכות, אבל עיקר עולם התוכן של משתמשים ימשיך להיות במחשב האישי." סורק גם מאמין גדול ב-VR ו-AR וחושב שיהיה להם מה לתרום גם שם. "אני מאמין שהכניסה של VR ו-AR יהיו משמעותיים מאוד לתוכן משתמשים יחד עם החדירה של 5G בעולם המערבי." סורק מאמין ששירותי המשחקים בענן יתעצמו עם כניסת הדור החמישי ויהיו קרקע פורה לתוכן משתמשים. "אנחנו מקפידים לחשוב תמיד קדימה ולהיות לפני המתחרים שלנו. אני באמת מאמין שעולם ה-User Generated Content הולך לשנות את עולם המשחקים העתידי ולתפוס מקום רציני בתוכן שנצרוך כשחקנים. HBO פעם אמרו שהם לא יעשו סטרימינג של סרטים וסדרות כמו נטפליקס, היום הם כבר מציעים שירותים כאלה. המפתחים שיזדרזו להבין לאן השוק הולך יצליחו לקבל יתרון מובנה על מתחריהם, אך בכל מקרה, עולם התוכן של משתמשים במשחקים הולך לשנות את עולם הגיימינג."

תודה רבה לשחר סורק על הזמן שלו, עכשיו הגיע הזמן לשמוע אתכם: מה אתם חושבים על Overwolf ועל עולם ה-User Generated Content? שתפו אותנו בתגובות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י