הרשמה

ביקורת: Aorus FI32Q

הוא גדול, הוא כבד ומלא פיצ'רים, אבל הם הוא יכול לעשות את כל מה שתרצו?

ספינת הדגל המרשימה של Aorus הגיעה לרועי לביקורת!

מסך ה-FI32Q סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

לפני מספר שבועות צפיתי במסיבת עיתונאים של אחת מיצרניות החומרה הגדולות שהציגה לפטופ חדש עם מסך ברזולוציית 1440p ובקצב 165Hz. עד כאן, הכל היה רגיל אבל אחרי הנתונים הטכניים של אותו מסך מדובר נציג החברה אמר את המשפט: "בחרנו במסך QHD עם קצב ריענון גבוה על פני מסך 4K בקצב 120Hz מפני שזה (מסך ה-QHD) הוא מסך טוב יותר לגיימינג." בתור חסיד גדול של רזולוציה גבוהה ישר שאלתי את החברים לצוות מה דעתם וגם כאן רוב הדעות נטו לכיוון מסך 1440p בקצב 165 על פני 4K בקצב 120. כבר במשך כמה שנים שהמסך האישי שלי הוא ברזלוציית 4K כך שלא הסכמתי עם חברי לצוות כלל ולכן כמה ימים אחר כךֲ כשג'יגהבייט הציעו לי לקחת לביקורת את מסך ה-1440p המהיר והחדש שלהם חשבתי שזאת תיהיה הזדמנות מעולה עבורי לבחון את דעת חברי לעומק וכך אחרי מספר ימים נחת אצלי ה-Aorus FI32Q.

השחור הגדול

בדרך כלל אני משתדל שלא לעשות מחקר מקדים למוצרים שמגיעים אליי ומלבד בדיקה של מימדיי המסך כך היה גם הפעם. אבל כבר ברגע שהשליח הוריד אצלי את הקופסא הגדולה שמכילה את ה-FI32Q הבנתי שהמסך הזה לא בא לשחק משחקים. על גבי הקופסא השחורה יש הרבה מאוד כיתובים, נתונים, מספרים שונים וכל מיני פיצ'רים של המסך, כל אלו יש גרמו לי להתלהב מאוד לפתוח את הקופסא. ברגע שפתחתי אותה קיבלנו את פניי המון קלקרים, הכבלים שיתחברו למסך, הרגל והמעמד שלה ולבסוף כמובן הכוכב המרכזי- המסך עצמו.

ההרכבה של המסך היא מאוד פשוטה כאשר תחילה צריך לקחת את הרגל המאסיבית ופשוט לחבר אותה לאחורי המסך על ידי קליפסים שננעלים לבד, לאחר מכן צריך להבריג את הבורג הבודד בין הרגל והמעמד וזהו, המסך מוכן לעבודה. לא סתם אמרתי שהרגל היא מאסיבית, מעבר לעבודה שהיא בעלת תאורת RGB, היא בנויה כמו טנק כשעליה לתמוך במשקל הגדול של המסך שעומד על כמעל ל-10 קילו, כך שתקחו בחשבון שאתם לא הולכים להזיז את המסך הזה יותר מידי. אבל לרגל הזאת יש גם כמה טריקים שלא ציפיתי להם כמו האופציה לסובב את המסך 90 מעלות וכך להפוך אותו למסך אנכי ענק. מעבר לכך היא גם כמובן יכולה להוריד או להגביה את המסך, להטות אותו לצדדים ואו למעלה ולמטה. אך אם תרצו, תוכלו לוותר על הרגל והמעמד שמגיעים עם המסך לגמרי ובמקום אלו להשתמש בזרוע VESA סטנדרטית, רק קחו בחשבון שהיא צריכה להיות חזקה מספיק.

עובד עם כל דבר

אחרי שתי דקות של הרכבה הגעתי לחלק שבו אני מחבר את כל הכבלים של המסך, להפתעתי הגדולה מאוד גיליתי שה-FI32Q מכיל המון חיבורים שונים, אך במיוחד הפתיע אותי ושמחתי לראות את חיבור ה-USB-C של המסך. לצד ה-USB-C אפשר למצוא גם שני חיבורי HDMI, חיבור DisplayPort, חיבור USB Super Speed עם עוד שני חיבורי USB-A ולבסוף חיבורים ייעודים עבור מיקרופון, אוזניות וסאונד ESS SABRE HiFi שאחזור אליו בהמשך. דרך אגב, המתח של המסך מגיע אליו ישירות בעזרת כבל קומקום קלאסי ללא שימוש בספק כוח חיצוני.

לפני שאדבר לעומק על כל הפי'צרים והטכנולוגיות שהמסך הזה מכיל אני אציג את הנתונים הטכניים שלו. כמו שאפשר להבין מהשם שלו, ה-FI32Q הוא מסך בגודל 32 אינץ'' שאינו מחזיר השתקפויות, הוא בעל פאנל SS IPS, תומך בטכנולוגיית G-Sync וכאמור רזולוציית 1440p עם קצב ריענון של 165Hz כשאפשר גם לקחת אותו עוד יותר לקצה עם אוברקלוק ל-170Hz כשזמן התגובה של ה-FI32Q עומד על כ-1ms. עכשיו אחרי שהצגתי כאן כמעט את כל הפרטים והנתונים של המסך אני יכול לדבר על פי'צר הכי גדול שלו, תרתי משמע.

הגודל כן קובע?

לפני שקיבלתי את ה-FI32Q הייתה לי רק תקופה קצרה שבה התנסתי בשימוש במסך מחשב גדול וזה היה כשקיבלתי את ה-ROG Strix XG32VQ כחלק ממחשב ה-PBA. כמו שאמרתי קודם הדבר היחיד שבדקתי על המסך לפני שהוא הגיע אליי זה את המידות שלו כי ממש לא הייתי בטוח שיהיה לי מקום עבורו, שכן למסך ה-28 אינץ' שלי לא היה הרבה מקום פנוי בשולחן. לשמחתי הגדולה ה-FI32Q הצליח להיכנס לי באותו המקום פלוס 5 ס"מ, האפשרות להכניס מסך שגדול ב-4 אינץ' "ולשלם" על כך רק ב-5 ס"מ מגיעה בזכות השוליים הדקים מאוד של ה-FI32Q. אז אחרי שמיקמתי את המסך בהצלחה הגיע הזמן שלי לעבוד איתו, אני אודה שבהתחלה היה לי מאוד קשה להתרגל לגודל הזה, במיוחד כשאני יושב דיי קרוב למסך והוא תופס את רוב שדה הראיה שלי. אבל אחרי כמה שעות של שימוש התאהבתי בגודל שלו ודווקא בזכות העובדה שהמסך תופס לי את כל שדה הראיה.

אחרי שהתרגלתי קצת לתחושה העוטפת שמקבלים ממסך בגודל זה מיד הפעלתי את המשחק The Hunter: Call of the Wild, אני יודע שזאת בחירה מעט מוזרה אבל הייתה לה מטרה. עולם המשחק של Call of the Wild הוא יפיפה ועמוס בפרטים קטנים לא משנה לאן תסתכלו, דווקא בגלל זה הוא היה מושלם עבורי כדי לבחון את גודל המסך כשבזכותו יכולתי להגדיל באופן משמעותי את השדה הראייה שלי במשחק (ה-FOV) ולראות פרטים וחיות בצורה נוחה שלא יכולתי (או שפחות הייתי נהנה ממנה) ממסך בגודל של 28 אינץ'. אני גם אציין שהגודל של המסך שירת אותי בהנאה רבה בטיסות שלי ב-Flight Simulator 2020 והוא אף הביא למשחק באופן מעט משונה משב רוח מרענן, עוד משחקים שהרוויחו מהגודל של המסך הם משחקי אסטרטגיה שבהם יכולתי לראות ולהבין טוב יותר מה קורה גם כשהיה הרבה אקשן או תפריטים פתוחים ולבסוף באו משחקי השוטר למינהם שגם כאן גודל המסך בא לטובתי וסיפק לי חוויה נהדרת. אני אהיה כנה ואגיד שיהיה לי קשה מאוד לחזור למסך 28 אינץ' הקטן שלי ברגע שהשליח של ג'יגהבייט יגיע וה-FI32Q גם לי לחשוב על רכישת מסך גדול למחשב.

אבל גודלו של המסך בא לטובתי לא רק במשחקים. כך לדוגמא, כשהשתמשתי בו לכתיבת כתבות היה לי מספיק שטח מסך לפתוח כמה מקורות או מסמכים שונים בו זמנית בגודל גדול שאיפשר לי לקרוא אותם בקלות ולעבוד על כולם במקביל. כאשר הייתי צריך לעבוד על קבצי Excel גדולים עם הרבה טורים יכולתי גם כאן לראות הרבה מהם בו זמנית בבירור ובנוחות. אם הייתי צריך לסכם את הגודל של המסך בקצרה ולחשוב על איזה סלוגן עבורו, כניראה שהייתי הולך על משהו כמו: "מאפשר שליטה ונוחות מקסימאליים בעבודה ובגיימינג."

הכל אני יכול

אבל הגודל של המסך הוא לא החוזקה היחידה שיש ל-FI32Q למשחקי יריות ו-FPS כשכמו שאמרתי הוא מתגאה בתמיכה בטכנולוגיית G-Sync שהפכה את כל המשחקים להרבה יותר חלקים, לצד קצב ריענון גבוהה מאוד של 170Hz ואף תמיכה בזמן תגובה זריז ומהיר של 1ms. בזכות השילוב של שלושת אלו חווית המשחק שלי הייתה הרבה יותר טובה, חלקה ומהירה ויכולתי להגיב הרבה יותר טוב לדברים שקורים על המסך, מידי פעם אפילו הצלחתי לעשות פה ושם איזה פליקשוט מהיר לראש של אחד השחקנים ולנצח עבור הקבוצה שלי את הסיבוב ב-Rainbow Six Siege. קצב הריענון וזמן התגובה המהירים מגיעים בזכות הבחירה של ג'יגהבייט לבחור בפאנל IPS Super Speed שראה שידרוגים וקפיצות מדרגה רבות בשנים האחרונות.

עד לפני כמה שנים כשיצרניות היו רוצות ליצור מסכים בעלי קצב ריענון וזמן תגובה מהיר הן בדרך כלל היו הולכות על פאנלים מסוג TN שאלו היו מאפשרים את מהיריות אלו אבל היו נחותים מפנאלי ה-IPS בכל הקשור לצבעים. כמו שאמרתי ממש כמה משפטים, ה-FI32Q משתמש בפאנל IPS זאת אומרת שיכולתי לצפות מראש שהצבעים שלו יהיו טובים, אבל לא ציפיתי שהם יהיו טובים עד כדי כך. אני חושב שאנחנו בתקופה די נפלאה מבחינת חומרה כי הרבה מהמסכים שניסיתי לאחרונה (בין אם אלו מסכי מחשב או מסכי לפטופים) מתחרים על תואר "המסך עם הצבעים הטובים ביותר". אבל אני חושב שהפעם אין כאן תחרות כשל-FI32Q יש ללא ספק את הצבעים הטובים ביותר שראיתי אי פעם. המסך בהיר מאוד, דבר שגורם לצבעים להיות הרבה יותר חיים ולקפוץ לעיניים. אני מודה שמצב ה-HDR של המסך לא הרשים אותי במיוחד, הוא כן שיפר במעט את הצבעים אבל הוא ממש לא עשה מהפכה גדולה. אני אהיה כנה, בגלל שהצבעים הרגילים של המסך כל כך טובים לא הייתה לי כמיהה גדולה ל-HDR אבל אני בכל זאת שמח לראות אותו כאן.

מלבד הצבעים המופלאים של ה-FI32Q, לג'יגהבייט יש עוד אס בשרוולר בשם Local Dimming שאולי נשמע מוכר לחלק מכם ממסכי OLED. בפשטות- Local Dimming היא טכנולוגיה שמאפשרת לחלקים מסוימים במסך להיות פחות מוארים על ידי כך שהיא מנמיכה את עוצמת התאורה (או מכבה אותה לגמרי במסכי OLED) שמסופקת באיזורים אלו. כך למשל תפריטים כהים שנמצאים על המסך יכולים להיראות שחורים ואמיתיים הרבה יותר לעומת אלו שיוצגו על מסך ללא Local Dimming. בהתחלה גם לפיצ'ר הזה של המסך היה לי קשה מאוד להתרגל, במיוחד כאשר הייתי נכנס למשחק עם תפריטים שחורים היה ניראה שכל הבהירות של המסך יורדת אבל גם כאן אחרי זמן מה למדתי להתרגל לזה ובסופו של יום אני חושב שזה פיצ'ר נהדר שהוטמע בצורה טובה במסך הזה ואני שמח מאוד על כך ועל מה שהפי'צר מביא איתו לשולחן.

רב הנסתר על הגלוי

כשדיברתי על מערך החיבורים של ה-FI32Q הזכרתי את החיבור ה-USB-C לצד חיבורי ה-USB הרגילים. לחיבור ה-USB-C יש כמה תפקידים ויכולות כשאחת מהם היא האפשרות להעביר וידאו ממכשירים תומכים, כך למשל יכולתי לחבר MacBook למסך ללא צורך בדונגלים וכבלים מיוחדים. דרך אגב, המסך מעביר דרך חיבור ה-USB-C גם מעט מתח, ליתר דיוק כ-18W שמספיקים ללפטופ רק כדי להישאר דולק אך זה בכלל לא מספיק כדי להטעין אותו. אבל היתרון הגדול של ה-USB-C כאן הוא יכולת שלו להעביר מידע ולא רק וידיאו, כך אפשר להשתמש ב-KVM המובנה במסך כשמחברים אליו את המקלדת והעכבר ומחשב אחד מחובר בעזרת חיבור ה-USB הקלאסי והשני כאמור מחובר דרך ה-USB-C. אם כבר דיברתי על ה-KVM במסך אז אזכיר גם את מצבי ה-PIP ו-PBP שאיפשרו לי להציג שני מסכים בו זמנית, פיצ'ר ששימש אותי לא מעט.

כשדיברתי על הרגל של המסך אז הזכרתי שיש בה את אחד מאיזורי התאורה של המסך. על גב המסך נמצאות עוד שתי כנפיים שכל אחת מהן מוארת גם היא בתאורת RGB כשבסך הכל יש למסך 2 איזורי תאורה- הרגל ושתי הכנפיים. את התאורה אפשר לשנות ולהתאים לשאר החומרה במחשבכם דרך התוכנה של Gigabyte ה-RGB Fusion 2.0 שהיא ללא ספק התוכנה היא גרועה שיש. ג'יגהבייט אני מצטער אבל אני לא מצטער, התוכנה הזאת היא איטית, נתקעת, מכוערת ולא נוחה ומעבר לזה שאני לא מאמין גדול ב-RGB בכלל ובמסכים בפרט, גם אם הייתי מאמין בזה אני פשוט לא רוצה להשתמש בתוכנה העלובה הזאת. אם אתם כן רוצים לקבל קצת RGB מהמסך שלכם אתם יכולים לעשות את זה ישירות דרכו ולבחור אחד מתוך שלושה מצבי תאורהֲֲ שהוגדרו מראש, או פשוט לכבות את התאורה לגמרי כמו שאני עשיתי.

זוכרים שלפני יותר מ-1,000 מילים הבטחתי שאחזור ואדבר על פיצ'ר ה-ESS SABRE HiFi שנמצא גם הוא במסך? ובכן עכשיו זה הרגע הזה. אם תחברו את המסך בכבל USB למחשב שיש לו לוח אם עם כרטיס קול ו-DAC שתומכים ב-ESS SABRE HiFi (במקרה שלי זה X570 Aorus Master) ותחברו למסך את האוזניות שלכם אתם תקבלו שיפור מורגש באיכות הסאונד, במיוחד בגזרת הבאסים על פני שימוש באותן אוזניות ללא ניצול של יכולות ה-ESS SABRE HiFi. האם זה מורגש? כן, האם זה סיפק לי עוד הנאה? כן בטח, האם זה נחוץ ושינה לי את חווית השימוש? ממש לא. על עוצמת הסאונד שתעבור לאוזניות אפשר לשלוט דרך המסך לצד כל הגדרות הצבעים שאנו כבר רגילים לראות מהמסכים של Aorus, כמו גם את אופציית ה-Dashboard שמאפשרת להציג על המסך נתונים כמו מספר ה-FPS של המשחק, טמפרטורות רכיבים ותדרי העבודה שלהם.

השורה התחתונה

אם זה לא היה ברור עד כה מהביקרות שלי ה-FI32Q הוא מסך נהדר ואחד מהמסכים הטובים ביותר שהשתמשתי בהם עד כה. הוא גדול עם איכות בניה מעולה וצבעים מופלאים, הוא מהיר, חדֲֲ ויש בו בערך את כל הפיצ'רים שאפשר לבקש ואז אפילו עוד קצת. אם אני אחזור להתחלה, אז ה-FI32Q ממש לא גרם לי להיות אוהד גדול של מסכי 1440p אבל הוא כן גרם לי להיות אוהד שרוף של מסכים גדולים, כאלו שמספקים חווית עבודה נוחה וחווית משחק שואבת ויוצאת דופן. הוא ממש לא זול כשמחירו נע בארץ סביב 3,600 ש"ח אבל אם תחליטו להוציא עליו את הסכום הזה אתם לא תתחרטו על כך לרגע, במיוחד בכל פעם שתשחקו עליו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10

הטוב

  • רגל ואיכות בניה נהדרת
  • מערך חיבורים מקיף
  • שטח מסך גדול ומהנה
  • עמוס טכנולוגיות מעולות
  • נתונים טכניים מרשימים

הרע

  • HDR לא מרשים
  • תוכנת RGB עלובה
  • מחיר מעט גבוה

והמסך

  • כזה שהייתם רוצים להכיר להורים
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י