הרשמה

ביקורת: Aorus Z590 Elite AX

ספינת הדגל של ג'יגהבייט הגיעה אלינו לביקורת, בואו לקרוא מה אנחנו חושבים עליה!

מעבדי רוקט לייק כבר כאן וגי'גהבייט מחכה להם בזרועות פתוחות

לוח האם סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

בשיא הכנות, החומרה שאני הכי שונא ומפחד להחליף היא תמיד לוח האם. בעוד שהיום רוב כרטיסי המסך מיצרניות החומרה השונות הם פחות או יותר אותו הדבר, "הסיכון" של רכישת כרטיס שלא מתאים לצרכים של המשתמש כמעט ולא קיים. אבל בשוק לוחות האם הסיכון הזה הוא גדול מאוד ואם אתם לא מבינים בדיוק מה אתם מחפשים או מה חשוב לכם בלוח האם, קל מאוד לטעות ולרכוש לוח אם שלא מתאים לשימושים שלכם ואולי חסרים לו כמה יכולות קטנות במקרה הטוב, או לוח שבכלל לא מתאים למעבד שלכם במקרה הגרוע. לכן לפני כל רכישה של מעבד ולוח אם אני תמיד עורך מחקר מעמיק של עשרות שעות על לוח האם ובודק שהוא בדיוק מה שמתאים עבורי. ועכשיו כשמעבדי דור 11 של אינטל סוף סוף הושקו אני כבר נמצא עמוק במחקר שלי על לוח האם שיהיה הבסיס למעבד החדש והמיועד שלי. כשחברינו הטובים מ-Gigabyte שמעו שאני בתהליך חיפוש לוח Z590 הם לא חשבו פעמיים ומיד שלחו לי את ה-Aorus Z590 Elite AX שלהם לביקורת.

רק מה שצריך

הדבר הראשון ששמתי לב אליו כשהרמתי את הקופסא של ה-Z590 Elite AX זה שהיא כבדה מאוד וזה ישר גרם לי להתרגש ממה שהיא מחביאה בתוכה. הדבר הראשון שקיבל את פניי כשפתחתי את הקופסא היה כמובן לוח האם (שהמשקל הרב של הקופסא מגיע ממנו) אבל אם אני אשים אותו רגע בצד ואסתכל על התוספות השונות שמוחבאות בתאים קטנים מתחתיו אוכל לראות את התוספות הבאות:

  • ספרוני הדרכה
  • מדבקה קטנה של Aorus
  • ארבעה כבלי SATA
  • 3 ברגים עבור התקני M.2
  • חיבור ה-G Connector
  • אנטנת WIFI+Bluetooth

אני אתחיל מהדבר הראשון שהכי שימח אותי לראות: ג'יגהבייט סוף סוף נפטרו מהרעיון של צירוף דיסק דרייברים עם הלוח. אני מבין שזה יכול להיראות לחלק כחיסרון שכן אין כאן לדיסק תחליף בצורת DOK לדוגמא אבל מבחינתי אין לי כלל בעיה עם זה כי את הכל יש באינטרנט ודיסק פשוט ניראה לי מיושן וזאת לא הרגשה שהייתי רוצה לקבל כשאני פותח את לוח האם החדש והמתקדם שלי. עוד דבר ששימח אותי לראות זה ששניים מכבלי ה-Sata הינם בעלי חיבור ב-90 מעלות שמקל על חיבורם לכוננים במקומות צפופים. אם כבר דיברתי על הקלה בחיבורים אז ג'יגהבייט מצרפת כאן גם את ה-G Connector לנוחיות מרכיבי המחשב. חיבור זה הוא בעצם פלסטיק קטן שאפשר לחבר אליו בקלות ונוחות את כל הכבלים הקטנים של המארז ואז לחבר את כולו ללוח האם בלי להסתבך עם הכבלים הקטנטנים. בתכל'ס אין כאן משהו חדש ואסוס עושה את זה כבר שנים בלוחות האם שלה אבל שמחתי מאוד לראות את התוסף הקטן הזה גם אצל ג'יגהבייט.

אחרונים חביבים אלו שלושת הברגים הקטנים שיהיו אחראים ויעזרו לקבע את כונני ה-M.2 למקומם ואנטנת התקשורת האלחוטית. כמו שאנחנו יכולים להבין משמו של הלוח, אנטנה זאת תאפשר לנו תקשורת WIFI בתקן 802.11ax או כמו שהוא יותר מוכר לנו- WIFI 6. לצד יכולות ה-WIFI שאנטנה זאת תאפשר אנו מקבלים גם יכולות Bluetooth 5. באופן אישי אני לא אף פעם לא מחבר את המחשב שלי לאינטרנט בעזרת WIFI אלא רק בעזרת כבל אבל ההוספה של האנטנה שימח אותי שכן אני משתמש הרבה מאוד ב-Bluetooth במחשב וזאת הורידה ממני את הצורך בהוספת כרטיס הרחבה רק בשביל תקשורת זאת, אני מסתכל עלייך Z590 Vision.

צעד אחד קדימה ואחד לאחור

עכשיו אחרי שסיימנו לדבר על התוספות שמגיעות עם לוח האם, הגיע הזמן לקחת אותו שוב כשהדבר הראשון שאני תמיד מסתכל עליו בלוח אם הוא היצע החיבורים האחוריים שהוא מציע, ה-Z590 Elite AX כולל את רשימת החיבורים הבאים:

  • ארבע חיבורי USB-A 2.0
  • שני חיבורי USB-A Gen 2 (משמשים גם לצריבת BIOS)
  • שלושה חיבורי USB-A 3.2
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2x2
  • חיבור DisplayPort
  • חיבור כבל רשת במהירות של 2.5Gb
  • שני חיבורים לאנטנה
  • חיבור 7.1 ערוצי סאונד עם חיבור אופטי

אם הזכרתי בפסקה הקודמת את ה-Z590 Vision שביקרתי לפני מספר חודשים אז אפשר להיזכר שכשדיברתי על מערך החיבורים שלו אמרתי שהוא כמעט מושלם. אז הדבר העיקרי שהיה חסר לי הוא חיבורים לאנטנות WIFI+Bluetooth. בלוח זה אמנם יש חיבור לאנטנה שדיברנו עליה קודם לכן אבל זה לא השוני היחיד בין הלוחות. לצערי גם כאן מערך החיבורים הוא לא מושלם. מבחינת כמות חיבורי ה-USB יש די והותר, אך כאן הייתי שמח לקבל עוד חיבור USB-C וגם את חזרתם של חיבור ה-HDMI והקומבו PS.2. אני מבין שאלו חיבורים שמעט מאוד אנשים משתמשים בהם, במיוחד כשמתחשבים בקהל היעד של הלוח אבל בכל זאת הייתי שמח לראות אותם וזה לא שחסר מקום עבורם והיה צריך לעשות מאמצים גדולים.

מבחינת חיבורים פנימיים אפשר לראות את כל האופציות שרק אפשר לבקש מלוח אם בגודל ATX סטנדרטי כמו זה. בין אם זה ארבע חיבורים למאווררים לצד חיבור ייעודי עבור מאוורר (או שני מאווררים מפוצלים ואו קירור מים) עבור המעבד, 4 חיבורים לרצועות RGB, חיבור SPI_TPM לכרטיסי אבטחה ולבסוף אפשר לראות גם שני חיבורי THB עבור כרטיסי הרחבה תומכי Thunderbolt. מבחינת חיבורים פנימיים אשר מאפשרים העברת מידע או משרתים כל מיני חיבורי USB אם זה בקדמת המארז או בכרטיסי הרחבה, ל-Z590 Elite AX יש כ-6 חיבורי SATA 3, שני חיבורי USB- 9 pin, חיבור USB 3.2- 20 pin לצד חיבור USB 3.2 Gen 2x2 שמספק תעבורת מידע מלאה ומהירה במיוחד לחיבורי USB-C שאפשר למצוא לרוב בקדמת מארזים תומכים.

הכי חזק ומהר שאפשר

כמו תמיד הכוכבת של לוח האם היא התושבת עבור המעבד. כמו שאמרתי קודם לכן, ה-Z590 Elite AX מיועד למעבדי דור 11 ולכן הוא בעל התושבת LGA 1200 (שמתאימה ותעבוד גם עם מעבדי דור 10). מסביב לאותה תושבת אפשר לראות שני גופי קירור שחורים וגדולים שמחביאים תחתיהם את כל רכיבי אספקת מתח הרבים שהלוח כולל. אבל הריבוי שלהם הוא אינו מפתיע כשגם חיבור החשמל של המעבד הוא בתצורת מורחבת שכוללתעוד 4 פינים בנוסף ל-8 הסטנדרטיים על מנת לתת למעבד את כל הכח שהוא יכול לדרש. ג'יגהבייט בכלל ו-Aorus בפרט ידועים גם בגלל האהבה הרבה שלהם לאוברקלוק ולכן חיבור המתח הגדול ורכיבי ה-VRM הרבים הם כבר דיי סטנדרטיים בלוחות אם שלהן וזה ללא ספק כיף גדול עבור חובבי האוברקלוק.

בגזרת האחסון יש ל-Z590 Elite AX כשישה חיבורי SATA 3 אותם הזכרתי כבר קודם לכן אבל מה שלא הזכרתי אלו שלושת חיבורי ה-M.2. כזכור לנו מעבדי רוקט לייק מביאים איתם תמיכה בתקן PCIe 4 שיאפשר העברת נתונים בקצב מהיר הרבה יותר מ-PCIe 3 וה-Z590 Elite AX לא יעצור בעדכם מלהוציא את המירב מכונני ה-M.2 התומכים שתחברו אליו. מתחת לגוף הקירור השחור העליון נמצא חיבור M.2 שתומך בתעבורת PCIe Gen 4 x4 והשני החיבורים האחרים שנמצאים תחתיו תומכים רק בתעבורת PCIe Gen 3 x4. ברור שהייתי שמח שכל שלושת החיבורים יהיו תומכים ב-PCIe 4 אבל אני מבין שזה לא אפשרי בגלל מגבלת 20 נתיבי ה-PCIe של המעבדים. דבר שכן היה לי מעט מוזר הוא שרק שני החיבורים העליונים הם בעלי גוף קירור, כמה קשה ויקר זה היה כבר להוסיף עוד אחד וככה להשלים מראה יותר נקי וגם לאפשר למשתמש להוציא את המרב מהכונן שלו?

סאונד צבעוני

אחד הדברים שלא מרבים לדבר עליהם בלוחות אם הוא כרטיס הסאונד שנמצא על גביהם. עד לא לפני הרבה מאוד זמן כרטיסי קול וסאונד היו מוצר כמעט הכרחי במחשב וגם היום יש לא מעט חברות שמוכרות כרטיסי קול בחיבור PCIe. אז אמנם הסיטואציה שבה כרטיס קול הוא דבר הכרחי חלפה מן העולם אבל עדיין מרבית המשתמשים מסתמכים על הכרטיס שמוטמע בלוח האם. כמו שאמרתי בחלק שבו דיברתי על מערך החיבורים, ללוח יש תמיכה ב-7.1 ערוצי סאונד עם חיבור אופטי שעובדים בעזרת רכיב מיוחד שאמור לשפר את איכות הסאונד, אלו מתאפשרים בזכות כרטיס הקול שנמצא על גבי PCB נפרד בצד השמאלי של הלוח. ההפרדה של כרטיס הקול מלוח האם המרכזי מונעת רעשים סטטיים שיכולים להיגרם מהמתח החשמלי הרב שעובר בלוח. את הכרטיס הנפרד אפשר לראות בזכות הרכיבים האדומים הבולטים שלו והגשר בינו ובין הלוח המרכזי.

אפרופו הגשר בין שני הלוחות, כאשר תסיימו לבנות את המחשב שלכם ותדליקו אותו אתם תראו מיד את הגשר ואת הסמל Aorus שעל הצי'פסט נדלקים. על תאורת ה-RGB באזורים אלו תוכלו לשלוט בעזרת תוכנת RGB Fusion 2.0 של Aorus שמלבד השליטה על התאורה שבלוח, תאפשר לכם גם לשלוט על תאורת RGB שתחברו לאחד מארבעת החיבורים שהזכרתי בעבר ולתאם בין כל התאורות כך שיעבדו יחד ובאותו הצבע. אם הצבע השחור של הלוח, צבעם הכסוף של חריצי הראם וה-PCIe המחוזק וכל תאורת ה-RGB הזאת עוד לא חשפה את העובדה, ג'יגהבייט מכוונת את הלוח האם הזה לשוק הגיימרים והעיצוב שלו לא משאיר מקום לטעויות.

השורה התחתונה

דור 11 כבר כאן ויש המון יצרניות חומרה שמציעות הרבה לוחות אם שונים לבחור מהם, זה נכון שרובם דיי דומים עם שינויים קטנים בין אחד לשני. אבל בין המבחר הרב שקיים ה-Z590 Elite AX הוא בהחלט אחד המתמודדים החזקים ביותר שיש. ג'יגהבייט היא כבר שנים ארוכות אחת היצרניות הוותיקות והאמינות ביותר בשוק לוחות האם ואת הניסיון הרב שהם צברו אפשר לראות כאן טוב מאוד. הלוח הזה עמוס בפיצ'רים, חיבורים, RGB, כרטיס קול משופר, רכיבי מתח ובערך כל מה שאפשר לבקש מלוח אם. אם תחליטו לשדרג לרוקט לייק ולהצמיד אליו את ה-Z590 Elite AX אתם לא תצטערו על כך רק תקחו בחשבון את מחירו שנע סביב ה-1,300 ש"ח.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • תוספות טובות
  • המון פיצ'רים וחיבורים פנימיים
  • תמיכה מלאה באוברקלוק
  • אפשרות לחיבור 3 כונני M.2
  • עיצוב נהדר עם תאורת RGB
  • מערך חיבורים נהדר...

הרע

  • ...אם כי מעט לוקה בחסר
  • מעט עיגולי פינות

ולוח האם

  • הוא חברו הטוב ביותר של המעבד
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י