הרשמה

ביקורת: Command & Conquer Remastered Collection - היכן שהכל התחיל

בואו לקרוא מה חשבנו על החידוש למשחקי ה-RTS מהעבר!

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 05/06/2020

גם אם יש פרטים טכניים קלים שמונעים מה-remaster להיות מושלם, הוא עדיין מספק את הסחורה יחד עם כלל החבילה

קוד סיקור סופק לנו על ידי עדלי יונייטד, תודה רבה!

Command & Conquer זה שם שלא שמענו כבר הרבה זמן. לקראת סוף המאה הקודמת ותחילת המאה הנוכחית, C&C היה שם דבר בסוגת משחקי האסטרטגיה, כשלצד כותרים פופולרים אחרים כמו StarCraft, Warcraft ו-Age Of Empires, C&C עדיין הייתה אחת מהסדרות הכי פופולריות בז'אנר. העשור הראשון של המאה הנוכחית אומנם ראה את הסגירה של סטודיו Westwood שהיה אמון על הסדרה, אך היא עדיין המשיכה לקבל כותרים חדשים עד שנת 2010 עם השחרור של Command & Conquer 4: Tiberian Twilight.

מאז אותו משחק, התקבל הרושם כאילו EA שכחה מהקיום של ה-IP, כשמעריצים רבים חיכו להמשך כלשהו או למשחק חדש שקשור לסדרה, ולכן מעריצים רבים התאכזבו ב-2018 במהלך E3 לגלות שהחזרה המיוחלת של הסדרה התגלתה בתור משחק מובייל בדמות Command & Conquer: Rivals. עכשיו, השנה היא 2020 ואנחנו מקבלים גרסת remaster למשחקים הראשונים בסדרה: Tiberian Dawn ו-Red Alert, יחד עם ההרחבות ועוד כמה בונוסים, הכל בהוצאה אחת לכבוד 25 שנים לסדרה! אז האם האוסף הזה והסדרה הזו מחזיקים מים גם ב-2020?

ברוך שובך, המפקד!

אז נתחיל עם הסבר קצר על העלילה למי שאין היכרות עם המשחקים הללו. האוסף מגיע עם שני משחקים, אז נתחיל עם Tiberian Dawn.

העלילה מתרחשת בעצם ביקום מקביל, באותו הזמן שלנו (או לפחות שנות ה-90... כאשר המשחק באמת יצא), מטאוריט פוגע בכדור הארץ, ספציפית באיטליה. יחד עם המטאוריט בעצם מגיע סוג של חומר שנקרא טיבריאם (Tiberium), יחד עם יכולות של החומר להפוך את האדמה למתכות יקרות, אבל החומר מפזר רעלים לאוויר בסביבה שלו כשבנוסף להיותם רדיואקטיבים, יכולים להרוג את בני האדם והחיות בסביבה. מעט לאחר ההגעה של הטיבריאם, חברי כת בשם Brotherhood of Nod (שטוענת כי חזתה את הפוטנציאל של החומר דרך חזונו של המנהיג שלהם, קיין) מתחילים להשקיע בחומר ואוספים עוד ועוד חברים לכת. בשלב הזה, האומות המאוחדות רואות ב-Brotherhood of Nod איום ומקימים את ה-Global Defense Initiative (או GDI בקיצור) שנועד להילחם בכת, ומהר מאוד המלחמה הזאת מתדרדרת בסוף למלחמת עולם של ממש.

תקציר העלילה של Red Alert מתקשר לזה של Tiberian Dawn: המשחק מתרחש לפני האירועים של המשחק הקודם,  בניו מקסיקו בשנות ה-40 של המאה הקודמת, כאשר אלברט איינשטיין מתכונן לבצע מסע בחזרה בזמן. איינשטיין חוזר ללנדסברג, גרמניה, ב-20 בדצמבר, 1924, שם הוא פוגש בהיטלר אחרי השחרור שלו מהכלא. לאחר שיחה קצרה בין השניים, איינשטיין לוחץ את ידו של היטלר וגורם למחיקה שלו מההיסטוריה. המוות של היטלר יצר ציר זמן חדש שבו רוסיה הסובייטית בהנהגתו של סטלין התחזקה, וה-USSR מתפשט ברחבי אירופה על מנת לממש את חזונו של סטלין לאיחוד של אירופה תחת השלטון הסובייטי. בתגובה, ארצות הברית ומדינות אירופה מתחילות מלחמה מול רוסיה הסובייטית, מה שגורם למלחמת עולם שנייה אלטרנטיבית למלחמת העולם השנייה מול גרמניה הנאצית.

בכל אחד מין המשחקים יש בחירה בעצם בין שני הצדדים של הקונפליקט וזה מוצג בעזרת סצינות סינמטיות (עד כמה שניתן לקרוא להן כך). חלקן מציגות את הקונפליקטים הצבאיים בין הצדדים בעזרת סצינות cgi, חלקן מוצגות בעזרת מונולוג או דיאלוג בין דמויות באולפן עם שחקנים אמיתיים, כאשר אלו קיבלו חידוש לכבוד האוסף החדש (בנושא זה אגע שוב טיפה יותר מאוחר), הסצינות האלו היו, ונשארו, מגוחכות לרוב, אבל עוזרות מאוד להבין את מה שקורה לאורך המשחק, כאשר המשחק של Joseph Kucan, השחקן של Kane, היה הדבר הכי טוב בקמפיין של Tiberian Dawn. כל צד בקונפליקט מקבל סיפור שונה - כאשר השחקן בוחר ב-Tiberian Dawn בצד של ה-GDI, הוא בעצם נלחם ב-Brotherhood Of Nod בכל רחבי אירופה ובכל שלב גם יכול לבחור את המדינה שבה הוא נלחם. כאשר בוחרים ב-Brotherhood Of Nod, השחקן בוחר ארצות להילחם בהן בתוך יבשת אפריקה בכלל.

זה לא הגיל, זה התרגיל.

אז הדבר הראשון שבאמת מוצג איך שמריצים את המשחק בפעם הראשונה, זו אנימציה שמראה את המשחק מקבל שיפור לאט לאט, כשלבסוף מקבלים הודעה, "ברוך שובך, המפקד".

המשחק קיבל remaster כמעט בכל אספקט אפשרי וויזואלית: סצינות הלייב אקשן וה-CGI נערכו במיוחד ונראות הרבה פחות מפוקסלות ממה שהן היו בעבר, ולמרות שחלק מהסצינות עדיין לא נראות מושלם, כשחלק נראות טוב יותר מאחרות, הסצינות נראות נהדר (בעיקר בהתחשב בחומר הגלם המקורי). הגרפיקה של המשחק גם כן קיבלה את אותו היחס, כשבמקום אותם מודלים מפוקסלים שרצים על המסך, סוף סוף יש מודלים מפורטים של כלל היחידות השונות - חיילים, רכבים, מבנים ושאר הפרטים שנמצאים במפה. אפילו האייקונים לבנייה קיבלו תמונות חדשות.

גרפיקת המקור

הגרפיקה המחודשת

בנוסף לקמפיין ולהרחבות שנוספו לחבילה, האוסף משמר גם את מצב המשחק מרובה המשתתפים. ב-Tiberian Dawn ניתן לשחק עם עד כ-4 שחקנים וב-Red Alert ניתן לשחק עם עד 8 שחקנים, כשזה כולל את ה-AI שיכול לשחק על רמות קל, בינוני וקשה. ב-Tiberian Dawn יש רק את שני הצדדים של ה-GDI ו-Nod, אבל ב-Red Alert יש את שני הצדדים של ה-Alliance והצד הסובייטי, ופה יש מספר מדינות לכל צד ולכל מדינה יש מספר יחידות או מבנים שמיוחדים לה. המשחקים במצב מרובה המשתתפים תלויים מאוד בחיבור האינטרנט של שחקנים המחוברים לו, ובעוד שהמשחק אומנם מתקיים על שרת חיצוני ולא מסתמך על טכנולוגיית P2P (או Peer to Peer), בחלק מהמשחקים ששיחקתי היה ניתן לשים לב מדי פעם לחיבור מעט בעייתי בגלל אחד הצדדים במשחק.

ה-remaster של המשחק מקבל גם מספר תוספות קצת יותר עדכניות. הראשון הוא ה-Map editor: השחקן אינו מקובע למפות שכבר קיימות במשחק, ואפשר לבנות מפות ל-Tiberian Dawn וגם ל-Red Alert ולשחק בהן במצבים של Skirmish ומול שחקנים באינטרנט. בנוסף, אחד הדברים המדהימים שהמפתחים עשו הוא לשחרר את הקוד של המשחק והוא פתוח לכלל, מה שאומר ששחקנים יכולים ליצור תוכן עבור המשחק, מה שמוביל אותי לתוספת הבאה: תמיכה ב-Steam Workshop. הצורה הכי נוחה להתקין מודים עבור המשחקים, כמו למשל בוקסינג בין יחידות חיילים רגליים, או האפשרות לעשות זום עם זכוכית מגדלת לחלק ספציפי במפה, דבר שהתאפשר בעקבות הקוד הפתוח והתמיכה של הקהילה במשחק.

בנוסף לכל האספקט הוויזואלי שקיבל עדכון, הפסקול של המשחק גם כן קיבל את אותו היחס ועבר remaster. אומנם חלק מהרצועות התיישנו בצורה משעשעת, אבל קשה להתלונן כשהמוזיקה נשמעת כל כך טוב וכאשר יש מבחר כל כך עצום. אם לפעמים מרגיש לכם שהפסקול טיפה חוזר על עצמו במהלך המשחק, אין מה לדאוג: ל-collection יש אפשרות חדשה שנקראית Jukebox, שבה ניתן להכין רשימת קטעים נבחרים שיתנגנו לאורך המשחק, בין אם בקמפיין או במצבי המשחק השונים.

מחודש אך מיושן

אוקי, אז הנה כמה עובדות קצת כואבות בנוגע ל-remasterהזה. אני אומנם מעוניין לספר לכם רק דברים טובים בנוגע לעובדה שאחד המשחקים הכי קלאסיים (וכיפיים) בז'אנר ה-Real time strategy חזר, ולא רק שהוא חזר (הוא גם נראה יותר טוב משהוא נראה אי פעם), אבל ה-remaster מוכיח שיש מספר אספקטים שהתיישנו לא טוב במיוחד. לדוגמה, סימון כלל היחידות מסוג מסויים מתאפשר רק אם כולן נמצאות בתצוגה על המפה. אם למשל היחידות נמצאות במקומות שונים במפה שלא מאפשרים להציג את כולן ביחד על הצג, לא ניתן לקרוא להן. בנוסף, מכניקת ה-pathfinding של יחידות מסויימות עובדת בצורה מאוד לא ברורה: ה-harvester שאוסף את הטיביריאם, לדוגמה, יכול פשוט לנסוע לתוך שטח עוין או פשוט לעצור במקום, או מוזר הרבה יותר, כאשר יחידת אויב עוברת ליד יחידה של השחקן, היחידה יכולה פשוט להתעלם מהקיום של האויב עד שהוא יותקף וכך גם היחידות השכנות שלו.

בנוסף למה שכתבתי קודם, הסצינות שעברו remaster להוצאה הזאת של המשחק, גם כן לא מושלמות: סצינות ה-cgi התיישנו לרמה שחלקן לא ברורות בצורה מוחלטת והגרפיקה שלהן לא עומדת בסטנדרט המקובל כבר יותר מעשור. גם סצינות ה-live action התיישנו מוזר: אומנם יש ניסיון ברור של המפתחת לתקן פיקסלים של הסצינות על מנת שיראו טוב יותר ב-1080p, אבל יש חלקים ברורים שבהן ניתן לראות כי לא טופלו כראוי (לדוגמה, כאשר שפרד מציג לשחקן חלק של מפה והוא מפוקסל לצורה שבלתי ניתנת לזיהוי).

אני יודע ש-EA הבטיחו רק שינויים וויזואלים ויגעו בקוד רק על מנת שהמשחק ירוץ על מחשבים חדשים ולייצר התאמה של הסצינות או התצוגה של המשחק למסכי 4k, אבל זה גם קצת מרגיש כאילו המפתחים התחמקו משאר הדברים שדרשו תיקון גם במקור. איך התחמקו אתם שואלים? בכך שהפכו את הקוד לפתוח על מנת שקהל השחקנים והמעריצים ישלים את המלאכה. מצד שני,בכל דבר כזה יש גם יתרונות ברורים - כמו שאמרתי קודם, המודים, התמיכה המלאה ב-Steam Workshop, הם דברים שהיום לא מובנים מאליהם בעולם פוסט ה-marketplace של Bethesda שמכר מודים עבור Skyrim, או ההתחייבות לתנאי שימוש של Blizzard שבעצם הקנו להם זכויות יוצרים מלאות על המודים שנוצרו עבור Warcraft 3.

השורה התחתונה

אבל גם אם יש מספר אספקטים שמונעים מה-remaster הזה להיות מושלם, לחידוש הזה של המשחק יש המון מה להציע, הרבה מעבר לסיפוק צורכי נוסטלגיה של שחקני RTS או ניסיון להצליח להכניס עוד קצת כסף על חשבון סדרה שמרגישה כאילו ננטשה. זה מרגיש שהרבה אהבה הושקעה ב-remaster הזה של Command & Conquer. בתקופה שהיא עמוסה בחידושים למשחקי נוסטלגיה שהגדירו סוגה מסויימת כאשר יצאו והשפיעו על דור שלם, מדי פעם החידושים הללו נעשים בצורה שמשנה את המקור ללא היכר, כשכל מה שאנחנו היינו צריכים זה בסך הכל את אותו המשחק הישן והטוב רק עם עדכון קל על מנת להתאים לטכנולוגיה עכשווית. גם אם יש פרטים טכניים קלים שמונעים מה-remaster להיות מושלם, הוא עדיין מספק את הסחורה יחד עם כלל החבילה.

8
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • אותם המשחקים הישנים והאהובים
  • טקסטורות חדשות
  • פס קול מחודש
  • תמיכה במודים וקוד פתוח לקהל הרחב...

הרע

  • ...שלא עבר שום שינוי על מנת להתאים לסטנדרטים מודרנים
  • אותן הסצינות המגוחכות
  • פיצ'רי Quality Of Life משופרים אך לוקים בחסר

וקיין

  • קיין.... חי!
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:46 24.06.2020 | Trump1234 Trump1234

    *Tiberium לא Tibiriam
    נרשמתי סוף סוף לאתר רק כדי לתקן את זה~לגבי הסרטונים האנשים שם ניסו למצאו את חומר המקור ואפילו עשו על זה סרטון, הם בסוף לא מצאו אותם והיו צריכים לעבוד תחת מה שהיה להם ועם המשאבים המוגבלים שEA נתנתה להם (זה ככל הראה היה ניסיון של EA לבדוק את המים בשביל פרוייקטים עתידניים והסתמך הרבה על עזרה של אנשים מהקהילה), היה אפילו ניסיונות שלא צלחו להשתמש באלגוריתמים על הווידאוים כדי שיראו יותר טוב ולא הלך (שאגב שלחתי לכם כמו כל שאר ההודעות ששלחתי עוד מהיום הראשון שהמשחק היה בגדר שמועה שכמעט 99% עומדת להתמשש מהקשרים שיש לי עם הקהילה כmodder וותיק, ולא קיבלתי התייחסות) אז קח את זה בחשבון ;)

  2. 2

    13:11 29.06.2020 | ron77 ron77

    לכל חובבי המשחק יש לי הודעה בענין כניה של משחק
    בסטים הוא עולה 125 שקל אבל באורין הוא עולה 1799 יורו שהם 70 שח
    הבדל של 55 שקל לידיעת כולם

  3. 3

    18:59 29.06.2020 | אור יהודה סגל - כתב תוכן אור יהודה סגל - כתב תוכן

    דבר ראשון, תודה על התיקון
    בנוגע לרכישה דרך Origin, כל אחד יעשה את השיקול שלו מבחינת הstore front שהוא בוחר לקנות דרכו את המשחק, אני רק אציין, כמו שציינתי בביקורת עצמה, אם אתה קונה את המשחק דרך Steam אתה מקבל גם תמיכה ב-Steam Workshop, דבר שלא קיים דרך Origin, יכול להיות שלחלק מהאנשים זה ישנה פחות אבל בעיניי זה דבר די משמעותי שכדאי להכניס לשיקול של "דרך איפה לקנות".

  4. 4

       | פורסם ע"י