הרשמה

קרב הקונסולות חוזר: PS5 vs. Xbox Series X - מפרט, עיצוב ומשחקים

מתלבטים לאן ללכת בדור הקונסולות הבא, אולי ההשוואה הבאה תוכל לעזור לכם!

החיה של מיקרוסופט מול החייזר של סוני - ראש בראש!

ה-Xbox Series X וה-PS5 סוף סוף נחשפו במלואן, וחשבנו לתת לכם סקירה זריזה ולהראות לכם מה כל אחת מהמפלצות של הדור הבא מביאות איתן לשולחן הגיימינג. נחלק את הסקירה לכמה תחומים שונים: האריזה עצמה והעיצוב שלה, המפרט של הקונסולה (או מה שיש מתחת למכסה המנוע), הבקרים של כל קונסולה וכמובן, המשחקים שמגיעים יחד איתה בהשקה. בואו נצא לדרך!

1. עיצוב הקונסולה 

2. מפרט ויכולות טכניות

3. בקרים ואביזרים נלווים

4. משחקים בולטים בהשקה

עיצוב הקונסולה

 

Xbox Series X

ה-Xbox Series X ממשיך בעיצוב ה"בלוקי" של הסדרה וגם לוקח אותה לאקסטרים: ה-Series X נראה כמו מחשב קטן באריזת Micro-ATX, עם פתח גדול לאוורור (אנחנו מניחים) ומה שהוא כנראה מאוורר ירוק בחלק העליון שלה שכשהוא מסתובב, מקבל צורה של עיגול ירוק ומרשים במיוחד. הנה העיצוב של ה-Xbox Series X:

בעוד שזה היה נראה מהטריילרים שה-Series X הולך להיות מפלצת מבחינת הגודל שלו, היה נחמד לשמוע מאנשים שיצא להם לראות את הקונסולה בעיניים שהיא דווקא לא כזו גדולה - גודלה של הקונסולה לפי רוב מי שהתנסה איתה הוא יחסית קומפקטי, כשהוא הושווה לגודל של שלושה שלטי אקסבוקס מונחים אחד על גבי השני. 


התמונה צולמה על ידי Business Insider

את הקונסולה יהיה אפשר להעמיד בצורה אנכית או להשכיב אותה על הצד, כשזה נראה שמיקרוסופט באמת ובתמים הלכו לכיוון של "קונסולה שנראית כמו מחשב". מצד אחד זה הולם את המפרט של הקונסולה אליו נגיע בהמשך, אבל מצד שני - זאת לא קונסולה מושכת מדי - לפחות מבחינת מראה (המפרט זה כבר סיפור אחר לגמרי).

Playstation 5

בניגוד לקו שלקחה מיקרוסופט, סוני דווקא החליטה לסטות מהמראה הסולידי והמינימליסטי והשחור של הקונסולות הקודמות שלה. ה-PS5 מעוצב בצורה שמזכירה באיזשהו מקום קלסר ובתוכו עוד קופסא קטנה. אנשים באינטרנט אפילו השוו אותו לחלק מהראוטרים שאפשר למצוא בבתים של הרבה אנשים. הקונסולה היא ברובה לבנה כשהחלק הפנימי שלה יהיה שחור. הנה העיצוב של ה-PS5:

אם נשים שנייה את הבדיחות בצד, אפשר לראות שהקונסולה עצמה מעוצבת דיי יפה, וזה נראה שכמו ה-Series X גם אותה יהיה אפשר להשכיב על הצד או אפילו להעמיד אותה (נצטרך לחכות ולראות מה יתן זרימת אוויר טובה יותר למכשיר). סוני מתכוונת להוציא גרסה נוספת של הקונסולה בהשקה בלי כונן Blu-ray (גרסה דיגיטלית גרידא), כשבנוסף, סוני עבדה המון על הנמכת הרעש שהמכשיר פולט, אבל לזה אדבר על זה עוד מעט.

מפרט ויכולות טכניות

 

Xbox Series X

נתחיל קודם כל עם המפלצת של מיקרוסופט. מבחינת כוחות סוס, קונסולת ה-Xbox One X הייתה השליטה הבלתי מעורערת של המגרש. הקונסולה התיימרה להיות קונסולת ה-4K האמיתית הראשונה, ובהרבה מקומות היא הצליחה לעמוד בדרישה הזו (פחות בדרישה של 60 פריימים לשנייה תוך כדי). אז איך מיקרוסופט משפרת את המפלצת הקודמת? בכך שהיא יוצרת מפלצת גדולה יותר, רעה יותר וחייתית יותר. להלן המפרט של ה-Series X:

מעבד: AMD Zen 2 עם 8 ליבות במהירות של 3.8GHz 
מעבד גרפי: AMD RDNA 2 עם 12 Teraflops עם יכולת Ray Tracing
זיכרון: 16GB GDDR6 
כמות אחסון: 1TB custom NVMe SSD
כונן דיסקים: 4K UHD Blu-ray drive
תמיכה באחסון חיצוני: USB 3.2 HDD support
רזולוציה מקסימלית: 8K
ביצועים מקסימלים: 120 פריימים לשנייה
פיצ'רים בולטים: חזרה מהירה למשחק שעצרתם, תמיכה בקצב רענון מסך משתנה (יכולת תמיכה בטכנולוגיות G-Sync ו-Freesync).

כפי שניתן לראות, ה-Series X מכוון גבוה. מאוד גבוה. הנתונים המרשימים של המפרט שלו כבר גרמו למפתחים להזיל ריר ולהציג לנו תוצאות מדהימות שמרונדרות בזמן אמת על המכשיר של מיקרוסופט. אבל עם כל הכבוד למעבד הגרפי של הקונסולה, הכוח האמיתי שלה (ושל ה-PS5), הוא בסוג האחסון שבה.

כונני SSD הם לא דבר חדש בתעשייה, אבל הם דבר מאוד חדש עבור קונסולות. בעבר העלות של הוספת אחסון SSD לקונסולה היה גדול מדי עבור החברות הגדולות שלא רצו להעלות את המחיר שלהן. היום, לעומת זאת, זוהי פחות בעיה ואנחנו רואים שגם סוני וגם מיקרוסופט דואגות לתת לנו את הטוב ביותר. 

בניגוד ל-PS5 עליו נדבר בעוד רגע, הקונסולה של מיקרוסופט רושמת בגאון במפרט של ה-Series X כי הוא תומך ברזולוציה של עד 8K ובביצועים מקסימליים של 120 פריימים לשנייה. האם נזכה לראות משחקים משתמשים שמגיעים לביצועים כאלו? עוד מוקדם לומר אבל העובדה שהיא בוחרת לכתוב זאת במפרט כבר גורמת לעניין רב אצלנו. בנוסף, התמיכה בטכנולוגיות G-Sync ו-Freesync שיכולות לשלוט בקצב הרענון של המסך באופן דינמי לפי כמות הפריימים שהמשחק מציג על המסך היא לא פחות ממצוינת ובהחלט תגרום למשחקים להיראות חלקים יותר על מסכים שמגיעים עם הטכנולוגיה הזו.

Playstation 5

סוני מציגה מפרט דומה עם שינויים קלים, כשעל הנייר זה נראה שהמגמה של הדור הקודם (ה-PS4 Pro חלש מה-Xbox One X) ממשיכה גם כאן. להלן המפרט של ה-PS5:

מעבד: מעבד המבוסס על AMD Zen 2 עם 8 ליבות במהירות של 3.5GHz
מעבד גרפי: Custom RDNA 2 עם 10.28 Teraflops, במהירות משתנה של 2.23GHz
זיכרון: 16GB GDDR6
כמות אחסון: Custom 825GB SSD
כונן דיסקים: 4K UHD Blu-ray drive
הרחבת אחסון: NVMe SSD slot
תמיכה באחסון חיצוני: USB HDD support (רק למשחקי PS4)

כמו שציינתי קודם, על הנייר זה נראה שהקונסולה של סוני היא "חלשה יותר", משיחות עם מפתחים זה נראה שדווקא לקונסולה של סוני יש כל מיני יתרונות קטנים, כשהגדול מביניהם הוא סוג ה-SSD שהולך לשבת בקונסולה של סוני, כשלפי מפתחים שונים שעובדים על שתי הקונסולות במקביל, אמור להיות טוב יותר מזו של מיקרוסופט - בין היתר בזכות העובדה שסוני עבדה על יצירת אחסון SSD משלה שיודע לעבוד בצורה אופטימלית על הקונסולה ומשחקיה. נצטרך לחכות ולראות האם השינוי הזה אכן קיים ואם כן, האם הוא מורגש בצורה משמעותית.

בנוסף, סוני ציינה כי אחד הדברים החשובים לה בדור הקונסולות החדש היה למזער את כמות הרעש שה-PS5 יוצר. ה-PS4 (בעודו מצוין), היה ידוע בכמות הרעש המוגזמת שהייתה יוצאת ממנו, בעיקר כשהוא היה מריץ משחקים כבדים. סוני הבטיחה שהשילוב בין טכנולוגיית הקירור החדשה שלה למיקום והגודל של המאווררים במכשיר ינמיך את כמות הרעש מבלי לפגוע בביצועים ולגרום ל-Throttle או התחממות יתר.

בנוסף, ה-PS5 יתמוך בטכנולוגיית Ray-Tracing ורק למקרה ותהיתם: ה-PS5 יתמוך גם ב-PSVR, למרות שאם כבר סוני מוציאה קונסולה חזקה יותר, למה לא להביא לנו איזו גרסה משודרגת, עם מסך פנימי טוב יותר, רזולוציה גבוהה יותר ועוד? PSVR2, סוני. Make it happen (בבקשה).

בקרים ואביזרים חיצוניים

 

Xbox Series X

העיצוב של הבקר של ה-Series X הולך לפי המנטרה הידועה: "אם זה לא שבור, אל תנסה לתקן את זה". השלט האייקוני והנהדר של מיקרוסופט קיבל כיוונונים ושיפורים קטנים כדי שהוא יתאים ליותר סוגי ידיים שונים - מידיים של אדם בשנות ה-40 לחייו ועד ילד בן 8. 

לחצני הטריגר בגב הקונסולה יותר מעוגלים ומותאים לאנשים עם ידיים גדולות והזרועות של הבקר שונו טיפה בהתאם. ה-D-Pad של ה-Series X עיצוב מחדש ועכשיו הוא יותר דומה לזה של ה-Elite Controller, הבקר המאוד מפורסם של ה-Xbox One. הבקר החדש מקבל גם כפתור Share ייעודי שיאפשר לשתף חוויות ממשחקים בצורה יותר מהירה ונוחה.

בעוד שלא קיבלנו הכרזה רשמית בנושא, יהיה נחמד לראות את מיקרוסופט יוצאת בהצהרה כי השלט המיוחד והנהדר שלה, ה-Xbox Adaptive Controller שמאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות לשחק במשחקים כמו כולם, יתאים גם ל-Series X. הבקר הנהדר של מיקרוסופט מכה גלים ברחבי העולם, ויהיה חבל לראות את מיקרוסופט בוחרת ליצור אחד חדש נטו לטובת ה-Series X.

Playstation 5

הבקר של ה-PS5 נראה כמו הכלאה בין השלט של ה-Xbox One לשלט של ה-PS4: ה-DualSense הוא שלט לבן (למרות שכנראה שעוד צבעים יהיו זמינים בהמשך), עם ידיות עגולות יותר ומראה פחות מלבני מזה של שלט ה-PS4, ה-DualShock 4.

בין הפיצ'רים החדשים שאפשר למצוא בבקר החדש יהיה אפשר למצוא את ה-"Haptic feedback" שמזכיר את ה-HD Rumble של בקרי ה-Nintendo Switch ואמור לתת חווית רטט שיותר מתאימה לדברים שקורים על המסך שלכם. סוני אף ציינה כי היא כיוונה לתחושות שירגישו מציאותיות, בדיוק כמו נגיעה בדברים ושימוש בחוש המישוש בחיים האמיתיים. 

הבקר גם יקבל מיקרופון מובנה (משהו שאני מתפלא שלא היה עד כה), ובנוסף, כפתור ה-Share השתנה ל-Create (אין הבדל, זה עדיין אותה הפונקציה על השלט). אביזרים נוספים שיתלוו לקונסולה הן אוזניות של סוני ומצלמת HD שיהיה ניתן לחבר לקונסולה (כנראה כדי להקל על סטרימרים לעשות את העבודה שלהם). עוד לא ידוע לנו אם האביזרים הנוספים יגיעו עם הקונסולה עצמה או יצריכו קנייה נפרדת.

משחקים בולטים בהשקה:

 

Xbox Series X

הנה רשימת המשחקים שידועים לנו שמגיעים בחלון ההשקה של ה-Series X של מיקרוסופט (כתב בולט = אקסקלוסיבי):

  • Halo Infinite
  • Destiny 2: Beyond Light
  • Dirt 5
  • Assassin's Creed Valhalla
  • Outriders
  • Yakuza: Like a Dragon
  • The Ascent
  • The Medium
  • Madden NFL 21
  • NBA 2K21
  • FIFA 21
  • Call of the Sea
  • Scorn
  • Rainbow Six Siege
  • Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
  • Observer System Redux

כפי שניתן לראות, הרשימה לא מרשימה במיוחד. בעוד ש-Halo Infinite תמיד יעורר אושר גדול אצל מעריצים (למרות שעוד לא ראינו שום משחקיות ממנו) ומשחקים כמו Scorn ו-The Medium בהחלט נראים מעניינים, רשימת המשחקים של מיקרוסופט נראית דלה, בעיקר אל מול המשחקים של סוני עליהם אפרט בהמשך.

מיקרוסופט הפסידה את מלחמת הדור הקודם לסוני ולנינטנדו לא בגלל שהקונסולה שלהם לא הייתה חזקה מספיק, אלא בגלל העובדה שלא היו לקונסולה משחקים מספיק טובים ומעניינים. אני מניח שהחברה בונה על יכולות ה-Backwards Compatibility של ה-Series X כדי לתת לשחקנים את האופציה לשחק בספריית ה-Xbox One שלהם בהשקה של הקונסולה - צעד מאוד חכם מבחינתה וכזה שיגרום להרבה אנשים ללכת ולקנות את הקונסולה החדשה כדי לחוות את המשחקים הישנים שלהם בצורה טובה יותר.

בהמשך החיים של ה-Series X נוכל לצפות ליציאה של משחקים אקסקלוסיבים כמו Senua's Saga: Hellblade 2 וכמו שאני מכיר את מיקרוסופט, הם בטח מכינים לנו עוד הפתעות לקראת היציאה של המכשיר החדש שלה - בטח ובטח באירועי ה-Inside Xbox שימשיכו להגיע אלינו בחודשים הקרובים לפני יציאת הקונסולה. מיקרוסופט לא נראית לי כמו חברה שתעשה את אותה הטעות פעמיים.

Playstation 5

הנה רשימת המשחקים שידועים לנו שמגיעים בחלון ההשקה של ה-PS5 (כתב בולט = אקסקלוסיבי):

  • Marvel's Spider-Man: Miles Morales
  • Godfall
  • Astro's Playroom
  • Dirt 5
  • Assassin's Creed Valhalla
  • Outriders
  • Observer System Redux
  • Destiny 2: Beyond Light
  • Jett: The Far Shore
  • Bugsnax
  • Deathloop
  • Madden NFL 21
  • NBA 2K21
  • FIFA 21
  • Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
  • Rainbow Six Siege

אפשר לראות שיש כאן כפילויות אל מול ה-Series X, אבל אם נתמקד באקסקלוסיבים, אנחנו מגלים כאן שכמו שהפתגם המפורסם אומר: "מי שמבשל בערב שבת, יאכל בשבת". סוני עבדה חזק מאוד על האקסקלוסיבים שלה בדור הקודם, כשגרסת ה-PS5 של Spider-Man יחד עם משחק נוסף בסדרה שמבוסס כולו על הדמות של Miles Morales לבדם גרמו להתרגשות אצל השחקנים.

תוסיפו לכך את Godfall שנראה מהמם ומפוצץ באקשן מדע בדיוני ואת Deathloop המסקרן שבצורה כמעט אבסודרית לא יגיע ל-Series X (לפחות לא בהשקה) ואנחנו מקבלים חלון השקה, שגם אם אנחנו לא קיבלנו את כל המשחקים שיוצאים בו, כבר גורם לנו להתרגשות. תוסיפו לכך את העובדה שהקונסולה תקבל רימייק ל-Demon's Souls ומשחק חדש בסדרת Horizon בדמות Horizon Forbidden West בשנים הקרובות, ולא רק ההתחלה של הקונסולה טובה, אלא גם העתיד שלה נראה ורוד.

מה שכן, הסיבה היחידה שלנו לדאגה היא אופציית ה-Backwards Compatibility. סוני דאגה להרגיע בכך שהיא הצהירה כי "רוב" המשחקים שיצאו לקונסולת ה-PS4 יעבדו גם על ה-PS5, אבל בניגוד למיקרוסופט שמבחינתה הפיצ'ר הזה הוא חלק אינטגרלי בקונסולה, בסוני עדיין מנסים להבין האם באמת כל המשחקים יעבדו ואם כן - אז איך: האם נראה שיפור ברזולוציה נטו, האם נצטרך לעדכן כל משחק עם עדכון טקסטורות שיקח הרבה זמן ועוד. 

זהו, זה מה שידוע לנו לגבי הקונסולות הללו עד כה, אין לנו עדיין את כל הפרטים לגבי שתי הקונסולות: אנחנו לא יודעים מה המחיר שלהן (קרב ה-Chicken נמשך), אנחנו עדיין לא יודעים מהי תמונת חלון ההשקה של הקונסולות הללו, איך יעבור נושא ה-Backwards Compatibility אצל ה-PS5 ועוד. אבל אין דאגה - יש עוד כמה חודשים לפני ההשקה של הקונסולה, יהיו עוד אירועים מעניינים ובינתיים יש המון משחקים טובים שאתם יכולים לשחק על קונסולות הדור הנוכחי! 

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:14 14.06.2020 | Edenshirazi2 Edenshirazi2

    שכחתם את horizon 2 בps5 משחק חשוב מאוד

  2. 2

    15:25 14.06.2020 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    צודק, הוספנו, תודה רבה!

  3. 3

    18:10 14.06.2020 | ohadcal ohadcal

    המשחק אבל לא יוצא בהשקה של הפלייסטישן 5, לא נתנו אפילו חלון או שנה ליציאת המשחק

  4. 4

    21:43 14.06.2020 | WarFox89 WarFox89

    כתבה מעניינת מאוד, מעוצבת יפה ומסודר, עניינית, נקייה, תמציטית ופשוט כיף לקרוא.

    כל הכבוד שמואל ותודה :)

    ד"א - מה עם RE 8 VILLAGE ?

  5. 5

    07:27 15.06.2020 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    היי! בחרתי להתמקד לצורך ההשוואה במשחקים שאנחנו מקבלים בהשקת הקונסולה, עם דגש יותר חזק על אקסקלוסיבים. RE8 יקבל מקום של כבוד בעצמו, לא לדאוג - המשחק נראה דיי מדהים.

  6. 6

    12:31 15.06.2020 | Edenshirazi2 Edenshirazi2

    אוקיי... חשבתי שמדברים על המשחקים שהוכרזו לקונסולות

  7. 7

       | פורסם ע"י