הרשמה

גיימינג, הדור הבא: כונני SSD

מהפכת הגיימינג מעבר לפינה - תשכחו מכל מה שהכרתם

קונסולות הדור הבא מעבר לפינה וזה הזמן לשמוע על מה כל הרעש

תחילה, הרשו לי להציג את עצמי: שמי צבי ספיר, בן 33, גיימר בכל רמ"ח איבריי מזה כ-20 שנה בערך. אמנם אני לא מספיק זקן בשביל לזכור את ימי האטארי והקומודור אך בהחלט זכורים לי הימים בהם הייתי נושף כה חזק על קלטות המגה דרייב בתקוה שהפעם המשחק יעלה בצורה תקינה. מאז אותה תקופה גם אני וגם תחום הגיימינג עברנו דרך מדהימה והתפתחנו יחדיו. גם היום כשאני נמצא במקום אחר לגמרי בחיים מאשר הילד שחורש על CS, אני לא מוותר על גיימינג כי מבחינתי זו דרך חיים.

אין עוד תחום בידור שנותן כל כך הרבה תמורה לכסף. אין עוד תחום בידור שיכול להעביר בי כל כך הרבה רגשות כמו גיימינג. וכמובן, בתור אחד שיצר התחרותיות בוער בו מינקות, אין עוד תחום בידור שיגרום לי לנסות פעם אחר פעם עד שאצליח להשיג את הקיל ולנקום בשחקן שהרג אותי לפני מספר דקות. לאחרונה יצא לי לחשוב יותר ויותר איך אוכל לתרום לקהילת הגיימינג בישראל ולנסות ולהעשיר אותה בתוכן שהוא קצת מעבר לביקורות משחקים או ציוד וכן מעבר לידיעה חדשותית זו או אחרת. לבסוף, הגעתי למסקנה שיש חסך בתחום של סקירה של הטכנולוגיה העומדת מאחורי המשחקים, הקונסולות וה-PC ולכן חשבתי שזהו מקום מצוין להתחיל בו.

בשבועות הבאים אחל בכתבות שיסקרו את הטכנולוגיה והשפעתה על המשחקים. אנסה גם לבחון איך חומרת הדור הבא תשנה לגמרי את האופן בו אנו צורכים משחקים ובידור אלקטרוני. חשוב לציין שאינני מומחה בנושא חומרה ומנועי משחק, אך צברתי הרבה ידע בנושא בכדי לנסות ולהנגיש אותו לקהילה בצורה נוחה וברורה המוסיפה ערך והבנה של העולם שאנו כה אוהבים.

היסטוריה ארוכה, בקצרה

אני מניח שרבים מהקוראים יודעים שראשי התיבות SSD הם .Solid State Drive כמו כן, אני מאמין שכיום לרבים מקוראי כתבה זו יש כונן SSD אחד לפחות במחשב שלהם. השאלה היא למה בכלל צריך SSD? 

במבט אל העבר, הכוננים הקשיחים שהשתמשנו בהם במחשבים האישיים וכן בקונסולות היו כוננים מסוג HDD, כלומר Hard Disk Drives. מבלי להיכנס לפרטים טכניים מדי, כוננים אלו מכילים בתוכם פלטה מגנטית עגולה שמסתובבת ועליה נכתבים הנתונים, כאשר מחט מכנית מבצעת בפועל את פעולה הכתיבה והקריאה של הנתונים מפלטה זו. הכוננים המסורתיים תופסים הרבה מקום, מרעישים ופעמים רבות התקלקלו מהר בשל הפעולה המכנית של המחט הזזה באופן תדיר. עם השנים מהירות הקריאה/כתיבה גדלה, זיכרון המטמון עלה וכך גם נפחי האחסון. על אף הגידול באלו, נוצר מצב בו הכונן הקשיח מהווה צוואר הבקבוק בכל הקשור לביצועים, בעוד הטכנולוגיה של שאר הרכיבים התפתחה בצורה משמעותית מאוד.

בד ובד, לאורך השימוש בכונני ה-HDD המסורתיים, החלה להבשיל טכנולוגיה חדשה – SSD. טכנולוגיה זו אינה עושה שימוש ברכיבים מכניים אלא עושה שימוש בטרנזיסטורים שמאוד דומים לאלו של זיכרון ה-RAM של המחשב, מלבד העובדה שהם מתוכננים להחזיק במידע לאורך זמן ולא תלויים במתח חשמלי תמידי כמו זיכרון ה-RAM. היתרונות של כונני ה-SSD על כונני ה-HDD הם רבים מאוד ומתבטאים במהירות גישה למידע, עמידות, צריכת חשמל, פליטת חום נמוכה, שקט, והרבה יותר קלים במשקל. כמו כל טכנולוגיה חדשה, תחילה עלותם של כונני ה-SSD הייתה מאוד גבוהה, אך עם הזמן תהליכי הייצור השתפרו והתייעלו וכך גם העלות פר ג'יגהבייט של כל כונן SSD. במרוצת הזמן, הטכנולוגיה שמאחורי כונני ה-SSD השתפרה מדור לדור, כאשר הגודל הפיזי שלהם הלך וקטן ואילו מהירות העבודה ושאר היתרונות רק הלכו וגדלו. כונני ה-SSD הפכו למוצר צריכה בערך לפני כעשור כאשר כיום אנחנו נמצאים בנקודה בה כונני ה-SSD הם בעלי מחירים נוחים מאוד יחסית, וניתן לשלבם בכל מכשיר הדורש אחסון כלשהו.

איך כל זה קשור לגיימינג?

עד כה צללנו בקצרה להיסטוריה של הכוננים ואיך שינוי טכנולוגי יכול להביא לשיפור פוטנציאלי עצום בביצועים. השאלה הנשאלת היא כיצד אפשר לתעל את הטכנולוגיה בשירות הגיימינג?

דמיינו לכם יום טיפוסי של שימוש במחשב לפני עידן ה-SSD. אתם מדליקים את המחשב ולוקח למערכת ההפעלה מספר דקות עד שניתן להתחיל לעבוד. אתם רוצים להעביר את התיקייה של השירים שהורדתם (באופן חוקי כמובן) מתיקייה לתיקייה ואז מתקבל המסך הנפלא הבא:

A screenshot of a cell phoneDescription automatically generated

אתם רוצים לשחק במשחק אך עד שהוא נטען אתם הולכים לגנוב עם היד עוד קצת שוגי. כן, אולי כבר שכחנו, אבל עד לפני לא מעט שנים זה היה התרחיש הנפוץ בכל האמור לעבודה שוטפת עם המחשב. בנוגע למשחקים, זמני הטעינה היו ארוכים במיוחד, כאשר רק עם הופעת כונני ה-SSD זמנים אלו החלו להתקצר.

חשוב להבין איך מהירות כתיבת וקריאת המידע משפיעה משמעותית על חווית המשחק. במשחקים המודרניים יש צורך לטעון כמות אסטרונומית של מידע וטקסטורות המרכיבים את עולם המשחק. ככל שהמשחק מציג עולם גדול ומורכב יותר, כך גם כמות המידע הדרושה להציג עולם זה תגדל בהתאם. אם לא תהיה לנו יכולת לקרוא את המידע באופן מהיר מספיק אז המשחק פשוט יחל להיתקע למספר שניות (Half Life למי שזוכר) או שנבחין באיטיות מעצבנת וטקסטורות שקופצות בפתאומיות בשל השיהוי בגישה אל המידע. מלבד זאת, ייקח המון זמן לטעון מפה חדשה או לעבור ממקום למקום במפה הקיימת באמצעות Fast Travel למשל.


בנוסף, המצב האמור מגביל מאוד גם את היכולת היצירתית של מפתחות המשחקים: אלו מראש בונות את המפות בצורה שתאפשר מספיק זמן למחשב/קונסולה לטעון את הנתונים (לדוגמה, נסיעת מעלית ארוכה בה השחקן סגור וברקע נטען החלק הבא במפה, או נסיעת הרכבת המפורסמת ממשחק ה-Spider-Man החדש ל-PS4). פרקטיקה זו מגבילה מאוד את עיצוב השלבים ופוגעת בחוויית המשחק, אפילו אם השחקן לא מודע לכך בפועל.

נכון, יש כבר לא מעט מחשבים עם כונני SSD שמתמודדים בצורה טובה עם הדרישות ואכן פעמים רבות שמים לב לשיפור בביצועים, בעיקר בטעינה. עם זאת, כל עוד ישנו מספר משמעותי מאוד של שחקנים שצורכים משחקים דרך הקונסולות, קיים קושי מובנה לקפוץ לדור הבא וזאת בשל שימוש הקונסולות בכונני HDD מיושנים. כתוצאה מכך, גם גיימרים בעלי מחשבים "מפלצתיים" לא ייהנו בהכרח מהשיפור בחוויית המשחק שכונני ה-SSD אמורים לספק.

מהדברים מעלה ניתן להסיק בצדק רב ששחקני המחשב יכולים לבוא בטענות לקונסולות העושות שימוש בחומרה מיושנת. מפתחות המשחקים הלא אקסקלוסיביים (Multi-Platform) לא ישקיעו מאמצים כפולים ומכופלים בשביל שמשחק ירוץ בצורה הטובה ביותר בכל פלטפורמה ולכן יבצעו פשרות על מנת שהמשחק ירוץ "בסדר" בקונסולות ויותר טוב במחשב. אך שוב, ישנה מגבלה יצירתית של עיצוב השלבים ששום אופטימיזציה לא תוכל לפתור ולכן החוויה אף פעם לא תהיה שלמה כפי שיכלה להיות.

מבט לעתיד הקרוב

השנה אמורות לצאת לשוק שתי קונסולות הדור הבא של סוני ומייקרוסופט: פלייסטיישן 5 ואקס-בוקס סדרה X. לפי כל הפרסומים, שתי החברות בהחלט שעשו שיעורי בית בכל הנוגע למגבלה של ה-HDD בקונסולות הנוכחיות ולצורך בשימוש בכונני SSDסופר-מהירים בשילוב עם טכנולוגיה שתדע למקסם את היכולות של כוננים אלו. מייקרוסופט תשלב בסדרה X כונן SSD בגודל של 1 טרהבייט במהירות של 2.4 ג'יגה/שניה ואילו סוני תשלב כונן של 825 ג'יגהבייט בעל מהירות של 5.5 ג'יגה/שניה. לעומת הדור הנוכחי של הקונסולות, מדובר בשיפור ביצועים פוטנציאלי של מאות אחוזים וזה מבלי להיכנס להשוואות בין השתיים (יש עוד עשרות גורמים שישפיעו בפועל על הביצועים והיכולות). מדובר כאן בלא פחות ממהפכה של ממש בביצועים הפוטנציאליים.

בתמונה: המצגת של סוני המשווה בין ביצועי PS4 ובין PS5

לקרוא נתונים ולהשוות ביניהם זה אולי נחמד אך חשוב להבין איך כל אלו יכולים להשפיע על הפוטנציאל של חווית המשחק שנקבל. תחשבו על היכולת לעבור ממקום למקום במפה עצומת מימדים תוך פחות משנייה. על היכולת לדלג בין משחק אחד לשני ללא שום מסכי טעינה, פשוט בלחיצת כפתור. תחשבו על כך שלא תצטרכו בכלל להמתין לטעינה בתוך המשחק אלא תיכנסו ישר אל תוך האקשן מרגע שתלחצו על הכפתור. תחשבו על היכולת להציג מפות ענקיות עם רמת פירוט מקסימלית עד האופק מבלי שיהיה צורך לטעון טקסטורות או "להפיל" על השחקן אנשים יש מאין. בקיצור, תחשבו על נסיעה בכרכרה רתומה לסוסים לעומת שיוט במכונית פרארי. כן, השיפור הוא עד כדי כך דרמטי.

מלבד השיפור בחוויית המשחק ישנם עוד שני שיפורים משמעותיים שיש צורך להתייחס אליהם. הראשון הוא השיפור בגודל אותו תופס המשחק על הכונן. כמה פעמים שמעתם את עצמכם או חבר מתלוננים על הגודל העצום של המשחקים היום? האיטיות של כונני ה-HDD מביאה לכך שיש צורך בשימוש במספר עותקים של אותו קובץ. הסיבה לכך היא מהירות החיפוש המוגבלת של הכוננים שיצטרכו מחזורי חיפוש רבים בשביל לטעון כל קובץ אם יופיע רק במיקום אחד על הדיסק. מפתחות המשחקים פותרות בעיה זו בכך שהן מפזרות את הקבצים האלו בכל המיקומים הרלוונטיים מבחינת המשחק. למשל, אם ישנה דמות שמופיעה במפה 1 ולאחר מכן גם במפה 5, אז הטקסטורות שמרכיבות אותה יופיעו פעמיים על הכונן בכדי למנוע חיפוש ושליפה מרובים של הכונן. פרקטיקה זו אכן יכולה לשפר את מהירות הקריאה והטעינה של הנתונים אך גורמת לבזבוז מקום משמעותי על הדיסק בשל העותקים הכפולים הרבים של אותם נתונים. אימוץ של טכנולוגיית SSD יביא לשיפור גם בנפח האחסון של המשחקים לעומת המצב הקיים כיום כי מהירות הקריאה היא כל כך גבוהה כך שאין צורך בשכפול נתונים.

Sony's Latest 3.50 Update for PS4 is Packed with Everything We ...

השיפור הנוסף בו אנו צפויים לראות שינוי משמעותי הוא העדכונים למערכת ההפעלה ולמשחקים השונים. אם התמזל מזלכם, יש לכם סיב אופטי בבית שמקצר את זמני ההורדה באופן משמעותי. העדכון יורד מהר, הכל טוב ויפה, אממה? עכשיו צריך לחכות עוד 10-15 דקות להתקנה. בדור הבא, זמן ההמתנה הזה פשוט ייעלם כלא היה. כונני ה-SSD יוכלו להתקין את העדכון באופן מיידי מבלי שבכלל נרגיש וזה לא יעיב על חווית המשחק שלנו או יעכב אותה.

דבר נוסף שאני חייב לציין הוא שכל קונסולה עושה שימוש בסוג שונה של SSD: כל חברה מיישמת את הטכנולוגיה בצורה שונה מבחינת מהירות, רוחב פס וגישה לזיכרון. לדעתי אין צורך להיכנס להרבה מהפרטים האלו מפני שהשורה התחתונה היא ששתי הקונסולות יהיו בעלות פוטנציאל ביצועים עצום מבחינת יכולות ה-SSD וזה הדבר העיקרי. 

מה לגבי ה-PC?

נכון להיום כונני ה-SSD המיועדים לקונסולות הדור הבא הם מהירים יותר ובעלי רוחב פס גדול בהרבה ממה שקיים ברוב המחשבים. עם זאת, אם נסתכל אל העבר נוכל לראות שה-PC בדרך כלל מדביק כל פער טכנולוגי שיש לקונסולות עליו בזמן מהיר מאוד, אם בעזרת טכנולוגיה עדיפה ואם בעזרת כוח מחשוב רב יותר של טכנולוגיה דומה. אני מאמין שברגע שהקונסולות החדשות ייצאו לשוק ומפתחות המשחקים ישכילו לנצל את כל היתרונות והיכולת שטמונים בטכנולוגית ה-SSD שלהן, כך גם יצאו ל-PC רכיבים מתאימים שיספקו ביצועים דומים אם לא טובים יותר. בסופו של דבר שחקני המחשב יצאו נשכרים מכך שקונסולות הדור הבא תשתמשנה בטכנולוגיה מתקדמת כל כך.

לסיכום

אם עד כה אחד מצווארי הבקבוק הגדולים ביותר בתחום הגיימינג היה מגבלת היכולות של ה-HDD, החל מהדור הבא יהיה זה נחלת העבר. הטכנולוגיה שתהיה זמינה ממש בעוד כמה חודשים לכל אחד מאתנו, תאפשר צריכה של חווית גיימינג שונה לחלוטין מכל מה שהכרנו עד כה. מגבלות רבות שהשפיעו הן מבחינה טכנית והן מבחינה יצירתית על חווית הגיימינג יוסרו בבת אחת. אנו כקהילת גיימרים צריכים להתרגש משינויים אלו ולקבל אותם בברכה. קפיצות טכנולוגיות אלו בדיוק הן מה שמזניק את הקהילה וחווית הגיימינג קדימה בונוסף פותחות אפשרויות חדשות למפתחות המשחקים.

כפרטים בודדים, התרגלנו לחיות בעולם בו הכל מיידי - כאן ועכשיו. יש לנו אינספור סדרות, סרטים, ערוצי תוכן, מסעדות, ערכי ויקיפדיה, ספרים אלקטרוניים, אתרי חדשות, תמונות של חברים, אהבות, וחוויות, כולם באופן מיידי. עכשיו הגיע גם תורם של המשחקים לספק לנו חוויה כוללנית ומיידית בהיקש של כפתור, ללא זמני טעינה וללא עיכובים מיותרים. המהפכה כבר מעבר לדלת.

צבי ספיר - כתב תוכן

צבי ספיר - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4

בחיים לא תנצחו אותי ב: FIFA, Warzone

המשחק שהגדיר לי את הילדות: UFO ,God of War ,Heretic, Dune

כשאני לא משחק אני: חושב על לשחק

מסר לעולם: The right man in the wrong place can make all the difference in the world.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    10:59 03.05.2020 | nakiii nakiii

    כתבה מעולה! תודה..
    אני אישית חושב שבגזרת הpc צריך להמתין לכח עיבוד שנותן 4k על 60fps בין 144fps במחיר סביר, ומסכים תומכים.. בינתיים זה יקר מידי. וזה לפני התאימות של מערכת המחשב לכרטיסים חדשים.. עושה רושם שכרגע מי שרוצה להנות מגיימינג בדור הבא ירכוש קונסולה (או שיש לו הרבה כסף להשקיע)

  2. 2

    18:27 19.05.2020 | FlyingSaucer FlyingSaucer

    כתבה מאוד מעניינת צבי!
    אני חושב שזה באמת נותן זווית ראיה חדשה על מה שקורה במהלך המשחק מאחורי הקלעים.
    חוץ מזה, לא הכי ברור לי למה מייקרוסופט הולכת על GB/s 2.4 בעוד סוני מתקינה 5.5 GB/s, זה אומנם עליה ברמה מבחינת שתי הקונסולות אבל נראה על הנייר כפער משמעותי בניהן.

  3. 3

       | פורסם ע"י