הרשמה

ביקורת - Total War: Warhammer II

רותם התנתק מהיקום לשבועיים ונשאב למסע בעולם הפנטזיה עוצר הנשימה של וורהאמר. היינו צריכים למשוך אותו בכוח כדי שיכתוב את הביקורת הזאת. באמת, נשבעים.

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 28/09/2017

דרקונים, אש ומלחמה: אחרי שהרעידו את עולם האסטרטגיה בשנה שעברה עם Total War: Warhammer, החבר'ה המבריקים ב-Creative Assembly חוזרים עם משחק המשך שמתעלה על קודמו.

אני הוא מלקית'. אדון האלפים האפלים. המלך המכשף של נגארות'. נועדתי לשלוט בעולם הזה ומי שלא יסור למרותי, מי שחלילה רק יעז לעמוד בדרכי - מות יומת. האלפים העליונים הם אויבי העיקריים והאיום הבלתי-פוסק שלהם ממזרח, ממלכתם אולט'ואן, מתגבר לו בהדרגה. מדרום ניצבים להם בקור-רוח אנשי הלטאה הקדמוניים, שאומץ לבם וטיפשותם יביאו עליהם את סופם אם ימשיכו להתגרות בי. ואילו מדרום-מזרח, שם שוכן לו האיום הגדול ביותר - שבטי הסקייבן; עכברושים אנושיים ששוכנים באפלוליות מתחת לפני האדמה, דבר ההופך אותם לבלתי-צפויים ומסוכנים יותר מכולם.

התיאור למעלה משקף, פחות או יותר, את קבלת הפנים האפית שציפתה לי עם כניסתי לעולם הפנטזיה המדהים של Total War: Warhammer II. משחק האסטרטגיה החדש של Creative Assembly, שמופץ על-ידי Sega, הוא ההמשך ללהיט האסטרטגיה הראשון מאשתקד. משחק שהציג כיוון שונה (ממנו חששו רבים) עבור סדרת "טוטאל וור" הפופולרית, שבמשך השנים לקחה את שחקניה ממחוזות המזרח הרחוק של יפן הפיאודלית הישר אל רומא העתיקה ואפילו אל ימי הביניים ועידן המהפכות. ואז, בהיעדר זכויות על זיכיון "שר הטבעות", הגיע מה שנראה כמו השילוב האולטימטיבי - מלחמה כוללת ביקום של "וורהאמר". הכותר הראשון היה כניסה כמעט מושלמת לעולם הזה - ועתה, הגיע לו היורש שמרחיב ומעמיק את היסודות שהונחו כל-כך טוב בקודמו.

כל מה שאפשר לבקש ממשחק אסטרטגיה

אחרי שבמשחק הקודם ניתנה לנו האפשרות לבחור מבין ארבעה גזעים מרכזיים - בהם ממלכות בני האדם, האורקים, הערפדים והגמדים (אחר-כך נוספו גם תכני DLC) - הפעם הפוקוס עובר לא רק לארבעה פלגים חדשים, אלא גם לארבע יבשות חדשות. המשחק מציג מפה גדולה יותר משל קודמו, שכוללת גם אפשרויות חדשות למצוא אוצרות שונים בלב הים או במחוזות שנחרבו או לבצע Rites - טקסים אותם יכולים הגזעים השונים לערוך, באמצעותם תקבלו בונוסים משמעותיים.

כמו שאר הכותרים בסדרה, Warhammer II הוא משחק אסטרטגיה מבוסס תורות, שמנוהל במפה גדולה - בסגנון Heroes III או משחקי Civilization אם תרצו - ומשלב לוחמה בזמן אמת. ברחבי המפה, ניתן להזיז את הצבאות השונים, לפתח את הערים, לנהל את אופי הפרובינציות, ליצור יחסים דיפלומטיים והסכמי סחר עם גזעים אחרים - מגוון האפשרויות עצום. בתחום הזה, אין הרבה חדש תחת השמש, וכנראה שגם לא צריך להיות. מעבר לכמה תוספות נחמדות - בהן נקודות השפעה לאלפים העליונים או מערכת ניהול עבדים לאלפים האפלים - אופי המשחק האהוב נותר די מוכר ודומה.

עם זאת, המפה החדשה והענקית, הגזעים החדשים, עיצוב העולם הפנטסטי והעלילה (תוספת מבורכת שתורמת מאוד לערך המשחק), הופכים את הכותר החדש לחוויה שאסור לאף חובב "טוטאל וור" לפספס. מדובר במשחק ממכר שעשוי לשאוב אתכם למאות שעות, לא רק בגלל הגיוון הרחב שהוא מציע, אלא כי לכל אחד מהפלגים יש הפעם עלילה שונה משלו. כן, מבין שלל משחקי הסדרה הנפלאים, זהו העלילתי ביותר שהחבר'ה המוכשרים של Creative Assembly פיתחו.

הרפתקה אל לב הסערה

לדברי המפתחים, בעוד מספר שבועות ייצא עדכון חינמי רחב-היקף, שיאפשר לבעלי המשחק הנוכחי וקודמו לשחק במפה עצומה המשלבת בין השניים. עד אז, ניתן לשחק בקמפיין הראשי - Eye of the Vortex שמו - וליהנות מאינספור האפשרויות שיש למשחק להציע. כמו בכותר הקודם, גם הפעם השינויים בין הפלגים השונים רבים ומגוונים. החל מהעיצוב המוקפד והמהפנט לה זוכה כל יחידה ויחידה - מיחידות הרגלים והפרשים ועד לנשרים הגדולים, עוף החול ודרקוני הענק שחותכים את השמיים - יש דגש רחב על הבדלים, על שוני. פעמים רבות מצאתי את עצמי עוצר לרגע ורק מתפעל מאיזו יחידה שסוף-סוף השגתי (Phoenix Guards למשל) ובודק את אפשרויות הלחימה שלה.

גם האנימציות, למרות חוסר אחידות מסוים ביניהן, רובן נראות מדהים לחלוטין. האפשרות להתקרב ללב הקרב ולראות בפירוט איך מתנהלת הלחימה, מעניקה למשחק גוון של פנטזיה אפית. הצרחות של החיילים הפשוטים כשדרקון מגיע ועומד לירוק עליהם אש או הכניסות השונות של הלורדים האגדיים למרכז העניינים, הופכות הכל להרבה יותר אדיר וגרנדיוזי. אם אי-פעם תהיתם איך יראה משחק אסטרטגיה עכשווי של "שר הטבעות", הרי שכאן מחכה לכם התשובה והיא עונה על כל הציפיות. ההבדלים בין כל אחד מן הפלגים, יגרמו לכם לרצות לשנות כיוון ולראות איך יראה המשחק מהצד השני. במילים אחרות: כמות היחידות הכבירה, ההבדלים הרבים והדינמיקה השונה בין גזע לגזע נותנים סיבה לחזור ולהתחיל מסע חדש שוב ושוב.

אל כל אלו מצטרפת הפעם גם עלילה סינמטית, שכוללת קטעי-וידאו מושקעים וצבעונים עבור כל אחד מהפלגים. כלומר, אין זה אופי המשחק שמשתנה בין גזע אחד לאחר, אלא גם העלילה, הסיפור - אלו מקבלים הפעם במה מרכזית גם כן. המאבק העיקרי הוא על השליטה במערבולת (Vortex), אותה יצרו לפני שנים האלפים כדי לשמור על הסדר. במהלך המשחק, על כל אחד מהפלגים לקיים טקסי פולחן כדי להשפיע ולהטות את המערבולת לטובתו. יותר מתמיד, המשחק פועל בסגנון של מירוץ נגד הזמן, בו לא צריך רק לכבוש ולהשתלט על טריטוריות של היריבים, כי-אם גם למנוע מהם להשפיע על המערבולת לפנינו. והאמינו לי, כשמשחקים על Very Hard המשימה הזו רחוקה מלהיות פשוטה.

כל אחד והמסע שלו

כמעריץ מושבע של משחקי הסדרה, הדבר שתמיד אהבתי בכותרים השונים הוא ריבוי האפשרויות. הידיעה שכל אחד אמנם יודע איך המשחק שלו יתחיל ואולי גם כיצד הוא יגמר, אך כל מה שבאמצע - זה יהיה שונה לגמרי משחקן לרעהו. עוד מימי היסודי, בהם הייתי ילד זעיר שמשחק ב-Rome: Total War ולא מבין חצי ממה שהוא עושה, הרעיון שיש כל-כך הרבה טקטיקות שונות ומגוון כזה רחב של אופציות הלהיב אותי מאוד. תמיד מצאתי סיבות לחזור למשחקים השונים, לנסות ליצור בריתות אחרות, לכבוש מקומות שונים וגם כאן - אחרי שני קמפיינים וחצי - ריבוי ההזדמנויות לא מפסיק להרשים אותי.

חלק אינטגרלי מכך נזקף לזכותו של ה-AI, שגם הפעם הוא לחלוטין לא-צפוי ומקשה ככל יכולתו על ההתקדמות אל עבר היעדים. בקרבות בזמן אמת עוד ניתן לפענח אותו אחרי כמה משחקים, אך במפה הגלובלית, הוא עלול לתקוף מכמה כיוונים גם יחד, לתעתע ואף לדרדר את היחסים ולסכסך בינך לבין פלגים אחרים. הסוגיה הזו הופכת את Warhammer II למאתגר מתמיד ומקנה לו אופי כמעט ריאליסטי - עדיין רובוטי באופן מורגש - אך לא אחד שניתן לדעת מראש את מהלכיו.

את כל החבילה המרשימה הזו עוטפת גרפיקה מרשימה, המבוססת על מנוע TW Engine 3 של Creative Assembly, שהוצג כבר במשחק הקודם. תוספות גרפיות קלות מעניקות חדות והשתקפות מוגברת לפני המים והפעם אפילו נוספו צללים דינמיים, באמצעותם ניכרים השינויים במזג האוויר במהלך הקרבות בזמן אמת. הסאונד סימפוני ועוצמתי גם כן והפסקול, על-אף שמתחיל לחזור על עצמו בשלב מסוים, מוסיף אף הוא לאווירה ומכניס עוד יותר לעולם הפנטזיה המוחשי שנגלה לפנינו. יתרה מכך, זמני הטעינה שופרו גם הם: על אותו מחשב בו הפעלתי גם את המשחק הקודם, הנוכחי פועל מהר יותר והמעברים זריזים מאי-פעם.

השורה התחתונה

Total War: Warhammer II הוא אמנם לא כותר מהפכני ופורץ דרך שממציא מחדש את ז'אנר האסטרטגיה, אך הוא גם לרגע לא שואף להיות כזה. במקום, הוא לוקח את הנוסחה האהובה והמוכרת ומלטש ומשייף אותה אף יותר. על-ידי הצגת עלילה אטרקטיבית ואפית עבור כל אחד מהפלגים, מגוון ענק של יחידות חדשות, מפה עצומה ונהדרת, לורדים מגניבים ומשחקיות ממכרת כמיטב המסורת - זה הוא לא רק אחד המשחקים הטובים בסדרת Total War, אלא משחק אסטרטגיה מצוין בפני עצמו. עכשיו תסלחו לי, אבל אני מוכרח לזוז - מלקית' קורא לי.

9
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • תוכן עשיר שמספק מאות שעות משחק.
  • גיוון רחב בין הפלגים השונים.
  • סיפור פנטזיה מסתורי ומסקרן.
  • סאונד וגרפיקה מרשימים, שהופכים את הקרבות למרהיבים מתמיד.
  • שיפור ניכר בזמני טעינה.

הרע

  • באגים מעטים, ביניהם בפקודות ליחידות.
  • ממכר.

והלטאה

  • תיזהרו מלורד מאזדמונדי.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:55 18.10.2017 | Kezia Kezia

    שיחקתי במשחק בעקבות הביקורת. אני רוצה לציין שהמשחק בכלל לא קל למתחילים ולוקח זמן רב עד שמפנימים את החוקים.
    רק למי שממש בקטע של הז'אנר או שיש לו המון סבלנות.

  2. 2

       | פורסם ע"י