הרשמה

ביקורת מובייל - Monument Valley

האם משחקי וידאו הם אמנות? Monument Valley מנסה לענות על השאלה הנצחית הזאת

האם משחקי וידאו הם אמנות? זוהי שאלה עתיקת יומין כמעט כמו המשחקים עצמם. הדעות בנוגע לסוגייה הזאת נעות לכאן ולכאן, עם אלה שחושבים שמשחקים הם הצעד הגדול הבא בעולם האמנות, ואלה שחושבים שמשחקים הם לא יותר ממה שכתוב על האריזה: משחק ותו לא. בשנים האחרונות אנו רואים יותר משחקים שנעים לכיוון האמנותי ומנסים להגדיר את עצמם כחוויה חושית ולא סתם "משחק" -Monument Valley הוא דוגמא מצוינת למשחק כזה.

האמן לעין, לא לשכל

אם נפשט את המשחק למרכיביו הבסיסיים, מדובר בלא יותר ממשחק פאזל נחמד הנמשך כשעה ומספר את סיפורה של אדה (Ada), נסיכה המנסה להחזיר מה שנראה כצורות גיאומטריות תלת-מימדיות למצבות זכרון (מונומנט, Monument) המפוזרות בעולם. אך זהו תיאור שלא עושה צדק למשחק, כיוון שמעבר למשחקיות נמצאת אחת מהאשליות האופטיות המהפנטת ביותר: פרספקטיבה.

הפאזלים במשחק מבוססים כולם על אותו עיקרון: עלינו להאמין לעין, לא לשכל. המשחק כולו משתעשע בכללי הפרספקטיבה בציור, כאשר על השחקן לשער באמצעות העין מה כל פעולה שלו תעשה. סיבוב, הרמה או הורדה של פלטפורמות על פי ההגיון לא יוביל אתכם רחוק במשחק, שכן אחד מהחוקים הברורים שבו הוא "מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל" – פלטפורמה שנראת רחוקה יכולה להפוך לקרובה בגרירה קלה.

אמנות הרגש

כל זה מחזק את האווירה של המשחק – זוהי יצירת אומנות והשליטה בה היא באצבעות שלכם. המוזיקה הנעימה, הצלילים העדינים של ההקשות והגרירות וסגנון הציור עצמו מובילים להרגשת נינוחות שמכניסה אתכם אל תוך המשחק ואל העולם והסיפור שבתוכו. 

אחרי שנכנסתם לאווירה של המשחק ואתם כבר מגיעים לאקטים המאוחרים, המשחק מתחיל לזרוק אליכם סיטואציות מרגשות התופסות אתכם לא מוכנים בכלל. בשעה תמימה אחת תספיקו להרגיש שמחים, גאים, מרוגשים, עצובים, מאוכזבים ואפילו מופתעים מהאירועים שתעברו במסע. וכל זה ממשחק מובייל "פשוט".

באפשרותכם, בכל רגע במהלך המשחק ובמיוחד בסופו של כל אקט, לצלם את המסך ולשמור את התמונה או לשלוח אותה לחברים. כמעט כל תמונה שתצלמו תוכל להיות תמונת רקע נהדרת למכשיר שלכם ואפילו יכולה להוות תמונה או טפט נפלא לחדר שלכם. כך תוכלו להנציח את הרגשות שלכם במהלך המשחק וגם להוסיף קצת צבע למכשיר או לחדר שלכם.

אמנות היא בעיני המתבונן

ustwo, חברת האינדי האנגלית שפיתחה את המשחק, עשתה עבודה מצויינת בחקר האמנות בדגש על פרספקטיבה וצבעים. כל אקט שתעברו צבוע אחרת, ולמעשה אם תתבוננו היטב, תגלו שהצבעים של האקט מרמזים על הסיפור המתרחש בו. העולם הוא צבעוני ויפיפה, אך גם מסוגל להעביר רגשות אפלים עם צבעים דהויים ואפורים. הצבעים והצורות שבכל עולם משפיעים ישירות על כיוון החשיבה והרגשות שלכם כשחקנים.

בסופו של יום, בעיניי Monument Valley הוא לא פחות מיצירת אמנות. גם אם אתם לא מאמינים במשחקי מובייל ומעדיפים להוציא את כספכם על משחקי מחשב או קונסולה, אני ממליץ לכם לשקול לקנות את Monument Valley. מעבר לסיפור ולקשת הרגשות הרחבה שתחוו במהלכו, המשחק מצליח ליצור פאזלים מעניינים שילהיבו אתכם כל אחד בתורו.

המשחק זמין כעת ב-iOS ו-Android בכ-13.90 שקלים (כ-5 דולר). ניתן לקנות תוספת של 8 שלבים נוספים בכ-9 שקלים (בהם לא יצא לי לשחק נכון לעת כתיבת הביקורת). את המשחק שיחקתי ב-Samsung Galaxy Note 3.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:50 25.11.2014 | ImPact Design ImPact Design

    משחק מדהים.
    קניתי אותו וגם את התוספת. וגם את ההרחבה החדשה שיצאה (RED - שבעצם הכסף עובר לתרומות).

    פשוט גאונות.

  2. 2

       | פורסם ע"י