הרשמה

ביקורת משחק: מאנצ'קין

מאנצ'קין הוא משחק הפרודיה האולטימטיבי על משחקי תפקידים, שהפך כבר לשם דבר בארץ ובעולם בזכות ההומור הרב, משחקי המילים, והמשחקיות הפשוטה אך האכזרית שגורמת לשחקנים לנסות לנצל את החוקים לטובתם ככל האפשר. משמעותה של המילה "מאנצ'קין" בהקשר שלנו הוא "שחקן שמתעלם לגמרי ממשחק התפקידים עצמו, ומנסה רק לאסוף כמה שיותר כוח, תהילה ועוצמה לדמות שלו."

מאנצ'קין הוא מי שיגש לנסיכה שהרגע הציל, ויחפש עליה תכשיטים כדי לגנוב.
מאנצ'קין הוא מי שמוותר על חרב 5+ קוטלת מפוצצת חשמלית, כי יש לו כבר מזמן גרזן 17+ משמיד אולטימטיבי מוחלט. בעצם, למה שלא יחזיק בכל יד נשק אחר?... תביא את החרב הזאת בחזרה!
מאנצ'קין הוא מי שיגיע לשלום עם הגובלינים, כי השה"מ יתן לו על זה נקודות ניסיון, ואז יהרוג אותם, כי הם שווים נקודות ניסיון.
וזה מה שהמשחק מאנצ'קין מעודד אותך להיות, לפחות לכמה שעות...

רקע
מאנצ'קין נוצר בידי חברת Steve Jackson Games, המוכרת בתחום משחקי התפקידים בעיקר בזכות GURPS. בתחום משחקי הלוח והקלפים עושה SJG חיל בעיקר בסגנון הומוריסטי, עם משחקים משעשעים ומגוונים. מאנצ'קין הפך להצלחה אדירה הרבה מעבר למצופה, וזה בשלוש הרחבות, כמו גם מעל חמישה משחקי מאנצ'קין נוספים, שעוזבים את הפנטזיה הקלאסית לטובת מדע בדיוני, סרטי אימה, וכו'. גם הם מצליחים היטב.
מאנצ'קין היה פופולארי בארץ כבר מההתחלה, והוא תורגם לעברית בידי כוכבי כסף באביב 2006, זוכה בכך לתפוצה רחבה עוד יותר. גילוי נאות: המשחק תורגם לעברית על ידי.

מספר שחקנים: 2 עד 6. מספר רב של שחקנים מגביר את ההמולה, וגם מאריך את קצב המשחק באופן ניכר.
זמן משחק: בין שעה לשלוש וחצי, תלוי בעיקר במספר השחקנים ובמידת המיומנות שלהם עם המשחק (שחקנים ותיקים מושכים זמן רב יותר). מאחר והחוקים בסיסיים למדי, שחקנים מתחילים נכנסים לקצב במהירות, כך שמשחק ראשון לאו דווקא ארוך מהרגיל.
מתאים לגילאים: 10 ומעלה – מספיק ראש טוב וקצת היכרות עם קלישאות הפנטזיה הישנות, לא צריך יותר.

הרעיון הבסיסי והמטרה
המטרה במאנצ'קין פשוטה: להיות הראשון שמגיע לדרגה 10. איך עושים את זה? מה, לא שיחקתם משחקי תפקידים אף פעם? הורגים מפלצות כמובן! אלא שכדי להרוג מפלצות צריך לצבור אוצרות, כמה שיותר חזקים וכמה הרבה שרק אפשר. ואם מוצאים דרך לעכב את השחקנים האחרים, מה טוב.

המשחק מבוסס כולו על קלפים, אך מתרחש כביכול בתוך מבוך. בתחילת תורו של שחקן הוא "בועט את הדלת לחדר הבא", למעשה מרים את הקלף הראשון מערימת הדלתות. ייתכן שיתקל במפלצת, ואז יצטרך להילחם בה, או שאולי ימצא קללה נוראית, ואולי דווקא יזכה במקצוע או גזע חדש לדמותו. רוב הסיכויים שימצא עצמו במהירות בקרב, בגלל שאפילו אם לא נתקל במפלצת, הוא יכול לשים לעצמו מפלצת מתוך ידו. המאנצ'קינים האלה, תמיד מחפשים מקורות חדשים לנקודות ניסיון.

הקרב פשוט מאוד ומערב את כל השחקנים. כאשר השחקן נתקל במפלצת, משווים בין הדרגה המעשית שלו – דרגתו האמיתית ועוד התוספים שנותנים לו החפצים הקסומים - לבין דרגת המפלצת. במידה ועבר את המפלצת, הוא מנצח – היא מתה, הוא זוכה באוצרות חדשים מערימת קלפי האוצר, ועולה בדרגה. במידה ולא עבר... ובכן, זה הזמן לבקש עזרה או לברוח.

הסיבה היחידה למאנצ'קין אחר לעזור לך, היא אם תבטיח לו אוצרות בתמורה (כמובן). מאחר ורק מאנצ'קין אחד יכול לעזור בכל קרב, נוצרים לעיתים קרובות מצבים מוזרים ומשעשעים מאוד.

דוגמא לקרב: שי נתקל ב-"מפלצת עם השם הארוך כל כך עד שאין מקום על הקלף לתמונה" (ובאמת, אין כמעט תמונה על הקלף). היא מפלצת קטלנית במיוחד, ואורי מתחייב לעזור לשי במידה ויקבל את אחד האוצרות שהמפלצת משאירה. השחקנית השלישית, אורית, לא מוכנה שכולם ירוויחו חוץ ממנה – לכן היא מחזקת את המפלצת בעזרת קלף "מרוגז", שמעניק לה תוסף 5+. שי ואורי עומדים להפסיד, ועקב כך לאבד כל אחד דרגה – אז אורי מכריז שהוא מנסה להימלט (בגלגול קוביה). שי רוצה להרוויח לפחות משהו מהקרב הזה – בכך שיחליש את שי! הוא משתמש ב-"בקבוק דבק" על אורי, קלף שגורם לו להפסיד אוטומטית בהימלטות. אורי הולך לאכול אותה בענק, והוא מקלל את שי הנמלט לו בהנאה.

חשבתם שזה נגמר? עוד לא: פתאום משתמשת אורית ב-"שיקוי העברה", שמעביר את המפלצת אליה – עכשיו היא נלחמת בה. לאורית אין סיכוי מול המפלצת החזקה, אבל היא משתמשת בקלף נוסף, "אשליה", שאומר שהמפלצת איננה אמיתית בעצם. היצור נעלם ומשאיר אחריו את כל האוצרות שלו, שאורית לוקחת לעצמה תוך גיחוך מרושע.

כל קלף במשחק הוא ייחודי, מלבד כמה קלפים קבועים שחוזרים על עצמם, ולכן משפיע על המשחק באופן מיוחד. ישנן דרכים רבות מספור להפריע לחברים שלך ולחזק את עצמך, ובמהלך המשחק מנסה כל אחד להשיג את השילובים הקטלניים ביותר של יכולות וקלפים, תוך שהוא מנסה להשיג את המקסימום מכל עסקה, ולבגוד ללא מצמוץ כאשר הוא מרוויח מכך.
וזה, רבותי, מאנצ'קין אמיתי.

 

אפשרויות הרחבה
בתחום הזה מאנצ'קין מתבלט באופן יוצא דופן. זהו אחד המשחקים "המתרחבים" ביותר שבנמצא, עם שלוש הרחבות וחמישה משחקי המשך (ועוד אחד בדרך), כל אחד באופי אחר ומלא בקלפים מיוחדים משל עצמו. מאנצ'קין פו צוחק על סרטי הקונג-פו ועל האנימה, מאנצ'קין Bites (נושך) צוחק על משחקי האימה הגותיים, סופר-מאנצ'קין יורד על גיבורי על מכל סוג ומין, ומאנצ'קין Impossible יורד על קלישאות ריגול בסגנון ג'יימס בונד ומשימה בלתי אפשרית. גם למשחקי ההמשך יצאו הרחבות משל עצמם.

   

כל מאנצ'קין עומד היטב בפני עצמו, אך אולי חשוב מכל – כל המאנצ'קינים פועלים לפי אותם חוקים, ולכן אפשר לערבב את כולם ביחד! אתה יכול להיות אלף מכשף שנתקל בחייזרים, או ערפד נינג'ה שיורה לייזר מהעיניים, שמנסה להביס נבל-על שפועל ביחד עם דרקון פלוטוניום. כל משחק מציע תוספת קטנה לחוקים, כמו למשל כוחות העל בסופר-מאנצ'קין, או אומנויות הלחימה במאנצ'קין פו, אך כולם עובדים ביחד לכדי מהומה אדירה אחת.

המטורפים באמת יקנו גם את מאנצ'קין בלנדר, קלפים מיוחדים נוספים שמיועדים במיוחד לשילוב בין מאנצ'קינים, וישחקו עד דרגה 20 עם החוק החלופי ל-"מאנצ'קין אגדי". תודו בזה, כבר מדגדג לכם באצבעות...

תמה
האווירה היא חלק חשוב במאנצ'קין – גם הסגנון ההומוריסטי, וגם הסגנון שעליו יורד המשחק. המפלצות מוכרות לכולם, כמו גם הגזעים והמקצועות, אך בזכות משחקי מילים חכמים וציורים מוגזמים ומצוינים, הם מקבלים טוויסט משעשע. השילובים שמתקבלים באופן טבעי במהלך המשחק מוסיפים אפילו יותר לאווירת הפארודיה: למשל חצי-אלף-חצי-גמד שהוא מכשף\לוחם, מניף חרב דו-ידנית (כלומר, שיש לה שתי ידיים משל עצמה) ומטה קטיושות נגד סוס אל-מת עצום + בת זוגתו, תוך שהוא משתמש בשיקוי חומצה חשמלית מפוצצת.

ערכי הפקה
הקלפים במאנצ'קין עשויים מקרטון קשיח ועגולים בקצוות, כך שמי שרוצה לפגוע בהם יצטרך להתאמץ קצת – יופי של דבר, בהתחשב בשימוש הרב שנעשה בהם במהלך המשחק. הקופסא הישראלית הולכת לפי הקו הנהוג באירופה, והיא קטנה יותר מהקופסא האמריקאית, אך מחזיקה באותה כמות קלפים – ואפילו שני קלפים מיוחדים נוספים, בלעדיים לגרסה הישראלית. עם זאת, אין בה קוביה.
הציורים צוירו כולם בידי ג'ון קובאליק, המוכר מהקומיקס Dork Tower, והם מעבירים היטב את האווירה הלא-רצינית המאפיינת את המשחק.

לסיכום, מאנצ'קין הוא משחק איכותי, אולי אף להפתיע, בעיני מי שרואה אותו בתחילה כפארודיה סתמית. הניצחון דורש לא מעט מזל, אבל כמות שווה לפחות של תחכים ותכנונים. מעבר לכך, שחקנים בוגרים יודעים שהניצחון אינו חשוב כמו חווית המשחק עצמה, ובמאנצ'קין זה כיף אמיתי. חפיסת המאנצ'קין שלי (+ שתי הרחבות) ראתה כבר שימוש רב, ותראה עוד שימוש רב בעתיד.

התלונה הנפוצה והיחידה כמעט שאני נוהג לשמוע לגביו היא שאחרי כמה משחקים "זה כבר לא מצחיק, כי מכירים את כל הקלפים". אני לא ממש מבין את הטענה הזו: ראשית, כי ההומור הוא באווירה ובשילובים, לאו דווקא בקלפים עצמם. ושנית, כי מאנצ'קין הוא משחק מצוין גם בלי קשר להומור, שכיף ומאתגר לשחק אותו. ומי שמוצא עצמו מתרגל מדי לקלפים מהמשחק הבסיסי, יותר ממוזמן לקנות את ההרחבות – ההרחבה הראשונה למאנצ'קין כבר בתרגום.

קישורים:
עמוד המשחק הרשמי.
עמוד המשחק באתר Boardgamegeek.
לרכישה באתר כוכבי כסף.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:30 19.01.2007 | Megalodon Megalodon

    ישן, מאוס, ופרסומי מדי

    אנ'לא סובל פרסומת, בטח שלא כאלה גלויות, בסגנון: "קנו עכשיו!, חדש!"

    והמשחק הזה באמת שמאוס כבר לגמרי. הוא כיף פעם או פעמיים, משעשע עם החברה והבדיחות, אבל חוץ מזה המשחקיות שלו מעפנה.

  2. 2

    15:32 21.01.2007 | BuFu BuFu

    הכל טוב ויפה

    אבל לא נראה לכם קצת מוגזם שהבנאדם שתרגם את המשחק גם יכתוב עליו את הביקורת?
    זה זלזול בקוראים.

  3. 3

    15:34 21.01.2007 | orr orr

    זה קצת... ישן

    מה הטעם לתת ביקורת למשחק שכבר ביסס את עצמו בשוק?
    תשתדלו לעשות את הפרסומות הסמויות שלכם יותר סמויות...

  4. 4

    11:42 26.04.2008 | בני בני (אורח)

    מומלץ

    אומנם המשחק ישן אך הוא תמיד
    כיף ומצחיק ואם נמאס לכם את
    תערבבו למאנצ'קינים אחרים
    ותאמינו לי זה נורא מצחיק

  5. 5

    21:17 16.10.2008 | מישהו מישהו (אורח)

    איפה ליקנות

    מישהו יודע איפה אפשר ליקנות מאנצ'קין בסביבות רחובות? תודה.

  6. 6

    20:35 23.12.2008 | BOOGI BOOGI

    לא יודעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע!!!!

  7. 7

    19:49 19.04.2009 | קקי קקי (אורח)

    זה מישחק כיף מאוד,אולי לא תמיד יש חשק לשחק בו,אבל כשיש חשק,זה כיף. הוא מצחיק,והמישחקיות כן טובה, אבל,כל אחד והדע שלו

  8. 8

    08:18 21.12.2011 | mordo100 mordo100

    ל-5 אפשר לקנות מנצ'קין בסיסי וקצת הרחבות בחפציבה רחובות
    ועם תאהב את המשחק אז החנות הרצינית הקרובה ביותר היא פריק תל אביב זה ליד איכילוב

  9. 9

       | פורסם ע"י