הרשמה

ביקורת גולש: Universe at War

נתחיל עם שיעור קצר בהיסטוריה, תלמידים:

היה הייתה חברה נועזת בעלת מס' מצומצם משהו של מתכנתים, אומנים, מאיירים ואיש סאונד אחד (כן כן, היו צוותים נוספים, אמרנו שזה יהיה שיעור קצר לא?) שנקראו Westwood.

החבורה הצעירה אך המגובשת הניחה את אבן היסוד, לב ליבה של סוגת ה-RTS, אותה אנחנו מכירים עד ימינו אנו. משחקים כמו Сommand And Conquer, C&C Red Alert או Dune על פרקיו, עיצבו את הצורה שאפילו האליל התורן - Starcraft, נראה היום.

הגאונות בממשק, בגרפיקה, ובסאונד הבלתי נשכח ( מי ישכח את Act On Instinct, Fight Win Prevail, Hell March?) חרטו את החבר'ה האלה בתודעה של כל חובב RTS באשר הוא מאז ועד היום. בכל אגדה, חייב להיות רשע. הרשע שלנו נקרא EA.

החברה עם הציפורניים הארוכות שלה החליטה לקנות את Westwood בחזרה בשנת 98 והחלה להפיץ את המשחקים שלה (ע"ע Tiberian Sun). בשנת 2000 עזבו רבים מ-Westwood את EA כחלק מחוסר ההסכמה שלהם למדיניות של הבוס החדש (עובדה מעניינת - באותה תקופה שלטה Westwood ב-5-6% מכלל שוק הגיימינג העולמי...).

Westwood שונתה ל-Westwood Pacific ומאוחר יותר ל-EA Pacific, דבר שהווה למעשה את סופה של החברה הקטנה, וכיום המחלקה נקראת EALA.

נדמה היה שהחבר'ה המוכשרים ייעלמו - אבל לא! בואו נחזור להווה, ונכיר את Petroglyph, חברה המורכבת מ-53 עובדי Westwood לשעבר שפיתחו את Empire At War, ולאחרונה את Universe At War - Earth Assault, כיאה לחברה פורצת. על הסאונד עדיין אחראי איש אחד ולא מחלקה שלמה. על זה - מאוחר יותר. אז... סוף סוף - הגענו לסיקור:

סיקור המשחק Universe at war: Earth Assault

במשחק נאבקים על שליטה בכדור הארץ שלושה צבאות חוצניים-סופר-מפותחים-טכנולוגית-ויחודיים-מאוד שמחסלים אחד את השני בסיטונאות בעוד בני האנוש עומדים חסרי יכולת להתמודד מולם. בואו נכיר קצת את הצדדים:

Hierarchy - כל סיפור מתחיל באיזה רשע משועמם שאין לו מחשב בבית והחליט להשתלט על העולם. כאן מדובר בגזע של חוצנים רשעים במיוחד (למרות שהגיבור הראשי שלהם, Orlok The Eternal הוא באמת צדיק סמוי) שהחליטו להשתלט על היקום. בנתיים גם הולך להם לא רע.

הגזע מובל ע"י Kamal R'ex, מנהיג שקובע את המהלכים להשתלטות (שליחת חיילים לשטחים באופן תמידי) ומחלק את הפקודות ל-Orlok. את תפקיד ה"גיבור החלש" בצבא מגלם Nufai, סגנו של Orlok, שהולך עמו כמעט לכל מקום.

Hierarchi נחשבים למכונת מלחמה משומנת היטב, שדוגלת בהתקפה על פני הגנה. אפילו המבנים שלהם חדשניים בהטמעת הפילוסופיה הזו:

המבנים של Hierarchi, כמו ה-Barracks וה-Warfactory המוכרים לכולנו מגיעים עתה בתור רובוטים עצומים בעלי פלטפורמת-תקיפה/הגנה/תמיכה לבחירתכם, הניתנים לשליטה מלאה והתאמה מלאה של השחקן ונקראים Walker- הלכי מלחמה.

במילים פשוטות? מקבלים רובוט עצום שיכול לייצר יחידות, לשדרג שריון, תותחים, האצת נזק, והכל על גבי Sockets שנמצאים על הרובוט עצמו, ואתם אלו המחליטים כיצד ישמש אתכם בקרב. תוכלו להפוך אותו לעמדת ארטילריה מפחידה, או ל"טנק" מגן שיספוג מכות בעודו מפזר יחידות לתקיפה בשטח האויב.

אהה כן, כמעט שכחתי - כל מבנה עליו יילך ה-Walker פרט למבנה הראשי,\ ייהרס מיידית תחת כובד משקלו. אחלה גימיק. עצוב לראות אחד כזה בבסיס שלך. Hierarchi מאוד מסתמכים על הרובוטים האלה לכל פן, התקפי או הגנתי, והכל בערך סובב סביבם.

את הכסף תפיקו עם רובוטים שהופכים חומרים כמו בתים, עצים, גרוטאות ועוד לכסף בר-בזבוז. בשורה התחתונה, Hierarchi הם הצד שדוגל ב-צבא גדול, צבא חזק, להרביץ מכות והרבה.

Novus:

צבא של רובוטים החולקים תקשורת מיידית וכמעט תודעה משותפת. הגיבורים המובילים את הצבא הזה: The Founder, ה"מכונה הותיקה" של הצבא. Mirable and Viktor -בת אנוש בתוך רובוט, מירבל מכונה "יצור אורגני" בפי חבריה, מאחר והיא מרגישה ומתנהגת שונה מחבריה המכונות. Vertigo - כלי טיס המיועד למשימות חילוץ וריגול ללא שיוכלו לזהות אותו.

הצבא הזה יעיל טכנולוגית, אם כי אין לו את כוח האש העצום של ה-Hierarchi. היתרון הגדול של הצד הזה הינו הניידות שלו- תוכלו לבנות Nodes, שהינם עמודים המתחברים אחד לשני בטווחים מסויימים - ויכולים להעביר מידע בין אחד לשני. במילים פשוטות? חברו 10 כאלה מצד אחד של המפה לצד השני, ותקישו דאבל-קליק-ימני על הצד הרחוק, והיחידות שלכם ייכנסו לעמוד הראשון, תוך הפיכה ל"נתונים", ויגיעו לצד השני בתוך שניות. לאלו שאוהבים קצת מחשוב, הם פשוט הופכים עצמם לבינאריים. מגניב אה? לגמרי.

החיסרון? אם יהרסו לכם NODE בזמן שהכוחות שלכם בדרך... הם יאבדו לכם - שימו לב. הצבא מעוצב ומתבסס לגמרי על תחום המחשבים, במקרים ברורים זה מתבטא ביחידה שפורסת על עצמה מגן - FireWall השומר על עצמו ועל יחידות אחרות שסביבו מלקבל את מלוא הנזק, או מבנה שמאפשר לכם להתקין Patches על כלל המכונות שלכם, לשיפור.

הצבא הזה מרוויח כסף בעזרת כלי טיס השואבים גם הם חומרי גלם, ומסוגלים לעבור בין ה-NODES לתפוקה מהירה יותר.

Masari:

הצבא העתיק ביותר מבין השלושה שהגן בראשית ההיסטוריה מה-Hierarchy הרשעים והסתתר במשך אלפי שנים על הכוכב הקטן שלנו, בעיקר בתוך פירמידות וכן בתוך הים. כיום מטרתו הינו להחריב את ה-Hierarchy מאחר שהאחרון ניסה להשמיד אותו, עד שנס לכדה"א.

המאסארי נראים מלאכיים ועושים שימוש ברעיון ה"חושך נגד האור": "חושך" - המצב ההגנתי: הגברת שיריון, הגברת קצב אש והנמכת הנזק, לעומת השימוש ב"אור" - המצב ההתקפי: נזק עדיף על הגנה, טוווח תקיפה ארוך יותר, טווח ראיה גדול יותר וכד'.

המאסארי בנויים כצד הגמיש והקשה לחיזוי ביותר מאחר שכל יחידה גם מגנה וגם תוקפת כמעט באותה אפקטיביות - דבר שמקשה על האויב לתכנן התקפה שתשבור אותם מהר.

את המשאבים מייצרים המאסארי בעצמם ללא חומרי גלם במבנים דמויי פירמידות, אם כי בכמות נמוכה מזו של 2 הגזעים האחרים, וכן אם מתפוצץ מבנה כזה - הוא ינזוק באופן רציני את כל השאר שברדיוס הקרוב אליו.

 

לטעמי הקמפיין של המשחק באורך מעולה, אם כי ברובו די צפוי ברמת התוכן - בגידה/גילוי/מוות/שליטה/ניצחון/הפסד/ניצחון. המשימות עצמן מגוונות, אם כי בתחום הזה ניכר שעבודה נוספת לא הייתה מזיקה ואין משימות ממש חדשניות או מבריקות.

המולטיפלייר של המשחק הוא באמת מדהים. זאת הנקודה שבה המשחק באמת זורח. הקרבות באונליין ומצבי המשחק השונים באמת נהדרים.

השימוש במנוע ה-Alamo המשופר מורגש, אם כי הגרפיקה לא פורצת גבולות. האפקטים שלו פשוט מרהיבים וממלאים את האווירה הראויה לקרבות בין 3 קבוצות חוצנים. 5.56 לא תראו כאן...

מה שכן- התאימות של המשחק עם DX10 היא על הפנים והמשחק הופך בלתי נסבל, יורד מ-50FPS ליותר כמו 15FPS בקרבות עמוסים... את המשחק בדקתי על Geforce 8800GT OC2 ואין הצדקה לנפילת הביצועים הזו. בתקווה שהחבר'ה הטובים ישפרו זאת בעתיד הקרוב.

זוכרים שדיברנו על איש הסאונד הבודד? אז הנה, הכירו את פרנק קלפקי. איש הסאונד של Westwood מתחילת הדרך עדיין איתם, וכאן - עושה את העבודה הטובה ביותר ששמעתי למשחק (עם כל הכבוד ל-Jeremy Soul, Zur Inon, Harry Gregron Williams ודומיהם).

לכל צד יש את המוזיקה הייחודית לו, הכל פרי יצירתו של איש אחד - עבודה פשוט מדהימה: ה-Hierarchy מלווים במוזיקת מטאל דורסנית, Novus באלקטרו וה-Masari... פשוט יצירת מופת, מנקודת מבטי. ניתן לכם לשמוע כשתקנו את המשחק כשיגיע לארץ במרץ.

לסיכום, למרות הביקורות הבינוניות שהמשחק זכה להם - אני מוצא את Universe at war שווה באמת כל שקל, והציון שניתן לו הוא פשוט עוול לחברה שמעיזה בתקופה שהטרנדים שולטים בתעשייה. אוהבים אסטרטגיה? אוהבים חידושים? זה המשחק בשבילכם. או לפחות, עוד משחק בשבילכם.

מאת: טל מישלי (כינוי באתר:SurreaL)

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:48 06.02.2008 | bozeman bozeman

    אחלה סיקור!

    תמשיך כך!

  2. 2

    15:47 06.02.2008 | SurreaL SurreaL

    תודה bozeman.

    תודה רבה על הפידבק,
    שמחתי לכתוב את הסיקור,
    המשחק הזה גורם למילים
    פשוט לצאת החוצה. ממליץ
    בחום. =]

  3. 3

    16:51 06.02.2008 | wokinstorm wokinstorm

    משחק יפה מסקיר את supremm commender

    משחק יפה מסקיר את
    supremm commender לא אני
    חושב שכן

  4. 4

    16:59 06.02.2008 | Mur'gul Mur'gul

    ציון 6.7?

    למה כתוב ציון 6.7 למעלה
    בכתבה? אני מניח שזה לא
    הציון שנתת למשחק.

    ולמרות שלהגיד שEA היא
    הרוע הנצחי זה נחמד,
    עדיין C&C3 יצא נחמד
    ונאמן לסדרה, במיוחד אחרי
    הפיאסקו של גנרלס. לדעתי
    יש עדיין אנשי WW בתוך EA.

  5. 5

    20:27 06.02.2008 | SurreaL SurreaL

    6.7 זה הציון שנתנו לסיקור שלי.

    EA עשו עבודה מעולה ב-CNC3
    , אין ספק. ישנם עדיין
    אנשי WW בתוך EALA,
    כמובן. מרביתם - על כל
    פנים, עזבו והצטרפו ל-
    Petroglyph. אין לי טענות
    ל-EA מלבד הרצון העז
    לשלוט בהכל ולהשמיד
    תחרות.

  6. 6

    13:59 07.02.2008 | Artigo Artigo

    Jeremy soule

    פשוט יוצר ענק. לעולם לא אשכח
    את העבודה שלו על total
    annihilation.

  7. 7

    14:22 07.02.2008 | SurreaL SurreaL

    Jerenmy Soule

    בהחלט יוצר ענק. היצירה
    הכי אדירה שלו, לטעמי -
    הייתה ה-Theme של Dungeon
    Siege 1, וגם העבודה על
    SUPCOM ו-GUILDWARS
    מדהימות. בכל זאת, מה
    שקלפקי עשה ב-UAW, השאירה
    אותי פעור פה פשוט, אפילו
    יותר ממה ש-INON ZUR עשה
    על CRYSIS. מדהים.

  8. 8

    14:25 07.02.2008 | CyBeR 360 CyBeR 360

    אחלה ביקורת! מעמיקה

  9. 9

       | פורסם ע"י