הרשמה

גימיק, או סטריאוטיפ הגובל בגזענות?

גזענות ב-WWE או סתם שימוש מופרז בסטריאוטיפים?

גזענות- היא כל הבחנה, הוצאה מן הכלל, הגבלה או העדפה של בני אדם, המיוסדת על נימוקי גזע, צבע או אתניות, שמגמתן או תוצאתן יש בהן כדי לסכל או לפגום בהכרה, בהנאה או בשימוש על בסיס שווה של זכויות האדם וחירויות היסוד בחיים המדיניים, הכלכליים, החברתיים, התרבותיים או בכל תחום אחר בחיי הציבור.

סטריאוטיפ- זו הכללה הנוגעת למאפיינים של קבוצה חברתית, והדבקת מאפיינים אלה על כל חבר באותה קבוצה איתו האדם באה במגע. דימויים אלה נושאים אופי מכליל, מוגזם ושקרי.

מאז שהוקם ארגון ה-WWE בתחילת שנות ה80. השתמשו הכותבים בגימיקים במטרה לגרום לקהל לחבב ולפתח הזדהות כלפי מתאבקים מסוימים.

בשנות ה80 ותחילת שנות ה90 לצד גימיקים חביבים כגון: דוניק ה"ליצן", ביג בוס מן ה"שוטר" השכונתי ואנדרה ה"ענק", הופיעו גם גימיקים מורכבים יותר שעירבו פוליטיקה וסכסוכים בין לאומים בעלילה.

הדוגמה הכי ברורה לכך היא המאבק בין "סמל" סלוטיר , חייל פטריוטי, כנגד האירון שיק, לוחם איראני. הסכסוך הזה הכיל בתוכו המון סטריאוטיפים, שבמקרים מסוימים יכלו לפתח שנאה כלפי העם הערבי. ואולי גרוע אף יותר- קטטות אלימות בין שני מחנות האוהדים. תארו לעצמכם מקרה דומה בארץ שמציגים מתאבק בגימיק של חייל יהודי כנגד מתאבק בגימיק של מתאבד ערבי. אני לא רוצה לדעת מה היה מתרחש לאחר הקרב בין האוהדים.

לאחר עשור ועם תחילית שנות ה2000. נדמה שהגימיקים מכילים בתוכם יותר ויותר סטריאוטיפים וחלק מהאוהדים והמתבוננים מהצד אף יגדרו את הגימיק כגזעני. במאמר הזה אני יציג גימיקים מעוררי מחלוקת ואתם תחליטו, האם הגימיקים נועדו לבדר בלבד או שיש בהם עודף גזענות וסטריאוטיפים!?.

הגימיק הראשון שאני אתייחס אליו, הוא גימיק שנוצר לפני שנה ושותפים לו צמד כהה עור בשם "קריים טיים". הגימיק עצמו הוא שני בחורים שחורים שמייצגים "פרחח שכונתי" מצוי. הם גונבים מאחרים, מדברים בשפת רחוב, עושים עסקאות מפוקפקות ובעצם מזכירים מאוד כנופית רחוב. אמנם הקטעים שבהם משודרים הצמד, הם לרוב קטעים משעשעים ומבדרים. אבל נשאלות כמה שאלות- האם זה לא גזעני לתת לשני מתאבקים שחורים לייצג כנופיה?. האם הכותבים רומזים לכך שאדם כהה עור, רוב סיכויו להיות חבר בכנופיה?. אם הגימיק היה מיוצג על ידי שני לבנים זה לא היה מעורער מחלוקת, אבל שני שחורים!. מזה כבר נוטף ריח רע. לפי דעתי הגימיק הזה הוא בגבול בין גזענות לבין גימיק מלא בסטריאוטיפים, מה דעתכם?

גימיק נוסף שכבר שנים מופיע על המסך ואף אחד לא פוצה את פיו, הגימיק של מתאבקי סמואה. במשך שנים הכותבים של הWWE מציגים את מתאבקי סמואה כפראי אדם שאוכלים דגים חיים וממלמלים שטויות. אדם שצופה בתוכנית באופן קבוע ולא מעודכן במצב העולם, יוכל בקלות להאמין, שיש איזה אי בעולם שבו חיים האנשים האלה בתוך יער ומנהלים אורח חיים של האדם הקדמון!!. הגימיק הסטריאוטיפי הזה נשמע מגוחך מאוד. במיוחד לאחר שמתאבק בשם ה"רוק" (דווין גונסון) הוא כוכב עולה בתעשיית הקולנוע ולמרבה ההפתעה גם הוא מסמואה. גימיק מטופש וסטריאוטיפי? בהחלט, גזעני? לפי דעתי לא.

הגימיק שהכיל אולי הכי הרבה סטריאוטיפים וגבל בגזענות לשמה הוא- מוחמד חסן. מוחמד חסן הוא דמות שמייצגת מתאבק ערבי (מצחיק שהמתאבק עצמו הוא אמריקאי), שנכנס לזירה לצלילי אללה אכבר ועם כפייה על הראש. כולם יודעים שהאמריקאים לא בדיוק מחביבים ערבים (במיוחד לא לאחר אירועי ה11 לספטמבר). הדמות יצרה היט עצום ותגובה עוינת מהקהל. הקהל עצמו התייחס לדמות כמחבל ואף היו רמיזות לכך שכל הערבים מחבלים!!. בגלל לחץ ותגובות רעות לסטריאוטיפים של הדמות, הוחלט לבסוף להוריד את הגימיק מהמסך. אם להתייחס למתאבק שמייצג דמות ערבית כמחבל הוא לא גזענות, אז אני לא יודע מה היא גזענות?.

גימיקים נוספים שכללו בתוחם סטריאוטיפים רבים הם:

רנה דפורי וסלאבין, שני מתאבקים צרפתים, שהוצגו כמטרוסקסולים. ורמזו לכך שכל צרפתי הוא הומו או לפחות מתנהג כמו הומו.

קאלי, מתאבק הודי עצום ממדים, שמתנהג כבריון מגודל אבל לא יודע מילה באנגלית. רמיזה לכך שכל המהגרים ההודים הם טפילים לחברה האמריקאית?.

ההיילנדרס ,שני מתאבקים סקוטים, לובשי שמלות ולא חכמים במיוחד. האם הWWE רוצים להציג את הסקוטים כעם בור שלבוש בבגדי נשים?.

יוגין, מתאבק שמשחק דמות של מפגר, הדמות עצמה טיפשה ותמימה מאוד וכל מי שרוצה יכול לנצל אותה למטרותיו. האם הWWE רומזים לכך שאנשים שסובלים מפיגור שכלי צריכים לסבול מניצול ע"י אנשים בריאים יותר?. זה בהחלט לא הדוגמא שהייתי רוצה לתת לילדים קטנים על יחס לאנשים שזקוקים וראויים לאהבה ותמיכה.

לסיכום:

אולי המונח גזענות הוא האשמה חמורה מדי. אבל ניתן בהחלט להבחין שהכותבים של הWWE לפעמים מותחים את הגבול בין גימיק משעשע, לסטריאוטיפ שפוגע בקבוצת חלשות בחברה. אני לא מאמין שילד קטן שצופה בתוכנית יתחיל לגנוב או לנסות לנצל אנשים בעלי פיגור שכלי, אך עצם השימוש בגימיק בצורה מופרזת ותלושה מהמציאות. בהחלט מגבירה את הסיכוי שקבוצת בחברה יסבלו מהקטנות ויהיו מושא לבדיחות הציבור. כל מה שנותר לנו הוא- לקבל את הגימיקים החריגים כחלק מההצגה או להביע מחאה. ואין מחאה גדולה יותר מאשר החלפת ערוץ או מכתב חריף להנהלה הבכירה.

ההחלטה בידיים שלכם. אני אישית לא יוותר על התענוג שבצפייה בתוכנית בגלל גימיק או שניים, אך סביר להניח שלאחי הקטן אני לא יאפשר לראות את התוכנית. עד שיגיע לגיל שבו הוא יבין שהכל חלק מההצגה.

אם אהבתם את הכתבה. ואתם מעוניניים לקרוא עוד חומר מעניין ואיכותי הנה הקישור לקהילה שלנו:

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:12 17.05.2007 | Alpha Alpha

    "תארו לעצמכם מקרה דומה בארץ שמציגים מתאבק בגימיק של חייל יהו

    ראה תוכנית: מכת מדינה.
    קסאם המתאבד הערבי של הפתאח vs סמל חזי או הרב סויסה או סוכן השב"כ נ', המאבטח וכו'.....

    בואו נודה בזה, כל מה שאנחנו רוצים זה לראות מכות. P=

  2. 2

    14:32 01.02.2009 | יקי יקי (אורח)

    למה ב-WWE הם לא אוסים את המכות המיתי אני יקי וחניש המלך ודודו המלכה

  3. 3

       | פורסם ע"י