הרשמה

דעה: דמואים ובטא הורגים מכירות?

הם בטח טובים לשחקנים, אבל האם הם גם טובים לחברות המשחקים?
ad banner
ad banner

דעה: האם גרסאות דמו או בטא עוזרות או רק מפריעות למכירות משחקים?

האם העובדה שחברות המשחקים מוציאות דמואים וגרסאות בטא בעצם גורמת לכך שהשחקנים לא מרגישים צורך לקנות את המשחק?

אם נשאל את קליפי B, מפיק Gears of War 2, כנראה שכן. "גרסת בטא היא כמו לצאת עם בחורה רק בשביל להגיד 'כבר דפקתי אותה'. אני יודע שזה נשמע קצת בוטה, אבל זו האמת המרה. ברגע ששיחקת בבטא, אתה למעשה יכול להוריד את הסימון של המשחק מהרשימה שלך. זה כבר לא תהיה אותה התרגשות של פעם ראשונה כאשר תשחק במשחק המלא".

דבריו של קליפי נמסרו בתשובה לשאלה למה לא היה דמו או בטא ל- Gears of War 2. בעצם, הוא אומר - למה ששחקן יקנה פרה כשיש לו חלב בחינם? אמנם, גרסאות מוקדמות עוזרות למפתחים לבחון את המוצר שלהם ב"תנאי שטח", למשל: האם המולטיפלייר עומד בעומס, והאם שרתים מתפקדים כראוי. אולם בסופו של יום, המטרה הסופית היא מכירת עותקים מהמשחק.

בטא - לא תמיד עוזרת למפתחים

מנקודת המבט של השחקנים בבטא, הם בהחלט עשויים להרגיש ש"שיחקנו בעצם במשחק". הרי הגרפיקה לא תשתפר פלאים פתאום, המשחקיות תשאר אותו הדבר וכנראה שחווית המולטיפלייר לא תציג בפנינו דברים חדשים שלא ראינו. יתר על כן, גרסת בטא בעצם חושפת את השחקן לכל הפגמים במשחק.

ad banner

דוגמא טובה היא הבטא של Frontlines: Fuel of War למחשב האישי (שכללה כמה שלבים טובים). אחרי כל ההבטחות, הבטא הייתה מבוגבגת והמשחקיות שבורה, מה שכמובן הרחיק הרבה שחקנים. היו כאלה שאף ביטלו את ההזמנות המוקדמות למשחק. במקרה הזה השחקן הציל את כספו, אולם מחלקת המכירות של המפיצה לא תעשה את אותה טעות שוב.

דמו - רק אם הוא טוב (אבל לא טוב מדי)

דמואים הם סיפור קצת שונה. מטבעם הם לא כוללים את כל המשחק אלא רק טעימה מוגבלת. בנוסף, דמו ברוב המקרים מתבסס על הגרסת הסופית ולא על גרסה לא מוכנה כמו בטא, כך שהשחקנים מתנסים במוצר האמיתי. מבחינה כלכלית, ניתן להניח שדמו מוצלח יעזור למכירות כי הוא יגביר את הציפיה למשחק... אך רק כל עוד הוא טוב. דמו לא מצטיין (אפילו אם הוא רק בינוני) עלול לאכזב ורק להרחיק את השחקנים.

לדמו גם אסור להיות טוב מדי. אם הוא מקיף מדי וחושף יותר מדי מהמשחק, יש סכנה שהוא ישרוף את עצמו, כמו האפקט שעליו מדבר ידידנו קליפי.

ad banner

הציפיה למשחק היא לעיתים חלק חשוב מאוד מתהליך המכירה. כל סוכן מכירות מתחיל יספר לכם על "חווית הקניה" ועל כמה קניה קשורה למעשה לרגשות. האם משחק בדמו לא מעקר בעצם את כל הציפיה מהקניה? האם צרכן ששיחק בדמו יגש באותה התרגשות לחנות על מנת לרכוש את המשחק? המיסתורין הרי נעלם.

גרסאות מוקדמות: טובות לצרכן, לא כל כך למפיצה

מנקודת מבט צרכנית, הדמו הוא כלי עזר רב ערך. ניתן לבחון באמצעותו האם המשחק שווה את ההשקעה הכספית שנוציא עליו. אבל מבחינת חברות ההפצה, מדובר בחרב-פיפיות. פעמים רבות עדיף להן להסתפק בתמונות ובטריילרים ערוכים היטב על מנת להגביר את אפקט המכירה של המשחק.

למשל- כשהמשחק עצמו מצויין וזוכה לביקורות נלהבות, כדאי לחברה לוותר על דמו. במקרה כזה הוא ממילא ימכור את עצמו. לדוגמא, GTA4 הצליח לשווק את עצמו ולהפוך בתוך שבועות ספורים למשחק הכי נמכר השנה, בלי להוציא יותר משניים וחצי טריילרים וכמה תמונות לפני יציאת המשחק.

מצד שני, ניקח לדוגמא משחק כמו Call of Duty: World at War שמציע כרגע דמו פתוח לכל דורש (שמשום מה המפתחים מתעקשים לקרוא לו "בטא", ולבלבל את הציבור). באקטיוויז'ן עשו בשכל וכללו בדמו רק שלוש מפות למולטיפלייר, בלי קמפיין לשחק יחיד. ועדיין, קיימת סכנה מסוימת שחלק מהשחקנים ימצו את החוויה, ויעדיפו לוותר על קניית המשחק עצמו.

על פי הדוחות הכספיים של החברה, עד כה קצב ההזמנות המוקדמות למשחק גבוה יותר מאשר למשחק הקודם בסדרה. מעניין יהיה לראות אם בעקבות שחרור הדמו נראה גל ביטולים, או שמא הוא ישכנע עוד שחקנים לקנות את המשחק. ממבט חולף בפורומים, לא ברור שזה היה שווה לאקטיוויז'ן, כי לא מעט שחקנים דווקא מעידים על אכזבה מהדמו.

עוד ב- Vgames:

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:53 06.11.2008 | Blackmore Blackmore

    GTA4 זאת דוגמא?

    GTA היה מוכר גם ממוצע ביקורות 50 רק כי זה משחק בסדרה עם אולי הכי הרבה הייפ אי פעם..

    אם המשחק טוב, תעשו לו דמו קצר ואיכותי, אם המשחק גרוע אל תעשו לו דמו, עד כדי כך פשוט, לא היה צריך לחפור :)

  2. 2

    19:35 06.11.2008 | lan204 lan204

    ל 1

    הבעיה היא שכל חברה חושבת שהמשחק שלה הוא מעולה וימכור עשרות מיליוני עותקים בכל העולם

  3. 3

    19:45 06.11.2008 | MisterFF MisterFF

    אני ממש לא מבין...

    אני לא ממש התעניינתי 'כל-כך' בMirror's Edge לפני ששיחקתי בדמו, אבל לדעתי רק משחקי כדורגל יש בעיה לעשות איתן דמואים, כי לא צריך יותר מאיזה חמישה קבוצות כדורגל מוכרות, לשחק משחק אחד עם חבר (כמו הדמו של PES09) הדמו 'רע' בזה שהוא 'יותר מידיי טוב' אבל הדמו של ME הוא על גבול המעולה, אבל הוא לא נותן לך אפשרות כזאת שאתה יכול לשחק בחופשיות, אבל בכל זאת מצאתי פאנץ' קטן במשחק שאפשר ללכת לטוטוריאל ובסופו במקום ללכת לאישה הזאת אתה יכול לרוץ חזרה ולהתחיל הכל מהתחלה רק בלי שעוצרים אותך..

    לדעתי הייתם צריכים להוסיף את הסיכום, מה קורה בסופו של דבר, כי לא תמיד יש כוח לקרוא XD

  4. 4

    20:35 06.11.2008 | YoAvOn YoAvOn

    לכותב הכתבה

    אני לא בטוח שאני מסכים אם כל מה שאמרת, יש הרבה גורמים שאתה לא מודע להם שפועלים בשוק... אבל זאת ללא ספק נקודה למחשבה!

  5. 5

    21:56 06.11.2008 | קרירין קרירין

    במשחקים כמו גירז באמת שדמו יכול לפגוע במכירות

    גירז לפחות הראשון מאוד ממוחזר
    מה שיש בהתחלה יש רוב המשחק
    אז מהבחינה הזאת אני מבין אותו

    אבל זה כבר תלוי במשחק
    דמו יכול לעזור למכירות או לקלקל אותם
    ואת זה מחלקת השיווק\פרסום צריכה להחליט

  6. 6

    22:58 06.11.2008 | ET2k ET2k

    בטא צריכה להישאר בטא...

    לא להיות משוחררת לכל אחד... נכון, בטווח הקצר זה מעצבן, אבל בסופו של דבר זה לא יגרום לאותה רמת חשיפה שממנה מתחילה כל הסכנה.

  7. 7

    23:47 06.11.2008 | dror750 dror750

    הדבר הכי חשוב

    ע"י דמו אפשר לדעת אם המשחק רץ טוב על המחשב. זה הכי חשוב לי, ואם אין דמו אני לא קונה

  8. 8

    00:48 07.11.2008 | Blackmore Blackmore

    2

    אני לא מסכים איתך... אולי זה מה שהם מנסים למכור לבעלי המניות שלהם, אבל אין מצב שחברות גדולות עם צוותים של מקצוענים לא יודעים כשיש להם מוצר גרוע

  9. 9

    01:57 07.11.2008 | שי לאופגס שי לאופגס

    לא שמעתי כ"כ הרבה שטויות המון זמן

    אולי יש צדק בדברים שלו שגרסת בטא זה כמו להגיד שדפקתי בחורה שיצאתי איתה, אבל הוא מתנער מאחריות מהר מדי.

    מה לגבי זה, שלפני שחברות מוציאות משחקים ומשחררות גרסאות בטא, דמואים וכו', כדאי לבדוק אם זה אכן טוב להן?

    נשמע שהוא מאשים את הצרכן, יותר מאת עצמו.

    האנלוגיה הכי הגיונית כדי להפריך את מה שהוא אמר, זה להגיד שכל הקדימונים לסרטים מורידים את מספר הצופים.

    האמת היא, שלא כולם אוהבים את כל סוגי הסרטים וזה תקף גם למשחקי מחשב.

    הוא לא רוצה גרסאות בטא ודמואים? שיצפה להורדות פיראטיות - כי יש כאלה שבאמת רוצים לנסות את המשחקים "בקטן" לפני שהם מקבלים החלטה אם לקנות את המשחק או לא. אני אחד מהם.

  10. 10

    01:58 07.11.2008 | Mur'gul Mur'gul

    יש סוגי משחקים שלא צריכים דמו/בטא

    משחקי סנדבוקס הם משחקים ש*אסור* להוציא להם בטא. דמו של משחק שכל העיקרון בו זה עולם פתוח, אבל נותן לך רק חתיכה מצומצמת, פוגע בכל החוויה של המשחק. Burnout Paradise למשל נפגע מזה לדעתי כי הרבה אנשים לא אהבו את המרחב המוגבל של הדמו, ודווקא מי שקנה את המשחק המלא ידע לספר שבעולם פתוח המשחק באמת שונה והרבה יותר טוב.

    הסוג השני הוא משחקים שמספיק טובים ומוכרים בשביל למכור טוב גם בלי הבטא/דמו.
    גירס 2 וGTA4 הם כאלו, כי לכל אחד גם ככה ברור מאד מה הולך להיות בהם, והמשחקים הקודמים שלהם נחשבים לטופ של מה שיש לזאנר להציע. לא צריך דמו בשביל לדעת כמה הם טובים - המפתחים יודעים שהמשחק מעולה והמבקרים יודעים לספר שהמשחק מעולה.

    דוגמא הפוכה היא דווקא COD4. המפתחים שחררו את הבטא זמן קצר לפני המשחק, ואחרי COD3 שנחשב לקצת פחות טוב ולא עשה קידום מכירות טוב לסדרה, דווקא הבטא עשתה עבודה מצויינת בשביל להבהיר לשחקנים שהם חייבים את המשחק.

  11. 11

    08:56 07.11.2008 | elronx elronx

    אני רעב...

  12. 12

    13:29 07.11.2008 | spahYa spahYa

    לא מסכים עם 2 ..

    זה פשוט לא נכון...

  13. 13

    13:38 07.11.2008 | אורי ב.י אורי ב.י (אורח)

    לא נוגע במשחקים ללא דמו.

    חובה, פשוט חובה. במיוחד עבור שחקני PC, במיוחד עבור שחקני PC עם מחשב מישן כמו שלי.
    הדבר הבסיסי ביותר הוא לדעת האם המשחק רץ אצלך בצורה משביעת רצון. מה גם שבאין מדיניות החזרה של משחקים, הרוכש בהחלט זכאי לאיזו התרשמות נורמאלית לפני רכישה ולא חתול בשק (ולא, סרטונים וביקורות אינם קורעים חורים מספיק גדולים בשק).
    עדיין מחכה לדמו של crysis warhead לצערי...

  14. 14

    18:25 07.11.2008 | http://zeep.gamli.net/index.php?act=idx http://zeep.gamli.net/index.php?act=idx (אורח)

    http://zeep.gamli.net/index.php?act=idx\

    http://zeep.gamli.net/index.php?act=idx

  15. 15

    20:30 07.11.2008 | Zeev Zeev (אורח)

    לפני שנים דמואים גרמו לי לקנות המון משחקים

    כמו
    Command & Conquer
    Fifa96
    Half Life1
    Operation Flashpoint

    כיום, כאורך חיים של כל משחק ממוצע 5-6 שעות, לא פלא שהיוצרים לא רוצים להוציא דמואים - כי אז מה ישאר להם לשים במשחק המלא?

    בעבר הדמואים הכילו שעות של הנאה. היום או שאין דמו, או שיש דמו באורך של 10 דקות.

  16. 16

    07:51 09.11.2008 | me me (אורח)

    מאז שהפסיקו עם דמואים רק הורדות בלתי חוקיות

    קודם היו נותנים הרבה דמואים כך שהבן אדם היה בודק את המשחק ומחליט אם הוא רוצה לקנות בזמן האחרון אין הרבה דמואים מה שדוחף אותנו להורדות לא חוקיות

  17. 17

    22:50 15.11.2008 | lan204 lan204 (אורח)

    אם הדמו טוב אז הוא רק גורם לי לרצות את המשחק יותר למשל left 4 dead הורדתי את הדמו רק כדי לשרוף זמן אבל כלכך נהנתי עד שאני ממש מחכה ליציאת המשחק

  18. 18

       | פורסם ע"י