הרשמה

ביקורת: Pro Evolution Soccer 2009

מה קורה כשנותנים לחובב "פרו" לבקר את המשחק החדש בסדרה? נחשו

ad banner

תכינו את הפיצוחים והבירות, תרחיקו את הנשים מהבית... משחק הכדורגל החדש מבית קונאמי כבר כאן!

התחרות הנצחית בין Pro Evolution Soccer (המכונה במקומותינו "פרו" או PES) לבין פיפ"א מבית EA נמשכת גם השנה. FIFA 09 כבר הספיק לשבור את שיאי המכירות באירופה וזכה לביקורות אוהדות מהעיתונות, ונראה כי השנה הוא מעמיד בפני "פרו" משוכה שלא ניתן לעבור אותה.

אז מה? מה העיתונאים בעולם מבינים בכלל? עבור מעריצי ה"פרו" הותיקים, שיודעים את הערך של משחק כדורגל אמיתי ולא על "טייס אוטומטי" כמו בפיפ"א, הגרסא החדשה PES 2009 מציגה שיפורים ושדרוגים כמעט בכל האלמנטים הקיימים במשחק.

פיפ"א? תעזבו אותנו, אנחנו רוצים את הדבר האמיתי: אנחנו רוצים פרו.

הורידו את הדמו של PES 2009 למחשב.

ad banner

 

 

הטוב

ad banner
  • שיפורים בכל התחומים כמעט לעומת המשחקים הקודמים בסדרה, מגרפיקה וסאונד ועד לפיזיקה ולמשחקיות
  • המשחק הטוב ביותר בסדרה עד היום
  • ה- AI של המשחק פשוט מדהים
  • ממכר באופן מפחיד

הרע

  • הקריינות חובבנית
  • המולטיפלייר לא עומד בסטנדרטים של פיפ"א
  • הגרפיקה של פיפ"א עדיין יותר טובה

והמסביב

  • "להפוך לאגדה" - אלמנט מגניב
  • הקהילה שדואגת לגרסת המחשב והופכת אותה, כמו בכל שנה, לגרסא הכי מרשימה שיש

לפני ההתחלה

בין השנים 221-476 לפני הספירה פותח בסין העתיקה משחק למטרת אימון חיל הפרשים של הקיסר. למשחק קראו "קוג'ו" וכדי לשחק בו היה צורך בכדור, שער ושתי קבוצות יריבות. נשמע מוכר? 

בשיא הפופולאריות שלו שוחק הקוג'ו ביפן, קוריאה, סין ומדינות אחרות במזרח הרחוק, אך בין השנים 1368-1644 לספירה הוא הלך ודעך.

ב- 1863, ספורטאי אנגלי בשם אבנעזר קוב מורלי (Ebenezer Cobb Morley) כותב את חוקי הבסיס הראשונים למשחק חדש, המתבסס על חוקי הקוג'ו הסיני, ועונה לשם: כדורגל.

לא חלפו 100 שנים, ומשחקו של מורלי הפך להיות הספורט הפופולארי ביותר בהיסטוריה של האנושות. טורניר גביע העולם משודר ליותר ממיליארד צופים ברחבי העולם - שישית מאזרחי כדור-הארץ (שיש להם חשמל) יושבים כל ארבע שנים מול מסכי הטלוויזיה וצופים בשקיקה ב- 22 שחקנים רצים להם על כר דשא במרדף אחר כדור בודד.

וכשמיליארד אנשים צופים באותו הדבר ובכן, מישהו בטוח ימצא דרך לעשות מזה כסף.

PES מול פיפ"א - יריבות נצחית

בראשית היתה פיפ"א. סדרת הכדורגל של EA כבשה את ישראל בשנות התשעים, בעיקר משום שלא היתה לה מתחרה ראויה. זו הופיעה בשנות ה- 2000 בצורת סדרת PES, שמשנה לשנה תפסה תאוצה וזוכה בשנים האחרונות לפופולאריות עצומה.

כל החברים שלי, למשל, מחולקים לקבוצות מאורגנות, ונפגשים לפחות פעם בשבוע לערב "פרו" (= עוזבים את האישה והמחוייבויות כדי לבלות ערב שלם עם גיימפד רוטט). ערב כזה לא יכול להיות מושלם ללא בירות, חטיפים, ומטען של עצבים מהשבוע שחלף. רק חסרה החשפנית.

אך בשנתיים האחרונות מחזירה EA מלחמה, ומשדרגת את סדרת פיפ"א בצורה מורגשת מדי שנה. זהו קרב אדירים שסוחף פורומים שלמים בהתנגחויות אין-סופיות במטרה להכריז אחת ולתמיד מיהו משחק הכדורגל הטוב ביותר. חובבי פיפ"א מצביעים על ההשקעה בגרפיקה, באונליין ובכל מה שמסביב למשחק, בעוד מעריצי פרו נשארים נאמנים לסימולציה הפיסיקלית ול- AI המדהים.

אז מי מנצח בקרב הענקים השנה? זה הזמן להפשיל שרוולים, חברים, הולך להיות קרב עקוב מדם...

לא מספיק שהכדור הוא עגול. הוא גם צריך לקפוץ נכון!

הדבר החשוב ביותר, לדעתי, בסימולטורים של ספורט הוא הריאליזם. על המשחק להראות ולהרגיש זהה ככל האפשר לשידור הספורט שאתם רואים בטלוויזיה. הגרפיקה, הסאונד והפיזיקה משחקים תפקיד מרכזי בכל הקשור ל"כריזמה" של המשחק, והם הכלים החשובים ביותר במשחק ליצירת האווירה המתאימה. בלעדיהם, המשחק לא יצליח לשכנע אתכם שאתם באמת שם, בגמר ליגת האלופות במשחק בין מנצ'סטר יונייטד לצ'לסי.

אלמלא האמינות של שאגות הקהל, הדשא ספוג המים מהגשם, התנועות, שפת הגוף ותווי הפנים של השחקנים, הפיזיקה של הכדור והרשתות בשער - האווירה במשחק תהיה מזוייפת והאשליה תישבר לרסיסים. וכמובן, הכי חשוב: המשחקיות צריכה להרגיש "אמיתית". אם אתם משחקים בסימולטור כלשהו ואינכם יכולים לבצע את התוכניות שלכם בגלל מגבלות המשחק, אז המשחק פשוט לא טוב.

הסיבה לפופולאריות הרבה של "פרו" נובעת בעיקר מכך שהמשחקיות ותחושת הריאליזם שהוא משדר מכניסים את השחקן עמוק לתוך המשחק ומשפיעים עליו נפשית.

סדרת "פרו" גרמה לאדישים שבינינו לצרוח משמחה כאשר הצלחנו להוציא לפועל מתקפה מורכבת הבנוייה מעשרות מסירות קצרות, תנועה של החלוצים ללא כדור, הגבהות מפתיעות, מסירות עומק בלתי-אפשריות וכמובן שער מיוחל הנשען על היכולת האישית של החלוץ.

היא גרמה לנו לקלל את השופט בקולי קולות ובמגוון קללות עסיסיות רק בגלל שהמסירה "המושלמת" שמסרנו (שחתכה את כל שחקני ההגנה) עם הקשר ההתקפי שלנו, מצאה את החלוץ שלנו בקו אחד עם שחקני ההגנה ושופט הקו הרים את הדגל לנבדל. ובהילוך החוזר אנחנו לא מסוגלים לשבת בשקט ואנחנו מוצאים את עצמינו בוהים בטלויזיה ומסבירים, לחברים שלנו, בשילוב שלל קללות על השופט הבן... שיש דבר כזה שנקרא יתרון להתקפה.

כמובן, איך אפשר לסיים מבלי להיזכר במשחקים הכי טובים שלנו, אותם משחקים שבהם אנחנו שולטים באופן מוחלט בכל המגרש, מובילים בטבלת התוצאות, השחקנים בכושר שיא ובכל התקפה מאיימים על שער היריב... ואז, כמו שיוון גנבה בעבר את אליפות אירופה, כמו שמוני פנאן עזב את מכבי תל-אביב, כמו שבית"ר ירושלים הפסידה לקבוצה עלובה מפולין וכמו שהתברר שיורג היידר הוא בעצם הומו, הבלתי יאומן קרה, והמשחק הסתיים בנצחון הקבוצה היריבה. 

ובדיוק בגלל הרגעים הללו, "פרו" הוכיחה שהיא הסימולציה הכי ריאליסטית שיש למשחקי המחשב להציע בתחום הכדורגל. המוטיב הכאוטי, העובדה שלא תמיד הקבוצה הטובה מנצחת והצורך ההכרחי לשחק בצורה קבוצתית וחכמה בכדי לגבור על היריב הוכיחו זאת מעל לכל ספק.

TEAM VISION

זהו השם שניתן למערכת ש- AI של "פרו", שעושה עבודה מדהימה. ה- AI הקבוצתי נוצר משני טעמים. האחד, גיוון במשחק: ללמוד את המהלכים שלכם ולחסום אותם, ובכך להכריח אתכם להתפתח ולחשוב תוך כדי משחק על דרכים שונות ומקוריות לפרוץ את ההגנה. הסיבה השנייה, ריאליזם: השחקנים הממוחשבים ינסו כל העת לכבוש שטחים מתים על המגרש, להתפנות למסירות (הם אפילו מרימים את היד כשהם רוצים שתמסרו להם וצועקים כשהם פנויים), לברוח להגנה, לסגור את התקפות היריב וכדומה.

המערכת החכמה הזו התפתחה בצורה משמעותית מאז השנה שעברה, והשנה היא מתגלה במלוא הדרה. ההגנה של היריב פשוט מדהימה: סגירות מהירות של ההתקפה, דאבל-אפים, עזרה וגיבוי, יציאה מהירה למתפרצות, פאולים חכמים ושלל פעולות שגורמות ליריב שלכם להתנהג בצורה ריאליסטית ומרשימה.

כמו-כן, התקפת היריב התמתנה מעט יחסית ל- PES 2008, אז כזכור קבוצות חלשות מאד עם חלוצים על קביים היו יכולות לעשות שמות בהגנה איטלקית או יוונית. לשמחתי הרבה, הדברים השתנו ועכשיו אטו כבר לא חוצה מגרשים ב- 3 שניות, דרוגבה לא משתלט על כל כדור גובה ורונאלדיניו לא עובר את כל השחקנים במגרש עם הרגליים מאחורי הגב. הצורך בשיתוף וניצול כל השחקנים והיכולות שלהם הוא הכרחי בכדי לנצח את המשחק. יתרה מזאת, קצב המשחק הואט משמעותית. לא עוד התקפות ב- 5 שניות. הפעם המשחק הרבה יותר שקול ומאתגר. 

לסיכום, המערכת החכמה של "פרו" גורמת למערכת של פיפ"א (שגם היא השתפרה עם השנים) להיראות כמו קוף-מקק על סירת מנוע: מבולבל, נבוך, לחוץ ובסך הכל רוצה לחזור לכלוב שלו ולאכול בננה.


סרטון משחקיות (מצולם במצלמה מהגרסה היפנית)

הגרפיקה, הסאונד והפיזיקה

זה עדיין לא פיפ"א, אבל השיפורים הגרפיים במשחק ראויים לציון: עיצוב השחקנים, שפת הגוף, הקהל, הדשא והגשם נראים טוב יותר מהמשחקים הקודמים בסדרה. השיפורים בפיזיקה של המנוע גם מרשימים למדיי: תנועת הכדור יוצאת מן-הכלל, במיוחד אם משחקים בגשם, אז הדשא רטוב והכדור נע בצורה מתאימה.

בעת הבקעת שערים הרשתות מגיבות בתנועה גלית למגע הכדור, וזה נראה נהדר. האפקטים של הקהל והמגרשים, הצל שעוקב אחרי השחקנים והתאורה במשך שעות היום נראים מצויין ומוסיפים רבות לחווית המשחק. תנועת השחקנים על המגרש, הפאולים, הריבים והחגיגות אחרי השערים, כל אלו שודרגו ושופרו והופכים את גרסת 2009 לגרסא הכי יפה של "פרו" שיצאה עד היום.

הסאונד של המשחק גם עבר שיפור, אם כי הקריינות עדיין נוראית. לעיתים ישנו איחור מטורף, והקריין יתאר מהלך במשחק בזמן שכבר הובקע שער. אך יש גם שיפוריים מינוריים - למשל, אם אתם משחקים בליגה, הקריין יזכיר את המשחקים הקודמים שלכם. כמו-כן, שאגות הקהל, השירים והעידוד נשמעים הרבה יותר טוב מבעבר.
(המלצה לגילאי 18+: אחרי מספיק בירות תחליפו לשדרן הצרפתי. אין דבר יותר מצחיק מזה!).

חשוב לציין כי למרות ש"פרו" שיפר מאד את הפן הגרפי, פיפ"א עדיין שולט בכיפה - וכמובן גם בתחום הקריינות. בפיפ"א ישנן אפשרויות רבות יותר בהגדרות המשחק והאפקטים נראים טוב יותר מאשר ב"פרו", אם זה הגשם והשלג או הקהל - החבילה האור-קולית שפיפ"א מציע מרשימה מזו של היריב. חשוב לציין שבגרסת המחשב של "פרו" התמיכה ברזולוציות מסויימת לא קיימת, כך שיש צורך בטלאי חובבים כדי לתמוך ברזולוציות אלו (ראו בנספח בסוף הכתבה).

לסיכום, "פרו", למרות הדעה הרווחת, השתפר כמעט בכל אלמנט גרפי, והמשחק נראה נהדר על המסך. נכון, הוא רחוק משלמות ונראה לפעמים כי המפתחים מתעלמים מכמה נושאים מרכזיים, אבל בסך-הכל ישנו שיפור ניכר לעומת השנה שעברה.

הדובדבן שבקצפת - המשחקיות

המשחקיות הייתה מאז ומתמיד הצד החזק של "פרו". יתרה מזו, אני באמת מאמין שרק בגללה הפכה סדרת "פרו" לפופולארית כל-כך בישראל. אז מהי המשחקיות הזו שכולם מדברים עליה?

המשחקיות של "פרו" מתבטאת ביכולת של המשחק לגרום לשחקן להאמין שאכן התוכניות שהוא מבשל במוחו הקודח תצאנה לפועל בצורה הכי ריאליסטית שיש. או בפשטות, לגרום לאנשים שבאמת מבינים בטקטיקה של כדורגל לבצע תרגילים קבוצתיים במשחק ולראות כיצד התרגילים לובשים צורה ומתבצעים כראוי. וזה, רבותי, ממכר.

כך, למשל, אם תשחקו היום את נבחרת הולנד ומחר תעברו לספרד ותנסו להשתמש באותה צורת משחק אתם תפסידו, כי צורת המשחק שלכם פשוט לא מתאימה לקבוצה. לכל קבוצה יש סגנון משחק משלה ויש פה דגש אדיר על כך. המשחק גורם לכם להבין שעבור כל קבוצה יש צורך בשיטת משחק שונה בהתאם לטכניקה וליכולת של השחקנים.

עוד דוגמא היא שאם תבעטו כדור בין שני שחקני הגנה העומדים מולכם, השוער לא יראה את הכדור עד לרגע בו הכדור יגיח מבין השחקנים ואז זה כנראה יהיה כבר מאוחר מדיי (השוער פשוט יבהה בכדור מפלח את הרשת). המשחק מאפשר לכם לנצל מצבים כאלו ועוד רבים אחרים כמותם.

כמו-כן, במידה ויש לכם יתרון מספרי בהתקפה מתפרצת סביר להניח שאחד משחקני היריב יבצע עבירה כדי למנוע את ההתקפה. ולכן, תהיה מוטלת עליכם האחריות למצוא דרכים לנצל את המצב לטובתכם.

בנוסף, משיכת שחקני הגנה של היריב, מסירות מהירות, מסירות עומק, הגבהות, תנועה ללא כדור, השתחררות, מלכודות נבדל, תרגילים מתוכננים ויכולת אישית הם רק חלק קטן ממשוואה ענקית שדואגת תמיד שיהיה גורם כאוטי במשחק, ובכך מבטיחה למעשה שכל משחק יהיה שונה מקודמו.

אבל כל הדוגמאות שנתתי עכשיו הן חסרות משמעות. כי, אתם הקוראים, כבר מריצים דוגמאות הרבה יותר מוצלחות בראשכם, מהלכים שביצעתם, שערים מדהימים שהבקעתם, תרגילים טקטיים ומבריקים שיצרתם ודרכים מקוריות שמצאתם בכדי לחדור את הגנת היריב. משמעות הדבר היא שהמשחקיות עד כדי-כך טובה, שכל שחקן נהנה ממנה באופן אינדיבידואלי. 

אגב, ישנו שיפור ניכר ביציבות המשחק ובמערכת החכמה. לעומת שנים עברו, כל מיני באגים מוזרים תוקנו - כמו שהשוער שלכם יוצא מהשער ומתחיל לרוץ ברחבי המגרש או שהחלוץ שלכם מחליט שנבדל זה לא מספיק והוא מתמקם פיזית בתוך שער היריב. אני בטוח שעם הזמן אני אגלה באגים מוזרים, אבל כרגע נראה כי "פרו" של השנה יציב בהרבה מקודמיו בסדרה.

לגבי פיפ"א, גם שם קיים שיפור ניכר במשחקיות השנה, אבל לטעמי הפער עדיין גדול ו"פרו" היא עדיין המלכה הבלתי מעורערת של משחקי הכדורגל לקונסולות ולמחשב בכל הקשור למשחקיות וחווית הריאליזם.


טריילר "השגנו את ליגת האלופות!"

להפוך לאגדה, מצלמות, רשיונות ושאר ירקות

לא מדובר בסרט חדש של וויל סמית', אלא באלמנט חדש למשחק שנקרא "להפוך לאגדה" (Become a Legend). זו בעצם העתקה של אלמנט שהופיע קודם בסדרת פיפ"א ונקרא: "להיות מקצוען" (Be a Pro). ב- "להפוך לאגדה" אנחנו יכולים ליצור שחקן כדורגל חדש שאיתו נתפתח תוך כדי משחקים. אנחנו נקבל נקודות נסיון על משחקים, נוכל לעבור בין קבוצות שונות שירכשו אותנו, להתקדם ברמת המשחק ולהפוך משחקני ספסל לשחקני הרכב. במילים אחרות, אם תרצו, "להפוך לאגדה" זה משחק תפקידים בתוך משחק הכדורגל, והוא מספק עניין נוסף למי שאין לו חברים כדי לשחק מולם.

כצפוי, אני מעדיף את זוויות המצלמה של סדרת "פרו". משום מה, יש לי הרגשה של חוסר פוקוס בזוויות הצילום של פיפ"א השנה. בכל מקרה, לצד זוויות הצילום הרגילות נוספה אחת חדשה, שמאפשרת מבט על הכדור במגרש.  

מזל טוב, קונאמי רכשו רשיונות. נכון, הם רחוקים מכמות הרשיונות שבבעלות פיפ"א (500 קבוצות, 30 ליגות ו- 42 טורנירים רשמיים), אבל גם פה ניתן להבחין בהתקדמות חיובית השנה. לי זה פחות משנה אם ב"פרו" קוראים לצ'לסי "צפון לונדון", העיקר שהקבוצה עצמה תהיה נאמנה למקור. וחוץ מזה, יש דרכים לעקוף את הבעיה הזו - ראו בנספח בסוף הכתבה.

ב"פרו" החדש נוכל להצטרף לעוד 3 שחקנים און-ליין ולשחק ביחד, בעוד בפיפ"א נוכל לשחק 10 מול 10 - וזה, רבותי, נוק-אאוט רציני. למרות שיש שיפור ניכר ב"פרו" השנה בכל הקשור למשחק ברשת, בתחום הזה הוא מפגר שנות אור מאחורי פיפ"א 09. בנוסף, לפיפ"א יש את ליגת אדידס, שאמנם עולה כסף, אבל מספקת לכם עדכונים שוטפים לאורך השנה - וזה עוד אלמנט שחסר ב"פרו".

לסיכום

אני בוחר לנוע הפעם נגד הזרם. קראתי יותר מדי ביקורות ברחבי העולם שנתנו למשחק ציונים על סמך אפקטיים חזותיים וגרפיקה. לא יכול להיות שבמשך כל הביקורת הכתב לא ידון ולו פעם אחת על הטקטיקות והאפשרויות במשחק עצמו. לדעתי, רוב הכתבים שפרסמו ביקורות הן לפיפ"א והן ל"פרו" אולי כותבים נהדר, אבל אין להם ולו שמץ בכדורגל.

"פרו" של השנה הוא כל מה שמשחק כדורגל אמור להיות. לטעמי, זהו המשחק הטוב ביותר בסדרה. הוא אמנם רחוק מלהיות מושלם, אבל הוא משתפר ומתפתח בהדרגה משנה לשנה כמעט בכל התחומים. למרות שהשוויתי לא מעט בינו לבין לפיפ"א החדש (ואיך אפשר שלא?), אני מסרב לענות על השאלה איזה משחק טוב יותר. כל אחד וטעמו. מה שבטוח, כל עוד התחרות בין הסדרות תמשך, אנחנו אלה שנצא מרוויחים.

הורידו את הדמו של PES 2009 למחשב

משחקיות – סדרת "פרו" שולטת בז'אנר משחקי הכדורגל ביד רמה
גרפיקה – גרפיקה משודרגת לעומת המשחק הקודם בסדרה - אבל עדיין זה לא פיפ"א
סאונד ופסקול – חוץ מקריינות עלובה הכל נשמע נהדר
טכני – אותן בעיות כמו בעבר. קונאמי כמעט ולא משדרגת את המשחק בתחום הזה
אורך חיים – אני בכלל לא אוהב משחקי ספורט, ולמרות זאת אני משחק במשחק הזה כל שבוע במשך שנים
מולטיפלייר – יש שיפור, אבל אין מה להשוות בין זה לבין מה שפיפ"א מציע

ציון סופי: 85 

מה חושבים מבקרים אחרים?

Gamespot - ציון 7.0
Eurogamer - ציון 7
IGN UK - ציון 8.5
Ferrago - ציון 7

נספח

אני רוצה לדבר בקצרה על גרסת המחשב של "פרו" שלטעמי עולה על כל משחק וגרסא שיצאה אי-פעם לכדורגל. ישנה קהילה מדהימה לסדרת "פרו" שבנוסף להיותה פעילה רבות בפורומים שונים ולנהל ויכוחים חסרי תוחלת עם מעריצי פיפ"א, היא מדי פעם מראה צדדים יצירתיים.

בעבר היה זה בחור בשם וולף, כיום ישנם חבר'ה אחרים טובים לא פחות, שמוציאים כל כמה זמן עדכונים לא רשמיים למשחק דרך פורומים שונים. אני לא מדבר רק על עדכונים לתמיכה ברזולוציה ותיקון באגים קטנים. אני מדבר על עדכונים רציניים עם השמות הנכונים לכל השחקנים, מגדילים את מבחר הכדורים והאצטדיונים, משפרים את ביצועי המשחק והגרפיקה, מוסיפים הקלטות חיות של קהל לרוב הקבוצות (תאזינו בגרסת 2008 לקהל של ליברפול שר, או לחזיזים של אינטר) - ובכך משפרים לא רק את הריאליזם והמשחקיות אלא גם את האווירה שהמשחק מציע.

רק אוסיף ואומר שיש לקרוא טוב טוב את הוראות ההתקנה של העדכונים כי ההתקנה די מסורבלת.

פורומים בהם תוכלו למצוא את כל העדכונים החמים:

אתר הבית של המשחק

 

עוד ב- Vgames:

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:27 30.10.2008 | יואב58 יואב58 (אורח)

    פיפא יותר טוב

    קצת רואים שאתה פאןבוי של פרו לא הזכרתה הרבה דברים רעים
    אלו שנתנו את הביקורות האלו צודקים...בPS3 פיפא אפילו לא רואה את פרו

  2. 2

    21:29 30.10.2008 | hayamai hayamai

    שני

  3. 3

    21:54 30.10.2008 | ?? ?? (אורח)

    למה כל המשחקים הצין שלהם 0?

    בביקורות כתוב שכל המשחקים קיבלו 0 למהה??

  4. 4

    21:58 30.10.2008 | matkot matkot

    יש בעיה אחת...

    בסוף, ההבדל הוא לא באמת גדול. הגראפיקה של פיפ"א הרבה יותר מציאותית ולי אישית היה הרבה יותר כיף לשחק בפיפ"א מאשר בפרו (בשניהם שיחקתי בגרסאות המלאות של 2009 על הפלייסטיישן 3), מפני שכמו שנאמר בכתבה... חייבים להרגיש כאילו אתה בגמר ליגת האלופות כי אחרת זה לא זה... ובפיפ"א הרגשתי ככה הרבה יותר.
    לעומת זאת, בפרו, המשחק הרבה יותר מהיר ואינסטנסיבי, ומציג חוויית כדורגל לא רעה בכלל.
    הבעיה היחידה היא, שיש דבר אחד שלא ראיתי עדיין לא בפרו ולא בפיפ"א. והוא אינטואיטיביות. עדיין לא יצא לי להרגיש כאילו אני משחק כדורגל בשכונה וברגע שאני חושב למסור אני מוסר. הדיליי הקטן הזה... שמשנה הכל.
    אנשים שחורשים מספיק מצליחים לנצל את חוסר האינטואיטיביות הזאת ולהפוך לטובים באמת במשחק, מפני שהם חושבים צעד אחד יותר מוקדם כי הם כבר מכירים את המשחק. הלוואי והייתה דרך לייצר אינטואיטיביות כזאת... אבל כרגע אני לא רואה ממש איך... אלא אם ישנו לגמרי את השליטה בקונסולות לחלוטין.

  5. 5

    21:59 30.10.2008 | BiA BiA

    לא מסכים. הביקורת שלי במשחק מכור תעלה בימים הקרובים

    ואני חושב שFIFA השנה עשה קפיצה משמעותית. קראו את הביקורת בבלוג ותבינו.

  6. 6

    22:34 30.10.2008 | lidorit3 lidorit3

    נו אתם רציניים ?

    להביא פאן בוי של פרו לעשות ביקורת על המשחק ? איך היא תצא לא ביקורת של מעריץ של המשחק, ויש גם עוד דברים לא טובים. רקע למשחק הכדורגל עצמו ?! רקע פנבויי לאללה על פרו ?! 'להיות אגדה' הוא מגניב ? מעניין אם אתה יודע שזה חיקוי גדול של המצב שפיפא המציאה.

  7. 7

    22:42 30.10.2008 | BiA BiA

    lidorit3,

    האמת שלמרות שBe a Pro המשופר הופיע לראשונה בפיפ"א, הרעיון כבר הוצג לפני בPES. רק לא בתור מצב משחק בפני עצמו, אם אני לא טועה.

  8. 8

    22:56 30.10.2008 | leibo208 leibo208

    ל 6

    אבל לגבי הכתבה על פיפא שתקת, הא?

  9. 9

    23:13 30.10.2008 | BiA BiA

    leibo208,

    עד היום (ואני עדיין) מעריץ את סדרת PES הנהדרת. השנה אני פשוט חושב שFIFA התעלה עליו. זה לא אומר, כמובן, שPES09 הוא אחלה משחק כדורגל.

  10. 10

    23:58 30.10.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    הגרפיקה של פיפא יותר טובה חחחחחחחח

    יותם רואים שאין לך משוג במשחקי מחשב ובמיוחד משחקי ספורט..

    רואים בבירור בהשוואות של האתרים כי PES עובר את פיפא בענק בפרצופי השחקנים ! אז מה אתה מחרטט שפיפא יותר טוב, קשה להתמודד עם האמת ?! זו עובדה ואין מה לעשות.. אתה פנבוי של פיפא ולא יעזור דבר.

    PES השנה מושלם יותר מקודמו ואין על מה להתכווח בכלל.. הציון המריר שהענקת לו - בכלל לא מתאים לו לאור זאת שהוא משחק משובח מבחינה אסטתית מכל האופנים.

    מתהדר בגרפיקה משובחת, משחקיות אימתנית ורצינית, תפריטים משודרגים ועדיפים על פיפא המסורבל שכל תפריט פותח אפשרויות אינסופיות שגורמות לאי סדר ובילבול. אז קח את הצעמך בידיים שטוף פנים ותחשוב טוב טוב לפני שאתה כותב כאן בולשיט וקראפ שאין לך מושג בכלל.. אפילו לא שיחקת במשחק דקה לדעתי ורואים את זה בכתבה..

  11. 11

    00:12 31.10.2008 | BiA BiA

    סליחה,

    טעות בתגובה הקודמת. הכוונה היא שPES09 הוא כ-ן אחלה משחק כדורגל.

  12. 12

    00:21 31.10.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    שכחתי דבר נוסף - זה ביזיון מה שכתבת על קריינות חובבנית

    בביקורת של פיפא שפירסמתם כתבם מצד אחד שהקריין מאוד כללי ולא מסוגל לומר את שמות השוערים שהודפים כדור בעיטה משחקן התקפה.. ("קסיאס מנתר והודף את הכדור לקרן..") - את זה הקריינים של פיפא מבטאים כ-השחקן הודף ולא השוער או קסיאס..

    בפרו אבולושן לא רק שהם מבטאים את שם השחקן, הם גם מתלהבים ולא יבשים כמו הקריינים של פיפא הרקוב !

    די לשקר ורמאות קהילת שחקני הכדורגל שביננו יותם..

  13. 13

    00:54 31.10.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    הנה שני אתרים טובים למי שבאמת רוצה עדכוני תלבושות וכו'..

    הראשון - http://pes2008editing.blogspot.com/

    והשני - http://www.winningelevenblog.com/

  14. 14

    01:17 31.10.2008 | Sheye Sheye

    כתבה מושקעת,אוהב פיפא יותר.

  15. 15

    01:51 31.10.2008 | ל- kobiBoy ועוד המשך מוזר... ל- kobiBoy ועוד המשך מוזר... (אורח)

    אתה סטלן

    חחח....
    קרעת אותי מצחוק...
    הרי כל הכתבה אני משבח את פרו על כך שבדברים החשובים היא טובה מפיפ"א אז איך לעזאזל הגעת למסקנה שאני פאן-בוי של פיפ"א ?!?!?!

  16. 16

    02:52 31.10.2008 | matkot matkot (אורח)

    מסכים לגמרי...

    אני מסכים איתך בכל הקשור לדיליי...בהחלט ישנו הדיליי הזה שמתרחש בין זמן הלחיצה לביצוע המסירה בפועל...אבל מכיוון שלא פיפ"א ולא פרו מטפלות בכך...לא ציינתי את זה בביקורת...

  17. 17

    07:37 31.10.2008 | Pop Pop (אורח)

    PES נראה הרבה יותר טוב מפיפא

    WTF? הPES נראה הרבה יותר טוב מפיפ"א, והוא גם יותר נוח.. איך אנשים יכולים לשחק בזה, אני לא מבין? זה כזה מגושם ועלוב..

  18. 18

    10:01 31.10.2008 | Wan7ed Wan7ed

    אחלה כתבה!

    נהנתי לקרוא את הביקורת, ואני כמובן מסכים איתך!
    פרו עדיין יותר מהנה מפיפא- לא יעזור כלום.

  19. 19

    10:19 31.10.2008 | lidorit3 lidorit3

    leibo208

    על איזו כתבה ? זו שבבלוג משחק מכור ? היא היתה טובה לשם שינוי, למרות שהציון היה נמוך יחסית
    (5\4)

  20. 20

    12:50 31.10.2008 | crabrocket crabrocket

    זאת לא הייתה ביקורת אלא מדור פירסומי של יחצ"נ

    שמנסה למכור את פרו.
    חוצמזה עם עובדות א"א להתווכח הציון הממוצע של פיפא גבוה יותר משל פרו(כבר הופיעה כתבה בנושא).

  21. 21

    12:58 31.10.2008 | יותם לין יותם לין

    אני לא מסכים איתך crabrocket

    את הביקורת הזו כתבתי רק לאחר שבחנתי גם את פיפ"א וגם את פרו...אני לא מנסה למכור שום דבר...אני באופן אישי עדיין מעדיף את פרו...אבל אני בהחלט יכול להבין חבר'ה שעוברים לפיפ"א כי באלמנטים מסויימים הוא לוקח את פרו השנה... אגב, לגבי ביקורות ברחבי העולם. תעשה לי טובה...הכל מכור, מזוייף, מיוחצן ומגעיל...

    יש לך משחקים מדהימים שמקבלים ציונים של 70 במקרה הטוב מכיוון שאין להם מנוע גרפי מתקדם...(gamespot) ועוד...

    אז איך אתה יכול לומר שזהו מדור יחצ"ני כאשר ברוב האלמנטים פיפ"א כאמור מנצחת את פרו...???

  22. 22

    16:48 31.10.2008 | עמית עמית (אורח)

    אתה לא מבין כלום המשחק פשוט דפוק

    בתור שחקן פרו לשעבר אני מציין שהמשחק השנה פשוט גרוע ברמה גבוה ואני עברתי לפיפא והמשחק מושלם 100 עגול אה ודרך הגב אתה מבין בכדורגל כן בטח והמבקרים דפוקים רק אתה לא

  23. 23

    19:21 31.10.2008 | Cristiano Ronaldo 7 Cristiano Ronaldo 7 (אורח)

    חחח פיפא בסוני שתיים אחד הגרועים אבל בסוני 3 לא ראיתי רק ראי

    חחח חברים האיכות של pro הרבה יותר טובהה אבלל שאני משחק pro משחק לא אמיתי הוא ממש קלל ופיפא ההפף אתה מרגיש שאתה משחק באמתת... פרצופים pro לקח

  24. 24

    20:50 31.10.2008 | spahYa spahYa

    לדעתי FiFA יותר טוב

    אבל PES יותר אמיתי

  25. 25

    22:42 31.10.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    יותם - עדיין, טעית בענק לגביי הקריינות והגרפיקה

    הקריינות בפרו עוקפת את פיפא וכנ"ל גם בגרפיקה..

    בבירור ניתן לצפות כי הפרצופים, התלבושות וכל האספקטים בפרו אבולושן עוברים ללא בעיה את אלה של פיפא..

    הקריינים של פיפא חוזרים על עצמם מידי שנה ונשמעים כמעט אותו הדבר רק שהוסיפו להם עוד 3-4 משפטים חדשים כדי שייראו "מתלהבים"..

  26. 26

    16:37 01.11.2008 | X X (אורח)

    25 מה אתה דפוק???

    דבר ראשון מה פתאום פרו עוקפת את פיפא בגרפיקה!! ברור שפיפא לקחה אבל באמת שזה לא משנה. ודבר שני עאלק הוסיפו לקריינים של פיפא עוד 3-4 משפטים אתה דפוק או עושה את עצמך???? אתה סתם עוד פאנבוי של פרו ויש הרבה כאלה שאני מכיר.
    אני מקווה שאני לא צריך עוד לפרט למה פיפא לא רואה ממטר את פרו. ורק אל תגידו לי שאני פאנבוי של פיפא או משהו כי רציני המשחק הקודם של פרו היה שולט.

  27. 27

    17:12 01.11.2008 | גל גל (אורח)

    לא מסכםי עם הכתבה...

    תעשו לי טובה PES חלש מאוד השנה, אני מעדיף כבר את 2008.
    הגרפיקה כמעט ולא שיפרו, ושל פיפא הרבה יותר טובה.
    ובפיפא יש אווירה, בפרו בכלל לא רואים ושומעים את הקהל.
    וגם ה"Be A Pro" של פיפא הרבה יותר טוב משל פרו שסתם העתיקו.
    וגם עוד דבר, יש מלא שחקנים שלא העבירו, רוביניו בריאל, וגם בפטיסטה, שבצ'נקו עדיין בצ'לסי ולא חסרים עוד.
    גם כמות הקבוצות בפיפא פשוט הרבה יותר מפתה, שלא נדבר שפרו איבדו חצי מהזכויות על הליגה הספרדית עוד דבר שאכזב אותי.
    לא יודע קונאמי פישלו לדעתי. פיפא לוקח

  28. 28

    19:01 01.11.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    ל-26 אני דווקא פנבוי של פיפא לידיעתך הדלה..

    אפילו EA מתבייש בעצמה ברמה העלובה של הקריינים שלה אז אל תספר לי סיפורים שהם יותר טובים (עלללקק) ..

    ול-27 - אתה כמו רבים הורדת את הגרסה הקלה (ג'יגה וחצי) ששוחרר לרשת ומצויים בו מלא דברים חסרים במשחק כמו העברות ומספרי חולצות לא נכונים.. אם היית מוריד את הגרסה המלאה של ה-7 ג'יגה - היית רואה שהכל מושלם ורוביניו בסיטי, בפטיסטסה ברומא, שבצ'נקו במילאן וברבטוב ביונייטד.. אז לפני שכותבים שטויות, מומלץ לעשות מחקר קטן. זה שאין זכויות זה לא אומר שאי אפשר לשפר ולהוריד פאטצ'ים מעולים.. אתה רוצה אתרים ? אני יביא לך.
    פיפא במחשב = פח אשפה..
    סופש נעים !

  29. 29

    23:43 01.11.2008 | badkid badkid (אורח)

    pes פשוט גרוע

    בתור אוהד מושבע של פרו אני חייב להגיד שהפרו החדש גרוע בגלל העובדה שהמחשב היום מתערב במשחק יותר מאי פעם. למה לעזאזל אני צריך שהמחשב יעשה עברות במקומי ועוד בתוך הרחבה??? למה הוא מוסר במקומי למה הוא בועט בעיטות ריבאונד לשער במקומי בקיצור הוא יותר מדי מתערב וזה פשוט הורס לי זה גרם לא לרצות לשחק בו

  30. 30

    18:03 02.11.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    badkid - התגובה שלך כל כך מיותרת כי זה ניתן לשינוי

    קפוץ לחלון האפשרויות ושנה את מד ה"טייס האוטומטי" והכל יסתדר, רק אתה בלבד תשלוט בשחקן ולא המחשב .. כשהמשחק מותקן אז המד נמצא על האמצע ככה שיש לך שליטה חלקית.. כאשר זה חצי אתה וחצי המחשב שלו בגוון אוטומטי.. כל כך טיפשות וחוסר ידע שזה מדהים אותי !

  31. 31

    18:31 02.11.2008 | IceY` IceY`

    PES, PES, PES

    גם השנה בשבילי עדיין PES...
    שיחקתי בדמו של PES ושל FIFA והיה קשה לי להחליט, מצאתי איזה מישהו שמכר לי את PES חדש סגור ב200 שקל ואמרתי יאללה משתלם אולי אפילו נביא את FIFA מאוחר יותר..
    שיחקתי במשחק וזה פשוט כיף!
    אמרתי "אם אומרים שFIFA יותר טוב אז כנראה שהוא עדיף, לא?
    הלכתי אל חברים ושיחקתי וזה היה פשוט... לא אותו דבר.. כן כיף זה היה אחרי הכל חברים וזה אבל עדיין..
    כנראה שזה משהו בי שלא אוהב את המשחקיות של FIFA.
    עד שPES לא יהיה כמו קופסאות קרטון רצות על דף שצבוע בטוש ירוק, אני אמשיך לשחק בו בכיף ובהנהה..

  32. 32

    02:26 03.11.2008 | badkid badkid (אורח)

    30 אתה פשוט טיפש

    לפני שאתה מקלל אחרים כמו ילד קטן תנסה לחשוב קצת.אני מכיר את כל המצבים ואת כולם ניסיתי ולא רק אני אלא גם חברים שלי ובכל המצבים המחשב מתערב לא הייתי כותב את זה סתם אז פשוט עדיף שתשתוק ולא תגיב אם אתה לא מבין

  33. 33

    22:37 03.11.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    כבר רואים שאת בעל מנת משכל ירודה

    אני קיללתי ? כנראה שאתה לא יודע להבדיל בין קללה למילץ גנאי רגועה..

    בקיצור לי זה לא קורה ואני שולט באופן מלא על השחקנים שלי, אף אחד לא מבצע עבירה והרחקות כדור תודות לשינוי האפשרויות הטמונות במשחק.

  34. 34

    02:18 04.11.2008 | badkid badkid (אורח)

    לפחות אני יודע לכתוב בעברית בלי שגיעות כתיב

    ולי זה קרה לא פעם ולא פעמיים למרות כל האפשרויות שמדובר עליהם אין

  35. 35

    17:01 04.11.2008 | kobiboy18MUFC kobiboy18MUFC

    אם אתה רוצה להרחיב את הדיון על זה

    אתה יודע להשיג אותי באייסיקיו או מסנג'ר.. בכל מקרה לאחר ששיניתי באפשרויות את הנושא, אני שולט באופן מלא וללא עזרת המחשב. יכול להיות שיש לך באג (מאיפה שהורדת) כי קראתי בכמה פורומים שהבעיה מוכרת ויש צורך להוריד גרסה אחרת..

  36. 36

    17:51 15.11.2008 | אופיר אופיר (אורח)

    שאלה לשחקני פרו9 בפלייסטיישן 2

    יש אצלכם את מצב ליגת האלופות או שהגרסה שיש לי היא פשוט חרבנה?

  37. 37

    18:40 21.11.2008 | spore spore

    יש לי את pes 2009 וזה חרא של משחק!!!! קבי פיפ''א גם הוא חרא!!! לא ראיתי אף פעם משחק ספורט טוב

  38. 38

    22:34 22.11.2008 | eitanash1 eitanash1

    אמממ , יש תחרות גדולה הפעם בין הפיפא לפרו .
    בכל מקרה, אני חושב שנגד הקונסולה וליגות וכאלה עדיף FIFA

    אחד נגד השני , מולטיפליר זה PES.

  39. 39

    21:16 13.01.2009 | גל גל (אורח)

    לbadkid אתה טמבל!

    קובי בכלל לא עשה שגיאות כתיב ולידיעתך כותבים שגיאות עם אלף ולא עם עין...

  40. 40

    19:43 23.01.2009 | PES ביזיון! PES ביזיון! (אורח)

    PES ממש גרוע......לחובבני PRO בלבד, המחשב ברמה קשה משחק ברמה שהייתה בPRO6 ב AMETUR פשוט מבאס.

    עוברים דרך שחקנים, שוערים עגלות, משחק איטי, מגרש ענקקקק עם מרחבים וזמן בלתי מוגבל לחשוב!! בנוסף השחקנים טכניים לבד(אין צורך ללמוד תרגילים או להתאמץ)......קל מדיייי, לא מהנה כאילו משחקים בניוטרל.

    הקטע הוא שגם נגד חברים זה מבאס, כי רוב הגולים מכוערים עם ריצות דרך ההגנה החובבנית של המשחק הזה (ריצה על הקו חותכים לאמצע פס וגול).
    גם שאתה מנצח זה לא כיף וההוכחה לכמה שהמשחק גרוע היא שכולםםםם בוחרים את ברצלונה. במשחקים הישנים זה לא היה כי גם עם ברסה לא היו שחקנים שעוברים דרך או רצים בלי להתעייף.לסיכוםםםםםםםםםםםםםםםםםםם---------רק חובבנים וכאלו שמשחקים לכיף יוכלו להנות מזה. מי שאוהב כדורגל קשה שמצריך שימוש במפה, מסירות כפולות, הבנה בכדורגל אדרנלין ומכות על המגרש שיחכה לגרסה הבאה.

    לא מבין מה עובר עליהם שם ב KONAMI, המשך ישיר ל PRO 2008 שבו בכלל הייתי מחכה לבעיטת פתיחה, לשים גול מהחצי בריצה ישרה דרך ההגנה! איך הם לא שמים לב שהם הורסים את המשחק!!!

  41. 41

    01:22 23.02.2009 | חיים חיים (אורח)

    את הפרו במחשב אני אוהב יותר מכול דבר לפי דעתי לשחק במחשב עם שלטים יותר כיף מהסוני !!1

  42. 42

    20:59 16.06.2009 | אברהם אברהם (אורח)

    למה אין בPES2009 ליגה גרמנית?

  43. 43

    16:57 21.06.2009 | יוסי אמיול יוסי אמיול (אורח)

    יאללה פרו פיפא, התעייפתי אני חותך לים!

  44. 44

    08:24 26.06.2009 | אלעד אלעד (אורח)

    לזה שכתב שPes ביזיון-שהכינוי שלו זה pes ביזיון
    חתיכת טמבל מה אתה מביןנ בכלל pes זה אחד המשחקים הגדולים
    יש לך אופציה לשנות את הרמת משחק אם אתה לא יודע ואתה לא חייב לשחק ברמת מתחיל שאפשר לעבור את כולם
    תאמין לי שתשחק בטופ פלייר בקושי תוכל להיכנס לרחבה(אלא אם כן אתה שחקן ממש טוב-ואתה לא(גם לא בפיפא))
    הגולים מכוערים?תלא יודע מה ש'מדבר
    קודם תבדוק אחרי זה תכתוב מפגר אחד
    המשחק מאוד מהנה והגולים יכולים דווקא ממש יצירתיים
    זה תלוי באיזה צורה אתה משחק(ואם אתה יודע לשחק)
    אולי אצלך לנצח זה לא כיף,מה לעשות שאתה רואה הכל שחור
    ולא כיף לך לנצח ולשחק,
    טמבל אתה בטח פאנבוי
    לך תישן על האף יא דבע

  45. 45

    12:05 31.08.2009 | oik oik (אורח)

    ihijkjiohihjij

  46. 46

       | פורסם ע"י