הרשמה

ביקורת: Xenoblade Chronicles X: DE - מחוץ לשלשלאות

עוד אמנזיה לאוסף

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 20/03/2025

הביקורת האחרונה למשחק First Party על הסוויץ' הגיעה! בואו לקרוא מה אור חשב על Xenoblade Chronicles X: DE

עותק סיקור סופק לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

אלו הם הזמנים המעניינים ביותר לשחקני Nintendo Switch, אנחנו סוף כל סוף פחות משבוע לפני השחרור של אחת הקונסולות המצופות ביותר של השנים האחרונות, ה-Switch 2, ובזמן שהדעות על הקונסולה עד כה לפני השחרור ועל הקידום שלה שנויות בלא מעט מחלוקת כרגע, דבר אחד שאפשר להגיד באופן ודאי הוא שהקונסולה היתה ב-8 השנים האחרונות, אחת הקונסולות המצליחות בכל הזמנים.

אחד הדברים שאני הכי הערכתי ב-Nintendo Switch היא החזרה של לא מעט משחקים מה-Wii U שמעולם לא יצא לי לחוות, ובזמן שאת Wind Waker HD אני כנראה לא אזכה לחוות על ה-Switch אלא רק דרך ה-Switch Online בגרסא המקורית, את אחד המשחקים שהיו כלואים באקסלוסיביות של ה-Wii U אנחנו מקבלים עכשיו ממש לפני שה-Switch 2 מגיע אלינו. אז סדרת Xenoblade חוזרת פעם נוספת עם Chronicles X עם מתיחת פנים קלה על מסך בודד אחד, הנה מה שיש לי  להגיד על המשחק.

אל האינסוף ו...איפה אני?

אתם יודעים על מה אני אוהב לדבר בחודשים האחרונים בביקורות שלי? אמנזיה. האם הדמות הראשית של המשחק, כמו לא מעט משחקים אחרים שביקרתי בחודשים האחרונים חוזרת לקו העלילתי הזה? אתם בודאי מבינים לאן אני כבר מגיע עם זה. אבל מעט רקע למשחק לפני כן! Xenoblade Chronicles X הוא המשחק שמבחינת הרקע, הכי מנותק ממשחקי Xeno אחרים בסדרה. אחרי שכדור הארץ נקלע למלחמה עם חייזרים, בני האדם מנסים לברוח מהכוכב כאשר רק חלליות בודדות מצליחות לברוח משדה הקרב שאליו נקלעו כאשר אחת מהן היא הלוויתן הלבן (White Whale) שקורסת על כוכב מירה (Mira), הרחק מכדור הארץ וכעת משמשת כהתנחלות שנקראית לוס אנג'לס החדשה (New Los Angeles).

הדמות הראשית, שהיא אוואטר שאנחנו יוצרים, היא אחת מהאנשים שנאלצו להיחלץ מהלוויתן הלבן על תא הצלה כאשר החללית החלה לקרוס על מירה. הדמות שלנו נמצאת בידי אלמה (Elma), אחת מחברי צוות בשם בלייד (BLADE), כאשר הדמות שלנו סובלת מאמנזיה (כמה נוח?), לאט לאט אנחנו לומדים שהמצב של בני האדם בעייתי, אנחנו נמצאים על כוכב עוין עם לא מעט צורות חיים שעלולות לאיים על בני האדם, ואלמה מצרפת אותנו לבלייד על מנת לעזור ולהתחיל ולבנות את האנושות מחדש על מירה. אבל המשימה לא כל כך פשוטה כשאנחנו נמצאים על כוכב לא מוכר ומלא באויבים חוצניים שונים, האם יש לאנושות סיכוי לשרוד מול כל האיומים השונים בכוכב החדש?

העולם והעלילה של המשחק עצמם עשויים לא רע בכלל, גם אם אני מתבדח נצחי על התמה של דמות ראשית עם אמנזיה, הכניסה שלה לבלייד והמאבק עבור עתיד האנושות הוא נושא די מגניב, מאבקי הכוחות של בני האדם מול האיומים השונים שקיימים על מירה. יחד עם זאת, לעיתים קשה לעקוב אחרי מה שקורה במשחק כמו שצריך בגלל בעיות באמת טכניות, אני קצת פחות מעריץ של הדיבוב לאנגלית במשחקי Xenoblade ואחת הבעיות של המשחק הזה נשענות על הכתוביות של המשחק, לעיתים למקטע דיבור אחד קיימות לא מעט שורות של טקסט שפשוט טסות על המסך בלי שיהיה אפשר להספיק ולקרוא את מה שדמויות מסויימות אומרות, ככה שדברים מסויימים פשוט עפים מול העיניים של השחקן מבלי שנצליח לקרוא אותם כמו שצריך.

קרב על אוטומט

אני מודה כבר עכשיו שהניסיון שלי עם סדרת Xenoblade לפני Chronicles X מעט למדי, אבל הרושם הכללי שלי הוא שמערכת הקרב של רוב המשחקים יחסית דומה מעבר לשינויים מאוד קוסמטיים של המשחקים, במיוחד כשאנחנו במשחק שהוא מדע בדיוני. המשחק מהר מאוד זורק אותנו למערכת הקרב שלו שהיא, באופן מאוד בסיסי, יחסית פשוטה, השחקן בוחר מטרה שאותה הוא תוקף, כאשר הוא מתקרב מספיק למטרה, הוא יכול להשתמש בנשק חם או קר על מנת לתקוף. הדמות שלנו תוקפת במרווחי זמן קבועים, כאשר במהלך מרווחי הזמן האלה, אנחנו יכולים להשתמש ביכולות שונות שנמצאות על סרגל כלים שמופיע על המסך לכל אורך הקרב. מערכת הקרב עצמה באמת מאוד פשוטה להבנה, לא מסובכת מדי גם כאשר היא מקבלת עוד שדרוגים שונים לעורך המשחק.

הבעיה של המשחק הזה כן מגיעה מחוץ לקרבות שלו, כי לעיתים ובאופן יחסית תדיר למדי, השחקן יתקל במסכי הדרכה באופן יחסית כפייתי, אני אומר את זה גם אחרי יותר מ-10 שעות על המשחק, אני עדיין רואה מסכי הדרכה על דברים שונים במשחק. אני מעריך את זה שמדובר במשחק תפקידים ומשחקי תפקידים לא פעם ולא מעט בכלל כוללים לא מעט מערכות שונות, אבל אני חושב שזה אומר משהו על כמה המשחק הזה באופן ספציפי, אולי קצת מכניס הרבה מאוד מהם, אני מניח שברמה מסויימת, מדובר בחלק מהקסם של המשחקים האלה, אבל המסכים האלה מתחילים להיות מאוד מעיקים בשלב מסויים והם ממשיכים להופיע עוד הרבה זמן ככל שמתקדמים. למשל את המכה (Mecha) שבמשחק הזה נקראים סקל (Skell), פותחים פחות או יותר בסביבות ה-20 שעות לתוך המשחק ועדיין מקבלים עוד מסכים.

לפני שאדבר גם על המכות, אולי כדאי גם לציין את העולם הפתוח של המשחק הזה, כי ברגע שאנחנו מסיימים את הפרולוג שמביא אותנו אל לאס וגאס החדשה, אנחנו יוצאים ממנה אל עולם פתוח במיוחד שאנחנו פחות או יותר יכולים פשוט ללכת לכל מקום שאנחנו רק רוצים. המפה של העולם מחולקת לאריחים, כאשר לכל אחד משימה או סוג של אוצר למצוא. לאריחים המרכזיים ביותר יש משימה שדורשת לשתול סוג של מכונת כרייה שמשמשת גם את השחקן ל-fast travel בעולם הפתוח. בשלב יחסית מוקדם גם ניתן להשתמש במכונות האלה על מנת לכרות דברים מסויימים ולקבל באופן יחסית קבוע משאבים שונים או אפילו את הכסף של המשחק. במהלך הסיור בעולם הפתוח אנחנו נראה הרבה סוגים של מפלצות שונות, חלקן יכולות להיות עויינות לשחקן וחלקן, בעיקר המפלצות הגדולות יותר, לא יתייחסו אל השחקן כאשר הקטנות יותר יתקפו את השחקן ברגע שהן רואות אותו.

עכשיו בואו נדבר טיפה על הסקל, אני חושב שמדובר באחד הדברים היותר מגניבים שיש ל-Chronicles X להציע, גם אם לוקח לא מעט זמן לפתוח אותם, מה שהן מעניקות לשחקן מבחינת סיור, הוא נוח במיוחד. מבחינת מערכת הקרב של הסקל, אין שינוי יוצא דופן, המכה שלנו מבצעת מתקפה בסיסית באינטרבאלים של כל כמה שניות ואפשר להשתמש בסקילים שונים. אבל ברגע שפותחים את הסקל, לפתע סיור בעולם הופך לעסק הרבה יותר פשוט, יותר מהיר, אבל באותה נשימה, מפלצות גדולות שהיו חברותיות או לא רצו לתקוף אותנו לפני כן, כעת יהפכו לעוינות עבור השחקן, כך שלעיתים, יכול להיות שהסיור באופן רגלי יהיה עדיף עבור השחקן, כך שהכל מאוד דינמי לכל אורך מירה. לקראת הסוף של המשחק, הסקל גם יהיו מסוגלים לעוף כך שהרבה יותר אזורים נפתחים לסיור עבור השחקן.

לסיום החלק הזה אולי גם כדאי לדבר קצת על קסטומיזציה כשזה נוגע לקלאסים וסקילים שונים, לשחקן יש אפשרות לבחור מ-12 קלאסים שונים עם יכולות שונות ורשימת סקילים ייחודיים לכל אחד, בזמן שניתן לבחור רק קלאס אחד בכל רגע נתון, לקדם ולפתח אותו ולכל קלאס ניתן להשתמש בנשקים שונים, ניתן גם לשנות את הקלאסים בחלקים מאוחרים יותר של המשחק, כך שאם בחרתם קלאס אחד בתחילת המשחק ואתם לא מרוצים מהבחירה שלכם, אתם יכולים לבצע את ההחלפה, יחד עם זאת, זה זורק את השחקן לרמה אחת של כל קלאס, מה שאומר שלשחקן יש גישה לפחות סקילים, אז כדאי לשקול את הקלאס בזהירות קלה בתחילת המשחק.

מסך אחד טוב מין השניים?

כמו שכבר ציינתי ממש בפתיחת הביקורת, המשחק הזה הוא משחק שהגיע מה-Wii U, אחת המערכות הכי כושלות עבור Nintendo מבחינת מכירות וחשיפה, שלא לדבר על תמיכה של צד שלישי, אבל באותה נשימה, המערכת הזאת קיבלה לא מעט משחקים אקסלוסיביים שלמזל חלקינו שלא זכה לשחק בהם, עשו ועושים את דרכם אל ה-Nintendo Switch, הפעם היה תורו של Xenoblade Chronicles X! חשוב לציין שמדובר במשחק שהשנה הופך לבן 10 ואומנם איבדנו מסך אחד במעבר הזה, קיבלנו כמה שיפורי QoL חשובים, לדוגמא, קיבלנו Quick Cooldown Bar שבעזרתו ניתן לדלג על ה-cooldown של חלק מהסקילים של השחקן, זה מצויין כאשר המפלצת שהשחקן נלחם בה חלשה למתקפה מסויימת ועדיף לא לחכות לסקיל שיחזור, ניתן לנצל חלק מהבר על מנת להשתמש בסקיל באופן מיידי. עוד פיצ'ר חשוב במיוחד הוא האפשרות להחליף את חברי הצוות של השחקן בכל מקום מהתפריט, לעומת מה שהמקור דרש מהשחקן שזה ללכת לכל מקום שבו הדמות שאנחנו רוצים שתהיה בצות נמצאית בלאס וגאס, כעת אנחנו לא צריכים לבצע את הטיולים האלה יותר.

יחד עם השיפורים של האיכות חיים של המשחק, אנחנו מקבלים פחות או יותר את אותו המשחק הישן, אין הרבה באמת חדש תחת השמש כאן, אני כן חייב לתהות על התזמון שהמשחק יצא בו, כי כרגע המשחק רץ על 30 פריימים רוב הזמן על הקונסולה, אבל לפעמים יכולתי להישבע שהמשחק מציג לי אפילו 60 פריימים בחלקים מסויימים של המשחק, אני לא יכול שלא לתהות אם המשחק עתיד לקבל איזשהו שדרוג עבור ה-Nintendo Switch 2 כאשר הקונסולה תצא, אני קצת רוצה לבדוק את הנושא, אבל נכון לכתיבת שורות אלה, לא נתקלתי בשום תקלה טכנית, המשחק נראה פשוט מצויין על הקונסולה, אם אתם בעלי הקונסולה עם מסך OLED, כנראה שהמשחק נראה פחות או יותר מיליון דולר.

הדבר האחרון שאני רוצה וחייב לדבר עליו הוא ללא ספק הפס קול של המשחק הזה, המלחין של המוזיקה הוא לא אחר מסאואנו הירויוקי (Sawano Hiroyuki), שאם אתם צופי אנימה, ככל הנראה יצא לכם לשמוע את העבודה שלו באנימות כמו Attack on Titan, Blue Exorcist, Seraph of the End ולאחרונה גם Solo Leveling. אבל העבודה שלו פה מזכירה במיוחד את פס הקול שהוא יצר עבור Kill La Kill בהרבה מאוד מובנים, ואני חושב שזה נעשה מאוד ברור דווקא ברגע שנכנסים לקרב הראשון של המשחק כבר, מוזיקת רוק כבד וקצבית במיוחד לפעמים משולבת עם שירת ראפ שעשויה בצורה פשוט פנטסטית ומהנה במיוחד. הרבה קטעים גם מהסאונדטרק משלבים לא מעט מוזיקה קצת יותר מתוזמרת עם נגיעות אלקטרוניות אמביינטיות אבל עדיין מאוד קצבית לאורך מרבית המשחק, חווית האזנה פשוט מהנה לכל אורך הדרך.

השורה התחתונה

מזל טוב! הגענו למה שכנראה תהיה הביקורת האחרונה של משחק first party על ה-Nintendo Switch! אחרי שמונה שנים מכובדות במיוחד, הגיע הזמן לצאת לדרך חדשה, אבל כמובן לסיים בבום מכובד במיוחד מתקופת ה-Wii U. החוויה שלי מ-Xenoblade Chronicles X היא חיובית, השיפורים לחווית המשחק נחוצים ועשויים בצורה מעולה, המשחק הזה שהפך לסוג של קלאסיקה ברמה מסויימת, חזר אלינו במלוא תפארתו. שחקני משחקי תפקידים ומעריצי Xenoblade בפרט ככל הנראה יצליחו למצוא לא מעט הנאה מהמשחק הזה, אבל לא בטוח שכל מי שאוהבים מדע בדיוני בהכרח ימצאו את כל ההנאה מהמשחק הזה, כי בזמן שיש אקשן, הוא גם יכול להוות מקור שעמום למי שמחפשים יותר אקשן.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • שיפורי איכות חיים נחוצים עבור המשחק
  • אותה העלילה המצויינת של המשחק המקורי
  • פס קול מצויין
  • מערכת קרב מעניינת ולא מסובכת
  • מערכת קלאסים מגוונת

הרע

  • מסכי הסברה מעיקים
  • כתוביות נעלמות מהר מדי

והאמנזיה:

  • מתישהו תעלם, די כבר...
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י