הרשמה

למה אתם צריכים להגיד תודה ש-GTA VI יעלה 100 דולר

מאה דולר זה מחיר סייל סוף עונה

למה למרות הכל, מחיר של מאה דולר הוא מחיר מעולה ל-GTA הבא

והיום בפינת הכלכלה היומית למשחקי מחשב נגלה לכם סוף־סוף למה אתם משלמים מעט מדי על משחקי וידאו, למה Rockstar Games עושה לכם הנחת סלב, ולמה כדאי לכם להגיד "תודה רבה" (או לפחות לצייץ איזה לב) במקום להתלונן. כולנו נתקלנו בשמועות על העלייה הצפויה במחיר של GTA 6, ושואלים: "רגע, למה לי לשלם 80 או 100 דולר על משחק, כשעוד לא התאוששתי מהזינוק ל־70 דולר בשנה שעברה?" אז בואו נעשה קצת מתמטיקה  ונבין איך הגענו למסקנה כמה באמת אמור לעלות לנו התענוג שנקרא GTA 6.

זה קצת בני גורן בשבילי

ב־2013 יצא GTA 5, המשחק הקודם בסדרה, שפיתוחו עלה כ־250 מיליון דולר. בגדול, זה נראה מרשים, אבל לא יוצא דופן: Cyberpunk 2077 התקרב לעלות פיתוח של 400 מיליון ו-Spider-Man גם נמאצ איפשהו באיזור הזה. GTA 5 נמכר ב־60 דולר ליחידה והכניס ל-Rockstar הרבה מאוד כסף, ועשה שמח לבעלי המניות. כעת מגיע השוס הגדול: GTA 6, שמפותח מ־2014 וצפוי לעלות לרוקסטאר משהו בין מיליארד ל־2 מיליארד דולר. מאז 2019 (אז יצא Red Dead Redemption 2), החברה שרפה כ־2.5 מיליארד דולר על פיתוחים כלליים - מתוכם 2 מיליארד רק בשנתיים האחרונות (2023-2024), כי כנראה מישהו שם החליט שהמפתחים לא יעבדו רק על משחקי GTA למובייל.

כשמפתחים משחק העולה פי 4 עד 8 יותר מהמשחק הקודם, זה אומר שיש קצת יותר סיכון. וכידוע, מי שמשקיע יותר - רוצה להרוויח יותר. זה הגיוני כמו לצפות ליותר מדולר אחד אם שמים חמישה דולר על רולטה, לא? אבל תמיד יימצא החכמולוג שיגיד: "היי, ב־2025 יש הרבה יותר גיימרים מאשר ב־2013. אז למה לא להסתפק במחיר הישן ולהרוויח יותר עותקים?" אכן, ב־2013 היו כ־1.27 מיליארד גיימרים פוטנציאליים, ואילו היום אנחנו מדברים על 1.86 מיליארד, עלייה נאה לכל הדעות. נכון שחלק מהם סינים ורוסים שחסומים למיני תכנים, אבל בואו לא נהרוס סיפור טוב עם עובדות.

בואו נשחק במספרים

ניח שאנחנו רוצים שרוקסטאר תשמור על אותם אחוזי רווח שהיו לה עם GTA 5. מה עושים?

  1. לוקחים את עלות הפיתוח של GTA 5 (250 מיליון דולר) ומחלקים בהכנסות הפוטנציאליות שלו (60 דולר כפול 1.27 מיליארד גיימרים... כי למה לא לפנטז?).
  2. עושים אותו הדבר ל־GTA 6: עלות פיתוח נניח 1.5 מיליארד דולר (אחרי "קיצוץ" של מיליארד לעוד פרויקטים עלומים), חלקי (מחיר המשחק הלא ידוע) כפול 1.86 מיליארד גיימרים פוטנציאליים.

קצת כפל, חילוק, העברת אגף, חיפוש מחשבון שנעלם במגירה — ומגיעים למחיר "הגיוני" של 246 דולר ל־GTA 6. וזה בלי להכניס אינפלציה כי היא דיי מגולמת בעלות הפיתוח, ובלי לכלול מיקרו־רכישות מכיוון שלא כללנו אותם גם במחיר של GTA 5.

רגע, אז מה זה אומר?

המשחק GTA 6 אמור לעלות 246 דולר כדי שרוקסטאר תרוויח ממנו כמו שהרוויחה מ־GTA 5. כן, הם כנראה ירוויחו אפילו יותר מאשר GTA 5, אבל היי, גם הסיכון שלהם גדול יותר. וכמו שאתם דורשים פיצוי גדול יותר כשאתם משקיעים יותר כסף, גם רוקסטאר רוצה להרגיש שהמאמץ שלה לא היה לשווא. אז מה המסקנה? רוקסטאר הם לא החבר הכי טוב שלכם וגם לא איזה ארגון צדקה; הם פשוט חברה עם המון אנשים שצריך לשלם להם משכורות, משפחות שיש להן קיבה (מפתיע) ומחריד כמה שתקציבי פיתוח ממשיכים לתפוח כשכולם רוצים "גרפיקה מפוצצת". גרפיקה איכותית? דורשת צבא של מעצבים. עולם פתוח ענקי? דורש מפתחים מסביב לשעון. משימות מקוריות? בדיוק, עוד מעצבים. אף אחד מהעובדים ברוקסטאר לא קם בבוקר רק כדי להאיר לכם את היום, גם אם יבטיחו לכם את זה בכל לייב או פודקאסט אפשרי. אף אחד מהדירקטורים לא נכנס להרפתקה הזו כי הוא חולם על "למתוח את גבולות החופש", הם רוצים את משכורות ההייטק, את הטסלה בחניה ואת החופשה המשפחתית במקסיקו.

ולסיום, אף אחד לא עושה את כל זה כדי לספר לכם סיפור שלא סופר מעולם. הסיפור האמיתי הוא המספרים היפים בדו"חות הרבעוניים של בעלי המניות. כן, רוקסטאר היא לא מוסד פילנתרופי שמטרתו לגרום לגיימרים להרגיש טוב. זו חברה שרוצה למקסם רווחים, וכדאי שתזכרו את זה רגע לפני שאתם מחליטים כמה לשלם. זה מתסכל? אלה החיים.

אז מה עושים?

אז מה עושים עם זה? קודם כל, אומרים "תודה" לרוקסטאר שהם לא מושכים לכם 246 דולר מהכיס (לפחות לא בינתיים). אחר כך, מחכים קצת  לסיילים, לביקורות, לראות שהמשחק באמת שווה את הכסף. ואם בא לכם באמת להיות בצד של המרוויחים? תקנו מניות של Take Two (TTWO), חברת האם של רוקסטאר. כך, כשאתם בוכים שהם דואגים רק לבעלי מניות, לפחות תהיו חלק מהם.

מוזמנים להסביר לי בתגובות למה אתם טועים. תהנו!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: מחשב, המסטר רייס  (וגם מובייל, אבל אל תגלו)

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: מטוסי קרב וחלליות

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jones in the fast lane

כשאני לא משחק אני: מפתח משחקים

מסר לעולם: נולדנו מאוחר מידי כדי לחקור את העולם ומוקדם מידי כדי לחקור את החלל. בשביל זה יש משחקים

 

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:20 27.01.2025 | drizzitx drizzitx (אורח)

    לא מסכים נקודה, הגיע הזמן שחברות יחשבו טוב טוב על הוצאות!

    עלויות הפיתוח הפכו לא הגיוניות וכל השוק סובל מחוסר חדשנות והימורים בטוחים בלבד עקב זאת ולא מהסיבות הנכונות.
    שורש הבעיה זה שחברות רוצות להציג יותר רווח בשביל המשקיעים שלהן (בורסה ובורד) וזה מעוות את הכל - זה לא צריך לעניין אותי או אותך, זה בעיה שלהן.

    דוגמא קטנה - תראה את valve בהשוואה, נשארה פרטית ולא חייבת דין וחשבון לאף אחד, כל ההתנהלות הזו גורמת להעדיף חברות ומשחקי אינדי על פניהם, משחקי האינדי הרבה פעמים מונעים מתשוקה ותקציב מזערי / הגיוני, ואילו חברות הענק האלה עובדות על המודל הקלוקל והמעוות של חזירות כלכלית על הגב שלנו השחקנים, הכל בשם "להראות גידול ברווחיות", ככה לדוגמא נהרס הסטודיו הנהדר שיצר את משקחי באטמן האלמותיים עד שאיזה גאון ב-WB החליט להכריח אותם להוציא live service בשם הכסף ואנחנו יודעים איך זה ניגמר, מישחק גרוע סטודיו הרוס והרבה מפוטרים.

    אתה מציע לחזק ידיהם, אני מציע לא לתמוך בעליות ללא סוף, השכר שלך ושלי ושל כל אחד אחר לא עלה בהתאם ובנוסף כל דבר בחיים נהיה יקר יותר, אני מסכים איתך לגמרי עם סיילים, ולוודא דרך ביקורות או דמו שזה שווה השקעה - החברות הללו צריכות לחזר לנו אחרי הכיס ע"י מחיר אטרקטיבי ולא ההפך.

    בהצלחה לכולנו בעולם האמיתי

  2. 2

    20:28 27.01.2025 | מגיב מאוכזב מגיב מאוכזב (אורח)

    חייב להגיד שזאת כתבה ביזיונית גם ברמת הכתיבה הנוראית פה, וגם ברמת העומק והרמה של הניתוח הכלכלי כאן.
    אבל הכי מאכזב זאת ההגנה וההצדקה של חברת ענק עם הכנסות גורפות של מיליארדי דולרים נטו בגלל gta online שהוא מסחטת כסף וחזירות לא נתפסת.
    וכאן בעיתון הקטן מצדיקים את הביזיון הזה של חברות האלו מאכזב מאוד ויותר מכך אני מצטער אבל תעשה בדק בית עם עצמך למה להגיד "זה מתסכל? אלה החיים"
    זאת אבסורדיות כל פעם שתהיה בנקל תזכור להגיד אלה החיים.

  3. 3

    09:16 28.01.2025 | היי היי (אורח)

    קודם כל, יש לי חוסם פרסומות.
    דבר שני, 'הנוסחה' שבורה מראש כי עלות פיתוח זה לא משקפת את עלות הפיתוח, היא משקפת את הרבע מיליון דולר משכורת של מנכ"ל, היא משקפת עלות פרסום שיכול לתפוח ללא סיבה, היא משקפת עלות דימיונית כמו Monopoly Go.
    מעבר לכך המשחק המדובר לא מתחיל מאפס, הוא מתחיל עם מנוע מוכן, המשחק לא בפיתוח מהיום להיום, והרווח הקודם לא נעלם.

  4. 4

    17:45 28.01.2025 | אני אני (אורח)

    כשיש משחקים מדהימים כמו וויצ'ר 3 שעלה 81 מיליון לפיתוח, ושני משחקי דיוויניטי אוריג'ינל סין יחד שאולי עלו 15 מיליון, ואפשר לפתח אותם כפול עשר בחצי מחיר ששיערת פה שעולה לפתח את GTA6, רוקסטאר יכולים לקפוץ לי עם מחיר כמו 100 דולר. אני אחכה בסבלנות שיחלקו אותו חינם באפיק 10 שנים אחרי השחרור לפני שאני אשלם 100 דולר בשביל קמפיין של 30 שעות בערך, ובטח לא לאונליין.
    לא מעניין אותי שהם לא יודעים להתנהל עם תקציב הפיתוח שלהם והם זורקים כסף לפח. אני לא צריך לספוג את זה.
    אני לא מבין גם את ה simping הזה לתאגידי ענק. זה לא שאני אכעס על רוקסטאר אם הם יקחו מחיר מוגזם כזה. אנשים משלמים, והם חברה שרוצה להרוויח כמה שיותר כסף, אבל בבקשה, שיקחו כמה כסף שהם רוצים על המוצר שלהם. אבל זה לא אומר שאני צריך לקנות במחיר הזה, ובטח ובטח "להגיד להם תודה" שהם מוכרים במחיר הזה.
    קראתי את כל הכתבה, וכל מילה חיכיתי שיהיה לי ברור שאתה ציני והכתבה נכתבה בהומור... אבל לא... נראה שאתה רציני... מוזר מאוד...

  5. 5

    17:59 28.01.2025 | Lior777 Lior777

    נקודת המבט שלך שגויה, זה שהם השקיעו יותר מדי בפיתוח זו לא בעיה שלי, זו בעיה של סמנכ"ל הכספים שלהם.
    אם ניקח את הדוגמה שלך לעולם החתונות - כמה כסף צריך לתת במתנה כדי שהזוג יחזיר את ההשקעה שלו?
    יש לי חבר ברמן שמתחתן וחבר הייטקיסט, הברמן משקיע בחתונה 100 אלף שקל, ההייטקיסט משקיע מיליון שקל. זה אומר שאני צריך לשים לו פי 10 ממה ששמתי לחבר הברמן??
    אז התשובה היא לא, אני שם כמה שאני יכול/רוצה, לא מעניין אותי כמה הוא השקיע בחתונה, אני לא רואה החשבון שלו.
    אותו דבר עם משחקים.

  6. 6

       | פורסם ע"י