הרשמה

מחקר חדש חושף השפעות מעניינות של משחקי עולם פתוח על בריאות נפשית

סוף סוף יש הוכחה מדעית למה טוב לשחק!

מחקר חדש מגלה תוצאות מפתיעות על הבריאות הנפשית של שחקני עולם פתוח.

לפני כמה שבועות פורסם מחקר חדש באתר של JMIR - Journal Of Medical Internet Research בנושא משחקי עולם פתוח והשפעתם על המצב הנפשי של השחקנים. המחקר נערך על 609 נבחנים ממגדרים שונים, במיוחד בקרב סטודנטים לתארים מתקדמים, ששיחקו במשחקים שונים - בעמוד המחקר מצויינים בעיקר שני משחקי The Legend Of Zelda - Breath Of The Wild ו-Tears Of The Kingdom, אבל גם המשחקים Ghost Of Tsushima, Skyrim, Red Dead Redemption ו-Minecraft. החוקרים נתנו לשחקנים לשחק במשך מספר חודשים, שבמהלכם שאלו שאלות רבות בנוגע למצב הנפשי של השחקנים, תחושות שעלו להם במהלך המשחק והתייחסות חופשית.

המחקר רצה לחקור את הקשר בין הבריחה הקוגניטיבית (אסקפיזם) שמציעים משחקי עולם פתוח לבין השפעתם על רווחה נפשית, ולהבין כיצד הטבע הסוחף של משחקים אלו תורם להפחתת מתחים ולשיפור בריאותם הנפשית של סטודנטים.

הנתונים אומרים באופן ברור: רוב השחקנים דיווחו שמשחקי עולם פתוח עוזרים להם להרגיש טוב יותר, משכיחים את הדאגות היומיומיות ומאפשרים תחושה של משמעות ושליחות במשחק, אבל גם בעולם האמיתי. במחקר מופיעים כמה ציטוטים מרגשים של הנחקרים, שמספרים שבזמן המשחק היה נדמה שכל הבעיות נעלמו, ותחושת החופש אפשרה לפעול בלי לחץ. החוקרים מדגישים את ההבדל בין המשחקים שנבדקו לבין משחקים כמו Fortnite שבהם יש מטרה מוגדרת ומוגבלת יותר. לצד הממצאים הברורים, המחקר מציע כיווני מחקר חדשים, כגון בחינת ההשפעות ארוכות הטווח של חשיפה קבועה למשחקי עולם פתוח ופיתוח יישומים טיפוליים לניהול מתחים וחרדות באמצעות משחקי עולם פתוח.

מומלץ בחום לקרוא את התגובות של הנחקרים שמצוטטות במחקר: הרבה מהם סיפרו על מחשבות חדשות על יעוד בחיים ומיצוי הזמן שניתן לנו בעולם, על תחושה של יכולת להתמודד עם בעיות, ועל קבלה של המציאות והדברים הטובים שיש בה.

אני חייב להגיד שהמחקר עשה לי טוב מכמה סיבות: למרות כל האזהרות על החיים המודרניים מול המסכים והמחיר הנפשי המר והעצום שגובות שעות של Doom Scrolling ברשתות חבריות, מסתבר שעובדתית יש משחקים שדווקא יכולים להועיל (בהקשר זה, ממליץ על הספר שזכה לאחרונה באתר Goodreads בפרס הנון פיקשן של השנה - The Anxious Generation. אמנם אין לו המון דברים טובים להגיד על משחקים, אבל אני חושב שיחד עם המחקר הזה אפשר להבין מה נכון יותר ומה פחות לטובת הדור הבא.) בעבר עלו לי כמה חששות מכך שאני מבלה יותר מדי זמן עם הילדים מול המסך, אבל יכול להיות שכל הזמן הזה בכלל חסכתי כסף על טיפול והשקעתי בבריאות הנפשית שלהם? יש לי תירוץ טוב לשחק בעצמי.

כתבתי כבר על החוויה החיובית שהייתה לי עם Tears Of The Kingdom וגם עלתה כאן כתבה על תוצאות מחקר שטען שמשחקים עשויים דווקא להפחית אלימות ולהפיג מתח. לדעתי שני המחקרים הם צעדים חשובים לגיימרים מצד אחד ולאנשים שצריכים תמיכה נפשית מצד שני. אני מתרגל יוגה ומדיטציה מעל 15 שנה, מלמד ומדריך בקורסי מורים מעל עשור והתחושות שהנחקרים ציינו מאוד מתחברות לי לתרגול ולדברים ששמעתי מתלמידים ושהרגשתי בעצמי לאורך השנים. לפי הרבה תורות רוחניות העולם הזה הוא ההזדמנות שלנו להכיר טוב יותר את עצמנו ולהבין שהכול זמני. כאשר אנחנו עסוקים בדברים שמפריעים לנו אנחנו מתרכזים בחולף, ולא מצליחים להתחבר למה שמעבר. תרגול מתמיד של ההכרה עוזר להבין שרוב הזמן אנחנו נמצאים במקום טוב, ופשוט מזדהים עם דברים שיכולים לחלוף מעצמם ולכן מפספסים את הטוב שקיים בעולם הזה. בזמן שאנחנו שקועים במשחקים שלא מלחיצים אותנו ושלא מאתגרים אותנו ברמה גבוהה כל הזמן אנחנו יכולים להתחבר לרוגע הפנימי שתמיד קיים אצלנו, גם אם רק לשעות שבהן אנחנו משחקים. לא צריך לספר מה עובר על כולנו בשנה ורבע האחרונות וגם אני הרגשתי לפעמים את העצב והייאוש שמלווים את המלחמה. 

לכן התחברתי מאוד למחקר ולתוצאותיו - כל שעה שהעברתי במלחמה במפלצות בהיירול, בצייד חיות רובוטיות באמריקה הפוסט-פוסט-פוסט-אפוקליטית או ביצירת האגדה על הרוח היפנית, הייתה שעה שלא חשבתי על מי שלא נמצאים איתנו עכשיו ועל אלה שלא יחזרו, ולאט לאט המחשבות הפחות טובות קיבלו פחות אחיזה במציאות. למרות שאני חושב שכל אחת וכל אחד יכולים להרוויח מתרגול של יוגה (או כל שיטה רוחנית אותנטית אחרת), ברור לי שזו משימה לכל החיים שדורשת הרבה משמעת, זמן ופניות. אני שמח שיש אופציה הרבה יותר קלה, כיפית ונגישה להגיע לתחושות דומות, גם אם הן מוגבלות לזמן מסוים ולא לכל החיים כמו שהתרגול הרוחני שואף להעניק לנו.

בכל מקרה, ברור שמעכשיו יש הצדקה מדעית מבוססות לשחק במשחקי עולם פתוח וכדאי מאוד לשתף את הממצאים עם כל מי שמפקפק בכך!  עם זאת, ברור לגמרי שאף אחד מהנחקרים לא שיחק Elden Ring - אחרת התוצאות היו שונות לגמרי. מה דעתכם על המחקר ועל התוצאות? ספרו לנו בתגובות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

רועי ברגר - כתב תוכן

רועי ברגר - כתב תוכן

משחק על: PC, PS5, Switch, Mobile

בחיים לא תנצחו אותי ב: King's Quest 1 :-)

המשחקים שהגדירו לי את הילדות: כל מה ש-Sierra ו-LucasArts הוציאו בעבר, וטטריס על הגיימבוי

כשאני לא משחק אני: כותב, יוצר, מפיק, מתרגל ומלמד יוגה ומגדל שני יצורי אנוש

מסר לעולם: פראפרזה על דברי המורה שלי ליוגה: אף פעם אל תנסו להוכיח כלום

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    12:40 14.01.2025 | תפוז תפוז (אורח)

    לפי דעתי יש עוד מקום למחקר.
    משחקי עולם הפתוח שהצגת הם משחקים יחסית צבעוניים, שמחים שיש בהם קונפליקטים אבל תמיד יש happy ending(חוץ מבמיינקראפט שנכנס לך קריפר לבית שבנית שעתיים ומפוצץ לך אותו).

    דווקא הייתי רוצה לראות את המחקר אצל אנשים ששחקו משחקי עולם פתוח עם עולם יותר קודר, עולם שאין בו happy ending כמו באמת elden ring שלאן שלא תלך יש מוות, סיפור עצוב או משהו בסגנון. כמובן אם אפשר להוריד את רמת הקושי והלחץ זה היה יכול להועיל למחקר לפי דעתי, שבאמת נראה את השפעת העולם עצמו על מצבם הנפשי של השחקנים.

    אישית במהלך התואר היו 2 משחקים שנגעו בי והם היו Ghost of Tsushima ואסטרו בוט ל-PS-VR שבאמת נתנו לי אסקפיזם לעולמות צבעוניים ויפים יותר, במיוחד בתקופת הקורונה.
    מנגד לפני התואר במהלך הפסיכומטרי שלי הייתי משחק הרבה Bloodborne ו-DS3 על אף שהם לא משחקי עולם פתוח אבל הם לא נתנו אסקייפיזם חיובי אהבתי את המשחקים ונשאבתי לעולמות שלהם, ראיתי כל סרטון lore וקראתי כל טקסט שהייתי יכול, וכמו בכל משחקי של From Software העולם הוא קודר בלי סוף טוב, בסופו של דבר זה כן השפיע עלי ביום יום ובמהלך הלימודים.

  2. 2

    18:39 14.01.2025 | Miko Miko (אורח)

    המחקר מתחיל להוכיח את מה שגיימרים יודעים שנים, אישית אני חושב שהמשחקים הנ"ל קצת הגבילו את המחקר - מבחינת אופן ההשפעה על אנשים שונים שפחות מתחברים לסגנון - גם לסשן מלא אנדרלין בקול אוף דיוטי או שעה של אימה מוחלטת באאוטלאסט יש השפעות חיוביות על הבריאות הנפשית של שחקן ממוצע אני בטוח. מעניין לאן תחום המחקר הזה יתקדם וכולי תקווה שהרחק.

  3. 3

       | פורסם ע"י