הרשמה

ביקורת: אווטאר: כשף האוויר האחרון - מים, אדמה, אש!!! ואז סביר

בואו לגלות מה חשבנו על אחת הסדרות המדוברות ביותר של השנים האחרונות

תאריך השקה: 22/02/2024

מתחיל ונגמר מצוין - אך בין לבין רמת האיכות של הסדרה ממש לא חיה בהרמוניה

גישה מוקדמת לסדרה ניתנה לנו ע"י נטפליקס ישראל, תודה רבה!

לאווטאר: כשף האוויר האחרון (Avatar: The Last Air Bender) יש חלק גדול מאוד מהילדות שלי - ואיתי כמות באמת בלתי נתפסת של צעירים יותר וצעירים פחות שגדלו על ההרפתקה העל-זמנית של כשף האוויר אנג במסעו להגשמת הייעוד שלו להציל את העולם. למרות זאת, מלבד סדרת המשך בשם "האגדה של קורה" (שאני מוכן להגן עליה בכל הזדמנות) שאת רובה קהל המעריצים הרחב חיבב - היקום שיצרו מייקל דנטה דימרטינו (Michael Dante DiMartino) ובריאן קונייצקו (Bryan Konietzko) לא קיבל תוכן הולם במיינסטרים של עולם הבידור מלבד עיבוד קלונועי עלוב וכושל בכל פרמטר אפשרי. אמנם מאה שנים לא חלפו - אבל קהל המעריצים מצא תקווה חדשה בסדרת הלייב אקשן מבית Netflix, שידעו כבר כמה עיבודים טובים וגם כמה נוראיים. למרות שהטריילרים נראו טוב, כמה אמרות הזויות בראיונות גרמו לרשתות החברתיות כולם להרים גבה בחשד - אבל בסה"כ המשיכו להאמין כי הסדרה יכולה להציל את המותג.

האם היא הצלחה? כשלון? בין לבין? מדובר באחת מהסדרות המורכבות ביותר שהיו לי לביקורת - מציע להשאר ולקרוא הכל, ובכל מקרה אל דאגה - אין ספויילרים.

כשף אוויר ושמו אנג

במקום לתת את תקציר העלילה - אני אענה על השאלה הכי בוערת שיש ואתעסק בעלילה ובדמויות בפסקה הבאה. לא מדובר באדפטציה של 100%, אך היא כן נאמנה למקור. מה זה אומר? מי שציפה לשינויים מטורפים לא יקבל שום דבר שמזיז את העקרונות של העלילה המרכזית, אך מי שציפה לעיבוד זהה לחלוטין גם לא יקבל את זה. הסדרה פונה למבנה לא טריוואלי בכלל, בו היא מחלקת את העונה הראשונה של סדרת האנימציה ל-5 סיפורים גדולים שהיוו את הנקודות המרכזיות של אותה עונה, ובתוכם עושה ערבוב בין סיפורים ודמויות צד כך שהן לאו דווקא ממוקמות איפה שאתם זוכרים. כך, הפרק הראשון מתרכז בהצגת העולם והדמויות, הפרק השני באי קיושי, ואחריהם פרקים 3-4, 5-6 ו7-8 עוסקים כל זוג בסיפור מרכזי אחד שברובו מעובד אך בעל מספיק אלמנטים חדשים כדי להרגיש מרענן או שונה - תלוי בגישה שלכם.

התוצאה לא חלקה ויוצרת קצב מוזר בו איכות הסיפור נעה בין "אש" לסביר בצורה גסה מדי הן למעריצים שיצטרכו להתרגל לשינויים והן לצופים חדשים שישימו לב שמשהו פחות מסתדר שם. למרות שזאת טענה רלוונטית לכל הפרקים, היא ללא ספק יותר בולטת בפרקים 3 ו-5 שלא עומדים להזכר כהיילייט של העונה. כשהקצב כן מתכנס הסדרה מגיעה לרגעי שיא אדירים, ולמעשה גם פותחת וגם סוגרת את העונה איתם. הפרק הראשון מעולה, ומציג את העולם של הסדרה בצורה באמת פנטסטית. הפרק האחרון לא פחות ממצויין, ומכיל קרבות אדירים שכבר ראיתי יותר מפעם אחת - וכמובן מכין את הקרקע לתגובות "רוצים עונה שנייה" בכל פינה באינטרנט. בין לבין האיכות לא רציפה, במה שמתבטא כמעט בכל תחום פרט לרמת ההפקה. רמת ההפקה כאן מטורפת לחלוטין, ולגמרי נמצאת בטופ של העיבודים שראינו עד כה ולא רק מנטפליקס. הכל, מהתפוארה, לתלבושות, לאפקטים, לכשפויות, לקרבות המושלמים וכמובן לפסקול הנהדר - הכל עובד בצורה חסרת תקדים שתגרום לכל מעריץ להתרגש ולצופים חדשים להעריך הרבה יותר את מה שקורה על המסך.

לא הכל זורם כמו מים

הסדרה מתרחשת בעולם בו בני האדם מחולקים לארבעה אומות: מים,אדמה, אש ואוויר - כך שכל אומה שולטת באחד מהיסודות האלה ובכל אומה יש כשפים המסוגלים להשתמש באלמנטים האלה כאוות נפשם. בכל דור יש אדם אחד היכול לשלוט בכל ארבעת היסודות, ובדור שאנחנו פוגשים זהו אנג - כשף אוויר צעיר. אנג שנולד לעולם מלא בהרמוניה, מוצא את עצמו להפתעתו אחרי שינה בת 100 שנים בלב ליבה של מלחמה בין אומת האש לשאר האומות. בעזרת זוג אחים מאומת המים, קטרה וסוקה, הוא יוצא להרפתקה חוצת יבשות ועולמות בה הוא ילמד איך הוא יכול להציל את העולם.

מהצד השני של הסקאלה, נסיך האש זוקו מחפש באופן אובססיבי את האווטאר, וביחד עם דודו אירו הם עושים את אותה הדרך של החבורה שלנו - רק עם הרבה יותר מסתורין לגבי העבר שלהם שמתגלה בדרך. אני משער שכמוני, הרבה מעריצים עומדים להיות רגישים מאוד לקאסט ולהופעות של הדמויות שגדלנו עליהן - ואני שמח להכריז שרובן המוחלט מעולה. אנג, סוקי, אירו, שליט האש אוזאי וסוקה בולטים בהופעות מעולות עד מטורפות, ומצליחים ביותר מכמה סצנות לתפוס בדיוק את התחושה שיש ללצפות במקור. מנגד, לצערי, זוקו לא שומר על רמה אחידה, ומעבר לאקשן המצויין שלו הוא נופל בכמה סצנות עם משחק לא ראוי בעיקר בפרק 3. עוד יותר לצערי היא הדעה שלי על אזולה - שגם עם התפקיד הקטן שלה בעונה הצליחה להרוס לי הרבה מאוד פעמים את מצב הרוח. הרמה שלה לא רק מביכה - היא הורסת לכל שאר השחקנים שבאו לתת את כל כולם, ומסתכמת כקרינג' שאפילו מימז לא יהיה כיף להכין ממנו. היחידה שמוצאת איזון היא קטרה, שהשחקנית שלה עושה עבודה טובה אבל לא מספיק בשביל דמות כל כך מרכזית - אבל הפוטנציאל שם ניכר ואפילו מתפוצץ בכמה סצנות שבהן היא מעולה לקראת סוף העונה. שאר דמויות הצד נמצאות איפשהו על הסקאלה, כשהחשובות באמת כמו הנסיכה יואה ואדמירל זאו מעולות - ובומי שהוא כל כך אובר דה טופ שאין בו אמצע, או שתאהבו אותו בצורה חסרת תקדים כמוני או שתיהיו מובכים ממנו.

אבל כשהכל זורם - הוא נכנס למצב האווטאר ומתפוצץ לשמיים 

אחרי שהוצאתי את כל הביקורת המוצדקת שיש להגיד על הסדרה, הגיע הזמן שלי ליהנות מכל הטוב שבה - ויש לא מעט. תראו, אני מבקר סרטים וסדרות כאן למעלה משנתיים, ולקחתי על עצמי את התחום של נטפליקס. אני בדרך כלל נזהר לצאת בהצהרות, אך כאן אני בטוח מספיק כדי להגיד שהאפקטים על אפה, מומו והכשפויות בקרבות המרכזיים הם ברמה הגבוהה ביותר שנטפליקס הציגו עד כה ובהפרש. תשומת הלב לכשפויות הופכות את הקרבות לתענוג צרוף, כך שברגע שהסדרה פונה לאקשן, והיא פונה יחסית הרבה, אי אפשר להוריד את החיוך מהפנים. למרות שגם כן יש ירידות באפקטים כמו בחלק מהשיחות שאנג, קטרה וסוקה מנהלים על אפה בזמן תעופה, הרוב המוחלט לגמרי מנצח את הרגעים האלה. אולי הבשורה המתוקה ביותר היא שהסדרה קולעת בול לטון שהיא צריכה לקלוע. כמה מהסצנות מרגישות כאילו לקחות ישר מהאנימציה, תחושה שלא זכורה לי שהרגשתי הרבה זמן אם בכלל. בנוסף, ההחלטה לקחת את הסדרה בחלקים מסויימים לכיוון "משחקי הכס" גרמה להרבה להרים גבה כאשר הכוונה הזאת נאמרה בראיונות, אך אחרי שראיתי אותה אני בטוח שהגישה הזאת לא רק עובדת - היא גם הדרך הנכונה לגשת לעיבוד לייב אקשן לעולם של אווטאר, ואני רק מקווה שנמשיך לראות איך היא משתלבת באירועים אפילו יותר אלימים לקראת העונה האחרונה.

השורה התחתונה

למרות ש"אווטאר: כשף האוויר האחרון" עומדת מול משימה בלתי אפשרית בניסיון לעבד חומר מקור כמעט מושלם - היא לא לגמרי נכשלת. קצב מוזר וכמה הופעות לא ראויות למעמד גרמו לנו להרים גבה, אך מי שם לב לגבה כשהחיוך מרוח על הפרצוף. רמת ההפקה המטורפת, הפסקול הנוסטלגי, רגעי השיא האדירים, הקרבות המעולים וכמה הופעות מצויינות מובילות למסקנה אחת ברורה - אנג לא רק יכול להציל את העולם, אנחנו גם רוצים לראות אותו עושה את זה בעונות הבאות.

העונה הראשונה של "אווטאר: כשף האוויר האחרון" זמינה כעת לצפייה ב-Netflix.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • רמת הפקה חלומית 
  • רגעי השיא של הסיפור נעשים בצורה נהדרת
  • אפקטים מעולים
  • אקשן ברמה גבוהה מאוד
  • רוב הליהוקים מצויינים ומובילים להופעות שמרגישות כאילו לקוחות היישר מהאנימציה

הרע

  • ערבוב בין פרקי פילר לתוך הסיפורים המרכזיים יוצר קצב מוזר
  • חלק קטן ממהופעות לא נשארות אחידות באיכות

ומומו:

  • הוצאתי את הארנק, איפה המארצ'נדייז?
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:35 23.02.2024 | אנון אנון (אורח)

    8 זה ציון הרבה יותר מדי טוב בשביל האדפטציה הזוועתית הזאת במקרה הכי טוב הסדרה היא 5
    ורשמת אנג וסוקה בולטים בהופעות מעולות אבל לפי דעתי סוקה משוחק באופן רציני מדי בשביל דמות שאמורה להוות כסוג של אתנחתא קומית בסדרה
    ואנג סתם ילד קרינג'י

  2. 2

    20:38 25.02.2024 | לורד רייבנקלו לורד רייבנקלו (אורח)

    אחת הסדרות שעשו את הלייב אקשן במקצוענות אני ממש אהבתי

  3. 3

    07:35 26.02.2024 | דן דן (אורח)

    אין לי מושג אם הסטנדרטים של המסקרים של VGAMES פשוט ברצפה אבל אני שם לב למגמה של דירוגים גבוהים בצורה הזוייה לתכנים ממש גרועים.
    8 לאדפטציה הזו? בקושי 5 הייתי נותן לזה.
    פשוט זוועה של סדרה.
    משחק גרוע, PACING על הפנים, שלא נדבר על האקשן העלוב, חיילי ה FIRE NATION הרגישו יותר עלובים מה- TROOPERS במלחמת הכוכבים.
    היוצרים אמרו שלאדפטציה הזו יהיו THEMES שמזכירים את משחקי הכס- בדיחה!
    הסדרה הזו הרגישה כמו סדרה לילדים קטנים בכל אופן אפשרי.

    הסצינה האחרונה שבה מראים את הילדה הקטנה הזו עם הלחיים השמנמנות שלה מובילה צבא לשם ומכריזה על כיבוש מוצלח הרגה אותי מצחוק מכמה מגוחכת היא הייתה.
    סדרה לילדים בני 10 במקסימום.

  4. 4

    04:32 06.03.2024 | עידו עידו (אורח)

    כאילו נתתם לחסר טעם מוחלט לצפות בנטפליקס בלי להכיר את המקור, ונתתם לו לכתוב ביקורת.
    העיבוד החדש ע ל ו ב !!
    כתיבה חסרת הגיון, שיח קרינג' בין הדמויות, משחק הססני ולא משכנע, עם גרפיקה טובה.
    3/10 זה שיא המקסימום וגם זה רק על הגרפיקה!

    אם אתם רוצים סדרה בוגרת, כתובה היטב, עם עומק, רגש, מקוריות והיגיון; סדרה שתיגע בלב שלכם, צפו בסדרה אווטאר המצוירת של ניקלודיאון.
    התרחקו מהעיבוד הגרוע של נטפליקס.

  5. 5

    12:57 06.03.2024 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    א. דור לא חסר טעם אין לו חוש ריח זה משהו אחר
    ב. אתה רואה דור, אפילו אח שלך עידו קציר פה מסכים איתי. זאת אדפטציה יותר טובה מהסרט הנוראי שעשו, אבל הם איבדו את הנשמה של הסדרה המקורית בדרך. המשחק בסדר בהתחשב במה שנתנו לשחקנים לעבוד איתו, אבל הדיאלוגים ובניית הדמויות פשוט לא טובים.

  6. 6

    15:40 06.03.2024 | דור קציר - כתב תוכן דור קציר - כתב תוכן

    עידו ציפיתי במקור 4 פעמים, ואני יודע חלקים ממנו בעל פה ברמה שהייתי מקבל עובר בקורס של האוניברסיטה עליו גם מבלי ללמוד דקה. מבאס שלא נהנת - יש בה הרבה מה לאהוב ואני חד משמעית עומד מאחורי כל מה שכתבתי - ואם הטעם שלנו לא זהה אתה יותר ממוזמן להמשיך לעקוב כאן כדי לדעת מה לא לראות

  7. 7

       | פורסם ע"י