הרשמה

חברת Unity משנה את מודל התמחור שלה והרשת ממש לא עוברת על זה בשתיקה

הסוף לאחדות?

רעידת אדמה בתעשיית המשחקים

קשה מאוד להיות גיימר חובב אינדי כיום מבלי להכיר את Unity, מנוע המשחקים הפופולרי ששימש לפיתוח של מאות משחקי אינדי ומובייל מהמפורסמים בשוק, ואשר עשרות אלפי מפתחי משחקים ברחבי העולם, כולל ישראלים רבים, מתבססים עליו בתשתיות הפיתוח שלהם.

Unity Technologies, החברה שמפתחת את המנוע, סיפקה עד כה תנאים יחסית נוחים למפתחים עצמאיים ולאולפני פיתוח קטנים ובינוניים, כאשר במסגרת התכנית החינמית של המנוע התאפשרה גישה לרובן המכריע של יכולות המנוע ללא תשלום כלל, עד לרמת הכנסות שנתית של 200,000 דולר. (לפי תכנית זו, בסוף שנת המס, סטודיו שהגיע לרמת הכנסות של מעל 200,000 דולר נחסם משימוש בתכנית החינמית והיה מחויב לקנות את תכניות ה-Pro או Enterprise עבור סכום קבוע כלשהו לשנה כדי להמשיך לעדכן את המשחקים שפיתח.)

המשמעות הייתה שמפתחים קטנים שלא יכולים להרשות לעצמם לפתח מנוע משלהם או לקנות רישיונות ״כבדים״ יותר כמו למשל Unreal Engine, שגובה עבור תכניתו החינמית תמלוגים בסך 5% מההכנסות המשחק (שוב, החל מסך הכנסות מסוים) בחרו להשתמש במנוע החינמי של Unity עבור מרבית העבודות שלהם, תחת הידיעה הברורה הבאה - אם המשחקים יצליחו מאוד, נצליח לעמוד בתשלומי החובה למנוע, ואם לא אז לא נצטרך לשלם כלל.  מדיניות זו הובילה ליצירת קהילה ענפה של מפתחי אינדי ומובייל אשר עשו ועושים שימוש עד היום ב-Unity בתור מנוע הפיתוח העיקרי שלהם, והניבה להיטי ענק דוגמת Hollow Knights, Beat Saber, Genshin Impact, Ori and the Will of the Wisps ו-Pokemon Go.

ביום שלישי (12/09/23) כל זה השתנה, כאשר Unity פרסמה שינויים מרחיקי לכת במדיניות התמחור שלה, שינויים שהכו גלים מהר מאוד בקהילת הגיימינג העולמית והצליחו להקים עליה את רוב קהילת הפיתוח שהחברה עמלה כל כך קשה כדי ליצור. 

אז מה בעצם השינויים האלו, וכמה מרחיקי לכת הם כבר יכולים להיות?

בשורה התחתונה, מדובר על שינוי של 180 מעלות במודל העסקי של Unity, למודל שלא דומה לשום דבר שראינו בעבר - במקום מודל מבוסס הכנסות מדובר במודל מבוסס התקנות. לאחר שמשחק עבר כמות מסויימת של רווח וגם כמות מסויימת של התקנות, כל התקנה נוספת שלו תגרום לחיוב המפתחת בסכום מסויים (0.2$ פר התקנה למשחק שפותח בגרסה שעד כה הייתה חינמית, 0.15$ ו - 0.125$ עבור תכניות ה -Pro וה-Enterprise בהתאמה) כאשר הסכומים יורדים ככל שכמות ההתקנות עולה. החברה טוענת שהמהלך נעשה כדי ״למנוע את ההשפעה על חברות שטרם מצאו את סדר הגודל המתאים להן, כך שלא ייאלצו לשלם עד שיגיעו להצלחה משמעותית.״ משחקי Free 2 Play יכולו לבחור אופציה חלופית, והיא לשלב את שירות LevelPlay לפרסומות של Unity במוצר שלהם בכדי לכסות את העלויות. 

אחת הנקודות המטרידות ביותר בנושא הזה היא שיטת המעקב אחרי ההתקנות של Unity. אמנם החברה פרסמה הבהרה מאוחר יותר ולפיה התקנות מרובות על אותו מכשיר והתקנות של משחקים מחבילות למטרות צדקה, וכך גם התקנות מחדש או התקנות הונאה (למשל, במקרה של בוט שחדר לרשת מחשבים ומחליט להתקין את המשחק על כלל המחשבים ברשת), לא יילקחו בחשבון לצורך ספירת ההתקנות של משחק, אך היא מסרבת לחשוף בעת הזו את השיטה בה היא עתידה להשתמש בכדי לבצע מעקב אחרי ההתקנות הללו, מעבר לאמירה הכללית ש״ייעשה שימוש במודל מידע חדש תחת קניין של החברה, שיאפשר לשערך את מספר ההתקנות של כל פרוייקט״. גישה זו מעוררת חשש רב בקרב המפתחים. 

דאגה נוספת היא כמובן עניין הפריצות - אם עד כה, הורדה של משחק פרוץ באופן פיראטי הייתה שקולה לכל היותר לאיבוד לקוח משלם - בהתאם לשיטת המעקב של Unity, ייתכן ומעתה כל עותק פיראטי פשוט יעלה כסף לחברה. במצב שכזה, המלחמה בפיראטיות עלולה לעלות שלב, ואנחנו צפויים לראות עוד ועוד משחקים משלבים בהם מנגנוני אבטחה כמו Denuvo, שייקרו את עלויות הפיתוח וכידוע, דורשים חיבור רציף לרשת כל הזמן. 

המהלך כמובן גרם לקולות רבים ברשת לשקול כבר עכשיו את צעדיהם, כאשר השיח ברשתות נסוב בעיקר לגבי הנזקים שעלולים להיגרם למפתחים, מי הם הגורמים בתעשייה שיפסידו הכי הרבה מהמהלך, וכמובן תחליפים אפשריים למנוע המשחקים הפופולרי. גם ההבהרות הנוספות שסופקו ע״י Unity לא הצליחו להרגיע את המפתחים. לטענתם, גם המפתחים בעצמם לא יכולים להבדיל בין התקנות שנעשו דרך רכישה של ״חבילות צדקה״ להתקנות רגילות, ולכן ההבטחה של Unity חסרת משמעות. אחרים מתייחסים להבטחה לגבי התקנות הונאה ושואלים ״אם אתם באמת יכולים לעקוב אחר התקנות בהונאה וזדון, כמו למשל התקנות פיראטיות, מדוע לא יכולתם למנוע אותן מלכתחילה?״ ומוסיפים על כך ״בהינתן ׳הישגי העבר׳ של יוניטי ורצונם לרצות את המשקיעים, הרבה יותר סביר שהמפתחים הם אלו שיישארו לבד בשוחות״. 

ככל הנראה, האיום החדש על הפרנסה של מפתחים רבים היווה מניע גם לנקיטת צעדים דרסטיים ואפילו בלתי חוקיים, כאשר בחמישי האחרון (14/09/23) פורסמה ידיעה באתר החדשות בלומברג על ביטול של פגישה עם הקהילה (Town Hall Meeting) שאורגנה ע״י חברת Unity ומטרתה הייתה להבהיר את מדיניותה, וכן סגירתם של שני משרדים של החברה, עקב איומי מוות אמינים כלפי עובדי החברה

לאחר התגובה החריפה ביותר מטעם לקוחותיה של החברה, שגרמה לנזק תדמיתי בקנה מידה שכנראה לא צפו בחברה מראש ולא נראה בתעשייה כבר זמן רב, נדמה שבחברה נאלצים לעשות כעת חישוב מסלול מחדש, ולרכך במידה את מדיניותם, כפי שמתבטא בהצהרה שפרסמו מוקדם יותר הבוקר בטוויטר (X)

בשלב זה עוד קשה לחזות את ההשפעות שיהיו למהלך הזה על שוק משחקי האינדי והמובייל בפרט, ו-וודאי על שוק הגיימינג בכלל. גם אחרי הריכוך הצפוי, כלל לא ברור האם הנזק שעשתה החברה לעצמה הוא הפיך, ואין לפסול את האפשרות שזוהי נקודת מפנה בסצנת הגיימינג שאין ממנה חזרה. אנחנו במערכת כמובן נמשיך לעקוב ולעדכן אתכם בהמשך ההתפתחויות בנושא.

 

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

 

אור ארז - כתב תוכן

אור ארז - כתב תוכן

משחק על: PC, PS5

בחיים לא תנצחו אותי ב: Dark Souls 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Rayman 2 - The Great Escape

כשאני לא משחק אני: עובד, קורא ספרים, או לומד עובדות מעניינות ולא חשובות

מסר לעולם: אין דבר כזה מבוגר מדי למשחקים, לכיף אין גיל :)

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    02:50 19.09.2023 | adivel adivel

    שמח שלמדתי Godot.
    זה היה אומנם הימור לא קל, אבל עכשיו זה בהחלט נראה משתלם!

  2. 2

    12:20 19.09.2023 | דניאל דניאל (אורח)

    שמח לראות שיוניטי חזרו בדבריהם פחות או יותר...
    כך או כך, אני כבר לא סומך עליהם, מתבייש בעצמי שבזבזתי קורס שלם עם המנוע הזה....
    מתחיל עכשיו ללמוד עם המנוע אנריל.

  3. 3

    21:50 19.09.2023 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    חזרו או לא: הנזק כבר נעשה. יהיה קשה ליוניטי לחזור מזה אלא אם היא תחליט להעיף את הבכירים ומי שהוביל והאמת אישר את ההחלטה הזאת.

  4. 4

       | פורסם ע"י