הרשמה

ביקורת: אין מצב - דווקא יש מצב

סרטו החדש של ג'ורדן פיל מרגיש כמו צעד קדימה בקריירת הבימוי שלו אך צעד אחורה ברמת הכתיבה

תאריך השקה: 11/08/2022

אין מצב שתצאו ממנו בלי לרצות לדבר עליו

תודה רבה לטוליפ אנטרטיינמנט על ההזמנה להקנת הטרום בכורה!

ג'ורדן פיל (Jordan Peele) בנה את שמו כבמאי רציני בצורה ראויה לציון לשבח. הסגנון המיוחד שהציג בשני סרטיו הקודמים, "תברח" (Get out) ו"אנחנו" (Us) הבדיל אותו משאר סרטי האימה של השנים האחרונות, ויצר לו מעמד בז'אנר שהיה צמא לרעיונות חדשים. "אין מצב" (Nope) הוא הסרט הכי מושקע של פיל עד כה, ומכיל בתוכו כמה שוטים מהממים שמרכיבים סצנות מעולות שיחקקו בזכרונכם. הדרך בה ניגש פיל לספר את הסיפור יצירתית קצת פחות מתברך, אך עדיין במידה ואהבתם את סרטיו הקודמים - אתם לא צריכים לקרוא את הביקורת הזאת. הוא אמנם לא טוב כמו "תברח" אבל הוא יותר טוב מ"אנחנו", אז תרוצו כבר לקולנוע. במידה ואתם מתלבטים, תמשיכו, זה קצת מורכב.

קצת הרבה מורכב

הסרט עוקב אחרי דניאל קלויה (Daniel Kaluuya) בתפקיד או ג'יי (O.J) וקיקי פאלמרֲ (Keke Palmer) בתור אחותו אמרלד (Emerald) שמתמודדים עם פעילות על טבעית בחוות הסוסים בה גדלו. קשיים כלכלים שבאו בעקבות מותו הפתאומי של אב המשפחה אילצו את או ג'יי למכור חלק מהסוסים לפארק שעשועים בקרבת המקום השייך לג'ופ (Jupe) - אותו משחקֲ סטיבן יאון (Steven Yeun). ג'ופ היהֲ שחקן בילדותו ובעקבות תקרית מזעזעת על סט צילומים סובל מטראומה. לסרט מצטרפות מספר מאוד מצומצם של דמויות, וגם כשהוא מחלק את הסרט לכותרות על שמות בעלי החיים שמופיעים, הוא נשאר עקבי בהתעסקות קודם כל בדמויות ורק לאחר מכן בעל טבעיות, בניית המתח והאימה.

התוצאה היא פחות אימת ג'אמפ סקייר ויותר תחושת אי נעימות מתמשכת מהמצב שהדמויות נמצאות בו.ֲ אף אחת מהדמויות לא נופלת לשום קלישאת אימה מוכרת, והוא ללא ספק מרענן ביחס לשאר סרטי האימה האחרונים שיצאו, למרות שבניגוד לדמויות העלילה המרכזית שלוֲ קלישאתית במידה מסויימת. בלי ספויילרים, לאחר חצי ראשון איטי מדי הסרט תופס כיוון מוכר לקראת תחילת החצי השני שלו אך עדיין עושה אותו מספיק טוב כדי לבנות למערכה שלישית שכולה נהדרת. החצי הראשון עסוק בעיקר בבניית מתח אפילו מעבר לבניית הדמויות, מה שלא ילך חלק עם רוב הקהל, אך בזכות המערכה השלישית הם יצאו מהסרט בתחושה טובה - עם טעם לווי משתנה.

טעם הלווי

ברור מאוד שלסרט יש שני רבדים. כמה זה ברור? ובכן, בסביבות ה-20 דקות מהסרט עוסקות בסצנה בה הואֲ נפתח, והיא אירוע שהקשר בינו לבין העלילה המרכזית של הסרט יראה לרוב המוחלט כמקרי בהחלט. וזה לא שאני מזלזל בקהל, הסרט כל כך לא ברור במה אמור להיות הקשר בין האירוע לשאר העלילה שהוא יגרום אצלכם לאחת משתי התגובות הבאות: או שכשתצאו מהסרט לא תבינו למה זה קרה, לא תרצו להבין גם למה זה קרה כי זה מרגיש תלוש משאר העלילה ותמשיכו בחייכם. האופציה השניה תשלח אתכם לחקור את העלילה ולהבין בדיוק מה המסר שפיל ניסה להעביר כאן, ועם כמה שאהבתי את עבודת הניתוח הקולנועי - אני לא רואה אותה כדבר חיובי.

זה לא שההקשר עומד על קצה הלשון ובעזרת חיבור נקודה אחת הכל ברור. הסרט יצא מעורפל מידי, מה שמותיר את הצופה להשלים לבד הרבה מאוד נקודות חסרות בשביל להגיע לתמונה השלמה. למרות שאותו אירוע מזעזע ואני בטוח שהרבה ידברו על הדרך המצויינת בה פיל העביר את תחושת האימה בו, אני לא חושב שכולם ידברו עליו באופן חיובי מבחינה עלילתית, ואני בטוח שהרוב לא יבין מה ההקשר לסיפור הגדול - ובכך יפספס את המסר של הסרט. בפסקה הבאה אגע במה לדעתי הרובד השני בסרט, ואנסה להצדיק לכם את אותו אירוע שחוזרים אליו כמה וכמה פעמים בעלילה. הפסקה עמוסה ספויילרים לכל הסרט. קראו לאחר שראיתם!

מזל טוב לגורדי

כבר מהשיחה בין האחים לג'ופ ברור לנו שלאירוע בו השימפנזה התחרפנה על הסט של הסדרה בה ג'ופ השתתף יש מקום גדול בעלילה. הסרט חוזר לאותה סצנה כמה וכמה פעמים מזוויות שונות עד שלבסוף מראה לנו את סופה. בסוף השימפנזה שמשחקת את גורדי נרגעת, מגיעה לג'ופ הצעיר שמסתתר מתחת לשולחן ובמקום לחסל אותו כמו את שאר האנשים שבסט - מציע לו את ידה לאגרוף חברי, אך לפני שג'ופ מצליח להחזיר את האגרוף - מחסלים אותה. הסצנה מתעכבת על הנעל של אחת מהנשים על הסט שמשום מה נראת לג'ופ הקטן כעומדת באופן פלא מופנת למעלה. ג'ופ שלא מצליח לעכל את האירוע מאמין שהוא שרד רק משום שהוא מיוחד. הוא נבחר מבין רבים בתור ילד לשחק בסדרת סרטים מפורסמת, הוא נבחר לשחק בסדרה והוא נבחר לשרוד את ההתפרצות הקטלנית של גורדי שאפילו מראה לו חיבה באותם רגעים.

ג'ופ הולך עם תחושת המיוחדות הזאת, שהיא מסר מוטעה לכל חייו, בעוד שהמסר שהיה צריך ללכת איתו הוא לא לנסות לאלף בעלי חיים שלא ניתנים לאילוף. הטעות הזאת מתנקזת לאירוע בו ג'ופ בטוח שהצליח לאמן את החייזר שבסרט, שמתגלה כיצור חי שניזון מבני אדם וסוסים. ג'ופ במשך חצי שנה עשה חזרות על המופע, שלאחת מהן אנו עדים בעלילה, שבהן הוא היה משחרר את אחד הסוסים שהיה נטרף על ידי החייזר שלאחר מכן היה חוזר למקומו. ג'ופ שבטוח בעצמו מגיע למופע הפתיחה שלו עם אחד הסוסים כלוא בכלוב. כשהוא מזמין את החייזר לסעודה הרגילה, החייזר מתנהג שונה. בפעם הראשונה הוא יכול להסתכל לג'ופ וגם לשאר הקהל שהגיע בעיניים, ובוחר לסעוד דווקא אותם. הקשר בין המקרה של גורדי לעלילה מופרך מידי לטעמי, אך אני נהנהתי לחקור את הסרט ולנסות להבין בידיוק למה היה ממוקם שם. מעבר לזה - אני חושב שהמסר של העלילה הזאת חשוב וחבל לי שהוא לא מובן יותר, במיוחד שהעלילה המרכזית של הסרט נופלת לקלישאת הטורף/נטרף והרובד השני מאוד מוסיף לה.

השורה התחתונה

Nope עשוי בדיוק באותו סגנון של שאר הסרטים של ג'ורדן פיל, כך שחוץ מפחות אימה ויותר בניית מתח, למי שאהב את עבודותיו הקודמות לא יהיה שום מקום לתלונות. מי שחדש להכל יהנה מעוד צילום אדיר של הויט ואן הויטאמה (Hoyte Van Hoytema) ומערכה שלישית נהדרת שתשלח אתכם הביתה עם טעם טוב וכאב ראש מחלק גדול יחסית בעלילה שלא ברור איך הוא משתלב בסיפור המרכזי, מצד שני, דווקא יש מצב שהוא יקח אתכם לניתוח של הסרט - ומי שנהנה מזה יהנה אפילו יותר.

"אין מצב" יעלה לאקרנים בישראל ב-18 באוגוסט

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7.5
מתוך 10

הטוב

  • צילומים מדהימים
  • מערכה שלישית מצויינת
  • יגרום לכם להרגיש לא בנוח

הרע

  • יותר מידי מעורפל
  • חצי ראשון איטי מידי

וה"פיל" שבחדר:

  • הוא בכלל שימפנזה
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י