הרשמה

מה הפך את "האביר האפל" לאחת הטרילוגיות הטובות בהיסטוריה של הקולנוע?

אפי מספר לנו למה טרילוגיית "האביר האפל" היא לא פחות ממושלמת

עשר שנים עברו מאז "עלייתו של האביר האפל", הנה למה אנחנו צריכים עוד סרטים כאלו

לקראת חגיגות העשור לצאתו של הסרט שחתם את טרילוגיית האביר האפל, עלו בי געגועים לזמנים בהם לקחו את גיבורי העל שלנו קצת יותר ברצינות. אז החלטתי לחזור לטרילוגיה ולסרט שחותם אותה ולדבר על העבר, ההווה והעתיד. ב-20 ביולי 2012 יצא לקולנוע הסרט "עלייתו של האביר האפל" שהיה הסרט האחרון בטרילוגית "האביר האפל" בכיכובו של כריסטיאן בייל (Christian Bale) ותחת שרביטו של כריסטופר נולאן (Christopher Nolan). ממרומי גילי, אני זוכר את הציפיה והמתח לקראת צאתו של הסרט השלישי. בתקופה בה גיבורי העל לא היו סנסציה וקונצנזוס תרבותי, ואנשים שהיית מספר להם על החיבה שלך לקומיקס היו מרימים גבה, ההתרגשות לקראת הסרט שחתם את הטרילוגיה הייתה אומנם בשוליים אך יודעי סוד ומביני עניין (כלומר גיקים) היו באקסטזה וחיכו בנשימה עצורה לסרט. תוסיפו לכך את העובדה שקדם ל"עלייתו של האביר האפל" הסרט "האביר האפל" עם הית' לדג'ר (Heath Ledger) בתור הג'וקר ותבינו שרף הציפיות מהסרט החותם של הטרילוגיה היה בשחקים.

לא הסרט שאנחנו רוצים, אלא הסרט שאנחנו צריכים

הסרט יצא לקולנוע ואנשים, למרבה הצער, התאכזבו מאוד. מתוך שלושת הסרטים הללו, האחרון שביניהם נחשב להכי פחות טוב ויש כאלה שמחשיבים אותו לגרוע. בכנות, אני חושב שאחרי המאסטר פיס שנקרא "האביר האפל", שנחשב בעיניי עד היום לאחד הסרטים הכי גדולים בהיסטוריה של הקולנוע, שום סרט לא היה יכול לעמוד בציפיות הללו.

אחרי תקופה שבה "עלייתו של האביר האפל" ירד מהאקרנים, ישבתי לראות אותו שוב, בעיקר כי מאוד אהבתי את סצנות האקשן ואת טום הארדי (Tom Hardy) בתור Bane (וגם כי אני פאן בוי היסטרי של באטמן). שככה יהיה לי טוב, לא היה לי ברור כלל וכלל למה הסרט הזה ספג כל כך הרבה שנאה. מדובר בסרט מעולה. כן כן, מעולה. לא באותה ליגה של קודמו אומנם אך לכשעצמו סרט מצוין שכורך לא רק סצנות אקשן מטריפות אלא גם מסרים פוליטיים ושאלות פילוסופיות עמוקות על טוב ורע, אמת ושקר (הנאום של ביין בשערי הכלא בלאקגייט הוא מנפיסט קומוניסטי ברמה הגבוהה ביותר). מה עושה אותו כל כך טוב ואיך זה קשור לת'אנוס? בואו נמשיך!

נתחיל בחלק הטוב ביותר בסרט הזה שלמעשה די מאפיין את הטרילוגיה הפנטסטית הזו - הנבל. זה לא סוד שנבל גדול יוצר גיבור גדול (או סרט גדול) אבל בטרילוגיה הזו (ולפחות בשני הסרטים האחרונים של הטרילוגיה) הנבלים של באטמן הם למעשה מוציאים אותו כל כך הירואי וכל כך יצירתי. הג'וקר בונה לבאטמן את החוסן המנטלי ואת סט הערכים שלו וביין? ביין ליטרלי שובר אותו פיזית. וזה נהדר. טום הארדי בתפקיד ביין היה ליהוק יוצא מן הכלל.

השחקן יצא מגדרו כדי להגיע למימדים של ביין והמסירות שלו לתפקיד הייתה ניכרת בתצוגת המשחק שלו. אז נכון, הוא לא היה הית' לדג'ר בתפקיד הג'וקר, אבל תכלס? אין אף אחד עד היום שיכול להתחרות בג'וקר של לדג'ר והארדי כביין לכשעצמו היה פשוט אדיר. הדבר שהכי ראוי לציון בתפקיד של הארדי הייתה המסיכה. במקום בו רוב הפנים של הארדי היו מוסתרות ע"י המסיכה של ביין נשארו לו רק העיניים כדי להמחיש הבעות פנים. אין המון שחקנים שהיו מצליחים לעשות את העבודה בצורה כה יוצאת דופן. העיניים המקפיאות של הארדי, לצד העמידה שלו מול המצלמה יצרו לנו ביין מושלם, ריאליסטי וכזה שאפשר להאמין שבאמת יכול להיות קיים.

וזה למעשה הסוד לא רק של "עלייתו של" אלא של הטריולגיה כולה - היכולת לגרום לנו להאמין שכל מה שקורה שם היה יכול לקרות ממש פה במציאות שלנו. המיכשור שבאטמן משתמש בו מבוסס על טכנולוגיה שיכולה להתקיים בעתיד הקרוב אם לא בימים אלו ממש (צריך כמובן רק מיליארדר שיסכים להיות באטמן). העובדה שאין כוחות על לאף אחד וששום דבר שקורה לא מופרך. זה שאין חייזר סגול קירח שמחפש אבנים דמיוניות ועל הדרך מתעמר בחייל בן מאה ומשהו שחלק מהחבורה שלו כוללים מכשף ואל נורדי גורמת לנו לתפוס את הטרילוגיה הזו כמשהו רציני יותר שדנה בשאלות אמיתיות ובדברים שבאמת יכולים לקרות. מערכות היחסים בין הפרטוגוניסט לסביבתו היא מערכת יחסים שנעדרת קלישאות, שכרוכה בסבל ויגון משכנעים. הגיבור נאלץ לעשות דברים לא מוסריים ולהסתיר את האמת, אין טוב מוחלט, יש טוב הכרחי. אין רע מוחלט, יש רע הכרחי. כמו בחיים עצמם.

ואז הגיעה הירידה המשמעותית באיכות, אבל למה?

כל אלו, ועוד הופכים את הטרילוגיה של האביר האפל לאחת הטרילוגיות הטובות בהיסטוריה של הקולנוע. לא פחות מכך. אבל כל זה חברים, קרה לפני עשר שנים לצערי הרב, אפשר לומר שכמגמה כל ניסיון לעשות סרט גיבורי על "רציני" נכשל בצורה חמורה (חוץ מהג'וקר של פיניקס ואת הבאטמן האחרון כמובן). אפשר להאשים את האולפנים (אני מסתכל עליכם האחים וורנר) אבל אני חושש שיהיה קשה להתעלם מאשמה אחת עיקרית או ליתר דיוק יקום קולנועי אחד. אני מדבר כמובן על מארוול ובשלב הזה אתם מוזמנים להכין את הקלשונים והלפידים.

בשנת 2008 באותה שנה שיצא "האביר האפל" יצא הסרט "איירון מן" הראשון שהיווה בפועל את יריית הפתיחה ליקום הקולנועי (האדיר יש לציין) של מארוול. לפני איירון מן, רוב גיבורי העל שהגיעו למסך הגדול סיפרו סיפורים מלודרמטיים ובעוד שחלקם כוונו לקהלי יעד של ילדים, הטון שלהם היה רציני (גם אם לא קודר יש לציין), תסתכלו למשל על "ספיידרמן" של סאם ריימי או אפילו על "הענק" הירוק עם אדוארד נורטון.

אבל כמו ש"איירון מן" מ-2008 שימש כיריית הפתיחה של ה-MCU, הוא גם שימש כפתיחה לשטויות וצחוקים שמארוול עושים (ועושים טוב יש לציין). זה הצליח אגב, גם את האביר האפל וגם את איירון מן הראשון ראיתי בקולנוע ומשניהם נהניתי מאוד, אבל בעוד שאיירון מן הרגיש כמו עליה על רכבת הרים מהנה, האביר האפל הרגיש כמו צניחה חופשית בלי מצנח.

מאז, יקום קולנועי שלם הראה לנו שאפשר לקחת גיבורי על שבקומיקס זוכים לסיפורים מאוד רציניים ולהפוך אותם לסרטי גוד טיים מיינסטרימים שמעלים חיוך ועושים לך פשוט כיף. אז כן, בין לבין היו סרטים יחסית קודרים כמו Captain America: The Winter Soldier ואפילו Infinity War, אבל הטון המשתעשע, הלא רציני, היה עמוד התווך עליו נשען כל היקום הקולנועי של מארוול. שכחו מהאפלה של נולאן, התרגלנו למשוואה פשוטה - גיבורי על שווה אווירה קלילה, מגניבה ומשעשעת וכל מי שניסה לסטות טיפה מהשטאנצ הזה (היי זאק סניידר) נכשל. אז נכון שהההוצאה לפועל של הניסיון ליצור סרט גיבורי על רציני היה קלוקל בלשון המעטה, אבל לדעתי אותנו כקהל יותר קשה לתפוס לסרט באווירה קודרת בזמן שאפשר לראות את שומרי הגלקסיה עושים שטויות בזנדאר או רוקדים מול הנבל רונאן.

אני חייב לציין משהו שאולי לא ברור - היקום הקולנועי של מארוול (לפחות עד הסרט Endgame) הוא יצירה קולנועית בסדר חסר תקדים כשרוב הסרטים שם באמת יוצאים מן הכלל. כל מה שאני אומר זה שלנו הצופים היה קשה אם לא בלתי אפשרי להתנתק מהאווירה הזו. לצד העובדה שכל סרט רציני שיצא באותה תקופה היה בין סביר (Man of Steel של הנרי קאביל) לגרוע בצורה יוצאת דופן ("באטמן נגד סופרמן"), נראה שנקלענו ללימבו בו נגזר עלינו להסתפק בסרטים עם טון שלא לוקח את עצמו ברצינות תהומית, לפחות אלו שמתיימרים להיות חלק מסיפור גדול יותר.

בין עבר מלודרמטי, להווה משעשע, מה צופן העתיד הקולנועי של גיבורי העל?

אומנם אי אפשר באמת לדעת, אבל אישית אני חושב שלצד שקיעתו של היקום הקולנועי של מארוול בצורתו הנוכחית (ובכנות, אני לא רואה איך הם ישחזרו את ההצלחה של סאגת אבני האינסוף אבל אשמח לטעות כמובן), ולאור העובדה שבשנים האחרונות סרטים רציניים יותר על גיבורי על זוכים להצלחה גדולה, לצד סדרות עמוקות ואפלות (The Boys המצוינת ו-Umbrella Academy למשל) יש סיכוי שהעתיד של סדרות וסרטי גיבורי העל הוא קודר, במובן החיובי של הדבר כמובן.

לסיום, כמי שמעריץ מושבע של טרילוגיית האביר האפל, שבכנות חושב שעוד לא נברא סרט גיבורי העל או אפילו סרט הפעולה שעולה על הטרילוגיה הזו, אני אשמח מאוד לראות אפוס כזה או אחר שעולה על הרף שקבע נולאן לפני עשור. עשור עבר חברים, אפשר להרים לחיים לכבוד הטרילוגיה הזו, אבל אי אפשר לזלזל בעובדה שבמשך עשר שנים שום סרט קומיקס או מבוסס על קומיקס לא היה קרוב ללדגדג את הרף הזה. מזל טוב נולאן, מזל טוב בייל ותודה ענקית על טרילוגיה שגם עשור אחרי עדיין לא נס ליחה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:32 21.07.2022 | מי אני ומה שמי מי אני ומה שמי (אורח)

    אתם אתר גיימינג לא???

  2. 2

    20:35 21.07.2022 | גיא דהן - עורך ראשי גיא דהן - עורך ראשי

    בעיקר אתר גיימינג, כן :)
    אבל יש לנו גם קטגוריה שלמה שמיועדת לסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, מוזמן להעיף מבט ולהתרשם!
    https://www.vgames.co.il/magazine/entertainment.html

  3. 3

    20:57 21.07.2022 | nakiii nakiii

    מופת של כתבה, כל הכבוד!

  4. 4

    22:05 21.07.2022 | אורח אורח (אורח)

    אחלה כתבה! בדיוק חשבתי על זה שעבר הרבה זמן מאז הסרט האחרון שראיתי ש"פיצץ לי את המוח". האביר האפל בהחלט היה מהסוג הזה

  5. 5

    01:23 22.07.2022 | BGN BGN

    כתבה מצויינת.

  6. 6

    12:02 22.07.2022 | אבי אבי (אורח)

    כתבה מעולה! מסכים עם כל מילה והאפילו הייתי מחדד ואומר שכל סרטי הגיבורים החדשים הם פשוט מכוונים לילדים בני 5-15 (לפחות ברמה המנטלית) אין בהם שום עומק או רצינות והמטרה שלהם היא אחת . לייצר הרבה מאוד כסף ואת זה הם עושים נפלא!
    טרילוגיית האביר האפל נבנתה כדי להעביר מסר של טוב ורע ומהן ההחלטות שלך שיוצרות אותך כטוב או רע (אם זוכרים את סצנת הספינה בסוף הסרט השני)
    אין כוחות על 0 רק אנשים שלובשים מסיכה כדי לצאת מהדמות של עצמם ולפעמם הם שונים במאה שמונים מעלות מהדמות "האמיתית" שהם רק כדי לתת עוד נדבך לעומק פסיכולוגי שכל אחד מאיתנו יכול להתחבר אליו.
    סרטים מדהים ואני לא חושב שההשוואה לסרטי מארוול נכונה בכלל
    שם זה מרצ'נזייס ופה זה עומק ורצינות
    בכל מקרה תודה על הכתבה :-)

  7. 7

    19:46 23.07.2022 | ארמנדו ארמנדו (אורח)

    כל מה שהפך אותה למעולה זה הסרט השני
    המשחק של הית' לדג'ר היה פשוט נדיר, גילום מושלם של הג'וקר.

  8. 8

       | פורסם ע"י