הרשמה

ביקורת: The Batman - נקמה מוגשת קר

אפל, בלשי, מצמרר לפרקים ומעורר אי נוחות

הסרט החדש של באטמן הוא לחלוטין לא עוד סרט על הדרך

תודה ל-Tulip Entertainment על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

בריאיון לאתר Empire ציין מאט ריבס (Matt Reeves), במאי הסרט של The Batman שכשהוא התחיל לכתוב את התסריט לסרט הוא שמע, במקרה או שלא, את השיר האלמותי של להקת נירוונה Something in the Way. מסתבר שסולן להקת נירוונה, קורט קוביין ז"ל, היווה את ההשראה לדמות של ברוס וויין בסרט. ריבס הוסיף שמדובר ב-"מעין מציאות אלטרנטיבית בה קורט קוביין כלוא באותה אחוזה מדכאת" (בתרגום חופשי). ואכן, את הטריילר שיצא לסרט ליווה השיר המעולה והחדיר בנו, איך לומר, אווירת נכאים וסקרנות לקראת סרט הסולו הראשון מזה עשור של האביר האפל החדש או בכינויו החדש- ישן בסרט - "נקמה". הביקורת נטולת ספוילרים - אתם מוזמנים לקרוא בחופשיות.

העטלף ואני

את האמת? כמעריץ מושבע של איש העטלף לא לחלוטין הבנתי את רמת ההתרגשות שלי מהסרט עד שהקארמה הקוסמית שלחה לי שני כרטיסים להקרנת העיתונאים של הסרט. כשקיבלתי את הבשורה יצא ממני צליל גבוה לא רצוני שדמה יותר מהכל לקול שגור כלבים עושה כשדורכים לו על הזנב בטעות. אך אליה וקוץ בה. אמת, אני חושב באופן כללי שהסיפורים של DC Comics טובים הרבה הרבה יותר מהקומיקסים של Marvel (ואני מהפסיכופתים שאשכרה קוראים אותם). אני חושב שיש רובד עמוק הרבה יותר בדמויות של DC והפוטנציאל שם הוא באמת יוצא מן הכלל. אלא שבשנים האחרונות נבלי העל של גיבורי היקום של דיסי הם אנשים בשר ודם מהיקום שלנו. קוראים להם האחים וורנר.

ים של מילים נשפך על החרפה שנקראת היקום הקולנועי של דיסי שסבל מכל מיני הגבלות שונות ומשונות שמטילים המפיקים מבית וורנר. רוב הסרטים שיצאו זכו לקיתונות של בוז מהמעריצים ומהמבקרים כאחד. אין פלא שעם כל אהבתי לצלבן בגלימה וההתרגשות מסרט הסולו שלו, היה לי חשש רציני שגם הפעם יותר מהג'וקר האחים וורנר יעשו לאיש העטלף חיים קשים. אז אחרי שסיימתי עם ההקדמה, מה חשבתי על The Batman?

כשיצאנו מתל אביב הפקוקה לאולם הקולנוע בראשל"צ הייתי בלחץ נוראי. זה ישמע לכם מפגר אני יודע, אני לא מתיימר להיות איש נורמלי, אני פאנבוי במלוא מובן המילה והציפיה והחרדה לקראת הסרט הזה העבירו אותי על דעתי באופן סופי. ככל שהתקרבה שעת ההקרנה המתח הלך וגבר ואז, או אז, הסרט התחיל.

פילם נואר במיטבו

אין המון סרטים שמצליחים לשאוב אותך מהשניה הראשונה ולרתק אותך למסך הקולנוע כאילו חייך תלויים בזה (ולעזאזל שלפוחית השתן) והסרט החדש של באטמן עושה את זה ובגדול. אני באמת לא זוכר אם נשמתי במשך שלוש השעות של הסרט. האווירה הגותית, הדמויות המטורפות והסיפור הבלשי הם משהו שלא זכור לי שראיתי בשום סרט קומיקס. למעשה, לקרוא לסרט הזה סרט קומיקס מרגיש לי מעט מזלזל - לדעתי טייטל של "סרט שמבוסס על קומיקס" נשמע טוב יותר וזה בדיוק מה שהוא. הסרט הזה נאמן לקומיקס בצורה כמעט מושלמת. מאט ריבס מראה לנו למה בתחילת דרכו כדמות מצוירת בקומיקסים באטמן כונה הבלש הגדול ביותר בעולם ויצא בכלל תחת סדרה שנקראה "קומיקס בלשי" (Detective Comics).

מהרגע הראשון בסרט הזה ברור לנו שעומדת לפנינו פיסת אומנות שטרם יצא לנו לפגוש בז'אנר סרטי גיבורי העל. מאט ריבס לוקח את הצופה ונותן לו לקפוץ למים העמוקים של הסרט מהפריים הראשון. תחשבו על סרטי פילם נואר בלשי (Film Noir), עכשיו תוסיפו התפתחות  קולנועית שראויה לשנת 2022, עוד קצת דמויות אימו וקורט קוביין וגם אז לא תצליחו לדמיין את האווירה הפנטסטית, המטרידה והאפלה של הסרט הזה. הגאונות של ריבס היא שאת כל זה הוא לא יצר בצורה מאולצת או תיאטרלית מדי (אני מרשה לך לסכם ראשי פרקים זאק סניידר) הסרט הזה מרגיש פשוט טבעי. הכל הגיוני, הכל יושב טוב, אפילו ה-Bat voice  של רוברט פטינסון שמגלם את באטמן נשמע טבעי והגיוני.

כאן גם המקום להרגיע את עדר המלעיזים, רוברט פטינסון (Robert Pattinson) נותן כאן תצוגת משחק יוצאת מן הכלל. אין זכר לבחור החתיך מדמדומים (Twilight), הוא לא נראה יותר כמו חלק מלהקת בנים של הניינטיז אלא באמת מצליח לשכנע אותי שהוא הבאטמן והוא כל כך ראוי אלוהים שבשמיים, כל כך ראוי לעטות את הגלימה. אם כבר מזכירים שחקנים, בסרט יש אנסמבל מכובד של שחקנים, מזואי קרביץ (Zoe Kravitz) הנהדרת כקאטוומן, קולין פארל (Collin Farrel) בתור הפינגווין, אנדי סירקיס (Andy Serkis) כאלפרד ועד לג'ון טורטורה (John Turturro) המעולה שמגלם את קארמיין פאלקון.

אבל, אני רוצה להקדיש את הפסקה הבאה לפול דנו (Paul Dano) שמגלם בצורה מופתית ומטרידה את איש החידות, AKA הרידלר. רק לשבת ולכתוב עליו עושה לי צמרמורת אמתית בכל הגוף. מדובר בתצוגת משחק ובגילום דמות שעומדת בשורה אחת עם הג'וקרים של חואקין פיניקס והית' לדג'ר. הוא פשוט מחריד ויוצר אי נוחות בכל פריים שהוא מופיע בו. מחיאות כפיים סוערות פול יקירי, אתה פסיכופט ומטריד בדיוק כמו שאני אוהב את הנבלים שלי.

על כל היצירה המופלאה הזו מנצח הפסקול המדהים של מייקל ג'אקינו (Michael Giacchino) שהיה האחראי גם על הפסקולים של דר' סטריינג' וספיידרמן: השיבה הביתה. המנגינה שמלווה את הסרט לא רק תורמת להמחשת האווירה של הסרט, אלא גם כזו שמשליטה תחושת פחד אותנטית בכל פעם שבאטמן נמצא על המסך. אם כן, נראה לי שכבר ברור לכם שאני חושב שהסרט הזה הוא מאסטר פיס (כן כן, לא פחות מכך). בשלב הזה אני מציע לכם לפתוח מטריה ולתפוס מכסה כי הנה גשם של אבל הולך להגיע.

חד כתער, באורך הגלות

אז כן, הסרט הזה יוצא מן הכלל, אבל ריבס, בחייאת ריבס, שלוש שעות סרט? שלא תבינו לא נכון, הסרט הזה הוא עונג צרוף אבל אני משוכנע שהיה אפשר ואפילו צריך לחתוך ממנו לפחות חצי שעה. אני מבין את ההקפדה על יצירת האווירה, ובהקשר הזה באמת נעשתה עבודה נהדרת אבל אני בטוח שגם אם הסרט היה קצר יותר בחצי שעה הוא היה יוצר את אותו אפקט ושלפוחיות השתן של עשרות הצופים באולם היו מודות על זה.

עניין נוסף שקצת הפריע לי זה ברוס וויין בגרסה הכי אימוית שראיתי אותו בה. זה לא שגם כאן לא נעשתה עבודה טובה אבל מי שמכיר את הדמות של איש העטלף כמוני יודע שאחד הדברים היותר מגניבים זה הניגודיות בין הפלייבוי היהיר ברוס וויין לדמות האפלה של באטמן וכאן בסרט הזה הגבולות נעלמו לחלוטין. אני לא אומר שזה דבר רע, אני רק אומר שזה לא מדויק ולא נאמן לקומיקסים וחבל. לבסוף אני רק רוצה לבקש מהקורא המסור רוברט פטינסון - תעלה במשקל ו...תגבה קצת. באטמן אמור להיות גדול יותר וגבוה יותר. זה לא קריטי כן? רק בקשה קטנה, שמעתי ששייק חלבונים זה מעולה.

השורה התחתונה

אם זה לא היה ברור - אהבתי מאוד מאוד את הסרט, הוא ראוי למחיאות כפיים סוערות ולצפירת הרגעה לכל מי שחשב שהולך להיות פלופ נוסף. יחד עם זאת, קצרו את הסרט בחצי שעה, תפיחו בברוס וויין מעט שמחת חיים מאולצת והסרט הזה הוא 10/10, לא פחות. רק לכתוב את הביקורת הזו אילץ אותי להיזכר בהמון סצנות מטורפות מהסרט הזה אבל הביקורת נטולת ספוילרים אז אסכם בקצרה - לכו לראות את הסרט המטורף הזה. אמרתי לכו? התכוונתי טוסו. ההייפ מוצדק גבירותיי ורבותיי, ההייפ לחלוטין מוצדק.

The Batman צפוי לעלות לאקרנים בישראל ב-3.3

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10

הטוב

  • אנסמבל שחקנים מצויין
  • אווירה מעולה לאורך כל הסרט
  • עלילה עוצרת נשימה
  • נאמן מאוד לקומיקס

הרע

  • מעט ארוך מדי

והגותי

  • זה לא פייז אמא, זה מי שאני!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:20 02.03.2022 | איש החידה איש החידה (אורח)

    אתה מודע לזה שהוא הבאטמן הכי גבוה אחרי בן אפלק כאן?

  2. 2

    00:49 03.03.2022 | אורח אורח (אורח)

    הגובה שלו קצת מעל הממוצע, כמאה שמונים וחמישה סנטימטרים בין העקב לקודקוד

  3. 3

    09:22 04.03.2022 | אורח אחר אורח אחר (אורח)

    האמת שדווקא הסרט כן נאמן לקומיקסים, בעיקר לריצה של Batman: Year One. מדובר בבאטמן בשנותיו הראשונות, ככה שברוס עדיין מתרגל לאיזון בין חייו כמיליארדר עשיר לבין היותו האביר האפל. מאמין שבסרט הבא תהיה יותר ניגודיות בעניין הזה.

  4. 4

       | פורסם ע"י