הרשמה

ביקורת: Football Manager 2022 - סיפורי מאמנים

האם ניתן לשפר משחק ניהול שקרוב לשלמות וגורם לדור שלם של מכורים? בואו וגלו בביקורת שלנו למנג'ר 2022!

  • Android
  • iOS
  • Nintendo Switch
  • PC
  • Xbox One
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 08/11/2021

בסופו של דבר מתקבל מוצר ראוי מאין כמוהו שממשיך מסורת של שיפור ומצוינות ומספק לשחקן את החוויה הכי קרובה של אימון וניהול קבוצת כדורגל

עותק סיקור סופק לנו על ידי עדלי יונייטד, תודה רבה!

גירושין היא אחת התופעות המעניינות בשנים האחרונות כאשר אחוז הזוגות הבוחרים להתגרש נמצא בעליה מתמדת. לתופעה יש מספר סיבות והסברים, החל מבגידה וכלה בצרות כלכליות או חוסר עזרה עם הילדים. אממה, בנוסף לאלו, מסתתרת לה סיבה נוספת, לא פחות שכיחה אך הרסנית באותה מידה: פוטבול מנג'ר. כן, הוא עד כדי כך ממכר. אז ברוכים הבאים לביקורת קצת שונה מהרגיל ל-"משחק" קצת שונה מהרגיל.

לקרוא לפוטבול מנג'ר (מעתה, מנג'ר) משחק חוטא לאמת. הרי המטרה היא לא חיסול מפלצות או מניעת נשק גרעיני מטרוריסטים. גם לא מדובר על בניית בסיס ופיקוד על יחידות קרב. מנג'ר הוא מעל הכל סימולציה. סימולציה המדמה אימון של קבוצת כדורגל בדרך הטובה והמדויקת ביותר האפשרית וזאת מבלי שתצטרכו להריח את הדשא או את חדר ההלבשה במחצית (רמז, לא תענוג גדול). המנג'ר קיים כבר קרוב ל-30 שנים במספר גלגולים, כאשר בשנים האחרונות אנו זוכים לכותר עדכני מדי שנה.

הרומן שלי עם המנגר התחיל בשנת 2000, עת התחלתי להידבק בחיידק הכדורגל ויחד עם העובדה שהחלו לשדר יותר ויותר כדורגל אירופי בארץ. המפגש הראשון עם המנג'ר לא היה קל. כמות המידע והמסכים שקופצים על השחקן היא אינסופית (או איך שאשתי קוראת לו, "אקסל אינסופי"). בזמנו, גם השפה האנגלית היוותה מחסום וכל אלו יחד תרמו לעקומת למידה קשיחה מאוד. עם זאת, לא ויתרתי ולא אמרתי נואש. הרגשתי שיש שם משהו, מין קסם בלתי מוסבר שברגע ואלמד איך לשלוט בו ייפתח בפניי עולם כדורגל בלתי מוגבל. כל כך שמחתי לגלות שצדקתי.

"שיחקתי מנג'ר בחדר לידה. פעמיים."

מטרת העל של המנג'ר היא כמובן לקחת פיקוד על קבוצת כדורגל ולהביא אותה להצלחה. לשם כך, ישנו מאגר של עשרות ליגות מכל רחבי העולם, החל מהליגה השנייה בקוריאה ועד לליגת המחוזית של צפון פטגוניה (לא באמת, אבל הבנתם את הנקודה). לכל קבוצה יש היבטים שונים אותם השחקן נדרש לנהל כמו תקציב, אימונים, אנשי סגל, שיחות עם התקשורת ועוד. בנוסף, לכל קבוצה יש מטרות אותן רוצים להשיג בכל עונה, אם זו עליית ליגה, זכיה באליפות או פשוט לסיים במקום טוב באמצע. האפשרויות הן באמת בלתי מוגבלות, כשהשחקן יכול לבחור אתגרים עצומים כמו לקחת אליפות עם לידס ולהחזיר אותה לגדולתה או אתגרים קלים יותר כמו להמשיך ולבנות את קבוצת המיליארדים של פריז סאן ז'רמן. הבחירה היא בידינו, וכך גם האתגר.

בנוסף לכמות הגדולה של הליגות, מאגר הנתונים של המשחק מכיל מאות אלפי שחקנים. לכל שחקן יש מגוון נתונים המאפיינים אותו, החל ביכולות הפיזיות, המנטליות, המאפיינים האישיותיים ועוד. יכולות אלו משתנות במרוצת הזמן ולכן חשוב להחזיק צוות אימון טוב שיידע למקסם את הפוטנציאל של השחקנים, וכן צוות סקאוטינג שיידע לזהות את הכישרונות שיתנו הכי הרבה Value for money. על מנת לספק נתונים הנאמנים למציאות במידת האפשר, המפתחת מעסיקה מאות אנליסטים ברחבי העולם. אנליסטים אלו מספקים את הנתונים על כל שחקן, אנונימי וצעיר או כוכב על שמוכר לכולם.

לא פעם ולא פעמיים שחקנים ש"התגלו" במנג'ר התפתחו במציאות לשחקנים מובילים בליגות שלהם. מאגר השחקנים והנתונים כל כך מדויק עד שלא מעט קבוצות עושות בו שימוש לשם חיפוש שחקנים היכולים להתאים להן, בעיקר קבוצות קטנות להן אין יכולת להחזיק מערך סקאוטינג גדול. בכלל, תופעת המנג'ר היא כה רחבה כאשר לא חסרים סיפורי סינדרלה של שחקנים שהוכיחו הצלחה וידע גדול במשחק וזה הוביל לקבלת חוזה אימון מקצועני במציאות. למען ההקבלה, תחשבו ששחקן מצטיין ב-Flight Simulator יתקבל לעבודה בחברת תעופה. מטורף לא?

"לא הייתי נרדם בלילה מרוב מחשבות מה לעשות במועד ההעברות"

המנג'ר תומך במספר רב של פלטפורמות, ביניהן PC, מק ואפילו המובייל וה-Switch קיבלו גרסאות של המשחק. ישנם מספר מצבי משחק כאשר מצב הקריירה הוא המרכזי ובו יבחרו מרבית השחקנים. מלבדו, ישנם מצבים נוספים כמו מצב יצירת מועדון או מצב אתגר (בו השחקן נזרק באמצע העונה לקבוצה עם מטרות ספציפיות). למשחק ישנה גם אפשרות למולטיפלייר המאפשרת לשחק מול שחקן אחר או לפתוח עונה עם מספר רב של שחקנים שמתחרים ביניהם.

המשחקיות נצמדת לנוסחה הקלאסית וכוללת שני חלקים עיקריים, אם תרצו, אחד אסטרטגי והשני טקטי. הצד האסטרטגי הוא כל מה שקורה במהלך העונה בזמן שבין המשחקים מול היריב. בעצם, מדובר בניהול הקבוצה על כל היבטיה השונים: סגל הקבוצה ואנשי הצוות, אופי האימונים, הטקטיקה של הקבוצה, שוק ההעברות, מסיבות עיתונאים, סקאוטינג, פיננסים ועוד. לכל אחד מאלו יש עשרות פרמטרים איתם ניתן לשחק ולשנות על מנת לצקת בקבוצה את האני מאמין של השחקן. מלבד אלו, קיים הצד הטקטי שהוא כמובן ניהול המשחקים עצמם. כאשר מתרחש משחק מול יריבה, השחקן צופה בו, מקבל מגוון של נתונים ותובנות ועליו להתערב בזמן אמת, לנהל את המשחק ולהגיב להתרחשויות.

אם כך, מטרת המשחק ברורה אבל איך העדכון השנתי מוסיף למשחק שהוא טוב ומשוכלל ממילא. בכלל, קיים כאן הכלל של "אם זה לא שבור, אל תתקן את זה", דבר המקשה עוד יותר בביצוע שינויים. SI, המפתחת, לא מנסה להמציא את הגלגל מחדש אלא לקחת מוצר מצוין ולמרק אותו שינצוץ קצת יותר. המנוע הגרפי המוצג בזמן המשחקים עבר שדרוג מאסיבי ונראה שעובד בצורה חלקה יותר ועם מערכת אנימציות חדשה שמוסיפה לריאליזם. נכון, לא מדובר בפיפ"א אבל כל שיפור בהיבט הזה הוא מבורך. בנוסף, ישנו מסך חדש לגמרי הנקרא Data Hub. במסך זה מרוכזים כל הנתונים הרלוונטיים על ביצועי הקבוצה והמלצות בהתאם לניתוח של אלו. ככל שיש לקבוצה מדעני נתונים טובים יותר, כך הנתונים יהיו רבים ומדויקים יותר וכן התובנות שניתן יהיה להסיק מהם.

"פעם נתקעתי עם האוטו וחיכיתי לגרר במשך 4 שעות. בזמן הזה הוצאתי את הלפטופ ועשיתי עונה שלמה עם ווסטהאם"

המסך החדש מאפשר גישה נוחה מאוד לנתונים על הקבוצה ועל שחקנים אינדיבידואליים ובאמת שמוסיף נדבך חשוב בהבנה מה עובד ומה צריך לשפר. כל הנתונים במסך מוצגים בצורה ברורה בממשק גרפי נוח וקריא וזו בהחלט תוספת מצוינת. מעבר לכך נוספה פגישה שבועית עם צוות הניהול, ממנה אפשר להסיק תובנות לגבי מצב הקבוצה ולשקול שינויים שאולי כדי לבצע לפני המשחק הבא. לכל אלו התווספו שינויים קטנים כמו תפקיד חדש אותו יכול הבלם לבצע, שינוי בדרך בה הקבוצה מבצעת לחץ על מובילי הכדור של היריבה, מערכת סקאוטינג משופרת, אינטראקציה משופרת עם סוכנים, ועוד. ראוי לציין שדברים שעבדו במשחקים קודמים וגרמו לניצחונות קלים (כמו אימוץ טקטיקה) מסוימת שופרו, וכעת יש דגש רב יותר על התאמת השחקנים לטקטיקה וכן לסוגי האימונים שמשלימים את הטקטיקה הנבחרת.

"שיחקתי מנג'ר בטיפול נמרץ. כמאושפז."

על אף כל השיפורים והיסודות החזקים, המנג'ר אינו חף מחסרונות, אם כי הם לא משמעותיים בעיניי. דרישות המערכת הן די נמוכות ויאפשרו לכל בעל מחשב סביר להריץ את המשחק, אפילו במק (כן בר, במק!). עם זאת, כאשר נרצה לטעון מספר רב של ליגות ועמן מאגר שחקנים גדול, הדבר יפגום בביצועים ויאט את התקדמות המשחק בצורה רבה, אלא אם כן מדובר במחשבים חזקים. בנוסף, חלק מהקבוצות, והנבחרות חסרים בשל מגבלות רישוי, דבר שפוגם בחוויה (אך ניתן לתקנו בקלות עם הורדת עדכונים שנעשים בקהילת השחקנים). כמו כן, על אף מערכת שעוזרת לשחקנים מתחילים לנווט בתפריטים השונים ולהבין את מבנה המשחק, ישנה עקומת למידה לא פשוטה לשחקנים חדשים שזו הפעם הראשונה בה הם נתקלים במשחק, דבר שיכול לתסכל.

"מנג'ר עדיף על זוגיות. הוא בחיים לא יבגוד בך"

השורה התחתונה

כולנו יודעים עד כמה קשה להוציא כותר במהדורה שנתית מבלי לקבל ביקורת על כך שאין שינוי או תוספת שראויים לקנות מחדש את המוצר. מבט אחד לעבר פיפ"א או סדרת NBA ימחיש לנו בדיוק את הביקורת התכופה של השחקנים, ועל כך שהם מרגישים שרוצים לסחוט מהם כסף כל שנה מחדש ללא כל סיבה. אני שמח לבשר שבכל האמור למנג'ר המצב הוא שונה. קיבלנו השנה הרבה מאוד שדרוגים שהתווספו למוצר מצוין ומהוקצע בלאו הכי. אם תרצו, לקחו מכונית פרארי והעבירו אותה שטיפה פלוס פוליש וקס.

"אמרתי לעצמי בחצות, טוב רק עוד משחק אחד. ב-4 בבוקר הבנתי שאני צריך לקום לעבודה עוד שעתיים"

לי זה הרגיש שהמנג'ר קיבל השנה עדכון שמשאיר אותו רלוונטי וזאת מבלי לפגוע בקסם ובמאפיינים שגורמים לכולנו לאהוב אותו כל כך. בסופו של דבר מתקבל מוצר ראוי מאין כמוהו שממשיך מסורת של שיפור ומצוינות ומספק לשחקן את החוויה הכי קרובה של אימון וניהול קבוצת כדורגל. לטעמי, תמיד היה מדובר באחד ממשחקי הסימולציה הטובים ביותר וכך גם השנה. כל שנותר לי הוא להמליץ לכם לקחת חופש מהעבודה, לספר לאישה ולילדים שיש לכם כנס חשוב, ולצאת למסע בליגה האנגלית השלישית. אתם לא תתחרטו.

*הציטוטים המובאים הם באדיבות חברי קבוצת הפייסבוק "קהילת המנג'ר של ישראל"

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • מנוע משחק ומערכת אנימציה חדשים
  • מסך דאטה מתקדם
  • שיפורי משחקיות כלליים
  • תמיכה רחבה מהקהילה המאפשרת עדכונים ושינויי נראות
  • תמיכה במגוון רחב של פלטפורמות ומצבי משחק

הרע

  • נדרש מחשב חזק על מנת לטעון מספר רב של ליגות ומאגר שחקנים רחב
  • חלק מהליגות והשחקנים עדיין חסרים בשל ענייני רישוי
  • עקומת הלמידה עדיין גבוהה מאוד

והיציאה

  • אתה באמת מעדיף להישאר בבית בחלון ההעברות ולא לצאת עם החברים לבירה? כן.
צבי ספיר - כתב תוכן

צבי ספיר - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4

בחיים לא תנצחו אותי ב: FIFA, Warzone

המשחק שהגדיר לי את הילדות: UFO ,God of War ,Heretic, Dune

כשאני לא משחק אני: חושב על לשחק

מסר לעולם: The right man in the wrong place can make all the difference in the world.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י