הרשמה

בית המשפט פסק בתביעה של Epic vs Apple

הקרב המשפטי בין שתי החברות מגיע לשורת הדין

אז מי המנצחת הגדולה בין השתיים?

השופטת איבון גונזלס רוג'רס פסקה בתיק של Epic Games vs Apple והודיעה כי אפל פעלה בניגוד לחוקים של מדינת קליפורניה לתחרות הוגנת בעצם העובדה שמנעה מחברת Epic Games להפנות אנשים לחנות שלה מחוץ לחנות האפליקציות. בגדול שתי החברות ניצחו ושתי החברות הפסידו, כל אחת מהסיבות שלה. כמובן שכל חברה טוענת כי היא ניצחה, אך האמת נמצאת אי שם באמצע. ראשית, כל הטענות של אפיק נידחו למעט אחת. אפל יכולה להמשיך להחזיק בחנות שלה, ויכולה להמשיך להיות מונופול באפסטור. זוהי אנחת רווחה גדולה לאפל, המודל העסקי שלה לא נפרץ, אבל הוא כן נסדק.

לפי הפסיקה, החל מהתשיעי לדצמבר, חברת אפל לא תוכל למנוע ממפתחי אפליקציות להכניס קישורים לאפשרויות תשלום חיצוניות לחנות. בכך פרצה השופטת דרך למפתחים לעקוף את הגן הסגור של אפל, ולו במעט. זה נשמע כמו שינוי דרמטי, ובוא אכן שינוי גדול, אך הפחד הגדול של הכרזה על אפל כמונופול היה הרבה יותר מסוכן. אחת הטענות של אפיק היתה שאפל היא מונופול במכשירי אייפון ולכן יש להתייחס אליה ככזו, הטענה הזו נדחתה שעה שהשופטת הודיעה כי מדובר בחתיכה משוק משחקי המובייל כולו, ושם היא איננה מונופול. הרבה מטענות המונופול שהיו לאפיק נידחו על ידי השופטת שהכריזה כי "הצלחה איננה בלתי חוקית".

אך למרות זאת, האפשרות לרכוש מחוץ לחנות של אפל עלולה להשפיע על שורת הרווח שלה, ואף להשפיע על הרגלי הצריכה שלנו. כפי שנחשף במשפט, חנות האפליקציות של אפל חייבת למשחקי מובייל 62% מההכנסות שלה. זה אומר שרוב החנות נשענת על משחקי מובייל, כעת תהיינה אופציות נוספות ל-In App Purchase (או בקיצור IAP). איך זה ישפיע עלינו? אנחנו עוד לא ממש יודעים אבל אפשר לנחש כמה תסריטים אפשריים. ראשית, נוכל לבצע IAP מחוץ לחנות באמצעות קישורים מתוך האפליקציה. רכישות כאלה יהיו מחוץ להסדר העמלות של אפל ולא יחוייבו באותם 30% שאפל גובה. זה יכול להביא להוזלות ברכישות, כיוון שהחברה תוכל להציע הנחה של 15 ואף 20 אחוזים ועדיין להרוויח יותר ממכירות דרך החנות של אפל. אלה חדשות טובות לשחקנים של אפל ולמפתחים, אבל הרשו לי לצנן קצת את האווירה.

Untitled_1.jpg

אפל שמרה על כוחה בהרבה מובנים אחרים. ראשית, אין חנות אלטרנטיבית לחנות של אפל. אי אפשר להוריד אפליקציות מאתרים אחרים או מחנויות אלטרנטיביות. זה משאיר את אפל בתור החנות היחידה ממנה ניתן להתקין ולרכוש משחקים. אז כן, יהיה אפשר להכנס מתוך המשחק לאתר של החברה ולרכוש שם אך לא ניתן יהיה להתקין אפליקציות בלי החנות של אפל, כלומר קניה של אפליקציות ומשחקים עדיין תתבצע אך ורק מהחנות ואילו רכישות בתוך המשחקים יהיה ניתן לבצע מחוץ לחנות. זה ייצור שתי בעיות מבחינת הצרכנים. הראשונה היא חיכוך (Friction) המונח Friction מתייחס לכמות הזמן או הפעולות שהמשתמש עושה בין הרצון להתקין את האפליקציה ועד השימוש בה. מי לא מכיר את החלק המתיש של פיתחת חשבון, הכנסת שם משתמש, בחירת סיסמה שבע פעמים כי הן לא עומדות בדרישות ואחרי זה לגשת למייל, לאשר שזה המייל שלך, לחזור ללאנצ'ר ולחכות 4 שעות שהמשחק יירד. זה נקרא חיכוך וזה מבריח שחקנים, בעיקר במובייל. אפל משמרת את חנות האפליקציות שלה עם חיכוך מינימלי, כלומר שמרגע שתקליקו על האפליקציה בחנות, תוכלו להכנס למשחק דיי מהר. אבל אם תרצו לרכוש מחוץ לחנות של אפל, תצטרכו לחזור על כל מה שרשמתי למעלה, יחד עם הזנת פרטי כרטיס אשראי, קבלת SMS אישור, אישור ה-SMSֲֲ ורק אחרי קבלת האישור תוכלו לראות את מה שקניתם בתוך המשחק. זה מגדיל את החיכוך ועלול להפריע לשחקנים שפשוט יעדיפו לקנות דרך החנות של אפל.

בעיה נוספת שיש היא אבטחת המידע. בעוד תשלום על משחקים בחנות של אפל נעשה דרך מערכת התשלומים של אפל, אין לנו מושג כמה מאובטחת מערכת התשלומים של משחקים אחרים. אז נכון שאפשר לסמוך על חברות גדולות כמו אפיק, אבל מה עם הקטנות יותר או אלו שנחשדות בריגול/מכירת מידע, כיצד אפשר לדעת שהפרטים מאובטחים ונשמרים באופן בטוח כך שססמאות לא דולפות? כמובן שאפשר תמיד להשתמש בשירותי תשלומים נפרדים כמו PayPal או ApplePay, אבל זה עלול ליצור עוד חיכוך, בקיצור משימה לא פשוטה שלא בטוח שתהיה פופולרית בקרב מי שקונה בדולר או שניים.

מי שכן יהנה מההנחות הללו הם יהיו הלוויתנים, אותם שחקנים גדולים וכבדים שרוכשים באלפי דולרים וירגישו את ההנחות בצורה משמעותית. אותם לוויתנים בהחלט יעדיפו לרכוש מבחוץ ויכולים להשפיע משמעותית על שורת הרווח של החברות ושל החנות של אפל. כמה כסף שווים הלוויתנים לעומת שאר השחקנים אני לא יודע, ואני מניח שמידע כזה נשמר בקרב חברות המשחקים צמוד צמוד לחזה.

הפסיקה שהתקבלה ביום שישי שלחה את מניית אפל למטה בארבעה אחוזים. מדובר באובדן של כמעט 100 מיליארד דולר, אך מה ההשפעה האמיתית על ההכנסות של אפל? ההכנסות של אפל מחנות האפליקציות בשנת 2020 היו כ-72 מיליארד דולר, אך זה כמובן כולל גם רכישות של אפליקציות ולא רק רכישות בתוך האפליקציה. אנחנו לא יודעים כמה מתוך זה משוייך ל-IAP ואנחנו גם לא יודעים כמה מתוך זה ייצא מאפל, אבל אנחנו כן יודעים שהפסיקה בכלל רלוונטית לחברות אמריקאיות בלבד. אנחנו שוכחים שפסיקת בית המשפט בקליפורניה אינה משפיעה על חברות אירופאיות או סיניות. וכמה חברות כאלה יש? בלומברג בדק ומעריך את ההכנסות של חברות כאלה בכ-6.3 מיליארד דולר. קרן ההון Loup Ventures, העוקבים אחרי החנות של אפל, מעריכה את הנזק לחנות של אפל באובדן הכנסות של בין מיליארד ל-4 מיליארד דולר בשנה, יש כאן כמובן הרבה סימני שאלה לכמה חברות יפתחו בכלל את האפשרות לרכוש מחוץ לאפליקציה. בכל מקרה, לחברת אפל שדיווחה על הכנסות של כ-274 מיליארד דולר בשנת 2020 מדובר על לא יותר ממכה קלה בכנף, אובדן של כ-30 מיליארד דולר בשווי השוק (בערך שליש ממה שאיבדה, לפי מכפיל הכנסות).

משחקים הם 98% מהכנסות ה-IAP של אפל והם המושפעים הגדולים ביותר מההחלטה הזו. היישום שלה יהיה תלוי בעיקר בחברות הללו, ופה נכנסת לתמונה ההחלטה של אפל להקים קרן של 100 מיליון דולר לסיעו לחברות קטנות לייצר חנות מחוץ לחנות של אפל על בסיס פסיקה אחרת שנתקבלה כשבוע לפני הפסיקה הזו. בסוף, כשאנחנו רואים את האפליקציות המכניסות ביותר בחנות של אפל אלה תמיד משחקים עם In App Purchase וזה אומר הרבה. Epic Games לא מרוצה מהתוצאה ומתכוונת לערער לבית המשפט העליון. בינתיים המנכ"ל Sweeny מסרב להחזיר את Fortnite לחנות של אפל ואומר שיעשה זאת רק כאשר אפל יאפשרו תחרות הוגנת בתוך הגן הסגור שלה.

יש כבר מפתחות שהודיעו כי יקימו תוכנית תשלומים אלטרנטיבית, אך לא ברור כמה בכלל יטרחו לעשות זאת. אנחנו יכולים לראות בעולם משחקי המחשב כמה משחקים מציעים את עצמם מחוץ לחנויות משחקים כמו סטים או אפיק. זו אופרציה לא פשוטה לנהל מערך תשלומים עם שירות לקוחות ותפעול. לאפיק עצמה לקח שנים לאפשר תשלומים במטבעות נפרדים, לנהל מדיניות של החזרים, ולהגיב למיילים של לקוחות זועמים, במשחקי המובייל זה עלול להיות יותר מסובך כיוון שמדובר לרוב במיקרו טרנזקציות וכמויות גדולות יותר של משתמשים.

לסיכום, מדובר בהתפתחות מעניינת שאיננו יודעים היכן היא תסתיים, אמנם לא מדובר בשינוי מרעיש של אמות הסיפים בגן הסגור של אפל, אך בהחלט מדובר בשינוי מעניין שרק הזמן יעיד עד כמה הוא גדול.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י